eitaa logo
پرسمان اعتقادی
44.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 199 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ظروف آلومینیوم از منظر طب سنتی 🔲 ظروف آلومینیوم چه گونه ظروفی هستند؟ آیا مورد تایید طب سنتی هستند؟ 🏷 🏷 🏷 🏷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 عوارض ناشتا آب نوشیدن 🔲 فرهنگ غلط بین مردم در مورد خوردن ناشتا آب نوشیدن چیست؟ 🏷 🏷 🏷 🏷 🏷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 در خصوص اجساد مطهر امامان معصوم (ع) 🔲 الآن بدن مطهر ائمه اطهار (ع) به چه شکل است؟ سالم است؟ 🏷 🏷 🏷 🏷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
♻️💢♻️ ................................................ 🌐آگاهی مردگان از دنیا ♨️سوال: 🔴این که می گویند: «روح مرده در آن دنیا آگاه است» یعنی چه؟ از کجا آگاه است؟ آیا از طریق فرشتگان با این دنیا در ارتباط است؟ ✍️پاسخ: ☑️در پاسخ به سؤال شما توجه به چند نکته ضروری است: 1. روح انسان حقیقتی است که همواره باقی است و فنا در آن راه ندارد، پس از مرگ آنچه از انسان جدا می شود قالب مادی اوست و روح در عالم برزخ به واسطۀ قالب مثالی (که با عالم برزخ سنخیت دارد) به سیر خود ادامه می دهد. 2. علامه مجلسی (علیه الرحمة)، در بحارالانوار، بدن مثالی را به اجسام جن و ملائکه، تشبیه نموده است.(1) یعنی همانگونه که جن و ملائکه از قالبی لطیف (حتی لطیف تر از هوا) برخوردارند، قالب مثالی انسان نیز به همین شکل است. 3. آیات و روایات، گویای آنست که درجۀ حیات برزخی از حیات دنیوی به مراتب کاملتر و برتر است و البته از صراحت و وضوح تجرد حیات آخرت پایین تر. در مثل، چنانکه انسان در حال خواب از درجه درک و احساس ضعیفی برخوردار است؛ به عبارتی حالتی نیمه زنده و نیمه مرده دارد و در بیداری از حالت بالاتر و هوشمندانه تری برخوردار است، نسبت حیات برزخی به دنیا بمثابۀ حالت بیداری نسبت به خواب است.(2) 4. طبق روایات بسیاری از معصومین (ع)، در جهان برزخ، به تناسب توشه و اندوختۀ انسان از ایمان و عمل، رنجها شدیدتر و خوشی ها نیز همراه با لذت بیشتری است، در آن نشئه (بدلیل حالت تجرد نفس انسانی) موانع مادی از سر راه برداشته می شود، دوری مسافت معنا ندارد، به قدر درجه و رتبه ای که نزد خدا در آن حیات، دارند می توانند از حقایق این جهان آگاه شوند، حتی می توانند به پرواز در آمده و به خانواده های خود در دنیا سر بزنند.(3) 💥🍃 🍂امام کاظم (ع) فرمودند: "انسانهای برزخی، در شکل پرنده ای لطیف به دیوار خانه هایشان فرود می آیند. اگر کردار نیکی از خانواده هاشان ببینند خوشحال و در غیر اینصورت اندوهگین می گردند."(4) در روایتی دیگر امام صادق (ع) فرموده اند: "وقتی مؤمن، به دیدار خانواده اش می آید؛ آنچه که او را خوش آید می بیند و کارهای ناپسند از او پوشیده می گردد. اما وقتی کافر به دیدار خانواده اش می رود آنچه که وی را غمگین نماید بر او نمایان و آنچه پسندیده است از او پوشیده و مخفی می شود."(5)،(6) از اینرو سطح آگاهی انسان، به همان دلائلی که در بالا گفته شد در نشئه و حیات برزخ به مراتب بالاتر، وسیع تر و حساس و دقیق تر از سطح آگاهی انسان در نشئۀ دنیا است. به عبارتی تمثیلی روح انسان در نشئۀ دنیا چون پرنده ای در قفس را ماند که تنها از پنجرۀ ماده و جسم مادی می تواند عالم و حوادث پیرامونی آن را نظاره کند. در حالیکه روح انسان در نشئۀ برزخ، پرنده ای رها و آزاد از قفس جسم و ماده است که در حیاتی وسیع تر و از افقی بلندتر و بالاتر به حوادث عالم نظاره می کند. پاورقی______________________________ 1. بحارالانوار، ج 6، ص 217. 2. برگرفته از کتاب زندگی جاوید، اثر متفکر شهید استاد مرتضی مطهری، ص 21. 3. الکافی، ج 3، ص 231؛ بحارالانوار، ج 6، ص 257. 4. همان منبع، ج 3، ص 230؛ همان منبع، ج 6، ص 257. 5. همان منبع؛ همان منبع، ج 6، ص 256. 🔷 پرسمان اعتقادی🔷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
♻️💠 .......................................... ✍️رسول خدا صلی الله علیه فرمودند: ❤️دل سه گونه است: ➊⇜ گرفتار دنیا ➋⇜ گرفتار عُقبی ➌⇜ گرفتار مولا 1️⃣ 👈دلی که گرفتار دنیا باشد، سختی و رنج نصیب اوست 2️⃣ 👈دلی که گرفتار عقبی باشد، درجات بلند نصیبش شود 3️⃣👈 دلی که گرفتار مولا باشد، هم دنیا دارد و هم عقبی را و هم مولا را 📚سید بن طاووس، محاسبه النفس ✅ پرسمان اعتقادی✅ ........................................................... ♻️💠♻️💠♻️💠♻️💠♻️💠 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌹ثواب زیارت امام حسین علیه السلام 🏴 امام صادق عَلَیْهِ السلام: 🔺زائِرُ الْحُسَیْنِ مُشَفَّعٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ لِمِائَةِ رَجُلٍ کُلُّهُمْ قَدْ وَجَبَتْ لَهُمُ النَّارُ مِمَّنْ کَانَ فِی الدُّنْیَا مِنَ الْمُسْرِفِینَ 🔺زائر امام حسین علیه السلام شفیع صد نفر در روز قیامت می باشد که آتش دوزخ بر ایشان واجب شده، کسانی که در دنیا از مسرفین بودند. 📕 مستدرک الوسائل، ج10، ص253 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔷 یا ذالجلال والاکرام 🔷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 200 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔اثبات كفر امام على با استناد به احاديث شيعه عربى روايت: محمد بن إدريس في آخر (السرائر) نقلا من كتاب مسائل الرجال ومكاتباتهم مولانا علي بن محمد من مسائل داود الصرمي قال : قال لي : يا داود لو قلت : إن تارك التقية كتارك الصلاة لكنت صادقا. :اگربگویم تارک تقیه همانند تارک نماز است درست گفته ام : وسائل الشيعة ط-آل البیت نویسنده : العلامة الشيخ حرّ العاملي جلد : ١٦ صفحه : ٢١١ با استناد به اين روايت و روايات مشابه، راه كفر پيش گرفته و شده است، زيرا ميتوانست با تقيه كردن خليفه سوم شود و به امامتى كه طبق ادعاى شيعه از سوى خدا به او تفويض شده بود برسد. اما وى تقيه نكرد وخلافت به رسيد وبدين نحو على به دستور الله و پيامبرش پشت كرد ❗️❗️ 💠💠 👌 این نحو شبهه پراکنی نشانه نهایت جهل و نادانی نسبت به تقیه و جایگاه آن در فقه تشیع است . ❕بدون شك مواردى وجود دارد كه در آنجا تقيه كردن حرام است و آن در موردى است كه تقيه به جاى اينكه سبب حفظ نيروها شود مايه نابودى يا به خطر افتادن مكتب گردد، و يا فساد عظيمى ببار آورد، در اين گونه موارد بايد سد تقيه را شكست و پى ‏آمدهاى آن را هر چه بود پذيرا شد . 📚تفسیر نمونه ج 11 ص 426 ❕براساس منطق شيعه، تقيه در شرايطى واجب، ولى در برخى شرائط‍‌ نيز حرام است، و انسان در آن شرائط‍‌ نبايد تقيه كند. گروهى تصور مى‌كنند كه شيعه مطلقا تقيه را واجب مى‌داند، درحالى‌كه اين تصور غلط‍‌ بوده و روش پيشوايان شيعه هرگز چنين نبوده است.زيرا آنان با در نظر گرفتن شرائط‍‌ و رعايت مصالح و مفاسد، در هر زمان راهى خاص و مناسب را انتخاب مى‌كردند و لذا مى‌بينيم كه گاه تقيه نكرده و جان و مال خود را در راه اظهار عقيده فدا مى‌كردند.اصولا پيشوايان معصوم شيعه غالبا به وسيلۀ شمشير يا زهر جفاى دشمنان به شهادت رسيده‌اند، درحالى‌كه يقينا اگر آنان به حاكمان عصر خويش چهرۀ خوش و زبان شيرين نشان مى‌دادند، قدرتمندان حاكم چه‌بسا بزرگترين و عالى‌ترين مقامات را نيز در اختيار آنان مى‌نهادند؛ ولى آنها خوب مى‌دانستند كه تقيّه (فى المثل در برابر يزيد) مايۀ نابودى دين و محو مذهب است. 📚منشور عقاید امامیه ص 227 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕امام رضا علیه السلام خطاب به برخی از افراد که ادعای شیعه گری داشته اما در عمل با دستورات اهل بیت علیهم السلام مخالفت می کردند ، فرمود ؛ « شما مدّعى هستيد كه شيعه اميرالمؤمنين عليه السلام هستيد، در صورتى كه بسيارى از اعمال شما خلاف اين ادّعاست و در بسيارى از فرايض كوتاهى مى‏ ورزيد و نسبت به رعايت حقوق بزرگ برادران دينى خود سستى نشان مى‏ دهيد و در جايى كه تقيّه لازم نيست تقيّه مى‏ كنيد » 📚الاحتجاج یک جلدی ص 441 ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « باید نظر کرده شود ، اگر مورد از مواردی بود که تقیه در مورد آن روا نمی باشد ، تقیه از فرد قبول نمی شود ، تقیه جایگاهی دارد ، هر که آن را از جایگاهش دور کند برای او استوار نماند » 📚الکافی ج 2 ص 168 ❕از این روایات استفاده می شود که در مواردی که فساد تقیه از مصلحت آن بیشتر است ، تقیه کردن جایز نیست . 👌پس از قتل خلیفه دوم ، و در آن شورای ساختگی شش نفره ، «عبد الرحمن بن عوف » رو به «على» علیه السلام كرد و گفت با تو بيعت مى ‏كنم كه طبق كتاب خدا و سنّت پيامبر و روش «عمر» و «ابو بكر» با مردم رفتار كنى، «على» علیه السلام در پاسخ گفت: مى‏ پذيرم، ولى طبق كتاب خدا و سنّت پيامبر و اعتقاد خودم عمل مى‏ كنم. «عبد الرحمن» رو به «عثمان» كرد و همان جمله را تكرار نمود و «عثمان» آن را پذيرفت. «عبد الرحمن» سه بار اين جمله را تكرار كرد و همان جواب را شنيد لذا دست «عثمان» را به خلافت فشرد، اين جا بود كه «على» علیه السلام به «عبد الرحمن» فرمود ؛ «به خدا سوگند تو اين كار را نكردى مگر اين كه از او انتظارى دارى همان انتظارى كه خليفه اوّل و دوّم از يكديگر داشتند، ولى هرگز به مقصود خود نخواهى رسيد». 📚مسند احمد ج 1 ص 75_ اسد الغابه ج 4 ص 123_ شرح نهج البلاغه ج 12 ص 166 👌معاند می گوید چه مانعی داشت که علی علیه السلام از روی تقیه موافقت با سیره ابوبکر و عمر را می پذیرفت ، آنگاه پس از خلافت ، بر اساس اعتقاد خودش عمل می کرد ، آیا علی علیه السلام در ترک تقیه مقصر نیست ! 🔸پاسخ این اشکال با توجه به آنچه آمد روش است . تقیه در مواردی که موجب فساد دین و مذهب می شود حرام است . اگر علی علیه السلام خلافت بر اساس سیره ابوبکر و عمر را می پذیرفت ، در تمام جامعه اسلامی منتشر می شد که تمام بدعتها و اعمال ننگین ابوبکر و عمر مورد تایید علی علیه السلام قرار گرفته و دیگر کسی حق انتقاد و اشکال کردن را ندارد . علی هم پیرو آنان است و دربرابر آنان حرف تازه و مکتب دیگری را ارائه نداده است و این یعنی از بین رفتن راه و روش تشیع و پیروی از جانشینان به حق پیامبر اسلام . ❕از سوی دیگر ، وقتی علی علیه السلام پس از رسیدن به خلافت ، شرط تبعیت از ابوبکر و عمر را نادیده می گرفت ، در تمام جامعه اسلامی از سوی دشمنانش ، به عنوان فردی عهد شکن و حیله گر معرفی می شود که شایستگی هدایتگری و امامت را ندارد و این بهانه ای می شد برای عدم تبعیت از ایشان به عنوان امام و هادی الهی . 🔸به خاطر این مفاسد بود که علی علیه السلام تقیه کردن را در آن شورای ساختگی حرام دانست و تن به آن نداد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔آیا این صحت داره که 7 صفر روز شهادت امام حسن مجتبی است و به دلیل آنکه در زمان قاجار به علت تقارن بین تولد ناصرالدین شاه و شهادت امام حسن ع زمان شهادت را همزمان با شهادت محمد یعنی 28 صفر اعلام کردند ❗️❗️ 💠💠 👌در نقل های متعددی سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام بیست و هشتم ماه صفر دانسته شده است . 🔸شیخ می نویسد ؛ « روایت شده است که شهادت امام حسن مجتبی در آخر ماه صفر ( بیست و هشتم ) می باشد » 📚الکافی ج 1 ص 461 🔸مرحوم ابن شهر آشوب نیز مینویسد ؛ « امام حسن علیه السلام در روز بیست و هشتم از دنیا رفت » 📚مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 28 👌شیخ مفید و شیخ طوسی نیز سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام را بیست و هشتم صفر می دانند ؛ 📚مسار الشیعه ص 47 _ مصباح المتهجد ص 790 ❕البته مرحوم کفعمی و شهید اول سالروز ایشان را هفتم صفر می دانند ؛ 📚كفعمى در المصباح، ص 522؛ شهيد در الدروس، ص 152 ❕بنابراین بر اساس نقل جمعى از علما و مورّخان، روز بيست و هشتم صفر ، روز شهادت امام حسن مجتبى عليه السلام است و اين روايت بيشتر در ميان شيعيان است تا روايت هفتم ماه صفر. 📚کلیات مفاتیح نوین ص 611 ❕البته با توجه به آنکه از هفتم صفر هم به عنوان روز شهادت امام حسن علیه السلام یاد شده است ، و احتمال دارد این تاریخ صحیح باشد ، باید در هر دو تاریخ به عزاداری و سوگواری برای این پرداخته شود . 👌از سوی دیگر مورخین شیعی تاریخ ولادت امام کاظم علیه السلام را هفتم صفر نوشته اند . 🔸ابن شهر آشوب مینویسد ؛ « تاریخ ولادت امام کاظم علیه السلام در روز صفر در منطقه ابواء بوده است » 📚مناقب ابن شهر آشوب ج 3 ص 437 ❕دیگران از علما و مورخین نیز تصریح کرده اند که روز ولادت امام کاظم علیه السلام هفتم ماه بوده است ؛ 📚روضه الواعظین ج 1 ص 264 _ الدروس شهید ص 154 _ اعلام الوری ص 294_ سفینه البحار ج 8 ص 460_ منتهی الامال ج 3 ص 1463 ❕بنابراین ولادت امام كاظم عليه السلام طبق نقل های فوق در سال 128، در روز هفتم ماه صفر در منطقه «ابواء» (محلّى ميان مكّه و مدينه) واقع شده است. لذا اين روز از جهتى روز حزن و از جهتى روز است. 📚کلیات مفاتیح نوین ص 609 🔹البته برخی بر اساس نقل زیر معتقدند که تاریخ ولادت امام کاظم علیه السلام در ماه ذی بوده است . ❕ابو بصير گفت: در سالى كه‏ حضرت امام موسى عليه السّلام متولّد شد، من در خدمت حضرت صادق عليه السّلام به سفر حجّ رفتم، چون به منزل ابواء رسيديم، حضرت براى ما چاشت طلبيد بسيار و نيكو آوردند، در اثناى طعام خوردن پيكى از جانب حميده به خدمت آن حضرت آمد و عرض كرد كه: حميده مى‏ گويد اثر وضع حمل در من ظاهر شده است و فرموده بودى كه چون اثر ظاهر شود تو را خبر كنم كه اين فرزند مثل فرزندان ديگر نيست... حضرت فرمود كه: حقّ تعالى پسرى به من عطا كرد ... 📚بحار الانوار ج 25 ص 42 👌استدلال می کنند که در این روایت ابوبصیر گفته است در همان سالی که حج را به جا آوردیم امام علیه السلام متولد شد و این یعنی ایشان در ماه ذی الحجه متولد شده اند نه ماه صفر که جزء سال بعد از میباشد ‌. 🔸این استدلال درصورتی قابل قبول است که حجی که امام علیه السلام به جا آورده اند در ماه ذی الحجه و در ایام حج واجب بوده باشد نه ماه های دیگر در حالی که این نکته در روایت مذکور نیامده است ،لذا احتمال دارد که حج در ایام منتهی به ماه به جا آورده شده باشد که در راه بازگشت در منطقه ابواء میان مکه و مدینه امام کاظم علیه السلام متولد شده باشد . ❕البته با توجه به آنکه هفتم ماه صفر بنا بر نقل هایی روز شهادت امام حسن علیه السلام است ،سوگواری و عزاداری بر سرور و شادی مقدم است تا نشود خدایی ناکرده هتک امام حسن مجتبی علیه السلام صورت گیرد ، لذا شایسته نیست برای ولادت امام کاظم علیه السلام در روز هفتم صفر جشن و سرور بر پا کرد و تنها باید به ذکر مناقب و فضائل ایشان در کنار عزاداری برای امام حسن علیه السلام بسنده کرد ، آنچه در رابطه با قاجار گفته شد مستند نیست و اساس نقل های مذکور در رابطه با تاریخ ولادت و شهادت ، سال ها قبل از قاجار توسط علمای مطرح شیعه در کتابها آمده است . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔷 یا قاضی الحاجات 🔷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 201 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📌مقام معظم رهبری 🔸‌‌ایران و عراق دو ملتی هستند که تن‌ها و دل‌ها و جان‌هایشان به وسیله ایمان بِالله و محبّت به اهل‌بیت و حسین‌بن‌علی متصل به یک دیگرند؛ روزبه‌روز هم این اتصال زیاد خواهد شد. دشمنان سعی بر تفرقه دارند امّا نتوانسته‌اند و توطئه‌ آنان اثری نخواهد کرد. 🇮🇷إيران و 🇮🇶العراق، لايمكن الفراق 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 پیام زندگی - آراستگی شوهر 🔲 صحبت های خانم تختی (جامعه شناس) در خصوص آراستگی شوهر و محبت بیشتر خانم در سلام زندگی، دوم مرداد 1398 🏷 🏷 🏷 🏷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 نمایش طنز - حق الناس فقط برای برخی! 🔲 نمایش طنز کوتاه با موضوع قائل شدن حق الناس برای برخی از افراد 🏷 🏷 🏷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔻امام على عليه السلام: 🔸ناسپاسى، سبب نابودى نعمت هاست 🔹سبَبُ زَوالِ النِّعَمِ الكُفرانُ 📚غررالحكم حدیث5517 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔پیامبر اسلام: با زن خوب و صالح که بچه‌دار نمی‌شود و یا بچه نمی‌آورد، ازدواج نکنید! در دین اسلام، نگاه به زنان یک نگاه جنسی است؛ زنان باید فقط با مردان سکس کنند و بچه بیاورند و به همین مقدار خلاصه می‌شود و هیچ حق و حقوقی را نیز ندارند. : محمد پیامبر اسلام می‌گوید که زن باکره بخواهید که فرزند بسیار آورد، و زن مقبولی که فرزند نیاورد مخواهید، که من مباهات می‌کنم. : کتاب حلیه المتقین، نوشته محمد باقر مجلسی، صفحه ۹۲، انتشارات نیلوفرانه ✍🏻تکلیف این زن صالح و نیکوکارِ نازا چیست؟ آیا او حق خوش‌بخت شدن را ندارد؟ آیا نباید ازدواج کند و یک زندگی آرام را تجربه کند؟ چرا دین اسلام دینی خشونت آمیز است که آرامش و آسایش را از بشریت می‌گیرد ❗️❗️ 💠💠 👌يكى از اهداف ازدواج و نيازهاى فطرى بشر، تناسل و تكثير نسل است به گونه ‏اى كه اگر اين هدف از برنامه ازدواج حذف مى‏ گرديد، بسيارى از مردم تن به ازدواج نمى ‏دادند. از همين رو و به خاطر اين نياز در رواياتى، مردان از ازدواج با زنان نازا منع شده ‏اند، البته اين منع به معناى حرمت و يا حتى كراهت ازدواج با آنان نيست بلكه به اين معناست كه اگر طالب فرزند و نسل هستى، نبايستى با زنانى كه نازا هستند، ازدواج كنى، همان گونه كه از نظر ملاك، ازدواج با مردانى كه عقيم هستند نيز همين حكم را دارد . اين روايت و امثال آن در حقيقت ارشاد به راه بهتر است، نه اينكه منع شرعى در كار باشد . 🔸در اهمیت فرزند آوری روایات متعددی وارد شده است ، از جمله ؛ ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « فرزند بخواهيد و آن را طلب كنيد؛ چرا كه مايه روشنىِ چشم و شادىِ قلب است» 📚مکارم الاخلاق ج 1 ص 480 ❕و فرمود ؛ « هيچ يك از شما نبايد فرزندخواهى را وا گذارد؛ چرا كه وقتى انسان بميرد و فرزندى نداشته باشد، از نام و آوازه مى‏ افتد. » 📚المعجم الکبیر ج 23 ص 210 👌و فرمود ؛ « خانه ‏اى كه كودك در آن نباشد، بركت در آن نيست.» 📚الفردوس ج 5 ص 359 🔸اهمیت فرزند آوری به گونه ای است که فرمودند با زنی زشتی که فرزند آور است ، ازدواج کنید اما با زن زیبای عقیم ازدواج نکنید ، چنان که فرمود ؛ « زن زيباى نازا را رها كنيد و با زن زشتِ فرزندزا، ازدواج كنيد؛ چرا که كه من در روز قيامت، به فراوانىِ شما، بر ديگر امّت‏ها افتخار مى‏ كنم. » 📚نهج الفصاحه ص 483 👌 روایتی هم که شبهه افکن به آن استناد کرده بود ، شبیه روایت بالا است و در آن از ازدواج با زن زیبای نازا نهی شده است . متن عربی روایت چنین است ؛ « تَزَوَّجوا بِكراً وَلوداً، و لا تَزَوَّجوا حَسناءَ جَميلَةً عاقِراً؛ فَإنِّي اباهي بِكُمُ الامَمَ يَومَ القِيامَةِ » « با دختران باكره و فرزندزا ازدواج كنيد؛ ولى با زنان نيكو و زيبا، امّا نازا، ازدواج نكنيد؛ چرا كه من روز قيامت، در برابر ديگر امّت‏ها، به شما افتخار مى ‏كنم. » 📚الکافی ج 5 ص 333 👌می بینیم مورد نهی ، ازدواج کردن با زنان زیبارو اما نازا است ، اما معاند آن را بر زن صالح و نیکوکار حمل می کند . علامه مجلسی هم در حلیه المتقین واژه « حسناء جمیله » که به معنای « نیکویی و زیبا رویی » است به مقبولیت و دلنشین بودن در نزد انسان ترجمه می کند ؛ « زن باکره بخواهید که فرزند بسیار آورد و زن مقبولی که فرزند نیاورد مخواهید » 📚حلیه المتقین ص 52 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌نکته مهم آن است که غالبا نازایی پس از ازدواج به واسطه پیشگیری های ابتدای ازدواج و استفاده از ابزار ناسالم برای جلوگیری از حامله شدن صورت می گیرد و کم است زنی که خود به خود نازا باشد ، بنابراین تقصیر نازایی غالبا بر عهده خود افراد است . ❕گفتیم که نهی مذکور ارشادی است که افرادی که طالب فرزند آوری هستند با زنانی ازدواج کنند که فرزند آورند ، روشن است که اینان اگر با زنانی ازدواج کنند که در بین خانواده و خواهران آنان زن نازا بوده و احتمال است که خودشان هم نازا باشند ، یا زنانی که در ازدواج اولشان روشن شده نازا هستند ، ازدواج با چنین زنانی برای مردانی که طالب فرزند هستند ، نتیجه ای جز طلاق و جدایی و کشمکش ندارد ، پبامبر گرامی اسلام برای این که از این مفاسد جلوگیری کنند ، ارشاد مذکور را انجام دادند ،اما مردانی هم که طالب فرزند نیستند یا خودشان نازا هستند چه مانعی دارد که با زنان نازا ازدواج کنند ؟ ❔معاند می گوید «تکلیف زن نازا چیست ؟ آیا او حق خوشبخت شدن ندارد » ؟ 👌می گوییم او می تواند با مردانی که تمایلی به فرزند آوری ندارند یا خودشان عقیم هستند ازدواج کنند و خوشبخت شوند ، اما براستی اگر مردانی عاشق فرزند باشند و با زنان نازا ازدواج کنند ، آن ازدواج به سر انجام می رسد و زن نازا روی خوشبختی را خواهد دید ؟ طبیعتا یا مرد تن به ازدواج دیگر می دهد یا زن را طلاق می دهد یا به قدری زن را اذیت می کند که خود زن مجبور شود خانه و کاشانه اش را ترک کند . ❕سخن پیامبر گرامی برای آن است که هم زنان نازا روی خوشبختی را ببینند و هم مردان طالب فرزند به خواسته خود برسند و مبادا شیفته زیبایی زن نازایی شوند که بعد از مدتی زندگیشان از هم گسسته شود . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁