eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.6هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ سوال ⁉️ چگونه متوجه شویم دین اسلام کامل‌ترین دین است؟ 🔰 پاسخ 1️⃣ هر انسان عاقلی اگر به قوانین و فرامین شرعی و نیز باورهای اعتقادی ادیان کنونی رجوع کند؛ تضادی فاحش بین این باورها و قوانین مشاهده می کند که برخی از آنها نه با عقل، نه با فطرت و نه با منطق سازگار است؛ به گونه ای که انسان را سردرگم و صدها شبهه دیگر از مطالعه آن قوانین دینی در ذهنش ایجاد می کند. برای نمونه درباره خداوند، مسیحیت قائل به تثلیث (سه خدایی)، زرتشت قائل به ثنویت؛ گروهی معتقد به بی خدایی هستند؛ در این میان اسلام شفاف ترین معرفی را از خداوند دارد که هر انسان بدون تعصب و طالب حقی پذیرفته و آن را صحیح‌ترین قول و مطابق با قوانین عقلی می‌بیند. 2️⃣ دین اسلام از هرگونه تحریفی محفوظ است و تحریف نمی‌شود و خداوند حافظ و ضامن آن است؛ برخلاف دیگر ادیان الهی و کتاب‌های آسمانی سایر ادیان که تحریف شده است. امروزه هر انسان عاقل و صاحب خردی وقتی به کتاب‌های آسمانی دیگر ادیان مانند تورات و انجیل می نگرد، تغییرها و مطالب غیر معقول و خنده‌ دار فراوانی در آنها مشاهده می کند که هر انسانی با دیدن آنها متحیر می شود؛ کشتی گرفتن یکی از پیامبران الهی با شیطان و یا فرار سنگ از دست حضرت موسی، از جمله این نمونه هاست. 3️⃣ احکام دین اسلام منطبق بر فطرت و عقل است، در حالی که در دیگر شریعت‌ها، گاهی احکامی وجود دارد که معقول نیست؛ مثلا دین اسلام به ما اجازه می‌دهد در برابر زورگویان بایستیم و اگر به ما ستم کردند (مثلا ما را زدند) ما هم مقابله به مثل می‌کنیم (بقره، آیه ۱۹۴). در حالی که انجیل می‌گوید: اگر کسی به سمت راست صورت شما سیلی زد، سمت چپ صورتتان را هم جلو بگیرید تا بزند. حالا شما کاربر گرامی مقایسه کنید و ببینید زورگویان و ستم‌کاران کدام یک را بیشتر دوست دارند و با کدام روش می‌توان زور و ستم را ریشه کن کرد؟ 4️⃣ دین اسلام برخلاف دیگر ادیان الهی جامع است؛ یعنی برای تمام امور ما انسان‌ها برنامه دارد؛ از روابط شخصی با خدا گرفته تا روابط اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی، سیاسی، بین المللی و...، در حالی که دین‌های دیگر این جامعیت را ندارد. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: http://btid.org/node/209453 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢اصرار و پافشاری در دعا💢 گفته شده است تمام حوائج خود را از خدا بخواهید حتی کوچکترین آنها؛ در حقیقت مومن در دعا غیر خدا را هیچ کاره می‌داند و تمام توجه‌اش به خدای متعال است. در روایت دارد که بر استجابت دعا اصرار نداشته باشید. خدای متعال همواره خیر و صلاح بندگانش را می‌خواهد، لذا اصرار بر استجابت دعا به آن نحوی که ما می‌خواهیم خلاف تفویض و رضا است و جایی ندارد. در واقع مومن دعا می‌کند، ولی نتیجه را به خدای متعال واگذار می‌کند و به آنچه خداوند برایش در نظر گرفته است راضی است. مومنی که امورش را به خدا واگذار کرده است، دیگر دلیلی نمی‌بیند که بخواهد اصرار کند تا همان بشود که او می‌خواهد. اینجا مرزی است که باید رعایت شود. فراتر رفتن از این مرز با پافشاری بر خواسته، نوعی بی‌احترامی به خدای بنده‌نواز است که همیشه بهترین‌ها را برای بندگانش می‌خواهد. یکی از حالات پسندیده مومنین آن است که بسیار دعا می‌کنند. در قرآن کریم حضرت ابراهیم، «أواه» یعنی بسیار دعا کننده معرفی شده است. اما باید دانست که بسیاردعا کردن به معنای پافشاری بر استجابت نیست بلکه مومن چون خدا را همه کاره عالم می‌داند و نیاز مطلق و همه جانبه خود را به خدای متعال درک کرده است لذا تنها درب خانه‌ی خدا را می‌زند؛ و البته بسیار هم می‌زند. زیرا از مناجات با خدا و راز و نیاز با او لذت می‌برد و از این که حاجاتش را نزد خدا بگوید و از او بخواهد و دست‌های خالی خود را نشان خدا بدهد لذت می‌برد. پس آنگاه که گفته می شود اصرار نکنید منظور اصرار در رسیدن به نتیجه و حاجت خاص است, زیرا که ممکن است به صلاح ما نباشد و یا در اثر اصرار زیاد و نرسیدن به آن حاجت افسرده و ناامید شویم. و آنگاه که گفته می شود در دعا اصرار کنید, منظور این است که زیاد دعا کنید و فراوان از خدا بخواهید, زیرا دعا مخ عبادت است و تاثیر معنوی فراوانی برای انسان دارد و اصرار بر دعا خود زمینه اجابت است. ذکر چند نکته: 1- امام باقر علیه السلام می‌فرماید: «واللّه لا یُلِحُّ عبدٌ مُؤمِن علَى اللّه عز و جل فی حاجتِهِ إلاّ قضاها لَهُ». بـه خـدا سوگند هیچ بـنده مؤمنى در حاجت خود به درگاه خداوند عز و جل اصرار نورزد، مگر آن که حاجتش را بر آورد. الکافی: 2/ 475/ 3 2- شما در موارد متعدد، تاکید بر اصرار بر دعا را شنیده‌اید؛ ولی در بیان برخی علما نیز می‌شنوید که خیلی اصرار بر دعا نکنید، شاید به مصلحت شما نباشد؛ چرا که شاید در آینده و یا در قیامت و پس از مرگ متوجه شویم که استجابت آن دعا به خیر ما نبوده و خدا را شکر کنیم که آن دعا را مستجاب نکرده است. هر دو درست می‌گویند؛ ولی شبهه تعارض بین این دو مطلب، ناشی از مسامحه در استفاده لفظ دعا در گفته علما است. در صورتیکه منظور علما بر عدم اصرار بر دعا، در واقع عدم اصرار بر استجابت دعا است. پس در واقع انسان باید بر دعا اصرار کند؛ ولی بر استجابت ظاهری اصرار نکند. مثلا یک کسی که صاحب فرزند نمی شود، همیشه و تا آخر عمر خوب است که بر دعا به صاحب فرزند صالح شدن اصرار کند، ولی بر استجابت آن اصرار نکند و از اینکه به ظاهر این دعا بر آورده نمی‌شود، بی تابی نکند و ناامید از رحمت الهی نشود و افسرده نگردد. خود دعا کردن از جهات مختلف ممدوح است. از قبیل ارتباط با خدا و پیوند دائمی با خدا و اینکه انسان خود را محتاج به خدا ببیند. مضافا اینکه خود دعا کردن فی نفسه مطلوب است و خود همین دعا کردن نوعی استجابت است. تا خدا نخواهد کسی توفیق دعا کردن و ارتباط با خدا را پیدا نمی‌کند و از آنجایی که خداوند فرموده و وعده داده که: «ادعونی استجب لکم» هر دعایی به تحقیق، مستجاب می‌شود؛ ولی نه به آنصورت ظاهری که ما همیشه بفهمیم. خداوند همه دعاها را مستجاب می‌کند، ولی گاهی مطابق ظاهر آن و گاهی که به صلاح نیست، مطابق صلاح فرد و حتی بیشتر از خواسته فرد به او می‌دهد؛ لکن انسان به آن توجه ندارد. مثلا کودکی که سرما خورده و گلو درد دارد، از پدرش مطالبه بستنی می کند؛ ولی پدر دلسوز که می‌داند بستنی برایش ضرر دارد، به گفته ظاهری اش توجه نمی‌کند؛ ولی برای اینکه به خیر کودکش عمل کند بجای یک بستنی ۱۰۰ تومانی، ۱۰۰ هزار تومان به حسابش واریز می‌کند، تا در بزرگی به کارش بیاید؛ ولی کودک که فعلا درک ندارد، بی تابی می کند و می گوید: پول به چه دردم می آید؟ همان بستنی را برایم بخر. پس شایسته است تمام نیازهایمان را در دعاهایمان مد نظر بیاوریم و بر آنها اصرار کنیم؛ ولی در عین حال عرضه داریم که: خدایا اگر به صلاحمان نیست، آنگونه که خود می‌دانی و به خیرمان است پیش بیاور. این یعنی اصرار بر دعا و اصرار نداشتن بر استجابت ظاهری. 👇👇
کسی که اصرار بر استجابت ظاهری دعا دارد، مثل آن کودک است که اصرار به خریدن بستنی دارد. در دعا هم اگر استجابت ظاهری پیش نیامد، گاهی برخی از رحمت خدا مایوس می‌شوند و یا کسانی بوده‌اند که نعوذ بالله کارشان به کفر کشیده شده است. در حالیکه اگر می‌دانستند که استجابت این دعا به خیرشان نیست، هیچگاه این همه اصرار نمی‌کردند. بنابر آنچه گفته شد نتیجه می گیریم که دعا مطلوب خداوند متعال است و اصرار و پافشاری در دعا هم امری است مطلوب که در روایات آمده است. امّا اصرار به معنای این است که در امر دعا و تضرع به درگاه خداوند دچار سستی و خستگی نشویم نه بدان معناست که خیر و صلاح ظاهری خودمان را ملاک قرار دهیم و در اجابت دعای خودمان اصرار بورزیم لذا ممکن است سبب برخی سلب توفیقات و سستی در انجام فرائض و عبادات، اثر چیزی است که با مستجاب شده و به مصلحت نبوده است؟ پس همیشه در دعاها باید آنچه را که خیر و صلاح ماست از خدا بخواهیم و بر آن اصرار بورزیم، نه آنچه را که دوست داریم به آن دست یابیم. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢اختلاف امتی رحمه؟💢 ✅به توضیح زیر توجه کنید . 1. واژه اختلاف به جهت اشتراک های لفظی زبان عربی، دارای معانی متعددی است از جمله: جانشین شدن، در پس چیزی یا کسی قرار گرفتن، کسی را از پشت سر گرفتن، اختلاف و ناسازگاری کردن، آمد و شد(و رفت و آمد) کردن . ✅بنابراین اگرچه یکی از معانی اختلاف تفرقه و ناسازگاری است اما در روایت نبوی یاد شده، برخلاف آنچه در نگاه اولی به نظر می رسد، این معنا منظور نیست بلکه مراد، رفت و آمد مسلمانان و به بیان صحیح تر، جویندگان علوم دینی نزد پیامبر برای فراگیری معارف دین و علوم اسلامی است .این را هم اضافه کنیم که واژه اختلاف در سرتاسر قرآن 7بار تکرار شده است و در اکثر موارد به معنی آمد و شد است، در زیارت جامعه کبیره نیز، عبارت مختلف الملائکة(محل رفت و آمد فرشته ها) دقیقا در همین معنا کاربرد یافته است . 2. بنا بر این منظور از اختلاف امت، رفت و آمد مسلمانان از شهرهای خود به نزد رسول خدا و جانشین های آن حضرت است برای یاد گرفتن دین نه اختلاف در دین . امام صادق در روایتی به این معنا تصریح کرده است : عَنْ عَبْدِ الْمُؤْمِنِ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ قَوْماً یَرْوُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ اخْتِلَافُ أُمَّتِی رَحْمَةٌ فَقَالَ صَدَقُوا فَقُلْتُ إِنْ کَانَ اخْتِلَافُهُمْ رَحْمَةً فَاجْتِمَاعُهُمْ عَذَابٌ قَالَ لَیْسَ حَیْثُ تَذْهَبُ وَ ذَهَبُوا إِنَّمَا أَرَادَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ فَأَمَرَهُمْ أَنْ یَنْفِرُوا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَیَتَعَلَّمُوا ثُمَّ یَرْجِعُوا إِلَى قَوْمِهِمْ فَیُعَلِّمُوهُمْ إِنَّمَا أَرَادَ اخْتِلَافَهُمْ مِنَ الْبُلْدَانِ لَا اخْتِلَافاً فِی دِینِ اللَّهِ إِنَّمَا الدِّینُ وَاحِدٌ إِنَّمَا الدِّینُ وَاحِدٌ . ترجمه : عبدالمؤمن انصاری می گوید: به امام صادق - علیه صلوات الله - عرض کردم قومی روایت می کنند که حضرت رسول صلی الله علیه وآله و سلم فرموده: «اِختِلافُ اُمَّتی رَحمَةٌ» آیا این روایت درست است؟ امام صادق علیه السلام در پاسخ فرمود: آری، راست می گویند . عرض کردم: بنابراین اگر اختلاف امّت، رحمت باشد سپس اتّفاق و اجتماع آنان عذاب است؟ ! فرمود: آن گونه که تو و آنها تصور می کنید نیست، بلکه منظور از سخن پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم همان سخن خداوند در قرآن کریم است که می فرماید : وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ (التوبة/122 ) شایسته نیست مؤمنان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند؛ چرا از هر گروهی از آنان، طایفه‌ای کوچ نمی‌کند (و طایفه‌ای در مدینه بماند)، تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند ! 📚وسائل الشیعة 27ج ص 140 11- باب 3. خداوند به مسلمانان دستور داده که به حضور رسول خدا ص کوچ کنند و معارف اسلامی را از آن حضرت بیاموزند و سپس به سوی قوم خود باز گردند و آن معارف را به آنان یاد دهند . منظور از اختلاف امت، رفت و آمد مسلمانان از شهرهای خود به نزد رسول خدا و جانشین های آن حضرت است برای یاد گرفتن دین نه اختلاف در دین . 🔰 @p_eteghadi 🔰
47.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ⁉️ مگه در قرآن نیامده است که اصحاب کهف سگ داشتند پس چرا نگه داشتن سگ در خانه منع شده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://www.instagram.com/tv/Cds3yzSNd94/ 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 تو زودتر بکش 💠جلد دوم از روایت نیروهای عملیاتی و اطلاعاتی اسرائیل از شصت سال ترورهای موساد 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: دعاء بلای مقدر شده را بر مى گرداند و آن را وامى تابد چنانچه رشته نخ واتاب شود، با اينكه به سختى تأبیده شده است. 📚 أصول الكافي / ترجمه كمره اى، ج ۶، ص: ۲۵ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ کسانی که حقیقت و اسلام به آنها نرسیده چه در قدیم چه در حال حاضر؛ تکلیف آنها روز قیامت چیست؟ آیا مستقیما به بهشت می روند؟ 🔰 پاسخ 🔹 افرادی که حقیقت اسلام به آن ها نرسیده در صورتی که جاهل مقصر باشند، یعنی می توانسته تحقیق کرده و به حقیقت اسلام پی ببرد، ولی این کار را نکرده باشد، مستحق عذاب و جهنم است؛ چرا که کوتاهی کرده و با وجود دسترسی به معارف، کوتاهی او عذری ندارد. 🔸 افرادی که در جهالت خود نیز تقصیری ندارند؛ بلکه یا اصلاً به گوششان نخورده یا آن که امکان تحقیق و پژوهش برای آنان وجود نداشته است و تنها آن چه را به آن‌ها رسیده - مثل مسیحیت - قبول کرده و به آن عمل نموده اند. چنین افرادی اهل جهنم نیستند و خداوند آنان را مشمول عفو و رحمت خود قرار می‌دهد و اعمال آن‌ها را با میزان حقیقت خواهی آنان و آن چه فکر می‌کردند حق است، می‌سنجد. 🔹 افراد دیگری هم مانند دیوانگان یا اطفال، که امکان دستیابی به حقیقت دین نداشته اند، نیز در قالب افراد مستضعف قرار می گیرند و خداوند در روز قیامت با رحمت خویش با آنان رفتار می کند. بهشت پاداش ایمان و عمل صالح مومنان است و این افراد ایمان و اعمالی نداشته اند که به بهشت بروند و از طرفی گناهی هم ندارند که به جهنم بروند؛ این افراد امید است که در قیامت مورد رحمت الهی قرار بگیرند. 🔸 در روایتی مرحوم کلینی از پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل می‌کند: «زمانی که قیامت شود، خداوند اطفال و آنان که در زمان فترت بوده‌اند و کسانی که دارای عقل نبوده‌اند [و کلیه مستضعفان] را جمع کرده و در برابر آنان احتجاج می‌کند و فرشته‌ای را به سوی آنان مبعوث کرده و او آتشی را در برابر آنان آماده می‌کند، سپس خداوند فرشته دیگری را به سوی آنان مبعوث می‌کند و می‌گوید خداوند به شما گفته است در آتش وارد شوید. هر کس داخل شود آتش بر او سرد و سلامت خواهد بود و کسی که تخلف کند، وارد آتش می‌شود.» 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: http://btid.org/node/209467 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 وضعیت کودکان در برزخ: ☘ چگونه می‌توان تصور کرد که کودکان معصوم و فرزندان نازنینی که عمر بسیار کوتاهی در این دنیا داشته‌اند دچار عذاب اخروی شوند؟ عذاب جان دادن و عذاب قبر نیز هیچ کدام بی‌علت نیستند و همگی متأثر از گناهان و دلبستگی‌های ناحق و ناروا نسبت به امور دنیوی هستند، بنابراین چگونه این عذاب‌ها می‌توانند متوجه پاکان و کودکان معصومی باشند که تمثّل فرشتگان الهی در زمین هستند؟ جان دادن برای انسان پاک و مؤمن طبق روایات، همچون بو کردن گل است. بلکه چه بسا با شفاعت کودکان انسان‌های مؤمن، والدین آنان هم اگر خطایی داشته باشند، مورد رحمت و مغفرت الهی واقع خواهند شد. در اینجا تنها به بخشی از روایات که در این زمینه وارد شده و نشانگر دیدگاه اسلام در این رابطه است، اشاره می‌کنیم: 1- امام صادق (ع) فرمودند: «هرگاه کودکی از مؤمنان از دنیا رفت، منادی در ملکوت آسمان و زمین ندا می‌دهد که فلانی فرزند فلانی از دنیا رفته است. اگر پدر یا مادر یا یکی از بستگان مؤمن او از دنیا رفته باشند، کودک را به نزد او می‌برند تا از او پرستاری کند و اگر کسی یافت نشد، او را به حضرت فاطمه (س) می‌سپارند و آن حضرت، تا زمانی که یکی از پدر یا مادر یا نزدیکانش به او ملحق شوند، از کودک نگهداری می‌کنند و بعد کودک را به آن فرد تحویل می‌دهند.» (1) 2- از امام صادق (ع) همچنین نقل شده است: «خدای بزرگ، ابراهیم و ساره را متکفل نگهداری از کودکان مؤمنان قرار داده است؛ در قصری با شکوه از درّ بهشتی و در روز قیامت این کودکان را لباس نیکو پوشانده و خوش‌بو می‌کنند و آنان را به پدر و مادرشان هدیه می‌دهند. این کودکان، پادشاهانی هستند در بهشت همراه با والدینشان.» (2) 3- از پیامبر بزرگ اسلام (ص) نقل شده است که فرمودند: «کودکان مؤمنان در روز قیامت آنگاه که زمان حسابرسی خلایق می‌رسد حاضر می‌شوند. 💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥 خدای تعالی به جبرئیل می‌فرماید: اینان را به بهشت وارد کن. کودکان بر دروازه‌های بهشت می‌ایستند و از پدران و مادران خود سؤال می‌کنند. نگهبان بهشت به آنان می‌گوید: آنان مثل شما نیستند و گناهان و خطاهایی دارند که باید از آن بازخواست شوند. کودکان صدای خود را با گریه بلند می‌کنند؛ پس خدای تعالی می‌فرماید: ای جبرئیل، این چه صدای گریه و زاری است که بلند شده است؟ جبرئیل عرض می‌کند: خدایا! تو خود از من داناتری، اینان کودکان مؤمنان هستند و می‌گویند ما وارد بهشت نخواهیم شد تا زمانی که پدران و مادران ما وارد بهشت شوند. پس خدای تعالی می‌فرماید: ای جبرئیل، در میان جمع وارد شو و دست پدران و مادران آنان را بگیر و همراه کودکان - به خاطر رحمتی که دارم - وارد بهشت کن.» (3) 4- از رسول گرامی اسلام (ص) نیز نقل شده است: «کودکان امت محمد (ص) در روز قیامت در زیر عرش در کنار حوض‌های بهشتی جمع می‌شوند. خداوند از حال آنان مطلع می‌شود و می‌فرماید: چه شده است که سرهایتان را به سوی من بلند کرده‌اید؟ می‌گویند ای پروردگار ما! پدران و مادران ما در عطش گرفتارند و آنگاه ما در کنار حوض‌های بهشتی هستیم. پس به آنان وحی می‌شود: وارد صفوف قیامت شوید و پدران و مادران خود را سیراب کنید.» (4) 📚 پی‌نوشت: 1- بحارالأنوار، ج 5، ص293 2- الفقیه، ج 3، ص490 3- بحارالأنوار، ج 79، ص 123 4- مستدرک‌الوسائل، ج 2، ص 401 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🔰 @p_eteghadi 🔰 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌
✨﷽✨ 🔴جزای صبر در برابر همسر ✍امام باقرعليه السّلام فرمود: در زمان حضرت هود عليه السّلام عدّه‏ اى گرفتار قحطى شدند، آنان نزد هود رفتند تا دعا كند خداوند باران رحمتش را نازل كند، دراين هنگام پير زنى بد زبان و فحّاش از منزل هود خارج شد و گفت: چرا هود براى خودش چنين دعايى نمى ‏كند؟ مردم گفتند: ما را به نزد او ببر، گفت: او اكنون در ميان مزرعه مشغول آبيارى است، به آنجا برويد، ما نزد او رفتيم، هود هر قسمتى را كه زراعت مى ‏كرد مى ‏ايستاد و دو ركعت نماز مى‏خواند، در اين هنگام هود متوجه آنان گشت و گفت: حاجت شما چيست؟ گفتند: ما براى حاجتى آمديم ولى چيزى شگفت انگيزتر از حاجت خود مشاهده كرديم. گفت: چه ديديد؟ گفتند: پير زن بد زبان و فحّاشى را ديديم كه از منزلت خارج شد و بر سر ما فرياد كشيد. 🌦فرمود: او همسر من است و من دوست دارم كه سالها زنده بماند. گفتند: اى پيامبر خدا! چرا خواهان طول عمر او هستى؟ گفت: زيرا هيچ مؤمنى نيست، جز آنكه كسى را دارد كه اذيّتش كند، من هم خدا را شكر مى ‏كنم كه اذيّت‏ كننده ‏ام را زير دستم قرار داده و اگر چنين نبود كسى بدتر از او بر من مسلّط مى ‏شد. 📚 مشكاة الأنوار في غررالأخبار، ص 287-288 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ ‼️یتیم‌ نوازی امام علی (علیه السلام) 📜امیرالمومنین (علیه السلام) شبی از کنار خانه زن تهیدستی گذشت که فرزندانی خردسال داشت و آنان از گرسنگی می‌گریستند و مادرشان آنان را سرگرم می‌کرد تا بخوابند. آن زن دیگی بر اجاق نهاده بود که در آن جز آب چیزی نبود، تا آن‌ها بپندارند که در دیگ غذایی در حال پختن است(گویا ماموران رسیدگی به این خانواده کوتاهی کرده بود). 💎حضرت علی (علیه السلام) از حال آن زن باخبر شد و با قنبر به سوی خانه خود رفت و ظرفی خرما و کیسه‌‌ای آرد و روغن و برنج و نان برداشت و بر دوش کشید. با رسیدن به خانه آن زن، از او اجازه خواست و وارد شد، پس مقداری برنج و روغن در دیگ ریخت و پس از پختن آن، برای کودکان در ظرف غذا ریخت و به آنان با محبت می‌فرمود: بخورید... ✨🌹پس از سیر شدن آنان، امام علی (علیه السلام) به صورت چهار دست و پا بر زمین خم شد و کودکان یتیم را دوش خود سوار کرد و گرد اتاق می‌گشت و از خود صدای بع‌بع (به تقلید از صدای گوسفند) می‌کرد. کودکان با مشاهده این حالت، بسیار خندیدند و خوشحال شدند. پس از خروج از خانه، قنبر پرسید: سرورم! امشب رفتاری شگفت‌آور از شما دیدم!!! ❤️امام علی (علیه السلام) فرمود: ای قنبر! چون وارد خانه شدم، این کودکان یتیم از شدت گرسنگی می‌گریستند. دوست می‌داشتم وقتی از نزد آنان خارج می‌شوم، آن یتیمان در حال سیری بخندند و خوشحال باشند... 📚غررالمناقب فی فضائل علی بن ابی طالب 🔰 @p_eteghadi 🔰
؟ سال‌های جنگ، دزفول پذیرای بیشترین موشک‌ها و بمب‌ها و حتی خمپاره‌های رژیم بعث عراق بود. هر بار که صدام می‌خواست شهرهای ایران را موشک‌باران کند سهمیه دزفول ثابت و محفوظ بود. یک روز قبل از هر موشک‌باران رادیوی عراق در برنامه‌ای مضحک به اصطلاح می‌خواست شهروندان غیر نظامی را از شهرهایی که قرار است توسط موشک یا بمب‌افکن هدف قرار دهد مطلع کند تا شهرها را ترک کنند. در این برنامه اسم شهرها با ترتیب حروف ابجد خوانده می‌شد. شهر اول همیشه دزفول بود و شهرهای بعد از آن بنا به وضعیت و موقعیت تفاوت می‌کرد. گوینده رادیو عراق که سعی می‌کرد با صدای زمخت و نخراشیده‌اش فارسی صحبت ‌کند می‌گفت الف - دزفول ب - ... ج - ... د - ... دیگر شنیدن الف - دزفول برای ساکنین این شهر کوچک، واژه‌ای مانوس و آشنا شده بود. الف- دزفول یعنی فردا چند خانه ویران خواهد شد. چند فرزند بر سر نعش پدر و مادر خود خواهند گریست و چند نفر جنازه خونین فرزندشان را درآغوش خواهند کشید. الف - دزفول یعنی، صدای انفجاری که در نیمه شب حتی به تو مهلت بیدار شدن هم نخواهد داد. الف - دزفول یعنی، کوچه‌ای که همین غروب بچه‌های شاد و پرهیاهو در آن فوتبال بازی می کردند تبدیل به مخروبه خواهد شد. الف - دزفول یعنی خانه و مسجد و مدرسه و بیمارستان و ... فرقی نمی‌کند، هر چه که باشد با موشک‌های زبان نفهم بعثی فرو خواهد ریخت. حالا...  الف -  دزفول خاطرات تلخ و تلخ و تلخ و شاید گاهی شیرین مردم دزفول است. حالا بچه‌های دزفولی هم که جنگ و موشک و خانه‌های ویران و دست‌های خونین را ندیده‌اند، می‌دانند الف-دزفول یعنی چه. مردم دزفول کوچک و بزرگ و پیر و جوان به زبان الف - دزفول حرف می‌زنند. به زبان الف- دزفول زندگی می‌کنند به زبان الف- دزفول می‌خوابند و به زبان الف - دزفول خواب می‌بینند. فکر می‌کنم اصلا پخش آن برنامه مضحک از رادیو عراق بهانه‌ای بوده تا آن گوینده بعثی که سعی می کرده با صدای زمخت و نخراشیده‌اش فارسی حرف بزند و بگوید الف - دزفول. بگوید الف تا دزفولی‌ها این خاطره ی تلخ را سینه به سینه نقل کنند و بسپارند به نسل‌های بعد. بعثی‌ها می‌خواستند مردم دزفول را بترسانند تا خانه و شهرشان را ترک کنند و عقبه جنگ خالی بماند. می‌خواستند غرور دزفولی‌ها  شکسته شود تا کمر جنگ را بشکنند. دزفول عقبه جنگ بود. خط دوم به حساب می‌آمد. ستاد پشتیبانی جنگ در آنجا مستقر بود. بیمارستان‌های این شهر نزدیک‌ترین جایی بودند که مجروحین جنگی را درمان می‌کردند و در صورت نیاز به بیمارستان‌های مجهزتری در شهرهای دیگر انتقال می‌دادند. رزمندگان خسته از جنگ در این شهر با غذا و حمام و سلمانی صلواتی استقبال و پذیرایی می‌شدند و جان تازه می‌گرفتند. مقر لشکر 31 عاشورا دزفول بود. حتما رزمندگان این لشکر به خوبی مهمان نوازی دزفولی‌ها را به خاطر دارند. مردم روزها بساط پذیرایی از رزمندگان را فراهم می‌کردند و شب که می‌شد باید آماده می‌شدند که موشک‌های بعثی از راه برسند و خانه‌شان را ویران کنند و جان‌هایشان را بگیرند. اما هیچ یک از رزمندگان،  دزفول را خراب یا خالی ندید. امشب که موشک می‌آمد و محله‌ای را ویران می‌کرد از همان فردایش مردم شروع می‌کردند به ساختن. 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 این مرد پایان ندارد 💠کتاب این مرد پایان ندارد تلاش دارد تنها ذره ای از و سیره ولایی سرباز اسلام شهید قاسم سلیمانی را به خواننده یادآوری کند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 تمرینهایی برای پرورش روح 👈🏻 👀 خداوند در قرآن میفرمایند: 🍃به مؤمنان بگو: چشم های خود را از نگاه به نامحرم فرو گیرند. 🍃و به زنان با ایمان بگو: چشم های خود را از نگاه هوس آلود فرو گیرند. (سوره نور/۳۰-۳۱) زنا نیز انواع و اقسامی دارد. زن و مردی که نگاه همراه با شهوت در محل کار یا...به هم می کنند، این نگاه ها است. دختر و پسری که همدیگر را لمس نمایند این لمس، حساب می شود. پیامبر در این مورد میفرمایند: برای هر عضوی بهره ای از زناست، زنای چشم، نگاه آلوده (چشم چرانی) است. و زنای زبان سخن نابجا و شهوانی با نامحرم است. زنای گوش شنیدن چیزهای حرام (مانند موسیقی و سخنان شهوانی و...) است. و زنای دست دراز کردن آن به سوی نامحرم و زنای پا، رفتن به مجلس گناه و... می باشد. 📓وسایل الشیعه، ج 14، ص 138، سن ابی داود، ج 2، ص 247 💡 : « » اگر انسان به خوبی بداندو باور کند که پیامبر فرموده نگاه به نامحرم، تیری از تیرهای شیطان است. هر کس آن را به خاطر ترس از خدا ترک کند، خداوند نیز به او ایمانی می بخشد که در دلش لذت شیرینی آن را احساس می کند. 📓بحارالانوار/ج101/ص38 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نهضت تولید علم در زندگانی امام صادق(ع) 🔹امام باقر(ع) هندسه و چهارچوب اسلام اصیل نبوی و علوی را با اصول و فروع دین تبیین نمودند و سپس امام صادق(ع) پایه‌های دین را بر آن بنا نهادند و مرجعیت علمی، دینی و سیاسی ائمه اطهار(ع) را تثبیت کردند. حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم ترخان، عضو هیئت علمی گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم در سخنانی، با اشاره به برجستگی نهضت تولید علم در زندگی امام صادق(ع) چرایی پرداختن آن‌حضرت به نهضت علمی، مبارزه با عقاید و فرقه‌های انحرافی و... پرداخت که محورهای اصلی سخنان وی به شرح ذیل تقدیم می‌گردد. 👈 شرح مطلب 🔗 ofoghhawzah.ir/Newspaper/item/87513 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام فرمودند: يَا اِبْنَ جُنْدَبٍ إِنَّمَا ... شِيعَتُنَا لاَ يَهِرُّونَ هَرِيرَ اَلْكَلْبِ وَ لاَ يَطْمَعُونَ طَمَعَ اَلْغُرَابِ وَ لاَ يُجَاوِرُونَ لَنَا عَدُوّاً وَ لاَ يَسْأَلُونَ لَنَا مُبْغِضاً وَ لَوْ مَاتُوا جُوعاً اى پسر جندب همانا.... شيعه ما چون سگ زوزه نكشند،و چون كلاغ طمع نورزند،و با دشمن ما مجاورت نكنند،و گدائى از دشمن ما نكنند اگر چه از گرسنگى بميرند 🔖تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۳۰۱ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢اسناد شهادت امام صادق علیه السلام💢 آیا امام صادق ع به شهادت رسیدند؟ 1️⃣اولا توطئه های ناکام بسیاری از طرف منصور دوانقی برای قتل حضرت انجام می شد.. چون منصور دوانيقي به خلافت رسيد از کثرت شيعيان و پیروان آن حضرت مطلع شد، آن حضرت را به عراق طلبيد و پنج مرتبه يا بیشتر تصمیم به قتل آن حضرت گرفت که هر مرتبه معجزه عظیمی مشاهده نمود و از آن تصمیم صرف نظر کرد. 📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج4، ص: 231 📕مهج الدعوات و منهج العبادات ؛ ؛ ص189 📗بحار الأنوار ج47، ص: 192 و این توطئه ها وتهدیدها و تصمیم های قطعی بر قتل؛ حاکی از این است که بالاخره حضرت را شهید نموده است.. 2️⃣ثانیا روایاتی وجود دارد که میفرمایدهمه ما اهل بیت ع شهید و مسموم میشویم و صراحت روایات مذکور شامل حضرت نیز می شود 📘كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر ص 227 📗الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم ج2 ص : 123 📕من لا يحضره الفقيه / ج2 ص585 📚مختصر البصائر ص 261 تا جایی که علامه مجلسی بابی مبوب نموده تحت عنوان (أنهم عليهم السلام لا يموتون إلا بالشهادة) 📗بحار الأنوار ؛ ج27 ؛ ص207 3️⃣ثالثا در برخی منابع تصریح به شهادت ایشان توسط منصور شده است.که ایشان توسط سم منصور دوانیقی علیه اللعنه به شهادت رسیده اند. (قال أبو جعفر القمي سمه المنصور و دفن بالبقيع) 📙مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج4 ؛ ص280 📒اعتقادات الإماميه ؛ ص98 📕دلائل الإمامة ؛ ص246 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ ■شهادت امام جعفرصادق (ع) تسلیت■ ✍امام صادق علیه السلام در آخرین لحظات حیات که مرگ را نزدیک دیدند، دستور دادند که تمام خانواده و خویشان بر بالینش جمع شوند و پس از آنکه همه در کنار امام حاضر شدند ، چشم باز کرد و به صورت تک تک آنها نظر افکند و فرمودند: «اِنَّ شَفاعَتَنا لا تَنالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَلاةِ» شفاعت ما شامل کسی نمی شود که نمازش را سبک بشمارد. ❶ هرگز از دین و معتقدات مردم جستجو مکن که بدون دوست خواهی ماند. ⇦وسائل الشیعه ج12 ص86 ❷ محبوب ترین برادرانم نزد من کسی است که عیب های مرا نزد من هدیه آورد. ⇦اصول کافی ج3 ص452 ❸ هرکس به پدر و مادر خود با نگاه خشمگین و دشمنی نگاه کند در حالیکه آن دو به او ظلم کرده باشند، خداوند نمازش را قبول نکند ⇦وسائل الشیعه ج21 ص 501 ❹ خداوند بندگانش را به چیزی سخت تر از خرج کردن پول آزمایش نکرده است. ⇦خصال ج1 ص8 ❺ کسی که هنگام صبح صدقه بدهد، خداوند نحوست و شومی آن روز را از او دور مےکند. ⇦مکارم الاخلاق ص243 📚‍ احادیث الطلاب ص712 تا 727 🏴شهادت رئیس مذهب شیعه، امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ چرا شیعه را مذهب جعفری نامیده‌اند؟ 🔹 همزمان با شکل‌گیری نخستین دستگاه‌های مدون فقهی به عنوان مذهب، فقه امامیه نیز توسط امام صادق علیه‌السلام تدوین یافت و مذهب فقهی امامیه، همانند دیگر مذاهب فقهی که هر یک به نام بنیانگذارشان حنفی، مالکی، حنبلی و شافعی، نام‌گذاری شده بودند، مذهب «جعفری» نام گرفت. نامی که هم از سوی امامیه و هم از سوی اهل سنت از همان زمان به این مذهب اطلاق می‌شد. 🔸 امام صادق علیه‌السلام در این دوره علاوه بر بیان فروعات فقهی، اسلوب و چهارچوب فقه شیعه را نیز مشخص کردند. یکی از مهم‌ترین مشخصات فقه شیعه که توسط امام صادق مورد تاکید ويژه قرار گرفت، مخالفت با قیاس و استحسان عقلی بود. تمام مذاهب چهارگانه اهل سنت کم و بیش از این اصول عقلی برای استنباط احکام استفاده می‌کنند. امام صادق علیه‌السلام در ضمن مباحثه‌ای با ابوحنیفه به طور کامل این روش را رد کرده و بطلان آنرا به اثبات می‌رسانند. 🔹 کمبود روایات پیامبر در میان مسلمانان موجب شد، اهل سنت نه تنها اقوال صحابه و تابعین، بلکه سخنان مشهور و سیره عملی مسلمانان را بدون استنادِ روشن به پیامبر، به عنوان دلیلِ فقهی قلمداد کنند. امام صادق علیه‌السلام به شدت با این موضوع مخالفت کرده و مذهب شیعه را از تمسک به چنین منابع و مستنداتی دور کردند. حضرت در این باره می‌فرمایند: «آن کس که دین خود را از دهان مردان [انسان‌های معمولی بدون استناد به پیامبر] بگیرد، مردان او را نابود خواهند کرد و آن کس که دین خود را از کتاب و سنت بگیرد، تا زمانی که کوه‌ها برجایند، پابرجا خواهد بود.» 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/209520 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
🟢حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله درمورد عصر غیبت به جابر بن عبدالله انصاری فرمود: 🔅«قسم به خدایی که مرا به نبوّت برانگیخت ؛ مردم در عصر غیبت از وجود پر برکت فرزندم مهدی بهره‌مند خواهند شد و از نور ولایت در رهبری بهره جامعه، روشنایی خواهند گرفت، همانند بهره‌مند شدن از خورشید، اگرچه در زیر ابر باشد.» 🔅مهم‌ترین علّت عنایت حضرت حجت به مبلغان و دانشمندان مروج معارف اهل بیت - عليهم السلام - را در کلام حضرت هادی - عليه السلام - می‌توان درک کرد. آن حضرت جایگاه والای مبلّغان راستین و متعهد اسلامی را در منظر حضرت ولی عصر - عليه السلام - این گونه تبين فرمود: 🔅«اگر نبودند بعد از غیبت امام قائم، علمایی که با تبلیغات خود مردم را به سوی آن حضرت بخوانند و به آن بزرگوار راهنمایی کنند و با دلیل و برهان الهی از دین او دفاع کنند و بندگان ضعيف خدا را از دام‌های ابلیس و (یاران) شرور او نجات بخشند و از دام‌های ناصبیان رها سازند، مطمناً احدی در دین خدا باقی نمی‌ماند. امّا آنان کسانی هستند که زمام دل‌های شیعیان ضعیف ما را به دست گرفته‌اند و از گزند دشمنان و هجوم افکار منحرف پاسداری می‌کنند، همچنان که کشتی‌بان، سرنشینان کشتی را از گرفتاری‌ها و امواج هولناک دریا حفظ می‌کند. آنان برترین بندگان نزد خداوند عزوجل می‌باشند.» 📚 منبع: الاحتجاج، جلد ۱، ص ۱۸ الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج 🤲🌹 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ چرا امام صادق به عنوان رئیس مکتب شیعه معرفی می‌شوند؛‌ در حالی که کتابی ننوشته‌اند؟ 🔰 پاسخ 🔹 اگر كسی كتابی ننوشته باشد، دلیل بر عدم علم آن شخص نیست، همچنان که نگارش کتاب نیز دلیل بر عالم بودن شخص نیست و این اشکال نسبت به امام صادق علیه السلام از وجوه مختلف قابل پاسخ می باشد: 1️⃣ پیامبراكرم نیز كتابی ننوشتند، در حالی كه علم لدنی حضرت قطعی است و قرآن ‎كریم تصریح به این مطلب دارد. 2️⃣ علم امام صادق مانند سایر دانشمندان جهان علم كسبی نبود كه آن را به روی كاغذ درآورد تا از ذهن و خاطرشان بیرون نرود، بلكه حضرت وظیفه داشتند كه بشریت را ارشاد و هدایت كنند و این كار را با تمام موانعی كه در برابر ایشان قرار داشت، انجام دادند. 3️⃣ نگارش كتاب بهانه‌ای خوب برای حكام جائر جهت آزار و اذیت مذهب شیعه در آن زمان خفقان بود؛ زیرا تاریخ گواه این امر است كه امام صادق علیه السلام در خفقان شدیدی زندگی می‌كردند و شیعیان به راحتی نمی توانستند حضرت را ببینند و به بهانه های مختلف، حضور حضرت شرفیاب می شدند. 4️⃣ همچنین این گونه نیست که حضرت کتابی نداشته باشند بلکه کتاب هایی وجود دارد که به حضرت نسبت داده می شوند. 5️⃣ مورخان و محدثان بیان داشته‌اند که چهار هزار نفر از امام صادق علیه السلام، روایت نقل کرده‌اند. نه این که به صورت رسمی شاگرد ایشان باشند. به عنوان مثل افرادی برای چند روز حضور حضرت مشرف می شدند و از ایشان حدیث یاد می گرفتند و بر می‌گشتند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/196809 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘نکته‌ها از گفته‌ها 🔹کتاب «نکته‌ها از گفته‌ها» در واقع گزیده‌هایی از مجموعه سخنرانی‌های استاد حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید عبداللّه فاطمی‌نیا می باشد که در حسینیه الزهرا(س) ایراد شده است. 🔹مسجد و حسینیه الزهرا (س) از مراکز تبلیغی فرهنگی شهر مقدس مشهد است‌ که در ایام حضور مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی بهجت(ره) میزبان جلسات ایشان بوده است. اغلب سخنرانی‌های ایراد شده در این کتاب، در محضر ایشان بوده است. 🔹«نکته‌ها از گفته‌ها» مطالبی است کاربردی در زمینه‌های گوناگون به‌ویژه اخلاق و عرفان‌ و باید به این مطالب با همین دید نگریست. ویراست جدید این مجموعه در قالب دو جلد توسط «نشر نور معارف» به چاپ خواهد رسید. 🔰 @p_eteghadi 🔰
استقامت و پایداری امام صادق(ع)، اصل اسلام را حفظ کرد/ توصیه های امام صادق(ع) در اداره امور اخلاقی و اجتماعی مسلمین ◽️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: قوام مکتب تشیع با پایه ‌ریزی بنیادین و مستحکم صادق آل محمد (علیه السلام) و پدر بزرگوارشان شکل گرفت و شیعیان و پیروان ایشان مفتخر به شاگردی این مکتب و آن هم در محضر مفسران وحی الهی ‌اند. تنها بر تشکیل حوزه علمیه و بیان حکم فقهی بسنده نکردند بلکه ایشان با ملحدان از یک سو و با مشرکان و با امویان و عباسیان از سوی دیگر به مبارزه برخواستند و ضمن معرفی نظام اسلامی با این نظام را حفظ کردند. ▫️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی با اشاره به این مطلب به تشریح پاره ای از ویژگی های علمی و عملی آن امام همام پرداختند و بیان داشتند: وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) که ماست، مشابه همان کار و برنامه ای را که رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) در زمان خود انجام داد، بر عهده داشته است. وجود مبارک رسول گرامی (صل الله علیه وآله و سلّم) کرد، هم مشکلات محلّی و ملّی را و هم مشکلات منطقه ‌ای را و هم مشکلات جهانی را حل کرد. همان مشکلی که وجود مبارک پیامبر داشت و مشکل‌گشایی که به دست رسالت رسول اکرم انجام شد، همان مشکل در زمان امام صادق (سلام الله علیه) بود و همان مشکل ‌گشایی به دست امام صادق (سلام الله علیه) صورت گرفت. معظم له با اشاره گستردگی مردم در زمان امام ششم علیه السلام اظهار داشتند: مشکلات اعتقادی مردم حجاز، مجاوران حجاز و جهان معاصر در ابتدای بعثت پیامبر اسلام، الحاد ، شرک و مشوبیت اعتقادی و مانند آن بود؛ در عصر امام صادق(سلام الله علیه) هم همین مشکلات محلّی و ملّی از یک سو، منطقه‌ ای از سوی دیگر و بین‌المللی از سوی سوم وجود داشت. ▫️ معظم له در ادامه با اشاره به برخی از توصیه های امام صادق(ع) در اداره امور اخلاقی و اجتماعی مسلمین خاطرنشان کردند: از وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) سؤال کردند که اینکه شما فرمودید خدای سبحان همه کارها را در اختیار بشر قرار داد «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ‏ إِلَی‏ الْمُؤْمِنِ‏ أُمُورَهُ‏ کُلَّهَا وَ لَمْ یفَوِّضْ إِلَیهِ أَنْ یذِلَّ نَفْسَهُ» یعنی چه؟ ایشان فرمودند: خدا به افراد اجازه نداد که خودشان را ذلیل و فرومایه کنند. اگر چیزی را امضا کنند که ذلّت ملت در اوست، در حالی که دولت و ملّت و رهبری امت با این کار مخالف‌ هستند، بر اساس همین منش است؛ این مکتب امام صادق است که دارد کشور را اداره می‌کند. فرمود آن تعهّد، آن کنوانسیون، آن میثاق، آن پیمان و آن کاری که باعث ذلّت یک مملکت است را انجام ندهید، خدا چنین کاری را اجازه نداده است. ▫️ ایشان با اشاره به پاسخ امام ششم به سوالی در خصوص معنای «ذلت» تصریح داشتند: از حضرت سؤال کردند انسان خودش را ذلیل کند یعنی چه؟ فرمود آبروی انسان برای انسان نیست. انسان کاری بکند که «مسلوب ‌الحیثیه» شود این شخص معصیت کرده است! به ما گفتند آبرو، است؛ مثل جان، بعد فرمود راه آبروریزی و یکی از مصادیق آبروریزی و یکی از مصادیق ذلّت نفس که حرام است این است که انسان سِمتی را قبول کند که نتواند آن را اداره کند. اگر شما می ‌بینید در کشوری کسی سِمتی دارد و نمی ‌تواند آن را اداره کند این کار می‌ شود . لینک مطلب: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/y56691 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/05/30 🔰 @p_eteghadi 🔰