eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
70 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ اگر خدا مهربان است، چرا در جهان این‌همه شر وجود دارد؟ 🔸‌خداوند قادر، علیم و حکیم است و بدین‌جهت از میان خیر و شر، خیر را اراده نموده است: «بِيَدِكَ الْخَيْرُ»؛[1] «هر خیر و نیکویی به دست توست». 🔹شروری که به ذهن می‌آید؛ چه شرور مرتبط با طبیعت و نیز شروری که بر اساس سوء اختیار برخی انسان‌ها رخ می‌دهد، نقص به خداوند نمی‌باشد؛ زیرا حوادث ناگوار طبیعی مانند سیل، زلزله، لازمهٔ فعل‌وانفعالات و تزاحمات عوامل مادی است. 🔹شرور مرتبط با انسان و پدید آمدن فسادهای اجتماعی نیز لازمه مختار بودن انسان است که مقتضای حکمت الهی می‌باشد و جنبه شر بودن افعال، منتسب به انسان است: «العَمَلُ الشَّرُّ مِنَ العَبدِ بِفِعلِه وَاللّه عنهُ نَهاهُ»؛[2] «عمل شر از طرف بنده به سبب انجام آن کار شر است، در حالیکه خداوند از آن کار شر نهی کرده است». 📚پی‌نوشت: [1]. آل‌عمران: 26. [2]. محمدی ری‌شهری، محمد، دانشنامه عقايد اسلامی، ج 8، ص 390. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
29.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ آمار جنگ‌های تاریخ و بیشترین کشته ها 🔶 قضاوت با خودتان! ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
❌ندیدن داشته‌ها، عامل ناامیدی 👥افراد با کاستی و کمبودها دو گونه برخورد می‌کنند: 🔸برخی اگرچه متوجه محدودیت و کمبودها هستند و حتی مشکلات جدی در زندگی‌شان دارند، اما توجه و تمرکزشان بیشتر به داشته‌هایشان معطوف است، نه به کمبودها. 🔹برخی نیز اگرچه دارایی و داشته‌های زیادی در زندگی دارند و حتی ممکن است دیگران آرزوی زندگی و دارایی‌های آن‌ها را داشته باشند، اما بیشتر به نداشته‌ها و محدودیت‌های خودشان فکر می‌کنند و چون خوشبختی و موفقیت‌هایشان را در رسیدن به کمبودها منحصر می‌دانند، تمام تمرکز و تلاش جدی خود را صرف به دست آوردن آن نداشته‌ها می‌کنند. 🥛افرادی که نیمه پر لیوان را می‌بینند و همیشه از داشته‌های زندگی لذت می‌برند، به آینده و رسیدن به نتایج مطلوب در زندگی امیدوارترند. 🥃در مقابل، گروه دوم همیشه نیمه خالی لیوان را می‌بینند و با کوچک‌ترین پیشامد ناگوار و تلخی، دچار آشفتگی و پریشانی می‌شوند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 راهکاری برای سربلندی اسلام و مسلمین 🔻 امام صادق عليه‌السلام: إنَّ مِن بَقاءِ المُسلمينَ و بَقاءِ الإسلامِ أن تَصيرَ الأموالُ عندَ مَن يَعرِفُ فيها الحَقَّ، و يَصنَعُ (فيها) المَعروفَ، فإنَّ مِن فَناءِ الإسلامِ و فَناءِ المُسلمينَ أن تَصيرَ الأموالُ في أيدي مَن لا يَعرِفُ فيها الحَقَّ، و لا يَصنَعُ فيها المَعروفَ ✳️ از جمله [عوامل] پايندگى مسلمانان و پايندگى اسلام، اين است كه در دست كسى باشد كه حق و حقوق آن را بشناسد و نيكى كند و از [عوامل] نابودى اسلام و نابودى مسلمانان، اين است كه اموال در دست كسى باشد كه حق و حقوق آن را نشناسد و آن را در راههاى نيكوكارانه به مصرف نرساند. 📚 الكافي: ۴ / ۲۵ / ۱ •┈┈••✾••┈┈• ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
120K
⭕️ سوال ❓مدتیه توفیق ندارم چکار کنم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
8.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️🎥 سوال ❓کسانی که خیلی به ما ظلم کرده اند آیا حتما باید آنها را ببخشیم؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 رابطه دنیا و آخرت 💠 دنیا و آخرت دو بخش از زندگی انسان است که با هم ارتباط دارند. این‌جا باید کاشت، آن‌جا باید درو کرد و برداشت. اگر کسی این‌جا نکارد، در آخرت محصولی نخواهد داشت. بنابراین رابطه بین این دو حیات، رابطه مقدمه و ذی‌المقدمه، ابزار و کار، و رابطه کار و پاداش است. 🔻 اگر این‌جا کاری انجام نگیرد، پاداشی نخواهد بود. اگر کسی دغدغه‌اش را صَرف این‌جا کند و کاری نکند که برای آن‌جا مفید باشد، چیزی جز آتش در انتظار او نیست؛ «أوْلَـئِكَ الَّذِینَ لَیْسَ لَهُمْ فِی الآخِرَةِ إِلاَّ النَّارُ؛ [هود، 16]» اینان کسانی هستند که در آخرت، سهمی جز آتش برای آنان نیست. 🔹 اگر کمابیش بین این دو جمع کرده باشد، راهی برای نجاتش پیدا می‌شود ولی در عین حال کسانی می‌توانند در هر دو حیات خوشبخت باشند؛ همان‌گونه که می‌توانند در هر دو بدبخت باشند. ✍️ بیانات علّامه مصباح یزدی در درس اخلاق ماه مبارک رمضان 1396 هـ.ش، جلسه دهم. 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
12.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ فتنه آینده، فتنه ناکارآمدی؟ ⭕️ دولت خدمات داشته یا نه؟ ✅ با همه‌ی مشکلات موجود در جامعه و با وجود حمله همه‌جانبه‌ی قدرت‌های رسانه‌ای، دولت تمام تلاش خود را بکار بسته، ان‌شاءالله به یاری خداوند پیروزی نزدیک است... ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ اگر خداوند همه چیز را می‌داند، پس چرا هنگام مرگ، دو فرشته برای سوال از ما می‌فرستد؟ 🔸راز پاسخ به این سؤال در این نکته است که اراده الهی بر این تعلق گرفته که امور با اسباب و وسایل عادی صورت بگیرد، نه به‌صورت غیرعادی. این نکته حتی در معجزات انبیا نیز مشهود است. 🔻به‌عنوان نمونه خداوند به حضرت موسی علیه‌السلام امر می‌کند که عصایش را به دریا بزند تا دریا شکافته شود. با اینکه خدا می‌توانست بدون اینکه پیامبرش عصا را بر دریا بزند، آن را بشکافد، ولی اراده نموده که انداختن عصا واسطه شود. 🔹دیگر نکته مهم نیز اینکه سوال‌ پرسیدن فرشتگان، برای آگاه‌شدن خداوند نیست، بلکه برای تفهیم ما و روندی که برای انسان منطقی است، می‌باشد. چه‌بسا اگر برخی از انسان‌ها بدون هیچ پرسش و پاسخی مستقیم به بهشت و جهنم برده شوند، سؤال بپرسند و بگویند چرا؟ مگر چه کرده بودیم و ... 🔹درنتیجه با وجود علم کامل خداوند به تمام موجودات، امور در عالم از طریق اسباب پیش می‌رود و سؤال فرشتگان از انسان پس از مرگش نیز ناظر به این مسئله است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حریم انس 🔸 اثبات اینكه فلان شخص دارای یا است كار آسانی نیست. الآن ماها که معمولاً سرگرم علوم دینی هستیم، همیشه با این كلیات روبه رو هستیم که «كُلُ‏ شَی‏ءٍ طَاهِرٌ حَتَّی‏ تَعْلَمَ‏ أَنَّهُ‏ قَذِر» یا «كُلُّ شَی‏ءٍ هُوَ لَكَ‏ حَلَالٌ‏ حَتَّی تَعْلَمَ أَنَّهُ حَرَامٌ‏». با این قواعد كلیه فقهی سر و کار داریم که البته اینها نور است: «كَلَامُكُمْ نُورٌ»؛ یا اگر تعلیم و تعلم فلسفی داریم می‌گوییم: ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَی‌ءٍ﴾؛ یعنی «كل ما صدق علیه شیء انه مخلوق لله» اما كسی كه از «كُلُ‏ شَی‏ءٍ طَاهِرٌ حَتَّی‏ تَعْلَمَ‏ أَنَّهُ‏ قَذِر»، «كُلُّ شَی‏ءٍ هُوَ لَكَ‏ حَلَالٌ‏ حَتَّی تَعْلَمَ أَنَّهُ حَرَامٌ‏» یا «كل شیء مخلوق لله» و مانند آن گذشته است، شب و روز با این آیه سر و كار دارد که ﴿فَاَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾. این غیر از حكیم است، غیر از فقیه است، غیر از مفسّر و مانند آن است؛ او را است می ‌گویند قرب فرائضی. 🔸 درست است كه «كُلُ‏ شَی‏ءٍ طَاهِرٌ حَتَّی‏ تَعْلَمَ‏ أَنَّهُ‏ قَذِر» را قبول كرده و طبق آن هم فتوا می‌ دهد؛ اما جانش با ﴿فَاَینَما تُوَلُّوا﴾ مانوس است؛ آن كجا این حرف ها كجا! اینها برای فهم عرف و بنای عقلا و حل مشكلات مردم است كه خودش هم جزء مردم است؛ اما آن ﴿فَاَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾ قلب را اداره می‌ كند؛ قرب فرائض و قرب نوافل را باید آنجاها جستجو كرد. 📚 سوره مبارکه ص جلسه 12 تاریخ: 1393/02/31 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 بار عمل 🔸 فرمود این ‌چنین نیست كه شما نابود بشوید، شما از داری به دار دیگر منتقل می‌ شوید؛ با بارتان هم منتقل می‌ شوید، كسی نیست که بار شما را ببرد: ﴿وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی﴾ _ «وِزر» یعنی بار سنگین؛ «وازر» یعنی كسی كه حامل وزر است یعنی باربر _ هیچ باربری بار شما را نمی ‌برد؛ از ارحامتان بخواهید كمك بگیرید، آنها هم جواب شما را نخواهند داد، شما هستید و بارتان! 🔸 ﴿وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ﴾ _ «مُثقله» یعنی نفسی كه در اثر بارِ سنگین، احساسِ ثِقل می‌ كند و زیر بار مانده است؛ «مُثقله» یعنی نفسی كه بار بر او سنگینی كرده است _ اگر این , از دیگری كمك بخواهد كه مقداری از بار او را ببرد، آن دیگری بار او را نمی ‌برد حتی اگر از ارحام او هم باشد چون ﴿یوْمَ یفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ﴾. 🔸 فرمود: ﴿وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَی حِمْلِهَا لاَ یحْمَلْ مِنْهُ شَی‏ءٌ وَلَوْ كَانَ﴾ آن كسی كه مَدعوّ است، ﴿ذَا قُرْبَی﴾؛ ولو از ارحام او باشد! كسی از فرزندش كمك بخواهد كه مقداری از بار او را حمل كند، این مقدور نیست. 📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 11 تاریخ: 1392/09/09 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰