eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.6هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
تولد امیر مومنان ع در ماه ذی الحجه !!!! 🤔 : ❓مشهور آنست که ولادت امیر المومنین علیه السلام روز ۱۳ رجب است. عوام شیعه نیز قرنهاست که بازیچه شده اند و خبر ندارند که روز ۱۳ رجب یک قرارداد توافقی میان علما، بر اساس نقلی تاریخی است و نه تنها ریشه در روایات ندارد، بلکه روایات متعددی تاکید بر ولادت امیر المومنین علیه السلام در ماه ذی الحجه دارد.❗️❗️❗️ 💠💠 👌ولادت امیر مومنان علیه السلام در تاریخ ١٣ رجب نزد محدثین و مورخین شیعه از شهرت بسزایی برخوردار است . ❕شیخ طوسی می گوید : "آن حضرت در مکه و در روز جمعه سیزدهم رجب سی سال پس از «عام الفیل» در درون کعبه متولّد شد و در شب جمعه ۲۱ رمضان سال چهلم هجری در کوفه در سن ۶۳ سالگی به شهادت رسید. " "" لِثَلَاثَ عَشْرَةَ لَیْلَةً خَلَتْ مِنْ رَجَبٍ " 📚تهذیب الاحکام ج ٦ ص ١٩ 👌شیخ مفید هم می گوید : "علی بن ابی طالب بن عبدالمطّلب بن هاشم بن عبدمناف سیّد اوصیا علیه أفضل الصلوات و السلام کنیه اش ابوالحسن. وی در مکّه و در درون کعبه روز جمعه سیزدهم ماه رجب ۳۰ سال بعد از عام الفیل متولّد شد " 📚الارشاد ج ١ ص ٥ 👌البته روایتی از امام صادق علیه السلام است که ولادت امیر مومنان علیه السلام را در ماه شعبان می داند , چنان که صفوان جمّال از إمام جعفرصادق روایت کرده است که فرمود : "علی بن ابی طالب علیه السّلام روز یکشنبه روز هفتم شعبان ۱۲سال پیش از بعثت متولّدگردید " " وُلِدَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ فِی یَوْمِ الْأَحَدِ لِسَبْعٍ خَلَوْنَ مِنْ شَعْبَانَ " 📚مصباح المتهجد ج ٢ ص ٨٥٢ 👌هیچ مانعی ندارد که ما به هر دو تاریخ عمل کنیم و هم ١٣ رجب و هم ٧ شعبان را برای ولادت امیر مومنان ع پاس بداریم , چنان که علامه مجلسی می گوید : " مشهور ميان محدّثان و مورّخان آن است كه آن حضرت در روز جمعه سيزدهم ماه رجب، سى سال پس از عام الفيل، در ميان كعبه معظّمه متولّد شد .... ❗️شيخ طوسى عليه الرحمه در مصباح به سند صحيح از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده است كه ولادت موفور السّعاده آن حضرت در روز يكشنبه هفتم ماه مبارك شعبان واقع شد ، و قول اوّل اشهر است. و اگر به هر دو روز احترام نمايند بهتر است " 📚جلاء العيون، ص: 289 👌نقلی هم است که تولد امام علی علیه السلام را در ذی الحجه می داند که حضرت فاطمه بنت اسد سه روز در کعبه بودند و در یکی از این سه روز امیر مومنان ع متولد شدند و در روز هشتم ذی الحجه از کعبه خارج شدند : بَقِیَتْ فِیهِ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ ... فَسُمِّیَ ذَلِکَ الْیَوْمُ یَوْمَ التَّرْوِیَةِ " 📚امالی طوسی ص ٧٠٨ 👌علامه مجلسی در توضیح این نقل می گوید : ""بر کسی پوشیده نیست که این خبر با آنچه مورخان آورده اند تعارض دارد و می‌توان آن را از باب «نسیء» تلقی کرد که کفار جاهلیت آن را بدعت نهادند، به این گونه که ولادت حضرت علی علیه السلام در ماه رجب یا شعبان بوده و مراسم حج را در آن سال در ماه رجب یا شعبان برگزار کردند که ماه تولد علی علیه السّلام بود و به احتمال قوی تر در ماه شعبان و خداوند می‌داند. " 📚بحار الانوار ج ٣٥ ص ٣٩ ❗️معنای کلام علامه مجلسی این است که ماه تولد علی علیه السلام رجب یا شعبان بوده است , مشرکین عرب ماه ذی الحجه و انجام اعمال حج را از باب " نسیء " تاخیر انداختند و در ماه رجب یا شعبان واقعی برگزار کردند و در همان هنگام امیر مومنان به دنیا آمد و چهارمین روز تولد حضرت مصادف بود با یوم الترویه یعنی هشتم ذی الحجه . 🔸در رابطه با " نسیء " می نویسند : "مشرکین هر وقت مى‏خواستند احترام ماههاى حرام را بشكنند، مى‏گفتند: مانعى ندارد، يك ماه ديگر را به جاى آن مى‏نهيم، كه قرآن سخت، اين عمل زشت را مذمت كرده و مى‏گويد:«تأخير ماه‏هاى حرام (و جا به جا كردن آنها) فقط، افزايشى در كفر (مشركان) است». ( توبه ٣٧ ) ❗️اين احتمال نيز داده شده است كه گاهى به خاطر افتادن ذى الحجه در تابستان مسئله حج بر آنها دشوار مى‏شد و مى‏دانيم حج و مراسم آن براى عرب جاهلى تنها مسئله عبادت نبود بلكه اين مراسم بزرگ كه از زمان ابراهيم ع به ياد مانده بود كنگره عظيمى محسوب مى‏شد كه مايه رونق تجارت و اقتصاد آنها بود و فوائد گوناگونى از اين اجتماع نصيب آنها مى‏شد، لذا جاى ماه" ذى الحجة" را به ميل خود تغيير داده، و ماه ديگرى را كه هوا در آن ماه، آمادگى بيشترى داشت بجايش قرار مى‏دادند " 📚تفسير نمونه، ج‏7، ص: 410 _ پيام قرآن، ج‏8، ص: 54 👌شما اگر توضیح علامه مجلسی را هم نپذیرید باز هم مشکلی ایجاد نمی کند , می توانید به هر سه تاریخ عمل کنی و هر سه را از باب میلاد امیر مومنان ع پاس بدارید , یعنی هم تاریخ رجب و هم تاریخ شعبان و هم تاریخ ذی الحجه . 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢سور مسبحات💢 سوره هایی هستند که با عبارت « یُسَبِّحُ لِلّهِ » و نظیر آن شروع می شوند و علت نامگذاری آنها به این جهت است که با تسبیح خدا آغاز میگردند. و شامل سوره هاي اسراء، حديد، حشر، صف، جمعه، تغابن و اعلي است. شیخ کلینی در کافی از حضرت امام محمد باقر(ع) روایت کرده که هر کس بخواند مسبحات، یعنی سوره حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن و اعلی را پیش از خواب، نمیرد تا درک نماید حضرت قائم(ع) را و اگر مرد در جوار حضرت پیغمبر(ع) خواهد بود. اصول کافی، ج 2، ص 593، دارالاضواء. و امام باقر(ع) فرمود:«کسی که مسبحات را بخواند، از دنیا نمی رود تا حضرت مهدی(عج) را درک کند و اگر جلوتر از دنیا برود، در جهان دیگر در همسایگی رسول خدا(ص) خواهد بود.» فضایل و آثار قرائت سوره ها،ص 74. البته برخی منظور از مسبحات را شش سوره 1- سوره حدید 2- سوره حشر 3- سوره صف 4- سوره جمعه 5- سوره تغابن 6- سوره سبّح باسم ربّک الاعلى. را می دانند و برخی مفسرین مانند نویسنده تفسیر نمونه معتقد است، مسبحات سوره هایى است که با سبح لله یا یسبح لله آغاز مى شود و آن پنج سوره است: سوره حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن. 🔰 @p_eteghadi 🔰
اگر کسی ادعای حکومت اسلامی( قبل ظهور) کند کذاب است ؟ 1️⃣اولا عین این روایت را نیافتیم. تعبیر روایات طاغوت بودن چنین حکومتی است.نه کذاب. 2️⃣ثانیا این روایت (و یا مشابه آن) به هیچ وجه دلالت ندارد که قیام‌های بحق و تشکیل حکومت عادلانه، طاغوت و عبادت غیرخداوند (و یا گمراهی) است بلکه در خود روایت قرینه داریم که مراد قیام طاغوتی و قیام‌هایی است که در مسیر خدا و اهل‌بیت نباشد، بلکه در عرض و مقابل آنها باشد، آن قرینه ذکر کلمه «طاغوت» و جلمه «یَعبدُ من دون الله» است. مؤیّد این مطلب روایت دیگری است که می‌گوید: «و مَنْ رَفَعَ رایة ضلالة فصاحبها طاغوت» هر کسی پرچم ضلالت بر افرازد، صاحبش طاغوت است، در نتیجه روایت مذکور به قرائن خارجیه قید بر می‌دارد، که هر پرچمی که در مسیر ضلالت برافراشته شود طاغوت است نه پرچم حق، و هرگز به اطلاق روایت که هر قیامی قبل از ظهور مهدی (عج) طاغوتی است نمی‌توان تمسک نمود، چرا که اطلاق آن حتّی قیام امام حسین ـ علیه‌السّلام ـ را هم شامل می‌شود، چون قبل از قیام مهدی (عج) است، و هرگز هیچ مسلمانی حتی انسان فهمیده‌ای در حقانیت قیام امام حسین ـ علیه‌السّلام ـ شک ندارد، از این گذشته ما قیام‌های فراوانی را داشته‌ایم در تاریخ توسط غیر ائمه ـ علیه‌السّلام ـ و انسان‌های غیرمعصوم، که مورد تأیید ائمه قرار گرفته‌اند 🔰 @p_eteghadi 🔰
❣داستانی اعتقادی از امیرالمومنین علی علیه‌السلام ✳️ روزی امیر مؤمنان علی علیه‌السّلام در مسجد کوفه بر فراز منبر در حال سخنرانی بود. 🔺 مردی قوی‌دل و سخنور به نام «ذِعلِب» از مجلس برخاست و گفت: «ای امیر مؤمنان! آیا پروردگار خود را دیده‌ای؟» 🔹 امام فرمود: «وای بر تو! من آن نیستم خدایی که ندیده باشم، پرستش کنم.» 🔸 ذعلب: «ای امیر مؤمنان! خدا را چگونه دیده‌ای؟» 🔹 امام: «وای بر تو ای ذعلب! دیدگان، او را با چشم نبینند؛ بلکه دل‌ها او را به حقیقت ایمان درک کنند. 📚 داستان‌های اصول کافی، ص ۷۴. 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 آیا اقوام در قیامت همچنان رابطه فامیلی دارند💠 🔳 باتوجه به آیه زیر روابط فامیلی در قیامت از بین میرود: 🔹فَإِذَا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لَا يَتَسَآءَلُونَ (مومنون آیه 101) چون‌ قيامت‌ بر پا گردد، بين‌ مردم‌ روابط‌ نَسَبی نخواهد بود؛ و بين‌‌ خويشاوندان‌ گفتگوئی نيست‌. ✅ چون‌ روابط‌ اين‌ دنیا از شئون‌ همین دنیاست ‌و قیامت شئون‌ ديگری دارد که در آن روابط فامیلی جایگاهی ندارد. 💢 در این دنیا روابط انسانها بر اساس نیازشان به همدیگر است، لذا در قیامت که منفعت رساندن بر اساس تقواست، دوستی‌های غير خدائی‌ تبديل‌ به‌ دشمنی میشود و انسان‌ از پدرش‌، مادرش، همسرش و پسرش‌ فرار ميكند. 🔹 الاخِلّآءُ يَوْمَئِذِ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ. (زخرف ۴۷) دوستان‌‌ در آن‌ روز، بعضی با بعضی دیگر‌ دشمنند، مگر‌ پرهيزكاران‌. ✅ نتیجه اینکه: اگر رابطه قومی و قبیله ای در این دنیا بر محوریت دین نباشد، در قیامت از بین خواهد رفت و هیچ گونه کمکی نخواهد کرد. مگر کسانی که ارتباطشان خدایی باشد، مانند زن و شوهری که اهل ایمان باشند، در بهشت هم باهم خواهند بود. ‌‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💥💥💥 به نظر شما امام زمان (عج) چه کسانی را ملعون می دانند؟ 💥💥💥 امام زمان (عج): ملعون است کسی که نماز صبح را به تاخیر بیندازد تا ستاره ها دیده نشود و نماز مغرب را تاخیر اندازد تا ستاره ها دیده شوند. [ وسائل الشیعة، ج۴، ص۲۰۱ ] رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ): بهترین کارها در نزد خداوند متعال نماز اول وقت است. آنگاه نیکی به پدر و مادر و بعد از آن جهاد در راه خدا. [ نهج الفصاحه ] رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ): خداوند فرشته ای دارد که هنگام نماز بانگ می زند؛ ای آدمی زادگان برخیزید و آتش هایی را که بر خویشتن افروخته اید، خاموش سازید. [ نهج الفصاحه ] امام رضا ( علیه السلام ): هر گاه مشغول کسب و کار بودی و وقت نماز فرا رسید، کارَت تو را از نماز اول وقت باز ندارد. [ مستدرک الوسایل ] رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) : تنها آن مقدار از نماز پذیرفته می شود که با حضور قلب خوانده شود. [ بحارالانوار، ج۸۱ ] « شیخ رجبعلی خیاط می گفت: شیطان را دیدم بر جایی که انسان در نماز می خاراند بوسه می زند! » [ کیمیای محبت، ص۲۱۹ ] « شما را چه عملی به دوزخ افکند؟ جواب دهند: ما از نمازگزاران نبودیم و مسکینی را طعام ندادیم و همواره با اهل باطل به بطالت می گذراندیم و همیشه روز جزا را تکذیب می کردیم. » [ سورة مدثر، آیات۴۲ الی۴۶] 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔵چه کسی جان حضرت عزرائیل را میگیرد؟ ✅طبق روایت معتبری که از امام سجاد (علیه السلام) نقل شده است به هنگام فرارسیدن روز قیامت خداوند به اسرافیل دستور می‌دهد که در صور بدمد، 🍃وقتی اسرافیل دستور الهی را اجرا نموده و در صور می‌دمد ناگهان صدای هولناکی از آن به سوی زمین برمی خیزد، ⛔️ آن صدا به اندازه‌ای ترسناک است که تمام موجوداتی که روی زمین هستند از جن و انس گرفته تا شیاطین خبیث، همه و همه در اثر آن غش کرده و میمیرند. سپس عالم را سکوتی هولناک فرا میگیرد.. 💠در ادامه همین روایت امام چهارم می‌فرماید: 🌸سپس خداوند به عزرائیل می‌فرماید: ای عزرائیل چه کسانی باقی مانده‌اند؟ 🌴فرشته‌ی مرگ می‌گوید: «أنت الحی الذی لا یموت» شما که هیچ گاه نمی‌میری و جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و من. 🌼خداوند به عزرائیل دستور می‌دهد که روح آن سه فرشته‌ی مقرّب درگاهش را قبض کند. سپس خداوند به او می‌گوید: چه کسی زنده مانده است؟ عزرائیل جواب می‌دهد: بنده‌ی ضعیف و مسکین تو عزرائیل 🌺 در این هنگام از طرف خدا خطاب می‌رسد: بمیر ای ملک الموت. 🍀 عزرائیل صیحه ای می‌زند که اگر این صیحه را مردم پیش از مرگ خود می‌شنیدند در اثر آن می‌مردند. 💥 وقتی تلخی مرگ در کامش پدیدار می‌شود، می‌گوید: اگر می‌دانستم جان کندن این مقدار سخت و تلخ است، همانا در این باره با مؤمنین مدارا می‌کردم. ♦️ در این هنگام خداوند خطاب می‌کند: ♻️ ای دنیا کجایند پادشاهان و فرزندانشان؟ کجایند ستمگران و فرزندانشان؟ کجایند ثروت اندوزانی که حقوق واجب خود را ادا نکردند؟ 🌷 امروز پادشاهی عالم از آن کیست؟ هیچ کس پاسخ نمی‌گوید. آنگاه خداوند خود می‌فرماید: (لله الواحد القهار) پادشاهی از آن خداوند یگانه و قهار است.💥 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸امام حسن عسکری(ع): 🔹المُومِنُ بَرَکَةٌ عَلی المُومِنِ وَ حُجَّةٌ عَلی الکافر؛ 🔹مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است/تحف العقول، ص ۴۸۹ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓ آیا حدیث غدیر از نظر علمای اهل سنت معتبر است؟ 🔰 پاسخ 🔹 حدیث غدیر از احادیثی است که محدثان و مورخان اسلامی - اعم از شیعه و اهل سنت - به صورت متواتر آن را روایت کرده‌اند. متواتر بودن حدیث غدیر، مقتضای قوانین طبیعی جوامع بشری است؛ زیرا پیامبر آن را در میان انبوه مسلمانانی که با او در حجة الوداع شرکت کرده بودند، در غدیر خم ایراد کرد. با این وجود نظرات علمای اهل سنت در این باره متفاوت است. 1️⃣ برخی از علمای طراز اول اهل سنت، حدیث غدیر را متواتر دانسته اند. حدیث متواتر حدیثی است که هیچ شک و اشکالی در صادر شدن آن از معصوم وجود نداشته باشد: شمس الدين ذهبی شافعی (متوفای ۷۶۸ ق) در تلخيص المستدرک، طرق مختلف حدیث غدیر را ذکر کرده و بسیاری از آنها را صحیح دانسته و گفته است: صدر حديث (من کنت مولاه فعلى مولاه) متواتر است و من به صدور آن از پیامبر یقین دارم، و جمله «اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ» نیز سندش قوی است. این سخن وی را آلوسی و ابن کثیر نیز نقل کرده‌اند. 2️⃣ عده ای دیگر از علمای سنی عقیده به صحت حدیث غدیر دارند: حافظ ابوعیسی ترمذی (متوفای ۲۷۹ ق) پس از ذکر حدیث غدیر گفته است: هذا حدیثٌ حسنٌ صحيحٌ؛ این حدیثی حسن و صحیح است. حافظ ابو جعفر طحاوی (متوفای ۳۲۱ ق) پس از نقل حدیث غدیر گفته است: این حدیث از نظر سند صحیح است و بر هیچ یک از راویان آن اشکالی وارد نیست. ابوعبد الله حاکم نیشابوری (متوفای ۴۰۵) حدیث غدیر را به چند طریق صحيح، روایت کرده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🚫 نگهبان مسلّح 🏦 تابحال دقت کردید برای حفظ و حراست از دارایی‌ها و پول‌های داخل بانک، جلوی بانک‌ها سرباز و نگهبان مسلّح می‌گذارند؟! 🚫 غالباً از بانک‌هایی که از آن‌ها محافظت می‌شود، دزدی صورت نمی‌گیرد؛ چراکه نگهبان، عامل بازدارنده‌ای است تا جلوی اتفاقاتی مثل سرقت را بگیرد. ❇️ خانم‌ها نیز از جهتی همچون بانک‌ها هستند؛ چراکه برای جلوگیری از تعرّض دیگران - مخصوصاً مردهای اجنبی و سارقِ عفّت - نیاز به نگهبانی دارند که از وجود ارزشمند آن‌ها حفظ و حراست کند. ‼️ آن نگهبانی که همواره با بانوان خواهد بود و از آنان حراست خواهد کرد، حجاب و طرز تفکر آن‌هاست. 🔷 هرچه نگهبان مستحکم و ورزیده‌تر، مسلّح و جدّی‌تر باشد، احتمال دست‌برد و سوء قصد دزدان به آن بانک کمتر خواهد بود. 🔻 حجاب نیز همین‌گونه است؛ یعنی هرچقدر محکم‌تر و بازدارنده‌تر باشد، سوء قصدِ مردان هوس‌باز به بانوان کمتر خواهد بود. 🍀 حجاب نگهبان مسلّحی است که از - بانک وجودی- بانوان سرزمین‌مان پاسداری می‌کند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⛔️ شبهه ⁉️ چگونه ممکن است مسلمانان به این سرعت سخن پیامبرشان مبنی بر جانشینی امام علی علیه‌السلام را فراموش کنند؟ این نشان می‌دهد که منظور پیامبر در روز غدیر دوستی و محبت بوده است نه ولایت و جانشینی. 🔰 پاسخ 🔸 فرمایش رسول خدا قطعا معنای مهم سرپرستی و جانشینی را در برداشته، اما مردم جاهل با پیروی از منافقان دنیاپرست آن را انکار کردند. 🔹 اگر بخواهیم منطق موجود در شبهه را قبول کنیم، باید آیات قرآن را نیز انکار کنیم. فراموش کردن و یا حتی مخالفت با چنین دستور مهمی، نه تنها ممکن است بلکه قرآن کریم حادثه‌ای بدتر و مهمتر از انکار جانشینی را برای مسلمانان نقل کرده است. 🔸 آیه ۱۴۲ سوره اعراف از سفر حضرت موسی علیه‌السلام به کوه طور و دریافت کتاب تورات خبر می‌دهد. به بنی اسرائیل گفته شد که این سفر ۳۰ روز به طول می‌انجامد و به فرمان خدا، حضرت هارون جانشین و خلیفه برادرش شد. پس از آنکه مشخص شد سفر حضرت موسی ۱۰ روز بیشتر طول می‌کشد، فتنه‌ای بزرگ به سرعت در میان بنی اسرائیل ایجاد شد و سامری توانست در کمتر از ۱۰ روز بنی اسرائیل را گوساله پرست کند. 🔹 مقایسه داستان بنی اسرائیل و ماجرای غدیر حقایق مهمی را روشن می کند: 1️⃣ غیبت موسی۱۰ روز به طول انجامید؛ اما وفات خاتم الانبیاء ۷۰ روز پس از واقعه غدیر بود. 2️⃣ مردم پس از موسی از خداپرستی به گوساله پرستی رو آوردند، اما پس از غدیر، تنها جانشین رسول خدا را نفی کردند. 3️⃣ مهمترین معجزه‌ پیامبر معظم اسلام قرآن بود ولی بنی اسرائیل با دیدن ۹ معجزه بزرگ توسط موسی، آنها را فراموش کردند. 4️⃣ بنی اسرائیل می‌دانست موسی زنده است و هارون را رها کردند اما پیغمبر اسلام از دنیا رفت و جانشین او را رها کردند. ✅ پس فراموشی و انکار واقعه غدیر به معنایی که شیعه می‌گوید نه تنها امکان دارد بلکه به وقوع نیز پیوست و دنیاپرستی و تبعیت از شیطان باعث ارتداد امت پس از رسول خدا شد که باید پاسخ گوی این انحراف باشند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 حکایت زن بدكاره‏ 📌 امام باقر عليه السلام مى فرمايد: زنى بدكاره، به قصد آلوده كردن عده اى از جوانان بنى اسرائيل، مشغول فعاليت شد، زيبايى زن آن چنان خيره كننده بود كه گروهى از جوانان گفتند: اگر فلان عابد او را ببيند تسليم او خواهد شد. 🔹 زن سخن آنان را شنيد، گفت: به خدا قسم به خانه نمى روم مگر اين كه آن عابد را گرفتار بند شهوت كنم. 🔸 به هنگام شب بر در خانه عابد رفت و گفت: مرا راه بده، عابد از پذيرفتن آن زنِ تنها، در آن وقت شب امتناع كرد. زن فرياد برآورد: گروهى از مردان هرزه به دنبال منند و اگر مرا نپذيرى كارم به رسوايى مى كشد. عابد چون سخن او را شنيد، به خاطر نجات او در را باز كرد. همين كه آن زن وارد خانه شد، لباس از بدن درآورد. جمال زن و بدن خيره كننده همراه با عشوه و نازش عابد را مسحور كرد. پس دست به بدن زن زد، ولى ناگهان دست خود را كشيد و در برابر آتشى كه زير ديگ روشن بود قرار داد. زن به او گفت: چه مى كنى؟ جواب داد: دستى كه برخلاف خدا به اجراى عملى برخيزد سزاوار آتش است. زن از خانه بيرون دويد، گروهى از مردم بنى اسرائيل را ديد، پس فرياد زد: عابد را دريابيد كه خود را هلاك كرد. مردم به سراغ آن بنده خائف حق رفتند و با كمال تعجّب ديدند از ترس عذاب الهى دست خود را به آتش سوزانده است. 📚 عرفان اسلامى : 1/183 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
⛔️ شبهه ⁉️ آیا پیامبر و امام علی علیهما‌السلام نیز اینقدر نسبت به حجاب حساسیت داشته و به مردم تذکر می‌دانند یا به دنبال مسائل مهم‌تری بودند؟ 🔰 پاسخ 🔹 پیامبر خدا با همه مظاهر شرک و جهالت مبارزه می کردند؛ حال برخی از موارد مانند شرک و بت پرستی اولویت داشت؛ چرا که وقتی فرد مشرک هست و تو را قبول ندارد و حتی با تو سر جنگ دارد، نمی توان سخن از احکام دین و حجاب و ... گفت. 🔸 پیامبر خدا ابتدا مردم را از شرک و بت پرستی نجات داد و سپس با احکام ناب اسلام آن ها را به سمت خوبی ها و معنویات سوق داد. 🔹 مقایسه زمان ما با زمان شروع کار پیامبر و مبارزه با مشرکان درست نیست و جامعه ما را باید با وضعیت مسلمانان بعد از هجرت به مدینه مقایسه کرد که روز به روز احکام جدیدی ابلاغ می شد و از آن جا که ایمان به خدا داشتند به این احکام پایبند بودند؛ اغلب احکام اسلام و آیاتی که سخن از نماز و روزه و زکات و حجاب و ... می گویند مربوط به بعد از هجرت و آیات مدنی هستند؛ در مکه ابلاغ احکام اسلام سودی نداشت؛ چرا که اغلب مخاطبان مشرک بودند و با اصل پذیرش دین مشکل داشتند. 🔸 زمان امیرالمومنین علیه السلام بدون شک حجاب مورد تاکید بوده و مانند سایر احکام به آن عمل می شده است، امیرالمومنین علی علیه السلام در ضمن سخنانی به فرزندشان می فرمایند: «در مورد حجاب بانوان سختگیر باش، چرا که رعایت حجاب به طور جدّی و محکم، زنان را سالمتر و پاکیزه تر، حفظ خواهد کرد.» 🔹 نگاه انحصار گرایانه در امر به معروف و نهی از منکر به حجاب شایسته نیست و حکومت اسلامی وظیفه دارد، با همه مشکلات و مفاسد مبارزه کند و در نظام جمهوری اسلامی نیز با انواع مفاسد مبارزه می شود؛ برای نمونه ایران در مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر در بالاترین رتبه ها قرار دارد و هر ساله تعداد زیادی شهید در این راه تقدیم می کند. 🔸 منکر بی حجابی بر خلاف سایر منکرات، بیشتر جنبه ظاهری دارد و از طرفی نیز یکی از عوامل مهم فساد و بی بند و باری می شود و نمی توان به دلیل وجود مشکلات دیگر، چشم از مفاسد بی حجابی و آثار شوم آن برداشت. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢مقابله با طلسم 💢 هر چند طلسم خرافه نیست و دارای اثر است؛ ولی هر کسی قدرت طلسم ندارد. بسیاری از کسانی که ادعای دانستن طلسم دارند، صادق نیستند؛ بلکه آن را ابزاری برای فریب دیگران و کسب درآمد برای خود قرار دادهاند. بهترین راه برای ابطال سحر پناه بردن و توکل بر خدا و تلاوت برخی از سوره های قرآن؛ مانند فلق و ناس میباشد. انسان موجود پیچیده‌ و ناشناخته ای است، می‌تواند کارهای خارق ‌العاده و غیر طبیعی انجام دهد. این قبیل کارها از ابعاد مادی و غیر مادی وجود انسان سرچشمه می‌گیرد. از جهت مادی انسان می‌تواند با کمک ابزار مادی و با انجام برخی تمرینات، سرعت خود را در انجام برخی کارها افزایش دهد و یا نسبت به برخی پدیده‌ها عادت کند که برای دیگران تعجب آور باشد. از جهت معنوی نیز انسان با به کارگیری نیروی‌های روانی و روحی کارهای فوق العاده انجام می دهد. یکی از این امور خارق العاده طلسم است. مجمع البحرین در ذیل کلمه طلسم می نویسد: «سه نظریه مشهور درباره واژه طلسم وجود دارد: 1. از دو لفظ طلٌ به معنای اثر و اسم ترکیب یافته است. 2. لفظی است یونای به معنای گره غیر قابل گشودن. 3. مقلوب کلمه مسلط است». نویسنده «کشٌاف اصطلاحات العلوم و الفنون» می نویسد: «عبد العلی بیرجندی در شرح تذکره گوید: طلسم عبارت از خارقی است که مبدأ آن قوای فعٌاله (اثر گذار) آسمانی آمیخته با قوابل زمینی منفعله (اثر پذیر) است، تا بدان امور شگفت و غریب پدید آورند؛ زیرا برای حدوث کائنات عنصری که اسباب آنها قوای آسمانی است، شرایط مخصوصی است و به این شرایط استعداد قابل، کمال می پذیرد و از این رو کسی که احوال قابل و فاعل را بشناسد و بر جمع میان آنها قادر باشد، می تواند به ظهور آثار عجیب و شگفتی پی برد». پس اولاً؛ در طلسم از طریق برخی ابزار و وسایل مادی، نیروهای ماورائی جهت انجام کارها به خدمت گرفته می‌شوند. ثانیا؛ طلسم کار ساده و راحتی نیست و از دست هر کسی برنمی آید. باید توجه داشت که از هر کسی که ادعای دانستن این امور را دارد، نباید به راحتی پذیرفت؛ چون بسیاری از سودجویان از این راه برای خود منبع درآمد درست کرده و مردم را فریب می دهند. ثالثاً؛ طلسم خرافه نیست و دارای اثر و واقعیت است. ابن سینا بر این باور است که سبب سحر نفوس قوی هستند که بدون استفاده از ابزار مادی به وقوع می پیوندد؛ ولی طلسم از ارتباط قوای آسمانی و قوای زمینی ناشی می شود. وی می گوید: «پدیده های غیر عادی در جهان طبیعت از سه منشأ سرچشمه می گیرند: الف. هیئت نفسانی، ب. خواص اجسام عنصری؛ مثل جذب آهن توسط مغناطیس، ج. قوای آسمانی که در اثر ارتباط با قوای زمینی آثار عجیب را در پی دارد. سحر از نوع اول است، ولی طلسم از نوع سوم است». مرحوم شهید اول بعد از بیان تعریفی نزدیک به تعریف یاد شده از بیرجندی، می نویسد: «طلسم حرام و کسب درآمد کردن از این راه نیز حرام است». طلسم علی‌رغم وجود و تأثیرات غیر قابل انکار آن، قابل ابطال است. ابطال طلسم از طرق مختلف امکان پذیر است. از آن جا که یگانه قدرت مؤثر در عالم خدای قادر متعال است. لذا بهتر است برای حل مشکلات به جای روی آوردن به سحر، طلسم، جادو و امثال آن به درگاه رحمت حضرت حق پناه بریم، «و من یتوکل علی الله و کفی بالله وکیلا». مسبب حقیقی و مسبب الاسباب تنها خداوند است. اگر طلسم و سحر و مانند آن تاثیر و سببیتی نیز داشته باشند، خداوند آنها را سبب قرار داده است. بنابراین؛ بهترین شیوه برای ابطـال طلسمات، توکـل به خداوند قهـار و جبار و پناه بردن به اقیانوس بی‌کران رحمت او، قرآن کریم است؛ چرا که «ما آنچه از قرآن فرستیم شفا و رحمت الاهی برای اهل ایمان است». برای جلوگیری از تأثیرات سحر و طلسم قرائت قرآن کریم به خصوص سوره‌های کافرون، اخلاص، فلق و ناس بسیار مؤثر است. دعاهایی نیز در برخی از کتب دعا؛ مانند مفاتیح الجنان ذکر شده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ چرا امامت در شیعه مثل پادشاهان موروثی است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢هنر بی حجابی💢 آیا بی حجابی هنر است؟ ✅بی حجابی مغایر با فطرت انسان است و انسان به صورت طبیعی دنبال حجاب و پوشش می باشد. لذا آدم ع و حوا ؛وقتی متوجه شدند –ولو نامحرمی نبود-دنبال ستر عورت برآمدند. فَبَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ 📖طه121 و برهنگى آنان برايشان نمايان شد و شروع كردند به چسبانيدن برگهاى بهشت بر خود برهنگی در واقع سیره و روش حیوانات است و البته اگر حیوان نیز متوجه شود و برای او آشکار شود و تعقل کند خود را خواهد پوشاند. اصلا وجه تمایز انسان و حیوان همین عقل است . که کنترلش کرده و باید و نبایدهایی برای او تعریف می کند. حیوان چون عقل ندارد حیاء نیز ندارد و قبح بی حیایی را درک نمی کند. و کمال و افتخار انسان به عقل اوست. اگر با بی حجابی و لخت و برهنگی خود را در ردیف حیوانات قرار دهد در واقع تنزل رتبه پیدا کرده و نه تنها افتخار نیست بلکه مایه سرافکندگی اوست... حجاب پوششی است که او را از گرما و سرما حفظ و مایه زینت او میشود.برهنگی زیبایی ندارد . و انسانهای برهنه زینت و زیبایی قابل عرضه ندارند. 🔴طاووس لخت و بی پر زیبایی ندارد. همچنین انسان بی لباس.... البته اسلام برای حجاب تعریف خاصی ارائه کرده و بی حجاب و بد حجاب در عمل؛ضد قرآن اقدام میکند.کافر و معاند که سبک زندگی خودش را دارد؛مصیبت این است که مسلمان معتقد به قرآن که در مشکلات استخاره قرآن می گیرد و قسم به قرآن می خورد و آنرا مقدس و محترم و کلام خدا می داند؛چگونه آیات حجاب قرآن را زیرپا می گذارد . و دهن کجی به قرآن می کند؟!!! 📖نور31 📖احزاب59 پس لخت شدن هنر نیست وگرنه حیوانات هنرمندتر از بی حجابهای بشر می باشند.چون هم سابق اند و هم در بی حجابی و بی حیایی شان کاملتر است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ با حجاب اجباری انسان ها حریص تر می شوند!! اگر حجاب اجباری نباشد همه چیز عادی می شود و فساد زیاد نمی شود؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «باید دختران را [در دادن هدایا] بر پسران مقدم بدارید؛ زیرا هر کس دخترش را خوشحال کند، مانند آن است که برده ای از نسل اسماعیل را آزاد ساخته است» 📘مفاتیح الحیاة ص ۲۵۱ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ داستان ازدواج پسر جوان با مادرش 💠 امیرالمومنین علیه السلام به وشاء فرمود: به محلتان برو! زن و مردی را بر در مسجد می بینی با هم نزاع می كنند آنان را به نزد من بیاور، وشاء می گوید بر در مسجد رفتم دیدم زن و مردی با هم مخاصمه می كنند، نزدیك رفتم و به آنان گفتم امیرالمومنین شما را می طلبد، پس همگی به نزد آن حضرت رفتیم . علی علیه السلام به جوان فرمود: با این زن چكار داری؟ 🔸 جوان : یا امیرالمومنین ! من این زن را با پرداخت مهریه ای به عقد خود در آوردم و چون خواستم به او نزدیك شوم ، خون دید و من در كار خود حیران شدم. 🔹 امیرالمومنین علیه السلام به جوان فرمود: این زن بر تو حرام است و تو هرگز شوهر او نخواهی شد. مردم از شنیدن این سخن در اضطراب و متعجب شدند. 💢 علی علیه السلام به زن فرمود: مرا می شناسی؟ زن : نامتان را شنیده ، ولی تاكنون شما را ندیده بودم. ✍ علی علیه السلام تو فلان زن دختر فلان و از نوادگان فلان نیستی؟ زن : آری ، بخدا سوگند. حضرت امیر: آیا به فلان مرد، فرزند فلان در پنهانی بطور عقد غیر دائم ، ازدواج نكردی و پس از چندی پسر زاییدی و چون از عشیره و بستگانت بیم داشتی طفل را در آغوش كشیده و شبانه از منزل بیرون شدی و در محل خلوتی فرزند را بر زمین گذارده و در برابرش ایستاده و عشق و علاقه ات نسبت به او در هیجان بود، دوباره برگشتی و فرزند را بغل كردی و باز به زمین گذاردی و طفل ، گریه می كرد و تو ترس رسوایی داشتی ، سگهای ولگرد اطرافت را گرفته و تو با تشویش و ناراحتی می رفتی و بر می گشتی ، تا این كه سگی بالای سر پسرت آمد و او را گاز گرفت و تو بخاطر شدت علاقه ای كه به فرزند داشتی سنگی به طرف سگ انداخته سر فرزندت را شكستی ، كودك صیحه زد و تو می ترسیدی صبح شود و رازت فاش گردد، پس برگشتی و اضطراب خاطر و تشویش فراوان داشتی ، در این هنگام دست به دعا برداشته و گفتی : بار خدایا! ای نگهدارنده ودیعه ها. زن گفت : بله ، بخدا سوگند همین بود تمام سرگذشت من و من از گفتار شما بسی در شگفتم. 📌 پس امیرالمومنین علیه السلام رو به جوان كرد و فرمود: پیشانیت را باز كن ، و چون باز كرد آن حضرت جای شكستگی پیشانی جوان را به زن نشان داد و به او فرمود: این جوان پسر توست و خداوند با نشان دادن آن علامت به او نگذاشت به تو نزدیك گردد؛ و همان گونه از خدا خواسته بودی فرزندت را حفظ كند، او را برایت نگهداشت ، پس شكر و سپاس ‍ خدای را به جای بیاور. 📚قضاوتهاي اميرالمومنين علي(ع) / محمد تقي تستري 🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️ یادداشت 📌 «سدالابواب» و فضیلت امیرمومنان 🔸 در صدر اسلام و احداث مسجد نبوی در مدینه منوّره، اصحاب و بزرگان اسلام، هر کدام خانه‌ای در کنار مسجد ساخته و دری را برای عبور و مرور به مسجد گشودند. از آنجایی که مسجد حرمتی دارد و باید احکام آن رعایت شود، خداوند احکام مسجد را یکی پس از دیگری صادر و در کمال شگفتی امیرالمومنین علیه السلام را مستثنا می‌کرد. 🔸جابر بن عبدالله انصاری نقل می‌کند که من با جمعی از اصحاب در مسجد خوابیده بودیم که پیامبر همه ما را از خواب بیدار کرده و فرمودند: مگر مسجد محل خواب و استراحت است که چنین می‌کنید؟ همگی برخواستیم و این حکم بر همگان ابلاغ شد؛ ولی در کمال تعجب مشاهده کردیم که رسول گرامی اسلام، امیرالمومنین علیهما السّلام را از این حکم مستثنا کرده و خطاب به ایشان فرمود: آنچه در مسجد بر من حلال است، بر تو نیز حلال می‌باشد. 🔸دیری نپایید که فرمان الهی مبنی بر بسته شدن تمام درب‌های باز شده رو به مسجد صادر گردید. از این‌رو پیامبر این فرمان الهی را بر همگان ابلاغ کرده و فرمودند: باید تمام درب‌ها بسته شوند، بجز درب خانه امیرالمومنین علی علیه السّلام. 🔸به گفته تاریخ، این واقعه برای بعضی از صحابه گران آمده و زبان به اعتراض گشودند که چرا نبي مكرم اسلام، تمام درها را بست و در خانه علی را باز گذاشت؟ پیامبر در مقابل اعتراضات فرمودند: این من نبودم كه درهای شما را بستم، بلکه خداوند درب خانه‌های شما را بست. به خدا سوگند من چيزی را از طرف خود نبستم و چيزی را باز نكردم، بلكه پروردگار متعال به من دستور داد و من هم از خدا اطاعت كردم. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ شنیدید که میگن توبه باید توبه ی نصوح باشه؟ چه کسی بود؟ 👇👇 🍃نصوح نام مردی بود که شبیه زنان در صدا و قیافه بود به همین خاطر در حمام زنانه دلاکی و کیسه کشی می کرد تا میان زنان شهوت رانی کند. ☘چندین بار توبه کرده بود اما توبه خود را شکسته بود. بالاخره آوازه ی او طوری در شهر پیچیده شد که دختر پادشاه هم خواست نصوح او را دلاکی کند. 🔹بعد دلاکی، دختر پادشاه متوجه شد گوهر قیمتی اش گم شده؛ دستور داد تمام کارگران را بگردند وقتی نوبت به نصوح رسید او از ترس رسوا شدن فرار کرد به خزینه حمام و در یک لحظه به خداوند التماس کرد و گفت: «خدایا من تا حالا خیلی توبه کرده ام و توبه ام را شکسته ام اگر از این مهلکه نجاتم دهی قول می دهم دیگر سراغ این کار نیایم». 🔸در همین حال که سربازان می خواستند او را بگیرند کسی از بیرون حمام صدا زد بیایید که گوهر قیمتی پیدا شد. 💯حال نوبت آن رسیده بود که نصوح به قول خود وفا کند. ♻️بعد این ماجرا درخواست های زیادی از دختر پادشاه و دیگر زنان برای دلاکی شد اما نصوح بهانه آورد که دستش علیل شده و نرفت و برای اینکه رسوا نشود به دل کوه پناه برد. 🌺شبی در خواب دید که شخصی به او گفت ای نصوح تو چگونه توبه کرده ای که گوشت و پوست تو از حرام روئیده شده است. همین که از خواب بیدار شد تصمیم گرفت سنگ های کوه را جابجا کند تا گوشت تنش را آب کند. 🍃بعد مدتی که مشغول کار بود چشمش به میشی افتاد که بی صاحب و گله بود از آن میش نگهداری کرد تا صاحبش پیدا شود آن میش زاد ولد کرد و زیاد شدند. 🔹کار بجایی رسید که نصوح درآن منطقه شهرکی ساخته بود و ثروتی به هم زده بود و آوازه ی او به پادشاه رسیده بود. 🔸پادشاه درخواست کرد که نصوح را ببیند اما نصوح از ترس رسوا شدن به پیش شاه نرفت؛ لذا شاه تصمیم گرفت خودش به نزد نصوح برود، اما قبل از رسیدن اجل مهلت نداد و از دنیا رفت. نصوح نیز در مراسم دفن او حاضر شد. ♦️پادشاه چون پسر نداشت نصوح را بهترین شخصی دیدند که به درد پادشاهی می خورد بعد مدتی دیگر با همان دختر پادشاه که دلاکی اش می کرد ازدواج کرد. ♥️ شب زفاف که رسید ناگهان شخصى بر او وارد شد و گفت “چند سال قبل، میش من گم شده بود و اکنون آن را پیش تو یافته ام، مالم را به من برگردان.” نصوح گفت : درست است و دستور داد تا میش را به او بدهند. 🎈 آن شخص گفت که چون میش مرا نگهبانى کرده اى هرچه از منافع آن استفاده کرده اى، بر تو حلال ولى باید آنچه مانده با من نصف کنى. نصوح گفت: درست است و دستور داد تا تمام اموال منقول و غیر منقول را با او نصف کنند. 🎁 آن شخص گفت: بدان اى نصوح، نه من شبانم و نه آن میش است بلکه ما دو فرشته براى آزمایش تو آمده ایم. تمام این ملک و نعمت اجر توبه راستین و صادقانه ات بود که بر تو حلال و گوارا باد، و از نظر غایب شدند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
. 🚩 تازه از جاهليت به در آمده اند! 🔅 : «خداوند، پنج چيز را بر مؤمنانْ واجب كرد؛ چهار چيز را گرفتند و يكى را وا نهادند». گفتم: فدايت شوم! آيا آنها را براى من نام مى برى؟ 🔸فرمود : «نماز ؛ و مردم نمى دانستند چگونه نماز بخوانند. پس جبرئيل عليه السلام فرود آمد و گفت: آنان را از اوقات نماز، آگاه كن. • سپس زكات نازل شد و جبرئيل عليه السلام گفت: اى محمّد! همان گونه كه آنان را از نمازشان آگاه كردى، از زكاتشان نيز آگاه كن . • سپس روزه نازل شد و چون روز دهم مى شد، پيامبر خدا به روستاهاى اطراف، [ پيغام ]مى فرستاد و آن روز را روزه مى گرفتند. ... • سپس حج نازل شد. جبرئيل عليه السلام فرود آمد و گفت: همان گونه كه آنان را از نماز و زكات و روزه شان آگاه كردى، از حجّشان نيز باخبر كن. • سپس ولايت، در روز جمعه ... نازل شد. خداوند عز و جل نازل كرد: ⚜️«امروز، دين شما را برايتان به كمال رساندم و نعمتم را بر شما كامل كردم» و كمال دين، به ولايت على بن ابى طالب عليه السلام بود . و اين هنگام بود كه پيامبر خدا فرمود: ❖ امّتم، تازه از جاهليت به در آمده اند... . ▫️ الكافي : ج ۱ ص ۲۹۰ ح ۶ 🔰 @p_eteghadi 🔰