ضامن آهو، یکی از القابی است که در میان توده مردم به امام هشتم حضرت امام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه نسبت داده شده است، و حتی برخی از محققان این لقب را برگرفته از داستانهای گوناگونی می دانند که در کتب تاریخی نقل شده است که مشهورترین آن بدین صورت می باشد که:
روزی صیادی در بیابان طوس آهویی را دنبال می کند. اتفاقاً امام رضا علیه السلام در آن نواحی تشریف فرما بودند و آهو به امام پناه می برد، امام حاضر می شود مبلغی را به آن شکارچی بپردازد تا او آهو را آزاد سازد ولی صیاد نمی پذیرد. در این هنگام آهو به زبان می آید و به امام عرض می کند که من دو بچه ی شیری دارم که گرسنه اند و چشم براهند و حالا شما ضمانت مرا نزد این ظالم بفرمائید که بروم و بچگانم را شیر بدهم و برگردم و خود را تسلیم صیاد کنم. امام هم ضمانت آهو را می کند و آهو می رود و به سرعت بر می گردد ، شکارچی که این وفای به عهد آهو را می بیند و وقتی می فهمد که ضامن آهو، امام علیه السلام می باشند، منقلب می شود و آهو را آزاد می کند.
اما آنچه که در منابع روایی معتبر در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است داستانی متفاوت و در عین حال معقول و موجه می باشد که علامه مجلسی (ره) آن را از برکات قبر آن امام همام دانسته و از آن به عنوان "برکات رضویه" یاد کرده است. ایشان این داستان را از کتاب شریف « عیون اخبار الرضا » تألیف عالم و محدث بزرگ شیعه ابو جعفر محمد بن علی بن بابویه قمی، ملقب به شیخ صدوق رضوان الله تعالی علیه نقل فرموده است، بدین ترتیب که:
ابومنصور محمد بن عبدالرزاق طوسی که حاکم طوس بوده روایت کرده : « در روزگار جوانی نظر خوشی به طرفداران این مشهد نداشتم و در راه متعرض زائران می شدم و لباس ها و خرجی و نامه ها و حواله هایشان را به ستیزه می ستاندم روزی به شکار بیرون رفتم و یوزی را به دنبال آهویی روانه کردم، یوز هم چنان دنبال آهو می دوید تا به ناچار آهو را به پای دیواری پناهید و آهو ایستاد و یوز روبرویش ایستاد ولی به او نزدیک نمی شد هرچه کوشش کردیم که یوز به آهو نزدیک شود یوز نمی جست و از جای خود تکان نمی خورد ولی هر وقت که آهو از جای خود دور می شود یوز هم او را دنبال می کرد اما همین که به دیوار پناه می برد یوز باز می گشت تا آنکه آهو به سوراخ لانه مانندی در دیوار آن مزار داخل شد من وارد رباط ( تعبیر جالبی از مزار امام رضا علیه السلام در آن عصر) شدم و از ابی نصر مقری (خادم مزار) پرسیدم که آهویی که هم الان وارد رباط شد کجاست؟ او گفت: ندیدمش. آن وقت به همان جایی که آهو داخلش شده بود در آمدم و پشگل های آهو و رد پیشابش را دیدم ولی خود آهو را ندیدم .پس با خدای تعالی پیمانه بستم که از آن پس زائران را نیازارم و جز از راه خوبی و خوشی با آنان در نیایم و از آن پس هر گاه کار دشواری به من روی می آورد و گرفتاری پیدا می کردم بدین مشهد روی و پناه می آوردم... و هیچ گاه از خدای تبارک و تعالی در آن جا حاجتی نخواستم مگر آن که حق تعالی آن حاجت را برآورد ....»
داستان آهو صددرصد مورد قبول شیخ صدوق (ره) قرار گرفته و ادنی شبهه در صحت آن به خاطر شریفش خطور نکرده است.
شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 285، جهان، 1378ق.
به هر صورت، ظاهراً اصل داستان و روایتی که سبب ملقب ساختن حضرت امام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه به «ضامن آهو» شده است، باید همین داستان باشد، و لا غیر؛ و به قراری که ملاحظه فرمودید، داستان کاملاً واقعی و موجه و معمولی به نظر میرسد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴در محضر آیت الله بهجت ره:
🔷سوال: آیا امام عصر از اوضاع و احوال شیعیان خبر دارند؟
🔶جواب: امام زمان عج در زمان غیبت ،احاطه کامل دارند و بر همه ی امور اشراف دارند و نیز فعالیت دارند. برای میرزای شیرازی بزرگ دستورات متعددی میفرستادند.
****
🔷امام زمان عج که ظهور بکنن از تمام اعمال ما پرس و جو میکنند و ما باید پاسخگو باشیم؟
🔶وقتی حضرت ظهور میکنند میپرسند: چرا این کار آشکار را انجام دادی،معلوم نیست از کارهای پنهان پرس و جو کنند!
*
🔷دعای فرج در بین شیعیان زیاد خوانده میشود، میشود در مورد قرائت آن توضیح دهید؟
🔸خدا میداند این دعاها چقدر باید باشند تا مصلحت ظهور فراهم گردد. اما اگر کسانی در دعا جدی و راستگو باشند...قطعا مبصراتی خواهند داشت و چشم و گوش بسته نمیمانند.
🍀باید دعا را با شرایطش به جا آورد تا دعا مستجاب شود و توبه کردن از جمله راههای استجابت دعاست.نه اینکه برای فرج دعا کنیم ولی کارهایمان برای تاخیر انداختن فرج حضرت باشد!
*
🔷آیا به نظر حضرتعالی ظهور نزدیک است؟
🔶ما تا الان به جوانترها بشارت میدادیم که ظهور حضرت بقیت الله را درک خواهند کرد، ولی اینک به پیرها هم بشارت میدهیم که دوران ظهور را خواهند دید...
🌺اللهم عجل لولیک الفرج🌺
🔰 @p_eteghadi 🔰
#تقویم_شیعه
#تاریخ_مستند
⚫️ پنجم ماه #ربیع_الاول سالروز وفات #حضرت_سکینه " سلام الله علیها "
🔻 #حضرت_سکینه سلام اللَّه علیها دختر #سیدالشهدا سلام الله علیه 56 سال پس از واقعه کربلا، در شب پنجم ربیع الاول سال 117 ه’ در مدینه وفات کرد.
مادر ایشان #حضرت_رباب " سلام اللَّه علیها " است که با هم در واقعه کربلا حضور داشتند، و همراه با اسرا به کوفه و شام رفتند.
در صبح روز رحلتش محمد بن عبداللَّه (نفس زکیه) چهار صد دینار عطر و عود خرید و پیرامون تابوت آن حضرت در مجمره ها سوزانید. خالد بن عبدالملک حاکم مدینه که در نظر داشت با به تعویق انداختن تشییع جنازه بر اثر گرمی هوا به بدن مطهر جسارت شود، گفت: «صبر کنید من برای نماز خواندن بر جنازه می آیم»، ولی نیامد. لذا جنازه مبارک آن حضرت تا شب دفن نشد. پس از آن #امام_سجاد " سلام الله علیه " و به قولی یحیی بن حسن علیه السّلام و به قولی محمد بن عبداللَّه نفس زکیه بر جنازه آن حضرت نماز خواندند و آن حضرت را با احترام به خاک سپردند .
📚 قلائد النحور: ج ربیع الاول، ص 26.
📚 فیض العلام: ص 206.
📚مستدرک سفینه البحار: ج 4، ص 67.
📚مستدکات علم رجال الحدیث: ج 8، ص 580.
📚ریاحین الشریعه: ج 3، ص 280
🔴 صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین و علی آبائک و امهاتک الطاهرین و ازواجک و اولادک و اخوانک و اخواتک و اصحابک المظلومین المقربین و علی محبیک و علی من بکی و من ابکی علیک یا مولای و رحمت الله و برکاته
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ #حدیث
🔸امام حسن مجتبی (ع):
🔹هر که احسان هاى خود را بر شمرد، بخشندگى خویش را از بین برده است.
(بحار الأنوار: ۷۸/۱۱۳/۷)
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🔴 حکایتی زیبا در بیان اهمیت احیای سنت های اسلامی
✍مرحوم حاج شیخ مرتضی طالقانی، از استادان اخلاق و علمای بزرگ نجف، که استاد آیت الله بهجت نیز بوده است، همراه با عده ای از علما از جمله آیت الله العظمی خوئی، به افطار دعوت بودند.
وقتی غذا آماده می شود و همگی سر سفره می نشینند، حاج شیخ مرتضی طالقانی می فرماید: نمک در سفره نیست و اقدام به تناول غذا نمی کنند. بین محل افطار تا آشپزخانه نیز فاصله بوده و ظاهراً از خانه ای دیگر غذا می آورده اند. به هر حال مرحوم طالقانی دست به غذا نمی برند و دیگران، حتی آیت الله خوئی نیز به احترام ایشان شروع به غذا خوردن نمی کنند و مقداری طول می کشد تا نمک را بیاورند.
بعد از ختم جلسه و هنگام رفتن، آیت الله خوئی خطاب به ایشان می فرماید: حضرت آقا، اگر شما به این اندازه به سنت الهی مقید هستید که اگر کمی نمک تناول نکنید غذا نمی خورید، در این گونه مجالس کمی نمک با خود همراه داشته باشید تا مردم را منتظر نگذارید.
آقای طالقانی فوراً دست به جیب برده و کیسه کوچکی را درآورده و می فرماید: با خودم نمک داشتم، ولی می خواستم سنت اسلامی پیاده شود و متروک نماند.
📚 برگی از دفتر آفتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
🍁برای رهایی از عذاب قبر چه کنیم؟🍁
بنابر روایات مستند، مداومت بر قرائت برخی ادعیه و یا سورههایی از قرآن، همچون آیه الکرسی، قرائت برخی از ادعیه صحیفه، خواندن سه مرتبه دعای یستشیر، خواندن سوره یاسین، قرائت سوره تکاثر در هنگام خوابیدن، قرائت و مداومت بر زیارت عاشورا، خواندن نماز مخصوص شب جمعه که جزئیات آن در مفاتیح ذکر شده است، از جمله اعمالی است که موجب کاستن فشار قبر بر بدن انسان پس از مرگ خواهد شد.
طولانی کردن سجده به هنگام نماز خواندن، مردم آزار نبودن، بی مبالات نبودن به طهارت و نجاست، خوش اخلاقی با خانواده، صبر کردن زن در برابر بد خلقی و تنگ دستی شوهر، بخشیدن مهریه زن به شوهر و… همگی جزو اعمالی است که انسان را از عذاب قبر پس از مرگ مصون میکند.
علما و بزرگانی که اموری را از حضرت ولی عصر (عج) کسب کرده اند، گفته اند که مداومت بر قرائت زیارت عاشورا، تأثیر به سزایی در دفع عذاب قبر دارد، چرا که در فراز آخر زیارت عاشورا میخوانیم "اللهم الرزقنی شفاعه الحسین (ع) یوم الورود" و این "یوم الورود" بر طبق روایات، همان روزی است که پیکر انسان وارد قبر میشود.
حجت الاسلام والمسلمین کریم مومنی
🍃اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ َُِعَُِجَُِلَُِ َُِلَُِوَُِلَُِیَُِکَُِ َُِاَُِلَُِفَُِرَُِجَُ🍃
🔰 @p_eteghadi 🔰
توضیحی در مورد کشته شدن ام قرفه توسط مسلمین !!!!
🤔#پرسش
❓یكى ادعاهای مسلمین این است که جنگهاى صدر اسلام همه دفاعى بوده اند. زمانی بین ادعاى ديگرشان اين است كه: مسلمین به افرادی که در جنگ شرکت نداشته اند آسيبى نميرساندند.. اما در معتبرترين كتب تاریخی اسلامى مخالف هر دو ادعاى بالا نوشته شده است.
▪️شرح داستان:
رمضان سال ششم بعد از هجرت سریه زید بن حارثه برای کشتن ام قرفه "زید به همراه ديگر مسلمانان، به خانه ام فرقه حمله كردند، جاریه دختر مالک بن حذیفه و مادر او را که معروف به ام قرفه بود به اسارت گرفتند، سلمه در مورد جاریه و زیبایی او با پيامبرشان صحبت کرد وى نيز اين دختر بينوا را بعنوان كنيز به شخصى به نام ابن وهب داد.
هرچند كه خود محمد نير به اين دختر بنوي تمايل داشته است. قيس بن مسحر پاهاى ام قرفه را كه يك بانوى بسيار سالخورده بود، به دو شتر سرکش بست و از هم دریده شد.
ديديد كه مسلمین دو زن را از خانه های خود (در جنگ شرکت نداشتند) اسیر كرده يكى را به كنيزى برده و پیرزن سالخورده را وحشیانه اعدام كردند.
#منبع: مغازی واقدی، جلد ٢، صفحه ٤٢٨-٨ ❗️❗️
👇👇👇
💠#پاسخ💠
👌بارها گفته ایم که کسانی به اسیری و بردگی و کنیزی گرفته می شوند که به سرزمین اسلامی حمله کرده باشند و قصد نابود سازی مسلمین و دین و آیین آنها را داشته باشند ، اینان همان کفار حربی هستند که تنها اجازه جهاد با آنان داده شده است ، در گذشته در رابطه چرایی به بردگی گرفتن چنین کفاری توضیحات لازم را داده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9717
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12052
❕حال معاند با استدلال به نقلی از کتاب مغازی واحدی مدعی شده است که مسلمین به کسانی که در نبرد شرکت نداشتند هجوم می بردند و آنان را اسیر می گرفتند , در حالی که استدلال به نقل واقدی در جایی که نقل واقدی خلاف مسلمات تاریخی و حدیثی است , نمی تواند صحیح باشد , چرا که واقدی حتی در نزد علمای اهلسنت هم جایگاهی ندارد و علمای اهلسنت , نقلهای او را جعلی و دروغین تلقی می کنند .
❕
❕بخاری و ابوحاتم در مورد واقدی می گفتند متروک است و به نقلهای او توجه نمی شود ، احمد در موردش می گفت احادیث رادگرگون می کند ، ابوحاتم و نسائی می گویند وضع و جعل حدیث می کرده است ، ابن راهویه می گوید او در نزد من از جاعلان حدیث است ، ابن معین گفته است او ثقه نیست ، دار قطنی گفته است در او ضعف است ، ابن خلکان گفته است او را در حدیث تضعیف کرده اند ، یافعی گفته است ، ائمه حدیث او را ضعیف می دانند ، ذهبی نیز گفته است بر ترک نقلهای او اجماع است »
📚میزان الاعتدال ج 6 ص 273 _ المغنی فی الضعفاء ، ج 2 ص 354 _ الکاشف ج 3 ص 65 _ مراه الجنان ج 2 ص 36 _ الانساب ج 5 ص 567 _ تقریب التهذیب ج 2 ص 117 _ طبقات الحفاظ ص 149
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
2⃣اهلسنت در بیان جریان مذکور ضد و نقیض سخن گفته اند که این تضاد و تناقض گواه بر جعلی بودن اصل داستان می تواند باشد . مثلا بر خلاف نقل واقدی , طبری مدعی می شود که فرمانده گروهی که اعزام شد , زید نبوده است , بلکه ابوبکر بوده است ❗️❗️
❕طبری بر خلاف واقدی , چنین نقل می کند :
" روايت ديگر درباره اين سفر جنگى از سلمة بن اكوع هست كه سالار قوم ابو بكر بن ابى قحافه بود. گويد: پيغمبر ابو بكر را سالار ما كرد و به جنگ بنى فزاره رفتيم و چون به آب آنها نزديك شديم ابو بكر گفت بخوابيم، و چون نماز صبح بكرديم، ابو بكر گفت تا به آنها حمله برديم و بر سر آب، كسان بكشتيم و من گروهى از كسان را ديدم كه با زن و فرزند سوى كوه مىرفتند و تيرى ميان آنها و كوه انداختم و چون تير را بديدند بايستادند و من آنها را سوى ابو بكر آوردم. زنى از بنى فزاره در آن ميان بود كه پوستين به تن كرده بود و دخترش را كه از زيباترين زنان عرب بود، همراه داشت. گويد: و به مدينه آمدم و پيغمبر مرا در بازار بديد و گفت: «اى سلمه اين زن را به من ببخش.» گفتم: «اى پيغمبر بخدا فريفته او شدهام و هنوز دست به او نزدهام.» پيغمبر چيزى نگفت و روز ديگر باز مرا در بازار بديد و گفت: «اى سلمه اين زن را به من ببخش.» گفتم: «اى پيغمبر بخدا هنوز دست به او نزدهام و متعلق به تو است.» و پيغمبر او را به مكه فرستاد كه چند تن از اسيران مسلمان كه در چنگ مشركان بودند در عوض وى آزاد شدند. "
📚ترجمه تاریخ طبری ج ٣ ص ١١٣١
3⃣اگر از نکات پیش گفته هم چشم پوشی کنیم , باز هم گفتنی است که علت ایجاد این جنگ خود قبیله بنی فزاره و شخص ام قرافه بوده است و زنان این قبیله , در کنار مردان , در صدد بودند که پیامبر اسلام و مسلمین را بکشند و وقتی تعدادی از مسلمین را کشتند , پیامبر گروهی را برای مقابله با آنان روانه کرد , بنابراین آنچه واقع شده است , اسیر گرفتن زنانی است که در کنار مردان با مسلمین دشمنی و نبرد می کردند , و سخن ابتدای کلام ما نقض نمی شود .
❕ یعقوبی نقل می کند :
" نيز زيد را بر لشكرى به وادى القرى گسيل داشت 👈چه ام قرفه دختر ربيعة بن بدر كه مالك بن حذيفة بن بدر او را به همسرى گرفته بود، چهل مرد از نسل خود را نزد رسول خدا فرستاده و گفته بود: بر او در مدينه هجوم آوريد. 👉پس رسول خدا زيد بن حارثه را با سوارانى فرستاد تا در وادى القرى با آنها نبرد داد ليكن شكست خورد و👈 زيد از ميان كشتگان جان بدر برد، 👉 پس سوگند ياد كرد كه شستشو نكند و روغن نمالد تا با آنان بجنگد. پس از رسول خدا خواستار شد كه او را بر سر آنها بفرستد، پس او را با لشكرى بزرگ فرستاد و در وادى القرى با هم روبرو شدند و نبردى سخت كردند، پس بنو فزاره شكست خوردند و كشته شدند و در همان روز ام قرفه دستگير شد، پس او را به سختى كشت و در ميان دو شتر جوان بدو نيم كرد، اما دخترش در بخش قيس بن محسر افتاد پس رسول خدا از او خواست تا او را بدائيش حزن بن ابى وهب بن عائذ بن عمران ابن مخزوم ببخشد، پس عبد الرحمن بن حزن را زاييد "
📚ترجمه تاریخ یعقوبی ج ١ ص ٣٤
🔰 @p_eteghadi 🔰
پاسخ:
اما در پاسخ به سوال كه در مورد فدا كردن جسم و روح درباره امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ مي باشد مي گوئيم.
عبارت روحي و ارواح العالمين له الفداء كه در مورد حضرت صاحب الزمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ به كار مي رود، اين عبارت، از سر محبت و شوق نسبت به امام خودمان خدمت ايشان عرضه مي شود معنا و مفهوم از اين عبارت، در واقع نوعي احترام و تكريم بياني نسبت به آن بزرگوار است كه از سر معرفت و محبت حقيقي از طرف شيعيان و پيروان و محبين آن حضرت نسبت به ايشان عرضه مي شود.
اما در پاسخ به شبهه شما كه مراد از فدا كردن روح چيست؟ مي گوئيم معناي فدا كردن روح را بايد در كنار فدا كردن جسم و جان توضيح و تبيين كنيم به اين معنا كه شخص با از دست دادن جسم خود در واقع روح او هم از بدنش جدا مي شود
و چنين نيست كه يك بار جسم و يك بار روحش را بتواند فدا كند و در ثاني فدا كردن و نابود كردن روح معني ندارد به جهت اين كه روح امري نابود شدني نيست
لذا مراد از فدا كردن روح در واقع از دست دادن و جدا شدن از حيات و زندگي اين جهاني مي باشد يعني وقتي روحش از بدنش جدا مي شود، زندگي و حيات دنيوي او هم تمام مي شود
مثلاً كسي كه در راه اهداف امام در جنگي كه به دستور امام ـ عليه السلام ـ باشد شركت مي كند با تير خوردنش و شهيد شدنش در راه حضرت، شخص علاوه بر اين كه جسمش را از دست داد در واقع روح او نيز از بدنش جدا و لذا حيات و زندگي اين جهاني نيز از وي گرفته شد.
بنابر اين در اين عبارات نمي توانيم معناي روح، در مقابل جسم را مورد نظر بگيريم يعني شخصي روح خودش را فدا كند چون كه همان طور كه گفتيم روح نابود شدني نيست.
بنابراين مراد از معناي روحي و ارواح العالمين له الفداء اين مي باشد كه در راه آن بزرگوار و به خاطر آن نازنين حاضريم همه هستي و دارايي خودمان و به عبارتي بالاترين سرمايه و با ارزش ترين دارايي خودمان كه همان جان و حيات مان مي باشد را در راه آن بزرگوار فدا كنيم. كه اين عبارت در واقع اوج ابراز محبت و شوق نسبت به اين بزرگوار است.
نتيجه گيری : در تعابيري كه مورد سوال واقع شد ما نبايد روح را مقابل جسم مورد دقت قرار دهيم و هر يك را جداگانه در نظر بگيريم بلكه مقصود و منظور حقيقي از اين تعابير ابراز محبت حقيقي نسبت به امام زمان است و مراد از فدا كردن روح در واقع همان فدا كردن جسم و جان و حيات دنيوي و زندگي اين جهاني است كه شخص حاضر است جانش و حياتش را در راه آن بزرگوار فدا كند.
منبع: نرم افزار پاسخ - مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات
🔰 @p_eteghadi 🔰
شهید حجت الاسلام محمد حسن شریف قنوتی، نخستین شهید روحانی دفاع مقدس است که سالروز شهادت ایشان، به عنوان روز بسیج طلاب و روحانیان نامگذاری شده است.
وی در سال 1332 وارد حوزه علمیه آبادان می شود و پس از دو سال تحصیل، برای بهره بردن از محضر حضرت آیت الله بروجردی به حوزه علمیه بروجرد می رود. سپس به قم عزیمت می کند و با شرکت در درس حضرت امام خمینی و حضرت آیت الله گلپایگانی از محضر آنان استفاده می برد.
شهید شریف از هر فرصتی استفاده می کند برای ادای تکلیف. در جریان مبارزه با رژیم پهلوی، با گروه فداییان اسلام و شهید نواب صفوی نیز همکاری داشت، و بعد از دستگیری نواب صفوی، در خیابانها و بازار قم، درباره قیام نواب سخنرانی می کند. پس از شهادت نواب، همواره مورد تعقیب رژیم بود و بهطور مرتب در شهرهای گوناگون تردد میکرد. الگوگیری از شیوه مبارزه گروه فداییان اسلام در مبارزه با رژیم، او را به «نواب ثانی» معروف کرده بود. همین شیوه را در دوران انقلاب امام خمینی (ره) و در مبارزه با ارتش عراق حفظ می کند.
👇👇👇
شهید شریف قنوتی همزمان با تحصیل، مبارزه با ستم رژیم پهلوی را آغاز کرد و از سوی امام خمینی (ره) برای تبلیغ به اردکان اعزام شد. او همزمان با مبارزات سیاسی، به فعالیتهای اجتماعی نیز پرداخت. بازسازی مساجد جامع و ساختن حمام و مسجد در روستاهای اطراف منطقه اردکان، سبب شد تا خیلی زود مورد احترام و اعتماد مردم قرار گیرد؛ آنگونه که وقتی به دلیل فعالیتهای سیاسی، ساواک وی را دستگیر کرد و به زندان انداخت، طوایف اطراف شیراز و اردکان خواستار آزادی وی شدند و رژیم نیز برای آرام ساختن ایلهای منطقه، او را آزاد کرد.
شریف قنوتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، به عنوان دادستان انقلاب بروجرد به خدمت مشغول می شود. با شروع جنگ، محمد محسن پسر ارشدش که هیجده سال داشت را بلافاصله از روز اول جنگ روانه خوزستان می کند. دو سه روز بعد از آن که بسیاری از جنگ زده ها به بروجرد آمده بودند، آنها را اسکان می دهد و برایشان لباس و غذا و رختخواب تهیه می کند. خودش کیسه به دست می گیرد و برای آنها کمک مالی جمع آوری می کند.
شهید محمد حسن شریف قنوتی با شروع جنگ تحمیلی، نخستین ستاد کمک رسانی و پشتیبانی جنگ را در بروجرد دایر کرد و برای کمک به جبهههای نبرد، در سوم مهر 1359 همراه کاروانی متشکل از 21 کامیون آذوقه، به خرمشهر رفت. او پس از بازگشت از خرمشهر، گروههایی از جوانان بروجرد(از جمله فرزند دومش که شانزده ساله بود) را آماده کرد و دوباره به خرمشهر بازگشت.او اولین کسی است که رزمنده و کمک های مردمی روانه جبهه می کند.
همسر شهید شریف قنوتی در خاطراتش می گوید: وقتی که برای خداحافظی به منزل آمد، گفتم: «آقا خودتان می روید، بچه ها را کجا می برید؟» به شوخی گفت: من آنها را می برم که مواظبشان باشم! اینگونه مرا آرام کرد، بعد هم قضایای حضرت زینب (س) را به من متذکر شد. بعد گفت: «ما اولاد بزرگ کرده ایم برای کی؟ الان اسلام خون لازم دارد. اسلام جوان می خواهد. مگر می شود ما بنشینیم و خرمشهر از دست برود؟ بیست سال است که منتظر چنین روزی هستیم و الان موقعی است که باید حرکت کنیم.» گفتم: «آقا بروید، انشاءا... موفق باشید».
بعد از رسیدن به خرمشهر، گروه چریکی «ا... اکبر» را پایه گذاری می کند. کارهای آموزشی نظامی توسط سروان امان اللهی صورت می گرفت و شیخ شریف، هم به کار تبلیغ می پرداخت و هم به کار رزم. شیخ نیروها را اعزام می کند و خودش مهمات ، سلاح و تجهیزات برایشان فراهم می کرد.
همرزمان ایشان نقل می کنند که: شیخ شریف یک عنصر پرشتابی بود، با یک جدیت عجیبی که هیچ وقت از حرکت باز نمی ایستاد. در تمام ساعات شب و روز آرامش نداشت. در محورهای عملیاتی با آن لباس روحانی می آمد و به بچه ها روحیه می داد. وقایع را دنبال و کمبودها را برطرف می کرد. اگر اسلحه کم داشتند می رفت مسجد جامع و مهمات می آورد. نیرو کم داشتند، نیرو می آورد. علت اینکه بچه های خرمشهر همه از شیخ خاطره ای دارند، این است که شیخ در همه محورها حضور داشت. به هر مقری سرکشی می کرد و می گفت: «بچه ها شما کم و کسری ندارید؟»
وقتی فرزند شیخ مجروح می شود، گفته بودند شهید شده است. با یک حالی اشک می ریخت، گریه می کرد و می گفت: «ببین این پسر چه مقامی نزد خدا داشت، چه قدر خدا او را دوست داشت که به این زودی او را طلبید و من پیرمرد را لایق ندانست».
یکی دیگر از همرزمان شهید شریف می گوید: شیخ در میدان جنگ می گفت: «مولا امیرالمؤمنین علی (ع) می فرماید: هنگام نبرد داندانها را به هم بفشارید و خیلی محکم و استوار حمله کنید و بدانید که اگر سست باشید، دشمن بر شما تسلط پیدا می کند». شیخ خودش به این گفته ها عمل می کرد. به گونه ای استوار بود که گویا زمین زیرپایش به لرزه می آید.
همراه دیگر شهید شریف در خصوص بصیرت و تیزبینی او می گوید:«در پلیس راه خرمشهر جلسه ای با حضور بنی صدر ریاست جمهوری، شیخ شریف، شهید جهان آرا، شهید کلاهدوز و ... برگزار شد. شیخ به بنی صدر گفت: «چرا نیرو نفرستادید؟»
بنی صدر گفت: «شما از آمدن نیرو چه می دانی؟ چرا ما یک نیرو را فدا کنیم؟ در صورتی که شهروندان می توانند از آن دفاع کنند.»
شیخ شریف عصبانی شد و گفت: یکباره بگویید ما می خواهیم شهر را تحویل بدهیم با مردمش.
بنی صدر گفت: «شما که تکنیک رزمی ندارید. چرا احساساتی عمل می کنید؟ شما از جبهه و جنگ چه می دانید؟»
شیخ گفت: «شما چه باشید و چه نباشید، تا وقتی ما هستیم خرمشهر سقوط نمی کند.»
پس از آنکه جر و بحث اوج گرفت. شیخ جلسه را ترک کرد. در بین راه به شیخ گفتم: «الان بنی صدر رئیس جمهور است. شما نباید با او این طور حرف می زدی.» شیخ پس از مدتی در جواب من گفت: «تو هنوز بنی صدر را نمی شناسی، ولی من او را می شناسم. وقتی بنی صدر عبور می کند، من از یک فرسخی بوی خیانت او را حس می کنم. به تو هم این مسأله ثابت می شود. اگر ثابت نشد من را لعنت کن.»
👇👇
با نگاهی به وضعیت خرمشهر و شرایط حساس زمان جنگ، به جرات میتوان گفت شهید شریف قنوتی، یکی از عوامل اصلی و اساسی توقف ارابه جنگی عراق در منطقه بود. عراق با توان نظامی خود باید در همان یکی دو روز اول، خرمشهر را اشغال میکرد، چنانکه با همین تصور وارد خرمشهر شده بود، ولی مقاومت سرسختانه نیروهای دفاعی شهر و مردم، مانعی بر سر تحقق این هدف بود. مقاومتی که برخاسته از حضور نیروهای نظامی و امکانات نظامی نبود، بلکه از شجاعتها، رشادتها و ایثارگریهای نیروهای مردمی سرچشمه میگرفت.
شهید شریف قنوتی به عنوان نقطه ثقل وحدت میان نیروها و عامل اصلی و قوی شکلدهی این مقاومت مردمی در خرمشهر، نقشی انکارناپذیر داشت. درگیری در کوچههای خرمشهر، درگیری چریکی در خیابانها و حتی در مناطق مسکونی، سبب زمینگیر شدن دشمن شده بود. این حرکتهای مردمی و انسجام و اتحاد در برابر دشمن که بر محور شهید شریف قنوتی میچرخید، سبب اصلی کند حرکت کردن عراق شمرده میشد.
در کتاب "سه مزار برای یک شهید" آمده است که یک افسر عراقی را که اسیر کرده بودند، میگفت: «ما قصد داشتیم در طول سه چهار روز خرمشهر را تصرف کنیم و حتی خوزستان را بگیریم. به ما اطلاع دادند که ارتش در خرمشهر نیرو ندارد. نیروی مقاومت زیادی هم از سپاه و مردم در شهر نیست.» به آن افسر عراقی گفتیم: «پس این مقاومت چیست؟» افسر عراقی گفت:« در خرمشهر یک شیخ لجوجی هست به نام شریف که تعدادی از جوانهای شهر را جمع کرده و مانع آمدن لشکر عراق به داخل شهر و مانع سقوط خرمشهر شده است. اگر عراقی ها به شیخ شریف دست پیدا کنند، او را قطعه، قطعه می کنند».آن ها فکر می کردند با کشتن و شهادت شریف قنوتی می توانند خرمشهر را تصرف کنند. حقیقت هم همین بود؛ لذا پس از شهادت شیخ شریف دشمن توانست شهر را تصرف کند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 #تجربه_نزدیک_به_مرگ
✍ متوجه شدم که یک خانم با شخصیت و نورانی پشت سر من، البته کمی با فاصله ایستاده اند! از احترامی که بقیه به ایشان گذاشتند متوجه شدم که مادر ما حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند.
وقتی صفحات آخر کتاب اعمال من بررسی می شد و خطا و اشتباهی در آن مشاهده می شد، خانم روی خودش را بر می گرداند. اما وقتی به عمل خوبی می رسیدیم، با لبخند رضایت ایشان همراه بود.
تمام توجه من به مادرم حضرت زهرا (س) بود. من در دنیا ارادت ویژه ای به بانوی دو عالم داشتم. مرتب در ایام فاطمیه روضه خوانی داشتیم و سعی می کردم که همواره به یاد ایشان باشم.
ناگفته نماند که جد مادری ما از علما و سادات بوده و ما نیز از اولاد حضرت زهرا (س) به حساب می آمدیم. حالا ایشان در کنار من حضور داشت و شاهد اعمال من بود.
نه فقط ایشان که تمام معصومین را در آنجا مشاهده کردم! برای یک شیعه خیلی سخت است که در زمان بررسی اعمال، امامان معصوم (ع) در کنارش باشند و شاهد اشتباهات و گناهانش باشند.
از اینکه برخی اعمال من، معصومین را ناراحت می کرد. می خواستم از خجالت آب شوم...
📚 منبع: کتاب سه دقیقه در قیامت
🔰 @p_eteghadi 🔰
پنج کار موجب دور شدن شیطان میشود
پیامبر اکرم(ص):
💠 آیا شما را از چیزى خبر ندهم كه اگر به آن عمل كنید، شیطان از شما دور شود، چندان كه مشرق از مغرب دور است؟عرض كردند:بله.
🔻فرمودند:
1⃣روزه روى شیطان را سیاه مى كند،
2⃣صدقه پشت او را مى شكند،
3⃣دوست داشتن براى خدا،
4⃣همیارى در كار نیك، ریشه او را میكَند،
5⃣و استغفار شاهرگش را مى زند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم
یاحی و یا قیوم
امروز چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ هجری شمسی
۶ ربیع الاول ۱۴۴۳ هجری قمری
۱۳ اکتبر ۲۰۲۱ میلادی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠حدیث
امام على عليه السلام:
كُن كَالطَّبيبِ الرَّفيقِ الَّذي يَضَعُ الدَّواءَ بِحَيثُ يَنفَعُ
چونان طبيب مهربانى باش كه دارو را آن جا مى نهد كه سود مى بخشد
مصباح الشريعة، صفحه370
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️اوضاع امت اسلام در آخرالزمان
🌴امام صادق(ع)از پيامبر اكرم(ص)نقل مىكند كه فرمود: «چگونه است حال شما آن هنگام؟
روزی كه زنان شما فاسد، و جوانان شما فاسق شوند و امر به معروف نكنيد و نهى از منكر ننماييد؟»
🍃عرض شد:«يا رسولالله!چنين روزگارى خواهد آمد؟»
✨حضرت فرمود:«روزى مىرسد كه بدتر از اين خواهد شد.در آن روز مردم را به منكر امر مىكنند و از كارهاى خوب و معروف نهى مىنمايند».
اصحاب با تعجب عرض كردند:«امت اسلامى به چنين وضعى مبتلا خواهد شد؟»
✨حضرت فرمود:«بدتر از اين خواهد شد.در آن روز،كار خوب را بد مىدانند و كارهاى بد را خوب».[١]
بازبان به يكديگر اظهار علاقه مىكنند و در دل با يكديگر در نزاع و جنگاند و...[٢]
📚١)وسائل الشيعه،ج11،ص396؛ بحارالانوار،ج 52،ص 181.
📚٢)ر.ك:منتخب الأثر،ص424؛ روضه كافى،ص36؛ كفاية الموحدين،ج2،ص844 و جزوه امام زمان،نوشته مؤسسه در راه حق،ص82.
🔰 @p_eteghadi 🔰
بعضی از شرایط عبارتند از:
🌹۱- رضایت خداوند.
قرآن کریم میفرماید: «در آن روز، شفاعت کسی سودمند نیست؛ مگر آن کسی که خدای رحمان به او اجازه دهد»(۱).
همچنین شفاعت در حق کسانی موءثر خواهد شد که در دنیا در مسیر اطاعت، بندگی و رضایت خداوند قرار داشته باشند. قرآن کریم می فرماید: «و شفیعان شفاعت نمی کنند، مگر برای کسی که مورد رضایت و پسند خداوند باشد»(۲).
🌹۲- حفظ اصل ایمان.
رسول اکرم میفرماید: «شفاعت، برای تردیدکنندگان، مشرکان و کافران نیست؛ بلکه برای موءمنان یکتاپرست است»(۳).
🌹۳- عمل به دستورات دینی.
امام صادق میفرمایند: «هرکس دوست دارد شفاعت در مورد او سودمند واقع شود، باید درصدد جلب رضایت خداوند برآید؛ بدانید که هیچ کس، رضایت خداوند را جلب نخواهد کرد، مگر با اطاعت از خدا و پیامبر و اولیای الهی از آل محمد علیهم السلام»(۴).
پیامبر اکرم میفرمایند: «شفاعت من به کسی که نمازش را سبک بشمارد، نمی رسد»(۵).
خداوند در قرآن میفرماید: «از اهل دوزخ سؤال میکنند که: چه چیزی شما را جهنمی کرد؟ میگویند: ما از نمازگزاران نبودیم و بینوايان را اطعام نمیکردیم و با اهل باطل، همراه (و هم صدا) بودیم و روز پاداش را دروغ میانگاشتیم تا این که مرگ ما فرا رسید؛ پس شفاعت شافعان، به حال آنان، سودی نمیبخشد»(۶).
🌹٤- رابطه معنوی شفاعت شونده و شفیعان.
یکی از شرایط شفاعت آن است كه در دنیا بين شفاعت كننده و شفاعت شونده ارتباط روحی و معنوی خاصی برقرار شده باشد؛ در روايات آمده:
«امامان معصوم علیهم السلام برای شیعیان و پیروان خود شفاعت می کنند»(۷).
و البته پیامبر اکرم در مورد شفاعت نکردن میفرمایند: «به خدا سوگند! برای کسانی که فرزندان و ذریه ام را آزار کرده باشند، شفاعت نمیکنم»(۸).
همچنین خداوند در قرآن میفرماید: « و هر كه از خدا و پيامبرش اطاعت كند، همراه با كسانى خواهد بود كه خدا نعمتشان داده است، چون انبياء و صديقان و شهيدان و صالحان. و آنان چه خوب رفيقانی هستند»(۹).
چه خوب رفیقانی هستند کسانی که در دو دنیا دوست انسان هستند.
🌹
أَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَومَ الْوُرُودِ…🤲🏼
🌹
(۱)(طه،آیه۱۰۹)
(۲)(انبیاء،آیه۲۸)
(۳)(میزان الحکمه،ج۴ص۱۴۷۲)
(۴)(بحار،ج۷۵ص۲۲۰)
(۵)(میزان الحکمه،ج۴ص۱۴۷۲)
(۶)(مدثر آیات ۴۲ تا ۴۸)
(۷)(میزان الحکمه،ج۴ص۱۴۷۶)
(۸)(امالی، ص۳۷۰)
(۹)(نساء آیه۶۹)
🔰 @p_eteghadi 🔰
رابطه بین زدن موهای زائد بدن و تعدیل میل جنسی !!!!!
🤔#پرسش :
❓موى زياد شهوت را كم ميكند :
در كتاب من لايحضر الفقيه نوشته شيخ صدوق يكى از موسسين مذهب شيعه روايتى عجب اما واقعى آمده است بدين مضمون؛
#ترجمه: امام على گفت: موى هيچ مردى زياد نميشود مگر اينكه شهوتش كم شود(موى زياد مردان شهوت آنها را كم ميكند)
#متن_عربى: جعفر عن أبيه قال : قال على: ما كثر شعر رجل قط إلا قلت شهوته.
#منابع:
الف) من لايحضر الفقيه ج ٣ ص ٤٧٢
ب) وسائل الشيعه ج ٢٠ ص ٢٤١
▪️اما اين ادعاى على دقيقا برعكس واقعيت علمى است. سايت رويان كلينيك ميگويد:
اگر سطح تستوسترون به شدت کاهش یافته و بسیار پایین تر از حد طبیعی شود، این علایم بروز خواهند كرد:
١) کاهش میل جنسی ٢) انرژى کمتری ٣) افزایش وزن ٤) احساس افسردگی ٥) کم مویی بدن(ريزش مو)
پس هرمون تستسترون باعث پر پشتى مو و زياد شدن ميل جنسى ميشود نه برعكس ❗️❗️
👇👇👇👇
💠#پاسخ💠
👌از برخى روايات، استفاده مىشود كه موى بدن انسان، در تعديل ميل جنسى ( نه از بین بردن میل جنسی ) مؤثّر واقع مىشود.
❕آنچه در روايات وارد شده، اين است كه اگر موى زائد بدن، كوتاه نشود، موجب تعدیل شهوت جنسى مىگردد. ازاينرو براى تعدیل و کنترل شهوت جنسى، مىتوان از اين راهكار استفاده كرد.
👌 در روايت، وارد شده است كه روزى مردى نزد پيامبر ص آمد و عرض كرد: يا رسول اللّه! من وضع مالى خوبى ندارم كه با زنان ازدواج كنم. به خاطر مجرّد بودنم، چه كنم؟ پيامبر فرمود: « [دو كار انجام بده: يكى اينكه] موى بدن خود را زياد كن و [ديگر اينكه] بر روزه گرفتن، مداومت كن». پس آن شخص رفت و چنين كرد و درنتيجه، شهوتش تعدیل شد "
" جَاءَ رَجُل إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ- لَيْسَ عِنْدِي طَوْلٌ فَأَنْكِحَ النِّسَاءَ فَإِلَيْكَ أَشْكُو الْعُزُوبِيَّةَ فَقَالَ وَفِّرْ شَعْرَ جَسَدِكَ وَ أَدِمِ الصِّيَامَ فَفَعَلَ فَذَهَبَ مَا بِهِ مِنَ الشَّبَقِ "
📚الکافی ج ٥ ص ٥٦٤
❕امام على عليه السّلام مىفرمايد: " ما كثر شعر رجل قطّ إلّا قلّت شهوته. " " موى هيچ مردى زياد نمىشود، مگر اينكه شهوتش كم شود. "
📚وسائل الشیعه ج ٢٠ ص ٢٤١
❕از سوى ديگر، از اين روايات استفاده مىشود كه اگر شخص، موى بدن خود را كوتاه كند، شهوتش زياد خواهد شد. پس مىتوان چنين نتيجه گرفت كه فردى كه بخواهد از ناتوانى جنسى رها شود، مىتواند از اين راه، بهره گيرد و شهوت جنسىاش را بالا ببرد.
📚تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها ... ، ص: 165
❕آنچه گفته شد , موافق یافته های علمی نیز است , چنان که برخی از سایتهای علمی می نویسند :
" دکتر لورن استریکر استاد برجسته سلامت زنان در دانشکده ی پزشکی دانشگاه نورث وسترن است .این، متخصص زنان و زایمان در این زمینه گفت : در حالی که بسیاری از زنان به خاطر دلایل مذهبی موی خود را می زدایند٬ بسیاری معتقدند که بی مویی آلت باعث افزایش میل جنسی حین رابطه شده و احساس پاکیزگی و تمیزی بیشتری به شما می دهد.
❕اخیرا طی تحقیقی که دانشمندان دانشگاه هندوستان بر روی خاطرات زنان بین 18 تا 68 سال انجام دادند دریافتند که کسی که موی خود را می زداید٬ میزان علاقه اش برای داشتن رابطه ی جنسی و فعالیت های جنسی خاص بیشتر است "
🌐https://b2n.ir/f42319
❕بنابراین بین زدن یا نزدن موهای زائد با میل جنسی ارتباط است , زدن موهای زائد موجب افزایش میل جنسی و نزدن موجب تعدیل و کنترل میل جنسی می گردد .
🔰 @p_eteghadi 🔰