✍️ یادداشت
🔰 تفکر انتقادی در سیره امام رضا
💠 یکی از دغدغههای امروز در جوامع بشری، شیوههای نقد و انتقاد است. تفکر انتقادی، فرایند ذهنی تجزیه و تحلیل اطلاعات است. در این فرایند به بررسی علل و عواملی پرداخته می شود که به وجود آورنده این گونه سخنان و قضایاست. تفکر نقادانه در حقیقت، فرایندی شناختی، هدفمند و سازمان یافته است که شخص، با استفاده از آن افکار و عقاید خود و دیگران را بررسی می کند و با ارزیابی و تفسیر ماهرانه، به درک و فهم روشن تر و بهتری دست می یاید؛ در ادامه نمونهای از تفکر نقاد در سیره امام رضا (علیه السلام) را بیان خواهیم کرد.
🔸 یونس بن عبدالرحمن، یکی از دوستداران حضرت امام رضا غمگین و گریان نزد حضرت آمد. عده ای به او نسبت های ناروایی داده بودند که به شدت متأثرش کرده بود به حضرت گفت: یابن رسول الله! فدایت گردم، با چنین افرادی معاشرت دارم، در حالی که نمیدانستم به من چنین نسبتهایی می دهند!
امام با مهربانی به وی فرمود: ای یونس بكوش همیشه با مردم به اندازه معرفت آنان سخن بگویی و معارف الهی را برایشان بیان نمایی از بیان مسائلی که درک نمی کنند، خودداری کن. ای یونس! هنگامی که تو دُر گرانبهایی را در دست خویش داری، اگر مردم بگویند که سنگ با کلوخی در دست توست، با آنکه سنگی در دست تو باشد و مردم بگویند که در گرانبهایی در دست داری، چنین گفتاری چه تأثیری در اعتقادات و افکار تو خواهد گذاشت؟ آیا از چنین افکار و گفتار مردم سود و زیانی می بینی؟
✅ در این نمونه، امام رضا (علیه السلام) شیوه تفکر نقاد را این گونه تبیین می فرماید که در آغاز باید سخنان مردم که همان اطلاع یافتن است، را شنید و جمع آوری کرد و سپس با تجزیه و تحلیل آن و مطایقت با معیارهای درست، سره را از ناسره بازشناخت.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://btid.org/fa/news/173562
📎 #اعتقادات
📎 #امام_رضا
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #پرسش_پاسخ
❓چرا اعتقاد به معاد مهم است؟
🔹شناخت هدف نهایی زندگی و مسأله معاد، نقش اساسی را در جهت دادن به فعالیت ها و انتخاب و گزینش کارها ایفا می کند و در واقع عامل اصلی در تعیین خط مشی زندگی را نوع نگرش و بینش انسان نسبت به حقیقت خود و کمال سعادتش تشکیل می دهد و کسی که حقیقت خود را تنها مجموعه ای از عناصر مادّی و فعل و انفعالات پیچیده آنها می پندارد و حیات خود را منحصر به چند روزه زندگی دنیا می انگارد و لذّت و سعادت و کمالی را ورای بهره های مربوط به همین زندگی نمی شناسد، رفتارهای خود را بگونه ای تنظیم می کند که تنها نیازهای دنیوی و خواسته های این جهانی اش را تأمین کند، اما کسی که حقیقت خود را فراتر از پدیده های مادّی می داند و مرگ را پایان زندگی ندانسته، آنرا نقطه انتقال از جهانی گذرا به جهان جاودانی می شناسد و ...
👈 شرح پرسش و پاسخ
🔗ofoghhawzah.ir/Newspaper/item/87577
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
⁉️ مردم را از هر چیزی منع کنی به سوی آن حریص تر می شوند در مورد حجاب هم همینگونه است! آیا بهتر نیست در این قضیه آزادی انتخاب باشد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅مرگ ناگهانی واهمیّت صلوات
✍مرحوم قطب الدّین راوندی رضوان اللّه تعالی علیه به نقل از ابوهاشم جعفری حکایت نماید:
روزی شخصی به محضر مبارک حضرت ابوجعفر، امام محمّد جواد علیه السلام وارد شد و اظهار داشت: یاابن رسول اللّه! پدرم سکته کرده و مرده است و دارای اموال و جواهراتی بسیار می باشد، که من از محلّ آن ها بی اطّلاع هستم. و من دارای عائله ای بسیار سنگین هستم، که از تامین زندگی آن ها عاجز و ناتوان می باشم. و سپس اظهار داشت: به هر حال من یکی از دوستان و علاقه مندان به شما هستم، تقاضامندم به فریاد من برسی و مرا از این مشکل نجات دهی. امام جواد علیه السلام در پاسخ به تقاضای او فرمود: پس از آن که نماز عشای خود را خواندی، بر محمّد و اهل بیتش علیهم السلام، صلوات بفرست. پس از آن، پدرت را در عالم خواب خواهی دید؛ و آن گاه تو را نسبت به محلّ ثروت و اموالش آگاه می نماید. آن شخص به توصیه حضرت عمل کرد و چون پدر خود را در عالَم خواب دید، به او گفت: پسرم! من اموال خود را در فلان مکان و فلان محلّ پنهان کرده ام، آن ها را بردار و نزد فرزند رسول خدا، حضرت ابوجعفر، امام محمّد جواد علیه السلام برسان. هنگامی که آن شخص از خواب بیدار گشت، صبحگاهان به طرف محلّ مورد نظر حرکت کرد. و چون به آن جا رسید، پس از اندکی جستجو اموال را پیدا نمود و آن ها را برداشت و خدمت امام جواد علیه السلام آورد و جریان را برای حضرت بازگو کرد. و سپس گفت: شکر و سپاس خداوند متعال را، که شما آل محمّد علیهم السلام را این چنین گرامی داشت؛ و از شما را از بین خلایق برگزید، تا مردم را از مشکلات و گرفتاری ها نجات بخشید.
📚 الخرایج والجرایح: ج 2، ص 665،
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
🌹 دعایی برای عاقبت بخیری در آخرالزمان
🎙 استاد عالی
🔗 https://btid.org/fa/video/210682
🔰 @p_eteghadi 🔰
امیرالمؤمنین عليه السلام:
از خشم بپرهيز كه آغاز آن، ديوانگى و پایان آن، پشيمانى است
إيّاكَ وَالغَضَبَ؛ فَأَوَّلُهُ جُنونٌ وآخِرُهُ نَدَمٌ
غررالحكم حدیث 2635
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حجاب شهود
🔹 انسان بخواهد خدا را ببیند باید #همیشه_چشم باشد؛ تا از خودش خبری هست خبری نیست! این بیان نورانی را مرحوم صدوق نقل کرد که حضرت فرمود: «احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ بین خدا و خلق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق.
🔹 در #حجاب معمولاً سه ضلع مطرح است می گوییم بین این شخص و آن شخص، این آقا حاجب است؛ در حجاب حتماً سه ضلع مطرح است: یک محجوب؛ یک محجوب عنه و یک حاجب؛ ولی در رابطه با ذات اقدس اقدس الهی، خود این شخص حاجب است؛ تا خودش هست خدا را نمی بیند: «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خلقه»، بعد آن بزرگوار گفت: «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز».
وقتی که خلق خودش را می بیند پس محجوب است، وقتی محجوب است، نمی تواند خدا را ببیند. نفس مادامی که غیر خدا را می بیند که نمی تواند خدا را ببیند، تا خودش را می بیند که خدا را نمی بیند؛ «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند» می شود #عرفان_عملی.
🔹 حضرت به ابوبصیر کور می گوید «الله» را الآن می بینی؛ این أبو بصیر نه باید امام را ببیند نه باید خودش را ببیند نه باید چیز دیگر را ببیند تا «الله» را ببیند. خدا مرحوم #بوعلی را غریق رحمت کند! او در نمط نهم اشارات اینها را خوب تبیین کرده است؛ می گوید: «من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانی»؛ حتی اگر کسی شهود را ببیند عارف نیست نه فقط شاهد را!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از اعضای شورای علمی همایش عرفان اهل بیتی با حضرت استاد
تاریخ: 1398/11/13
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚#معرفی_کتاب
📘«فقه و امنیّت (امنیت پژوهی در تراث فقه شیعه)
🔹کتاب «فقه و امنیّت (امنیت پژوهی در تراث فقه شیعه)» اثر محمداسماعیل نباتیان به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۵۱۵ صفحه منتشر شد.
🔹پژوهش حاضر، امنیت پژوهی در تراث فقه شیعه است که با محور قرار دادن اثر گرانسنگ جواهرالکلام و نیز دیگر آثار فقه شیعه در مقام استخراج و استنباط گزارههای فقهی ناظر بر امنیت و وجوه و سطوح مختلف آن با روش استنباط استنادی برآمده است.
🔹اثر حاضر با هدف بررسی مسئله امنیت از منظر فقه شیعه نوشته شده است؛ از این رو با تطبیق و رصد ابواب مختلف فقه در آثار فقهای شیعه تلاش شده گزارههای فقهی ناظر بر امنیت از این منابع استفاده شود و زمینه تأملات فقه امنیت را فراهم کند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 #عوامل_فشار_قبر
✍ بداخلاقی و خشونت (خصوصا در خانواده) :
در این رابطه داستان عجیب و بسيار قابل توجهی در رابطه با سعدمعاذ که از اصحاب بزرگ رسول اکرم صلی الله علیه و آله بود در روایات وارد شده است.
که سعد وقتی از دنیا رفت پیامبر (ص) با پای برهنه در تشییع او شرکت کرد و وقتی کار دفن به پایان رسید مادر سعد کنار قبر آمد و گفت : ای سعد، بهشت بر تو گوارا باد!
سپس پیامبر فرمود : همین حالا سعد را فشار قبر گرفت!
وقتی دلیلش را پرسیدند پیامبر (ص) اینگونه فرمود : سعد در خانواده با آنها تند و خشن بود و اخلاق خوبی نداشت.
📚 کتاب از احتضار تا عالم قبر
🔰 @p_eteghadi 🔰
یک #پیرزن که زیر باران مانده بود را #سوار کردم. وقتی او را به #مقصد رساندم کرایه نگرفتم و به او گفتم: به جای کرایه برای #اموات من #صلوات بفرست...
....در آن سوی هستی کسانی را دیدم که پدران و مادران من به حساب می آمدند. به من گفتند: نمیدانی صلوات های آن پیرزن چقدر برای ما #تاثیر مثبت داشت...
📙 کتاب سه دقیقه در قیامت.
⚰ #یاد_مرگ #مرگ
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️ یادداشت
📌 دلیل تداوم نیافتن امامت در نسل امام حسن
🔹 از نگاه شيعه، امامت مقامی انتصابی است که هر کس لایق و شایسته این مقام باشد از سوی خداوند متعال معین می شود. چنانکه نبوت تا عصر رسول الله در نسل اسحاق علیهالسلام استمرار يافت و نه در نسل برادرش اسماعيل علیهالسلام؛ همچنین، حضرت يعقوب دوازده فرزند داشت و رشته نبوّت در نسل يكى از آنها استمرار يافت.
🔸 بعد از امام سجاد علیهالسلام بقیه امامان شیعه، هم فرزند امام حسین و هم فرزند امام حسن علیهماالسلام بودند؛ زیرا مادر امام باقر دختر امام حسن و پدرش پسر امام حسین علیهمالسلام بود. بنابر این همه امامان فرزند هر دو امام هستند که از طرف پدر به امام حسین و از طرف مادر به امام حسن علیهماالسلام منتهی می شوند
🔹 اینکه امامت از نسل امام حسین علیهالسلام تداوم یافته و پس از هر امامی، پسر او به امامت می رسید به این معنی نیست که سایر فرزندان اهل بیت علیهمالسلام نزد خداوند دارای هیچ مقامی نبوده و یا گناهکار بودهاند؛ بلکه بسیاری از فرزندان ائمه علیهمالسلام نیز انسانهای پاک، عالم و شجاع بودهاند و خدمات بسیار ارزشمندی به اسلام ارائه دادهاند.
🔸 طبق آیات قرآن از جمله آیه 124 سوره بقره: «لَايَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِين؛ پيمان من به ستمكاران نمىرسد، مگر آنها كه شايستهاند.» امام بايد افضل و معصوم باشد و جز خداوند كسى عالم به عصمت و افضليت افراد نيست.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://btid.org/fa/news/210834
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠پردهای از قیامت💠
✅ امیرالمومنین در خطبه 83 تعابیر خاصی از قیامت بیان میکند که ما را به حال و هوای برپایی قیامت میبرد:
◀️ تا آنجا كه امور زندگانى پياپى بگذرد و روزگاران سپرى شود و رستاخيز بر پاگردد
💢 در آن زمان، انسانها را از شكاف گورها، و لانه پرندگان، و خانه درندگان، و ميدانهاى جنگ، بيرون مىآورند كه با شتاب به سوى فرمان پروردگار مىروند و به صورت دستههايى خاموش و صفهاى آرام و ايستاده حاضر مىشوند،
⭕️ چشم بينندهی خدا آنها را مینگرد و صداى فرشتگان به گوش آنها مىرسد.
⭕️ در آنروز لباس نياز و فروتنى پوشيده و درهاى حيله و فريب بسته شده و آرزوها قطع گرديده است.
⭕️ دلها آرام، صداها آهسته، عرق از گونهها چنان جارى است كه امكان حرف زدن نمىباشد،
💢 اضطراب و وحشت همه را فرا گرفته و بانگى رعد آسا و گوش خراش همه را لرزانده و به سوى پيشگاه عدالت، براى دريافت كيفر و پاداش مىكشاند.
📕 نهجالبلاغه خطبه 83
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 انسان های خوبی که سخت جان می دهند💠
✅ بسياری از مؤمنين هستند که به سختی جان میکنند و درحالیکه انسانهای خوبی بودند،
مرگ سختی دارند و این علامت معصیتکار بودن آنها نیست، بلکه به این خاطر است كه گناهان کوچکی داشتهاند و لطف خداوند شامل حالشان شده و آن گناهان به واسطه سختی جان كندن جبران میشود، آنگاه پاک و زلال به عالم برزخ وارد میشوند.
🌷 امام موسی کاظم (ع) فرمودند:
🔹الْمَوْتُ هُوَ الْمِصْفَاةُ تُصَفِّي الْمُؤْمِنِينَ مِنْ ذُنُوبِهِم...
🔸سخت مردن مومنان به دلیل تصفیه حسابی است که خداوند نسبت به گناهان آنها انجام میدهد.
📕بحارالانوار، ج6، ص155
🌷 و از امام صادق (ع) هم آمده است:
🔹الْمَوْتُ كَفَّارَةُ ذَنْبِ كُلِّ مُؤْمِنٍ
🔸مرگ کفاره گناه مومن است.
📕من لايحضره الفقيه، ج1، ص134
🔰 @p_eteghadi 🔰
اگر اين دنيا بد است، چرا امام علي علیه السلام فرمودند كه يک نسيم صبح اين دنيا مي ارزد به صد سال آن دنيا؟.mp3
1.42M
⭕️ سوال
⁉️ اگر اين دنيا بد است، چرا امام علي علیه السلام فرمودند كه يک نسيم صبح اين دنيا مي ارزد به صد سال آن دنيا؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/187712
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
AUD-20220518-WA0035.mp3
1.95M
⭕️ سوال
⁉️ اگر در دین اکراه و اجبار نیست و انسان اختیار داره پس چرا کسی که می خواهد دینش را تغییر دهد مرتد محسوب می شود و حکمش اعدام است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/187719
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
امیرالمؤمنین عليه السلام:
اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند:
قانع بودن به نادانى،
آزمندى به دنيا،
بخل ورزى به زيادى،
رياكارى در عمل،
و خودرأی بودن
لَولا خَمسُ خِصالٍ لَصارَ النّاسُ كُلُّهُم صالِحينَ: أوَّلُهَا القَناعَةُ بِالجَهلِ، وَالحِرصُ عَلَى الدُّنيا، وَالشُّحُّ بِالفَضلِ، وَالرِّياءُ فِي العَمَلِ، وَالإِعجابُ بِالرَّأيِ
المواعظ العدديّة، صفحه 263
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚#معرفی_کتاب
📘 آشنایی با سوره ها
🔹چاپ بیست و سوم کتاب «آشنایی با سوره ها» اثر حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۳۶ صفحه منتشر و روانه بازار نشر شد.
🔹آشنایی با سوره ها گامی است جهت این آشنایی، که اطلاعات مفید مختصری را درباره ۱۱۴ سوره قرآن به خوانندگان ارائه میدهد، از قبیل نام های سوره ها، معنا و مناسبت این نام ها برای سورهها، اجمالی از محتوا و مطالب هر سوره، تعداد آیات، شأن نزول، محل نزول، و سال نزول.
🔹نویسنده در ابتدای این اثر به بیان آگاهی های کلی و مقدماتی نسبت به قرآن پرداخته که در این میان، وظیفه ما در قبال قرآن، تاریخچه و چگونگی نگارش و تدوین قرآن، تقسیمات قرآن، اسامی قرآن، اسامی سوره های قرآن، معنای سوره، شناخت مکی و مدنی، تفسیر قرآن، تفسیر به رأی، محکم و متشابه، و ناسخ و منسوخ از آن جمله است.
🔹همچنین، در پایان این اثر نام شماری از تفاسیر معروف دانشمندان شیعه و سنی ذکر شده و نام شماری از کتاب های مناسب در علوم و خصایص قرآن بیان گردیده است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
1_887949912.Mp3.mp3
312.8K
🔴 آیا اگر کاری را به نیت اموات انجام دهیم برای ما هم ثواب می نویسند یا فقط برای اموات ثواب می رود؟
🎙#استاد_محمدی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔵اولین فرشته ای که وارد قبر می شود
✅یکی از صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بنام عبدالله بن سلام می گوید: از رسول خدا پرسیدم:
⁉️ کدام ملک پیش از نکیر و منکر وارد قبر مرده می شود؟
🌸فرمود: پسر سلام! اولین ملک که وارد قبر میت می شود، سیمایش مانند خورشید می درخشد، اسم او رومان است، هنگامی که وارد قبر شد،به میت می گوید:
🌿بنویس هر کار خوب و بدی را که انجام داده ای.
✨مرده: با چه بنویسم؟ من که قلم و جوهر ندارم.
🔹رومان: انگشت قلم و آب دهانت جوهر تو، اکنون بنویس.
✨میت:به چه چیز بنویسم؟ دفتر و کاغذ ندارم.
🔹- کفنت کاغذ تو، زود باش بنویس...
✳️قطعه ی از کفنش را بر می دارد، آنچه از کارهای نیک انجام داده می نویسد و از نوشتن کارهای زشت حیا می کند...
🔹- بنویس.
✨- خجالت می کشم.
🔹- ای خطا کار آیا آنگاه که این اعمال زشت را در دنیا انجام می دادی از پروردگارت خجالت نمی کشیدی؟ اینک از نوشتنش خجالت می کشی؟ تو دروغ می گویی، زود باش بنویس.
🌾آنگاه، همه آنچه را که در دنیا از کارهای نیک و بد انجام داده می نویسد و سپس ملک دستور می دهد: بپیچ و مهر بزن.
✨مرده: مهر همراهم نیست، مهر ندارم.
🔹رومان: با ناخنت مهر کن و بر گردنت حلقه وار بیانداز و تا روز قیامت همراه تو خواهد بود.
🔱چنانچه خداوند می فرماید:
ما اعمال نیک و بد هر انسانی را طوق گردن او ساختیم...
🔰پس از آن نکیر و منکر داخل قبر می شوند..
📚اسراء / 13.
📚بحارالانوار، ج 59، ص 234.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 انسانهای بدکاری که راحت جان میدهند 💠
✅ باوری بین مردم رواج داره که وقتی میبینن شخصی با آرامش جان داد، این مطلب رو بر این حمل میکنن که آن شخص فرد خوبی بوده که اهل بهشت شده، اگرچه گنهکار باشد!
در حالیکه اینطور نیست، گاهی ممكن است كه انسان معصیتکاری به راحتی جان بدهد،
چون درکنار گناهان فراوانش، كارهای خوبی هم كرده که اين راحتی جان دادن پاداش آن كارهای خوب است، تا حسابش همين جا تصفيه شود و در آخرت طلبی نداشته باشد و در نهايت به عذاب گرفتار شود.
🌷 امام کاظم (ع) میفرماید:
🔹وَ تُصَفِّي الْكَافِرِينَ مِنْ حَسَنَاتِهِمْ فَيَكُونُ آخِرُ لَذَّةٍ أَوْ رَاحَةٍ تَلْحَقُهُمْ هُوَ آخِرَ ثَوَابِ حَسَنَةٍ تَكُونُ لَهُم...
🔸راحت مردن کفار به خاطر تصفیه حسابی است که خداوند نسبت به کارهای نیک آنان انجام میدهد. مرگ برای برخی کافران آخرین لذت است و آخرین پاداش است که خدا به آنها عطا میکند.
📕بحارالانوار، ج6، ص155
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🌼زیارت مشهد=زیارت خدا در عرش
✍ امام کاظم صلوات الله علیه: هرکس قبر فرزندم را زیارت کند برای او نزد خداوند برابر هفتاد حج پاک و خالص می باشد.
راوی می گوید گفتم: هفتاد حج؟ فرمود آری، و هفتصد حج. گفتم: هفتصد حج؟ فرمود: بلکه هفتاد هزار حج. گفتم: هفتاد هزار حج؟ فرمود: آری! چه بسا حجی که مقبول نشود.
هرکس او (امام رضا صلوات الله علیه) را زیارت کند و شبی نزد آن حضرت بیتوته کند مانند کسی است که خداوند را در عرشش زیارت کرده است.
گفتم مانند کسی که خدا را در عرش زیارت کند؟ فرمود: آری! وقتی که روز قیامت فرا می رسد بر عرش خداوند چهار نفر از اولین و چهار نفر از آخرین هستند؛ و اما چهار نفر اولین عبارتند از: نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و چهار نفر از آخرین عبارتند از: محمد (صلی الله علیه و آله) و علی و حسن و حسین صلوات الله علیهم اجمعین، سپس سفره وسیع گسترده می شود و هرکه قبور ائمه را زیارت کرده باشد کنار ما می نشیند.
آگاه باش! کسی که قبر پسرم علی را زیارت کرده باشد درجه ای والاتر و جایگاهی مقرب تر از دیگران دارد.
📗 کامل الزیارات باب 101 زيارة أبي الحسن علي بن موسى الرضا صلوات الله علیه بطوس ح 13.
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج99، ص: 41.
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم
💥 ای موسی خداوند فرزندی به تو می دهد به نام علی، او نگاهش با نگاه خدا است، با فهم خدا می شنود، هرچه انجام می دهد و می گوید عین واقعیت و صحیح است، هرگز خطا و اشتباه در او نیست، عالم است و نادان نیست، هرچه هست می داند
⭐️ یا موسى، علیٌ الذی ابنک، ینظر بنور الله و یسمع بتفهیمه و ینطق بحکمته، یصیب و لا یخطیء و یعلم و لا یجهل، قد مُلِیَء حلما و علما
📚 امام هشتم علیه السلام در یک دورانی به امامت رسید و زمامداری و رهبری شیعیان را به عهده گرفت که شاید اگر عملکرد امام هشتم نبود قطعاً دیگر نامی از اسلام و قرآن امروز به من و شما نمی رسید. در اواخر قرن دوم هجری و ابتدای قرن سوم که ایام امامت امام هشتم علیه السلام است چند مسئله در جهان اسلام و خصوصاً در میان ایران و ایرانیان رخ داده بود:
🔷 علومی که از غرب و یونان باستان در عالم اسلام منتشر شد مربوط به زمان امام هشتم علیه السلام است. افرادی مثل حنین بن اسحاق یا یعقوب بن اسحاق کندی معروف به فیلسوف عرب در زمان امام رضا علیه السلام آمدند افکار و اندیشه های فلسفه ی یونان باستان را به زبان عربی ترجمه کردند و این باعث شد در جامعه ی اسلامی تفکراتی درباره خدا و درباره توحید، نه آنگونه که پیامبر می گوید بلکه آنگونه که غرب می گوید در جامعه اسلامی منتشر شد. یعنی یک خداشناسی غیر دینی در جامعه رخ داد.
🔷 از طرفی دیگر مسیحیان و یهودیان این زمان فراوان در جامعه ی اسلامی نفوذ کردند. اولین آیه ی انجیل متی که چهارمین انجیل مسیحیان است این است که در ازل کلمه بود، کلمه با خدا بود و کلمه خود خدا بود. این عبارت انجیل متی از غرب و از تفکرات افلاطونی گرفته شده بود و در کتاب مقدس مسیحی ها آمده بود، این حرف را در جامعه ی اسلامی ترجمه شد به عربی و فارسی و به دست مسلمانان رسید. مسلمانان نیز موضع گیری مختلف داشتند برخی از مسلمانها آمدند همین حرفهای غربی را با رنگ و لعاب مسلمانی در جامعه پخش کردند، نیمی از سنّی ها به نام اشعری مذهب آمدند گفتند قرآن کتاب خدا است و قدیم است، قرآن قبل از خلقت آسمان و زمین نیز بوده است. نصف دیگر از اهل سنت معتزلی شدند و گفتند قرآن آن موقعی که بر پیغمبر اکرم نازل شده، همان موقع خداوند این کلمات را تلفظ کرده و بیشتر خداوند این چیزها را نگفته بود. جنگی بین سنی های اشعری و سنی های معتزلی(بین آنهایی که می گفتند قرآن قدیم است و آنهایی که می گفتند قرآن حادث است) رخ داد و تنها در خراسان بیش از صد هزار مسلمان کشته شد. همین یک مسئله کافی بود تا اساس اسلام را به باد داده و همه زحمات پیغمبر اکرم و هفت امام پیشین نابود بشود، امام هشتم علیه السلام در این چنین شرایطی رهبری و امامت شیعه را بر عهده گرفت.
🔷 مسئله دیگر اینکه یکی از سیاستهایی که در زمان هارون الرشید و مامون این بود که علما و دانشمندان را به یک بحث های غیر ضروری متوجه کنند و از مسائل اصلی دور کنند، علمای زیادی را دعوت می کردند، جایزه تعیین می کردند که بنشینند بحث کنند درباره کلمه "شتر"، که مثلاً ریشه اش چه بوده و از کجا درست شده است. یک کلمه ای را می نشستند بحث می کردند اما هرگز بحث نمی کردند که خدا چیست و چگونه است. یعنی علم متوجه شده بود به مسائل غیرضروری و مسائل اصلی فراموش شده بود.
🔷 مسئله دیگر مسئله فساد و فحشا و منکرات نیز در زمان امام هشتم علیه السلام به طوری بود که تنها بخشی کوتاهی از آن را ابونعیم اصفهانی در کتاب الاغانی بیان کرده است.
—------------------------------------------
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله جوادی آملی.mp3
86.8K
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«خدا نیاورد آن خانهای که به این طلاق که یک بیماری بدخیم است مبتلا شود. نه پدر آسایش دارد، نه مادر آسایش دارد، نه آن جوان آسایش دارد، نه این جوان آسایش دارد.ما مادامی که عادت نکردیم به دین زندگی کنیم، همین درد هست. نه سلام بین ما هست نه ادب بین ما هست نه احترام بین ما هست نه گذشت بین ما هست، نه ﴿رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ﴾ بین ما هست.»
🔰 @p_eteghadi 🔰