eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.7هزار دنبال‌کننده
9هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❌ندیدن داشته‌ها، عامل ناامیدی 👥افراد با کاستی و کمبودها دو گونه برخورد می‌کنند: 🔸برخی اگرچه متوجه محدودیت و کمبودها هستند و حتی مشکلات جدی در زندگی‌شان دارند، اما توجه و تمرکزشان بیشتر به داشته‌هایشان معطوف است، نه به کمبودها. 🔹برخی نیز اگرچه دارایی و داشته‌های زیادی در زندگی دارند و حتی ممکن است دیگران آرزوی زندگی و دارایی‌های آن‌ها را داشته باشند، اما بیشتر به نداشته‌ها و محدودیت‌های خودشان فکر می‌کنند و چون خوشبختی و موفقیت‌هایشان را در رسیدن به کمبودها منحصر می‌دانند، تمام تمرکز و تلاش جدی خود را صرف به دست آوردن آن نداشته‌ها می‌کنند. 🥛افرادی که نیمه پر لیوان را می‌بینند و همیشه از داشته‌های زندگی لذت می‌برند، به آینده و رسیدن به نتایج مطلوب در زندگی امیدوارترند. 🥃در مقابل، گروه دوم همیشه نیمه خالی لیوان را می‌بینند و با کوچک‌ترین پیشامد ناگوار و تلخی، دچار آشفتگی و پریشانی می‌شوند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 راهکاری برای سربلندی اسلام و مسلمین 🔻 امام صادق عليه‌السلام: إنَّ مِن بَقاءِ المُسلمينَ و بَقاءِ الإسلامِ أن تَصيرَ الأموالُ عندَ مَن يَعرِفُ فيها الحَقَّ، و يَصنَعُ (فيها) المَعروفَ، فإنَّ مِن فَناءِ الإسلامِ و فَناءِ المُسلمينَ أن تَصيرَ الأموالُ في أيدي مَن لا يَعرِفُ فيها الحَقَّ، و لا يَصنَعُ فيها المَعروفَ ✳️ از جمله [عوامل] پايندگى مسلمانان و پايندگى اسلام، اين است كه در دست كسى باشد كه حق و حقوق آن را بشناسد و نيكى كند و از [عوامل] نابودى اسلام و نابودى مسلمانان، اين است كه اموال در دست كسى باشد كه حق و حقوق آن را نشناسد و آن را در راههاى نيكوكارانه به مصرف نرساند. 📚 الكافي: ۴ / ۲۵ / ۱ •┈┈••✾••┈┈• ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
120K
⭕️ سوال ❓مدتیه توفیق ندارم چکار کنم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 سوال ❓کسانی که خیلی به ما ظلم کرده اند آیا حتما باید آنها را ببخشیم؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 رابطه دنیا و آخرت 💠 دنیا و آخرت دو بخش از زندگی انسان است که با هم ارتباط دارند. این‌جا باید کاشت، آن‌جا باید درو کرد و برداشت. اگر کسی این‌جا نکارد، در آخرت محصولی نخواهد داشت. بنابراین رابطه بین این دو حیات، رابطه مقدمه و ذی‌المقدمه، ابزار و کار، و رابطه کار و پاداش است. 🔻 اگر این‌جا کاری انجام نگیرد، پاداشی نخواهد بود. اگر کسی دغدغه‌اش را صَرف این‌جا کند و کاری نکند که برای آن‌جا مفید باشد، چیزی جز آتش در انتظار او نیست؛ «أوْلَـئِكَ الَّذِینَ لَیْسَ لَهُمْ فِی الآخِرَةِ إِلاَّ النَّارُ؛ [هود، 16]» اینان کسانی هستند که در آخرت، سهمی جز آتش برای آنان نیست. 🔹 اگر کمابیش بین این دو جمع کرده باشد، راهی برای نجاتش پیدا می‌شود ولی در عین حال کسانی می‌توانند در هر دو حیات خوشبخت باشند؛ همان‌گونه که می‌توانند در هر دو بدبخت باشند. ✍️ بیانات علّامه مصباح یزدی در درس اخلاق ماه مبارک رمضان 1396 هـ.ش، جلسه دهم. 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ فتنه آینده، فتنه ناکارآمدی؟ ⭕️ دولت خدمات داشته یا نه؟ ✅ با همه‌ی مشکلات موجود در جامعه و با وجود حمله همه‌جانبه‌ی قدرت‌های رسانه‌ای، دولت تمام تلاش خود را بکار بسته، ان‌شاءالله به یاری خداوند پیروزی نزدیک است... ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ اگر خداوند همه چیز را می‌داند، پس چرا هنگام مرگ، دو فرشته برای سوال از ما می‌فرستد؟ 🔸راز پاسخ به این سؤال در این نکته است که اراده الهی بر این تعلق گرفته که امور با اسباب و وسایل عادی صورت بگیرد، نه به‌صورت غیرعادی. این نکته حتی در معجزات انبیا نیز مشهود است. 🔻به‌عنوان نمونه خداوند به حضرت موسی علیه‌السلام امر می‌کند که عصایش را به دریا بزند تا دریا شکافته شود. با اینکه خدا می‌توانست بدون اینکه پیامبرش عصا را بر دریا بزند، آن را بشکافد، ولی اراده نموده که انداختن عصا واسطه شود. 🔹دیگر نکته مهم نیز اینکه سوال‌ پرسیدن فرشتگان، برای آگاه‌شدن خداوند نیست، بلکه برای تفهیم ما و روندی که برای انسان منطقی است، می‌باشد. چه‌بسا اگر برخی از انسان‌ها بدون هیچ پرسش و پاسخی مستقیم به بهشت و جهنم برده شوند، سؤال بپرسند و بگویند چرا؟ مگر چه کرده بودیم و ... 🔹درنتیجه با وجود علم کامل خداوند به تمام موجودات، امور در عالم از طریق اسباب پیش می‌رود و سؤال فرشتگان از انسان پس از مرگش نیز ناظر به این مسئله است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حریم انس 🔸 اثبات اینكه فلان شخص دارای یا است كار آسانی نیست. الآن ماها که معمولاً سرگرم علوم دینی هستیم، همیشه با این كلیات روبه رو هستیم که «كُلُ‏ شَی‏ءٍ طَاهِرٌ حَتَّی‏ تَعْلَمَ‏ أَنَّهُ‏ قَذِر» یا «كُلُّ شَی‏ءٍ هُوَ لَكَ‏ حَلَالٌ‏ حَتَّی تَعْلَمَ أَنَّهُ حَرَامٌ‏». با این قواعد كلیه فقهی سر و کار داریم که البته اینها نور است: «كَلَامُكُمْ نُورٌ»؛ یا اگر تعلیم و تعلم فلسفی داریم می‌گوییم: ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَی‌ءٍ﴾؛ یعنی «كل ما صدق علیه شیء انه مخلوق لله» اما كسی كه از «كُلُ‏ شَی‏ءٍ طَاهِرٌ حَتَّی‏ تَعْلَمَ‏ أَنَّهُ‏ قَذِر»، «كُلُّ شَی‏ءٍ هُوَ لَكَ‏ حَلَالٌ‏ حَتَّی تَعْلَمَ أَنَّهُ حَرَامٌ‏» یا «كل شیء مخلوق لله» و مانند آن گذشته است، شب و روز با این آیه سر و كار دارد که ﴿فَاَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾. این غیر از حكیم است، غیر از فقیه است، غیر از مفسّر و مانند آن است؛ او را است می ‌گویند قرب فرائضی. 🔸 درست است كه «كُلُ‏ شَی‏ءٍ طَاهِرٌ حَتَّی‏ تَعْلَمَ‏ أَنَّهُ‏ قَذِر» را قبول كرده و طبق آن هم فتوا می‌ دهد؛ اما جانش با ﴿فَاَینَما تُوَلُّوا﴾ مانوس است؛ آن كجا این حرف ها كجا! اینها برای فهم عرف و بنای عقلا و حل مشكلات مردم است كه خودش هم جزء مردم است؛ اما آن ﴿فَاَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾ قلب را اداره می‌ كند؛ قرب فرائض و قرب نوافل را باید آنجاها جستجو كرد. 📚 سوره مبارکه ص جلسه 12 تاریخ: 1393/02/31 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 بار عمل 🔸 فرمود این ‌چنین نیست كه شما نابود بشوید، شما از داری به دار دیگر منتقل می‌ شوید؛ با بارتان هم منتقل می‌ شوید، كسی نیست که بار شما را ببرد: ﴿وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی﴾ _ «وِزر» یعنی بار سنگین؛ «وازر» یعنی كسی كه حامل وزر است یعنی باربر _ هیچ باربری بار شما را نمی ‌برد؛ از ارحامتان بخواهید كمك بگیرید، آنها هم جواب شما را نخواهند داد، شما هستید و بارتان! 🔸 ﴿وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ﴾ _ «مُثقله» یعنی نفسی كه در اثر بارِ سنگین، احساسِ ثِقل می‌ كند و زیر بار مانده است؛ «مُثقله» یعنی نفسی كه بار بر او سنگینی كرده است _ اگر این , از دیگری كمك بخواهد كه مقداری از بار او را ببرد، آن دیگری بار او را نمی ‌برد حتی اگر از ارحام او هم باشد چون ﴿یوْمَ یفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ﴾. 🔸 فرمود: ﴿وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَی حِمْلِهَا لاَ یحْمَلْ مِنْهُ شَی‏ءٌ وَلَوْ كَانَ﴾ آن كسی كه مَدعوّ است، ﴿ذَا قُرْبَی﴾؛ ولو از ارحام او باشد! كسی از فرزندش كمك بخواهد كه مقداری از بار او را حمل كند، این مقدور نیست. 📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 11 تاریخ: 1392/09/09 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 تهذیب نفس 🔸 امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) فرمود: «مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ إماما فعَلَیهِ أن یبدَأ بِتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ»؛ اگر كسی خود را پیشوای دیگران معرفی كرد، قبل از اینكه دیگران را عالم كند . «وَ لیكُن تَأدیبُهُ بِسیرَتِهِ قَبلَ تَأدیبِهِ بِلِسانِهِ»؛ قبل از اینكه دیگران را با زبان به آداب الهی آشنا كند، با خود دیگران را به آداب الهی آشنا كند. 🔸 آنگاه فرمود: «و مُعَلِّمُ نَفسِهِ و مُؤَدِّبُها أحَقُّ بِالإجلالِ مِن مُعَلِّمِ النّاسِ و مُؤَدِّبِهِم»؛ در اسلام گفتند درباره كسی كه نسبت به جامعه دارد، تكریم روا بدارید و او را خیلی گرامی بشمارید ولی حضرت فرمود اگر كسی به تعلیم و تأدیب خود پرداخت، او گرامی ‌تر از كسی است كه درس تعلیمی به دیگران می ‌دهد؛ مؤدّب خود، «أحَقُّ بِالإجلالِ» از معلم دیگران و مؤدّب دیگران! 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 120 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓ آیا اموات به منزل خودشان در این دنیا سر می زنند؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 ظهور در کلام امام حسین(ع) 🔻امام حسين عليه‌السلام: لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيا إلاّ يَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللّه ُعَزَّوَجَلَّ ذلِكَ الْيَوْمَ حَتّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدى، فَيَمْلَأُها عَدْلاً وَ قِسْطاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً، كَذلِكَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللّه ِصلي الله عليه و آله يَقُول 🌥 اگر از دنيا بجز يك روز باقى نمانده باشد، خـداوند آن روز را طـولانى خواهـد كـرد تا اينكه مردى از خاندان من ظهور كند و دنـيا را پـر از عـدل و داد كند، همانگونه كه از ظلم و ستم پر شده است؛ از رسول خدا صلي الله عليه و آله چنين شنيدم. 📚 بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۱۳۳ ‌ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | خسف بيداء 🌿 واژه خسف به معناى فرورفتن و پنهان شدن است. 🌼 منظور از خسف بيداء آن است كه سفيانى با لشكرى عظيم به قصد جنگ با حضرت مهدى عليه‌السّلام عازم مكه مى‌شوند؛ اما بين مكه و مدينه به گونه‌اى معجزه‌آسا، به امر خداوند، در زمين فرو مى‌روند. 📚 خدامراد سلیمیان، فرهنگ‌نامه مهدویت، ص211. 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
1_1181000515.mp3
888.1K
⭕️ سوال ❓چرا باید برای امام زمان عج الله دعا کنیم در حالی که خود امام مستجاب کننده ی دعا های دیگران هستند و چه نیازی به دعای ما هست؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نیاز عاشقانه 🔸 مناجات «شعبانیه» مناجات همه ائمه است؛ آیا ممکن بود غیر از اینها کسی این ‌طور حرف بزند؟ در این » عرض می کند: «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ»؛ خدایا اگر مرا مؤاخذه کنی بگویی چرا گناه کردی، من تو را مؤاخذه می‌کنم که تو که بزرگ ‌تر بودی چرا عفو نکردی! این از چه کسی بر می ‌آید؟ ما چنین ائمه‌ای داریم، چنین اولیایی داریم که با خدا این ‌طور حرف می ‌زنند. به ما هم گفتند بخوان، نگفتند این مخصوص آنهاست! 🔸 «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ»؛ می‌گویم تو که بزرگ‌تر بودی، چرا آبروی ما را بردی؟ ما با اینها روبه‌رو هستیم؛ هیچ کسی عذری ندارد! اینها را همین علی گفت؛ اینکه گفتند ، این است! اینها را چه کسی یاد داد؟ یعنی شما فرض می‌ کنید در عالم کسی پیدا بشود که این ‌طور حرف بزند؟! او مناجات می کرد! به ما هم گفتند شما هم بخوانید. 🔸 این قدر ، این قدر راه وسیع است، این قدر کمالات هست! این خیلی بالاتر از دعای سحر ماه مبارک رمضان است؛ سبک دعای سحر همین است، «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ وَ كُلُّ بَهَائِكَ بَهِی»، سبکش همین است؛ اما این ‌طور ادلال، این‌ طور دلال، این ‌طور غنج، این‌ طور در آن نیست. : 📚 سخنرانی در جمع طلاب و ائمه محترم جماعات تهران تاریخ: 1397/06/13 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
توضیحی در مورد ولایت مطلقه فقیه در بیانات مرحوم امام خمینی !!!! 🤔 : ❓نظرتان در مورد این سخنان امام خمینی چیست !!!! حکومت، که شعبه‌ای از ولایت مطلقه رسول الله - صلی الله علیه وآله و سلم - است، یکی از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتی نماز و روزه و حج است. حاکم می‌تواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم می‌تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدی که ضِرار باشد، در صورتی که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت می‌تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است، در موقعی که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و می‌تواند هر امری را، چه عبادی و یا غیر عبادی است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامی که چنین است جلوگیری کند. حکومت می‌تواند از حج، که از فرایض مهم الهی است، در مواقعی که مخالف صلاح کشور اسلامی دانست موقتاً جلوگیری کند. ❗️❗️❗️ 💠💠 👌ما معتقدیم که فقیه جامع الشرایط نائب امام علیه السلام در عصر غیبت است و همان اختیاراتی که امام علیه السلام در حکومت و زمامداری دارد , فقیه نیز دارا است. 👌از سوی دیگر یکی از قواعد مسلم در فقه شیعه , قاعده تقدیم اهم بر مهم است در آنجایی که مصلحت در اهم است و اگر بخواهیم اهم را نادیده بگیریم , گرفتار ضرر و خسارت می شویم , در چنین مواردی اهم بر مهم مقدم می شود . ❕امام صادق علیه السلام فرمود : " هيچ حرام الهى نيست مگر اين كه خداوند آن را براى كسى كه مضطر شده است ، حلال فرموده‏ است » « لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِمَّا حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا وَ قَدْ أَحَلَّهُ لِمَنِ اضْطُرَّ إِلَيْه » 📚بحار الانوار : ج 72 ص 411 ❕ دین اسلام ، دین سهل و آسانی است و در مواردی که پیروانش در اضطرار و سختی اند ، احکامش را بر آنها تخفیف می دهد ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « در دین برای شما حرج و سختی قرار داده نشده است» « ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج‏ » ( حج 78 )  ❗️پیامبر گرامی فرمود ؛ « من برای شریعت سهل و آسان مبعوث شده ام »  « بُعِثْتُ بِالْحَنِيفِيَّةِ السَّمْحَة » 📚وسائل الشیعه :  ج 8 ص 116 ❕چنان که گفتیم در مواردی عمل به مهم ممکن است موجب ضرر شود , در چنین مواردی باید اهم بر مهم مقدم شود تا ضرر و زیان از انسان دور شود , چنان که خداوند می فرماید ؛ « خود را با دست خود به هلاکت نیفکنید » « لَاتُلْقُوا بِايْديِكُمْ الَى التَّهْلُكَة »  ( بقره 195 ) ❕ امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است» « َ كُلُّ أَمْرٍ يَكُونُ فِيهِ الْفَسَادُ مِمَّا قَدْ نُهِيَ عَنْه‏ ... َ فَحَرَامٌ ضَارٌّ لِلْجِسْمِ وَ فَسَادٌ لِلنَّفْس‏ » 📚بحار الانوار : ج 100 ص 51 👌همینطور در روایات ما آمده است « لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام » که بر اساس آن هر گونه مساله ای که سبب آسیب رسیدن به خود و دیگران و اجتماع شود در اسلام بر داشته شده است . 📚وسائل الشیعه ج 26 ص 14 ❕بر این اساس و طبق آیات و روایات فوق ولایت مطلقه فقیه می گوید که فقیه می تواند در جایی که مصلحت اقتضاء کند اهم را بر مهم مقدم کند و احکام ابتدائی اسلام را از باب مصلحت مهمتر و احکام ثانویه موقتا تعطیل کند , چنان که امام علیه السلام این اختیار را دارد . ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕برخی در این رابطه می نویسند : " مثلا وضعيت ترافيك شهر دچار مشكل جدّى است و به علّت كمبود خيابان و يا كم عرض بودن آن، مردم و ماشين‏ها ساعت‏هاى متوالى در ترافيك معطّل مى‏مانند و خلاصه، وضعيت خيابان‏هاى فعلى پاسخ‏گوى نياز جامعه نيست و به تشخيص كارشناسان امين و خبره، احداث يك يا چند بزرگراه لازم و حتمى است. يا وضعيت آلودگى هواى شهر در حدّى است كه متخصّصان و پزشكان در مورد آن به مردم و حكومت هشدارهاى پى‏درپى و جدّى مى‏دهند و راه حلّ پشنهادى آنان نيز ايجاد فضاى سبز و احداث پارك است. در اين‏گونه موارد هيچ شكى نيست كه ولىّ فقيه مى‏تواند با استفاده از اختيارات حكومتى خود حتّى اگر صاحبان املاكى كه اين بزرگراه و پارك در آن ساخته مى‏شود راضى نباشند با پرداخت قيمت عادله و جبران خسارت‏هاى آنان، دستور به احداث آن خيابان و پارك بدهد و مصلحت اجتماعى را تأمين نمايد. ❕فقيه براى حفظ مصالح اسلام در صورتى كه امر، داير بين اهمّ و مهم بشود مى‏تواند مهم را فداى اهمّ كند. مثلا اگر رفتن به حج موجب ضررهايى براى جامعه اسلامى مى‏شود فقيه حق دارد بگويد امسال به حج نرويد و با اين‏كه يك عدّه از مردم مستطيع هستند براساس مصالح اهمّ، فعلا حج را تعطيل كند. يا مثلا اگر الآن اوّل وقت نماز است ولى شواهد و قرائن، حاكى از حمله قريب الوقوع دشمن است و لذا جبهه بايد در آماده‏باش كامل باشد، در اين‏جا فقيه حق دارد بگويد نماز را تأخير بينداز و الآن نبايد نماز بخوانى و نماز اوّل وقت خواندن بر تو حرام است؛ نمازت را بگذار و در آخر وقت بخوان. در اين مثال، نه تنها فقيه بلكه حتّى فرمانده منصوب از طرف فقيه هم اگر چنين تشخيصى بدهد مى‏تواند اين دستور را بدهد. امّا همه اينها غير از اين است كه فقيه بگويد حج‏بى‏حج؛ نمازبى‏نماز؛ و من از امروز مى‏گويم كه اسلام ديگر اصلا حجّ و نماز ندارد. آن‏چه در اين قبيل موارد اتفاق مى‏افتد و فقيه انجام مى‏دهد تشخيص اهمّ و مهم، و فدا كردن مهم به خاصر اهمّ است. و اين هم چيز تازه‏اى نيست بلكه همه فقهاى شيعه آن را گفته‏اند و همه ما هم آن را مى‏دانيم. مثال معروفى در اين رابطه هست كه در اغلب كتاب‏هاى فقهى ذكر مى‏كنند: اگر شما بر حسب اتّفاق مشاهده كنيد كودكى در استخر خانه همسايه در حال غرق شدن است و صاحب‏خانه هم در منزل نيست و براى نجات جان آن كودك لازم است كه بى‏اجازه وارد خانه مردم شويد كه اين كار از نظر فقهى غصب محسوب مى‏شود وحرام است. آيا در اين‏جا شما مى‏توانيد بگوييد چون من اجازه ندارم وارد خانه مردم بشوم پس گر چه آن كودك هلاك شود من اقدامى نمى‏كنم؟ هيچ عاقلى شك نمى‏كند آن‏چه در اين‏جا حتما بايد انجام داد نجات جان كودك است و حتّى اگر صاحب‏خانه هم بود و صريحا مى‏گفت راضى نيستم وارد خانه من شوى، درحالى‏كه خودش هم هيچ اقدامى براى نجات جان كودك نمى‏كرد، به حرف او اعتنايى نمى‏كرديم و سريعا دست به كار نجات جان كودك مى‏شديم. در اين قضيه، دو مسأله پيش روى ما وجود دارد: يكى اين‏كه تصرّف در ملك ديگران بدون اجازه و رضايت آنان، غصب و حرام است؛ و ديگر اين‏كه نجان جان مسلمان واجب است. و شرايط هم به گونه‏اى است كه ما نمى‏توانيم به هر دو مسأله عمل كنيم. اين‏جاست كه بايد سبك و سنگين كنيم و ببينيم كدام مسأله مهم‏تر از ديگرى است و همان را رعايت كنيم و تكليف ديگر را كه اهميت كم‏ترى دارد به ناچار ترك نماييم. در فقه، اصطلاحا به اين كار، تقديم اهمّ بر مهم گفته مى‏شود كه در واقع ريشه عقلانى هم دارد نه اين‏كه فقط مربوط به شرع باشد. در مثال حج و نماز هم كه ذكر كرديم فقيه، حكم تعطيل موقّت حج يا تأخير نماز از اوّل وقت را براساس همين ملاك صادر مى‏كند نه براساس هوى و هوس و هر طور كه دلش بخواهد. به هر حال با توضيحاتى كه داده شد اكنون واضح است كه معناى درست ولايت مطلقه فقيه چيست و اين مفهوم به هيچ وجه مستلزم استبداد و ديكتاتورى و امثال آنها نيست و آن‏چه در اين رابطه تبليغ مى‏شود غالبا تهمت‏ها و دروغ‏هايى است كه بر اين نظريه روا داشته‏اند. " 📚نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه , مرحوم مصباح یزدی , ص 110 به بعد ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕آنچه هم که از بیانات مرحوم امام خمینی در پرسش آمد ( بیانات مذکور در صحیفه امام ج 20 ص 452 موجود است ) از باب همین ولایت مطلقه فقیه و تقدیم اهم بر مهم به خاطر مصلحت جامعه اسلامی است که روشن شد که  مستند این قاعده آیات و روایات است . 👌رهبری انقلاب نیز تصریح می کنند که مقصود از ولایت مطلقه فقیه همین مقدم کردن اهم بر مهم به خاطر مصلحت جامعه اسلامی است و می گوید : " بعضى‌ها خيال ميكنند كه اين «ولايت مطلقه‌ى فقيه» كه در قانون اساسى آمده، معنايش اين است كه رهبرى مطلق‌العنان است و هر كار كه دلش بخواهد، ميتواند بكند! معناى ولايت مطلقه اين نيست. رهبرى بايستى موبه‌مو قوانين را اجرا كند و به آنها احترام بگذارد. منتها در مواردى اگر مسئولان و دست‌اندركاران امور بخواهند قانونى را كه معتبر است موبه‌مو عمل كنند، دچار مشكل ميشوند. قانون بشرى همين‌طور است. قانون اساسى راه چاره‌اى را باز كرده و گفته آنجايى كه مسئولان امور در اجراى فلان قانون مالياتى يا سياست خارجى، بازرگانى، صنعتى و دانشگاهى دچار مضيقه ميشوند و هيچ كار نميتوانند بكنند - مجلس هم اين‌طور نيست كه امروز شما چيزى را ببريد و فردا تصويب كنند و به شما جواب دهند - رهبرى مرجع است. زمان امام هم همين‌طور بود. بنده خودم آن‌وقت رئيس‌جمهور بودم و جايى كه مضيقه‌هايى داشتيم، به امام نامه مينوشتيم و ايشان اجازه ميدادند. بعد از امام، دولت قبلى و دولت فعلى گاهى راجع به مسائل گوناگون نامه مينويسند كه در اينجا مضيقه وجود دارد، شما اجازه بدهيد كه اين بخش از قانون نقض شود. رهبرى بررسى و دقّت ميكند و اگر احساس كرد كه به‌ناگزير بايد اين كار را بكند، آن را انجام ميدهد. جاهايى هم كه به صورت معضل مهمّ كشورى است، به مجمع تشخيص مصلحت ارجاع ميشود. اين معناى ولايت مطلقه است، والّا رهبر، رئيس‌جمهور، وزرا و نمايندگان، همه در مقابل قانون تسليمند و بايد تسليم باشند. فهم غلط دشمنان از ولايت مطلقه‌ى فقيه دشمنان، «ولايت مطلقه» را به معناى «استبداد» گرفته‌اند؛ يعنى ميل فقيه عادل به صورت دلبخواه. اين معنا در دلِ خودش يك تناقض دارد: اگر عادل است، نميتواند مستبد باشد؛ اگر مستبد است و بر اساس دلخواه عمل ميكند، پس عادل نيست. دشمنان، اين را ملتفت نميشوند و اين معنا را نميفهمند. اين نيست مسئله‌ى «ولايت مطلقه» كه فقيه هر كار دلش خواست، بكند؛ يك وقت يك چيزى به نظرش رسيد كه بايد اين كار انجام بگيرد، فوراً انجام دهد؛ قضيّه اين نيست. قضيّه اين است كه يك حالت انعطافى در دست كليددار اصلى نظام وجود دارد كه ميتواند در آنجايى كه لازم است، مسير را تصحيح و اصلاح كند، بنا را ترميم كند." 📚صورت و سیرت انقلاب اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی)، صفحه: ۲۴ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
263.1K
⭕️ سوال ❓در رابطه با خداوند متعال بعضی چیز را می گویند محال عادی، عقلی و ذاتی است؛ منظور از محال عادی، عقلی و ذاتی چیست ؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
51.7K
❓ سوال سلام امکان دارد خداوند بخاطر ناشکری مادر و پدر، فرزندانشان را عقوبت کند؟ 🔰 پاسخ بسم‌الله الرحمن الرحیم عقوبت، نه! ولی بلا، چرا. احتمال ضعیفی دارد که اگر پدر و مادر بد رفتار کردند، بلایی سر فرزندانشان بیاید که عقوبت نیست، خدا هم به خاطر این بلا به آن‌ها عوض خواهد داد...به فرزندانش عوض خواهد داد. 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 چه چیزی دل‌ها رو صیقل و براق می‌کند؟ 📌 وسایل خونه هر چند وقت یه بار نیاز به تمیز شدن دارن؛ شیشه‌ها باید همیشه با دستمال تمیز‌ بشن، وگرنه نور و روشنایی رو به راحتی نشون نمیدن. بعضی از قسمت‌های خونه هر روز باید نظافت بشن، وگرنه باعث مریضی ما میشن. 🔹 ما حواسمون به تمیزی ظرف، اتاق و حتی لباسمون هست، اما حواسمون به خودمون نیست؛ حواسمون نیست که فکر و دل ما هم نیاز به تمیز‌ شدن داره؛ چون هرروز در معرض چیزهایی قرار می‌گیره که اون رو کدر می‌کنن. ❓به نظر شما چجوری میشه یه دل رو تمیز کرد؟ ✅ پيامبر خدا صلى‏‌الله‏‌عليه‌‏و‏آله‌وسلم می‌فرمایند: «جَلاءُ هذِهِ القُلوبِ ذِکرُ اللَّهِ و تِلاوَةُ القرآنِ؛ صيقل دهنده دل‌ها، ياد خداوند و قرآن خواندن است». 📚(میزان الحکمه، ج3، ص2616) ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓ آیا اموات به منزل خودشان در این دنیا سر می زنند؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
1_2032949720.Mp3
784.7K
⭕️ سوال ❓چرا در زمان پیامبر و ائمه علیهم‌السلام همه انسان‌ها و حتی افراد گنهکار آنها را می‌دیدند اما ما باید از دیدن امام زمان (عج) بی‌بهره باشیم؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰