eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42هزار دنبال‌کننده
9هزار عکس
4.2هزار ویدیو
67 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
. | | 💠 معنای « جامعیت قرآن » ! ✍️ با نگاهی گسترده به مجموع آیات و روایات، می توان گفت جامعیت قرآن، نسبت به همه معارف مورد نیاز برای هدایت بشر (اعم از: احکام، عقاید، تاریخ و هر آنچه در این خصوص، مؤثّر باشد)، پذیرفتنی است؛ امّا جامعیت مطلق قرآن، از ظواهر الفاظ قرآن، قابل استنباط نیست؛ زیرا مطالبی مانند: فرمول های ریاضی، فیزیک و شیمی، در مدلول لفظی آیات قرآن نیستند. 🚩 با این حال، با فرض صحّت روایاتی که قرآن را مشتمل بر علم همه موجودات «عِلمُ ما کانَ وَ ما یکونُ وَ ما هُوَ کائِنٌ إلی یومِ القِیامَةِ» دانسته اند، باید اذعان کرد که در این صورت، دلالت قرآن بر همه علوم، از طریق دلالت لفظی نخواهد بود؛ بلکه با اشاراتی است که اسرار و زوایای پنهان را کشف می کند و فهم متعارف مخاطبان، از آن محروم است. ~~☆ بنا بر این، جامعیت مطلق قرآن، در خصوص پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است که به بطون قرآن دسترسی دارند، چنان که از نقل است که فرمود: 🔅 از من، در باره قرآن بپرسید؛ چرا که دانش اوّلین و آخرین، در قرآن است. (قرآن) برای هیچ گوینده ای (جای) سخن نگذاشته است و تأویل آن را جز خدا و استواران در دانش، کسی نمی داند و اینان، یک نفر نیستند. پیامبر خدا(ص)، یکی از ایشان بود که خداوند سبحان، آن را به او آموخت و پیامبر خدا(ص) هم آن را به من آموخت و (تأویل قرآن )در فرزندان (معصومِ) او تا روز قیامت، باقی خواهد ماند. 🚩 بر پایه این روایت و روایات مشابه، اهل بیت(ع) تنها کسانی هستند که به بطون و حقایق قرآن، دسترسی داشته و از این طریق با همه علوم و معارف دیگر آشنایند. 📚 شناخت نامه قرآن، محمدی ری شهری، ج ۲، ص ۹۲ 🌐 بیشتر بخوانید 🔰 @p_eteghadi 🔰
مقصر در شکست روز احد مسلمین بودند یا خداوند !!!! 🤔 : ❓چه کسی قرآن را سروده است و با چه هدفی؟ و چرا اینقدر بین آیات قرآن تضاد و تقابل حاکم است؟ ❗️❗️❗️ باهم میخوانیم ⬇️ آیاتی از سوره ی آل عمران أَوَلَمَّا أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَيْهَا قُلْتُمْ أَنَّى هَذَا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۱۶۵﴾ آيا چون به شما [در نبرد احد] مصيبتى رسيد [با آنكه در نبرد بدر] دو برابرش را [به دشمنان خود] رسانديد گفتيد اين [مصيبت] از كجا [به ما رسيد] بگو آن از خود شما [و ناشى از بى‏ انضباطى خودتان] است آرى خدا به هر چيزى تواناست (۱۶۵) وَمَا أَصَابَكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَلِيَعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ ﴿۱۶۶﴾ و روزى كه [در احد] آن دو گروه با هم برخورد كردند آنچه به شما رسيد به اذن خدا بود [تا شما را بيازمايد] و مؤمنان را معلوم بدارد (۱۶۶) در آیه ی اول الله به صراحت میگوید علت شکست شما خودتان هستید و مسبب مصیبت وارده خود مسلمین هستند در آیه ی بعدی به صراحت سخن قبلی خودش را نقض میکند و میگوید هرچه بود از طرف الله بود تا مومن را از منافق یا غیر مومن معلوم نماید. آیا این الله عالم مطلق است؟ آیا چنانکه ادعا مینماید بر آنچه در نهان و آشکار میگذرد احاطه دارد؟ قطعا او کذابی است که حتی یادش میرود آیه ی قبلی چه گفته است. و این بدان علت بود که آیات توسط حافظین یا کاتبین نوشته یا حفظ میگردید و پیامبر امکانی برای مرور و رفع نواقص آن نداشت. ❗️❗️ 👇👇👇👇
💠💠 👌خداوند در آیه ای می گوید که شکست روز احد , نتیجه عملکرد خود مسلمین بوده است و در ادامه می گوید که مصیبت رسیده به اذن خداوند بوده است , هر دو تعبیر معنا و مفهوم روشنی دارد : ❕در مورد آیه نخست که شکست روز احد را نتیجه عملکرد ناصواب خود مسلمین می داند , گفتنی است که خداوند خطاب به مسلمین می فرماید که شما مى‏گوئيد: اين مصيبت از كجا دامن‏گيرتان شد (قُلْتُمْ أَنَّى هذا) ولى اى پيامبر به آنها بگو اين مصيبت از وجود خود شما سرچشمه گرفته و عوامل شكست را بايد در خودتان جستجو كنيد (قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ). ❕شما بوديد كه با مخالفت فرمان پيامبر ص سنگر حساس كوه عينين را رها ساختيد و شما بوديد كه جنگ را بپايان نرسانيده و سرنوشت آن را يكسره نكرده به جمع‏آورى غنائم پرداختيد و نيز شما بوديد كه بهنگام حمله مجدد دشمن ميدان را رها ساخته و از جنگ فرار كرديد، همين گناهان و سستى‏هاى شما بود كه باعث آن شكست و آن همه كشته گرديد. 👌در ادامه می گوید : " وَ ما أَصابَكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَ لِيَعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ _ وَ لِيَعْلَمَ الَّذِينَ نافَقُوا ... " " و آنچه (در روز احد) در روزى كه دو دسته (مؤمنان و كافران) با هم نبرد كردند به شما رسيد به اذن خدا بود و براى اين بود كه مؤمنان شناخته شوند - و نيز براى اين بود كه كسانى كه راه نفاق پيش گرفتند شناخته شوند ... " ( آل عمران ١٦٦ _ ١٦٧ ) ❕در این آیه خداوند می گوید که مصائبی که در روز احد به مسلمین رسید , به اذن خدا نیز بود , یعنی در عین حال که خود مسلمین مقصر بودند , اما باز این مصائب خارج از اذن پروردگار نیز نبوده است , اما این که مقصود از " اذن خداوند " در آیه شریفه چیست , سه بیان مورد توجه است که هر سه با هم می تواند صحیح باشد : 🔸١ _ در تفسیر نمونه در توضیح مقصود از " اذن خداوند " می خوانیم : " آنچه در روز احد , آن روز كه جمعيت مسلمانان با بت‏پرستان بهم درآويختند بر شما وارد شد , بفرمان خدا بود و طبق خواست و اراده او صورت گرفت، زيرا هر حادثه‏اى طبق قانون عمومى آفرينش علت و سبب مخصوصى دارد و اساسا عالم روى يك سلسله علل و اسباب پى‏ريزى شده است و اين يك اصل ثابت و هميشگى است، و روى اين اصل، هر لشگرى كه در ميدان جنگ سستى كند و بمال و ثروت و غنيمت دل ببندد و دستور فرمانده دلسوز خود را فراموش نمايد محكوم به شكست خواهد بود، بنا بر اين منظور از اذن اللَّه (فرمان خدا) همان اراده و مشيت او است كه بصورت قانون عليت در عالم هستى منعكس شده است. 📚تفسير نمونه، ج‏ 3، ص: 161 🔸٢ _ مرحوم طبرسی نیز در کتاب مجمع البیان , پیرامون تعبیر " اذن خداوند " می نویسد : " فَبِإِذْنِ اللَّهِ- يعنى بعلم خدا بود و اذن بمعناى علم است و نيز قول خداى متعال: أَذانٌ مِنَ اللَّهِ يعنى اعلام من اللَّه. " ( توبه ٣ ) 📚ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏4، ص: 332 👌بنابراین و طبق بیان مرحوم طبرسی , در توضیح فراز " اذن خدا " یعنی خداوند از مصائب وارده بر شما در روز احد آگاه بود و اذن خداوند به معنای علم و آگاهی خداوند است , چنان که در آیه سوره توبه به همین معنا به کار رفته است . 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 🔸٣ _ اساسا می توانیم بگوییم که تعبیر " اذن الله " در آیه مذکور , اشاره به مسئله « الامر بين الامرين » است که خلاصه آن اين است كه : 👌همه حوادث جهان حتى اعمال و افعال ما خواه حسنه باشد يا سيئه، خوب باشد يا بد از يك نظر مربوط به خدا است ( به اذن خداست ) , زيرا او است كه به ما قدرت داده و اختيار و آزادى اراده بخشيده است، بنا بر اين آنچه ما اختيار مى‏ كنيم و با آزادى اراده انتخاب مى ‏نمائيم بر خلاف خواست خدا نيست، ولى در عين حال اعمال ما به ما نسبت دارد و از وجود ما سرچشمه مى‏ گيرد زيرا عامل تعيين كننده عمل، اراده و اختيار ما است، و به همين دليل ما در برابر اعمالمان مسئوليم، و استناد اعمال ما به خدا آن چنان كه اشاره شد از ما سلب مسئوليت نمى‏ كند و موجب عقيده جبر نيست. ❕بنا بر اين آنجا كه مى‏ فرمايد ؛ مصائب روز احد به " اذن الله " بود , اشاره مى‏ كند به همان فاعليت خداوند نسبت به همه چيز، و آنجا كه مى‏ فرمايد ؛ مصائب از جانب خودتان بود , اشاره به فاعليت ما و مسئله اراده و اختيار ما مى‏ كند و در واقع مجموع دو آيه، مسئله « امر بين الامرين » را ثابت مى‏ كند . ❕در روایتی از امام کاظم ع آمده است که خداوند می فرماید ؛ « ای فرزند آدم ، به مشیت و اراده من است که تو چیزی را می خواهی و می گویی و به قدرت من واجبات من را اجرا می کنی و به نعمت من بر معصیت من قدرت پیدا می کنی ، آنچه که از نیکی به تو می رسد ، از سوی من است ( چون با قدرت و قوت من کار نیک کرده ای ) و آنچه که از سیئه و بدی به تو می رسد ، از ناحیه خودت است ( چون با اختیار خود مرتکب شده ای ) ، چرا که من سزاوارتر از تو هستم که نیکیهایت مستند به من باشد و تو سزاوارتر از منی که بدی هایت منتسب به خودت باشد » «قال الله تبارك و تعالى: يا ابن آدم بمشيئتي كنت أنت الذي تشاء و تقول، و بقوتي أديت إلي فريضتي، و بنعمتي قويت على معصيتي، ما أصابك من حسنة فمن الله، و ما أصابك من سيئة فمن نفسك، و ذاك أني أولى بحسناتك منك، و أنت أولى بسيئاتك مني » 📚تفسیر عیاشی ، ج 1 ص 258 _ البرهان فی تفسیر القرآن ، ج 2 ص 131 👌در نقل دیگری ، امام رضا ع فرمود ؛ «خداوند متعال فرمود: اى زاده آدم! با خواست من است كه تو مى‏ خواهى و با نعمت من است كه واجباتم را براى من انجام مى ‏دهى و با قدرت من است كه بر نافرمانى و گناه من توانا گشتى. من تو را شنوا و بينا آفريدم. من به نيكيهايت از تو سزاوارترم و تو به بديهايت سزاوارترى تا من. » «قالَ اللَّهُ تعالى‏: يابنَ آدمَ، بِمَشِيَّتي كُنتَ أنتَ الّذي تَشاءُ، و بِنِعْمَتي أدَّيْتَ إلَيَّ فَرائضي، وبِقُدرَتي قَوِيتَ على‏ مَعْصيَتي، خَلَقتُكَ سَميعاً بَصيراً، أنا أوْلى‏ بحَسَناتِكَ مِنكَ، وأنتَ أوْلى‏ بسَيّئاتِكَ مِنّي‏ » 📚میزان الحکمه ، ج 2 ص 168 👌یا در نقل دیگر امام رضا ع فرمود که خداوند می فرماید ؛ « تو سزاوارتر به سیئاتت از من هستی ، تو معاصی را انجام دادی ، با قوت و قدرتی که من به تو دادم » " أنت أولى بسيئاتك مني، عملت‏ المعاصي بقوتي التي جعلت فيك». 📚البرهان فی تفسیر القرآن ، ج 2 ص 131 👌بنابراین مقصر در آنچه در روز احد به مسلمین رسید , خود مسلمین بودند , و از سوی دیگر چون مسلمین با قدرت و اراده و اختیاری که خداوند به آنان داده بود , آن شکست را رقم زدند , پس می توان گفت که آن شکست و مصائب به اذن الهی به مسلمین رسیده بود و خداوند می توانست قدرت و اختیاری که به مسلمین داده است را از آنان بگیرد تا آنان آن مصائب را ایجاد نکنند , اما خداوند چنین نمی کند تا همگان را امتحان کند و آنانی که از این قدرت و اختیار الهی درست استفاده می کنند , از کسانی که درست استفاده نمی کنند , متمایز شوند یعنی مومنین از منافقین باز شناخته شوند و در پی آن شایستگی ثواب و عقاب را به دست آوردند . ❕هر سه بیان در عین حال می تواند صحیح و مقصود آیه باشد , چرا که هر سه تفسیر موید از آیات و روایات دارند و هیچ مانعی نیست که هر سه بیان , مد نظر خداوند از تعبیر " باذن الله " بوده باشد , چرا که قرآن بطون گسترده ای دارد و یک آیه می تواند معانی گسترده ای را در خودش جای داده باشد , چنان که چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ « قرآن ظاهرش زيبا و آراسته و باطنش عميق و ژرف است، نكات شگفت‏ آورش هرگز تمام نمى ‏شود، اسرار نهفته ‏اش پايان نمى‏ گيرد و ظلمات (جهل و گمراهى) جز در پرتو انوارش بر طرف نخواهد شد » « انّ القرآن ظاهره انيق و باطنه عميق، لا تفنى عجائبه، و لا تنقضى غرائبه، و لا تكشف الظّلمات الّا به » 📚نهج البلاغه خطبه 18 🔰 @p_eteghadi 🔰
🌺 باز شدن زبان جوانی را اجل در گرفت و زبانش از گفتن «لا اله الا الله» بند آمد. نزد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمدند و جریان را گفتند. آن حضرت برخاست و نزد آن جوان رفت. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) گفتن شهادتین را بر آن جوان عرضه کرد، ولی زبان او باز نشد. حضرت فرمود آیا این جوان نماز نمی خوانده و روزه نمی گرفته است؟ گفتند بله، نماز می خواند و روزه می گرفت. حضرت فرمود آیا مادرش وی را عاق نموده است؟ گفتند بله. حضرت فرمود مادرش را حاضر کنید. رفتند و پیرزنی را آوردند که یک چشم وی نابینا بود. پیامبر به پیرزن فرمود پسرت را عفو کن. گفت عفو نمی کنم، چون لطمه به صورتم زده و چشم مرا از کاسه درآورده است. پیامبر فرمود بروید هیزم و آتش برایم بیاورید. پیرزن گفت برای چه می خواهید؟ حضرت فرمود می خواهم او را به خاطر این عملی که با تو انجام داده بسوزانم. پیرزن گفت او را عفو کردم. آیا او را مدت ۹ ماه برای آتش حمل نمودم؟ آیا او را مدت ۲ سال برای آتش شیر دادم؟ پس ترحم مادری من کجا رفته است؟ در این وقت زبان آن جوان باز شد و گفت «اشهد ان لا اله الا الله». زنی که فقط رحیم باشد و اجازه ندهد کسی بسوزد؛ پس خدایی که رحمان و رحیم است، چگونه اجازه می دهد شخصی که مدت هفتاد سال به گفتن الرحمن الرحیم مواظبت کرده است بسوزاند. ‎‌‌‌‎‌‌‎‎‌‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
خیلی زیبا حتما بخوانید 👌 آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی (ره) نقل می کنند : شب اول قبر آيت‌‌الله شيخ مرتضی حائری برايش نماز ليلة‌ الدّفن خواندم، همان نمازی که در بين مردم به نماز وحشت معروف است. بعدش هم يک سوره ياسين قرائت کردم و ثوابش را به روح آن عالم هديه کردم . چند شب بعد او را در عالم خواب ديدم. حواسم بود که از دنيا رفته است. کنجکاو شدم که بدانم در آن طرف مرز زندگی دنيايي چه خبر است؟! پرسيدم: آقای حائری، اوضاع‌تان چطور است؟ آقای حائری که راضی و خوشحال به نظر می آمد، رفت توی فکر و پس از چند لحظه، انگار که از گذشته‌ای دور صحبت کند شروع کرد به تعريف کردن... وقتي از خيلي مراحل گذشتيم، همين که بدن مرا در درون قبر گذاشتند، روحم به آهستگي و سبکي از بدنم خارج شد و از آن فاصله گرفت. درست مثل اينکه لباسي را از تنت درآوري. کم کم ديگر بدن خودم را از بيرون و به طور کامل مي‌ديدم. خودم هم مات و مبهوت شده بودم، اين بود که رفتم و يک گوشه‌اي نشستم و زانوي غم و تنهايي در بغل گرفتم. ناگهان متوجه شدم که از پايين پاهايم، صداهايي مي‌آيد. صداهايي رعب‌آور و وحشت‌افزا! صداهايی نامأنوس که موهايم را بر بدنم راست مي‌کرد. به زير پاهايم نگاهي انداختم. از مردمي که مرا تشيع و تدفين کرده بودند خبري نبود. بياباني بود برهوت با افقي بي‌انتها و فضايي سرد و سنگين و دو نفر داشتند از دور دست به من نزديک مي‌شدند. تمام وجودشان از آتش بود. آتشي که زبانه مي‌کشيد و مانع از آن مي‌شد که بتوانم چشمانشان را تشخيص دهم. انگار داشتند با هم حرف مي‌زدند و مرا به يکديگر نشان مي‌دادند. ترس تمام وجودم را فرا گرفت و بدنم شروع کرد به لرزيدن. خواستم جيغ بزنم ولي صدايم در نمي‌آمد. تنها دهانم باز و بسته مي‌شد و داشت نفسم بند مي‌آمد. بدجوري احساس بی کسی و غربت کردم گفتم خدايا به فريادم برس! خدايا نجاتم بده، در اينجا جز تو کسی را ندارم.... همين که اين افکار را از ذهنم گذرانيدم متوجه صدايی از پشت سرم شدم. صدايی دلنواز، آرامش ‌بخش و روح افزا و زيباتر از هر موسيقی دلنشين! سرم را که بالا کردم و به پشت سرم نگريستم، نوری را ديدم که از آن بالا بالاهای دور دست به سوی من مي‌آمد. هر چقدر آن نور به من نزديکتر مي‌شد آن دو نفر آتشين عقب‌تر و عقب‌تر مي‌رفتند تا اينکه بالاخره ناپديد گشتند. نفس راحتي کشيدم و نگاه ديگري به بالاي سرم انداختم. آقايي را ديدم از جنس نور ! نوری چشم نواز و آرامش بخش. ابهت و عظمت آقا مرا گرفته بود و نمي‌توانستم حرفي بزنم و تشکري کنم، اما خود آقا که گل لبخند بر لبان زيبايش شکوفا بود سر حرف را باز کرد و پرسيد: آقای حائری! ترسيدی ؟ من هم به حرف آمدم که: بله آقا ترسيدم، آن هم چه ترسي! هرگز در تمام عمرم تا به اين حد نترسيده بودم. اگر يک لحظه ديرتر تشريف آورده بوديد حتماً زهره ‌ترک مي‌شدم و خدا مي‌داند چه بلايي بر سر من مي‌آوردند. بعد به خودم جرأت بيشتر دادم و پرسيدم: راستي، نفرموديد که شما چه کسي هستيد. و آقا که لبخند بر لب داشت و با نگاهی سرشار از عطوفت، مهربانی و قدرشناسی به من می نگريستند فرمودند: من علی بن موسی الرّضا هستم. آقای حائری! شما ۷۰ مرتبه به زيارت من آمديد من هم ۷۰ مرتبه به بازديدت خواهم آمد، اين اولين مرتبه‌اش بود ۶۹ بار ديگر هم خواهم آمد. منبع : کرامات امام رضا (ع) از زبان بزرگان نویسنده حسین صبوری ‌‌‎‎‌‌ ‌‌ ‌‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🌸شهیدی که بدنش با اسید هم از بین نرفت🌸 ❤️✨مجروح که شد، به اسارت دشمن در آمد و همانجا به شهادت رسید. بعثی ها او را دفن کردند و شانزده سال بعد، هنگام تبادل جنازه ‌ی شهدا با اجساد عراقی، جنازه محمدرضا شفیعی و دیگر شهدای دفن شده رو بیرون می ‌آورند تا به گروه تفحص شهدا تحویل دهند. اما جنازه محمد رضا سالم مانده، سالمِ سالم... ❤️✨صدام گفته بود این جنازه این طور نباید تحویل ایرانی‌ ها داده بشه. اونو سه ماه زیر آفتاب سوزان گذاشتند، اما تفاوتی نکرد، رو پیکرش آهک و اسید پاشیدند ولی باز هم بی‌ تأثیر بود.. ❤️✨مادرش و یکی از همرزم هاش که همیشه باهاش بود و کامل می شناختش می گفت می دونین برا چی جنازه ش سالم موند؟ 💙✨گفت راز سالم موندن جنازه ش چند چیزه: 👌 اهتمام جدی به نماز شب داشت 👌 دائماً با وضو بود و مداومت بر غسل جمعه داشت 👌 هیچوقت زیارت عاشورایش هم ترک نمی‌ شد 👌 هر وقت برای امام حسین (ع) گریه می ‌کرد، اشک ‌هایش رو به بدنش می ‌مالید ❤️✨مادرش هم میگفت: به امام زمان (عج) ارادت خاصّی داشت و هر وقت به قم می ‌اومد، رفتن به جمکران را ترک نمی ‌کرد. 🔰 @p_eteghadi 🔰 ‎‎‌‌‎‎‌
✅چگونہ حرف زدن را از قرآن بیاموزیم ✅دوازدہ ویژگے یڪ"سخن خوب"و از دیدگاہ قرآن ڪریم؛ 🍃آگاهانہ باشد. "لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ" 🍃 نرم باشد. "قَوْلاً لَّيِّناً" زبانمان تیغ نداشتہ باشد. 🍃حرفے ڪہ مے زنیم خودمان هم عمل ڪنیم."لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ" 🍃منصفانہ باشد."وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا" 🍃حرفمان مستند باشد."قَوْلًا سَدِيدًا" منطقے حرف بزنیم. 🍃سادہ حرف بزنیم."قَوْلاً مَّیْسُورًا" پیچیدہ حرف زدن هنر نیست. "روان حرف بزنیم" 🍃ڪلام رسا باشد." قَوْلاً بَلِیغًا" 🍃زیبا باشد."قولوللناس حسنا" 🍃بهترین ڪلمات را انتخاب ڪنیم. "یَقُولُ الَّتے هِیَ أحْسَن" 🍃سخن هایمان روح معرفت و جوانمردے داشتہ باشد. "و قولوا لهم قولا معروفا" 🍃همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم. "قولاً كريماً" 🍃ڪمڪ ڪنیم تا درجامعہ حرف هاے پاڪ باب شود. "هدوا الے الطّیب من القول" 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 با گفتن این ذکر استغفار گناهانت رو پاک کن ‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام على عليه السلام: حَقُّ الوالِدِ عَلَى الوَلَدِ أن يُطيعَهُ في كُلِّ شَيءٍ إلاّ في مَعصيَةِ اللّهِ سُبحانَهُ حق پدر بر فرزند، اين است كه از او در هر كارى جز معصيت خدا، فرمان بردارى كند حکمت 399 نهج البلاغه 🔰 @p_eteghadi 🔰
‼️آیت الله مجتهدی(ره): ✨یک روز به جایی رفته بودم و موقع برگشت یک بنز و یک وانت ترمز کردند. هر دو آشنا بودند و مردم همه نگاه می کردند که من کدام ماشین را سوار می شوم. رفتم از راننده بنز عذر خواهی کردم و گفتم 🔻 اولا این راننده وانت زودتر از شما ترمز کرد. 🔻 ثانیا اگر ماشین شما را سوار شوم ممکن است راننده وانت فکر کند چون ماشینش وانت بود سوار نشدم. لذا مرا ببخشید و تشریف ببرید و من با وانت می روم. غرض اینکه هر چه ساده تر باشی بیشتر تو دل مردم اثر می گذاری 🔶🔸راه های گناه نکردن 🔸🔶 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✅بهترین جنس آدم‌ها ✍️می‌گویند هر وقت خواستی پارچه‌ای بخری؛ آن را در دستت مچاله كن و بعد رهايش كن، اگر چروک برنداشت، جنس خوبی دارد. آدم‌ها نیز همين‌طورند! 🔹آدم‌هايی كه بر اثر فشارها و مشكلات، اخلاق و رفتارشان عوض می‌شود و چروک برمی‌دارند، اين‌ها جنس خوبی ندارند و برای رفاقت، معاشرت، مشارکت، ازدواج و اعطای مسئولیت به ایشان، به هیچ وجه گزینه مناسبی نخواهند بود. 🔰 @p_eteghadi 🔰
﷽از نترس از گناه بترس..! ❇️ حضرت علی علیه السلام مردی را دید که آثار ترس و خوف در سیمایش آشکار است. 🔹از او پرسید: چرا چنین حالی به تو دست داده است؟ 🔸مرد جواب داد: من از خدا می ترسم. 🔹امام فرمود: بنده خدا! از بترس و نیز به خاطر ظلمهایی که درباره بندگان خدا انجام داده‌ای. 🔹از عدالت خدا بترس 🔹از خدا اطاعت کن و از آنچه که به صلاحت تو را نهی کرده است نافرمانی نکن، آن گاه از خدا نترس؛ زیرا او به کسی ظلم نمیکند و هیچگاه بدون گناه کسی را کیفر نمیدهد. 📕بحارالانوار، ج 67، ص 392 ◀️ما سه نوع داریم: 1⃣ ترس از گناه که برای انسانهای معمولی هست که ظاهرا روایت بالا به همین ترس اشاره میکند. 2⃣ ترس از قصور در انجام وظیفه که برای اولیاء الهی است، در این ترس، اولیاء از این میترسندکه مبادا به وظیفه بندگی خود عمل نکرده باشند و دائما خودشون رو بدهکار به خدا میدانند و از این باب از خدا میترسند. 3⃣ ترس از عظمت خدا که این نیز مختص اولیاء و اهل بیت (ع) هست، در این ترس همین که از یک طرف بزرگی و عظمت خدا رو درک میکنند و از طرف دیگه خودشون رو حقیر و کوچک می‌بینند، ناخوداگاه حالت به آنها دست میدهد. کمی کنید🤔 ‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✅سری هم به دسته کلیدهای اندیشه‌مان بزنیم ✍️همین الان اگر سری به دسته کلیدمان بزنیم خواهیم دید برخی کلیدها هستند که یا قفل‌شان عوض شده‌اند یا ما از آن کلیدها بی‌نیاز شده‌ایم، حتی برخی کلیدها هستند که نمی‌دانیم برای کجا هستند؟ آن کلیدهای اضافی را از دسته کلید خود دور کنیم و سنگینی آن را از روی خود برداریم. 🔹اگر سری هم به دسته کلیدهای اندیشه‌مان بزنیم برخی کلیدهایی را که در برخی جاها و مشکلات زندگی به زور می‌انداختیم و جواب نمی‌گرفتیم آن‌ها را هم از اندیشه خود دور کنیم. عمری با خشم و عصبانیت و ترس، سعی داشتیم فرزندمان مطیع‌مان شود، حال زمان آن نیست که کلید جدّیت و مهربانی و منطق را جایگزین کلید قبلی کنیم؟! 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🔴فرق فقیر و گدا ✍عارفی در «بصره» زندگی می کرد. روزی هوس "خرما" کرده بود اما سکه‌ای برای خرید نداشت. نزد خرمافروش رفت و کفش‌هایش را به او داد و گفت: "در ازای اینها به من مقداری خرما بده" خرمافروش که کفشهای کهنه او را دید، آنها را بر زمین انداخت و گفت: "اینها هیچ ارزشی ندارند، عارف، کفش‌هایش را برداشت. مردی که این صحنه را تماشا می کرد به خرمافروش گفت: "آیا او را نشناختی؟ او، فلان عارف بزرگ بود" خرمافروش که از کار خود پشیمان شده بود، طبق خرما را برداشت و به دنبالش دوید و با التماس به او گفت: "بایست تا هر قدر خرما میخواهی به تو بدهم" عارف رویش را به او کرد و گفت: "برگرد که من دینم را به خرما نمی فروشم، برو تا از این پس، فقیر را از گدا تشخیص بدهی" خرمافروش با تعجب پرسید: "فرقشان چیست؟! عارف گفت: "فقیر آن است که ترک دنیا کرده؛ اما گدا کسی است که دنیا، ترک او کرده است" 📙مصابيح القلوب 🔰 @p_eteghadi 🔰
🌹|شهید حمید باکری ✍️ دفتر اشکالات ▫️دفتری که قرار گذاشته بودیم اشکالاتِ هم را در آن بنویسیم، تقریبا همیشه با ایرادات من پُر می‌شد. حمید می‌گفت: تو به من بی‌توجهی! چرا اشکالات مرا نمی‌نویسی؟ گوشه چشمی نگاهش کردم و گفتم تو فقط یک اشکال داری! دست‌هایت خیلی بلند است. تقریباً غیر استاندارد است. من هر چه برایت می‌دوزم، آستین‌هایش کوتاه می‌آید. حمید مثل همیشه خندید. برایم جالب بود و لذت بخش که او به ریزترین کارهای من مثل لباس پوشیدن، غذا خوردن، کتاب خواندن و... دقت می‌کرد. 📚 کتاب نیمه پنهان ماه 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپی عجیب درباره عاقبت فرشته مرگ (عزراییل)‼️ 🔊 روزی که هیچ جنبنده‌ای نیست ‌‎‎‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ثواب عظیم صدقه برای اموات 🎙 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق عليه السلام: إن أحبَبتَ أن يَزيدَ اللّهُ فی عُمُرِكَ فَسُرَّ أبَوَيكَ اگر دوست دارى كه خداوند، عمرت را زياد كند، پدر و مادرت را شاد نما بحارالأنوار جلد74 صفحه81 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ ✍ چوپانی به عالِمی که در صحرا تشنه بود، کاسه‌ای شیر داد. سپس رفت و بزی برای او آورد و ذبح کرد. عالِم از سخاوت این چوپان که تعداد کمی بز داشت در حیرت شد. پرسید: چرا چنین سخاوت می‌کنی؟ چوپان گفت: روزی با پدرم به خانه‌ی مرد ثروتمندی رفتیم. از ثروتِ او حسرت خورده و آرزوی ثروت او را کردم. آن مرد ثروتمند لقمه‌ی نانی به ما داد. پدرم گفت: در حسرت ثروت او نباش هر چه دارد و حتی خود او را، روزی زمین به خود خواهد بلعید و او فقط مالک این لقمه‌ی نان بود که توانست به ما ببخشد و از نابودی نجاتش دهد. بدان ثروت واقعی یک مرد آن است که می‌تواند ببخشد و با خود از این دنیا به آن دنیا بفرستد. چوپان در این سخنان بود و بز را برای طبخ حاضر می‌کرد که سیلی از درّه روان شد و گوسفندان را با خود برد. چوپان گفت: خدایا! شکرت که چیزی از این سیلاب مرا مالک کردی که بخشیدم و به سرای دیگر فرستادم. عالِم که در سخن چوپان حیران مانده بود گفت: از تو چیزی یاد گرفتم که از هیچ‌کس نیاموخته بودم مرا ثروت زیاد است که ده برابر آنچه این سیلاب از تو ربوده است احشام خریده و به تو هدیه خواهم کرد. چوپان گفت: بر من به اندازه‌ی بزهایم که سیلاب برد احسان کن که بیش از آن ترس دارم اگر ببخشی، دستِ احسان مرا با این احسان خود بخاطر تیزشدن چاقوی طمع‌ام بریده باشی. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 ✍ قسمتی از کتاب آن سوی مرگ: (نویسنده کتاب) - چه وضعیت عجیبی! تو داشتی با چشمانی دیگر، جسمت را نگاه می کردی. - بله. و احساس می کردم به دو نفر تبدیل شده ام. یکی از دو وجودم روی تخت بیمارستان است و دیگری در بالا. و فکر می کردم چه طور چنین چیزی ممکن است! عاقبت، به یک جواب منطقی رسیدم: "فقط در یک صورت، چنین چیزی ممکن است: این که مرده باشم." همان وقت، عمیقا درک کردم که مرده‌ام. (نويسنده) - با درک این موضوع، خیلی وحشت کردی؟ - وحشت نکردم. خیلی هم خوشحال شدم. - خوشحال؟! - خوشحال. چون فهمیدم که هنوز وجود دارم، هنوز زنده ام (نویسنده کتاب) - بقا. باور کردن اصل بقا، مهم ترین دلیل خوشحالی‌ات بوده. - پیش از مرگ، بقا را باور داشتم. آن زمان به یقین رسیدم. - و به حقیقت مرگ خو گرفتی. - خو گرفتم و به نکته مهم تری پی بردم: من، نه تنها وجود داشتم؛ بلکه در مقایسه با نیمه مادی ام کامل تر بودم. تواناتر؛ هوشیارتر؛ آزادتر؛ شگفت انگیزتر 📚 کتاب آن سوی مرگ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
جایگاه اهل بیت علیهم السلام.mp3
10.1M
•┈┈• | | صوتی 🎧 💢 جایگاه اهل بیت علیهم السلام 🔅 : 🔸 با آل محمّد ـ درود خدا بر او و آل او باد ـ احدى از اين امت را نمى‌‌توان مقايسه كرد، و هيچ گاه آنان را كه نعمت آل محمّد به طور دائم بر آنان جارى است نمى‌‌شود همپايه آنان دانست. آنان پايه دين و ستون يقين‌‌اند. افراط گرايان به آنان باز گردند، و عقب مانده‌‌ها به ايشان رسند (تا هدايت شوند)، ويژگيهاى حقّ ولايت مخصوص آنان، و وصيت و ارث پيامبر خاص ايشان است. ▫️ لا يُقاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله مِن هذِهِ الاُمَّةِ أحَدٌ و لا يُسَوّى بِهِم مَن جَرَت نِعمَتُهُم عَلَيهِ أبَدا. هُم أساسُ الدّينِ و عِمادُ اليَقينِ . إلَيهِم يَفيءُ الغالي و بِهِم يُلحَقُ التّالي. و لَهُم خَصائِصُ حَقِّ الوِلايَةِ و فيهِمُ الوَصِيَّةُ وَ الوِراثَةُ؛ 📚 عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۳۵ ح ۹۸۰۲ 🎤 استاد ، ⏱ ۱۰ دقیقه 🔰 @p_eteghadi 🔰