💠 تهذیب نفس
🔸 امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) فرمود: «مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ إماما فعَلَیهِ أن یبدَأ بِتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ»؛ اگر كسی خود را پیشوای دیگران معرفی كرد، قبل از اینكه دیگران را عالم كند #خود_را_عالم_كند.
«وَ لیكُن تَأدیبُهُ بِسیرَتِهِ قَبلَ تَأدیبِهِ بِلِسانِهِ»؛ قبل از اینكه دیگران را با زبان به آداب الهی آشنا كند، با #سیره_و_روش_عملی خود دیگران را به آداب الهی آشنا كند.
🔸 آنگاه فرمود: «و مُعَلِّمُ نَفسِهِ و مُؤَدِّبُها أحَقُّ بِالإجلالِ مِن مُعَلِّمِ النّاسِ و مُؤَدِّبِهِم»؛ در اسلام گفتند درباره كسی كه #حق_تعلیم_و_تأدیب نسبت به جامعه دارد، تكریم روا بدارید و او را خیلی گرامی بشمارید ولی حضرت فرمود اگر كسی به تعلیم و تأدیب خود پرداخت، او گرامی تر از كسی است كه درس تعلیمی به دیگران می دهد؛ #معلم_خود مؤدّب خود، «أحَقُّ بِالإجلالِ» از معلم دیگران و مؤدّب دیگران!
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه بقره جلسه 120
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
❓ آیا اموات به منزل خودشان در این دنیا سر می زنند؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #حدیث روز 💠
💎 ظهور در کلام امام حسین(ع)
🔻امام حسين عليهالسلام:
لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيا إلاّ يَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللّه ُعَزَّوَجَلَّ ذلِكَ الْيَوْمَ حَتّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدى، فَيَمْلَأُها عَدْلاً وَ قِسْطاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً، كَذلِكَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللّه ِصلي الله عليه و آله يَقُول
🌥 اگر از دنيا بجز يك روز باقى نمانده باشد، خـداوند آن روز را طـولانى خواهـد كـرد تا اينكه مردى از خاندان من ظهور كند و دنـيا را پـر از عـدل و داد كند، همانگونه كه از ظلم و ستم پر شده است؛ از رسول خدا صلي الله عليه و آله چنين شنيدم.
📚 بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۱۳۳
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 #برشی_از_کتاب | خسف بيداء
🌿 واژه خسف به معناى فرورفتن و پنهان شدن است.
🌼 منظور از خسف بيداء آن است كه سفيانى با لشكرى عظيم به قصد جنگ با حضرت مهدى عليهالسّلام عازم مكه مىشوند؛ اما بين مكه و مدينه به گونهاى معجزهآسا، به امر خداوند، در زمين فرو مىروند.
📚 خدامراد سلیمیان، فرهنگنامه مهدویت، ص211.
📎 #روز_امید
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
1_1181000515.mp3
888.1K
⭕️ سوال
❓چرا باید برای امام زمان عج الله دعا کنیم در حالی که خود امام مستجاب کننده ی دعا های دیگران هستند و چه نیازی به دعای ما هست؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نیاز عاشقانه
🔸 مناجات «شعبانیه» مناجات همه ائمه است؛ آیا ممکن بود غیر از اینها کسی این طور حرف بزند؟ در این #مناجات_شعبانیه» عرض می کند: «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ»؛ خدایا اگر مرا مؤاخذه کنی بگویی چرا گناه کردی، من تو را مؤاخذه میکنم که تو که بزرگ تر بودی چرا عفو نکردی! این از چه کسی بر می آید؟ ما چنین ائمهای داریم، چنین اولیایی داریم که با خدا این طور حرف می زنند. به ما هم گفتند بخوان، نگفتند این مخصوص آنهاست!
🔸 «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ»؛ میگویم تو که بزرگتر بودی، چرا آبروی ما را بردی؟ ما با اینها روبهرو هستیم؛ هیچ کسی عذری ندارد! اینها را همین علی گفت؛ اینکه گفتند #خدا_می_نازد_به_علی، این است! اینها را چه کسی یاد داد؟ یعنی شما فرض می کنید در عالم کسی پیدا بشود که این طور حرف بزند؟! او مناجات می کرد!
به ما هم گفتند شما هم بخوانید.
🔸 این قدر #راه_باز_است، این قدر راه وسیع است، این قدر کمالات هست! این خیلی بالاتر از دعای سحر ماه مبارک رمضان است؛ سبک دعای سحر همین است، «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ وَ كُلُّ بَهَائِكَ بَهِی»، سبکش همین است؛ اما این طور ادلال، این طور دلال، این طور غنج، این طور #ناز_کردن در آن نیست.
:
#آیت_الله_جوادی_آملی
#مناجات_شعبانیه
#کلیپ_هفته
📚 سخنرانی در جمع طلاب و ائمه محترم جماعات تهران
تاریخ: 1397/06/13
🔰 @p_eteghadi 🔰
توضیحی در مورد ولایت مطلقه فقیه در بیانات مرحوم امام خمینی !!!!
🤔#پرسش :
❓نظرتان در مورد این سخنان امام خمینی چیست !!!!
حکومت، که شعبهای از ولایت مطلقه رسول الله - صلی الله علیه وآله و سلم - است، یکی از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتی نماز و روزه و حج است. حاکم میتواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم میتواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدی که ضِرار باشد، در صورتی که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت میتواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است، در موقعی که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و میتواند هر امری را، چه عبادی و یا غیر عبادی است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامی که چنین است جلوگیری کند. حکومت میتواند از حج، که از فرایض مهم الهی است، در مواقعی که مخالف صلاح کشور اسلامی دانست موقتاً جلوگیری کند. ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ما معتقدیم که فقیه جامع الشرایط نائب امام علیه السلام در عصر غیبت است و همان اختیاراتی که امام علیه السلام در حکومت و زمامداری دارد , فقیه نیز دارا است.
👌از سوی دیگر یکی از قواعد مسلم در فقه شیعه , قاعده تقدیم اهم بر مهم است در آنجایی که مصلحت در اهم است و اگر بخواهیم اهم را نادیده بگیریم , گرفتار ضرر و خسارت می شویم , در چنین مواردی اهم بر مهم مقدم می شود .
❕امام صادق علیه السلام فرمود :
" هيچ حرام الهى نيست مگر اين كه خداوند آن را براى كسى كه مضطر شده است ، حلال فرموده است » « لَيْسَ شَيْءٌ مِمَّا حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا وَ قَدْ أَحَلَّهُ لِمَنِ اضْطُرَّ إِلَيْه »
📚بحار الانوار : ج 72 ص 411
❕ دین اسلام ، دین سهل و آسانی است و در مواردی که پیروانش در اضطرار و سختی اند ، احکامش را بر آنها تخفیف می دهد ، چنان که خداوند می فرماید ؛
« در دین برای شما حرج و سختی قرار داده نشده است» « ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج » ( حج 78 )
❗️پیامبر گرامی فرمود ؛
« من برای شریعت سهل و آسان مبعوث شده ام » « بُعِثْتُ بِالْحَنِيفِيَّةِ السَّمْحَة »
📚وسائل الشیعه : ج 8 ص 116
❕چنان که گفتیم در مواردی عمل به مهم ممکن است موجب ضرر شود , در چنین مواردی باید اهم بر مهم مقدم شود تا ضرر و زیان از انسان دور شود , چنان که خداوند می فرماید ؛
« خود را با دست خود به هلاکت نیفکنید » « لَاتُلْقُوا بِايْديِكُمْ الَى التَّهْلُكَة » ( بقره 195 )
❕ امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است» « َ كُلُّ أَمْرٍ يَكُونُ فِيهِ الْفَسَادُ مِمَّا قَدْ نُهِيَ عَنْه ... َ فَحَرَامٌ ضَارٌّ لِلْجِسْمِ وَ فَسَادٌ لِلنَّفْس »
📚بحار الانوار : ج 100 ص 51
👌همینطور در روایات ما آمده است « لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام » که بر اساس آن هر گونه مساله ای که سبب آسیب رسیدن به خود و دیگران و اجتماع شود در اسلام بر داشته شده است .
📚وسائل الشیعه ج 26 ص 14
❕بر این اساس و طبق آیات و روایات فوق ولایت مطلقه فقیه می گوید که فقیه می تواند در جایی که مصلحت اقتضاء کند اهم را بر مهم مقدم کند و احکام ابتدائی اسلام را از باب مصلحت مهمتر و احکام ثانویه موقتا تعطیل کند , چنان که امام علیه السلام این اختیار را دارد .
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕برخی در این رابطه می نویسند :
" مثلا وضعيت ترافيك شهر دچار مشكل جدّى است و به علّت كمبود خيابان و يا كم عرض بودن آن، مردم و ماشينها ساعتهاى متوالى در ترافيك معطّل مىمانند و خلاصه، وضعيت خيابانهاى فعلى پاسخگوى نياز جامعه نيست و به تشخيص كارشناسان امين و خبره، احداث يك يا چند بزرگراه لازم و حتمى است. يا وضعيت آلودگى هواى شهر در حدّى است كه متخصّصان و پزشكان در مورد آن به مردم و حكومت هشدارهاى پىدرپى و جدّى مىدهند و راه حلّ پشنهادى آنان نيز ايجاد فضاى سبز و احداث پارك است. در اينگونه موارد هيچ شكى نيست كه ولىّ فقيه مىتواند با استفاده از اختيارات حكومتى خود حتّى اگر صاحبان املاكى كه اين بزرگراه و پارك در آن ساخته مىشود راضى نباشند با پرداخت قيمت عادله و جبران خسارتهاى آنان، دستور به احداث آن خيابان و پارك بدهد و مصلحت اجتماعى را تأمين نمايد.
❕فقيه براى حفظ مصالح اسلام در صورتى كه امر، داير بين اهمّ و مهم بشود مىتواند مهم را فداى اهمّ كند. مثلا اگر رفتن به حج موجب ضررهايى براى جامعه اسلامى مىشود فقيه حق دارد بگويد امسال به حج نرويد و با اينكه يك عدّه از مردم مستطيع هستند براساس مصالح اهمّ، فعلا حج را تعطيل كند. يا مثلا اگر الآن اوّل وقت نماز است ولى شواهد و قرائن، حاكى از حمله قريب الوقوع دشمن است و لذا جبهه بايد در آمادهباش كامل باشد، در اينجا فقيه حق دارد بگويد نماز را تأخير بينداز و الآن نبايد نماز بخوانى و نماز اوّل وقت خواندن بر تو حرام است؛ نمازت را بگذار و در آخر وقت بخوان. در اين مثال، نه تنها فقيه بلكه حتّى فرمانده منصوب از طرف فقيه هم اگر چنين تشخيصى بدهد مىتواند اين دستور را بدهد. امّا همه اينها غير از اين است كه فقيه بگويد حجبىحج؛ نمازبىنماز؛ و من از امروز مىگويم كه اسلام ديگر اصلا حجّ و نماز ندارد. آنچه در اين قبيل موارد اتفاق مىافتد و فقيه انجام مىدهد تشخيص اهمّ و مهم، و فدا كردن مهم به خاصر اهمّ است. و اين هم چيز تازهاى نيست بلكه همه فقهاى شيعه آن را گفتهاند و همه ما هم آن را مىدانيم. مثال معروفى در اين رابطه هست كه در اغلب كتابهاى فقهى ذكر مىكنند: اگر شما بر حسب اتّفاق مشاهده كنيد كودكى در استخر خانه همسايه در حال غرق شدن است و صاحبخانه هم در منزل نيست و
براى نجات جان آن كودك لازم است كه بىاجازه وارد خانه مردم شويد كه اين كار از نظر فقهى غصب محسوب مىشود وحرام است. آيا در اينجا شما مىتوانيد بگوييد چون من اجازه ندارم وارد خانه مردم بشوم پس گر چه آن كودك هلاك شود من اقدامى نمىكنم؟ هيچ عاقلى شك نمىكند آنچه در اينجا حتما بايد انجام داد نجات جان كودك است و حتّى اگر صاحبخانه هم بود و صريحا مىگفت راضى نيستم وارد خانه من شوى، درحالىكه خودش هم هيچ اقدامى براى نجات جان كودك نمىكرد، به حرف او اعتنايى نمىكرديم و سريعا دست به كار نجات جان كودك مىشديم. در اين قضيه، دو مسأله پيش روى ما وجود دارد: يكى اينكه تصرّف در ملك ديگران بدون اجازه و رضايت آنان، غصب و حرام است؛ و ديگر اينكه نجان جان مسلمان واجب است. و شرايط هم به گونهاى است كه ما نمىتوانيم به هر دو مسأله عمل كنيم. اينجاست كه بايد سبك و سنگين كنيم و ببينيم كدام مسأله مهمتر از ديگرى است و همان را رعايت كنيم و تكليف ديگر را كه اهميت كمترى دارد به ناچار ترك نماييم. در فقه، اصطلاحا به اين كار، تقديم اهمّ بر مهم گفته مىشود كه در واقع ريشه عقلانى هم دارد نه اينكه فقط مربوط به شرع باشد. در مثال حج و نماز هم كه ذكر كرديم فقيه، حكم تعطيل موقّت حج يا تأخير نماز از اوّل وقت را براساس همين ملاك صادر مىكند نه براساس هوى و هوس و هر طور كه دلش بخواهد.
به هر حال با توضيحاتى كه داده شد اكنون واضح است كه معناى درست ولايت مطلقه فقيه چيست و اين مفهوم به هيچ وجه مستلزم استبداد و ديكتاتورى و امثال آنها نيست و آنچه در اين رابطه تبليغ مىشود غالبا تهمتها و دروغهايى است كه بر اين نظريه روا داشتهاند. "
📚نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه , مرحوم مصباح یزدی , ص 110 به بعد
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕آنچه هم که از بیانات مرحوم امام خمینی در پرسش آمد ( بیانات مذکور در صحیفه امام ج 20 ص 452 موجود است ) از باب همین ولایت مطلقه فقیه و تقدیم اهم بر مهم به خاطر مصلحت جامعه اسلامی است که روشن شد که مستند این قاعده آیات و روایات است .
👌رهبری انقلاب نیز تصریح می کنند که مقصود از ولایت مطلقه فقیه همین مقدم کردن اهم بر مهم به خاطر مصلحت جامعه اسلامی است و می گوید :
" بعضىها خيال ميكنند كه اين «ولايت مطلقهى فقيه» كه در قانون اساسى آمده، معنايش اين است كه رهبرى مطلقالعنان است و هر كار كه دلش بخواهد، ميتواند بكند! معناى ولايت مطلقه اين نيست. رهبرى بايستى موبهمو قوانين را اجرا كند و به آنها احترام بگذارد. منتها در مواردى اگر مسئولان و دستاندركاران امور بخواهند قانونى را كه معتبر است موبهمو عمل كنند، دچار مشكل ميشوند. قانون بشرى همينطور است. قانون اساسى راه چارهاى را باز كرده و گفته آنجايى كه مسئولان امور در اجراى فلان قانون مالياتى يا سياست خارجى، بازرگانى، صنعتى و دانشگاهى دچار مضيقه ميشوند و هيچ كار نميتوانند بكنند - مجلس هم اينطور نيست كه امروز شما چيزى را ببريد و فردا تصويب كنند و به شما جواب دهند - رهبرى مرجع است. زمان امام هم همينطور بود. بنده خودم آنوقت رئيسجمهور بودم و جايى كه مضيقههايى داشتيم، به امام نامه مينوشتيم و ايشان اجازه ميدادند. بعد از امام، دولت قبلى و دولت فعلى گاهى راجع به مسائل گوناگون نامه مينويسند كه در اينجا مضيقه وجود دارد، شما اجازه بدهيد كه اين بخش از قانون نقض شود. رهبرى بررسى و دقّت ميكند و اگر احساس كرد كه بهناگزير بايد اين كار را بكند، آن را انجام ميدهد. جاهايى هم كه به صورت معضل مهمّ كشورى است، به مجمع تشخيص مصلحت ارجاع ميشود. اين معناى ولايت مطلقه است، والّا رهبر، رئيسجمهور، وزرا و نمايندگان، همه در مقابل قانون تسليمند و بايد تسليم باشند. فهم غلط دشمنان از ولايت مطلقهى فقيه دشمنان، «ولايت مطلقه» را به معناى «استبداد» گرفتهاند؛ يعنى ميل فقيه عادل به صورت دلبخواه. اين معنا در دلِ خودش يك تناقض دارد: اگر عادل است، نميتواند مستبد باشد؛ اگر مستبد است و بر اساس دلخواه عمل ميكند، پس عادل نيست. دشمنان، اين را ملتفت نميشوند و اين معنا را نميفهمند. اين نيست مسئلهى «ولايت مطلقه» كه فقيه هر كار دلش خواست، بكند؛ يك وقت يك چيزى به نظرش رسيد كه بايد اين كار انجام بگيرد، فوراً انجام دهد؛ قضيّه اين نيست. قضيّه اين است كه يك حالت انعطافى در دست كليددار اصلى نظام وجود دارد كه ميتواند در آنجايى كه لازم است، مسير را تصحيح و اصلاح كند، بنا را ترميم كند."
📚صورت و سیرت انقلاب اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مدظله العالی)، صفحه: ۲۴
🔰 @p_eteghadi 🔰
263.1K
⭕️ سوال
❓در رابطه با خداوند متعال بعضی چیز را می گویند محال عادی، عقلی و ذاتی است؛ منظور از محال عادی، عقلی و ذاتی چیست ؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
51.7K
❓ سوال
سلام امکان دارد خداوند بخاطر ناشکری مادر و پدر، فرزندانشان را عقوبت کند؟
🔰 پاسخ
بسمالله الرحمن الرحیم
عقوبت، نه! ولی بلا، چرا.
احتمال ضعیفی دارد که اگر پدر و مادر بد رفتار کردند، بلایی سر فرزندانشان بیاید که عقوبت نیست، خدا هم به خاطر این بلا به آنها عوض خواهد داد...به فرزندانش عوض خواهد داد.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 چه چیزی دلها رو صیقل و براق میکند؟
📌 وسایل خونه هر چند وقت یه بار نیاز به تمیز شدن دارن؛ شیشهها باید همیشه با دستمال تمیز بشن، وگرنه نور و روشنایی رو به راحتی نشون نمیدن. بعضی از قسمتهای خونه هر روز باید نظافت بشن، وگرنه باعث مریضی ما میشن.
🔹 ما حواسمون به تمیزی ظرف، اتاق و حتی لباسمون هست، اما حواسمون به خودمون نیست؛ حواسمون نیست که فکر و دل ما هم نیاز به تمیز شدن داره؛ چون هرروز در معرض چیزهایی قرار میگیره که اون رو کدر میکنن.
❓به نظر شما چجوری میشه یه دل رو تمیز کرد؟
✅ پيامبر خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم میفرمایند: «جَلاءُ هذِهِ القُلوبِ ذِکرُ اللَّهِ و تِلاوَةُ القرآنِ؛ صيقل دهنده دلها، ياد خداوند و قرآن خواندن است».
📚(میزان الحکمه، ج3، ص2616)
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
❓ آیا اموات به منزل خودشان در این دنیا سر می زنند؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
1_2032949720.Mp3
784.7K
⭕️ سوال
❓چرا در زمان پیامبر و ائمه علیهمالسلام همه انسانها و حتی افراد گنهکار آنها را میدیدند اما ما باید از دیدن امام زمان (عج) بیبهره باشیم؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠حجت الاسلام والمسلمین عالی:
موضوع:👇
زیباییعزرائیل🌸
#عالی
🔰 @p_eteghadi 🔰
▫️فساد جنسی تاج الملوک همسر رضا شاه و مادر محمد رضا شاه پهلوی !!!!
@Rahnamye_Behesht
💠 #حدیث روز 💠
💎 توصیه حضرت رسول(ص) درباره جوانان
🔻پيامبر صلياللهعليهوآلهوسلم:
اوصيكُمْ بِالشُّبّانِ خَيْرا فَاِنَّهُمْ اَرَقُّ اَفـْئِدَةً اِنَّ اللّه َ بَعَثَنى بَشيرا وَ نَذيرافَحالَـفَنِى الشُّبّانُ وَ خالَفَنِى الشُّيوخُ، ثُمَّ قَرَاَ «فَطالَ عَلَيْهِمُ الاَْمَدُ فَقَسَتْ قُلوبُهُمْ»
✳️ شما را به نيكى با جوانان سفارش میكنم؛
چراكه آنان، دلهاى رقيقترى دارند؛
به راستى كه خداوند مرا بشارت دهنده و هشداردهنده برانگيخت، جوانان با من همپيمان شدند و پيران با من به مخالفت برخاستند.
آن گاه اين آيه را خواندند:
«و عمر آنان به درازا كشيد و دلهايشان سخت گرديد».
📚 سفينة البحار، ج ۲، ص ۱۷۶
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا کند که جوانان زحقّ جدا نشوند
به صحبت بد و بدخواه مبتلا نشوند
سر عقيده خود پاى فشارند چو کوه
بسان کاه زهر باد جابجا نشوند
روز جوان مبارک
الهی به زودیِ زود از آقا علی اکبر عیدی بگیرید😘🥰🦋
🔰 @p_eteghadi 🔰
▫️فساد جنسی تاج الملوک همسر رضا شاه و مادر محمد رضا شاه پهلوی !!!!
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
| #حدیث_انتظار |
💢 فقر فرهنگى!
※ زمينههاى پذيرش ادّعاى مدّعيان دروغين مهدویت
✍️ فراهم بودن زمينههاى مختلف براى پذيرش مدّعيان باطل، به حدّى است كه در حديثى از #امام_باقر_علیه_السلام ، براى هر مدّعى رهبرى، هوادارانى فرض شده است:
🔅 تا هنگام خروج دجّال، هيچ كس نيست كه مردم را [به خود] بخواند، مگر اين كه به زودى، افرادى را مىيابد كه با او بيعت كنند.
لَيسَ مِن أَحَدٍ يَدعُو إِلَى أَن يَخرُجَ الدَّجَّالُ إِلَّا سَيَجِدُ مَن يُبايِعُه .
الكافى: ج ۸ ص ۲۹۶ ح ۴۵۶ .
در ميان زمينه هاى گوناگون پذيرش ادّعاهاى مهدويت، فقر فرهنگى، فساد سياسى و اجتماعى و مشكلات اقتصادى، مناسب ترين زمينه هاى فريب دادن ساده انديشان و رونق بازار مدّعيان دروغين مهدويتاند.
※ فقر فرهنگى، جهل و پيروى كوركورانه، بيشترين نقش را در پيدايش مدّعيان دروغين مهدويت، و پذيرش ادّعاهاى آنان دارد . ...
🚩 پيروى كوركورانه از مدّعيان مهدويت، تنها يكى از مصاديق «همج رعاع» در كلام امام على عليه السلام است و تا بيمارىِ تقليد در باورها به طور كامل و ريشهاى درمان نشود، جامعه بشر، روى خوش بختى را نخواهد ديد .
ا - - - -
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
مردم، سه گروهاند: دانشمند ربّانى، دانشجو در راه رستگارى، و دنبالهروهاى هر بانگى كه با هر بادى مىچرخند.
اينان از روشنىِ دانش، پرتوى بر نگرفتهاند و به پايهاى استوار پناه نبردهاند.
نهج البلاغه: حكمت ۱۴۷.
🌐 بیشتر بخوانید
#مهدویت
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢علي اكبر ع بزرگتر بودند يا امام سجاد ع؟💢
در اين زمينه اختلاف آراء شديدي ميان محققان و مورخان و انساب شناسان وجود دارد كه نتيجه گيري را سخت كرده است اما با بررسي دقيق موضوع و اقوال وارد شده به اين نتيجه مي رسيم كه حضرت علي اكبر از امام سجاد عليهما السلام بزرگتر بوده است.
توضيح بيشتر:
علي اكبر بين سالهاي 33 تا 35 هـ ق از مادري بزرگوار به نام ليلي دختر ابنمرة بن مسعود ثقفي در شهر مدينه چشم به جهان گشود. دانشمندان و مورخان سن شريف او را مختلف نقل كردهاند كه ما آنها را به سه دسته تقسيم ميكنيم.
اول. ابنشهر آشوب در مناقب و طبرسي در اعلام الوري و شيخ مفيد در ارشاد، هيجده يا نوزده ساله نوشتهاند.
دوم. ابننماي حلي در مثير الاحزان، بيست و سه ساله آورده است.
سوم. ابنادريس حلي در خاتمهي كتاب حج سرائر (ص 655) مينويسد: علي اكبر درامارت عثمان به دنيا آمده است.
بنابراين عمر شريف آن حضرت بين بيست و پنج و بيست و هفت سال بوده است و مرحوم محدث قمي در نفس المهموم(نفس المهموم، ص 192)و مقرم در رسالهي علياكبر و ذبيح الله محلاتي در فرسان الهيجاء و عماد اصفهاني در زندگاني علي اكبر اين قول را به دلايل ذيل بر ساير اقوال ترجيح دادهاند.
دليل اول: اتفاق مورخان و نسب شناسان
مقرم مينويسد: علي اكبر در روز عاشورا نزديك بيست و هفت سال داشته و مورخان و نسبت شناسان بزرگتر بودن او را از امام سجاد عليهالسلام كه در آن روز بيست و سه ساله بوده تأكيد ميكنند و بر آن اتفاق دارند(علي اكبر، ص 12)
محمد بن ادريس مينويسد: دربارهي سن و بزرگتر بودن علي اكبر از امام سجاد بايد به خبرگان و نسب شناسان رجوع نمود مانند زبير بن بكار، ابوالفرج اصفهاني، بلاذري، مزني، صاحب كتاب لباب اخبار الخلفاء، عمري، صاحب كتاب زواجر و مواعظ، ابنقتيبه، در كتاب معارف، محمد بن جرير طبري، ابنابيالازهر، ابوحنيفهي دينوري و ابوعلي بن همام.
ابنادريس ميافزايد: همهي اين نويسندگان و دانشمندان و نسب شناسان بزرگ بر بزرگتر بودن علي اكبر از امام سجاد عليهالسلام اتفاق نظر دارند و آنان در اظهار نظر دراين باره از ديگران آگاهترند(سرائر، ج 1، مزار حج، ص 656-655)
دليل دوم: تولد او در عصر عثمان
محمد بن ادريس حلي مينويسد: اين علي بن الحسين (همان كه مادرش ليلي) است در امارت عثمان به دنيا آمده است (همان)
محدث قمي نيز اين نظر را تأييد ميكند(نفس المهموم، ص 192)
مقرم در رسالهي خود مينويسد: علي اكبر در يازدهم ماه شعبان سال 33 هجري دو سال قبل از كشته شدن عثمان به دنيا آمد(علي اكبر، ص 12)
محلاتي، در فرسان الهيجاء از هدية الزائر علامهي نوري نقل ميكند كه علي اكبر بيست و پنج سال داشت.
دليل سوم:
حضرت علي اكبر از جد بزرگوارش حضرت اميرالمؤمنين علي عليهالسلام روايت نقل ميكند.( محدث قمي، نفس المهموم، ص 192)
توضيح اينكه اگر حضرت علي اكبر دو سال قبل از كشته شدن عثمان به دنيا آمده باشد، تقريبا هفت سال از زندگي پربارش در زمان حيات جدش اميرالمؤمنين بوده و با اين حساب، نقل روايت ميتواند صحيح و دال بر بيست و هفت سالگيش در كربلا باشد.
در مقابل اين نظرات شيخ مفيد امام سجاد (ع) را بزرگ تر از حضرت علي اكبر مي داند .( ارشاد،ج 2،ص 137،شيخ مفيد، ترجمه رسولي محلاتي، تهران، انتشارات علميه اسلاميه) نويسنده «البدع» و نويسنده «شرح الاخبار» نيز چنين نظري دارند.
نتيجه گيري:
همان طور كه در بحث پيش بيان شد حضرت علي اكبر در سال 33 تا 35 ه ق، به دنيا آمده و از آنجايي كه حضرت امام سجاد عليهالسلام درسال 38 ه ق، به دنيا آمده است و بر اين نظر اكثر بزرگان است و از مقايسهي تاريخ تولد آن دو بزرگوار حقيقت روشن ميشود كه حضرت علي بن الحسين الاكبر از برادر بزرگوارش حضرت امام زين العابدين بزرگتر بوده است. او در كربلا بين بيست و پنج و بيست و هفت سال داشته در حالي كه سن حضرت سجاد عليهالسلام را بين نوزده تا بيست و سه سال نوشتهاند.
مقرم ضمن اينكه سن امام سجاد عليهالسلام را در هنگام واقعهي عاشورا بيست و سه سال ميداند، مينويسد كه مورخان ونسب شناسان بر بزرگتر بودن حضرت علي اكبر از امام سجاد عليهالسلام اتفاق نظر دارند(مقرم ،علي اكبر، ص 12)
يعقوبي در تاريخ خود مينويسد: يكي از فرزندان امام حسين عليهالسلام علي اكبر است كه در طف (كربلا) شهيد شد و مادرش ليلي دختر ابيمرة بن مسعود ثقفي است.( تاريخ يعقوبي، ج 2 ص 247-246)
ابوالفرج اصفهاني مينويسد:
ثم دعي يزيد لعنه الله بعلي بن الحسين[عليهالسلام ]فقال له مااسمك قال علي قال اللعين او لم يقتل الله عليا قال قد كان لي اخ اكبر مني يسمي عليا فقلتموه... (مقاتل الطالبين، ص 80)
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 #برشی_از_کتاب | خسف بيداء
🌿 واژه خسف به معناى فرورفتن و پنهان شدن است.
🌼 منظور از خسف بيداء آن است كه سفيانى با لشكرى عظيم به قصد جنگ با حضرت مهدى عليهالسّلام عازم مكه مىشوند؛ اما بين مكه و مدينه به گونهاى معجزهآسا، به امر خداوند، در زمين فرو مىروند.
📚 خدامراد سلیمیان، فرهنگنامه مهدویت، ص211.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
💠 راه نزدیک شدن به امام زمان (عجلاللهتعالیفرجه)
🎙حجتالاسلام عالی
🔰 @p_eteghadi 🔰