5.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان آرامش بخش درباره مرگ...
مرحوم آیت الله حسن زاده آملی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢سر همراهی ظاهری امیرالمؤمنین علیهالسلام با خلفا
🔸 هر چند امیرالمؤمنین علیهالسلام، بعد از پیامبر صلیاللهعلیهوآله، به خلفا مشورت میداد و به ظاهر با خلفا همراه بوده؛ ولی اینگونه موارد، هرگز به معنای دوستی و محبت بین آنها نبوده است؛ زیرا این همراهی علتهایی داشته است.
1️⃣. حفظ دین و جلوگیری از ریخته شدن خون مسلمانان؛ زیرا در این زمینه پیامبر صلیاللهعلیهوآله، به حضرت سفارش کردند و از ایشان تعهد گرفتند.
2️⃣. دفاع از مظلوم در مقابل ظالم، وظیفه هر انسان مؤمنی است. بیتردید مشورت دادن امیرمؤمنان علیهالسلام، به خلفا بهخصوص در امور قضائی، بهخاطر دفاع از مظلوم و ریخته نشدن خون مظلوم بوده است.
3️⃣. مرجعیت علمی امیرالمؤمنین علیهالسلام، نیز از مواردی است که بعد از پیامبر بر عهده ایشان نهاده شد. از سویی مردم نیز برای حل مشکلات خود به شدت به حضرت نیازمند بودند؛ حتی خلفا به علت ناآگاهی در بسیاری از مسایل میماندند و تنها حضرت را مشکلگشای در امور میدانستند.
🔸 بنابراین همراهی حضرت با خلفا و مشورت دادن به آنها برای حفظ دین، مصالح مسلمین، وحدت اسلامی و دفاع از مظلوم بوده است و بههیچوجهی دلالت بر محبت و دوستی بین آنها نیست.
📎 #کلام
📎 #فاطمیه
📎 #آشوب
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 تقیّه
🔸 «التَّقِیةُ دِینِی وَ دِینُ آبَائِی» برای همه معصوم ها می تواند باشد؛ هر انسان مسلوب الحریه ای می تواند تقیه كند منتها محفوف به قرینه است. درباره ائمه (علیهم السلام) كه تقیه فراوان است؛ درباره پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مطلب دیگری است كه تقیه كرده است یا نكرده است ولی محفوف به قرینه اگر باشد مشكلی ایجاد نمی كند.
🔸 تقیه هم دو قسم است: یك تقیه در مقام عمل است و یك تقیه در مقام فتوا. یك وقت فتوای تقیه ای می دهند، این «مضروب علی الجدار» است كه فرمود اگر ما از روی تقیه حرفی زدیم، این اعتباری ندارد؛ یك وقت است عملِ تقیه می كنند، عمل تقیه، یک حكم واقعی است. اگر گفتند در حال ضرورت شما به آن سبك وضو بگیرید، این واقعی ثانوی مقبول است و با آن می شود نماز خواند؛ مثل تیمّم. عمل تقیه، حُكم الله واقعی ثانوی است که اعاده هم ندارد، قضا هم ندارد و به خدا هم می رسد، مثل تیمّم است؛ اما فتوای به تقیه «مضروب علی الجدار» است. یك وقت وجود مبارك امام در فضایی است كه از او سؤال كردند چطور وضو بگیریم؛ مثلاً فرمود به آن سبك وضو بگیرید، خب این را در حال تقیه فرمودند، لذا در نصوص علاجیه هم كه گفتند یكی حجّت است و یكی «لاحجّة»، «فَخُذُوا بِمَا خَالَفَ الْقَوْمَ» یا «فَإِنَّ الرُّشْدَ فِی خِلَافِهِمْ» یعنی آن «مضروب علی الجدار» است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه صافات جلسه 17
تاریخ: 1392/12/17
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 کلیپ | دعوت قرآن به حیا
🔹 قرآن كریم قبل از اینكه ما را از جهنم بترساند قبل از اینكه ما را به كیفر تلخ برنجاند ما را به آن #جهان_بینی_توحیدی لذت آور عادت داده است.
▫️ در سوره مباركه «علق» كه اولین سوره ای است ـ طبق نقل مشهور ـ كه بر وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) نازل شد در آنجا دارد ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یری﴾؛ انسان نمی داند كه خدا او را می بیند؟! ما را به #حیا دعوت كرده است نه از جهنم ترساند! این در سوره مباركه «علق» است كه آن بخش اولی اش، اولین آیاتی است كه نازل شده است؛ بعدها مسئله جهنم و ترساندن و اینها مطرح شد.
خب اگر كسی #اهل_حیا نباشد بالأخره به او می گویند این راه كه تو می روی به دوزخ است.
🔹 بنابراین اگر كسی به این #معارف آشنا شد، چه در خلوت چه در جلوت دست به خلاف نمی زند ظلم نمی كند. مگر می شود انسان ناپرهیز در یك جای خلوتی غذای مسموم بخورد و بگوید پشت درهای بسته است من حالا امضا میكنم؟! در چه باز باشد چه بسته غذای سمی اثر دارد.
اینكه می بینید گاهی در پشت درهای بسته خلاف می كنند و گاهی مخفیانه خلاف می كنند خیال میكنند كه اینها معلوم نیست كسی نمیبیند. این مكتب ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یری﴾ كه در سوره مباركه «علق» هست، زندگی انسان را #قرآنی می كند؛ یعنی آدم میداند همیشه در مشهد و در محضر و در منظر ذات اقدس الهی است، او دارد می بیند و این را هم كه خدای سبحان فرمود این كار را نكن! تقوا پیشه بگیر و پرهیز بكن! برای اینكه این كار سمی است.
#حیات_قرآنی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#ایکنا
📩 کلیپ #باز_نشر از رسانه ها
📚 پرسش و پاسخ در جمع دانشجویان
تاریخ: 1382
🔰 @p_eteghadi 🔰
20.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
لااکراه فی الدین به چه معناست؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #فاطمیه
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔵آیا هنگام خواب، روح انسان از بدن خارج می شود؟
♻️نوفلى میگوید،به امام صادق عليه السلام عرض كردم :
🌸گاهی مؤمن خوابى مى بيند و همان گونه خواهد بود كه ديده است،
و گاهی خواب مى بيند و واقعيتى ندارد.
🌟امام عليه السلام در جواب فرمود:
🍃 مؤمن كه خوابيده است روح او حركت مى كند كه تا به آسمان كشيده مى شود،
❄️ پس آن چه را كه در ملكوت آسمان در موضع تقدير و تدبير ديده است آن درست و حق است.
🚫 و آن چه را كه در زمين ديده است آن خوابهای پوچ و غیر واقعی است .
♻️به امام گفتم: آيا روح مؤمن به آسمان صعود مى كند؟
✨گفت : آرى
♻️گفتم : آن چنان كه چيزى از روح در بدنش باقى نمى ماند؟
🌺فرمود: نه اين گونه نيست!
اگر روح به كلّى از بدن خارج شود كه چيزى از آن در بدن نماند، هر آينه كه بدن مرده است!
♻️گفتم:پس چگونه خارج مى شود؟
🌺فرمود: آيا آفتاب را نمى بينى كه در جاى خود است و شعاع آن در زمين معلوم است؟
🍀روح هم چنین است كه اصل آن در بدن است و حركت آن هنگام خواب، مثل شعاع آفتاب است
🔰 @p_eteghadi 🔰
امام حسين عليه السلام:
بدانيد كه نيازهاى مردم به شما از نعمت هاى خدا بر شماست....
از آنها ملول نشويد كه گرفتار مى شويد....
📚کشف الغمه ج2ص241
💎امام حسین(علیه السلام):
✍از آنچه موجب عذرخواهى مىشود بپرهيز، زيرا مؤمن بد نمىكند، عذرخواهى هم نمىكند
ولى منافق هر روز كار بد مىكند و بعد عذرخواهى مى كند.
📚تحف العقول، ص۱۷۷
🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال
#فصل_اول
💠 زن در قرآن
▫️ اگر جسم نقشی در انسانیت انسان می داشت ـ به عنوان تمام ذات یا جزو ذات ـ ممكن بود سخن، از مذكر و مؤنت قابل طرح باشد، و باید بحث میشد كه آیا، این دو صنف متساویند یا متفاوت؟ ولی اگر حقیقت هر كسی را روح او تشكیل داد ـ جسم او ابزاری بیش نبود، و این ابزار هم گاهی مذكر است و گاهی مؤنث ـ و روح نه مذكر است و نه مؤنث، قهراً بحث از تساوی زن و مرد یا تفاوت این دو صنف در مسائل مربوط به حقیقت انسان رخت برمیبندد، یعنی سالبه به انتفاء موضوع، خواهد بود، نه به انتفاء محمول. و چون تساوی و تفاوت، عدم و ملكه هستند، نه سلب و ایجاب، اگر در یك موردی، سخن از تساوی به میان نیامد، سخن از تفاوت هم پیش نخواهد آمد.
▫️ قرآن كریم حقیقت هر انسانی را روح او دانسته و بدن را، ابزار وی می داند و این منافات ندارد با این كه انسان در نشئه دنیا و برزخ و قیامت، بدنی متناسب با همان نشئه و مرحله داشته باشد، البته همان طوری كه در دنیا بدن دارد، و بدن فرع است ـ نه اصل، و نه جزو اصل ـ در برزخ و قیامت نیز چنین است. چه این كه قرآن كریم بدن را كه فرع است به طبیعت، و خاك و گل، نسبت می دهد و روح را كه اصل است به خداوند اسناد میدهد و می فرماید: ﴿قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی﴾ قهراً روح انسان منزّه از ذكورت و اُنوثت می باشد.
وقتی منكران معاد می گفتند، انسان با مرگ نابود می شود و حیاتی پس از مرگ نیست. ﴿وَ قالُوا أَ إِذا ضَلَلْنا فِی الْأَرْضِ أَ إِنَّا لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ﴾ و گفتند آیا وقتی در دل زمین گم شدیم، آیا باز در خلقت جدیدی خواهیم بود؟
▫️ ما با مرگ در زمین گم می شویم؟ ذات اقدس اله فرمود: ﴿ققُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ﴾ بگو فرشته مرگی كه بر شما گمارده شده، جانتان را می گیرد.
به نبی اكرم ـ علیه آلاف التحیة والثناء ـ فرمود: به اینها بگویید شما با مرگ در زمین گم نخواهید شد بلكه تمام حقیقت شما متوفّی میشود. فوتی در كار نیست، توفی است، وفات است، نه فوت، شما متوفّی هستید، فرشته مأمور توفّی است و اگر در مرگ چیزی از انسان فروگذار بشود كه استیفاء و توفّی نخواهد بود، پس تمام حقیقت انسان جان اوست كه قبض می شود اگرچه بدن بپوسد.
▫️ اگر انسان بخواهد ببیند این دو صنف زن و مرد مساویند، یا مُتمایز، یا اصلاً دو صنفی در كار نیست، راه تحقیقش این است كه ببیند آنچه كه مایه ارزش و فضیلت است چیست؟ و آن كه ارزشمند و فاضل می شود كیست؟ یك فصل عهده دار بیان مسائل ارزشی، و فصل دیگر عهده دار بیان ارزشمندها و فاضل هاست.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کتابخوانی
#زن_در_آینه_جلال_و_جمال
📚 زن در آینه جلال و جمال، ص77
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حریم اقتدار
🔸 ذیل آیه ﴿خُذُوا ما آتَیناكُمْ بِقُوَّةٍ﴾ از وجود مبارك #امام_صادق_سلام_الله_علیه سؤال كردند كه «أَقُوَّةٌ فِی الْأَبْدَانِ أَمْ قُوَّةٌ فِی الْقُلُوبِ»؛ یعنی اینكه خدا فرمود: ﴿خُذُوا ما آتَیناكُمْ بِقُوَّةٍ﴾، همان خطابی است كه به یحیای زاهدی كه جنگجو نیست می دهد یا وسیع تر از آن است؟ فرمود وسیع تر از آن است!
🔸 #یحیی_سلام_الله_علیه حكومتی نداشت؛ نه داوود گونه بود نه سلیمان گونه؛ نه جنگی داشت نه رهبری انقلاب را به عهده داشت. قرآن می فرماید به یحیی گفتیم: ﴿یا یحْیی خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ﴾؛ اما به شما می گوییم هم كار یحیی را بكنید و هم كار داوود را؛ اگر ﴿قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ﴾، شما هم كار داوود را بكنید که ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾ و هم كار یحیی را بكنید كه با قوّه بگیرید. وقتی از حضرت سؤال كردند: «أَ قُوَّةٌ فِی الْأَبْدَانِ أَمْ قُوَّةٌ فِی الْقُلُوبِ»، حضرت فرمود: «فِیهِمَا جَمِیعاً».
🔸 بنابراین #وظیفه_همه_ما ـ دولت و ملت و سراسر مملكت ـ این است كه این معارف الهی را یحیی گونه بگیریم كه ﴿یا یحْیی خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ﴾؛ هم كار یحیی را باید انجام بدهیم که ﴿یا یحْیی خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ﴾ و هم كار داوود را باید انجام بدهیم که ﴿قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ﴾؛ اینها كارهای ماست. این ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾ هم به #حوزه كار دارد هم به #دانشگاه كار دارد هم به #دولت كار دارد هم به #ملت كار دارد، تا این ملت به حدی از نصاب برسد كه ﴿وَ لْیجِدُوا فیكُمْ غِلْظَةً﴾ باشد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 16
تاریخ: 1394/01/31
🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب الصوم و الاعتکاف اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی:
کتاب دو جلدی الصوم و الاعتكاف از دیگر تقریرات درس فقه مرحوم آیتالله سید محمد یزدی است که به بررسی مسائل فقهی روزه و اعتکاف میپردازد. جلد اول از آغاز کتاب صوم تا پایان فصل مربوط به افرادی است که روزه آنها صحیح (من یصح منه الصوم) است و جلد دوم از بحث اقسام روزه تا پایان مباحث روزه و تمام کتاب اعتکاف را در بر دارد. تاریخ آغاز کتاب الصوم مشخص نیست اما تاریخ آغاز بحث اعتکاف ۲۴ رجب ۱۳۷۹ قمری بوده است. نکتۀ دیگر اینکه چند فرع آخر کتاب اعتکاف در تقریر شرح نشده است و این کتاب در سال ۱۳۹۷ (۱۴۳۹ ق) برای اولین بار توسط دار الاسراء منتشر شده است.
#آثار_فقهی
🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال
#فصل_دوم
💠 زن در عرفان
▫️ نكته ای در اینجا مطرح است كه: اگر انسان #خلیفة_الله است، و این #مقام_انسانیت منزه از ذكورت و انوثت است چرا در بین مردان افراد فراوانی به این مقام راه یافته اند، ولی در بین زنان فقط چهار نفر به این مقام رسیده اند؟ در توضیح این نكته باید گفت:
1️⃣ اولاً، بسیاری از زنان هستند كه فضائلشان در تاریخ ثبت نشده است
2️⃣ ثانیاً، این چهار نفر بیانگر انحصار نیست
3️⃣ ثالثاً، اگر جامعه رشد بیشتری داشته باشد، سعی می كند امكانات ترقی و سعادت را در اختیار هر دو صنف قرار بدهد، و اگر جامعه ای عقب افتاده است نباید این تحجّر فكری جامعه را به پای مذهب نوشت، چرا كه مذهب راه را برای هر دو صنف باز كرده است، و هیچ كمالی را مشروط به ذكورت، یا ممنوع به انوثت، نكرده است، و مشروط بودن به ذكورت و انوثت مربوط به كارهای اجرایی است.
▫️ در پایان بحث اشاره به این نكته لازم است كه قرآن همان طور كه در بدو پیدایش انسان، سخن را در محور خلافت شروع كرده است، و #خلافت_زن_و_مرد_ندارد، در پایان پیدایش، و در انجام عالم هم، وقتی مسأله معاد، مسأله مواقف قیامت، مسأله برزخ و حشر، مسأله سؤال و جواب، و كتاب و توزین اعمال، و عبور در صراط، و كوثر، و مانند آن را مطرح می كند، هیچ گاه بین زن و مرد فرقی نمی گذارد، و در همه این موارد #زن_و_مرد با هم هستند.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کتابخوانی
#زن_در_آینه_جلال_و_جمال
📚 زن در آینه جلال و جمال، ص196
🔰 @p_eteghadi 🔰