🔴 انتظار او در زمان غیبت واجب است
انتظار_فرج در روایات ائمه معصوم علیهم السلام به کرات سفارش شده و این توصیه و سفارش حتی قالب وجوب به خود گرفته است.
▪️حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام روایت می کند که بر سرور خود امام جواد علیه السلام وارد شدم، قبل از آنکه سوالم را درباره حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه بگویم، حضرت علیه السلام پاسخ سوال مرا داد و فرمود: «ای ابوالقاسم؛ قائم ما همان مهدی عجل الله تعالی فرجه است او کسی است که در زمان غیبنش انتظار او واجب است و هنگامی که ظهور کرد، اطاعتش واجب است.
☑️ اوسومین نفر از فرزندان من است، قسم به آن خدایی که محمد صلی الله علیه و اله را مبعوث کرد و ما را به امامت برگزید، اگر از عمر دنیا فقط یک روز باقی مانده باشد هر آینه خداوندمتعال آن را چنان طولانی کند تا آنکه قائم عجل الله تعالی فرجع درآن روز خارج شود و ظهور نماید.»(1)
📚1. کمال الدین، ج2، ص 377.
🌿الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ #وقتی_که_دعای_پیامبر_ص_هم_اثرندارد
✍ گاهی آدمی در سقوط به حدّی میرسه که دیگه هیچ چیز نجاتش نمیده، حتی دعا و استغفار پیامبر. مثل بیماری که روح از بدنش جدا شده، و تلاش همه پزشکان هم براش اثری نداره.
قرآن خطاب به پیامبر، درباره منافقین میفرماید:
📖 اِسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لاٰ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِینَ مَرَّةً فَلَنْ یَغْفِرَ اَللّٰهُ لَهُمْ (توبه/۸۰)
👈 اگر برای منافقان استغفار بکنی یا استغفار نکنی، یکسان است. حتی اگر هفتاد بار برای آنها طلب مغفرت و آمرزش بکنی، خداوند هرگز آنان را نخواهد بخشید.
🔹 جالب اینجاست که در آیه قبل، سخن از #مسخره_کردن دین هست «فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ».
🔹 سخن از منافقینی است که دین رو مسخره میکنند.
🔹 یعنی گناه مسخره کردنِ دین تا آنجاست که استغفار پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هم کارساز نیست.
🔸 کسانی که هم دین رو مسخره میکنند،
🔸 هم احکام و دستورات دین رو،
🔸 و هم مومنین و دینداران رو...
🔸 بیشتر مواظب خودشون باشند.
🙏 خدایا،
نیاد اون روزی که دعای امام_زمان در حق ما به اجابت نرسه.
🔰 @p_eteghadi 🔰
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
إذا مُدِحَ الفاجِرُ اهتَزَّ العَرشُ و غَضِبَ الرَّبُّ
هرگاه بدكار ستوده شود، عرش بلرزد و پروردگار به خشم آيد
ميزان الحكمه جلد10 صفحه444
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 تربیت معنوی
🔸 توسعه تعلیم غیر از تربیت است. شما برنامه قرآن آوردی، برنامه روایت آوردی، سیره آوردی، این #توسعه_تعلیم است نه تربیت؛ برای تربیت، کسی لازم است که دیدنش آموزنده باشد.
🔸 این کلمات نورانی را بزرگان ما گفتند البته ریشه اش در روایات هست: «مَنْ لا یَنفَعُکَ لَحظُهُ لا یَنفَعُکَ لَفظُه»؛ آن استادی که دیدنش آموزنده نباشد گفتنش هم سودی ندارد. آن کسی که در نمره دادن، آن کسی که در شایسته سالاری، آن کسی که در ادب ورود و مانند آن، صد درصد دقیق نیست یعنی لَحظ او و لحظات او معلم نیست، لفظ او و الفاظ او هم کارآمد نیست.
🔸 تربیت چیز دیگر است و تعلیم چیز دیگر! توسعه تعلیم، تربیت نیست؛ درس قرآن، درس سنت، توسعه تعلیم است نه تربیت. #تربیت یعنی وقتی انسان کسی را ببیند عوض بشود؛ رُسُل این طور هستند.
#روز_امور_تربیتی_و_تربیت_اسلامی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه مرسلات جلسه 4
تاریخ: 1398/08/11
🔰 @p_eteghadi 🔰
غسل با بیشتر از یک صاع آب، اسراف است؟
در غسل ترتیبی؛ واجب است مکلّف، همۀ اعضای غسل را به ترتیب بشوید. در این راستا، ممکن است مکلّفی با یک صاع (3 کیلوگرم) آب و مکلّف دیگر به بیش از این مقدار غسل نماید. پس، بستگی به یقین مکلّف نسبت به شستن تمام اعضای غسل دارد؛ البته در صورتی که وسواس و اسراف را در پی نداشته باشد. و ظاهراً علت و معیار تعیین این مقدار برای غسل و وضو، به جهت دوری از اسراف باشد.
آنچه که در کتاب شرائع الاسلام آمده، چنین است: «مستحب است که غسل با یک صاع آب باشد».
دلیل این فتوا، روایتی است از امام باقر(ع) که فرمود: «رسول الله(ص) با یک مد آب (750 گرم) وضو می گرفتند و با یک صاع آب (3کیلو گرم) غسل می کردند»
همان طور که ملاحظه می شود صاحب شرائع الاسلام و دیگر فقها، فتوا به استحباب غسل به این مقدار داده اند، نه وجوب غسل و یا وضو به این مقدار.
توضیح مسئلۀ مطرح شده در موارد زیر بیان می شود:
1. یک صاع تقریباً 3 کیلوگرم، و یک مد، ربع یک صاع؛ یعنی 750 گرم است. هر کیلو گرم آب، یک لیتر است.
2. در غسل ترتیبی؛ واجب است مکلّف، همۀ اعضای غسل را به ترتیب بشوید. به همین جهت، ممکن است مکلّفی با 3 لیتر آب و مکلف دیگر به بیش از این مقدار غسل نماید. پس، بستگی به یقین مکلّف نسبت به شستن تمام اعضای غسل دارد؛ البته در صورتی که وسواس و اسراف را در پی نداشته باشد. و ظاهراً علت و معیار تعیین این مقدار برای غسل و وضو، به جهت دوری از اسراف باشد.
3. مستحب است آب غسل به اندازه یک صاع (3 لیتر) باشد. این مقدار آب براى انجام تمام مستحبات و واجبات غسل است. بنابراین، مصرف بیش از این مقدار آب براى غسل، بر خلاف سیرۀ عملى پیامبر اکرم(ص) و مکروه است، و اگر به حدّ اسراف برسد، حرام است. همچنین وضو گرفتن با یک مد (750 گرم) آب مستحب است. و به بیش از این مقدار مکروه است و اگر به حد اسراف برسد حرام است. در روایتی در این باره می خوانیم: «خداوند فرشته ای دارد که اسراف در وضو را می نویسد، همان طور که نقصان و کم گذاشتن آن را مى نویسد»
5. بنابراین، استفاده از آب به مقدار ذکر شده برای انجام غسل و وضو کافی است و نباید به جهت شک یا وسواس آن را کم به حساب آورد؛ در این باره رسول اکرم(ص) می فرماید: «مقدار آب وضو یک مدّ است و مقدار آب غسل یک صاع است و بعد از من مردمى مى آیند که این مقدار آب را کم مى شمارند، این مردم بر خلاف سنّت من هستند و کسى که بر سنّت من ثابت باشد، در بهشت قدس با من است».
6. بنابر این، مقدار تعیین شده بیان حداقل است و با این مقدار آب، غسل امکان پذیر است. کیفیتش این است که مقداری آب روی سر ریخته و با دست تمام سر را با آن دست بکشید که آب تمام سر را مرطوب کند، همین طور سمت راست و سمت چپ.
اما در دنیای کنونی که آب از طریق سیستم لوله کشی در بیشتر منازل وجود دارد، معمولاً این گونه غسل نمی کنند، ولی باید مواظب بود که از حد متعادل خارج نشد، تا مصداق اسراف گردد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
❓دلیلی که انسان خلیفه الهی در زمین هست و جنیان نیستند چیست و آیا اختیار انسان با اجنه فرق می کند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
کسی که گنه کار است و از دنیا می رود در برزخ عذابش شروع می شود یا در قیامت؟.Mp3
240.7K
⭕️ سوال
❓کسی که گنه کار است و از دنیا می رود در برزخ عذابش شروع می شود یا در قیامت؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
133.2K
⭕️ سوال
❓ چرا خدا به جن قدرت های ماوراء طبیعی داده ولی به انسان که اشرف مخلوقات است هیچ قدرتی نداده است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 لذت زندگی در دنیای ظهور
🌹 بیا که دنیا با تو میشود معنا!
⭕️ در توصیف حکومت امام مهدی علیهالسلام و عصر دل انگیز ظهـور در نقل ها آمده است که: «زمین مملو از عدل و عدالت خواهد شد؛ و دنیا و اهل آن در دولت آن حضرت، لذّت بخش میشود!»
📗إثبات الهداة، ج ۵، ص ۲۳۴
📗كشف الغمة، ج۳، ص ۲۹۵
با برقراری حکومت صالحان، چنان بهشتی بروی زمین برپا میشود که بهشتیان آن همه خوشی و لذت و زیبایی را رها کرده و آرزوی هبوط به زمین را دارند؛ مردم به خوشی میرسند که هرگز در طول تاریخ خلقت سابقه نداشته؛ سطح دنیا عوض میشود؛ روزگار شیرین تر از عسلی که سخن گفتن درباره آن به مانند این است که آب اقیانوس را در یک لیوان جای دهیم؛ درک حقایق بهشت دنیای ظهور مافوق عقل و ادراک بشری است؛ مبادا احادیث را رها کرده و به سراغ بافته های باطل این و آن بروید و این فرصت طلایی(حضور در دنیای ظهور) را از خود بگیرید؛ راستی چه شیرین است زندگی در زیر سایهاش و در زمان حضورش!
🔰 @p_eteghadi 🔰
179.6K
⭕️ سوال
❓خانوم اهل دیانت و رعایت هستن اما شوهر بیمبالات است و اهل رعایت دستورات دینی نیست.
میترسه اعمال شوهر دامنگیر ایشون بشه، چکار کنه؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از قاصدک
این هم یک کانال بسیار شاد و پر نشاط👌
خفن ترین جوک ها ❤️🤭
پربازدیدترین کانال هفته😎👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2162688C28ee8a0177
https://eitaa.com/joinchat/2162688C28ee8a0177
‼️خنده در حد انفجاااااار😂👆👆
⭕️ روشنگریِ امام حسین و امام مهدی
🔹 حسین" بارها سخن گفت؛ کلامش نور بود، بعضی در راه قرار گرفتند و عده ای در تاریکی خویش ماندند! کربلایی شده بود... برای رسیدن به سعادت یا شقاوت از هم سبقت می گرفتند! بعضی «سعادت» را بردند و عده ای «شقاوت» را...
🔸 و اما امروز؛ سالها می گذرد، "حسینِ زمان" خواهد آمد و مانند جدش لب به سخن خواهد گشود تا حجت را تمام کرده و راه را بر چاه بشناساند؛ نقل شده: «مهدی در برابر یهود، نصاری، صابئین، مادی گرایان و کافران در شرق و غربِ کرهٔ زمین قیام می کند و اسلام را به آنان پیشنهاد می دهد...»
🔺 چقدر صدایش شبیه صدای حسین است! دوباره اهلِ نور از اهلِ نار جُدا شده اند! سعادت یا شقاوت در مِقیاسی کلی تر و گسترده تر به صحنه آمده اند! گوی و میدان آماده شده است، آیا تو آماده ای؟
📚 تفسیر عیاشی، ج۱، ص۱۸۳
📚 اثبات الهداة، ج۳، ص۵۴۹
❄️ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ❄️
🔰 @p_eteghadi 🔰
🟢 چرا دستور حجاب مخصوص بانوان است؟
🔸علت اینکه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان یافته است این است که میل به خودنمایی و خودآرایی مخصوص زنان است.
🔹از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شکار است و زن شکارچی، همچنانکه از نظر تصاحب جسم و تن، زن شکار است و مرد شکارچی. میل زن به خودآرایی از این نوع حس شکارچیگری او ناشی میشود. در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که مردان لباسهای بدن نما و آرایشهای تحریک کننده به کار برند.
🔸این زن است که به حکم طبیعت خاص خود میخواهد دلبری کند و مرد را دلباخته و در دام علاقه به خود اسیر سازد. لهذا انحراف تبرّج و برهنگی از انحرافهای مخصوص زنان است و دستور پوشش هم برای آنان مقرر گردیده است.
📗استاد مطهری، مسئله حجاب، ص۸۰
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج 🌱
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴حق الناس فقط زدن جیب مردم نیست!!
✍حق الناس فقط کلاهبرداری و اختلاس نیست!! حق الناس یعنی با بی حجابی تو دل کسی زلزله ۱۰ ریشتری به پا کنی ولی آوار برداریش بیفته گردن همسر بیگناهش!
💢گرفتن آرامش روان، از بین بردن پاکی چشم و قلب مردان، گرفتن آرامش خاطر زنان، نابودی تعهد و عشق بین همسران، سرد شدن گرمای خانه ها، تنوع طلب کردن مردان، افزایش نرخ طلاق و... همه حق الناس هایی است که به واسطه بی حجابی و دلبری های خیابانی بر گردنِ خانم های بدحجاب و بیحجاب است!!
❗️فراموش نکنیم! خداوند هرگز حق الناس را نمی بخشد!
📌نشر حداکثری با شما🌹
#بهشت #جهنم
#آخرالزمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
❕گرانی های زمان شاه در بیان اسد الله علم وزیر دربار پهلوی !!!!!
@Rahnamye_Behesht
💠 #حدیث روز 💠
💎 چرا زیاد دعا کنیم؟
🔻امام صادق (علیهالسّلام):
كانَ جَدّي يَقولُ: تَقَدَّموا فِي الدُّعاءِ؛ فَإِنَ العَبدَ إذا كانَ دَعّاءً فَنَزَلَ بِهِ البَلاءُ فَدَعا، قيلَ: صَوتٌ مَعروفٌ، و إذا لَم يَكُن دَعّاءً فَنَزَلَ بِهِ بَلاءٌ فَدَعا، قيلَ: أينَ كُنتَ قَبلَ اليَومِ؟!
✳️ جدّم [امام زین العابدین (علیهالسّلام)] مىفرمود:
در دعا كردن، پيشدستى كنيد؛
زيرا بنده، چنانچه اهل دعای زیاد باشد، وقتى بلايى بر او نازل شود و دعا كند، گفته مىشود:
«صدايى آشناست»
و چنانچه اهل دعاىِ بسيار نباشد، وقتى بلايى بر او نازل شود و دعا كند، گفته مىشود:
«تا به حال، كجا بودى؟!»
📚 الكافي، شیخ کلینی (۳۲۹ ق)، ج ۲، ص ۴۷۲، ح ۵
🔰 @p_eteghadi 🔰
شجاعتر بودن امام علی از پیامبر گرامی علیهما السلام !!!!
🤔#پرسش :
❓تو کتاب الانوار النعمانیه جلد اول صفحه 19 اومده امام علی شجاع تر از پیامبره ، آیا این کفر نیست ؟❕❕❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که پیامبر گرامی اسلام شجاع ترین افراد بوده است به گونه ای که حتی خود امیر مومنان علیهما السلام تصریح می کند که در جنگ ها در پناه پیامبر اسلام قرار می گرفته است , چنان که در نهج البلاغه فرمود :
" كُنَّا إِذَا احْمَرَّ الْبَأْسُ اتَّقَيْنَا بِرَسُولِ اللَّه صلى الله عليه و آله، فَلَمْ يَكُنْ أَحَدٌ مِنَّا أَقْرَبَ إِلَى الْعَدُوِّ مِنْهُ " هرگاه آتش جنگ، سخت شعلهور مىشد ما به رسول خدا صلى الله عليه و آله پناه مىبرديم و در آن هنگام هيچيك از ما به دشمن از او نزديكتر نبود "
📚نهج البلاغه حکمت ٩
❕شارحین در مورد کلام فوق می نویسند :
" اين مسئله واقعاً عجيب است، فرمانده دشمن معمولًا در تيررس دشمن قرار نمىگيرد آن هم بهگونهاى كه از همه به تيررس دشمن نزديكتر باشد تا بتواند مديريت لشكر را انجام دهد. اين نشانه مهمى از شجاعت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و توكل او بر ذات پاك پروردگار و آرامش بخشيدن به نفرات لشكر است تا آنها بدانند يارى خداوند در انتظارشان است و به يقين پيروز مىشوند و هرگز احتمال شكست را در وجود خود راه ندهند كه اين خود عامل مهم پيروزى در ميدان نبرد است. "
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج14، ص: 215
❕علامه مجلسى در جلد شانزدهم بحارالانوار در بحث شجاعت پيامبر اكرم اين حديث را به نقل از کتاب مکارم الاخلاق از على عليه السلام نقل مىكند:
«لَقَدْ رَأَيْتُنِي يَوْمَ بَدْرٍ وَنَحْنُ نَلُوذُ بِالنَّبِيِّ صلى الله عليه و آله وَهُوَ أَقْرَبُنَا إِلَى الْعَدُوِّ وَكَانَ مِنْ أَشَدِّ النَّاسِ يَوْمَئِذٍ بَأْساً " من در روز جنگ بدر شاهد و ناظر بودم كه ما به پيامبر پناه مىبرديم و او از همه ما به دشمن نزديكتر و از برجستهترين جنگجويان در آن روز بود». "
📚بحار الانوار ج 16 ص 232 _ مکارم الاخلاق ص 19
❕همینطور از انس نقل می کند :
" پيغمبر (ص) شجاعترين و نيكوترين و سخىترين مردم است، يك شب بانگى هولناك برآمد چنان كه همه مردم مدينه به فزع آمدند و به طرف صدا به راه افتادند، پيغمبر با ايشان برخورد كرده در حالى كه بر آنان سبقت داشت وى گفت چرا مىترسيد؟! و در اين حال بر فرس و اسب ابى طلحه سوار بود و شمشير بر گردن داشت. انس گويد مردم شروع كردند به اين سخن كه از چه ميترسيد. كه اين دريا و سرابى بود (يعنى بانگ ترسناك ريشه و اصل مهمى نداشت). " " عَنْ أَنَسٍ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَشْجَعَ النَّاسِ وَ أَحْسَنَ النَّاسِ وَ أَجْوَدَ النَّاسِ قَالَ فَزِعَ أَهْلُ الْمَدِينَةِ لَيْلَةً فَانْطَلَقَ النَّاسُ قِبَلَ الصَّوْتِ قَالَ فَتَلَقَّاهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ قَدْ سَبَقَهُمْ وَ هُوَ يَقُولُ لَنْ تُرَاعُوا وَ هُوَ عَلَى فَرَسٍ لِأَبِي طَلْحَةَ وَ فِي عُنُقِهِ السَّيْفُ قَالَ فَجَعَلَ يَقُولُ لِلنَّاسِ لَمْ تُرَاعُوا وَجَدْنَاهُ بَحْراً أَوْ إِنَّهُ لَبَحْرٌ "
📚همان منابع
👌ابن ابىالحديد در شرح نهجالبلاغه خود از «واقدى» نقل مىكند كه در روز احد هنگامى كه آن صدمات را بر وجود پيامبر صلى الله عليه و آله وارد كردند على عليه السلام فرمود: قسم به خدايى كه او را به حق مبعوث كرد " «ما زالَ شِبْراً واحد إنّه لَفي وَجْهِ الْعَدُوّ تَثُوبُ إلَيْهِ طائِفَةٌ مِنْ أصْحابِهِ مَرّةً وَتَتَفَرَّقُ عَنْهُ مَرَّةً "
"آن حضرت صلى الله عليه و آله حتى يك وجب از برابر دشمنان عقبنشينى نكرد و در اين حال، گاه گروهى از يارانش به سوى او مىآمدند و گاه پراكنده مىشدند (اما او همچون كوه ايستاده بود)». "
📚شرح نهج البلاغه ج 15 ص 19
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕حال در مورد سوال مطرح شده گفتنی است که روایت معروفی است که در کتاب ابن شاذان قمی نقل شده است که پیامبر گرامی اسلام فرمود :
"«به من سه چيز داده شده كه على هم در آنها شريك است، و به على سه چيز داده شده كه من در آنها شريك نيستم».
پرسيده شد: اى پيامبر خدا! آن سه چيز كه على عليه السلام در آن با تو شريك است، چيست؟
فرمود: «بيرق حمد (ستايش)، از آنِ من است و على، بر دوش كشنده آن است؛ و كوثر، از آنِ من است و على، ساقى آن است؛ و بهشت، از آنِ من است و على، تقسيمكننده آن است.
و امّا آن سه چيز كه به على داده شده و من در آن شريك نيستم: به او پيامبر خدا به عنوان پدرْ زن داده شده و به من داده نشده؛ و همسرى چون فاطمه زهرا به وى داده شده كه به من داده نشده؛ و دو فرزندش حسن و حسين، به وى داده شدهاند كه به من داده نشده است». " "اعطيتُ ثَلاثا وعَلِيٌّ مُشارِكي فيها، واعطِيَ عَلِيٌّ ثَلاثَةً ولَم اشارِكهُ فيها، فَقيلَ: يا رَسولَ اللّهِ، ومَا الثَّلاثُ الَّتي شارَكَكَ فيها عَلِيٌّ؟ فَقالَ: لِواءُ الحَمدِ لي وعَلِيٌّ حامِلُهُ، وَالكَوثَرُ لي وعَلِيٌّ ساقيهِ، وَالجَنَّةُ لي وعَلِيٌّ قاسِمُها. و أمَّا الثَّلاثُ الَّتي اعطِيَت عَلِيّا ولَم اشارِكهُ فيها: فَإِنَّهُ اعطِيَ رَسولَ اللّهِ صِهرا ولَم اعطَ مِثلَهُ، واعطِيَ زَوجَتَهُ فاطِمَةَ الزَّهراءَ ولَم اعطَ مِثلَها، واعطِيَ وَلَدَيهِ الحَسَنَ وَالحُسَينَ ولَم اعطَ مِثلَهُما "
📚الفضائل لابن شاذان: ص 95، بحار الأنوار: ج 39 ص 90 ح 3 _ الأمالي للطوسي: ص 344 ح 708
❕این حدیث را مرحوم جزائری در کتاب الانوار النعمانیه نقل کرده و در آن به اشتباه و به صورت سهوی به جای بخش " پدر زن " تعبیر " شجاعت " نقل شده , یعنی پیامبر می گوید به علی شجاعتی داده شده که به من داده نشده است : " فانه اعطی شجاعه و لم اعط مثله "
📚الانوار النعمانیه ج 1 ص 19
❕مرحوم نعمانی می گوید که شیخ صدوق چنین نقل کرده , در حالی که نقل شیخ صدوق چنین است که پیامبر فرمود :
"«اى على! سه چيز به تو داده شده كه پيش از تو، به هيچ كس داده نشده است». گفتم: پدر و مادرم فدايت! چه چيز به من داده شده است؟ فرمود: «پدرْ زنى چون من به تو داده شده؛ و زنى چون همسرت؛ و فرزندانى چون حسن و حسين به تو داده شده است». " يا عَلِيُّ، إنَّكَ اعطيتَ ثَلاثا لَم يُعطَها أحَدٌ مِن قَبلِكَ. قُلتُ: فِداكَ أبي وامّي، وما اعطيتُ؟ قالَ: اعطيتَ صِهرا مِثلي، واعطيتَ مِثلَ زَوجَتِكَ، واعطيتَ مِثلَ وَلَدَيكَ الحَسَنِ وَالحُسَينِ. "
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 2 ص 48 ح 188
❕بنابراین مرحوم نعمانی اشتباه کرده است و در نقل روایت خطا کرده و بخش شجاعت را به اشتباه نقل می کند , در حالی که در اصل روایت بخش مذکور نیست , با این وجود مرحوم جزائری در توجیه مطلب مذکور می گوید که :
" مقصود از شجاعت در حدیث مذکور , اِعمال و به کار گیری شجاعت و شرکت در جنگها است نه مبدا شجاعت و آن قوت قلب و جرات داشتن بر ورود در جنگها زیرا از این نظر پیامبر شجاع ترین افراد بوده و بهره کافی و کامل از شجاعت را داشته است اما از آنجایی که پیامبر اسلام حاکم و سلطان بوده است ( معمولا ) علی علیه السلام را پرچم دار نبردها کرده و در میدان وارد می کردند لذا علی علیه السلام بیشتر اِعمال شجاعت کردند و شجاعت ورزی از خود نشان دادند : " و ينبغي ان يراد بالشجاعة هنا اعمالها و ممارسة الحروب و الدخول فيها لا مبدءها من قوة القلب و الجرأة على اقتحام الحروب لان النبي صلّى اللّه عليه و آله منها الحظ الاوفر. نعم لما كان هو الملك و السلطان لم يباشر الحروب بنفسه المباركة بل تصدى لها علي عليه السّلام "
📚الأنوار النعمانية، ج1، ص 19 _ 20
🔰 @p_eteghadi 🔰
🏜در احوال قیامت
روز قيامت روزى است كه هر فردى را بلند مى كنند تا همه او را ببينند، آن وقت منادى ندا مى كند: هركس به اين شخص حقّى دارد بيايد. آنگاه طالبينِ حقوق به او رو مى آورند، كسانى را كه شايد اصلاً خودش احتمال نمى داده حقوقشان را اداء نكرده است ، اطرافش را مى گيرند.
🔥آبروى كسى را ريخته ،يا غيبت كسى را كرده، مالِ كسى را خورده يا به كسى بدهى داشته و فراموش نموده ، از او مطالبه حق مى كند، بيچاره بايد از حسناتِ خود به آنها بدهد.
در روايات آمده كه ؛ براى يک درهم مال ،هفتصد ركعت نمازِ مقبول را بايد بدهد، ديگر مصيبت از اين بدتر؟ در صورتيكه حسناتش تمام شود، بايد در مقابل از گناهانِ صاحبانِ حقوق بردارد و بار آنها را سبک تر نمايد.
🌪قيامت به قدرى سخت است كه برادر از برادر و پسر از پدر و مادر از پدر، زن از شوهر و شوهر از زن فرار مى كند، از ترس اينكه نكند حق خود را مطالبه كند.
📚حقایقی از قرآن ، صفحه ۱۹
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ شیطان چگونه بعد از اخراج از بهشت دوباره وارد بهشت شد و آدم را فریب داد؟
شیطان اصلا در بهشت موعود نبوده که از آن رانده شود بلکه از جایگاه خودش رانده شد چرا که در بهشت تکلیفی نیست که کسی بخواهد به خاطر نافرمانی تنبیه و اخراج شود
✍ بهشتی که آدم و حوا در آن بودند هم، باغی از باغهای همین دنیا بوده است؛ و بهشت خُلد و اصلی نبوده است تا سؤال شود چگونه شیطان توانست در آن وارد شود.
از امام صادق ع راجع به بهشت آدم پرسيدند امام ع در جواب فرمود: باغى از باغهای دنيا بود كه خورشيد و ماه بر آن میتابيد و اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بيرون رانده نمیشد»(1)
📚 پینوشت:
1. تفسير نور الثقلين جلد 1 صفحه 62
🔰 @p_eteghadi 🔰
☄ قبض روح چیست?!☄
💥قبض روح همان چیزی است که ما از آن تعبیربه مرگ و جان دادن می کنیم و در قرآن با این لفظ نیامده و ما در قرآن اصلاً تعبیر قبض روح نداریم. البته در روایات داریم.در قرآن یک تعبیر دقیق تری داریم به نام توفی که کلمه ی وفات نیز از همین گرفته شده است. توفی یا وفات یعنی تحویل گرفتن. اینکه ما به قبض روح می گوییم توفی و در قرآن نیز آمده است یعنی فرشته ی مرگ روح را تحویل گرفته و تعلق آن را از بدن قطع می کند.
🍃روح موجود مجرد است و بدن مادی است. مانند آبی نیست که از کوزه بیرون بیاید بلکه تعلق و رابطه ی آن قطع می شود. گاهی اوقات ما به غلط به مرگ فوت می گوییم. فوت به معنای تمام شدن و از بین رفتن است. در واقع از بین نمی رود بلکه وفات می کند. وفات یعنی تحویل گرفته شد و از این عالم به یک عالم دیگری رفت.
🌿حضرت عزراییل تنها نیست
👈در رابطه با قبض روح گفتنی است كه مرگ یعنى انتقال از جهان جسمانى و عالم مادى به عالم برزخ (معاد استاد مطهرى ـ انتشارات صدار، ص 53 ـ 35).
☘اما اینكه در لحظه مرگ حضرت عزرائیل براى قبض روح حاضر مىشود، امر مسلمى نیست. بلكه ظاهر قرآنى خلاف آن است. زیرا در قرآن چند دسته آیات به مرگ اشاره دارد:
🌱1 - مسئولیت آن با خداست. او جان مخلوقات را مى گیرد. قرآن در این باره مى فرماید:
الله یتوفى الانفس حین موتها (سوره زمر، آیه 42.)خداوند جان (مخلوقات را) به هنگام مرگ مى گیرد.
🌹امام صادق (علیه السلام) می فر مایند: خداوند براى ملك الموت دستیاران و كمك كارانى از فرشتگان را قرار داده است كه آنها جانها را از طرف ملك الموت مى گیرند، ملك الموت هم علاوه بر جان هایى كه خود گرفته است جانهاى دیگرى كه ملائكه گرفته اند را نیز مى گیرد و همه آنها را خداوند متعال از ملك الموت مى گیرد و به سوى خود مى برد.
🌱2 - نسبت مرگ با ملك الموت است. قرآن در این باره مى فرماید:
قل یتوفاكم ملك الموت الذى و كل بكم (سوره سجده، آیه 10.)
(اى پیامبر به مردم) بگو: ملك الموت ماءمور (گرفتن جان شماست) و روح شما را مى گیرد، سپس به سوى پروردگارتان باز مى گردید.
🌱3 - نسبت آن را به ملائكه داده است. در یك جا مى فرماید:
الذین تتوفاهم الملائكة طیبین (سوره نحل، آیه 32.)
(پرهیزكاران) كسانى هستند كه فرشتگان جانشان را مى ستانند در حالى كه طیب و پاكیزه اند از همه بدى ها و زشتى ها.
در جاى دیگر مى فرماید:
الذین تتو فاهم الملائكة ظالمى انفسهم (سوره نحل، آیه 28.)
(كافران) كسانى هستند كه فرشتگان جانشان را مى گیرند در حالى كه بر خویشتن ستم كرده اند.
🍃چگونه مى شود كه مرگ را گاهى به خدا و گاهى به ملك الموت و گاهى به ملائكه نسبت مى دهند؟
آیا همه آنها با كمك همدیگر جان مخلوقات را مى گیرند؟ یا هر كدام جان افراد مخصوصى را مى گیرند. در این باره نظریاتى وجود دارد از جمله:
☘1 - قبض روح افراد به حسب رتبه و مقام آنان است. جان افراد كافر و مشرك، جنایت كار و خیانت كاران، بى دین، و بدكاران را ملائكه مى گیرند و روح مومنان و زاهدان، علما و صالحان را ملك الموت و روح دوستان و مقربان الهى را خدا مى گیرد.
☘2 - از امام صادق علیه السلام درباره گرفتن جان افراد سئوال شد: با توجه به این كه در یك زمان، بسیارى از مردم در اطراف جهان از دنیا مى روند كه شمارش آنها را جز خدا نداند، اگر تنها ملك الموت قبض روح مى كند با آیات یاد شده چگونه ممكن است؟
فرمود: خداوند براى ملك الموت دستیاران و كمك كارانى از فرشتگان را قرار داده است كه آنها جانها را از طرف ملك الموت مى گیرند، ملك الموت هم علاوه بر جان هایى كه خود گرفته است جانهاى دیگرى كه ملائكه گرفته اند را نیز مى گیرد و همه آنها را خداوند متعال از ملك الموت مى گیرد و به سوى خود مى برد. (من لایحضره الفقیه، شش جلدها، جلد 1، ص 190.)
❣آیات ذكر شده منافات با هم ندارند؛ زیرا ملك الموت و ملائكه همه فرمان برداران حق و مجریان دستورات او هستند.
👈این قضیه درست مانند وزیر كشور و استاندار و فرمانداران اوست. وزیر كشور استاندارى را به نمایندگى از جانب خود انتخاب مى كند و استاندار هم فرماندارانى را براى اجراى دستورات و انجام كارها و نیازها ماءموریت مى دهد و آنان را به نقاط مختلف مى فرستد.
☘3 - در اخبار آمده است: ملك الموت ما بین زمین و آسمان قرار دارد، اعوان و انصارش روح انسان ها را از جاى خودشان مى گیرند تا وقتى به گلوى آنان رسید. در این هنگام ملك الموت روح ها را مى گیرد و از بدن ها خارج مى كند و به سوى خدا مى برد. (كشف الاسرار، ج 7، ص 521.)
🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ اگر خدا مهربان است، چرا در جهان اینهمه شر وجود دارد؟
🔸خداوند قادر، علیم و حکیم است و بدینجهت از میان خیر و شر، خیر را اراده نموده است: «بِيَدِكَ الْخَيْرُ»؛[1] «هر خیر و نیکویی به دست توست».
🔹شروری که به ذهن میآید؛ چه شرور مرتبط با طبیعت و نیز شروری که بر اساس سوء اختیار برخی انسانها رخ میدهد، نقص به خداوند نمیباشد؛ زیرا حوادث ناگوار طبیعی مانند سیل، زلزله، لازمهٔ فعلوانفعالات و تزاحمات عوامل مادی است.
🔹شرور مرتبط با انسان و پدید آمدن فسادهای اجتماعی نیز لازمه مختار بودن انسان است که مقتضای حکمت الهی میباشد و جنبه شر بودن افعال، منتسب به انسان است: «العَمَلُ الشَّرُّ مِنَ العَبدِ بِفِعلِه وَاللّه عنهُ نَهاهُ»؛[2] «عمل شر از طرف بنده به سبب انجام آن کار شر است، در حالیکه خداوند از آن کار شر نهی کرده است».
📚پینوشت:
[1]. آلعمران: 26.
[2]. محمدی ریشهری، محمد، دانشنامه عقايد اسلامی، ج 8، ص 390.
🔰 @p_eteghadi 🔰
29.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ آمار جنگهای تاریخ و بیشترین کشته ها
🔶 قضاوت با خودتان!
🔰 @p_eteghadi 🔰