eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.5هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
مشروعیت زیارت قبور در قرآن !!!! 🤔 : ❓برخی از وهابیها شبهه می کنند که آیا از قرآن هم دلیلی بر جواز زیارت قبور وجود دارد یا خیر !!!! 💠💠 👌با استدلال به آیاتی می توان بر مشروعیت زیارت قبور اقامه دلیل کرد : 🔸١ _ خداوند خطاب به پیامبر می فرماید : " لا تُصَلِّ عَلى‏ أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً وَ لا تَقُمْ عَلى‏ قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ ماتُوا وَ هُمْ فاسِقُونَ " " بر هيچيك از آنها ( منافقان ) كه بميرد نماز نخوان، و بر كنار قبرش (براى دعا و طلب آمرزش) نايست چرا كه آنها به خدا و رسولش كافر شدند، و در حالى كه فاسق بودند از دنيا رفتند. " ( ٨٤ توبه ) ❕مفسرین با استدلال به این آیه چنین بر مشروعیت زیارت قبور دلیل می آورند : " از آيه فوق همچنين استفاده مى‏شود كه ايستادن در كنار قبور مؤمنان و دعا براى آنها جايز است، زيرا نهى در آيه مخصوص به منافقان است، بنا بر اين مفهوم آيه اين مى‏شود كه زيارت قبور مؤمنان يعنى ايستادن كنار قبرهاى آنان و دعا كردن جايز است. " 📚تفسير نمونه، ج‏8، ص: 72 🔸٢ _ یا خداوند در مورد اصحاب کهف پس از آنکه از دنیا رفتند , می فرماید : "گروهى مى‏گفتند بنائى بر آن بسازيد پروردگارشان از وضع آنها آگاهتر است (ولى آنها كه از رازشان آگاهى يافتند و آن را دليلى بر رستاخيز ديدند) گفتند ما مسجدى در كنار (مدفن) آنها مى‏سازيم (تا خاطره آنها فراموش نشود). " " فَقالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْياناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلى‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِداً " ( کهف ٢١ ) ▫️در این آیه خداوند از گروه مومنینی یاد می کند که قصد داشتند در کنار قبور اصحاب کهف مسجد و معبدی بسازند تا هم به عبادت خداوند بپردازند و هم یاد و نام اصحاب کهف زنده باشد و مورد زیارت واقع شوند , و خداوند نیز این عملکرد را رد نمی کند بلکه تقریر و تایید می کند , بنابراین این آیه هم می تواند دلیلی بر جواز زیارت قبور باشد , چنان که می نویسند : " ظاهر تعبير قرآن اين است كه اصحاب كهف سرانجام بدرود حيات گفتند و به خاك سپرده شدند، و كلمه" عليهم" شاهد اين مدعا است، سپس علاقه‏مندان به آنها تصميم گرفتند معبدى در كنار آرامگاه آنان بسازند، قرآن اين موضوع را در آيات فوق با لحن موافقى آورده است و اين نشان مى‏دهد كه ساختن معبد به احترام قبور بزرگان دين ( و زیارت قبورشان ) نه تنها حرام نيست- آن چنان كه وهابيها مى‏پندارند- بلكه كار خوب و شايسته‏اى است. ( زیرا اگر کار بدی بود خداوند این عملکرد را رد می کرد نه آنکه با لحنی موافق تایید کند " 📚تفسير نمونه، ج‏12، ص: 388 👁ادامه 👇
💠ادامه 👇 🔸٣ _ زیارت قبور اولیاء و امامان دین ، مصداق تعظیم شعائر است . ❕قرآن مجيد تعظيم شعائر الهى را، نشانه تقواى قلوب و تسلط پرهيزكارى بر دلها مى‏ داند، آنجا كه مى ‏فرمايد ؛ « وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَانَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ (سوره حج آيه 32) «هر كس شعائر الهى را تعظيم و تكريم كند، آن نشانه تقواى دلها است». ❕مقصود از بزرگداشت شعائر الهى چيست؟ «شعائر» جمع «شعيره» به معنى علامت و نشانه است. 📚تهذیب اللغه ج 1 ص 266 ❕ مقصود در آيه، نشانه ‏هاى وجود خدا نيست زيرا همه عالم نشانه وجود او است. و هيچ كس هم نگفته است كه تعظيم آنچه در عالم هستى است نشانه تقوى است. بلكه مقصود، نشانه ‏هاى دين او است و لذا مفسران آيه را چنين تفسير مى‏ كنند: «معالم دين اللّه» نشانه‏ هاى دين خدا » 📚مجمع البیان ج 4 ص 83 ❕اگر در قرآن، صفا و مروه ( بقره 158 ) ، و شترى كه براى ذبح در منى‏ سوق داده مى ‏شود ( حج 36 ) از شعائر الهى شمرده شده است به خاطر اين است كه اين‏ها نشانه ‏هاى دين حنيف و آئين إبراهيم است، اگر به «مزدلفه» «مشعر» مى‏ گويند به خاطر اين است كه آن نشانه دين الهى است. و وقوف در آن نشانه عمل به دين و اطاعت خدا است. اگر مجموع مناسك «حج» را شعائر مى ‏نامند، بخاطر اين است كه اين اعمال نشانه‏ هاى دين توحيد و دين حنيف مى‏ باشد. ❕خلاصه، هر چيزى كه شعار و نشانه دين الهى باشد، بزرگداشت آن مايه تقرب به درگاه الهى است ، چنان که قرطبی از مفسران اهلسنت می گوید ؛ «شعائر خدا عبارت است از عَلَم‏ها و نشانه‏ هاى دين خدا، خصوصاً امورى كه مربوط به مناسك است.» 📚تفسیر قرطبی ج 12 ص 56 ❕ بطور مسلم انبياء و اولياء الهى از بزرگترين و بارزترين نشانه ‏هاى دين الهى هستند كه وسيله ابلاغ دين و مايه گسترش آن در ميان مردم بوده‏ اند، هيچ مرد با انصافى نمى‏ تواند منكر اين مطلب گردد كه وجود پيامبر و ائمه اهل بيت از دلائل اسلام و نشانه ‏هاى اين آئين مقدس مى ‏باشند و يكى از طرق بزرگداشت آنها، آباد سازی قبورشان و زیارت قبوشان می باشد . 🔸٤ _ قرآن مجيد، به روشنى به ما دستور مى‏ دهد كه به بستگان و خويشاوندان پيامبر گرامى، مهر ورزيم آنجا كه مى ‏فرمايد ؛ قُلْ لا اسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ اجْراً الاَّ الْمَوَدَّةَ فِى القُرْبى‏ (سوره شورى آيه 23) «بگو من بر رسالت مزد و اجرى جز ابراز علاقه و دوستى به خويشاوندانم نمى‏ خواهم». ❕علمای اهلسنت نقل می کنند زمانی که این آیه نازل شد مردم سوال کردند نزدیکان شما که مودت و محبت آنها بر ما واجب است چه کسانی هستند ❕ 👌پیامبر گرامی پاسخ دادند ؛ « علی و فاطمه و دو پسر آنها ( حسن و حسین علیهم السلام )» 📚 در المنثور ج6 ص7 _ تفسیر کشاف ج3 ص402 ❕در روایات ما نیز تصریح شده است که مخاطب آیه که مودت و محبتشان واجب است , امامان اهلبیت علیهم السلام هستند : 📚بحار الانوار ج ٢٣ ص ٢٢٨ باب ١٣ 👌روشن است که زیارت قبور امامان ع یکی از طرق ابراز علاقه به خاندان رسالت و اهلبیت علیهم السلام می باشد . 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢غدیر خم به چه معناست؟💢 غدیر به معنای آبگیری است که آب باران و سیل در آن جمع شودو بماند. «الغَدِيرُ: القطعة من الماء»؛ 📚الصحاح جوهری ج 2، ص 766، «الغَدير: مُستنقَع ماء المطر»؛ 📒معجم مقائیس اللغة ج 4، ص 413 غدیر خم ؛ اسم موضعی و مکانی در منطقه جحفه بین مکه و مدینه است. ابن اثیر گوید: غدیر خم موضعی میان مکه و مدینه است که چشمه ای در آن میریزد و میان آن دو مسجد رسول اﷲ (ص ) قرار دارد. یا اینکه خم ، نام بیشه ای در آنجا است ، غدیر آب مسمومی دارد و مولودی در آنجا تولد نمی یابد مگر اینکه وقتی به حد احتلام رسید آنجا را ترک می گوید و شاید آن به جهت بدی آب و هوا باشد. (📖تاج العروس ذیل خم ). 📙 ابن قتیبة نیز در عیون الاخبار (ج 1 ص 219) به نقل از اصمعی داستان ترک گفتن مردم غدیر خم را ذکر کرده است 📚لغتنامه دهخدا واژه غدیر غدیر در لغت به معنای برکه و آبگیر است و به گودالی که در آن سیل یا آب باران جمع می‌شود، غدیر می‌گویند. خُم نام بیابان و صحرایی است که در نزدیکی جُحفه در منطقه ای به نام رابغ قرار دارد که آب غدیر در این صحرا جمع می‌شد. نام گذاری این حادثه مهم به غدیر خم، به دلیل واقع شدن آن در این محل است. اکنون در محل غدیر خم، مسجدی بنا شده که به مسجد غدیر معروف است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
؛ برای چراغانی و مداحی، یا اقامه عدل؟ 📍امام خمینی : زنده نگه داشتن این عید، نه برای این است که چراغانی بشود و قصیده خوانی بشود و مداحی بشود. اینها خوب است؛ اما مسئله این نیست. مسئله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم.به ما یاد بدهند که غدیر، منحصر به آن زمان نیست؛ غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است، باید روش ملتها و دست اندرکاران باشد. قضیه غدیر، قضیه جعل حکومت است. این است که قابل نصب است؛ والاّ، مقامات معنوی قابل نصب نیست...نصب حضرت امیر به خلافت، این طور نیست که از مقامات معنوی حضرت باشد.... حکومت آن است که حضرت امیر به ابن عباس می‌گوید که: به قدر این کفش بی قیمت هم پیش من نیست، آنکه هست، اقامه عدل است. آن چیزی که حضرت امیر (ع) و اولاد او می‌توانستند در صورتی که فرصت بهشان بدهند، اقامه عدل را به آن طوری که خدای تبارک و تعالی رضا دارد، انجام بدهند؛ لکن فرصت نیافتند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷۱۷ ذی الحجه، سالروز نزول آیه محبت در شان امیرالمومنین علی علیه السلام پيامبر خدا در روز هفدهم ذى‌الحجّه سال دهم، یک روز مانده تا سرزمن غدیر، با صداى بلند اين‌گونه دعا كردند: اللّهُمَ‏ هَب‏ لِعَلِيٍ‏ المَوَدَّةَ في‏ صُدورِ المُؤمِنينَ، وَالهَيبَةَ وَالعَظَمَةَ في صُدورِ المُنافِقينَ؛ پروردگارا! براى على علیه السلام در دل مؤمنان محبّتى و در دل منافقان، هيبت و عظمتى قرار ده!‏ سپس علی علیه السلام به درخواست پیامبر، سه مرتبه این دعا را كردند: خدايا، مودّت مرا در قلوب مردان و زنان مؤمن ثابت بدار؛ و پيامبر آمين گفتند. آن‌گاه آيه ۹۶ سوره مریم که به آیه محبت معروف است نازل شد: إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا خدای رحمان به زودی محبت آنان ‌که ایمان آوردند و کردارشان شایسته است را در دل‌ها قرار می‌دهد. بدين‌گونه در اثر دعاى اميرالمؤمنين و پيامبراکرم علیهما السلام، خداوند تكويناً محبّت امیرالمومنین علی علیه السلام را در دل مؤمنين نهاد! 🔰 @p_eteghadi 🔰
‍ 💐فضیلت شب و روز عید غدیر 🔹اعظم از همه این مناسبت‌ها، شب و روز غدیر است که ولایت در آن به فعلیت رسید. اگر ولایت قبلاً در مرحله ثبوت و انشاء بود، در روز هجدهم این‌ ماه به مرحله‌ فعلیت و اثبات رسید. برای اینکه‌ بدانیم شب و روز غدیر چه عظمتی دارد، به این بیان توجه کنید. در روایت دارد که در هر شب از ماه مبارک رمضان، حضرت حق، میلیون میلیون از گنه‌کاران را می‌بخشد. شب‌های جمعه ماه مبارک و شب‌های قدر، در هر ساعتی میلیون میلیون نفر را می‌بخشد. شب عید فطر به اندازه‌ای که در کل ماه بخشیده است، می‌بخشد و می‌آمرزد؛ لکن در شب و روز غدیر، به حرمت و به عظمت امیرالمؤمنین علیه السلام چندین برابر آنچه که در ماه مبارک بخشیده و آزاد کرده است می‌بخشد و می‌آمرزد. (بحارالأنوار، ج 94، ص119.) من خیلی امیدوارم که حضرت حق به احترام امیرالمؤمنین علیه السلام پرونده گذشته ما را بایگانی ‌کند. خداوند در شب و ‌روز غدیر، هیچ سائلی را از در خانه‌اش رد نمی‌کند. برادرها! موقعی که مشغول دعا شدید، دعای اول را برای تعجیل در فرج آقا امام‌زمان عجل الله تعالی و فرجه الشریف قرار بدهید. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 شب 🔻۱. زيارت امام حسين سلام الله علیه 🔻۲. دوازده ركعت نماز و فقط در پايان ركعت دوازدهم يك سلام بگوييد و بعد از هر دو ركعت به يك نشستن اكتفا كنيد. در يازده ركعت ابتدايي هر كدام از سوره حمد و سوره توحيد را ده مرتبه و آيه الكرسي را يك مرتبه بخوان و در ركعت دوازدهم ، سوره حمد هفت مرتبه و سوره توحيد را هفت مرتبه بخوانيد و آن گاه قنوت بگيريد وبگوييد : لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْيي وَيُميتُ، ويُميتُ وَيُحْيي، وَهُوَ حَي لا يَمُوتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَهُوَ عَلي كُلِّشَي‏ءٍ قَديرٌ سپس ركوع و سجده به جا آوريد و در حال سجده ده مرتبه بگوييد: سُبْحانَ مَنْ اَحْصي كُلَّ شَي‏ءٍ عِلْمُهُ، سُبْحانَ مَنْ لا يَنْبَغِي التَّسْبيحُ اِلاَّ لَهُ، سُبْحانَ ذَي الْمَنِّ والنِّعَمِ، سُبْحانَ ذَي الْفَضْلِ وَالطَّولِ، سُبْحانَ ذَي الْعِزِّ ةِ وَالْكَرَمِ. اَسْاَلُكَ بِمَعاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ،وَمُنْتَهَي الرَّحْمَةِ مِنْ كِتابِكَ، وَبِالاسْمِ الْأَعْظَمِ وَكَلِماتِكَ التَّآمَّه، اَنْ تُصَلِّي عَلي مُحَمَّدٍ رَسُولِكَ وَاَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبينَ الطَّاهِرينَ،وَ اَنْ تَفْعَلَ بي كَذا وَ كَذا ، اِنَّكَ سَميعٌ مُجيبٌ1 منزه است خدايي كه دانش او هر چيز را به شمار آورده است ، منزه است خدايي كه تسبيح جز بر او شايسته نيست ، منزه است داراي بخشش و نعمت ها ، منزه است خداي تفضل كننده و بخشنده، منزه است خداي سرفراز و گرامي، به گره گاه هاي سر بلندي از عرشت و منتهاي رحمت از كتابت و به بزرگترين نام و سخنان كاملت از تو خواهانم كه بر فرستاده ات حضرت محمد و خاندان پاك و پاگيزه ي او درود فرستي و خواسته ي مرا در باره ... برآورده سازي ، به راستي كه تو شنوا و اجابت كننده اي 📚اقبال الاعمال ج۱ ص۴۵۱ 💐💐💐 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 🔸امام صادق علیه السلام: لَمّا أقامَ رَسولُ اللّهِ صلى‌الله عليه وآله أميرَ المُؤمِنينَ عليه‌السلام يَومَ غَديرِ خُمٍّ ... قالَ : أيُّهَا النّاسُ! مَن أولى بِكُم مِن أنفُسِكُم؟ قالوا: اللّهُ ورَسولُهُ. قالَ: اللّهُمَّ فَاشهَد! ثُمَّ قالَ : ألا مَن كُنتُ مَولاهُ فَعَلِيٌّ مَولاهُ ، وسَلِّموا عَلَيهِ بِإِمرَةِ المُؤمِنينَ . 🔹روز غدير خم، چون پيامبر خدا امير مؤمنان را [ به جاى خود] منصوب كرد .. ، فرمود: «اى مردم! چه كسى به شما از خودتان سزاوارتر است؟». گفتند: خدا و پيامبرش. فرمود: «خدايا! گواه باش». سپس فرمود: «بدانيد هر كه من مولاى اويم، على مولاى اوست و بر او به امارت مؤمنان سلام دهيد». 📚 تفسير القمّي : ج ١ ص ٣٠١ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔻فرارسیدن عید سعید غدیر بر امام زمان عجل الله فرجه و همه محبین امیرالمؤمنین علیه السلام مبارک باد... 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 نماز عید (بسیار مهم) 🔸علّامه رَحِمَهُ الله مینویسد ؛ و اعلمْ أنّ الغُسلَ فی هذا الیوم سنّةٌ مؤکَّدة ، و أما کیفیة صلاة عید فالمشهور منها ؛ مَا رُوِیَ عَنِ الْإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَیْهِ السَّلَامُ أَنَّهُ قالَ مَنْ صَلَّی فِی هَذَا الْیَوْمِ نِصْفَ سَاعَةٍ قَبْلَ زَوَالِ الشَّمْسِ رَکْعَتَیْنِ ، فِی کُلٍّ مِنْهُمَا الْحَمْدُ مَرَّةً وَ کُلٌّ مِنْ قُلْ هُوَ الله أَحَدٌ وَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ وَ آیَةِ الْکُرْسِیِّ حَتَّی وَ هُمْ فِیها خالِدُونَ عَشْرَ مَرَّاتٍ ، کَانَ لَهُ عِنْدَ الله ثَوَابُ أَلْفِ أَلْفِ عُمْرَةٍ ، وَ کُلُّ حَاجَةٍ یَسْأَلُهَا اللَّهَ الْکَرِیمَ مِنْ حَاجَاتِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ قُضِیَتْ بِسُهُولَةٍ وَ عَافِیَةٍ.... بدان که غسل در این روز سنّت مؤکّد است . اما کیفیت نماز در این روز بنا بر مشهور، طبق روایت سلام الله علیه اینگونه است ؛ هركس در اين روز ، نيم ساعت پيش از زوال ظهر دو ركعت نماز بجا آورد و در هر ركعت سورۀ حمد يك مرتبه و قل هو الله أحد و إنّا أنزلناه و آية الكرسى تا هُمْ‌ فِيهٰا خٰالِدُونَ‌ ، هريك را ده مرتبه بخواند ، برابر باشد نزد حق تعالى با هزار هزار حج و عمره ، و هرحاجت از حاجت‌هاى دنيا و آخرت كه از خداوند كريم سؤال كند البته به آسانى و عافيّت برآورده شود. 📚زادالمعاد / باب ۵ ، فصل ۴ . 🌷الْحَمْدُلِله الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلایَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ عَلیِّ بنِ أَبِی طالِبٍ وَ الْأَئِمَّةِ الْمَعْصُومیٖن عَلَیْهِمُ السَّلامُ🌷 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 غدیر عیدالله الاکبر است. این عید بزرگ را به همراهان محترم شادباش عرض می کنیم🌸 🔷 آیه روز : و َإِذْ قَالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ هَذَا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنَا حِجَارَةً مِنَ السَّمَاءِ أَوِ ائْتِنَا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ (انفال / آیه 32) 🔶 ترجمه: و (به خاطر بياور) زماني را كه گفتند: پروردگارا! اگر اين حق است و از طرف تو است باراني از سنگ از آسمان بر ما فرود آر، يا عذاب دردناكي براي ما بفرست. 🌷 غدیریه : 1-چرا این آیات، از آیات غدیر است ؟ بسیاری از مفسران تأیید کرده اند که شأن نزول این آیات مربوط به زمانی است که پیامبر مکرم اسلام در واقعه غدیرخم دست علی علیه السلام را بالا برد و فرمود : "هر که من مولای اویم ، این علی مولای اوست" و بدین ترتیب تکلیف جانشینی پس از خود را برای همگان روشن کرد. ولی به هر حال پذیرش این حقیقت برای جماعت سخت بود. هرچند عده زیادی منافقانه و ریاکارانه به علی علیه السلام تبریک گفتند، اما سخت دلانی بودند که نتوانستند کینه خود را از او حتی در ظاهر هم که شده پنهان کنند. مانند (نعمان بن حارث فهرى ) که پس از این ابلاغ خدمت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) آمد و عرض كرد تو به ما دستور دادى به يگانگى خدا و اينكه تو فرستاده او هستی شهادت دهيم ،ما هم شهادت داديم ، سپس دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زكات دادى ما همه اينها را نيز پذيرفتيم ، اما با اينها راضى نشدى تا اينكه اين جوان (اشاره به على (علیه السلام ) است ) را به جانشينى خود منصوب كردى، و گفتى : من كنت مولاه فعلى مولاه ، آيا اين سخنى است كه از ناحيه خودت يا از سوى خدا؟! پیامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: "قسم به خدائى كه معبودى جز او نيست اين از ناحيه خدا است ". نعمان روى بر گرداند در حالى كه مى گفت اللهم ان كان هذا هو الحق من عندك فامطر علينا حجارة من السماء (آیه مورد نظر) یعنی خداوندا! اگر اين سخن حق است و از ناحيه تو، سنگى از آسمان بر ما بباران ! اینجا بود كه سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت! 2- چه شد که این دعای نعمان به این سرعت اجابت شد؟ بدون شک خداوند قصد اتمام حجت داشت. چون به هر حال هم آن روز غدیر و هم بعد از آن عده ای حسد ورز و کینه توز در میان مردم پیاپی شبهه افکنی می کردند که رسول خدا دامادش را بر ما مسلط کرد! جوانی را به امارت بر ما ریش سفیدان قرار داد! به خاطر خویشاوندی اش با علی دستوری داد که خداوند با آن موافق نیست! پس لازم بود معجزه ای از سمت خدا بیاید تا اینچنین خداوند حجت را بر نعمان و دیگران تمام کند. البته این اتمام حجت الهی هنوز هم جاری است. نگاه کنید که ولایت علی هر جا نفوذ کرده است، عزت و احترام و پیروزی را به ارمغان آورده است، حتی در برابر دشمن تا دندان مسلح! حتی برای مومنانی از فقیرترین کشور اسلامی! بر عکس آن دسته از مسلمانان که به غدیر پشت کرده اند، نه ثروت و مکنت خدادادشان، نه قرآن به لحن زیبا خواندنشان و نه نماز و روزه شان، هیچ کدام چنین دستاوردهایی را برایشان به ارمغان نیاورده است. امیرانشان هر روز بندگی و ذلت بیشتری را در برابر شیطان صفتان تجربه می کنند و منفور مومنان می گردند. در جنگ هایشان غالب نمی گردند، هر چند که از ریختن خون مسلمانان ابایی ندارند. در ظاهر مسلمانند اما باطنشان از هر گبر و کافری پلیدتر است. آیا سنگ هایی بالاتر از این وجود دارد که بر سر ملت هایشان ببارد؟ بله، خودشان خواستند متاسفانه! خداوفقط دعایشان را مستجاب کرد! 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 تواتر غدیر 🔹 علامه امینی از کتاب‌های ٣۶٠ نفر از مفسران و دانشمندان اهل سنت، عبارات حدیث غدیر را نقل کرده است. 🔸 سبط ابن جوزی، از بزرگان اهل سنت، می‌گوید: «علما اتفاق دارند که قصه غدیر پس از بازگشت پیامبر از سفر حجةالوداع در هیجدهم ذی‌الحجه روی داد. آن حضرت اصحاب و یارانش، که بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر بودند، را جمع کرد و فرمود: هر که من مولای اویم، این علی مولای اوست». سبط بن جوزی تأکید می‌کند که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله این عبارات را صریح و بدون تلویح و اشاره بیان فرمود. 🔹 ابن حجر هیثمی، یکی دیگر از بزرگان اهل سنت، می‌نویسد: «در صحت حدیث غدیر، شکی نیست. بیشتر سندهای این حدیث، صحیح و حسن است و سخن کسی که به این حدیث ایراد بگیرد، ارزش ندارد». 🔸 ذهبی نیز نقل می‌کند: «طبری اسناد و طرق حدیث غدیر خم را در مجموعه‌ای چهار جلدی جمع‌آوری کرده است و من بخشی از آن را دیده و از گستردگی دامنه این روایات مبهوت شدم و به واقع شدن واقعه غدیر جزم و قطع پیدا کردم». 🔹 علامه مجلسی از 105 کتاب حدیثی شیعی، حدیث غدیر را نقل می‌کند که صاحبان کتب به طرق مختلفْ حدیث غدیر را نقل کرده‌اند. وی در ادامه می‌نویسد: «گمان نمی‌کنم که هیچ انسان عاقلی در ثبوت و تواتر حدیث غدیر شک کند بعد از آنکه روایات غدیر را ما نقل کردیم؛ با اینکه آنچه ما نقل کردیم، تنها قلیلی از روایات کثیری بود که در رابطه با غدیر وارد شده است» 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/214191 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ ادعا می‌کنند، جریان حدیث غدیر برای رفع کدورت بین اصحاب و اعلام دوستی با حضرت علی علیه‌السلام رخ داده است! 🔸 آیا پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نمی‌توانست این اعلام دوستی و آشتی دادن بین اصحاب را در همان مکه و در ایام حج انجام دهد؟! 🔹 آیا لازم بود پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله هزاران مسلمان را در گرمای سوزان حجاز جمع کند و حتی عده‌ای را که از محل غدیر خم رد شده بودند را برگردانَد، تا رفع کدورتی شود؟ ✅ غدیر، تجلی اراده الهی بود در تعیین جانشینی حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، و با انجام آنْ رسالت پیامبرْ کامل، و نعمت خدا تمام شد. جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/214004 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
🖌 «واقعه غدیر،سیاسی ترین رویداد تاریخ اسلام» 🔸واقعه غدیر، مهم ترین و سیاسی ترین رویداد تاریخ اسلام است که بعد از حجة الوداعِ پیامبر(ص)، در تاریخ ۱۸ذی الحجه سال دهم ه ق در مکانی بنام غدیر خم، اتفاق افتاد. 🔸نزول آیه اکمال «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا» گواه بر اهمیت و عظمت این روز ارزشمند برای مسلمانان است. 🔸چرا که خداوند متعال در این آیه، رویداد غدیر را علت یأس کفار، اکمال دین، اتمام نعمت و برگزیده شدن دین اسلام،اعلام می کند،زیرا رویدادی ساده،کوچک و قابل اغماض نیست و قرار است سرنوشت مسلمانان و جانشین بعد از پیامبر(ص)، مشخص شود. 🔸بنابراین مساله امامت و ولایت بعد از پیامبر(ص)،اولین و آخرین مساله اسلام است و مسلمانان بدون تمسک جستن به ولایت و التزام قلبی و عملی به آن،قطعا گمراه خواهند شد و هیچ عمل نیکی از آنها پذیرفته نخواهد شد. 🔸چون شرط قبولی اعمال، ولایت است و ضمانت اجرای احکام الهی و سعادت بشریت در گرو پیروی از ولایت و تشکیل حکومت اسلامی است. 🔸به همین خاطر کوچک شمردن و نادیده گرفتن عمدی رویداد بزرگ غدیر و فراموشی مساله ولایت،در همان مقطع زمان،موجب انحراف،گمراهی،کمرنگ شدن دین در زندگی مسلمانان،سلطه حاکمان فاسق و مع الاسف وقوع حادثه عظیم عاشورا در کربلا شد. 🔸البته به مرور زمان برخی تلاش کردند که با تحریف واقعه غدیر، واقعیت را به شکل دیگری نقل کنند اما با تالیف کتب و تبیین حقیقت توسط علمای بزرگ شیعه، با شکست مواجه شدند. 🔸به تازگی هم برخی از افراد سکولار که با سیاست قهر هستند و اعتقادی به دخالت دین در سیاست ندارند، در نوشته ها و گفته های خودشان سعی می کنند واقعه غدیر را به شکل دیگری تحریف کنند یا به شکل صحیح و واقعی خود بیان نکنند،مثلا پیام غدیر را در زیست اخلاقی و شناخت حقیقت وجود امام خلاصه می کنند و سعی می کنند موضوع ولایت، امامت و حکومت را که اصل واقعه غدیر بخاطر آن شکل گرفته است را بیان نکنند. 🔅 🔅 ✍🏻 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 عظمت روز جهانی غدیر 🔻 بهترین معرّف برای عظمت روز غدیر و این روز قرآن و عترت است. خدای سبحان در سوره مائده به رسول‏اكرم ‏صلی الله علیه و آله و سلم می ‏فرماید: ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ﴾. در این جمله چون رسالت ربّ مطلق است و هیچ قیدی ندارد، بدین معناست كه در صورت عدم تبیین امامت و نصب امام، دیگر سمت رسالت نخواهی داشت و اصلاً به وظیفه و خود عمل نكرده‏ای، زیرا امام و امامت تضمین ‏كننده است. 📚 شمیم ولایت، ص 116 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 📘غدیر در قرآن از منظر تفاسیر اهل سنت 🔹کتاب «غدیر در قرآن از منظر تفاسیر اهل سنت» اثر محمدیعقوب بشوی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۶۰ صفحه به چاپ رسید. 🔹با مطالعه تفاسیر اهل سنت به دست می‌آید که صدها آیه قرآنی بر رهبری امیر مؤمنان(ع) دلالت دارند و ویژگی های گوناگون آن امام همام را بر می شمارند. اثر حاضر نیز با توجه به کثرت ارجاعات به فضایل علی(ع) در منابع اهل سنت، موضوع غدیر در قرآن را بررسی کرده است. 🔹بر اساس پژوهش ها و استدلال های این نوشتار، از رهگذر تفاسیر اهل سنت، در می یابیم که پیش از اعلام ولایت غدیر، آیه تارک، آیه نصب و آیه ابلاغ نازل شده بود که همه این آیات مستقیماً، ناظر به مسئله ولایت علی(ع) و غدیر خم هستند. این آیات اهمیت مسئله ولایت را بر همگان آشکار می کند تا با این عوامل الهی همراهی کنند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 جان نبی 🔸 وجود مبارک پیغمبر اصرار دارد که بگوید علی جان من است! یکی از اصحاب در جلسه رسمی سؤال کردند که صحابه شما چطور هستند؟ حضرت درباره صحابه سخن گفت، بعد گفتند یا رسول الله چرا از علی حرف نزدی! فرمود شما از صحابه و اصحاب من سؤال کردی، از خود من که سؤال نکردی! علی خود من است! این گونه روشن کرد، در حضور جمع! فرمود شما سؤالتان از اصحاب من بود، از خود من که نبود! علی نفس من است! این گونه بود، آن وقت این را آمدند انکار کردند! این است که این روزها گفتند مستحب است؛ اگر این کارها و احیای شما بزرگواران نباشد، فراموش می شود! 🔸 اصلاً دنیا جای است، این جا بازار بدلی سازی است، از توحید گرفته تا ایمان؛ یکی می گوید من خدایم: ﴿مَا عَلِمْتُ لَكُم مِنْ إِلهٍ غَیرِی﴾ یکی می گوید من پیغمبرم، آمار متنبّیان کمتر از انبیا نیست! یکی می گوید من امامم که سقیفه را به جای می نشاند. یکی می گوید من عالمم، جزء مشایخ سوء است و جزء علما قرار می گیرد. یکی منافق است و می گوید من مؤمن هستم. این دنیا کارگاه بدلی سازی است؛ لذا آدم باید حواسش جمع باشد. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه شوری ـ جلسه 24 تاریخ: 1394/07/13 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 دین پسندیده 🔸 خدای سبحان و مرضی را در سوره مباركه «مائده» مشخص فرمود; آیه سوم سوره مباركه «مائده» این است فرمود: ﴿الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ كَفَرُوا مِن دِینِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلاَمَ دِیناً﴾؛ دینِ مرتضی دینِ مرضی دینِ خداپسند، دینی است كه را با هم دارد. بعد از جریان و جریان ولایت, دین مرضی مشخص شد؛ دینی مرضی خدای سبحان است كه مطابق آیه سه سوره مباركه «مائده» باشد. 🔸 فرمود خداوند مؤمنانی كه به عمل صالح موفق‌ اند را به تشكیل مدینه فاضله و حكومت عادله موفق می ‌كند؛ سوگند یاد كرده است: ﴿لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ﴾. در نه ترسی هست و نه اندوهی نه از داخل نه از خارج؛ اینها موحّدانه دینشان را درك می ‌كنند باور دارند عمل می ‌كنند و به دیگران منتقل می ‌كنند. این در زمان پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حاصل نشد برای اینكه اینها مرتّب در هراس بودند، بعد هم تا زمان حکومت حضرت امیر (سلام الله علیه) دین مرضی پیدا نشد، در زمان حضرت امیر هم اینها چون نكردند نگذاشتند این بزرگوار آن دین الهی را پیاده كند؛ سه جنگ را بر آن حضرت تحمیل كردند كه مرتب خونریزی و كشتار و امثال ذلك بود. 📚 سوره مبارکه نور جلسه 33 تاریخ: 1390/09/29 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام علی علیه السلام: هر روز صفحه ای از عمر شماست، پس آن را با بهترین عمل خود جاویدان کنید. 📚غرر الحکم ص115 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 یک دستور کلی در سیاست خارجی؛ از آيات سوره ممتحنه يك اصل كلى و اساسى در چگونگى رابطه مسلمانان با غير مـسلمين استفاده مى شود، که نه تنها براى آن زمان كه براى امروز و فردا نيز ثابت است، و آن اينكه مسلمانان موظفند در برابر هر گروه و جمعيت و هر كشورى كه موضع خصمانه با آنـهـا داشـتـه بـاشـنـد و بـر ضـد اسلام و مسلمين قيام كنند، يا دشمنان اسلام را يارى دهند سرسختانه بايستند، و هرگونه پيوند محبت و دوستى را با آنها قطع كنند. امـا اگـر آنـهـا در عـيـن كـافـر بـودن نـسـبـت بـه اسـلام و مـسـلمـيـن بى طرف بمانند و يا تـمـايـل داشـته باشند، مسلمين مى توانند با آنها رابطه دوستانه برقرار سازند البته نـه در آن حـد كه با برادران مسلمان دارند، و نه در آن حد كه موجب نفوذ آنها در ميان مسلمين گردد. 🔷 آیه روز : لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (ممتحنه / آیه 8 ) 🔶 ترجمه : خدا شما را از نيكي كردن و رعايت عدالت نسبت به كساني كه در امر دين با شما پيكار نكردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند نهي نمي‏ كند، چرا كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 وحدت 🔸 فرمود اختلاف را رها کنید؛ نظام هستی، اختلاف را نمی پذیرد. این غده بدخیم اختلاف، تنازع و درگیری، نتیجه اش جنگ جهانی اول بود که اثر نکرد جنگ جهانی دوم بود که اثر نکرد. این سخنان مخصوص ایران نیست مخصوص حوزه اسلامی نیست مخصوص شرق و غرب نیست، مخصوص است! بشر باید بداند که نه جنگ جهانی اول و اول ها نه جنگ جهانی دوم و دوم ها نه جنگ های نیابتی نه تحریم ها نه سوء استفاده ها نه قلدری ها نه قدرت نمایی ها هیچ کدام جامعه را آرام نمی کند نمی کند! 🔸 اینها سخنان نورانی حضرت امیر است؛ فرمود نظام هستی با اختلاف هماهنگ نیست. در جریان معرفی خود فرمود احدی مثل من مردم را به دعوت نکرده است، قبل از من و بعد از من انبیا که آمدند اولیا که آمدند همه همین حرف را زدند؛ فرمود خدای سبحان هیچ بشری را از راه اختلاف به خیر نرساند «مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی» خدای سبحان هیچ کشوری را هیچ امتی را هیچ غرب و شرقی را با اختلاف و درگیری و تحریم این و کوبیدن آن به خیر نرساند «مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی». فرمود همانطوری که گوسفند تکچَر و مخالف و مختلف، طعمه گرگ است، انسان متکبرو و مستبد، طعمه شیطان است: «فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیْطَانِ کَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ». 📚 برشی از پیام به ومین همایش ملی نهج البلاغه در آراء و اندیشه های اسلام شناسان 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نور علم 🔹 اگر انسان به آن رسید او واقعاً عالم است و اگر آن نور را در خود نیافت واقعاً عالم نیست و آنچه هم كه به نام درس و بحث در مدرسه ها می خواند، در اواخر عمر از او گرفته می شود و به صورت یك عوام تیره دل می میرد. این طور نیست كه علم در آخر عمر برای هر كسی بماند و هر كسی هم عالماً بمیرد و اگر عالماً نمرد، عالماً هم محشور نمی شود و اگر عالماً محشور نشد حقّ شفاعت هم ندارد. 🔹 كسی كه عوام مرد عوام محشور می شود و حداكثر این است كه نسوزد اما همّت ما این نباشد كه جهنّم نرویم و نسوزیم، این یك همّت دون و پست است زیرا خدای سبحان بسیاری از افراد را جهنّم نمی برد؛ دیوانه ها را جهنّم نمی برد، بچه ها را جهنّم نمی برد، كفّاری كه مستضعف ‌اند و دسترسی فکری ندارند که تبلیغات اسلامی اصلاً به آنها نرسیده را به جهنّم نمی برد. 🔹 آن همه مقامات كه خدای سبحان برای انسان مقرّر كرده است چرا انسان خود را نازل بفروشد؟! این امری است كه انسان به خوبی می تواند در خود بیازماید كه عالم است یا نه؛ كسی بگوید «من نمی توانم بفهمم عالمم یا نه» این درست نیست، انسان می تواند بفهمد نورانی است یا نه، اگر در خود نورانیتی احساس كرد كه دیگر نمی كند، این یقین بداند قرآن را فهمید و در او جا پیدا کرده است و اگر همان آدم قبلی بود، گرچه ممكن است خوب بتواند حرف بزند، اصطلاحات را ممكن است خوب بگوید براهین و قیاس و استدلال را ممكن است از آیات استفاده كند؛ امّا در حقیقت قرآن را نفهمید و قرآن در جان او جا پیدا نكرده است. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 75 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نعمت ولایت 🔸 یک بیان لطیفی سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی دارد که درست است اقسامی دارد: نعمت ظاهر دارد، نعمت باطن دارد؛ ولی یک وقت است که بالصّراحه تعبیر می کند که ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّه‏﴾؛ نعمت‎ هایی به شما دادیم کشاورزی دادیم باغداری دادیم، ﴿مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ﴾، ﴿كُلُوا وَ ارْعَوْا أَنْعامَكُم‏﴾ این همه از نعمت ها! یک وقت است می گوید نعمت دنیا و آخرت آن هم تصریح است؛ اما یک وقت نعمت «بالقول المطلق» در قرآن ذکر می شود که آن است. ذیل آیه ﴿لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ﴾ یک بیان نورانی از امام رضا (سلام الله علیه) است که فرمود: «نَحْنُ النَّعِیم‏». نعمت اگر مقید ذکر شد، قیدش مُشَخِّص اوست و اگر مطلق ذکر شد، نعمت است. در ذیل آیه ﴿لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ﴾، آن جا امام رضا فرمود: «نَحْنُ النَّعِیم‏». این جا فرمود ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُم‏ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی‏﴾ نعمت مطلق است، آسمان و زمین نعمت هستند؛ اما روزی ﴿إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ﴾ در کنارش هست؛ اما این است که برای همیشه هست؛ لذا بعد از اینکه حضرت دستش را بلند کرد و فرمود علی جانشین من است «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه»، خیمه جداگانه ای نصب کرد و حضرت امیر آن جا تشریف بردند و همه آمدند و از نزدیک «بخٍّ بخٍّ» تبریک گفتند و اقرار کردند و اعتراف کردند، بعد آیه نازل شد: «الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا». 🔸 در همان بخش اوایل سوره مبارکه «مائده» است که ﴿الْیوْمَ یئِسَ الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ دینِكُمْ﴾؛ دیگر مشرکان و کفّار با داشتن رهبری مثل علی از شما ناامیدند و ناامید هم بودند، تا دیروز ممکن بود کسی طمع کند؛ ولی ﴿الْیوْمَ یئِسَ الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ دینِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْن‏﴾ که اینها است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/16 🔰 @p_eteghadi 🔰