eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 غدیر عیدالله الاکبر است. این عید بزرگ را به همراهان محترم شادباش عرض می کنیم🌸 🔷 آیه روز : و َإِذْ قَالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ هَذَا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنَا حِجَارَةً مِنَ السَّمَاءِ أَوِ ائْتِنَا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ (انفال / آیه 32) 🔶 ترجمه: و (به خاطر بياور) زماني را كه گفتند: پروردگارا! اگر اين حق است و از طرف تو است باراني از سنگ از آسمان بر ما فرود آر، يا عذاب دردناكي براي ما بفرست. 🌷 غدیریه : 1-چرا این آیات، از آیات غدیر است ؟ بسیاری از مفسران تأیید کرده اند که شأن نزول این آیات مربوط به زمانی است که پیامبر مکرم اسلام در واقعه غدیرخم دست علی علیه السلام را بالا برد و فرمود : "هر که من مولای اویم ، این علی مولای اوست" و بدین ترتیب تکلیف جانشینی پس از خود را برای همگان روشن کرد. ولی به هر حال پذیرش این حقیقت برای جماعت سخت بود. هرچند عده زیادی منافقانه و ریاکارانه به علی علیه السلام تبریک گفتند، اما سخت دلانی بودند که نتوانستند کینه خود را از او حتی در ظاهر هم که شده پنهان کنند. مانند (نعمان بن حارث فهرى ) که پس از این ابلاغ خدمت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) آمد و عرض كرد تو به ما دستور دادى به يگانگى خدا و اينكه تو فرستاده او هستی شهادت دهيم ،ما هم شهادت داديم ، سپس دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زكات دادى ما همه اينها را نيز پذيرفتيم ، اما با اينها راضى نشدى تا اينكه اين جوان (اشاره به على (علیه السلام ) است ) را به جانشينى خود منصوب كردى، و گفتى : من كنت مولاه فعلى مولاه ، آيا اين سخنى است كه از ناحيه خودت يا از سوى خدا؟! پیامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: "قسم به خدائى كه معبودى جز او نيست اين از ناحيه خدا است ". نعمان روى بر گرداند در حالى كه مى گفت اللهم ان كان هذا هو الحق من عندك فامطر علينا حجارة من السماء (آیه مورد نظر) یعنی خداوندا! اگر اين سخن حق است و از ناحيه تو، سنگى از آسمان بر ما بباران ! اینجا بود كه سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت! 2- چه شد که این دعای نعمان به این سرعت اجابت شد؟ بدون شک خداوند قصد اتمام حجت داشت. چون به هر حال هم آن روز غدیر و هم بعد از آن عده ای حسد ورز و کینه توز در میان مردم پیاپی شبهه افکنی می کردند که رسول خدا دامادش را بر ما مسلط کرد! جوانی را به امارت بر ما ریش سفیدان قرار داد! به خاطر خویشاوندی اش با علی دستوری داد که خداوند با آن موافق نیست! پس لازم بود معجزه ای از سمت خدا بیاید تا اینچنین خداوند حجت را بر نعمان و دیگران تمام کند. البته این اتمام حجت الهی هنوز هم جاری است. نگاه کنید که ولایت علی هر جا نفوذ کرده است، عزت و احترام و پیروزی را به ارمغان آورده است، حتی در برابر دشمن تا دندان مسلح! حتی برای مومنانی از فقیرترین کشور اسلامی! بر عکس آن دسته از مسلمانان که به غدیر پشت کرده اند، نه ثروت و مکنت خدادادشان، نه قرآن به لحن زیبا خواندنشان و نه نماز و روزه شان، هیچ کدام چنین دستاوردهایی را برایشان به ارمغان نیاورده است. امیرانشان هر روز بندگی و ذلت بیشتری را در برابر شیطان صفتان تجربه می کنند و منفور مومنان می گردند. در جنگ هایشان غالب نمی گردند، هر چند که از ریختن خون مسلمانان ابایی ندارند. در ظاهر مسلمانند اما باطنشان از هر گبر و کافری پلیدتر است. آیا سنگ هایی بالاتر از این وجود دارد که بر سر ملت هایشان ببارد؟ بله، خودشان خواستند متاسفانه! خداوفقط دعایشان را مستجاب کرد! 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 تواتر غدیر 🔹 علامه امینی از کتاب‌های ٣۶٠ نفر از مفسران و دانشمندان اهل سنت، عبارات حدیث غدیر را نقل کرده است. 🔸 سبط ابن جوزی، از بزرگان اهل سنت، می‌گوید: «علما اتفاق دارند که قصه غدیر پس از بازگشت پیامبر از سفر حجةالوداع در هیجدهم ذی‌الحجه روی داد. آن حضرت اصحاب و یارانش، که بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر بودند، را جمع کرد و فرمود: هر که من مولای اویم، این علی مولای اوست». سبط بن جوزی تأکید می‌کند که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله این عبارات را صریح و بدون تلویح و اشاره بیان فرمود. 🔹 ابن حجر هیثمی، یکی دیگر از بزرگان اهل سنت، می‌نویسد: «در صحت حدیث غدیر، شکی نیست. بیشتر سندهای این حدیث، صحیح و حسن است و سخن کسی که به این حدیث ایراد بگیرد، ارزش ندارد». 🔸 ذهبی نیز نقل می‌کند: «طبری اسناد و طرق حدیث غدیر خم را در مجموعه‌ای چهار جلدی جمع‌آوری کرده است و من بخشی از آن را دیده و از گستردگی دامنه این روایات مبهوت شدم و به واقع شدن واقعه غدیر جزم و قطع پیدا کردم». 🔹 علامه مجلسی از 105 کتاب حدیثی شیعی، حدیث غدیر را نقل می‌کند که صاحبان کتب به طرق مختلفْ حدیث غدیر را نقل کرده‌اند. وی در ادامه می‌نویسد: «گمان نمی‌کنم که هیچ انسان عاقلی در ثبوت و تواتر حدیث غدیر شک کند بعد از آنکه روایات غدیر را ما نقل کردیم؛ با اینکه آنچه ما نقل کردیم، تنها قلیلی از روایات کثیری بود که در رابطه با غدیر وارد شده است» 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/214191 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ ادعا می‌کنند، جریان حدیث غدیر برای رفع کدورت بین اصحاب و اعلام دوستی با حضرت علی علیه‌السلام رخ داده است! 🔸 آیا پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نمی‌توانست این اعلام دوستی و آشتی دادن بین اصحاب را در همان مکه و در ایام حج انجام دهد؟! 🔹 آیا لازم بود پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله هزاران مسلمان را در گرمای سوزان حجاز جمع کند و حتی عده‌ای را که از محل غدیر خم رد شده بودند را برگردانَد، تا رفع کدورتی شود؟ ✅ غدیر، تجلی اراده الهی بود در تعیین جانشینی حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، و با انجام آنْ رسالت پیامبرْ کامل، و نعمت خدا تمام شد. جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/214004 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
🖌 «واقعه غدیر،سیاسی ترین رویداد تاریخ اسلام» 🔸واقعه غدیر، مهم ترین و سیاسی ترین رویداد تاریخ اسلام است که بعد از حجة الوداعِ پیامبر(ص)، در تاریخ ۱۸ذی الحجه سال دهم ه ق در مکانی بنام غدیر خم، اتفاق افتاد. 🔸نزول آیه اکمال «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا» گواه بر اهمیت و عظمت این روز ارزشمند برای مسلمانان است. 🔸چرا که خداوند متعال در این آیه، رویداد غدیر را علت یأس کفار، اکمال دین، اتمام نعمت و برگزیده شدن دین اسلام،اعلام می کند،زیرا رویدادی ساده،کوچک و قابل اغماض نیست و قرار است سرنوشت مسلمانان و جانشین بعد از پیامبر(ص)، مشخص شود. 🔸بنابراین مساله امامت و ولایت بعد از پیامبر(ص)،اولین و آخرین مساله اسلام است و مسلمانان بدون تمسک جستن به ولایت و التزام قلبی و عملی به آن،قطعا گمراه خواهند شد و هیچ عمل نیکی از آنها پذیرفته نخواهد شد. 🔸چون شرط قبولی اعمال، ولایت است و ضمانت اجرای احکام الهی و سعادت بشریت در گرو پیروی از ولایت و تشکیل حکومت اسلامی است. 🔸به همین خاطر کوچک شمردن و نادیده گرفتن عمدی رویداد بزرگ غدیر و فراموشی مساله ولایت،در همان مقطع زمان،موجب انحراف،گمراهی،کمرنگ شدن دین در زندگی مسلمانان،سلطه حاکمان فاسق و مع الاسف وقوع حادثه عظیم عاشورا در کربلا شد. 🔸البته به مرور زمان برخی تلاش کردند که با تحریف واقعه غدیر، واقعیت را به شکل دیگری نقل کنند اما با تالیف کتب و تبیین حقیقت توسط علمای بزرگ شیعه، با شکست مواجه شدند. 🔸به تازگی هم برخی از افراد سکولار که با سیاست قهر هستند و اعتقادی به دخالت دین در سیاست ندارند، در نوشته ها و گفته های خودشان سعی می کنند واقعه غدیر را به شکل دیگری تحریف کنند یا به شکل صحیح و واقعی خود بیان نکنند،مثلا پیام غدیر را در زیست اخلاقی و شناخت حقیقت وجود امام خلاصه می کنند و سعی می کنند موضوع ولایت، امامت و حکومت را که اصل واقعه غدیر بخاطر آن شکل گرفته است را بیان نکنند. 🔅 🔅 ✍🏻 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 عظمت روز جهانی غدیر 🔻 بهترین معرّف برای عظمت روز غدیر و این روز قرآن و عترت است. خدای سبحان در سوره مائده به رسول‏اكرم ‏صلی الله علیه و آله و سلم می ‏فرماید: ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ﴾. در این جمله چون رسالت ربّ مطلق است و هیچ قیدی ندارد، بدین معناست كه در صورت عدم تبیین امامت و نصب امام، دیگر سمت رسالت نخواهی داشت و اصلاً به وظیفه و خود عمل نكرده‏ای، زیرا امام و امامت تضمین ‏كننده است. 📚 شمیم ولایت، ص 116 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 📘غدیر در قرآن از منظر تفاسیر اهل سنت 🔹کتاب «غدیر در قرآن از منظر تفاسیر اهل سنت» اثر محمدیعقوب بشوی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۶۰ صفحه به چاپ رسید. 🔹با مطالعه تفاسیر اهل سنت به دست می‌آید که صدها آیه قرآنی بر رهبری امیر مؤمنان(ع) دلالت دارند و ویژگی های گوناگون آن امام همام را بر می شمارند. اثر حاضر نیز با توجه به کثرت ارجاعات به فضایل علی(ع) در منابع اهل سنت، موضوع غدیر در قرآن را بررسی کرده است. 🔹بر اساس پژوهش ها و استدلال های این نوشتار، از رهگذر تفاسیر اهل سنت، در می یابیم که پیش از اعلام ولایت غدیر، آیه تارک، آیه نصب و آیه ابلاغ نازل شده بود که همه این آیات مستقیماً، ناظر به مسئله ولایت علی(ع) و غدیر خم هستند. این آیات اهمیت مسئله ولایت را بر همگان آشکار می کند تا با این عوامل الهی همراهی کنند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 جان نبی 🔸 وجود مبارک پیغمبر اصرار دارد که بگوید علی جان من است! یکی از اصحاب در جلسه رسمی سؤال کردند که صحابه شما چطور هستند؟ حضرت درباره صحابه سخن گفت، بعد گفتند یا رسول الله چرا از علی حرف نزدی! فرمود شما از صحابه و اصحاب من سؤال کردی، از خود من که سؤال نکردی! علی خود من است! این گونه روشن کرد، در حضور جمع! فرمود شما سؤالتان از اصحاب من بود، از خود من که نبود! علی نفس من است! این گونه بود، آن وقت این را آمدند انکار کردند! این است که این روزها گفتند مستحب است؛ اگر این کارها و احیای شما بزرگواران نباشد، فراموش می شود! 🔸 اصلاً دنیا جای است، این جا بازار بدلی سازی است، از توحید گرفته تا ایمان؛ یکی می گوید من خدایم: ﴿مَا عَلِمْتُ لَكُم مِنْ إِلهٍ غَیرِی﴾ یکی می گوید من پیغمبرم، آمار متنبّیان کمتر از انبیا نیست! یکی می گوید من امامم که سقیفه را به جای می نشاند. یکی می گوید من عالمم، جزء مشایخ سوء است و جزء علما قرار می گیرد. یکی منافق است و می گوید من مؤمن هستم. این دنیا کارگاه بدلی سازی است؛ لذا آدم باید حواسش جمع باشد. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه شوری ـ جلسه 24 تاریخ: 1394/07/13 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 دین پسندیده 🔸 خدای سبحان و مرضی را در سوره مباركه «مائده» مشخص فرمود; آیه سوم سوره مباركه «مائده» این است فرمود: ﴿الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ كَفَرُوا مِن دِینِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلاَمَ دِیناً﴾؛ دینِ مرتضی دینِ مرضی دینِ خداپسند، دینی است كه را با هم دارد. بعد از جریان و جریان ولایت, دین مرضی مشخص شد؛ دینی مرضی خدای سبحان است كه مطابق آیه سه سوره مباركه «مائده» باشد. 🔸 فرمود خداوند مؤمنانی كه به عمل صالح موفق‌ اند را به تشكیل مدینه فاضله و حكومت عادله موفق می ‌كند؛ سوگند یاد كرده است: ﴿لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ﴾. در نه ترسی هست و نه اندوهی نه از داخل نه از خارج؛ اینها موحّدانه دینشان را درك می ‌كنند باور دارند عمل می ‌كنند و به دیگران منتقل می ‌كنند. این در زمان پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حاصل نشد برای اینكه اینها مرتّب در هراس بودند، بعد هم تا زمان حکومت حضرت امیر (سلام الله علیه) دین مرضی پیدا نشد، در زمان حضرت امیر هم اینها چون نكردند نگذاشتند این بزرگوار آن دین الهی را پیاده كند؛ سه جنگ را بر آن حضرت تحمیل كردند كه مرتب خونریزی و كشتار و امثال ذلك بود. 📚 سوره مبارکه نور جلسه 33 تاریخ: 1390/09/29 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام علی علیه السلام: هر روز صفحه ای از عمر شماست، پس آن را با بهترین عمل خود جاویدان کنید. 📚غرر الحکم ص115 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 یک دستور کلی در سیاست خارجی؛ از آيات سوره ممتحنه يك اصل كلى و اساسى در چگونگى رابطه مسلمانان با غير مـسلمين استفاده مى شود، که نه تنها براى آن زمان كه براى امروز و فردا نيز ثابت است، و آن اينكه مسلمانان موظفند در برابر هر گروه و جمعيت و هر كشورى كه موضع خصمانه با آنـهـا داشـتـه بـاشـنـد و بـر ضـد اسلام و مسلمين قيام كنند، يا دشمنان اسلام را يارى دهند سرسختانه بايستند، و هرگونه پيوند محبت و دوستى را با آنها قطع كنند. امـا اگـر آنـهـا در عـيـن كـافـر بـودن نـسـبـت بـه اسـلام و مـسـلمـيـن بى طرف بمانند و يا تـمـايـل داشـته باشند، مسلمين مى توانند با آنها رابطه دوستانه برقرار سازند البته نـه در آن حـد كه با برادران مسلمان دارند، و نه در آن حد كه موجب نفوذ آنها در ميان مسلمين گردد. 🔷 آیه روز : لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (ممتحنه / آیه 8 ) 🔶 ترجمه : خدا شما را از نيكي كردن و رعايت عدالت نسبت به كساني كه در امر دين با شما پيكار نكردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند نهي نمي‏ كند، چرا كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 وحدت 🔸 فرمود اختلاف را رها کنید؛ نظام هستی، اختلاف را نمی پذیرد. این غده بدخیم اختلاف، تنازع و درگیری، نتیجه اش جنگ جهانی اول بود که اثر نکرد جنگ جهانی دوم بود که اثر نکرد. این سخنان مخصوص ایران نیست مخصوص حوزه اسلامی نیست مخصوص شرق و غرب نیست، مخصوص است! بشر باید بداند که نه جنگ جهانی اول و اول ها نه جنگ جهانی دوم و دوم ها نه جنگ های نیابتی نه تحریم ها نه سوء استفاده ها نه قلدری ها نه قدرت نمایی ها هیچ کدام جامعه را آرام نمی کند نمی کند! 🔸 اینها سخنان نورانی حضرت امیر است؛ فرمود نظام هستی با اختلاف هماهنگ نیست. در جریان معرفی خود فرمود احدی مثل من مردم را به دعوت نکرده است، قبل از من و بعد از من انبیا که آمدند اولیا که آمدند همه همین حرف را زدند؛ فرمود خدای سبحان هیچ بشری را از راه اختلاف به خیر نرساند «مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی» خدای سبحان هیچ کشوری را هیچ امتی را هیچ غرب و شرقی را با اختلاف و درگیری و تحریم این و کوبیدن آن به خیر نرساند «مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی». فرمود همانطوری که گوسفند تکچَر و مخالف و مختلف، طعمه گرگ است، انسان متکبرو و مستبد، طعمه شیطان است: «فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیْطَانِ کَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ». 📚 برشی از پیام به ومین همایش ملی نهج البلاغه در آراء و اندیشه های اسلام شناسان 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نور علم 🔹 اگر انسان به آن رسید او واقعاً عالم است و اگر آن نور را در خود نیافت واقعاً عالم نیست و آنچه هم كه به نام درس و بحث در مدرسه ها می خواند، در اواخر عمر از او گرفته می شود و به صورت یك عوام تیره دل می میرد. این طور نیست كه علم در آخر عمر برای هر كسی بماند و هر كسی هم عالماً بمیرد و اگر عالماً نمرد، عالماً هم محشور نمی شود و اگر عالماً محشور نشد حقّ شفاعت هم ندارد. 🔹 كسی كه عوام مرد عوام محشور می شود و حداكثر این است كه نسوزد اما همّت ما این نباشد كه جهنّم نرویم و نسوزیم، این یك همّت دون و پست است زیرا خدای سبحان بسیاری از افراد را جهنّم نمی برد؛ دیوانه ها را جهنّم نمی برد، بچه ها را جهنّم نمی برد، كفّاری كه مستضعف ‌اند و دسترسی فکری ندارند که تبلیغات اسلامی اصلاً به آنها نرسیده را به جهنّم نمی برد. 🔹 آن همه مقامات كه خدای سبحان برای انسان مقرّر كرده است چرا انسان خود را نازل بفروشد؟! این امری است كه انسان به خوبی می تواند در خود بیازماید كه عالم است یا نه؛ كسی بگوید «من نمی توانم بفهمم عالمم یا نه» این درست نیست، انسان می تواند بفهمد نورانی است یا نه، اگر در خود نورانیتی احساس كرد كه دیگر نمی كند، این یقین بداند قرآن را فهمید و در او جا پیدا کرده است و اگر همان آدم قبلی بود، گرچه ممكن است خوب بتواند حرف بزند، اصطلاحات را ممكن است خوب بگوید براهین و قیاس و استدلال را ممكن است از آیات استفاده كند؛ امّا در حقیقت قرآن را نفهمید و قرآن در جان او جا پیدا نكرده است. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 75 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نعمت ولایت 🔸 یک بیان لطیفی سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی دارد که درست است اقسامی دارد: نعمت ظاهر دارد، نعمت باطن دارد؛ ولی یک وقت است که بالصّراحه تعبیر می کند که ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّه‏﴾؛ نعمت‎ هایی به شما دادیم کشاورزی دادیم باغداری دادیم، ﴿مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ﴾، ﴿كُلُوا وَ ارْعَوْا أَنْعامَكُم‏﴾ این همه از نعمت ها! یک وقت است می گوید نعمت دنیا و آخرت آن هم تصریح است؛ اما یک وقت نعمت «بالقول المطلق» در قرآن ذکر می شود که آن است. ذیل آیه ﴿لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ﴾ یک بیان نورانی از امام رضا (سلام الله علیه) است که فرمود: «نَحْنُ النَّعِیم‏». نعمت اگر مقید ذکر شد، قیدش مُشَخِّص اوست و اگر مطلق ذکر شد، نعمت است. در ذیل آیه ﴿لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ﴾، آن جا امام رضا فرمود: «نَحْنُ النَّعِیم‏». این جا فرمود ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُم‏ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی‏﴾ نعمت مطلق است، آسمان و زمین نعمت هستند؛ اما روزی ﴿إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ﴾ در کنارش هست؛ اما این است که برای همیشه هست؛ لذا بعد از اینکه حضرت دستش را بلند کرد و فرمود علی جانشین من است «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه»، خیمه جداگانه ای نصب کرد و حضرت امیر آن جا تشریف بردند و همه آمدند و از نزدیک «بخٍّ بخٍّ» تبریک گفتند و اقرار کردند و اعتراف کردند، بعد آیه نازل شد: «الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا». 🔸 در همان بخش اوایل سوره مبارکه «مائده» است که ﴿الْیوْمَ یئِسَ الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ دینِكُمْ﴾؛ دیگر مشرکان و کفّار با داشتن رهبری مثل علی از شما ناامیدند و ناامید هم بودند، تا دیروز ممکن بود کسی طمع کند؛ ولی ﴿الْیوْمَ یئِسَ الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ دینِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْن‏﴾ که اینها است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/16 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚قطره‏ اى از دریا 🖌 نویسنده: محمد حسین صفاخواه 🔗آنچه در این کتاب می خوانید: کیست که اثر و نقش داستان را نادیده گرفته و جاذبه جادویى قصه را به هیچ انگارد. آنجا که خداوند تبارک و تعالی قصه مى‏گوید و آنهم «احسن القصص‏» و عبد صالح و مصلحى چون شهید استاد مطهرى(ره)، کتاب «داستان راستان‏» مى‏نویسد، دیگر چگونه مى‏توان داستان نگفت و نخواند و نشنید؟ باید قصه‏گوى شبهات قرآن باشد تا روح و جان آدمی از پندها و نصایح ارزشمند آن بهره مند باشد. 📌مجموعه داستانهاى شیرین و آموزنده 📌نفرین برای چی؟ 📌به چه کسی غذا بدهیم؟ 📌چرا درهای مسجد راببندیم؟ 📌 بیا این انگشتر راببر! پیامها و نکات تاریخی ارزشمند از حکایت ها و داستانها تاریخ با زبان قصه با ما سخن می گوید. کتاب گرانمایه «الغدیر»، که اثر ارزشمند علامه امینى(ره) است به لحاظ داستانی بودن، در ذائقه جوانان جامعه و عموم مردم، خوشایندتر و خواندنى‏تر از نوشته‏هاى معمولى است این است که «قطره‏اى ازدریا» خواندنى مى‏شود کتابى که «غدیرى از دریا» است و برکه‏اى از برکت‏هاى الغدیر، و قصه‏گوى خلوت جوانان و نوجوانان امید است که بامطالعه این کتاب به معارف غدیر خم آشنا بشوند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اهمیت نهج البلاغه 🔸 شما آقایان علی بن ابی طالب را نخواستید، بشناسید! این درد را آدم کجا بگوید؟! علی را چه کسی می ‌شناسد؟! ذات أقدس الهی را حضرت امیر معرفی کرد که خدا در قرآن تجلّی کرد: فرمود کل عالَم تجلّی خداست، اما تجلّی ویژه الهی در قرآن است، ولی تجلّی حضرت امیر در است. هیچ چاره ‌ای حوزه علمیه ندارد که نهج البلاغه درسی شود. 🔸 اینکه می‌ گوید «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی‏»، زیر این آسمان، دومی کسی هست که بگوید هر چه بخواهید، از من بپرسید؟! شما غیر از علی کسی را نشان دارید؟! این همه انبیا بودند، اولیا بودند! شاگردانِ شاگردانِ شاگردانشان می‌ شود مرحوم بوعلی؛ وقتی بوعلی می ‌خواهد وجود مبارک حضرت امیر را معرفی کند، می ‌گوید: «الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»، عقل با چشم و گوش چقدر فرق دارد؟ عقل در آسمان است، چشم و گوش در زمین است. فرمود علی است، دیگران چشم و گوش‌ هستند. 🔸 حتماً همان‌ طوری که رسائل و مکاسب درسی است، نهج البلاغه هم باید درسی شود؛ بنابراین هم با نهج البلاغه است، هم علی ‌شناسی با نهج البلاغه است هم کلام با نهج البلاغه است. 📚 دیدار مسئولین کنگره علمی پژوهشی با محوریت سیره امام علی علیه السلام با حضرت استاد تاریخ: 1396/05/17 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چه می‌شود که ما علاقه مند به دنیا می‌شویم و به آخرت توجه نمی‌کنیم؟! ‎‎‌‌‎‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⚡️ فشار قبر‌‌ در دنیا 🎙 اسماعیل دولابی: اگر دقت کنید، فشار قبر و امثال آن در همین دنیا قابل مشاهده است؛ مثل بد اخلاق که خود و دیگران را در فشار میگذارد. 🔰 @p_eteghadi 🔰 ‎‎‌‌‎‎‌
جوانی را در برزخ ديدم که می گفٺ نمی دانيد دراينجا چه خبر اسٺ هنگامی که به برزخ بيائيدخواهيدفهميد هرنَفَسی که به غيريادخداکشيده ايد به ضررشماتمام شده اسٺ ‎‎‌‌‎‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 الْمُؤْمِنُ مِثْلُ کفَّتَی الْمِیزَانِ کلَّمَا زِیدَ فِی إِیمَانِهِ زِیدَ فِی بَلَائِهِ. ✅ امام کاظم - علیه السلام - می‌فرماید: :مؤمن همانند دو کفه ترازوست؛ هر چه ایمانش فزونی یابد، بلایش نیز بیشتر شود. ( بحارالانوار، جلد۷۵، صفحه۳۲۰ ) 🔰 @p_eteghadi 🔰
🌺 سالروز ولادت فرخنده حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام بر همه شیعیان مبارک باد آن درگهى که پایه اش از عرش برتر است دولت سراى حضرت موسى بن جعفر است آیینه جمال خداوند سرمدى هم مظهر علوم و خصال پیمبر است 🔰 @p_eteghadi 🔰
🌺 🗓 💠 ۲۰ ذیحجه ولادت (۱۲۸ ق) 💢درباره تاریخ ولادت امام کاظم(ع) دو تاریخ "۲۰ ذی الحجه "و "هفتم صفر " ذکر شده است؛ براساس مستندات می توان بیان کرد، ایشان در ۲۰ ذیحجه متولد شده اند. ایشان در اَبْواء، بين مكه و مدينه و محل دفن حضرت آمنه(س)، از مادری‌ به نام حميده زاده شد. ▫️ ابوالحسن، ابوابراهيم و ابوعلی‌، كنيه‏ های‌ حضرت و كاظم و عبدصالح از القاب آن امام می‌‏باشند. آن امام در زمان حكومت منصور، مهدی‌، هادی‌ و هارون عباسی‌ زندگی‌ می‏كرده است. ▫️ در زمان حيات امام (ع) شرايطِ مبارزه ‏ی‌ منفی‌ و قیام علمی‌ و ارشاد مردم، آماده بود. به اين جهت، امام، فعاليت خود را در دو جبهه ی مبارزه‏ ی‌ منفی‌ و عدم تسليم در برابر طاغوت و ديگری‌ متنفر كردن مردم از دستگاه ظلم عباسی‌، مبارزه کرد. ايشان نیز مانند پدر بزرگوارشان به تربيت شاگردان و رجالِ علم و فضيلت پرداخت. 🔻 آن امام همام نه تنها از نظر علمی‌، تمام دانشمندان و رجال عِلمی‌ آن روز را تحت الشعاع قرار داده بود، بلكه از نظر فضايل اخلاقی‌ و صفات برجسته‏ نيز زبانزد خاص و عام بود به طوری‌ كه تمام دانشمندانی‌ كه با زندگی‌ پرافتخار آن حضرت آشنايی‌ دارند در برابر عظمت شخصيّت اخلاقی‌ وی‌، سرتعظيم فرود آورده‏ اند. 🔅 : 🔹هيچ انديشه‏ای‌ با انديشه او برابری‌ نمی‌‏كرد و [با اين حال] چه بسا با يكی‌ از خادمان سياه خود مشورت می‏كرد. 📚 مكارم الأخلاق ، ج ۲، ص ۹۹ 🌐 گزیده سخنان امام کاظم علیه السلام 🔰 @p_eteghadi 🔰
❇️ ساده‌زیستی امام‌علی علیه‌السّلام 🔹 وقتی مسافرت میریم، بعضی چیزها زیاد مهم نیستن؛ مثل کوچیک یا بزرگ بودن جای استراحتمون. چون اگه بخوایم همۀ مشکلات رو برطرف کنیم، از خوشی‌های سفر بی‌نصیب می‌مونیم. 🔸 اصلاً حاضر نیستیم به تغییر شرایط یک اردوگاه یا هتل فکر کنیم؛ چون در این صورت در تمام طول سفر، ما رنج و زحمت می‌کشیم و دیگران لذّتش رو می‌برن. ✅ امام‌علی علیه‌السّلام فرمودن: انسان توی دنیا، مثل یه مسافره؛ همین‌که یه لحظه می‌خواد استراحت کنه، بهش میگن وقت رفتنه. 🔹 یکی از دوستان امام‌علی علیه‌السّلام به ایشون گفت: یا امیرالمومنین! این همه پول در اختیار شماست، امّا در خونه‌ای زندگی می‌کنی که جز یه حصیر، چیز دیگه‌ای در اون نیست! حضرت فرمود: انسانِ عاقل برای خونه و‌ مسافرخونه‌ای که باید از اون‌جا کوچ کنه، وسیله‌ای تهیّه نمی‌کنه. 🔸 این ساده‌زیستی و نگاه زیبای امام‌علی علیه‌السّلام به دنیا باعث میشه که از طرف خدا، شایستگیِ جانشینی پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله رو پیدا کنه. 📝 لینک مطلب https://btid.org/fa/news/213743 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 📘شمیم ولایت؛ در آثار آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی 🔹حقیقت ولایت، شاخص‌ترین چهره دین است؛ به‌طوری‌که حتی نبوت و امامت را در درون خود می‌پروراند و نیز مهمترین منبعی است که همه کمالات و اساس همه خیرات است. کتاب شمیم ولایت، برگرفته از آثار حضرت آیت‌الله جوادی آملی، علاوه بر شرح ولایت از دیدگاه قرآن، اوصاف ولایت را برمی‌شمارد و شخصیت امام علی(ع) را از دیدگاه نهج‌البلاغه بررسی و تحلیل می‌کند. 🔹این کتاب از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول آن، مباحث مربوط به اصل ولایت است و در بخش دیگر آن‌چه که از این حقیقت در وجود مبارک حضرت علی(ع) تحقق یافته، در حد توان و امکان مورد بحث واقع شده است. 🔹در این کتاب، علاوه بر شرح ولایت از دیدگاه قرآن، سعی شده، ولایت امام علی(ع) با توجه به آیه‌های مربوط به ولایت اثبات شود. نگارنده در بخش دوم کتاب، اوصاف ولایت را برمی‌شمارد و شخصیت امام علی(ع) را از دیدگاه نهج‌البلاغه بررسی و تحلیل می‌کند. 🔹مباحث کتاب عبارتند از: اثبات ولایت (ولایت در قرآن، عید ولایت، ولایت علوی، ظهور ولایت در صحنه غدیر و تجلی ولایت در آیه تطهیر) و اوصاف ولایت (علی(ع) مظهر اسمای حسنای الهی، قرآن در کلام امام علی(ع)، حکمت علوی، وحدت جوامع در نهج‌البلاغه، دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج‌البلاغه). 🔰 @p_eteghadi 🔰