eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.6هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
چند وقت پیش از آقا (آیت‌الله‌العظمی بهجت) پرسیدم: چطور می‌شود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را درک کرد؟» گفتند: «زیاد قرآن بخوانید و به قرآن زیاد نگاه کنید.» از وقتی این حرف را زدند، قرآن خواندن روزانه‌ام ترک نشده بود؛ اما امروز خیلی دلم گرفت. با خودم گفتم: «توی این مدت، چرا نباید یک حس نزدیکی به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) داشته باشم؟ بعد از جلسه، بدون اینکه حرفی بزنم، آقا برگشتند به من گفتند: «چشم آدم باید مواظب باشه. اگر کسی میخواد آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رو ببینه، باید مواظب چشمش باشه که گناه نکنه 🔥سرم را انداختم پایین حساب و کتاب چشم‌هایم خیلی وقت بود از دستم در رفته بود. مراقب دیدنی هامون باشیم ..... 🔰 @p_eteghadi 🔰
❣️ 💢 همه زندگی اش با حضرت زهرا ' علیها السلام ' پیوند خورده بود .. ‌وقتی ازدواج کرد مهریه زنش شد، مهریه حضرت زهرا ' علیها السلام ' ❤️ دو تا آرزو توی زندگی داشت: ‌اول اینکه خدا بهش یه دختر بده تا اسمش رو بذاره ' فاطمه ' دوم اینکه وقتی شهید شد گمنام بمونه مثل حضرت زهرا ' علیها السلام ' جفت آرزوهاش مستجاب شد و بابای فاطمه گمنام موند... 🌷 خاطره ای از زندگی شهید حمزه علی احسانی 📚 منبع: کتاب خط عاشقی 2، ص 15 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 واکنش حیوانات به فریاد مردگان 💠 🌺 رسول خدا (ص) به اصحاب خود فرمودند: پیش از بعثت، گوسفندهای عمویم ابوطالب را می چرانیدم، ناگهان می‌دیدم که آنها از جای خود حرکت کرده و به هوا می‌پرند شروع به جستن می‌کردند و وقفه پیدا می‌کردند و به یک باره خوراکی را رها می‌کردند. درحالی که هیچ چیز در اطراف گوسفندان نبود که آنها را تهییج کند و یا آنها را بترساند. با خود می‌گفتم این چه داستانی است و بسیار در شگفت می‌ماندم تا آنکه جبرئیل (ع) برای من چنین گفت: 🔳 چون کافر بمیرد چنان ضربه‌ای بر او زنند که تمام مخلوقات خدا غیر از جن و بشر از صدای ناله میت به وحشت و هراس می‌افتند این حیوانات از صدای ناله مردگان متوحش می شوند. ✅ خدای عالم به حکمت بالغه اش این صدای اموات را از زنده ها نهان داشت تا عیش آن ها منغّص نگردد. پس پناه می‌برم به خداوند از عذاب قبر. 📕 فروع کافی ج 3 ص 23 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✅اعمالی که باعث خوشحالی اموات میشود ✍با توجه به اینکه اموات دستشان از اعمال خیر کوتاه است؛ به احسان و دعاى فرزندان و خویشان و دوستان مؤمن خود، نیازمندند. مرحوم «علاّمه مجلسى» مى فرماید: دعا کردن براى اموات در نماز شب و بعد از نمازهاى فریضه و همچنین یاد آنها در مکان هاى زیارتى خوب است و براى پدر و مادر باید بیشتر دعا کرد و اعمال خیر براى آنان بجاآورد. 💠همچنین مى فرماید: «در حدیث صحیحى آمده است که امام صادق(ع) در هر شب براى فرزند خود و در هر روز، براى پدر و مادر خود، دو رکعت نماز مى خواندند (و به روح آنان هدیه مى کردند) در رکعت اوّل سوره «انّا انزلناه» و در رکعت دوم سوره «کوثر» را مى خواندند». امام صادق(ع) فرمودند: ثواب اعمال خیر، براى کسى که براى مردگان انجام مى دهد، براى او و براى آن مرده، هر دو نوشته مى شود. 🌷اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ 🌷وَ المُسلِمینَ وَالمُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَالاَموَاتِ 📚:برگرفته ازبحارالانوار ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ یک سیر مطالعاتی برای قوی شدن اعتقادات می فرمایید؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/184090 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیر مؤمنان سلام الله علیه فرمودند: «هیچ چیز همانند خوش اخلاقی موجب قرب الهی نمیشود» مفاتیح الحیاة ص ۳۳۷ 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 پاسخ به یک شبهه؛ اين آیه در حقيقت اشاره به استدلال منطقى معروفى است كه اگر كسى دعوى نبوت كند و معجزات و آيات آشکار بر دست و زبان او ظاهر شود ، و مورد حمايت و نصرت الهى قرار گيرد، اما او بر خدا دروغ بندد حكمت خداوند ايجاب مى‏ كند كه آن معجزات و حمايتش را از او بگيرد، و رسوايش سازد. مطابق آیه اين وظيفه خداوند است كه بر اساس حكمتش حق را آشكار و باطل را رسوا سازد، با اينحال چگونه اجازه مى ‏دهد كسى بر او دروغ بندد و در عين حال ياريش كند؟ نکته مهم این است که این آیه بلافاصله پس از آیه ای می آید که خدا در آن دستور مودت به اهل بیت پیامبر را می دهد. دستوری که عده ای ترجیح می دادند، آن را خواسته خود پیامبر جا بزنند، نه دستور خدا! 🔷 آیه روز : أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا فَإِنْ يَشَإِ اللَّهُ يَخْتِمْ عَلَى قَلْبِكَ وَ يَمْحُ اللَّهُ الْبَاطِلَ و َيُحِقُّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (شوری / آیه 24) 🔶 ترجمه: آنها مي ‏گويند، او بر خدا دروغ بسته، ولي اگر خدا بخواهد بر قلب تو مهر مي‏ نهد (و قدرت اظهار اين آيات را از تو مي‏ گيرد) و باطل را محو مي‏ كند و حق را به فرمانش پابرجا مي‏ سازد، چرا كه او به آنچه در درون دلها است آگاه است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ منظور از تصرف امام معصوم در دل‌ها چیست؟ 🔰 پاسخ 🔹 پاسخ به این سوال را می توان با درک صحیح از مقام امام فهمید. امام با توجه به مقام و شانی که دارا می باشد می تواند در دلها تصرف نماید و از آن‌ها آگاه شود؛ زیرا امام بر کل مخلوقات ولایت تکوینی و تشریعی دارد. این ولایت تکوینی تمام شئون زندگی انسان را شامل می شود؛ از این رو امام می تواند از دلها اگاه گردد و نسبت به ان ها خبر بدهد. 🔸 همچنان که روایات زیادی وجود دارد امام با علم غیب خود از درون کسی خبر داده و این امر موجب هدایت شخص شده است. امام عصر علیه السلام ظهور روشن «ان الله قد احاط بکل شیء علما» است، بر تمام هستی و شئون بشر احاطه دارد، زیرا جان جانان و قلب عالم امکان است؛ نه تنها قلبِ جماد و نبات، آسمان و زمین، دریا و صحرا؛ بلکه قلب همگان است. 🔹 دل انسان اعضاء و جوارح وی را کنترل می کند و دلی هم هست که دل های انسان ها را رصد می کند. هر خاطره ای که از دل بگذرد وجود مبارک ولی عصرعجل الله تعالی فرجه به اذن خدا آن را می بیند و درمی یابد. همانگونه که اعمال دست و دیده را دل می داند و از آن بی خبر نیست، ممکن نیست، دل ما به چیزی مشغول باشد یا کاری انجام دهد و دل دل ها و جان جان‌ها یعنی ولی و امام زمان (عج) آن را نداند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: http://btid.org/node/175477 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
129.1K
❓سؤال: باسلام .حکمت اینکه سر مزار مردگان اب میریزن چیه. و چه تاثیری داره برا مرده یه سوال دیگه من چند وقته به این اعتقاد پیدا کردم که وقتی برا ائمه اشکی میریزم روی گردن و سینه میمالم چون شنیدم خیلی خوبه حالامن یکم از اشک رو به گوشام میمالم برا اینکه باهاشون غیبت وهر چیز گناهی رو نشنوم یکم به زبونم میزنم تا باهاش گناه نکنم یکم به دستام برا اینکه باهاشون گناه نکنم .حالا سوالم اینه که به اشکی که تبرکه بی احترامی نمیشه . (سؤال کمی خلاصه شده است) ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم [در روایات]داریم[که] وقتی مُرده را، دفنش می کنید، بعد از این که قبر را پوشاندید، یک آبی روی قبرش بریزید؛ یعنی آن قبر که به شکل مستطیل است، اوّل محیط اش را با آب رسم کنید بعد هم قطر هایش را. این فقط مال همان وقتی است که مُرده است که دفنش کرده اند. بعد که بعد از بیست سال دیگر می روند سر قبرها آب می پاشند وجهی ندارد و کار درستی هم نیست. فقط اسراف آب و تبذیر آب است و کار درستی نیست. این کاری هم که شما گفتید این هم وجهی ندارد. چون اینجا [در روایات هم] نداریم که شما این کار را بکنید. این که انسان اشک را بخواهد به سر و صورتش بمالد، به سر و سینه اش بمالد[که گناه نکند]؛ نه! این کارها یواش یواش خرافات می شود، یواش یواش به حساب دین گذاشته می شود، اینها را ما در دین نداریم. اهل بیت این کارها را نمی کردند. 🖊پیاده شده از صوت استاد 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ آیا این درست است که مشرکان زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه واله خداوند را به عنوان خالق عالم هستی قبول داشتند؟ پس این بت هایی که می پرستیدند چه بود؟ 🔰 بله، بسیاری از مردم در زمان‌های گذشته و حتی در زمان کنونی، معتقد بودند، خداوند متعال خالق تمام ممکنات و مخلوقین است، اما در امر تدبیر و دخل و تصرف در امور، غیر از خداوند متعال موجودات دیگری نیز تاثیر گذار هستند و حتی آن موجودات می توانند در سرنوشت آنان تاثیر گذار باشند و آنان را خوشبخت یا بدبخت کنند. مشرکان مکه نیز معتقد بودند خداوند متعال تدبیر برخی از امور را به موجوداتی از قبیل بت‌ها، ملائکه، جن، کواکب، ارواح مقدسه و... تفویض کرده است، و این موجودات می توانند در کارهای آنان تاثیر بگذارند. 🔰 جهت توضیح بیشتر نسبت به سوال شما باید گفته شود: ✅ این اعتقاد، یکی از موارد شرک است؛ یعنی اگر شخصی معتقد باشد کسی غیر از خداوند متعال، مستقلا می‌تواند در عالم تصرف کند، مشرک است و از دایره اسلام خارج است. لذا «ربوبیت» به این معنا است که خداوند متعال علاوه بر خلقت تمام مخلوقات عالم، امر تدبیر، اداره و حل و فصل کردن کارهای آنان را نیز بر عهده دارد. 🔶 این نکته هم لازم است تذکر داده شود که این مطلب به معنای نفی هرگونه تصرف در عالم نیست، بلکه به معنای نفی استقلال است؛ یعنی ممکن است کسی یا چیزی از جانب خداوند متعال، اذن داشته باشد و با اجازه الهی بتواند در عالم تصرف کند، این مطلب هرگز شرک محسوب نمی شود. 🔺بنابراین توحید در ربوبیت به این معناست که انسان معتقد باشد، خیر و شر و تدبیر کل امور در دنیا، به دست توان‌مند خداوند سبحان است، و انسان و آن چه که در عالم هستی وجود دارد، مالک هیچ چیز نیستند؛ و اگر هم در عالم مدبرات و اسبابی وجود دارد، همه آن‌ها به اذن و اجازه خداوند متعال است و هرگز استقلالی در تاثیر گذاری ندارند، و به امر و مشیت الهی تصرف می کنند. 👈 دلیل عقلی مطلب 💠 تدبیر از خلق جدا نیست؛ تمام مخلوقین هم‌چنان که در ابتدای خلقت، هیچ نبوده و خداوند متعال به آنان هستی بخشیده، همچنان به خداوند متعال نیازمندند و اگر حتی یک لحظه رابطه آنان با خداوند متعال قطع شود، نابود می‌گردند و دوباره نیست می‌شوند. لذا ممکنات همان‌طور که در حدوث و ابتدای خلقت محتاج افاضه خداوند فیاض هستند، در ادامه حیات نیز محتاج همان افاضه هستند؛ پس هیچ موجودی نمی‌تواند مستقل از خداوند سبحان، ادامه حیات دهد یا تصرفی در عالم انجام دهد. ___________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/13397 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ چگونه متوجه شویم دین اسلام کامل‌ترین دین است؟ 🔰 پاسخ 1️⃣ هر انسان عاقلی اگر به قوانین و فرامین شرعی و نیز باورهای اعتقادی ادیان کنونی رجوع کند؛ تضادی فاحش بین این باورها و قوانین مشاهده می کند که برخی از آنها نه با عقل، نه با فطرت و نه با منطق سازگار است؛ به گونه ای که انسان را سردرگم و صدها شبهه دیگر از مطالعه آن قوانین دینی در ذهنش ایجاد می کند. برای نمونه درباره خداوند، مسیحیت قائل به تثلیث (سه خدایی)، زرتشت قائل به ثنویت؛ گروهی معتقد به بی خدایی هستند؛ در این میان اسلام شفاف ترین معرفی را از خداوند دارد که هر انسان بدون تعصب و طالب حقی پذیرفته و آن را صحیح‌ترین قول و مطابق با قوانین عقلی می‌بیند. 2️⃣ دین اسلام از هرگونه تحریفی محفوظ است و تحریف نمی‌شود و خداوند حافظ و ضامن آن است؛ برخلاف دیگر ادیان الهی و کتاب‌های آسمانی سایر ادیان که تحریف شده است. امروزه هر انسان عاقل و صاحب خردی وقتی به کتاب‌های آسمانی دیگر ادیان مانند تورات و انجیل می نگرد، تغییرها و مطالب غیر معقول و خنده‌ دار فراوانی در آنها مشاهده می کند که هر انسانی با دیدن آنها متحیر می شود؛ کشتی گرفتن یکی از پیامبران الهی با شیطان و یا فرار سنگ از دست حضرت موسی، از جمله این نمونه هاست. 3️⃣ احکام دین اسلام منطبق بر فطرت و عقل است، در حالی که در دیگر شریعت‌ها، گاهی احکامی وجود دارد که معقول نیست؛ مثلا دین اسلام به ما اجازه می‌دهد در برابر زورگویان بایستیم و اگر به ما ستم کردند (مثلا ما را زدند) ما هم مقابله به مثل می‌کنیم (بقره، آیه ۱۹۴). در حالی که انجیل می‌گوید: اگر کسی به سمت راست صورت شما سیلی زد، سمت چپ صورتتان را هم جلو بگیرید تا بزند. حالا شما کاربر گرامی مقایسه کنید و ببینید زورگویان و ستم‌کاران کدام یک را بیشتر دوست دارند و با کدام روش می‌توان زور و ستم را ریشه کن کرد؟ 4️⃣ دین اسلام برخلاف دیگر ادیان الهی جامع است؛ یعنی برای تمام امور ما انسان‌ها برنامه دارد؛ از روابط شخصی با خدا گرفته تا روابط اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی، سیاسی، بین المللی و...، در حالی که دین‌های دیگر این جامعیت را ندارد. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: http://btid.org/node/209453 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢اصرار و پافشاری در دعا💢 گفته شده است تمام حوائج خود را از خدا بخواهید حتی کوچکترین آنها؛ در حقیقت مومن در دعا غیر خدا را هیچ کاره می‌داند و تمام توجه‌اش به خدای متعال است. در روایت دارد که بر استجابت دعا اصرار نداشته باشید. خدای متعال همواره خیر و صلاح بندگانش را می‌خواهد، لذا اصرار بر استجابت دعا به آن نحوی که ما می‌خواهیم خلاف تفویض و رضا است و جایی ندارد. در واقع مومن دعا می‌کند، ولی نتیجه را به خدای متعال واگذار می‌کند و به آنچه خداوند برایش در نظر گرفته است راضی است. مومنی که امورش را به خدا واگذار کرده است، دیگر دلیلی نمی‌بیند که بخواهد اصرار کند تا همان بشود که او می‌خواهد. اینجا مرزی است که باید رعایت شود. فراتر رفتن از این مرز با پافشاری بر خواسته، نوعی بی‌احترامی به خدای بنده‌نواز است که همیشه بهترین‌ها را برای بندگانش می‌خواهد. یکی از حالات پسندیده مومنین آن است که بسیار دعا می‌کنند. در قرآن کریم حضرت ابراهیم، «أواه» یعنی بسیار دعا کننده معرفی شده است. اما باید دانست که بسیاردعا کردن به معنای پافشاری بر استجابت نیست بلکه مومن چون خدا را همه کاره عالم می‌داند و نیاز مطلق و همه جانبه خود را به خدای متعال درک کرده است لذا تنها درب خانه‌ی خدا را می‌زند؛ و البته بسیار هم می‌زند. زیرا از مناجات با خدا و راز و نیاز با او لذت می‌برد و از این که حاجاتش را نزد خدا بگوید و از او بخواهد و دست‌های خالی خود را نشان خدا بدهد لذت می‌برد. پس آنگاه که گفته می شود اصرار نکنید منظور اصرار در رسیدن به نتیجه و حاجت خاص است, زیرا که ممکن است به صلاح ما نباشد و یا در اثر اصرار زیاد و نرسیدن به آن حاجت افسرده و ناامید شویم. و آنگاه که گفته می شود در دعا اصرار کنید, منظور این است که زیاد دعا کنید و فراوان از خدا بخواهید, زیرا دعا مخ عبادت است و تاثیر معنوی فراوانی برای انسان دارد و اصرار بر دعا خود زمینه اجابت است. ذکر چند نکته: 1- امام باقر علیه السلام می‌فرماید: «واللّه لا یُلِحُّ عبدٌ مُؤمِن علَى اللّه عز و جل فی حاجتِهِ إلاّ قضاها لَهُ». بـه خـدا سوگند هیچ بـنده مؤمنى در حاجت خود به درگاه خداوند عز و جل اصرار نورزد، مگر آن که حاجتش را بر آورد. الکافی: 2/ 475/ 3 2- شما در موارد متعدد، تاکید بر اصرار بر دعا را شنیده‌اید؛ ولی در بیان برخی علما نیز می‌شنوید که خیلی اصرار بر دعا نکنید، شاید به مصلحت شما نباشد؛ چرا که شاید در آینده و یا در قیامت و پس از مرگ متوجه شویم که استجابت آن دعا به خیر ما نبوده و خدا را شکر کنیم که آن دعا را مستجاب نکرده است. هر دو درست می‌گویند؛ ولی شبهه تعارض بین این دو مطلب، ناشی از مسامحه در استفاده لفظ دعا در گفته علما است. در صورتیکه منظور علما بر عدم اصرار بر دعا، در واقع عدم اصرار بر استجابت دعا است. پس در واقع انسان باید بر دعا اصرار کند؛ ولی بر استجابت ظاهری اصرار نکند. مثلا یک کسی که صاحب فرزند نمی شود، همیشه و تا آخر عمر خوب است که بر دعا به صاحب فرزند صالح شدن اصرار کند، ولی بر استجابت آن اصرار نکند و از اینکه به ظاهر این دعا بر آورده نمی‌شود، بی تابی نکند و ناامید از رحمت الهی نشود و افسرده نگردد. خود دعا کردن از جهات مختلف ممدوح است. از قبیل ارتباط با خدا و پیوند دائمی با خدا و اینکه انسان خود را محتاج به خدا ببیند. مضافا اینکه خود دعا کردن فی نفسه مطلوب است و خود همین دعا کردن نوعی استجابت است. تا خدا نخواهد کسی توفیق دعا کردن و ارتباط با خدا را پیدا نمی‌کند و از آنجایی که خداوند فرموده و وعده داده که: «ادعونی استجب لکم» هر دعایی به تحقیق، مستجاب می‌شود؛ ولی نه به آنصورت ظاهری که ما همیشه بفهمیم. خداوند همه دعاها را مستجاب می‌کند، ولی گاهی مطابق ظاهر آن و گاهی که به صلاح نیست، مطابق صلاح فرد و حتی بیشتر از خواسته فرد به او می‌دهد؛ لکن انسان به آن توجه ندارد. مثلا کودکی که سرما خورده و گلو درد دارد، از پدرش مطالبه بستنی می کند؛ ولی پدر دلسوز که می‌داند بستنی برایش ضرر دارد، به گفته ظاهری اش توجه نمی‌کند؛ ولی برای اینکه به خیر کودکش عمل کند بجای یک بستنی ۱۰۰ تومانی، ۱۰۰ هزار تومان به حسابش واریز می‌کند، تا در بزرگی به کارش بیاید؛ ولی کودک که فعلا درک ندارد، بی تابی می کند و می گوید: پول به چه دردم می آید؟ همان بستنی را برایم بخر. پس شایسته است تمام نیازهایمان را در دعاهایمان مد نظر بیاوریم و بر آنها اصرار کنیم؛ ولی در عین حال عرضه داریم که: خدایا اگر به صلاحمان نیست، آنگونه که خود می‌دانی و به خیرمان است پیش بیاور. این یعنی اصرار بر دعا و اصرار نداشتن بر استجابت ظاهری. 👇👇
کسی که اصرار بر استجابت ظاهری دعا دارد، مثل آن کودک است که اصرار به خریدن بستنی دارد. در دعا هم اگر استجابت ظاهری پیش نیامد، گاهی برخی از رحمت خدا مایوس می‌شوند و یا کسانی بوده‌اند که نعوذ بالله کارشان به کفر کشیده شده است. در حالیکه اگر می‌دانستند که استجابت این دعا به خیرشان نیست، هیچگاه این همه اصرار نمی‌کردند. بنابر آنچه گفته شد نتیجه می گیریم که دعا مطلوب خداوند متعال است و اصرار و پافشاری در دعا هم امری است مطلوب که در روایات آمده است. امّا اصرار به معنای این است که در امر دعا و تضرع به درگاه خداوند دچار سستی و خستگی نشویم نه بدان معناست که خیر و صلاح ظاهری خودمان را ملاک قرار دهیم و در اجابت دعای خودمان اصرار بورزیم لذا ممکن است سبب برخی سلب توفیقات و سستی در انجام فرائض و عبادات، اثر چیزی است که با مستجاب شده و به مصلحت نبوده است؟ پس همیشه در دعاها باید آنچه را که خیر و صلاح ماست از خدا بخواهیم و بر آن اصرار بورزیم، نه آنچه را که دوست داریم به آن دست یابیم. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢اختلاف امتی رحمه؟💢 ✅به توضیح زیر توجه کنید . 1. واژه اختلاف به جهت اشتراک های لفظی زبان عربی، دارای معانی متعددی است از جمله: جانشین شدن، در پس چیزی یا کسی قرار گرفتن، کسی را از پشت سر گرفتن، اختلاف و ناسازگاری کردن، آمد و شد(و رفت و آمد) کردن . ✅بنابراین اگرچه یکی از معانی اختلاف تفرقه و ناسازگاری است اما در روایت نبوی یاد شده، برخلاف آنچه در نگاه اولی به نظر می رسد، این معنا منظور نیست بلکه مراد، رفت و آمد مسلمانان و به بیان صحیح تر، جویندگان علوم دینی نزد پیامبر برای فراگیری معارف دین و علوم اسلامی است .این را هم اضافه کنیم که واژه اختلاف در سرتاسر قرآن 7بار تکرار شده است و در اکثر موارد به معنی آمد و شد است، در زیارت جامعه کبیره نیز، عبارت مختلف الملائکة(محل رفت و آمد فرشته ها) دقیقا در همین معنا کاربرد یافته است . 2. بنا بر این منظور از اختلاف امت، رفت و آمد مسلمانان از شهرهای خود به نزد رسول خدا و جانشین های آن حضرت است برای یاد گرفتن دین نه اختلاف در دین . امام صادق در روایتی به این معنا تصریح کرده است : عَنْ عَبْدِ الْمُؤْمِنِ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ قَوْماً یَرْوُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ اخْتِلَافُ أُمَّتِی رَحْمَةٌ فَقَالَ صَدَقُوا فَقُلْتُ إِنْ کَانَ اخْتِلَافُهُمْ رَحْمَةً فَاجْتِمَاعُهُمْ عَذَابٌ قَالَ لَیْسَ حَیْثُ تَذْهَبُ وَ ذَهَبُوا إِنَّمَا أَرَادَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ فَأَمَرَهُمْ أَنْ یَنْفِرُوا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَیَتَعَلَّمُوا ثُمَّ یَرْجِعُوا إِلَى قَوْمِهِمْ فَیُعَلِّمُوهُمْ إِنَّمَا أَرَادَ اخْتِلَافَهُمْ مِنَ الْبُلْدَانِ لَا اخْتِلَافاً فِی دِینِ اللَّهِ إِنَّمَا الدِّینُ وَاحِدٌ إِنَّمَا الدِّینُ وَاحِدٌ . ترجمه : عبدالمؤمن انصاری می گوید: به امام صادق - علیه صلوات الله - عرض کردم قومی روایت می کنند که حضرت رسول صلی الله علیه وآله و سلم فرموده: «اِختِلافُ اُمَّتی رَحمَةٌ» آیا این روایت درست است؟ امام صادق علیه السلام در پاسخ فرمود: آری، راست می گویند . عرض کردم: بنابراین اگر اختلاف امّت، رحمت باشد سپس اتّفاق و اجتماع آنان عذاب است؟ ! فرمود: آن گونه که تو و آنها تصور می کنید نیست، بلکه منظور از سخن پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم همان سخن خداوند در قرآن کریم است که می فرماید : وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ (التوبة/122 ) شایسته نیست مؤمنان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند؛ چرا از هر گروهی از آنان، طایفه‌ای کوچ نمی‌کند (و طایفه‌ای در مدینه بماند)، تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند ! 📚وسائل الشیعة 27ج ص 140 11- باب 3. خداوند به مسلمانان دستور داده که به حضور رسول خدا ص کوچ کنند و معارف اسلامی را از آن حضرت بیاموزند و سپس به سوی قوم خود باز گردند و آن معارف را به آنان یاد دهند . منظور از اختلاف امت، رفت و آمد مسلمانان از شهرهای خود به نزد رسول خدا و جانشین های آن حضرت است برای یاد گرفتن دین نه اختلاف در دین . 🔰 @p_eteghadi 🔰
47.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ⁉️ مگه در قرآن نیامده است که اصحاب کهف سگ داشتند پس چرا نگه داشتن سگ در خانه منع شده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://www.instagram.com/tv/Cds3yzSNd94/ 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 تو زودتر بکش 💠جلد دوم از روایت نیروهای عملیاتی و اطلاعاتی اسرائیل از شصت سال ترورهای موساد 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: دعاء بلای مقدر شده را بر مى گرداند و آن را وامى تابد چنانچه رشته نخ واتاب شود، با اينكه به سختى تأبیده شده است. 📚 أصول الكافي / ترجمه كمره اى، ج ۶، ص: ۲۵ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ کسانی که حقیقت و اسلام به آنها نرسیده چه در قدیم چه در حال حاضر؛ تکلیف آنها روز قیامت چیست؟ آیا مستقیما به بهشت می روند؟ 🔰 پاسخ 🔹 افرادی که حقیقت اسلام به آن ها نرسیده در صورتی که جاهل مقصر باشند، یعنی می توانسته تحقیق کرده و به حقیقت اسلام پی ببرد، ولی این کار را نکرده باشد، مستحق عذاب و جهنم است؛ چرا که کوتاهی کرده و با وجود دسترسی به معارف، کوتاهی او عذری ندارد. 🔸 افرادی که در جهالت خود نیز تقصیری ندارند؛ بلکه یا اصلاً به گوششان نخورده یا آن که امکان تحقیق و پژوهش برای آنان وجود نداشته است و تنها آن چه را به آن‌ها رسیده - مثل مسیحیت - قبول کرده و به آن عمل نموده اند. چنین افرادی اهل جهنم نیستند و خداوند آنان را مشمول عفو و رحمت خود قرار می‌دهد و اعمال آن‌ها را با میزان حقیقت خواهی آنان و آن چه فکر می‌کردند حق است، می‌سنجد. 🔹 افراد دیگری هم مانند دیوانگان یا اطفال، که امکان دستیابی به حقیقت دین نداشته اند، نیز در قالب افراد مستضعف قرار می گیرند و خداوند در روز قیامت با رحمت خویش با آنان رفتار می کند. بهشت پاداش ایمان و عمل صالح مومنان است و این افراد ایمان و اعمالی نداشته اند که به بهشت بروند و از طرفی گناهی هم ندارند که به جهنم بروند؛ این افراد امید است که در قیامت مورد رحمت الهی قرار بگیرند. 🔸 در روایتی مرحوم کلینی از پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل می‌کند: «زمانی که قیامت شود، خداوند اطفال و آنان که در زمان فترت بوده‌اند و کسانی که دارای عقل نبوده‌اند [و کلیه مستضعفان] را جمع کرده و در برابر آنان احتجاج می‌کند و فرشته‌ای را به سوی آنان مبعوث کرده و او آتشی را در برابر آنان آماده می‌کند، سپس خداوند فرشته دیگری را به سوی آنان مبعوث می‌کند و می‌گوید خداوند به شما گفته است در آتش وارد شوید. هر کس داخل شود آتش بر او سرد و سلامت خواهد بود و کسی که تخلف کند، وارد آتش می‌شود.» 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: http://btid.org/node/209467 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 وضعیت کودکان در برزخ: ☘ چگونه می‌توان تصور کرد که کودکان معصوم و فرزندان نازنینی که عمر بسیار کوتاهی در این دنیا داشته‌اند دچار عذاب اخروی شوند؟ عذاب جان دادن و عذاب قبر نیز هیچ کدام بی‌علت نیستند و همگی متأثر از گناهان و دلبستگی‌های ناحق و ناروا نسبت به امور دنیوی هستند، بنابراین چگونه این عذاب‌ها می‌توانند متوجه پاکان و کودکان معصومی باشند که تمثّل فرشتگان الهی در زمین هستند؟ جان دادن برای انسان پاک و مؤمن طبق روایات، همچون بو کردن گل است. بلکه چه بسا با شفاعت کودکان انسان‌های مؤمن، والدین آنان هم اگر خطایی داشته باشند، مورد رحمت و مغفرت الهی واقع خواهند شد. در اینجا تنها به بخشی از روایات که در این زمینه وارد شده و نشانگر دیدگاه اسلام در این رابطه است، اشاره می‌کنیم: 1- امام صادق (ع) فرمودند: «هرگاه کودکی از مؤمنان از دنیا رفت، منادی در ملکوت آسمان و زمین ندا می‌دهد که فلانی فرزند فلانی از دنیا رفته است. اگر پدر یا مادر یا یکی از بستگان مؤمن او از دنیا رفته باشند، کودک را به نزد او می‌برند تا از او پرستاری کند و اگر کسی یافت نشد، او را به حضرت فاطمه (س) می‌سپارند و آن حضرت، تا زمانی که یکی از پدر یا مادر یا نزدیکانش به او ملحق شوند، از کودک نگهداری می‌کنند و بعد کودک را به آن فرد تحویل می‌دهند.» (1) 2- از امام صادق (ع) همچنین نقل شده است: «خدای بزرگ، ابراهیم و ساره را متکفل نگهداری از کودکان مؤمنان قرار داده است؛ در قصری با شکوه از درّ بهشتی و در روز قیامت این کودکان را لباس نیکو پوشانده و خوش‌بو می‌کنند و آنان را به پدر و مادرشان هدیه می‌دهند. این کودکان، پادشاهانی هستند در بهشت همراه با والدینشان.» (2) 3- از پیامبر بزرگ اسلام (ص) نقل شده است که فرمودند: «کودکان مؤمنان در روز قیامت آنگاه که زمان حسابرسی خلایق می‌رسد حاضر می‌شوند. 💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥 خدای تعالی به جبرئیل می‌فرماید: اینان را به بهشت وارد کن. کودکان بر دروازه‌های بهشت می‌ایستند و از پدران و مادران خود سؤال می‌کنند. نگهبان بهشت به آنان می‌گوید: آنان مثل شما نیستند و گناهان و خطاهایی دارند که باید از آن بازخواست شوند. کودکان صدای خود را با گریه بلند می‌کنند؛ پس خدای تعالی می‌فرماید: ای جبرئیل، این چه صدای گریه و زاری است که بلند شده است؟ جبرئیل عرض می‌کند: خدایا! تو خود از من داناتری، اینان کودکان مؤمنان هستند و می‌گویند ما وارد بهشت نخواهیم شد تا زمانی که پدران و مادران ما وارد بهشت شوند. پس خدای تعالی می‌فرماید: ای جبرئیل، در میان جمع وارد شو و دست پدران و مادران آنان را بگیر و همراه کودکان - به خاطر رحمتی که دارم - وارد بهشت کن.» (3) 4- از رسول گرامی اسلام (ص) نیز نقل شده است: «کودکان امت محمد (ص) در روز قیامت در زیر عرش در کنار حوض‌های بهشتی جمع می‌شوند. خداوند از حال آنان مطلع می‌شود و می‌فرماید: چه شده است که سرهایتان را به سوی من بلند کرده‌اید؟ می‌گویند ای پروردگار ما! پدران و مادران ما در عطش گرفتارند و آنگاه ما در کنار حوض‌های بهشتی هستیم. پس به آنان وحی می‌شود: وارد صفوف قیامت شوید و پدران و مادران خود را سیراب کنید.» (4) 📚 پی‌نوشت: 1- بحارالأنوار، ج 5، ص293 2- الفقیه، ج 3، ص490 3- بحارالأنوار، ج 79، ص 123 4- مستدرک‌الوسائل، ج 2، ص 401 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🔰 @p_eteghadi 🔰 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌
✨﷽✨ 🔴جزای صبر در برابر همسر ✍امام باقرعليه السّلام فرمود: در زمان حضرت هود عليه السّلام عدّه‏ اى گرفتار قحطى شدند، آنان نزد هود رفتند تا دعا كند خداوند باران رحمتش را نازل كند، دراين هنگام پير زنى بد زبان و فحّاش از منزل هود خارج شد و گفت: چرا هود براى خودش چنين دعايى نمى ‏كند؟ مردم گفتند: ما را به نزد او ببر، گفت: او اكنون در ميان مزرعه مشغول آبيارى است، به آنجا برويد، ما نزد او رفتيم، هود هر قسمتى را كه زراعت مى ‏كرد مى ‏ايستاد و دو ركعت نماز مى‏خواند، در اين هنگام هود متوجه آنان گشت و گفت: حاجت شما چيست؟ گفتند: ما براى حاجتى آمديم ولى چيزى شگفت انگيزتر از حاجت خود مشاهده كرديم. گفت: چه ديديد؟ گفتند: پير زن بد زبان و فحّاشى را ديديم كه از منزلت خارج شد و بر سر ما فرياد كشيد. 🌦فرمود: او همسر من است و من دوست دارم كه سالها زنده بماند. گفتند: اى پيامبر خدا! چرا خواهان طول عمر او هستى؟ گفت: زيرا هيچ مؤمنى نيست، جز آنكه كسى را دارد كه اذيّتش كند، من هم خدا را شكر مى ‏كنم كه اذيّت‏ كننده ‏ام را زير دستم قرار داده و اگر چنين نبود كسى بدتر از او بر من مسلّط مى ‏شد. 📚 مشكاة الأنوار في غررالأخبار، ص 287-288 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ ‼️یتیم‌ نوازی امام علی (علیه السلام) 📜امیرالمومنین (علیه السلام) شبی از کنار خانه زن تهیدستی گذشت که فرزندانی خردسال داشت و آنان از گرسنگی می‌گریستند و مادرشان آنان را سرگرم می‌کرد تا بخوابند. آن زن دیگی بر اجاق نهاده بود که در آن جز آب چیزی نبود، تا آن‌ها بپندارند که در دیگ غذایی در حال پختن است(گویا ماموران رسیدگی به این خانواده کوتاهی کرده بود). 💎حضرت علی (علیه السلام) از حال آن زن باخبر شد و با قنبر به سوی خانه خود رفت و ظرفی خرما و کیسه‌‌ای آرد و روغن و برنج و نان برداشت و بر دوش کشید. با رسیدن به خانه آن زن، از او اجازه خواست و وارد شد، پس مقداری برنج و روغن در دیگ ریخت و پس از پختن آن، برای کودکان در ظرف غذا ریخت و به آنان با محبت می‌فرمود: بخورید... ✨🌹پس از سیر شدن آنان، امام علی (علیه السلام) به صورت چهار دست و پا بر زمین خم شد و کودکان یتیم را دوش خود سوار کرد و گرد اتاق می‌گشت و از خود صدای بع‌بع (به تقلید از صدای گوسفند) می‌کرد. کودکان با مشاهده این حالت، بسیار خندیدند و خوشحال شدند. پس از خروج از خانه، قنبر پرسید: سرورم! امشب رفتاری شگفت‌آور از شما دیدم!!! ❤️امام علی (علیه السلام) فرمود: ای قنبر! چون وارد خانه شدم، این کودکان یتیم از شدت گرسنگی می‌گریستند. دوست می‌داشتم وقتی از نزد آنان خارج می‌شوم، آن یتیمان در حال سیری بخندند و خوشحال باشند... 📚غررالمناقب فی فضائل علی بن ابی طالب 🔰 @p_eteghadi 🔰
؟ سال‌های جنگ، دزفول پذیرای بیشترین موشک‌ها و بمب‌ها و حتی خمپاره‌های رژیم بعث عراق بود. هر بار که صدام می‌خواست شهرهای ایران را موشک‌باران کند سهمیه دزفول ثابت و محفوظ بود. یک روز قبل از هر موشک‌باران رادیوی عراق در برنامه‌ای مضحک به اصطلاح می‌خواست شهروندان غیر نظامی را از شهرهایی که قرار است توسط موشک یا بمب‌افکن هدف قرار دهد مطلع کند تا شهرها را ترک کنند. در این برنامه اسم شهرها با ترتیب حروف ابجد خوانده می‌شد. شهر اول همیشه دزفول بود و شهرهای بعد از آن بنا به وضعیت و موقعیت تفاوت می‌کرد. گوینده رادیو عراق که سعی می‌کرد با صدای زمخت و نخراشیده‌اش فارسی صحبت ‌کند می‌گفت الف - دزفول ب - ... ج - ... د - ... دیگر شنیدن الف - دزفول برای ساکنین این شهر کوچک، واژه‌ای مانوس و آشنا شده بود. الف- دزفول یعنی فردا چند خانه ویران خواهد شد. چند فرزند بر سر نعش پدر و مادر خود خواهند گریست و چند نفر جنازه خونین فرزندشان را درآغوش خواهند کشید. الف - دزفول یعنی، صدای انفجاری که در نیمه شب حتی به تو مهلت بیدار شدن هم نخواهد داد. الف - دزفول یعنی، کوچه‌ای که همین غروب بچه‌های شاد و پرهیاهو در آن فوتبال بازی می کردند تبدیل به مخروبه خواهد شد. الف - دزفول یعنی خانه و مسجد و مدرسه و بیمارستان و ... فرقی نمی‌کند، هر چه که باشد با موشک‌های زبان نفهم بعثی فرو خواهد ریخت. حالا...  الف -  دزفول خاطرات تلخ و تلخ و تلخ و شاید گاهی شیرین مردم دزفول است. حالا بچه‌های دزفولی هم که جنگ و موشک و خانه‌های ویران و دست‌های خونین را ندیده‌اند، می‌دانند الف-دزفول یعنی چه. مردم دزفول کوچک و بزرگ و پیر و جوان به زبان الف - دزفول حرف می‌زنند. به زبان الف- دزفول زندگی می‌کنند به زبان الف- دزفول می‌خوابند و به زبان الف - دزفول خواب می‌بینند. فکر می‌کنم اصلا پخش آن برنامه مضحک از رادیو عراق بهانه‌ای بوده تا آن گوینده بعثی که سعی می کرده با صدای زمخت و نخراشیده‌اش فارسی حرف بزند و بگوید الف - دزفول. بگوید الف تا دزفولی‌ها این خاطره ی تلخ را سینه به سینه نقل کنند و بسپارند به نسل‌های بعد. بعثی‌ها می‌خواستند مردم دزفول را بترسانند تا خانه و شهرشان را ترک کنند و عقبه جنگ خالی بماند. می‌خواستند غرور دزفولی‌ها  شکسته شود تا کمر جنگ را بشکنند. دزفول عقبه جنگ بود. خط دوم به حساب می‌آمد. ستاد پشتیبانی جنگ در آنجا مستقر بود. بیمارستان‌های این شهر نزدیک‌ترین جایی بودند که مجروحین جنگی را درمان می‌کردند و در صورت نیاز به بیمارستان‌های مجهزتری در شهرهای دیگر انتقال می‌دادند. رزمندگان خسته از جنگ در این شهر با غذا و حمام و سلمانی صلواتی استقبال و پذیرایی می‌شدند و جان تازه می‌گرفتند. مقر لشکر 31 عاشورا دزفول بود. حتما رزمندگان این لشکر به خوبی مهمان نوازی دزفولی‌ها را به خاطر دارند. مردم روزها بساط پذیرایی از رزمندگان را فراهم می‌کردند و شب که می‌شد باید آماده می‌شدند که موشک‌های بعثی از راه برسند و خانه‌شان را ویران کنند و جان‌هایشان را بگیرند. اما هیچ یک از رزمندگان،  دزفول را خراب یا خالی ندید. امشب که موشک می‌آمد و محله‌ای را ویران می‌کرد از همان فردایش مردم شروع می‌کردند به ساختن. 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 این مرد پایان ندارد 💠کتاب این مرد پایان ندارد تلاش دارد تنها ذره ای از و سیره ولایی سرباز اسلام شهید قاسم سلیمانی را به خواننده یادآوری کند. 🔰 @p_eteghadi 🔰