eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
؟ سال‌های جنگ، دزفول پذیرای بیشترین موشک‌ها و بمب‌ها و حتی خمپاره‌های رژیم بعث عراق بود. هر بار که صدام می‌خواست شهرهای ایران را موشک‌باران کند سهمیه دزفول ثابت و محفوظ بود. یک روز قبل از هر موشک‌باران رادیوی عراق در برنامه‌ای مضحک به اصطلاح می‌خواست شهروندان غیر نظامی را از شهرهایی که قرار است توسط موشک یا بمب‌افکن هدف قرار دهد مطلع کند تا شهرها را ترک کنند. در این برنامه اسم شهرها با ترتیب حروف ابجد خوانده می‌شد. شهر اول همیشه دزفول بود و شهرهای بعد از آن بنا به وضعیت و موقعیت تفاوت می‌کرد. گوینده رادیو عراق که سعی می‌کرد با صدای زمخت و نخراشیده‌اش فارسی صحبت ‌کند می‌گفت الف - دزفول ب - ... ج - ... د - ... دیگر شنیدن الف - دزفول برای ساکنین این شهر کوچک، واژه‌ای مانوس و آشنا شده بود. الف- دزفول یعنی فردا چند خانه ویران خواهد شد. چند فرزند بر سر نعش پدر و مادر خود خواهند گریست و چند نفر جنازه خونین فرزندشان را درآغوش خواهند کشید. الف - دزفول یعنی، صدای انفجاری که در نیمه شب حتی به تو مهلت بیدار شدن هم نخواهد داد. الف - دزفول یعنی، کوچه‌ای که همین غروب بچه‌های شاد و پرهیاهو در آن فوتبال بازی می کردند تبدیل به مخروبه خواهد شد. الف - دزفول یعنی خانه و مسجد و مدرسه و بیمارستان و ... فرقی نمی‌کند، هر چه که باشد با موشک‌های زبان نفهم بعثی فرو خواهد ریخت. حالا...  الف -  دزفول خاطرات تلخ و تلخ و تلخ و شاید گاهی شیرین مردم دزفول است. حالا بچه‌های دزفولی هم که جنگ و موشک و خانه‌های ویران و دست‌های خونین را ندیده‌اند، می‌دانند الف-دزفول یعنی چه. مردم دزفول کوچک و بزرگ و پیر و جوان به زبان الف - دزفول حرف می‌زنند. به زبان الف- دزفول زندگی می‌کنند به زبان الف- دزفول می‌خوابند و به زبان الف - دزفول خواب می‌بینند. فکر می‌کنم اصلا پخش آن برنامه مضحک از رادیو عراق بهانه‌ای بوده تا آن گوینده بعثی که سعی می کرده با صدای زمخت و نخراشیده‌اش فارسی حرف بزند و بگوید الف - دزفول. بگوید الف تا دزفولی‌ها این خاطره ی تلخ را سینه به سینه نقل کنند و بسپارند به نسل‌های بعد. بعثی‌ها می‌خواستند مردم دزفول را بترسانند تا خانه و شهرشان را ترک کنند و عقبه جنگ خالی بماند. می‌خواستند غرور دزفولی‌ها  شکسته شود تا کمر جنگ را بشکنند. دزفول عقبه جنگ بود. خط دوم به حساب می‌آمد. ستاد پشتیبانی جنگ در آنجا مستقر بود. بیمارستان‌های این شهر نزدیک‌ترین جایی بودند که مجروحین جنگی را درمان می‌کردند و در صورت نیاز به بیمارستان‌های مجهزتری در شهرهای دیگر انتقال می‌دادند. رزمندگان خسته از جنگ در این شهر با غذا و حمام و سلمانی صلواتی استقبال و پذیرایی می‌شدند و جان تازه می‌گرفتند. مقر لشکر 31 عاشورا دزفول بود. حتما رزمندگان این لشکر به خوبی مهمان نوازی دزفولی‌ها را به خاطر دارند. مردم روزها بساط پذیرایی از رزمندگان را فراهم می‌کردند و شب که می‌شد باید آماده می‌شدند که موشک‌های بعثی از راه برسند و خانه‌شان را ویران کنند و جان‌هایشان را بگیرند. اما هیچ یک از رزمندگان،  دزفول را خراب یا خالی ندید. امشب که موشک می‌آمد و محله‌ای را ویران می‌کرد از همان فردایش مردم شروع می‌کردند به ساختن. 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 این مرد پایان ندارد 💠کتاب این مرد پایان ندارد تلاش دارد تنها ذره ای از و سیره ولایی سرباز اسلام شهید قاسم سلیمانی را به خواننده یادآوری کند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 تمرینهایی برای پرورش روح 👈🏻 👀 خداوند در قرآن میفرمایند: 🍃به مؤمنان بگو: چشم های خود را از نگاه به نامحرم فرو گیرند. 🍃و به زنان با ایمان بگو: چشم های خود را از نگاه هوس آلود فرو گیرند. (سوره نور/۳۰-۳۱) زنا نیز انواع و اقسامی دارد. زن و مردی که نگاه همراه با شهوت در محل کار یا...به هم می کنند، این نگاه ها است. دختر و پسری که همدیگر را لمس نمایند این لمس، حساب می شود. پیامبر در این مورد میفرمایند: برای هر عضوی بهره ای از زناست، زنای چشم، نگاه آلوده (چشم چرانی) است. و زنای زبان سخن نابجا و شهوانی با نامحرم است. زنای گوش شنیدن چیزهای حرام (مانند موسیقی و سخنان شهوانی و...) است. و زنای دست دراز کردن آن به سوی نامحرم و زنای پا، رفتن به مجلس گناه و... می باشد. 📓وسایل الشیعه، ج 14، ص 138، سن ابی داود، ج 2، ص 247 💡 : « » اگر انسان به خوبی بداندو باور کند که پیامبر فرموده نگاه به نامحرم، تیری از تیرهای شیطان است. هر کس آن را به خاطر ترس از خدا ترک کند، خداوند نیز به او ایمانی می بخشد که در دلش لذت شیرینی آن را احساس می کند. 📓بحارالانوار/ج101/ص38 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نهضت تولید علم در زندگانی امام صادق(ع) 🔹امام باقر(ع) هندسه و چهارچوب اسلام اصیل نبوی و علوی را با اصول و فروع دین تبیین نمودند و سپس امام صادق(ع) پایه‌های دین را بر آن بنا نهادند و مرجعیت علمی، دینی و سیاسی ائمه اطهار(ع) را تثبیت کردند. حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم ترخان، عضو هیئت علمی گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم در سخنانی، با اشاره به برجستگی نهضت تولید علم در زندگی امام صادق(ع) چرایی پرداختن آن‌حضرت به نهضت علمی، مبارزه با عقاید و فرقه‌های انحرافی و... پرداخت که محورهای اصلی سخنان وی به شرح ذیل تقدیم می‌گردد. 👈 شرح مطلب 🔗 ofoghhawzah.ir/Newspaper/item/87513 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام فرمودند: يَا اِبْنَ جُنْدَبٍ إِنَّمَا ... شِيعَتُنَا لاَ يَهِرُّونَ هَرِيرَ اَلْكَلْبِ وَ لاَ يَطْمَعُونَ طَمَعَ اَلْغُرَابِ وَ لاَ يُجَاوِرُونَ لَنَا عَدُوّاً وَ لاَ يَسْأَلُونَ لَنَا مُبْغِضاً وَ لَوْ مَاتُوا جُوعاً اى پسر جندب همانا.... شيعه ما چون سگ زوزه نكشند،و چون كلاغ طمع نورزند،و با دشمن ما مجاورت نكنند،و گدائى از دشمن ما نكنند اگر چه از گرسنگى بميرند 🔖تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۳۰۱ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢اسناد شهادت امام صادق علیه السلام💢 آیا امام صادق ع به شهادت رسیدند؟ 1️⃣اولا توطئه های ناکام بسیاری از طرف منصور دوانقی برای قتل حضرت انجام می شد.. چون منصور دوانيقي به خلافت رسيد از کثرت شيعيان و پیروان آن حضرت مطلع شد، آن حضرت را به عراق طلبيد و پنج مرتبه يا بیشتر تصمیم به قتل آن حضرت گرفت که هر مرتبه معجزه عظیمی مشاهده نمود و از آن تصمیم صرف نظر کرد. 📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج4، ص: 231 📕مهج الدعوات و منهج العبادات ؛ ؛ ص189 📗بحار الأنوار ج47، ص: 192 و این توطئه ها وتهدیدها و تصمیم های قطعی بر قتل؛ حاکی از این است که بالاخره حضرت را شهید نموده است.. 2️⃣ثانیا روایاتی وجود دارد که میفرمایدهمه ما اهل بیت ع شهید و مسموم میشویم و صراحت روایات مذکور شامل حضرت نیز می شود 📘كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر ص 227 📗الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم ج2 ص : 123 📕من لا يحضره الفقيه / ج2 ص585 📚مختصر البصائر ص 261 تا جایی که علامه مجلسی بابی مبوب نموده تحت عنوان (أنهم عليهم السلام لا يموتون إلا بالشهادة) 📗بحار الأنوار ؛ ج27 ؛ ص207 3️⃣ثالثا در برخی منابع تصریح به شهادت ایشان توسط منصور شده است.که ایشان توسط سم منصور دوانیقی علیه اللعنه به شهادت رسیده اند. (قال أبو جعفر القمي سمه المنصور و دفن بالبقيع) 📙مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج4 ؛ ص280 📒اعتقادات الإماميه ؛ ص98 📕دلائل الإمامة ؛ ص246 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ ■شهادت امام جعفرصادق (ع) تسلیت■ ✍امام صادق علیه السلام در آخرین لحظات حیات که مرگ را نزدیک دیدند، دستور دادند که تمام خانواده و خویشان بر بالینش جمع شوند و پس از آنکه همه در کنار امام حاضر شدند ، چشم باز کرد و به صورت تک تک آنها نظر افکند و فرمودند: «اِنَّ شَفاعَتَنا لا تَنالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَلاةِ» شفاعت ما شامل کسی نمی شود که نمازش را سبک بشمارد. ❶ هرگز از دین و معتقدات مردم جستجو مکن که بدون دوست خواهی ماند. ⇦وسائل الشیعه ج12 ص86 ❷ محبوب ترین برادرانم نزد من کسی است که عیب های مرا نزد من هدیه آورد. ⇦اصول کافی ج3 ص452 ❸ هرکس به پدر و مادر خود با نگاه خشمگین و دشمنی نگاه کند در حالیکه آن دو به او ظلم کرده باشند، خداوند نمازش را قبول نکند ⇦وسائل الشیعه ج21 ص 501 ❹ خداوند بندگانش را به چیزی سخت تر از خرج کردن پول آزمایش نکرده است. ⇦خصال ج1 ص8 ❺ کسی که هنگام صبح صدقه بدهد، خداوند نحوست و شومی آن روز را از او دور مےکند. ⇦مکارم الاخلاق ص243 📚‍ احادیث الطلاب ص712 تا 727 🏴شهادت رئیس مذهب شیعه، امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ چرا شیعه را مذهب جعفری نامیده‌اند؟ 🔹 همزمان با شکل‌گیری نخستین دستگاه‌های مدون فقهی به عنوان مذهب، فقه امامیه نیز توسط امام صادق علیه‌السلام تدوین یافت و مذهب فقهی امامیه، همانند دیگر مذاهب فقهی که هر یک به نام بنیانگذارشان حنفی، مالکی، حنبلی و شافعی، نام‌گذاری شده بودند، مذهب «جعفری» نام گرفت. نامی که هم از سوی امامیه و هم از سوی اهل سنت از همان زمان به این مذهب اطلاق می‌شد. 🔸 امام صادق علیه‌السلام در این دوره علاوه بر بیان فروعات فقهی، اسلوب و چهارچوب فقه شیعه را نیز مشخص کردند. یکی از مهم‌ترین مشخصات فقه شیعه که توسط امام صادق مورد تاکید ويژه قرار گرفت، مخالفت با قیاس و استحسان عقلی بود. تمام مذاهب چهارگانه اهل سنت کم و بیش از این اصول عقلی برای استنباط احکام استفاده می‌کنند. امام صادق علیه‌السلام در ضمن مباحثه‌ای با ابوحنیفه به طور کامل این روش را رد کرده و بطلان آنرا به اثبات می‌رسانند. 🔹 کمبود روایات پیامبر در میان مسلمانان موجب شد، اهل سنت نه تنها اقوال صحابه و تابعین، بلکه سخنان مشهور و سیره عملی مسلمانان را بدون استنادِ روشن به پیامبر، به عنوان دلیلِ فقهی قلمداد کنند. امام صادق علیه‌السلام به شدت با این موضوع مخالفت کرده و مذهب شیعه را از تمسک به چنین منابع و مستنداتی دور کردند. حضرت در این باره می‌فرمایند: «آن کس که دین خود را از دهان مردان [انسان‌های معمولی بدون استناد به پیامبر] بگیرد، مردان او را نابود خواهند کرد و آن کس که دین خود را از کتاب و سنت بگیرد، تا زمانی که کوه‌ها برجایند، پابرجا خواهد بود.» 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/209520 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
🟢حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله درمورد عصر غیبت به جابر بن عبدالله انصاری فرمود: 🔅«قسم به خدایی که مرا به نبوّت برانگیخت ؛ مردم در عصر غیبت از وجود پر برکت فرزندم مهدی بهره‌مند خواهند شد و از نور ولایت در رهبری بهره جامعه، روشنایی خواهند گرفت، همانند بهره‌مند شدن از خورشید، اگرچه در زیر ابر باشد.» 🔅مهم‌ترین علّت عنایت حضرت حجت به مبلغان و دانشمندان مروج معارف اهل بیت - عليهم السلام - را در کلام حضرت هادی - عليه السلام - می‌توان درک کرد. آن حضرت جایگاه والای مبلّغان راستین و متعهد اسلامی را در منظر حضرت ولی عصر - عليه السلام - این گونه تبين فرمود: 🔅«اگر نبودند بعد از غیبت امام قائم، علمایی که با تبلیغات خود مردم را به سوی آن حضرت بخوانند و به آن بزرگوار راهنمایی کنند و با دلیل و برهان الهی از دین او دفاع کنند و بندگان ضعيف خدا را از دام‌های ابلیس و (یاران) شرور او نجات بخشند و از دام‌های ناصبیان رها سازند، مطمناً احدی در دین خدا باقی نمی‌ماند. امّا آنان کسانی هستند که زمام دل‌های شیعیان ضعیف ما را به دست گرفته‌اند و از گزند دشمنان و هجوم افکار منحرف پاسداری می‌کنند، همچنان که کشتی‌بان، سرنشینان کشتی را از گرفتاری‌ها و امواج هولناک دریا حفظ می‌کند. آنان برترین بندگان نزد خداوند عزوجل می‌باشند.» 📚 منبع: الاحتجاج، جلد ۱، ص ۱۸ الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج 🤲🌹 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ چرا امام صادق به عنوان رئیس مکتب شیعه معرفی می‌شوند؛‌ در حالی که کتابی ننوشته‌اند؟ 🔰 پاسخ 🔹 اگر كسی كتابی ننوشته باشد، دلیل بر عدم علم آن شخص نیست، همچنان که نگارش کتاب نیز دلیل بر عالم بودن شخص نیست و این اشکال نسبت به امام صادق علیه السلام از وجوه مختلف قابل پاسخ می باشد: 1️⃣ پیامبراكرم نیز كتابی ننوشتند، در حالی كه علم لدنی حضرت قطعی است و قرآن ‎كریم تصریح به این مطلب دارد. 2️⃣ علم امام صادق مانند سایر دانشمندان جهان علم كسبی نبود كه آن را به روی كاغذ درآورد تا از ذهن و خاطرشان بیرون نرود، بلكه حضرت وظیفه داشتند كه بشریت را ارشاد و هدایت كنند و این كار را با تمام موانعی كه در برابر ایشان قرار داشت، انجام دادند. 3️⃣ نگارش كتاب بهانه‌ای خوب برای حكام جائر جهت آزار و اذیت مذهب شیعه در آن زمان خفقان بود؛ زیرا تاریخ گواه این امر است كه امام صادق علیه السلام در خفقان شدیدی زندگی می‌كردند و شیعیان به راحتی نمی توانستند حضرت را ببینند و به بهانه های مختلف، حضور حضرت شرفیاب می شدند. 4️⃣ همچنین این گونه نیست که حضرت کتابی نداشته باشند بلکه کتاب هایی وجود دارد که به حضرت نسبت داده می شوند. 5️⃣ مورخان و محدثان بیان داشته‌اند که چهار هزار نفر از امام صادق علیه السلام، روایت نقل کرده‌اند. نه این که به صورت رسمی شاگرد ایشان باشند. به عنوان مثل افرادی برای چند روز حضور حضرت مشرف می شدند و از ایشان حدیث یاد می گرفتند و بر می‌گشتند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/196809 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘نکته‌ها از گفته‌ها 🔹کتاب «نکته‌ها از گفته‌ها» در واقع گزیده‌هایی از مجموعه سخنرانی‌های استاد حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید عبداللّه فاطمی‌نیا می باشد که در حسینیه الزهرا(س) ایراد شده است. 🔹مسجد و حسینیه الزهرا (س) از مراکز تبلیغی فرهنگی شهر مقدس مشهد است‌ که در ایام حضور مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی بهجت(ره) میزبان جلسات ایشان بوده است. اغلب سخنرانی‌های ایراد شده در این کتاب، در محضر ایشان بوده است. 🔹«نکته‌ها از گفته‌ها» مطالبی است کاربردی در زمینه‌های گوناگون به‌ویژه اخلاق و عرفان‌ و باید به این مطالب با همین دید نگریست. ویراست جدید این مجموعه در قالب دو جلد توسط «نشر نور معارف» به چاپ خواهد رسید. 🔰 @p_eteghadi 🔰
استقامت و پایداری امام صادق(ع)، اصل اسلام را حفظ کرد/ توصیه های امام صادق(ع) در اداره امور اخلاقی و اجتماعی مسلمین ◽️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: قوام مکتب تشیع با پایه ‌ریزی بنیادین و مستحکم صادق آل محمد (علیه السلام) و پدر بزرگوارشان شکل گرفت و شیعیان و پیروان ایشان مفتخر به شاگردی این مکتب و آن هم در محضر مفسران وحی الهی ‌اند. تنها بر تشکیل حوزه علمیه و بیان حکم فقهی بسنده نکردند بلکه ایشان با ملحدان از یک سو و با مشرکان و با امویان و عباسیان از سوی دیگر به مبارزه برخواستند و ضمن معرفی نظام اسلامی با این نظام را حفظ کردند. ▫️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی با اشاره به این مطلب به تشریح پاره ای از ویژگی های علمی و عملی آن امام همام پرداختند و بیان داشتند: وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) که ماست، مشابه همان کار و برنامه ای را که رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) در زمان خود انجام داد، بر عهده داشته است. وجود مبارک رسول گرامی (صل الله علیه وآله و سلّم) کرد، هم مشکلات محلّی و ملّی را و هم مشکلات منطقه ‌ای را و هم مشکلات جهانی را حل کرد. همان مشکلی که وجود مبارک پیامبر داشت و مشکل‌گشایی که به دست رسالت رسول اکرم انجام شد، همان مشکل در زمان امام صادق (سلام الله علیه) بود و همان مشکل ‌گشایی به دست امام صادق (سلام الله علیه) صورت گرفت. معظم له با اشاره گستردگی مردم در زمان امام ششم علیه السلام اظهار داشتند: مشکلات اعتقادی مردم حجاز، مجاوران حجاز و جهان معاصر در ابتدای بعثت پیامبر اسلام، الحاد ، شرک و مشوبیت اعتقادی و مانند آن بود؛ در عصر امام صادق(سلام الله علیه) هم همین مشکلات محلّی و ملّی از یک سو، منطقه‌ ای از سوی دیگر و بین‌المللی از سوی سوم وجود داشت. ▫️ معظم له در ادامه با اشاره به برخی از توصیه های امام صادق(ع) در اداره امور اخلاقی و اجتماعی مسلمین خاطرنشان کردند: از وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) سؤال کردند که اینکه شما فرمودید خدای سبحان همه کارها را در اختیار بشر قرار داد «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ‏ إِلَی‏ الْمُؤْمِنِ‏ أُمُورَهُ‏ کُلَّهَا وَ لَمْ یفَوِّضْ إِلَیهِ أَنْ یذِلَّ نَفْسَهُ» یعنی چه؟ ایشان فرمودند: خدا به افراد اجازه نداد که خودشان را ذلیل و فرومایه کنند. اگر چیزی را امضا کنند که ذلّت ملت در اوست، در حالی که دولت و ملّت و رهبری امت با این کار مخالف‌ هستند، بر اساس همین منش است؛ این مکتب امام صادق است که دارد کشور را اداره می‌کند. فرمود آن تعهّد، آن کنوانسیون، آن میثاق، آن پیمان و آن کاری که باعث ذلّت یک مملکت است را انجام ندهید، خدا چنین کاری را اجازه نداده است. ▫️ ایشان با اشاره به پاسخ امام ششم به سوالی در خصوص معنای «ذلت» تصریح داشتند: از حضرت سؤال کردند انسان خودش را ذلیل کند یعنی چه؟ فرمود آبروی انسان برای انسان نیست. انسان کاری بکند که «مسلوب ‌الحیثیه» شود این شخص معصیت کرده است! به ما گفتند آبرو، است؛ مثل جان، بعد فرمود راه آبروریزی و یکی از مصادیق آبروریزی و یکی از مصادیق ذلّت نفس که حرام است این است که انسان سِمتی را قبول کند که نتواند آن را اداره کند. اگر شما می ‌بینید در کشوری کسی سِمتی دارد و نمی ‌تواند آن را اداره کند این کار می‌ شود . لینک مطلب: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/y56691 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/05/30 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 پیشوای صادق ▪️ مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) نقل می ‌كند كه مفضّل ‌بن ‌عمر می‌ گوید كه وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) به من گفت بررسی كن هر جا اختلافی بین افراد خانواده هست، اختلافی بین دو نفر هست، اگر مسئله و مشكل مالی بود و در اثر مال با هم اختلاف كردند، مبلغ مورد نزاع را به آنها بده و اختلاف آنها را حل كن. این كار وجود مبارك امام صادق بود در ساختن یك امّت واحده. هشام‌ ها را آن‌طور می ‌پروراند, توده مردم را هم این طور می ‌ساخت, شاگردان مخصوص خودش را هم با علوم فراوان تربیت می ‌كرد؛ بخشی را در مسائل فقهی, بخشی را در مسائل تفسیری, بخشی را در مسائل كلامی كه تشیع را نجات داد, ولایت را نجات داد, امامت را نجات داد، آن تحریف‌ هایی كه راه پیدا كرد، مطالب را به جای اصلی ‌اش برگرداند و تحریف ‌زدایی كرد. ▪️ آنها دیدند این نور را نمی ‌توانند خاموش كنند، آن مأموران عباسی که خانه حضرت را مشتعل كردند و سوزاندند خواستند ببینند چطور امام صادق (سلام الله علیه) از داخل این آتش ‌ها عبور می‌ كند مرحوم كلینی نقل كرد كه وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) از میان این آتش ‌ها عبور می ‌كرد و می فرمود: «اَنَا بنُ اَعراقِ الثَّری اَنا بنُ اِبراهِیمَ خَلیلِ الله»؛ من فرزند ابراهیم خلیل هستم یعنی همان ﴿یا نَارُ كُونِی بَرْداً وَسَلاَماً﴾ اینجا هم هست. خب گاهی مصلحت الهی این است كه آتش گلستان بشود نه ابراهیم خلیل را بسوزاند و نه امام صادق را; گاهی هم مصلحت الهی در مدینه یك نحو و در خیمه‌های بچه ‌های ابی ‌عبدالله طور دیگر است. 📚 سخنرانی روز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام تاریخ: 1392/06/11 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚صبح ساحل 🖌نویسنده: مهدی خدامیان آرانی خلاصه ی کتاب: 💠از دير باز نقل حقايق به زبان داستان مرسوم بوده و جذابيت خاصي براي طبع بشري دارد از اين رو قران كتاب اين كتاب انسان ساز نيز مملو از قصص در زمينه هاي مختلف ميباشد كتاب صبح ساحل نيز اثري است زیبا، و رمانی است داستاني نوشته ی دکتر مهدی خداميان که با سفری به عصر امام صادق علیه السلام خواننده را با حوادث گوناگون آن زمان را براي خواننده خود به شيوه ي داستاني بيان ميكند و اين خود سبك نوينيست در ورق زدن تاريخ و اشنايي با مردان الهي 💠در بخشی از این کتاب می خوانیم: «شب شده است و كوچه هاى مدینه تاریك است، از این پیچ كه عبور كنیم به خانه امام صادق علیه السلام مى رسیم… نسیم مى وزد، بوى بهشت به مشامم مى رسد،… آقاى من! برایم سخن بگو! من عطش شنیدن دارم، مى خواهم كلام تو را بشنوم! به سوى تو آمده ام، گمگشته بودم، بى قرار … 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امیرالمؤمنین علیه‌السلام: کسی که عیوب و کاستی های تو را [از تو] پنهان کند. (و به منظور اصلاح، آنها را به تو تذکر ندهد) دشمن توست. 📚غررالحکم، ج۱، ص۶۰۳ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢بریدن نان با چاقو💢 در این که بریدن نان با چاقو و کارد مکروه است باید گفت که اکثر مراجع معظم تقلید همچون حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی و دیگران قائل به کراهت آن هستند البته برخی هم مثل آیت الله مکارم شیرازی می گوید اگر برای جلوگیری از اسراف با چاقو بریده شود کراهت نخواهد داشت. 📚توضیح المسائل مراجع،توضيح المسائل مراجع ، جلد2 مساله 2637. روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد ؛ 1-قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم : مِنْ کَرامَتِهِ [أَیْ کَرامَهِ الخُبْزِ] أَنْ لا یُوطَأَ وَلا یُقْطَعَ. 📚کافی ، جلد 5 ، ص 303 پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: از موارد گرامى‏ داشتن نان آن است که زیر پا گذاشته نشود و (با چاقو) بریده نشود. 2-قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) : لا تَقْطَعُوا الخُبْزَ بِالسِّکِّینِ وَأَکْرِمُوهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَعالى أَکْرَمَهُ 📚بحار الأنوار، ج 62 ص 292 پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: نان را با چاقو نَبُرید و آن را بزرگ بدارید، زیرا خداوند نان را بزرگ داشته است. 3-عن أبی الحسن الرضا علیه السلام قال: لا تقطعوا الخبز بالسکین ولکن اکسروه بالید وخالفوا العجم ؛ 📚اصول کافی ، حدیث 11761 از باب فضل الخبز؛ بحار الانوار، ج 63، ص 270. امام رضا (علیه السلام) فرمود نان را با کارد نبرید و با دست بشکنید و با عجم مخالفت کنید. اما در علت کراهت آن دلایلی را می توان مطرح کرد : 1- بخاطر مخالفت با عجم آن زمان بوده است که در آن روزگار، اینان نان را با چاقو می بریدند. 2- این کار از اخلاق متکبرین و مرفهین جامعه به حساب می آید. 3 - این کراهت وارد شده تا مردم به این نعمت ویژه ارج و احترام ویژه بگذارند. 4-گرامی داشتن نان با بریدن چاقو در عرف جامعه ناسازگار است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قاصدک
🚨خبر فوری برای ها دیگه نگران کثیف شدن و سنگین بودن و..........چادرت نباش😱😱😱😱 ✅از فناوری حمایت کنید 😳 برای اولین بار در ایران 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🥇ضد لک و روغن ضد الکتریسته 🇮🇷🥇خاصیت خنک کـنندگی 🇮🇷🥇ضد چروکی ضد اشعه فرابنفش 🇮🇷🥇ضد آب و ضد باکتریال 🎁همراه با کلی 🎁 قیمت و کیفیت رو مقایسه کن بعد خریدت رو نهایی کن😌👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3519086613C7dae38f0e7
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 رعایت ادب در محضر بزرگان ؛ آیه می فرماید صدایتان را بلندتر از صدای پیامبر نکنید، اشاره به اين است كه صدا را بلندتر از صداى پیامبر (صلى الله عليه و آله ) نكنيد، كه اين خود يك نوع بى ادبى در محضر مبارك او است ، پیامبر (صلى الله عليه و آله ) كه جاى خود دارد اين كار در برابر پدر و مادر و استاد و معلم نيز مخالف احترام و ادب است. جمله بعد آیه هم می تواند تأکید مجددی باشد بر همان مفهوم، البته برخی مفسران معتقدند جمله اول مربوط به گفتگو با پیامبر است و جمله دوم مربوط به حالتی است که پیامبر خاموش است. در این حالت هم داد و فریاد در محضر ایشان قابل قبول نیست. بديهى است اگر اينگونه اعمال به قصد توهين به مقام شامخ نبوت باشد موجب كفر است و بدون آن ايذاء و گناه . در هر صورت شایسته مجازات است که مجازات آن هم در آیه بیان شده است. نابودی اعمال خوب انسان و یا نبودی ثواب و اجر آن ها. 🔷 آیه روز: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَ لَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَ أَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ (حجرات / آیه 2) 🔶 ترجمه : اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید! صداى خود را فراتر از صداى پیامبر نكنید، و در برابر او بلند سخن مگویید (و داد و فریاد نزنید) آن گونه كه بعضى از شما در برابر بعضى بلند صدا مى ‏كنند، مبادا اعمال شما نابود گردد در حالى كه نمى ‏دانید! 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 📘 پیشوای صادق 🔹مروری بر کتاب «پیشوای صادق»، تألیف حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🔻 نمودارهای برجسته در زندگی امام صادق(علیه‌السّلام): ۱. تبیین و تبلیغ مسئله‌ی امامت ۲. تبلیغ و بیان احکام به شیوه‌ی خاص شیعی و تفسیر قرآن به روال بینش اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) ۳. وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک_ سیاسی 👈 کتاب پیشوای صادق، مشتمل بر یادداشت‌های حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای درباره‌ی سیره‌ی فرهنگی سیاسی امام صادق (علیه‌السّلام) است که در ۱۷ شماره‌ی روزنامه‌ی جمهوری اسلامی در خرداد سال ۱۳۵۸ منتشر شده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
♦️دلیل اخراج ادم(ع) و حوا(س) از بهشت! 💠هروي گفت: به امام رضا علیه السلام عرض کردم: یا ابن رسول الله! بفرمایید آن درختی که آدم و حوا از آن خوردنـد، مردم در این مورد اختلاف دارنـد. بعضـی روایت می کنند که گندم بوده و بعضـی انگور و بعضـی می گویند که درخت حسد است. فرمود: همه اینها درست است. عرض کردم: پس این وجوه با اختلافی که دارنـد به چه نحو توجیه می شود؟ فرمود: ابا صـلت! درخت بهشت داراي انواع میوه ها است؛ در درخت گندم، انگور نیز هست، مانند درخت هاي دنیا نیست. وقتی خداوند آدم را به واسـطه سجده کردن ملائکه گرامی داشت و او را داخل بهشت نمود، در دلش خطور کرد که آیا خـدا خلقی بهتر از من آفریـده است؟ خداونـد از حـدیث نفس اومطلع گردیـد و به ‌او وحی کرد که: اي آدم! سـربلندکن ‌وساق عرش را نگاه کن! آدم سـر بلند نمود و به ساق عرش نگاه کرد. دید نوشـته شده: «لا اله الا الَّله، محمد رسول الله. علی بن ابی طالب امیرالمؤمنین و زوجته فاطمه سیده نساء العالمین. الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنه» {نیست خدایی جز خداي یگانه، محمد فرستاده اوست، علی بن ابی طالب امیر مؤمنان است و همسرش فاطمه سرور زنان جهان است. حسن و حسین سرور جوانان بهشتی هستند}آدم عرض کرد: خـدایا! اینها کیاننـد؟ فرمود: از فرزنـدان تو هسـتند. آنها از تو و از تمام مردم بهترند. اگر آنها نبودند، نه تو را خلق می کردم و نه بهشت و جهنم و نه آسـمان و زمین را. مبادا به آنها با دیـده حسـد نگاه کنی که از جوار خود خارجت میکنم! اما او با چشم حسـد به آنها نگاه کرد و شان و مرتبه آنها را تمنا کرد. پس شـیطان بر او چیره شـد، تا اینکه از درختی که از آن نهی شـده بود خورد. و شـیطان بر حوا چیره گشت به خاطر اینکه حوا با چشم حسد به فاطمه سـلام الله علیها نگریست، تا اینکه همچنـان که آدم از آن درخت خـورد، حـوا نیز خـورد و خـدا آن دو را از بهشت اخراج کرد و از جـوار خود خـارج کرد و به زمین آورد. 📚(عیون اخبار الرضا، ص ۱۷۰) ‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 🔹 به هزار و صد نفر در زمینه حق الناس بدهکاری!!! ✍ دو ملک مرا گرفتند تا به سوی عذاب ببرند، هیچکس با من مهربان نبود. من آتش را دیدم. حتی دست بندی به من زدند که شعله ور بود. اما یکباره داد زدم: من که امروز توبه کردم. من واقعا نیت کردم که کارهای گذشته را تکرار نکنم. یکی از دو مأموری که در کنارم بود گفت: بله، از شما قبول می کنیم، شما واقعا توبه کردی و خدا توبه پذیر است. تمام کارهای زشت شما پاک شده، اما حق الناس را چه می کنی؟ گفتم: من با تمام بدی ها خیلی مراقب بودم که حق کسی را در زندگی ام وارد نکنم. حتی در محل کار، بیشتر می ماندم تا مشکلی : نباشد. تمام بیماران از من راضی هستند و آن فرشته گفت: بله، درست می گویی، اما هزار و صد نفر از مردان هستند که به آنها در زمینه حق الناس بدهکار هستی! وقتی تعجب مرا دید، ادامه داد: خداوند به شما قد و قامت و چهره ای زیبا عطا کرد، اما در مدت زندگی، شما چه کردی؟! با لباس های تنگ و نامناسب و آرایش و موهای رنگ شده و بدون حجاب صحیح از خانه بیرون می آمدی، این تعداد از مردان، با دیدن شما دچار مشکلات مختلف شدند. بسیاری از آنها همسرانشان به زیبایی شما نبودند و زمینه اختلاف بین زن و شوهرها شدی. برخی از مردان جوان که همکار یا بیمار شما بودند، با دیدن زیبایی شما به گناه افتادند و... گفتم: خب آنها چشمانشان را حفظ می کردند و نگاه نمی کردند. به من جواب داد: شما اگر پوشش و حریم ها و حجاب را رعایت می کردی و آنها به شما نگاه می کردند، دیگر گناهی برای شما نبود... 📚 کتاب سه دقیقه در قیامت ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴برزخ آن چيزي که از اهل بيت به ما رسيده و ما به غير از اين سند ديگري نداريم اين است که بعد از مرگ زندگي برزخي به اين شکل شروع مي شود که روح که تا به حال با اين بدن سنگين، خاکي و گوشتي و استخواني کار مي کرد، زندگي خود را با يک بدن سبک آغاز مي کند. بدن سبک همان بدن برزخي است که به آن بدن مثالي هم مي گويند. چون شکل و مثل اين بدن است . از امام صادق (ع) پرسيدند که بعد از مرگ چطور زندگي مي کنيم؟ حضرت فرمودند: در يک بدن هايي مثل بدن هاي دنيايي . بهترين مثال شبيه همان چيزي است که در خواب مي بينيم. در خواب بدن گوشتي زير لحاف است و هيچ تحرکي ندارد ، اما آن بدن را مي بينيم که کاملاً فعال است ، حرکت مي کند، مي فهمد، مي خورد، مي آشامد ، درد مي کشد و لذت مي برد . البته بدني که با آن در برزخ هستيم اين بدن که ما در خواب مي بينيم نيست . هزاران بار متکامل تر از اين بدن است چون بدن در خواب هنوز متعلق به عالم دنيا است. در روايت ديگري امام صادق(ع) فرمود که وقتي بعد از مرگ ما وارد عالم برزخ مي شويم در يک شکل و قالبي مانند همين قالب دنيا هستيم . پس شکل و صورت دارد اما جرم و سنگيني ندارد . بدن برزخي مي خورد ، مي آشامد ، لذت مي برد و درک و فهم دارد . لذت و عذاب او يا درک و فهم او به مراتب قوي تر از درک و فهم و لذت و عذاب هايي است که در عالم دنيا مي برد چون کامل تر بوده و حجاب هايي دنيايي برداشته شده است . 📚حجت الاسلام عالی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰