🍁🔰🍁
🔴چرا خداوند در قرآن می فرماید:" انسان را از گل چسبنده" آفریدیم؟
✅قرآن مبداء آفرینش انسان را اموری، به شرح زیر معرفی میکند:
انسان از:
1-خاک 2-گل 3-گل چسبنده 4-گل بد بو و تیره رنگ 5-چکیده گل 6- گل خشکیده که به هنگام برخورد با چیزی صدا میکند(مانند سبو و سفال)آفریده شده است.
مجموع این امور ششگانه، حالات مختلف یک شئ به شمار میروند و ماده واقعی در همگی یک چیز بیش نیست .
**علت بیان خلقت انسان از گل چسبنده در قرآن آیه 11سوره صافات می باشد،
"فَاسْتَفْتِهِمْ أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمْ مَنْ خَلَقْنَا ۚ إِنَّا خَلَقْنَاهُمْ مِنْ طِینٍ لَازِبٍ"
از آنها بپرس: آیا آفرینش (و معاد) آنان سختتر است یا آفرینش فرشتگان (و آسمانها و زمین) ما آنها را از گل چسبندهای آفریدیم.
‼️علت این بیان اینکه : منکران معاد پی به خلقت شگفت انگیز انسان از طرف خداوند ببرند و معاد را بپزیرند.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌿✨🌿
❤️حکایت❤️
👈و چه قدر شایسته است در اینجا ذکر این خبر شریف که دل را نورانی و چشم را روشن می کند:
☑️روایت شده که حضرت صادق (ع) را غلامی بود که هر گاه آن حضرت سواره به مسجد می رفت آن غلام همراه بود، چون آن حضرت از استر پیاده می گشت و داخل مسجد می شد آن غلام استر را نگاه می داشت تا آن جناب مراجعت کند.
اتفاقاً در یکی از روزها که آن غلام بر در مسجد نشسته و استر را نگه داشته بود چند نفر مسافر از اهل خراسان پیدا شدند یکی از آنها رو کرد به او و گفت:
ای غلام میل داری که از آقای خود حضرت صادق (ع) خواهش کنی که مرا مکان تو قرار دهد و من غلام او باشم و به جای تو بمانم و مالم را به تو بدهم، و من مال بسیار از هر گونه دارم، تو برو و آن مالها را بگیر و من به جای تو اینجا می مانم.
غلام گفت: این را از آقای خود خواهش می کنم، پس رفت خدمت حضرت صادق (ع) و گفت:
فدایت شوم، خدمت مرا نسبت به خودت و طول خدمتم را می دانی؛ پس هر گاه حق تعالی خیری را برای من رسانیده باشد شما منع آن خواهی کرد؟
فرمود: من آنرا از نزد خود به تو خواهم داد و تو را از غیر خود منع می کنم پس غلام قصه آن مرد خراسانی را با خویش برای آن جناب حکایت کرد. که حضرت فرمود: اگر تو در خدمت ما بی میل شده ای و آن مرد به خدمت ما مایل شده او را قبول می کنم پس چون غلام رفت حضرت او را طلبید، فرمود:
✳️به جهت طول خدمت تو در نزد ما یک نصیحتی به تو می کنم و آن این است چون روز قیامت شود حضرت رسول چسبیده باشد به نور الله و امیرالمؤمنین آویخته باشد به رسول خدا و ائمه (علیهم السلام) آویخته به امیرالمؤمنین (ع) و شیعیان ما آویخته باشند به ما، پس داخل شوند در جائی که ما داخل شویم و وارد شوند آنجائی که ما وارد شویم.
غلام چون این را شنید عرض کرد من از خدمت شما جایی نمی روم و در خدمت شما خواهم بود و اختیار می کنم آخرت را بر دنیا و به سوی آن مرد بیرون رفت.
مرد خراسانی گفت: ای غلام آیا از نزد حضرت صادق (ع) بیرون آمدی و خداحافظی کردی. غلام کلام حضرت را برای او نقل کرد و او را به خدمت آن جناب برد.
حضرت ولایت و دوستی او را پذیرفت و امر فرمود که هزار اشرفی به غلام دادند.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💢☄️💢
♨️سوال:
🔴علل سقوط حکومت ها از دیدگاه امیرالمؤمنین ( ع ) چیست؟
✍️پاسخ:
✅گفتار آن حضرت درباره علل سقوط سیاسی اجتماعی دولت ها چنین است : « یستدل علی ادبار الدول باربع ، تضییع الاصول ، والتمسک بالغرور وتقدیم الاراذل وتاخیر الافاضل »(۱)
یعنی می توان برای سقوط یک حکومت چنین استدلال کرد که هرگاه چهار چیز در ساختار آن حکومت راه یافت ، سقوط می کند :
1️⃣ اصول اساسی را ضایع نمودن .
2️⃣ به جاه زودگذر دنیا مغرور شدن .
3️⃣ فرومایگان را مقدم داشتن .
4️⃣ فرزانگان را مؤخر قرار دادن .
که البته هر یک از این عوامل چهارگانه ، ناشی از ضعف سیاسی و سوء مدیریت مسؤولین آن حکومت می باشد .
✅گفتار آن حضرت ( علیه السلام ) درباره علل سقوط اقتصادی اجتماعی چنین است : « یستدل علی الادبار باربع : سوء التدبیر وقبح التبذیر وقلة الاعتبار وکثرة الاعتذار » (۲)
یعنی می توان با چهار چیز بر زوال دولت استدلال نمود :
1️⃣ سوء تدبیر و ضعف مدیریت .
2️⃣ تبذیر ناروا و هزینه های زیانبار اقتصادی .
3️⃣ از تجارب سودمند عبرت نگرفتن .
4️⃣ به جای جبران عملی گذشته ، مکررا عذرخواهی زبانی نمودن .
👈البته امور یادشده ، همان گونه که سند سقوط یک حکومت است ، نشانه زوال یک زندگی شخصی نیز می باشد ؛ چه اینکه بخش مهم امور یادشده ، از مدیریت ضعیف و ناروا نشات می گیرد ؛ چه در مسائل سیاسی باشد و چه اقتصادی و اجتماعی .
💜امید آنکه جوامع اسلامی به اهداف اصیل حکومت الهی آگاه شده ، در تحقق آن جهاد و اجتهاد کنند و با قیام و اقدام خود ، هر گونه عامل تامین کننده را فراهم نمایند و با ایثار نفس و نثار نفیس ، هر گونه مانع را برطرف سازند تا عدل الهی در زمین مستقر گردد .
📚۱. شرح غرر الحکم ؛ ج ۶ ، ص۴۵۰
۲. همان ؛ ج ۶، ص ۴۴۹
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☄️🍁☄️
✅شيخ كليني رحمه الله روايت كرده از حضرت صادق عليه السلام كه حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام را درد چشمي عارض شد،
حضرت رسول صلي الله عليه وآله وسلم به عيادت آن حضرت تشريف برد، ديد او را كه صيحه و فرياد ميكشد.
فرمود كه: آيا اين صيحه از جزع و بي تابي است يا از شدّت درد است؟
اميرالمؤمنين عليه السلام عرض كرد: يا رسول اللَّه! من هنوز دردي نكشيدم كه سخت تر از اين درد باشد.
فرمود: يا علي!
چون مَلَكُ الْمَوْت نازل شود به جهت قبض روح كافر با خود بياورد سيخي از آتش، پس بيرون كشد روح او را با آن سيخ! پس صيحه كشد جهنم!
☑️حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام چون اين را شنيد برخاست و نشست و گفت: يا رسول اللَّه!
اعاده فرما بر من اين حديث را، زيرا كه دردِ مرا فراموشي داد.
👈پس گفت: آيا از امت شما كسي به اين نحو قبض روح ميشود؟
⭕️فرمود: بلي حاكمي كه جَوْر كند، و كسي كه مال يتيم را به ظلم و ستم بخورد، و كسي كه شهادت دروغ دهد.
📚بحارالانوار، ج ۶، ص ۱۷۰
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔘🔻🔘
♨️سوال: 🔴 گناهان کبیره چه گناهانی هستند؟
✅گناهان کبیره در تعالیم دینی اسلامی گناهانی هستند که از گناهان عادی بزرگتر و متفاوت هستند و در قرآن و روایات امامان شیعه بر مرتکبین آنها وعده آتش دوزخ داده شده است.
در شماره و تعداد گناهان کبیره بین مذاهب مختلف اسلامی(شیعه و سنی) اختلاف است. بعضی تعداد آن را 25 و بعضی دیگر هفتاد شمرده اند.
🔸خداوند در قرآن، در سوره نساء آیه 31 می فرماید:
﴿إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَنُدْخِلْکُمْ مُدْخَلًا کَرِیمًا﴾
ترجمه:« اگر از گناهان بزرگی که از آنها نهی می شوید دوری گزینید، گناهان کوچکتان را از شما می زداییم و شما را در جایگاهی ارجمند و پرکرامت در می آوریم. »
🔹بر اساس تعالیم دینی اسلامی، کسی که گناه کبیره از او سر زند و توبه ننماید، فاسق است . و نمی شود در نماز به او اقتداء کرد و شهادتش پذیرفته نیست و پس از مرگ مستحق عقوبت الهی است مگر اینکه فضل الهی شامل حالش شود که از آن جمله شفاعت پیامبر اسلام(ص) و آل پیامبر(ع) است.
⚠️درباره شفاعت پیامبر اسلام(ص)، گفته شده است که شفاعتم را برای صاحبان گناهان کبیره از امتم ذخیره کرده ام. شفاعت من برای صاحبان گناهان کبیره از امتم می باشد، اما نیکوکاران، یعنی ترک کنندگان کبائر، برایشان راه مواخذه نیست.
📚(گناهان کبیره، جلد1، ص 11)
🌄گناه بر دو قسم است:1.کبیره. 2.صغیره
👈تعریف گناه کبیره👉
گناه کبیره در باورهای اسلامی گناهی است که مستوجب عقاب می شود. گناه کبیره اثرش مسخ شدن روح انسان است. یعنی روح انسان فطرت پاک خود را به کلی از دست می دهد و میل انسان به کارهای نیک و خدایی کاهش می گیرد و در عوض میل به گناهان دیگر افزایش می یابد.
📚گناهان کبیره، جلد1، ص 26
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💬💥💬
🔴 وضعیت رشد تربیتی و شکوفایی فرهنگی و اخلاقی در دوران حکومت حضرت مهدی(عج) چگونه است؟
✅امام محمد باقر(ع) می فرمایند؛
در دوره ظهور، دوستی و یگانگی بین مومنان در نهایت خود قرار می گیرد.
به گونه ای که هر کس نیازمند باشد، بدون هیچ ممانعتی از جیب دیگری پول بر می دارد و دیگری هم از این کار راضی است.
📚الاختصاص شیخ مفید ص19
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌺🌾🌺🔴 اگر سه شبانه روز آب را بر امام حسین (ع) بستند، چگونه اصحاب امام (ع) شب عاشورا غسل نمودند؟
✅بستن آب به معنای نرسیدن آب نبوده است. گاه به صورت گروهی به طرف فرات حمله می کردند و تعدادی از آنها دشمن را کنار می زدند و تعدادی دیگر مشک ها را آب می کردند و به خیمه ها می رساندند و حضرت عباس(ع)هم در همین مسیر به شهادت رسید.
⏪از نقل هایی که به بیان غسل و نظافت امام و اصحاب قبل از شروع جنگ پرداخته اند.
❇️ روایت شیخ صدوق(ره) از امام صادق(ع) نقل می کند که: امام حسین (ظاهراً در صبح روز عاشورا) به اصحاب خود فرمود: آب بنوشید که این آخرین ذخیره ی آب شماست و وضو بگیرید و غسل کنید و لباس هایتان را بشویید که کفن های شما خواهد بود و سپس نماز صبح را با آنها اقامه می کنند.
📚الامالی الصدوق، 150.
..................................
☑️"با توجه به مدارک تاریخی موجود که خلاصه آنها ذکر شد نکات و نتایج زیر حاصل می شود:
1. مسلم است که سپاه عمر سعد سه روز قبل از شهادت امام و اصحابش سعی در ممانعت از دستیابی کاروان امام به آب داشته اند و این نشان می دهد که اصحاب امام در مضیقه ی شدید آب بوده اند و برای دستیابی به آب در روزهای محاصره مجبور به جنگیدن بوده اند.
♻️💠♻️@porseman3
2. هر مسلمان و مورخی یقین دارد که امام حسین (ع) سبط پیامبر(ص) و سید جوانان اهل بهشت با لب تشنه به شهادت رسیدند و هیچ یک از دشمنان سنگ دل در لحظات آخر عمر شریف امام اجازه ی دستیابی به آب را به ایشان ندادند.
3. درباره ی نقل های دیگری که در کتب تاریخی آمده نمی توان به طور قطع نظر داد؛ چون نه شیوع و تعدادشان به حد تواتر می رسد، و نه هیچکدام از نظر سندی به طور کامل قابل اعتماد هستند. چون یا در بین راویان آنها فاصله زیاد وجود دارد و یا بعضی راویان نا شناخته و یا غیر قابل اعتماد هستند. پس به تمام آنها باید به دید گمان و احتمال نگاه کرد.
⚠️بنابراین نه می توان به طور قطع قائل به دو یا سه روز تشنگی کاروان امام شد نه می توان به وجود فراوانی آب در حرم اباعبدالله (ع) معتقد شد.⚠️
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌹🌱🌹
♨️سوال: 🔴 چرا خداوند بهشت و جهنم و فرشتگان را از دید مردم مخفی نگه داشته است؟
✅پوشیده ماندن امور غیبی همچون وجود فرشتگان و بهشت و جهنم و نیز حقیقت گناه و ثواب، موجب آماده شدن زمینه برای امتحان انسانها است؛ زیرا اگر حجاب ها از مقابل چشم دل همه انسانها کنار رود و امور غیبی را مشاهده کند، دیگر ایمان به خدا و آخرت معنا نخواهد داشت؛[1]
چرا که ایمان به خدا و آخرت؛ یعنی قبول داشتن چیزهایی که با حواس قابل درک نیست؛ از اینرو، در قرآن، یکی از نشانههای مؤمنان، ایمان داشتن به غیب، ذکر شده است.[2]
☸️ تجربه نشان داده است که دیدن امور غیبی اثر چندانی بر افراد ندارد. خیلی از افراد معجزات پیامبران را با چشم خود دیدند، ولی کوچکترین تأثیر در ایمان آوردنشان نداشت. درباره ازدیاد ایمان مؤمنان نیز معمولاً اثر طولانی مدت ندارد.
همانطور در طول تاریخ این موارد دیده شده است؛ 🔺مثلاً بنیاسرائیل با دیدن معجزات فراوان و شکافته شدن دریا و عبور از میان آن، پس از مدت کمی، گوساله پرست شدند. 🔹همچنین دیدن معجزات و کراماتی که از پیامبر و امامان معصوم(ع) دیده شد، اثرات طولانی مدتی بر عموم نداشت و فقط افراد کمی که بر اثر غفلت، در گمراهی به سر می بردند، با این امور هدایت شدند.
⚠️بنابراین، بهترین راه برای ازدیاد ایمان، استفاده از نعمت عقل و تفکر کردن در عالم هستی و عبودیت و بندگی خدای تعالی است که در قرآن زیاد مورد سفارش قرار گرفته و در روایات بر آن تأکید شده است. البته توجه به اولیای الهی، خصوصاً معصومین، در این راه کمک فراوانی به شخص میکند.[3]
...............................................
[1]. «یَوْمَ یَأْتی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فی إیمانِها خَیْراً»؛ انعام، 158.
[2]. «الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ»؛ بقره، 3.
[3]. ر.ک: «تقویت ایمان و اعتقادات»، سؤال 9323؛ «راههای تقویت حس خداجویی»، سؤال 3472.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌹☄️ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 با نام رضا به سینه ها گل بزنید
با اشک به بارگاه او پل بزنید
فرمود که هر زمان گرفتار شدید
بردامن ما دست توسل بزنید
میلاد آقامون #امام_رضا(ع)
برهمه شما عزیزان مبارک،🌹
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
پرسمان اعتقادی
🌹☄️ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 با نام رضا به سینه ها گل بزنید با اش
@zendgiipasazmarg (3).mp3
5.51M
🌼🌿 ......................................................................... 🌱میلاد امام رضا(ع)بر عاشقان آنحضرت مبارک🌱
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#پاسخ_به_معاند_جریان_ذوالقرنین
🤔#پرسش
❔نكته جالبي كه در ايات ٩٣ و ٩٤ سوره كهف در ادامه داستان ذوالقرنين اورده شده ميبينيم كه ايشان به يك قومي ميرسد كه هيچ زباني را نميفهميدند (طبعا حرف زدن با اين قوم امكان پذير نيست )
توجه بفرماييد :
سوره كهف ايات ٩٣-٩٤
حَتَّى إِذَا بَلَغَ بَيْنَ السَّدَّيْنِ وَجَدَ مِن دُونِهِمَا قَوْمًا لّا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلا(٩٣)
قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَى أَن تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا(٩٤)
ترجمه :
تا وقتي بين دو سد رسيد و در بين ان دو سد قومي را ديد كه هيچ زباني را نميفهميدند !
آنان گفتند: ای ذو القرنین ، قومی به نام یأجوج و مأجوج در این سرزمین فساد بسیار می کنند ، آیا چنانچه ما خرج آن را به عهده گیریم سدی میان ما و آنها می بندی ( که ما از شر آنان آسوده شویم ) ؟
خوب ، در ايه ٩٣ تاكيد شده كه اين قوم هيچ زباني را نميفهميدند (نمي شود با انها ارتباط كلامي پيدا كرد ) ولي در ايه ٩٤ ميگويد : انان گفتند كه قوم ياجوج و ماجوج فلا ن كرده اند و بهمان !!!!!
چطور و با چه زباني انها به ذوالقرنين گفتند ،
مگر نه اينكه انها هيچ زباني را نميفهميدند ؟؟؟
جدا از احمقانه بودن اين داستان ، نويسنده داستان مردم را آنقدر نادان فرض كرده كه اين جملات را به اسم خدا بخورد انها داده !
💠#پاسخ💠
👌از قرآن مجيد به خوبى استفاده مى شود كه ذو القرنين داراى صفات ممتازى بود ، از جمله ؛
1️⃣ خداوند اسباب پيروزيها را در اختيار او قرار داد.
2️⃣ او سه لشگركشى مهم داشت: نخست به غرب، سپس به شرق و سرانجام به منطقه اى كه در آنجا يك تنگه كوهستانى وجود داشته، و در هر يك از اين سفرها با اقوامى برخورد كرد .
3️⃣او مرد مؤمن و موحد و مهربانى بود، و از طريق عدل و داد منحرف نمى شد، و به همين جهت #مشمول لطف خاص پروردگار بود. او يار نيكوكاران و دشمن ظالمان و ستمگران بود، و به مال و ثروت دنيا علاقه اى نداشت.
4️⃣ او هم به خدا ايمان داشت و هم به روز رستاخيز.
5️⃣ او سازنده يكى از مهمترين و نيرومندترين سدها است، سدى كه در آن بجاى آجر و سنگ از آهن و مس استفاده شد (و اگر مصالح ديگر در ساختمان آن نيز به كار رفته باشد تحت الشعاع اين فلزات بود) و #هدف او از ساختن اين سد كمك به گروهى مستضعف در مقابل ظلم و ستم قوم ياجوج و ماجوج بوده است.
📚تفسیر نمونه ج 12 ص 545
❕پیامبر #گرامی فرمود ؛
« ذو القرنین بنده ای صالح بود که خدا او را حجت بر بندگانش قرار داد و او قومش را به سوی خدا خواند ، و آنان را به تقوا داشتن از او فرمان داد , اما آنان بر گیجگاه او ردند و او هم مدتی از آنها غایب شد تا آنجا که گفته شد مرده است یا هلاک شده است و معلوم نیست که #کجا رفته است ، سپس به سوی قومش بازگشت ...خدا به او قدرت بخشید و او را به غرب و شرق زمین رساند ، خداوند همان را در قائم از فرزندانم جاری می سازد و او را به #شرق و غرب زمین می رساند ...»
📚اعلام الوری ج2 ص249 _ کمال الدین ص394
🔸آنچه مورد اشکال قرار گرفته است این آیات است که می فرماید ؛
« (باز) از اسباب مهمى (كه در اختيار داشت) استفاده كرد.- (و هم چنان به راه خود ادامه داد) تا به ميان دو كوه رسيد، و در آنجا گروهى غير از آن دو را يافت كه #هيچ سخنى را نمى فهميدند! - (آن گروه به او) گفتند اى ذو القرنين ياجوج و ماجوج در اين سرزمين فساد مى كنند آيا ممكن است ما هزينه اى براى تو قرار دهيم كه ميان ما و آنها سدى ايجاد كنى؟ » ( کهف 92_94)
❔معاند می گوید که اگر آنان زبانی را نمی فهمیدند ، چگونه با ذو القرنین ارتباط برقرار کردند و مقصود خود را به او رساندند ❗️
👌پاسخ روشن است . آنان از طریق ایماء و اشاره و استفاده از الفاظ مبهم و نامفهوم ، سعی داشتند که #مقصود خود را به ذو القرنین برسانند ، ذو القرنین به تعلیم الهی متوجه مقصود آنان شد و با همین عنایت الهی ،هم مقصود آنان را متوجه می شد و هم مقصود خود را به آنان تفهیم می کرد .
❕همان گونه که پیامبران و امامان علیهم السلام ، به تعلیم الهی می توانستند با #حیوانات ارتباط برقرار کنند و کلام مبهم و نامفهوم آنان را متوجه شوند و مقصود خود را به آنان برسانند ، چنان که در گذشته در این رابطه بحث کرده ایم ؛
👌چه #مانعی دارد که ذوالقرنین هم به تعلیم الهی ، کلام مبهم و نامفهوم آن قوم را که مطابق هیچ لغتی نبوده ، متوجه شود و بتواند مقصود خود را به آنان برساند ❗️❗️
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
325_3_a2.mp3
818K
#پرسمان_اعتقادی
آيا خداوند به فكر بازماندگان فردی که جانش را می گیرد هست كه چه عذابي مي كشند؟
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
326_1_a2.mp3
2.23M
#پرسمان_اعتقادی
خواستم بدانم اگر اسلام نباشد، چه اتفاقي براي بشريت مي افتد؟ يعني اگر همه ی ادیان بود و فقط اسلام نبود، آيا كشتار كمتر نبود؟
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#دعای_روز #دوشنبه
🌹💐🌹💐🌹
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي لَمْ يُشْهِدْ أَحَداً حِينَ فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ، وَ لا اتَّخَذَ مُعِيناً حِينَ بَرَأَ النَّسَمَاتِ، لَمْ يُشَارَكْ فِي الْإِلهِيَّةِ، وَ لَمْ يُظَاهَرْ فِي الْوَحْدَانِيَّةِ، كَلَّتِ الْأَلْسُنُ عَنْ غَايَةِ صِفَتِهِ، وَ الْعُقُولُ عَنْ كُنْهِ مَعْرِفَتِهِ، وَ تَوَاضَعَتِ الْجَبَابِرَةُ لِهَيْبَتِهِ، وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِخَشْيَتِهِ، وَ انْقَادَ كُلُّ عَظِيمٍ لِعَظَمَتِهِ، فَلَكَ الْحَمْدُ مُتَوَاتِراً مُتَّسِقاً، وَ مُتَوَالِياً مُسْتَوْسِقاً [مُسْتَوْثِقا] ، وَ صَلَوَاتُهُ عَلَى رَسُولِهِ أَبَداً، وَ سَلامُهُ دَائِماً سَرْمَداً، اَللّهُمَّ اجْعَلْ أَوَّلَ يَوْمِي هَذَا صَلاحاً، وَ أَوْسَطَهُ فَلاحاً، وَ آخِرَهُ نَجَاحاً، وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ يَوْمٍ أَوَّلُهُ فَزَعٌ، وَ أَوْسَطُهُ جَزَعٌ، وَ آخِرُهُ وَجَعٌ، اَللّهُمَّ إِنِّي أَسْتَغْفِرُكَ لِكُلِّ نَذْرٍ نَذَرْتُهُ، وَ كُلِّ وَعْدٍ وَعَدْتُهُ، وَ كُلِّ عَهْدٍ عَاهَدْتُهُ ثُمَّ لَمْ أَفِ بِهِ، وَ أَسْأَلُكَ فِي مَظَالِمِ عِبَادِكَ عِنْدِي، فَأَيُّمَا عَبْدٍ مِنْ عَبِيدِكَ أَوْ أَمَةٍ مِنْ إِمَائِكَ كَانَتْ لَهُ قِبَلِي مَظْلِمَةٌ ظَلَمْتُهَا إِيَّاهُ فِي نَفْسِهِ أَوْ فِي عِرْضِهِ أَوْ فِي مَالِهِ أَوْ فِي أَهْلِهِ وَ وَلَدِهِ، أَوْ غِيبَةٌ اغْتَبْتُهُ بِهَا، أَوْ تَحَامُلٌ عَلَيْهِ بِمَيْلٍ أَوْ هَوىً، أَوْ أَنَفَةٍ أَوْ حَمِيَّةٍ أَوْ رِيَاءٍ أَوْ عَصَبِيَّةٍ، غَائِباً كَانَ أَوْ شَاهِداً، وَ حَيّاً كَانَ أَوْ مَيِّتاً، فَقَصُرَتْ يَدِي وَ ضَاقَ وُسْعِي عَنْ رَدِّهَا إِلَيْهِ وَ التَّحَلُّلِ مِنْهُ، فَأَسْأَلُكَ يَا مَنْ يَمْلِكُ الْحَاجَاتِ، وَ هِيَ مُسْتَجِيبَةٌ لِمَشِيَّتِهِ، وَ مُسْرِعَةٌ إِلَى إِرَادَتِهِ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَنْ تُرْضِيَهُ عَنِّي بِمَا [بِمَ ] شِئْتَ، وَ تَهَبَ لِي مِنْ عِنْدِكَ رَحْمَةً، إِنَّهُ لا تَنْقُصُكَ الْمَغْفِرَةُ، وَ لا تَضُرُّكَ الْمَوْهِبَةُ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، اَللّهُمَّ أَوْلِنِي فِي كُلِّ يَوْمِ إِثْنَيْنِ نِعْمَتَيْنِ مِنْكَ ثِنْتَيْنِ سَعَادَةً فِي أَوَّلِهِ بِطَاعَتِكَ، وَ نِعْمَةً فِي آخِرِهِ بِمَغْفِرَتِكَ، يَا مَنْ هُوَ الْإِلهُ، وَ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ سِوَاهُ.
به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگی است
ستایش خدای را که هنگام آفرینش آسمان ها و زمین احدی را گواه نساخت، و به گاه ایجاد جانداران یاوری نگرفت، در پرستش انبازی ندارد، و در یکتایی اش پشتیبانی نخواهد، زبان ها از بیان حقیقت وصفش درمانده، و خردها از ژرفای معرفتش وامانده، و گردنکشان در برابر عظمتش فروتن، و چهره ها از بیم او متواضع گشته، و هر بزرگی در برابر بزرگیش تسلیم گشته است، ستایش پیاپی و پیوسته و دنباله دار و پایدار تنها توراست، و رحمت همیشگی و درود جاودان و بی پایان او بر رسولش باد، بار خدایا! ابتدای امروزم را خیر و صلاح، و میانه امروزم را رستگاری و پایانش را کامیابی قرار ده، و به تو پناه می آورم از روزی که آغازش شیون، و میانش بی تابی، و پایانش دردمندی است، خدایا! از تو آمرزش می طلبم برای هر نذری که کردم، و هر وعده ای که دادم، و هر پیمانی که بستم سپس به آن وفا نکردم، و ادای حقوق بندگانت را که بر عهده دارم از تو درخواست می کنم، پس هر بنده ای از بندگانت و هر کنیزی از کنیزانت که او را نزد من حقی پایمال شده باشد که در آن به جان یا آبرو یا مال یا خانواده اش یا فرزندش ستم روا داشته ام، یا غیبتی از او کرده ام، یا بر اثر میل خود یا خواهش دل یا تکبّر یا غضب یا خودنمایی یا تعصّب بر او باری نهاده ام، این بنده یا کنیزت غایب باشد یا حاضر، زنده باشد یا مرده، و دستم کوتاه شده و وسعم نمی رسد از پرداخت آن حق یا طلب حلالیت از او، از تو می خواهم ای کسی که رفع نیازها در اختیار اوست، و آن حاجات در مقابل مشیت او اجابت پذیر و به جانب اراده اش شتابانند؛ که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی، و آن بنده را که بر او ستمی کردم هرگونه که خواهی از من راضی گردانی، و از جانب خود مرا رحمت عطا نمایی، چه آمرزیدن از تو نکاهد، و بخشیدن به تو زیان نرساند، ای مهربان ترین مهربانان، خدایا! در هر دوشنبه از سوی خویش دو نعمت بر من عطا کن، خوشبختی بندگی ات را در آغازش، و نعمت آمرزشت را در پایانش، ای آن که تنها او شایسته پرستش است و جز او کسی گناهان را نیامرزد.
💐🌹💐🌹💐
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔸امیرالمؤمنین عليه السلام:
همنشينى با نيكان، نيكى مى آورد، مثل باد كه چون بر بوى خوش بگذرد، با خود، بوى خوش مى آورد
صُحبَةُ الأَخيارِ تَكسِبُ الخَيرَ كَالرّيحِ إذا مَرَّت بِالطّيبِ حَمَلَت طيبا .
نهج البلاغه از نامه 31
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🍂🌸
🔴 بهترین راه برای افزایش ایمان چیست؟
✅بهترین راه استفاده از نعمت عقل، تفکر در عالم هستی و عبودیت و بندگی خدای متعال ست؛ که در قرآن زیاد مورد سفارش قرار گرفته و در روایات بر آن تاکید شده است.
البته توجه به اولیای الهی خصوصا معصومین(ع)در این راه کمک فراوانی میکند.
☸️راههای تقویت وحفظ ایمان:☸️
1️⃣هر انسانى در برابر انبوهى از مجهولات و مشکلات درباره خود و دیگران قرار دارد که گاه مربوط به مسائل مادّى است و گاه معنوى و کلید حلّ آنها غالباً سوال از آگاهان و اندیشمندان است.
🔸خداوند در عالم تکوین و تشریع درهاى سوال را به روى انسان گشوده است. از نظر تشریع در دستورات اسلامى نه تنها اجازه سوال به هر کس و درباره هر چیز را داده است، بلکه به سوال کردن امر کرده است،
قرآن مجید در دو آیه میفرماید:
«فَاسْاَلُوا اَهْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لَاتَعْلَمُونَ»؛ (از آگاهان سوال کنید اگر نمى دانید).(1)
🔻امیرمومنان در بعضى از کلمات پرمعنایش در نهج البلاغه مى فرماید:
«وَ لَایَسْتَحْیِیَنَّ اَحَدٌ اذا لَمْ یَعْلَمِ الشَّىْءَ اَنْ یَتَعَلَّمَهُ»؛ (هیچگاه کسى در فراگیرى علم و سوال از مجهولات، شرم و حیا به خود راه ندهد).(2)
آرى، سوال کردن عیب نیست. عیب آن است که انسان پرسش نکند و در جهل و نادانى بماند.
2️⃣-مطالعه بیشتر در چیزی که به آن ایمان داریم .
مثلًا برای تقویت ایمان به خدا، لازم است مطالعات مان را در اسرار آفرینش گسترش دهیم. برای ایمان بیشتر به قرآن مجید باید در آیات زیبای این کتاب آسمانی تفکر و اندیشه افزون تری نماییم.
🍂🌸
3️⃣دیگر آن که از راه خود سازی و پاکسازی درونی وارد شویم، زیرا ایمان نوری است که در آینه قلب انسان میتابد و هر چه آینه قلب انسان صاف تر و شفاف تر باشد، انعکاس نور ایمان توسط آن بهتر انجام می پذیرد.
⚠️ اگر قلبی (خدای ناکرده) آلوده به گناه شود و زنگار معصیت آینه دل را تیره و تار کند، بطور طبیعی تابش نور ایمان در چنین قلبی کم می شود. بنابراین اجتناب از گناهان و حرکت در مسیر مستقیم اسلام، از عوامل دیگر تقویت ایمان است.
4️⃣دست زدن به دامان لطف خداوند و معصومین(علیهم السلام) یکی دیگر از عوامل مهم تقویت ایمان است، که نباید از این مهم غافل شویم.
🔹در این مسیر باید با حضور قلب و از روی واقعیت و در حالی که خود را واقعاً فقیر و دست خالی بدانیم به سوی حق تعالی حرکت نماییم و خطاب به خداوند بگوییم: «ما از تو به غیر تو تمنایی نداریم!» زیرا اگر رابطه ما و خدای مهربان محکم باشد، خداوند بزرگ نیز رابطه ما را با سایر مخلوقات، اصلاح خواهد کرد.
..................................
(1). سوره نحل، آيه 43؛ سوره انبياء، آيه 7.
(2). كلمات قصار، 82.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌷🌍🌷
🌺 امامت و خلافت 🌺
♨️پرسش :
🔴 فرق بين امامت و خلافت را روشن نموده و توضيح دهيد كه اين دو چه نسبتى با يكديگر دارند؟
آيا مقابل هم مى باشند؟
✅اگر معناى لغوى «امامت» و «خلافت» را در نظر بگيريم، بين آن دو تقابل نيست و خليفه، «امام» نيز خوانده مى شود؛ ليكن اگر محتواى دو جريان و دو گونه رهبرى را، ناظر به دو مكتب پديد آمده در جامعه اسلامى در نظر گيريم و آن دو را با معيارهاى تعيين شده در نصوص دينى بسنجيم؛ به روشنى در مى يابيم كه حكومت مورد تأييد دين، همان نظام «امامت و ولايت» است.
🌴 اين مطلب دلايل فراوانى دارد؛ از جمله:👇
🔹یكم. دلايل قرآنى مبتنى بر اينكه امامت، عهدى الهى است و تنها به اشخاصى كه داراى صلاحيت و شايستگى هاى ويژه اى باشند، مى رسد:
«وَ اِذِ ابْتَلى اِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ اِنّى جاعِلُكَ لِلنّاسِ اِماما قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَتى قالَ لايَنالُ عَهْدِى الظالِمينَ»[1]؛
«[به خاطر آوريد] هنگامى كه خداوند، ابراهيم(ع) را با وسايل گوناگونى آزمود و او به خوبى از عهده اين آزمايش ها برآمد؛ خداوند به او فرمود: من تو را امام و پيشواى مردم قرار دادم؛ ابراهيم عرض كرد:
از دودمان من [نيز امامانى قرار بده]، خداوند فرمود: پيمان من، به ستمكاران نمى رسد [و تنها آن دسته از فرزندان تو كه پاك و معصوم باشند، شايسته اين مقام اند]».
🔻 اين آيه نشان مى دهد:🔻
1. امامت عهد و پيمانى خدايى است و از سوى خداوند وضع و اعتبار مى شود.
2. ستمكاران ـ چه ستم پيشگان عملى و چه اعتقادى ـ شايستگى اين منصب الهى را ندارند؛ هر چند از ذريه پيامبر بزرگى چون ابراهيم (علیه السلام) باشند.
🔹دوّم. دلايل روايى مبتنى بر اينكه امامت و رهبرى مخصوص امامان اهل بيت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است.
اين دلايل بسيار و متواتر است. جالب اينكه بيشتر اين نصوص، در متون معتبر اهل سنت نيز يافت مى شود؛
از جمله:
✅پيامبر خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: «لا تزال هذه الامة مستقيما امرها، ظاهرة على عدوّها، حتى يمضى منهم اثنا عشر خليفة كلّهم من قريش»(2)؛ «كار اين امت بسامان است، تا وقتى كه دوازده خليفه بر آنان حكم رانند، كه همگى از قريش اند».
🍀💢
در روايت ديگرى آمده است: «كار اين امت تا هنگامى كه دوازده مرد بر آنان ولايت داشته باشند، در جريان است».[3]
مشابه اين روايات در متون شيعه و سنى، بسيار زياد است. احاديث ديگرى نيز در تفسير اين روايات وارد شده است؛ از جمله: 💠 امام جوينى (امام الحرمين) از عبداللّه بن عباس روايت مى كند كه پيامبراكرم (صلی الله علیه وآله) فرمود:
«انا سيدالنبيّين و على بن ابيطالب سيّد الوصيّين و ان اوصيائى بعدى اثناعشر، اولهم على بن ابى طالب و آخرهم المهدى»[4]
«من آقا و بزرگ پيامبرانم و على بن ابى طالب سَرْور اوصيا است. همانا اوصياى پس از من، دوازده نفرند كه نخستين آنان على بن ابى طالب و آخرينشان مهدى(عج) است».[5]
🔹سوّم. دلايل مربوط به ولايت فقيه در عصر غيبت كه جداگانه قابل بررسى است. ...............................................
[1]ـ بقره 2، آيه 124.
[2]ـ منتخب كنزالعمال، ج 5، ص 321؛ تاريخ ابن كثير، ج 6، ص 249؛ تاريخ الخلفاء سيوطى، ص 10؛ كنزالعمال، ج 13، ص 26؛ الصواعق المحرقة، ص 28.
[3]ـ نَدَوى، شرح صحيح مسلم، ج 12، ص 202؛ الصواعق المحرقة، ص 18؛ تاريخ الخلفاء سيوطى، ص 10.
4]ـ فرائدالسمطين، ش 1164.
[5]ـ براى آگاهى بيشتر در اين زمينه ر.ك: عسكرى، علامه سيد مرتضى، امامان اين امت دوازده نفرند.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#دعای_روز #سه_شنبه
🌹💐🌹💐🌹
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
اَلْحَمْدُ لِلّهِ وَ الْحَمْدُ حَقُّهُ كَمَا يَسْتَحِقُّهُ حَمْداً كَثِيراً، وَ أَعُوذُ بِهِ مِنْ شَرِّ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلّا مَا رَحِمَ رَبِّي، وَ أَعُوذُ بِهِ مِنْ شَرِّ الشَّيْطَانِ الَّذِي يَزِيدُنِي ذَنْباً إِلَى ذَنْبِي، وَ أَحْتَرِزُ بِهِ مِنْ كُلِّ جَبَّارٍ فَاجِرٍ، وَ سُلْطَانٍ جَائِرٍ، وَ عَدُوٍّ قَاهِرٍ، اَللّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ جُنْدِكَ فَإِنَّ جُنْدَكَ هُمُ الْغَالِبُونَ، وَ اجْعَلْنِي مِنْ حِزْبِكَ فَإِنَّ حِزْبَكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ، وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَوْلِيَائِكَ فَإِنَّ أَوْلِيَاءَكَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ، اَللّهُمَّ أَصْلِحْ لِي دِينِي فَإِنَّهُ عِصْمَةُ أَمْرِي، وَ أَصْلِحْ لِي آخِرَتِي فَإِنَّهَا دَارُ مَقَرِّي، وَ إِلَيْهَا مِنْ مُجَاوَرَةِ اللِّئَامِ مَفَرِّي، وَ اجْعَلِ الْحَيَاةَ زِيَادَةً لِي فِي كُلِّ خَيْرٍ، وَ الْوَفَاةَ رَاحَةً لِي مِنْ كُلِّ شَرٍ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَ تَمَامِ عِدَّةِ الْمُرْسَلِينَ، وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، وَ أَصْحَابِهِ الْمُنْتَجَبِينَ، وَ هَبْ لِي فِي الثُّلَثَاءِ ثَلاثاً: لا تَدَعْ لِي ذَنْباً إِلّا غَفَرْتَهُ، وَ لا غَمّاً إِلّا أَذْهَبْتَهُ، وَ لا عَدُوّاً إِلّا دَفَعْتَهُ، بِبِسْمِ اللّهِ خَيْرِ الْأَسْمَاءِ، بِسْمِ اللّهِ رَبِّ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ، أَسْتَدْفِعُ كُلَّ مَكْرُوهٍ أَوَّلُهُ سَخَطُهُ، وَ أَسْتَجْلِبُ كُلَّ مَحْبُوبٍ أَوَّلُهُ رِضَاهُ، فَاخْتِمْ لِي مِنْكَ بِالْغُفْرَانِ، يَا وَلِيَّ الْإِحْسَانِ.
به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگی است
ستایش خدا راست و سپاس برازنده او آنچنان که شایسته حضرت اوست ستایشی بسیار، و به او پناه میبرم از شرّ نفسم چه نفس همانا به زشتی بسیار فرمان میدهد جز آنکه پروردگارم رحم کند، و به خدا پناه میبرم از گزند شیطانی که گناه بر گناهم میافزاید، و به قدرت او از هر گردنکش نابکار و پادشاه ستمکار و دشمن قهّار، دوری میجویم، خدایا مرا از سپاهیانت قرار ده، چرا که همانا تنها سپاه تو پیروز است، و مرا از حزب خود قرار ده که تنها حزب تو رستگار است، و هم از دوستانت قرارم ده که بر دوستانت ترسی نیست و اندوهگین نمیشوند، خدایا دینم را برایم سامان ده که آن وسیله در امان بودن و دوری من از گناه است، و آخرتم را آباد ساز که آنجا خانه پایدار من و گریزگاهم از همسایگی دون صفتان است، و زندگی را برایم زمینه افزونی در هر خیر، و مرگم را برایم آرامش از هر گزندی قرار ده، بار خدایا بر محمّد خاتم پیامبران و کامل کننده شمار رسولان و بر خاندان پاک و پاکیزه او و بر یاران برگزیدهاش درود فرست، و در روز سه شنبه سه حاجتم را روا کن: گناهی برایم مگذار جز آنکه بیامرزی، و نه اندوهی جز آنکه برطرف سازی، و نه دشمنی جز آنکه دور گردانی، به نام خدا که بهترین نامهاست، به نام خدا پروردگار زمین و آسمان، دوری هر ناخوشایندی را که ابتدایش خشم خداست، و نیل به هر محبوبی را که آغازش رضای اوست خواستارم، پس از سوی خود سرانجامم را به آمرزش پایان ده، ای سرچشمه نیکی.
💐🌹💐🌹💐
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁