eitaa logo
پرسمان اعتقادی
43.1هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
3.9هزار ویدیو
63 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ اگر نماز، انسان را از فحشا و منکر باز میدارد، چرا بعضی از نمازگزاران مرتکب خلاف می شوند؟ اولا : تخمه پوک، هیچ گاه سبز نمی شود و نماز بدون حضور قلب، تخمه پوک است. نمازی سبب دوری انسان از مفاسد میشود که با حضور قلب باشد وگرنه حرکت لب و کمر چنین خاصیتی را ندارد. اگر مدرسه و دانشگاه به انسان رشد علمی میدهد به این معنا نیست که هر کس به مدرسه و دانشگاه رفت به آن رشد میرسد، بلکه به این معناست که مدرسه و دانشگاه بستر رشد است به شرط آن که با جدیت درس بخوانید و آنچه را میخوانید بفهمید. نماز نیز اگر با اصول و شرایطی که دارد اقامه گردد، مانع فحشا و منکر میشود. ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر ( سوره عنکبوت، آیه 45. ) ثانیا : نمازگزاری که گاهی خلاف میکند، اگر اهل نماز نبود خلافش بیشتر بود، زیرا همین نمازگزار برای صحیح بودن نمازش مجبور است بدن و لباسش پاک باشد، لباس و مکانش از مال مردم نباشد و همین مقدار مراعات احکام و مسائل، سبب دور شدن او از برخی گناهان و منکرات میشود، همان گونه که پوشیدن لباس سفید، انسان را از نشستن روی زمین آلوده باز میدارد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ❓ آیا روح در شب اول قبر به بدن باز می گردد تا فشار قبر داشته باشد؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢روزه اساتید و دانشجویان💢 اساتيد و دانشجويان در صورتى كه كمتر از ده روزدر محل تحصيل و خوابگاه مىمانند، تكليف نماز و روزهشان چيست؟ امام: نماز شكسته است و روزه صحيح نيست. آيات عظام بهجت، صافى، فاضل و نورى: اساتيد و دانشجويان، اگر در كمتر از ده روز، حداقل يك بار، بين وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و اين وضعيت، تا مدتى ادامه داشته باشد- به طورى كه نزد عرف «سفر» كار آنان شمرده شود- نماز ايشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه صحيح است. [به طور مثال حداقل چهار ماه]. تبصره 1. (سفر اول) تمامى دانشجويان و اساتيد مذكور، هرگاه در طول مدت تحصيل بيش از ده روز در وطن خود بمانند، و يا اولين مسافرت شروع سال تحصيلى آنان باشد، بايد نماز را در محل درس شكسته بخوانند و روزه نگيرند. اما پس از يك رفت و برگشت ميان وطن و محل تحصيل، نماز را كامل بخوانند و روزه را بگيرند. تبصره 2. به فتواى آيةاللَّه بهجت، سفر اول با طى مسير هشت فرسخ، تحقق مىيابد. از اين رو اگر فاصله محل درس و تدريس از وطن، بيش از هشت فرسخ باشد، در همان اولين مسافرت نيز نمازشان در محل تحصيل، كامل و روزه صحيح است. آيةاللَّه تبريزى: دانشجو اگر در مدت كمتر از ده روز، بين وطن و دانشگاه رفت و آمد كند، بايد احتياط كند؛ يعنى، نماز را تمام و شكسته بخواند و اگر روزه گرفت،صحيح است و قضا ندارد. استاد اگر هر هفته، براى تدريس، به حدّ مسافت شرعى مسافرت مىكند- چنانچه مدت تدريس، دو ماه يا زيادتر باشد- بايد نماز را تمام بخواند و روزه بگيرد. تبصره. با توجه به اينكه آيةاللَّه تبريزى در اين مسئله احتياط واجب دارند، مقلدان ايشان مىتوانند در اين مسئله به فتواى مرجع تقليد مساوى و يا اعلم بعدى رجوع كنند و نمازشان را تمام بخوانند و روزه بگيرند. آيةاللَّه خامنهاى: اساتيد و دانشجويان بورسيه و مأمور به تحصيل، اگر در كمتر از ده روز، حداقل يك بار بين وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند، نماز آنان تمام و روزه ايشان صحيح است؛ اما ديگر دانشجويان، نمازشان شكسته و روزه آنها صحيح نيست. تبصره. با توجه به اينكه آيةاللَّه خامنهاى در مسئله رجوع به مرجع مساوى، احتياط واجب دارند، دانشجويان مىتوانند در اين مسئله به مرجع تقليد مساوى ديگر، مراجعه كنند؛ [به شرط اينكه مرجع تقليد جديد] رجوع به مرجع مساوى را جايز دانسته باشد و نماز دانشجوى مسافر را تمام و روزه او را صحيح بداند (مانند آيةاللَّه بهجت). آيةاللَّه سيستانى: 1. اگر زمان تحصيل و تدريس اساتيد و دانشجويان، حداقل دو سال ادامه دارد و در آنجا مستقر مىشوند] گر چه در هفته دو شبانه روز كامل باشند؛ به نحوى كه به آنان مسافر گفته نشود آنجا در حكم وطن است و بايد نمازشان را در محل تحصيل، تمام بخوانند و روزه را بگيرند. 2. اگر اساتيد و دانشجويان در هفته، حداقل سه روز بيش از مسافت شرعى رفت و آمد كنند و يا در سفر باشند و اين برنامه براى مدتى) به طور مثال شش ماه در يك سال و يا حداقل سه ماه در چند سال تحصيلى (ادامه يابد؛ كثيرالسفر محسوب مىشوند و نماز ايشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزهشان صحيح است. تبصره 1. در هر دو صورت اگر در ماه اول، قصد اقامت ده روز نكنند، بايد احتياط نمايند؛ يعنى، نمازشان را هم تمام و هم شكسته بخوانند و روزه را هم بگيرندو هم قضا نمايند. تبصره 2. با توجه به اينكه آيةاللَّه سيستانى، رجوع به مرجع تقليد مساوى را جايز مىداند، مقلدان ايشان مىتوانند در اين مسئله به مرجع مساوى ديگر، مراجعه كنند كه نماز را كامل و روزه را صحيح مىداند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 رازدار پدر 🔹 حجت الاسلام و المسلمین یكی از بارز‌ترین مصداق‌ های «یحفَظُ المَرءُ فِی وُلدِه» بود و یكی از روشن ‌ترین مصداق ‌های «اَلوَلَدُ سِرُّ أبِیه». همانطوری كه ائمه ـ علیهم السَّلام ـ فرزندان فراوان داشتند‌، امّا همه فرزندان آنها یكسان نبودند‌، علماء هم ممكن است فرزندانی داشته باشند و همه فرزندان آنها یكسان نباشد‌. یكی از بركاتی كه خدا به امام راحل ـ رضوان الله تعالی علیه ـ داد «أصبَغَ عَلَیهِ نِعَمَهُ ظاهِرَهً وَ باطِنَه»، این بود كه این دو فرزند بزرگوارش حافظ سرّ او بودند و آن امام راحل در حیات اینها محفوظ ماند‌. 🔹 هم در سلامت امام تلاش و كوشش كرد‌‌، هم در هجرت امام سهم به سزایی داشت‌، هم در مصاحبت امام سهم به سزایی داشت و هم در نشر آثار امام در زمان خود امام سهم به سزایی داشت و هم پس از ارتحال امام در نشر آثار علمی ایشان سعی بلیغ داشت‌. این در حقیقت امامت امام را خوب درك كرد و امام در چنین فرزندی محفوظ بوده است‌. او به نوبه خود عالم وارسته ‌بود‌، به نوبه خود از علوم حوزوی برخوردار بود‌، شَمّ سیاسی قابل قبولی داشت كه بخشی از آن را كسب می‌ كرد و بخش دیگر را به ارث برده بود، یك مجموعه‌ ای از چهره انقلابی امام راحل را در خود مجسّم كرده بود. 🔹 آخرین خاطره ‌ای كه از این بزرگوار داریم همان خاطره ‌ای است كه تقریباً ده روز قبل از رحلت ایشان اتّفاق افتاد، یعنی حضور ایشان در مجلس خِبرگان رهبری، در اوّلین جلسه سخنانی داشت‌، بعد از تمام شدن آن جلسه اوّل یعنی قبل از ظهر در مراسم افتتاح سدّ پانزده خرداد (كه نوع مسؤولین بلند پایه نظام اسلامی و اعضای محترم مجلس خِبرگان رهبری شركت كردند‌) شركت كرد‌‌، آنجا خوش درخشید‌، آخرین دیدار ما‌ آن بود و دیگر این بزرگوار را بعد از آن ده روز ندیدم تا در جماران‌، وقتی وارد آن اتاق مخصوص بیمارستان شماره دو بقیه الله شدم‌ كه ایشان را با آن وضع دیدم‌، بسیار متأثّر شدم‌. 🔹 وقتی خداوند به فرشتگانش دستور می‌دهد كه بیوت بعضی از علمای ربّانی را روشن نگه بدارید‌‌، ما هم بكوشیم پیام این هاتف غیب را خوب گوش دهیم، چون همه این درها به چهره ما گشوده است‌، فقط كوبه در را بكوبیم تا صدای آشنا به گوشمان برسد‌. سفارش ما به بازماندگان این فقید سعید و عزیز سفر كرده آن است‌: اینك دَرِ امامت‌ و ولایت‌، دَرِ عالم ربّانی شدن و وارث انبیاء شدن به روی شما باز است‌. 📚 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت رحلت مرحوم حاج سید احمد خمینی تاریخ: 1373/12/28 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 میراث نبوت 🔹 میراث پیامبران چیست كه این عالِمی كه میراث ‌بر آنهاست از آن میراث باید استفاده كند؟ را خدای سبحان در قرآن و همچنین وجود مبارك امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نهج ‌البلاغه و سایر ائمه (علیهم السلام) در كلمات نورانی ‌شان مشخص كردند كه چیست. وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) فرمود انبیا آمدند «وَ یثیرُوا لَهُمْ دَفائِنَ الْعُقُول»؛ آن دفینه ‌های عقلی را شناسایی و شكوفا می‌ كنند و جامعه را به عقلانیت می رسانند. 🔹 اگر كسی از ضعف فكری جامعه سوء استفاده كند، وارث نیست؛ اگر كسی جامعه را در همان سطح نگه دارد و حرف‌ های خودش را بزند، وارث نیست؛ اما كسی كه دفینه ‌های عقول جامعه را شناسایی كند است؛ مثل معدن ‌شناسی كه می ‌داند در زیر زمین كجا گاز هست كجا نفت هست كجا طلا هست كجا نقره هست، این معدن ‌ها را شناسایی می ‌كند، بعد این معدن ‌ها را اثاره می ‌كند اثاره یعنی . انبیا آمدند درون مردم را زیر و رو كنند، تا آن گوهری كه به وسیله اغراض و غرایز دفن شده است را شناسایی كنند و پیدا كنند و به صاحبانشان نشان بدهند، بگویند اینها شناسنامه شماست، شما در این حدّ هستید. اگر انبیا موفق شدند آن دفائن عقلی را شكوفا كنند و ، آن وقت چنین جامعه ‌ای كه به عقلانیت رسیده است آنها را كاملاً همراهی می ‌كند و بر اساس این اصول اینها كاملاً موفق ‌اند. 🔹 هر وقت چنین توفیقی نصیب ولیی از اولیای الهی شده است آنجا تمدّنی پیدا شد كه در متن تدین نهادینه است. بهترین و برجسته ‌ترین نمونه در جهان، همان زمان ظهور وجود مبارك ولی عصر است كه عقل جامعه زیاد می ‌شود، آن ‌وقت اداره كار سختی نیست. 📚 دیدار برگزاركنندگان سالگرد ارتحال سیداحمد خمینی با حضرت استاد تاریخ: 1391/12/06 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓چرا افرادی که ظلم می کنند در این دنیا مجازات نمی شوند؟! 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🌼مشغول چیزهای جدا از جان نشویم ✍️چه بسیار خودهای دروغینی که آدم‌ها، آن‌ها را خود راستین گرفته‌اند و اصلاً متوجه نیستند. مثلاً کسی که مقداری پول به‌دست می‌آورد و یا حقوق می‌گیرد، احساس می‌کند ماشاءالله یک خودی شده است در حالی که این «نه خود» است، یا یک لباس مُد جدید می‌پوشد و به اصطلاح، خودش را خیلی تحویل می‌گیرد که ماشاءالله یک خودی پیدا کرده است. یا مثل بچه‌ها وقتی در روز عید نوروز کفش نو می‌پوشند، به جای این که جاده را نگاه کنند، کفش‌هایشان را نگاه می‌کنند و خودی احساس می‌کنند. یعنی «نه خود» را «خود» گرفته‌اند. البته از بچه‌ها بیش از این انتظاری نیست ولی بزرگ‌ترها گاهی بچه‌های عجیب و غریبی هستند که خودشان را مشغول چیزهای جدا از جانشان کرده‌اند و احساس خودی می‌کنند. به اعتبار یک قطعه زمین، یا یک دست لباس، یا یک ماشین مدل جدید، خودشان را خیلی مهم می‌دانند و برای خود اعتباری قائلند. توجه ندارند که خداوند خواسته است از طریق این امکانات، رزقشان را بدهد تا در بستر انجام وظایف مربوطه، فضای بندگی خداوند و ارتباط با حضرت اَحد را پیشه کنند. انسان در همه امور باید سعی کند خودش باشد، و برای استقرار و حفظ و رشد دادن هر چه بیشتر خود و آزاد شدن از «ناخود»ها، باید با خدا ارتباط پیدا کرد. گفت: من غلام آن که نفروشد وجود / جز به آن سلطان با افضال و جود 📚کتاب آشتی با خدا ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 خوبی‌های آدم‌های بد را احیا کنید 🔹سی.پی.آر بیمارستان جای جالبی‌ست. آدم‌هایی که بیرون از آن هستند تند و تند قدم می‌زنند، گریه می‌کنند، دعا می‌کنند. حالشان بهتر از بیماری نیست که برای زنده‌ماندن با دستگاه شوک دست‌وپنجه نرم می‌کند. 🔸آدم‌های بیرون از اتاق از یک چیز می‌ترسند؛ از "نبودن"! از نزدن ضربان قلب عزیزترین شخص دنیایشان، از جای خالی یک آدم. 🔹اتاق شوک جای بد و جالبی‌ست. تمام قول‌های عالم پشت دَرش داده می‌شود، تمام خاطرات مرور می‌شود! تمام خوبی‌هایش یادآوری می‌شود! 🔸حالا چشمتان را ببندید. بدترین آدم زندگی‌تان را درون این اتاق تصور کنید. 🔹فرض کنید تنها کسی هستید که او دارد. به خوبی‌هایی که قبلا به شما کرده فکر کنید، به جای خالی‌اش. 🔸نبود آدم‌ها را هیچ کینه‌ای پر نمی‌کند! 🔹لطفاً در زندگی‌تان یک اتاق سی.پی.آر، یک اتاق شوک داشته باشید. و خوبی‌های آدم‌های بدِ دنیایتان را احیا کنید. 🔸بعضی روزها امروزمان به فردا نمی‌رسد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 ثواب روزه در سه روز پایانی ماه شعبان 🔻امام صادق عليه‌السلام: مَنْ صامَ ثَلاثَةَ أَيّامِ مِنْ اخِرِ شَعْبانَ وَ وَصَلَها بِشَهْرِ رَمَضانَ كَتَبَ اللّه ُ لَهُ صَـوْمَ شَهْـرَيْنِ مُتَتـابِعَـيْنِ 🌒 هركس سه روز آخر ماه شعبان را بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند، خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برايش محسُوب می‌كند. 📚 وسائل الشيعه، ج ۷، ص ۳۷۵، ح ۲۲ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴انواع شفاعت از نگاه علامه مجلسی علامه مجلسی بر اساس کسانی که مورد شفاعت قرار می‌گیرند، شفاعت را به 5 دسته تقسیم کرده است: اوّل‌ آن‌ مختصّ است‌ به‌ رسول‌ الله‌ ص: و آن‌ عبارت‌ است‌ از دور کردن‌ اهوال‌ موقف‌ قیامت‌، و تعجیل‌ دادن‌ در حساب‌. دوّم‌: در داخل‌ کردن‌ گروهی‌ را بدون‌ حساب‌ در بهشت‌، و این‌ نیز دربارۀ رسول‌ الله‌ ص وارد است‌. سوّم‌: شفاعت‌ دربارۀ کسانی‌ که‌ آتش‌ بر آنها واجب‌ شده‌ است‌؛ و دربارۀ این‌ افراد، رسول‌ الله‌ ص و هر کس‌ دیگر را که‌ خداوند بخواهد شفاعت‌ می‌کنند. چهارم‌: دربارۀ مؤمنینی‌ که‌ داخل‌ در آتش‌ شده‌اند؛ و دربارۀ آنان‌ نیز احادیثی‌ وارد شده‌ است‌، که‌ به‌ شفاعت‌ رسول‌ الله‌ ص و فرشتگان‌ و برادران‌ مؤمنشان‌ خارج‌ می‌شوند و پس‌ از آن‌ هر کسی‌ که‌ گویندۀ لا إلَهَ إلاّ اللَهُ است‌ خداوند او را خارج‌ میکند، و همانطور که‌ در حدیث‌ آمده‌ است‌، در آتش‌ باقی‌ نمی‌مانند مگر کافران‌. پنجم‌: شفاعت‌ برای‌ ازدیاد درجات‌ مردم‌ بهشتی‌؛ 📚بحار الانوار طبع‌ حروفی‌، ج‌ 8، ص‌ 62 و 63 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 کفاره ی غیبت 🔴 📝 آیا می توان بدون گرفتن از فرد غیبت شونده توبه کرد؟ 🔹 با توجه به این که غیبت از است، بنابر این در مرحله اول باید از غیبت شونده رضایت گرفت، آن گاه به درگاه الهی از این گناه کرد. اما اگر رضایت گرفتن از غیبت شونده به هر دلیلی ممکن نباشد و یا این که گفتن به او موجب مفسده ای مهم تر می شود و ... که در این صورت با توجه به روایات معصومان (ع) باید برای او استغفار نمود و این کفاره غیبت او است. 🔸 در این باره به دو روایت اشاره می کنیم: 🌸 امام صادق (ع) می فرماید از پیامبر (ص) پرسیده شد: کفاره غیبت چیست؟ حضرت فرمود: هر وقت یادت آمد، برای او از خداوند طلب آمرزش کن. 🌸 امام صادق (ع) در روایت دیگر می فرماید: اگر غیبت کردى و خبرش به غیبت شده رسید، پس راهى نمی ماند جز حلالیت خواستن از او، امّا اگر خبرش به او نرسیده، از خداوند برایش طلب آمرزش کن. 📚 مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج 72، ص 241 و 242 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 بلندای رهایی 🔸 گاهی انسان از خدای سبحان می خواهد که مرا به طرف خودت جذب بکن؛ گاهی در دعاهای معمولی این است که مرا هدایت بکن که در این دعاها معمولاً هدایت، به معنای ایصال به مطلوب است؛ گاهی دعا این است که مرا جذب بکن: «و اجذبنی». این دعای عرفه سیدالشهداء است که به خدا عرض می کند مرا جذب بکن که من بشوم مجذوب؛ ، سریع تر می رود و احساس خستگی نمی کند. 🔸 گاهی از ذات اقدس الهی درخواست می شود که توفیقی بده که من قطع علاقه کنم، از این بالاتر گاهی از خدا خواسته می شود که مرا منقطع کن که از دنیا بِبُرم و قله این مراتب و بالاترین مرتبه آن، است. 🔸 تفاوت اساسی انقطاع و کمال انقطاع، آن است که در انقطاع، شخص، از غیر خدا منقطع شد ولی این انقطاع را می بیند که من منقطع هستم؛ اما کمال انقطاع، این فضیلت را دارد که دیگر آن شخص به این انقطاع هم نگاه نمی کند، وقتی انقطاع را ندید، ؛ «هَبْ لِی كَمَالَ‏ الِانْقِطَاعِ‏ إِلَیك‏». 📚 درس خارج فقه قرض جلسه 24 تاریخ: 1394/03/06 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 💠 شخصی در خواب دید که روز قیامت شده و اموات با سرعت به طرف بهشت میروند اما یک مُرده میلنگد و عقب افتاده. پرسید: تو چرا این طوری راه میروی؟ جواب داد: اینهایی که با سرعت می روند کسانی هستند که فرزندانشان برای آنها کار خیر کرده‌اند به همین خاطر هم با سرعت به سمت بهشت میروند، ولی بچه من برای من کار خیری نکرده است. پرسید: فرزندت چه کاره است؟ گفت: رخت شور است و در کنار فلان رودخانه رخت(لباس) میشوید. آن شخص از خواب بیدار شد ، و از روی آدرسی که شخص مُرده داده بود فرزندش را پیدا کرد. به او گفت: فلانی، دیشب خواب پدرت را دیدم او ناراحت بود و میگفت اولاد من برایم کار خیر نمیکند. فرزند آن شخص عصبانی شد ، یک مشت آب برداشت روی زمین ریخت و گفت: این هم خیر بابام.‌آن شخص دوباره در عالم خواب پدر رخت‌شور را دید که تندتند راه میرفت، سوال کرد فلانی چی شده؟ او گفت «تو که به پسرم گفتی چرا برای من خیرات نمیدهد ، او هم یک مشت آب به عنوان خیرات برای من بر روی زمین ریخت و اتفاقاً یک ماهی در آنجا در حال جان دادن بود. تا آن مشت آب به آن ماهی رسید جان گرفت و پرید داخل آب. به برکت آن ماهی ما اینجا راحت شدیم. 📚منبع: در محضر مجتهدی ‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
❤️وقایع آخرالزمان از «فسادهای تربیتی» آخرالزمان همت مردم شکم و شهوتشان باشد؛ پروا ندارند از کجا بخورند و با چه دفع شهوت کنند! دغدغه‌ی غذاها و آشامیدنی‌های رنگارنگ دارند. بر یکدیگر افتخار کنند به لباس و جاه! قصرهای محکم و زیبا بسازند. درس باطل به همدیگر بیاموزند! خود را زینت و آرایش کنند، مانند زن که برای شوهر خود زینت می‌کند! مردان خود را به لباس زنان زینت کنند! مرد از زن خود قبیح می‌بیند، نه او را نهی می‌کند و نه قبیح را از او دور می‌کند. ظاهرشان مانند ظاهر پادشاهان است! [روشنه که این اشاره‌ها در برخی روایات، مربوط به یک کشور خاصی نیست فقط، البته قطعا عده ای در همین دوران پُر فتنه، بر راه حق هستند.] مهدی منتظر 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴این پیرزن زشت و خبیث و ارزق چشم را میشناسید؟ التحصين عن ابن عبّاس : يُؤتى يَومَ القِيامَةِ بِالدُّنيا في صورَةِ عَجوزٍ زَرقاءَ شَمطاءَ ، بادِيَةٍ أنيابُها مُشَوَّهَةٍ خِلقَتُها ، وتُشرِفُ عَلَى الخَلائِقِ . فَيَقولُ : تَعرِفونَ هذِهِ؟ فَيَقولونَ : نَعوذُ بِاللّه ِ مِن مَعرِفَةِ هذِهِ ! فَيَقولُ : هذِهِ الدُّنيَا الَّتي تَفاخَرتُم عَلَيها ، وبِها تَقاطَعتُمُ الأَرحامَ ، وبِها تَحاسَدتُم وتَباغَضتُم وَاغتَرَرتُم . ثُمَّ تُقذَفُ في جَهَنَّمَ ، فَتَقولُ : يا رَبِّ أتباعي وأشياعي؟ فَيَقولُ اللّه ُ : ألحِقوا بِها أتباعَها وأشياعَها . 📚كنز العمّال : ج 3 ص 724 ح 8579 التحصين ـ به نقل از ابن عبّاس ـ : روز قيامت، دنيا را در هيئت پيرزنى چشم آبى و سپيد موى با نيش هايى بيرون زده و قيافه اى زشت و بدريخت مى آورند و آن را بر خلايق نزديك مى كنند. سپس (خداوند) مى گويد: «اين را مى شناسيد؟» . خلايق مى گويند: پناه به خدا از اين كه او را بشناسيم! مى گويد: «اين ، همان دنياست كه با آن به يكديگر فخر مى فروختيد و به خاطر آن ، از يكديگر پيوند خويشاوندى مى بُريديد و براى آن ، با يكديگر حسادت مى ورزيديد و كينه توزى مى كرديد و فريب خورديد». سپس او را به دوزخ پرتاب مى كنند و دنيا مى گويد: پروردگارا ! پيروانم و دنباله روانم چه مى شوند ؟ خداوند مى فرمايد: «پيروان و دنباله روانش را نيز به او ملحق كنيد 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 فتنه های کمرشکن و پیرکننده آخرالزمان 🌕 امام جواد علیه‌السلام فرمودند: زمانى كه فرزندم علىّ‌(امام هادی علیه‌السلام) بميرد چراغ ديگرى پس از او نمايان مى‌شود (امام حسن عسکری علیه‌السلام)؛ و سپس پنهان ميگردد؛ پس واى بر كسى كه شكّ‌ نمايد و خوشا به غريبى كه دين خود را برداشته و فرار كند؛ سپس به دنبال اين پنهان شدن حوادثی روی می‌دهد که بر پيشانى‌ها نقش پيرى نشيند و موها سفيد گردد و فتنه ها به قدری سخت و کمرشکن خواهد بود که كوه هاى فولادين از وحشت آن از جاى كنده شوند شــرح: كنده شدن كوه ها يا كنايه از عظمت حادثه است و يا اشاره به سست شدن ايمان‌هاى استوار مردم دارد.. عَنْ عَبْدِ اَلْعَظِيمِ اَلحَسَنِيِّ عَن أبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ: إِذَا مَاتَ اِبْنِي عَلِيٌّ بَدَا سِرَاجٌ بَعْدَهُ ثُمَّ خَفِيَ فَوَيْلٌ لِلْمُرْتَابِ وَ طُوبَى لِلْغَرِيبِ اَلْفَارِّ بِدِينِهِ ثُمَّ يَكُونُ بَعْدَ ذَلِكَ أحْدَاثٌ تَشِيبُ مِنْهَا اَلنَّوَاصِي وَ تَنْشَقُّ اَلصُّمُّ اَلصِّلاَبُ 📗غيبت نعمانی، ب۱٠، ص ۱۸۶ 📗إثبات الهداة، ج ۵، ص ۱۵۷
🔴 ولایت امام، ولایت لاشریک است 🌕 اهمیّت معرفتِ امام در اینجاست که اگر من امامم را درست و صحیح، از روی آیات و روایات نشناسم! ممکن است هر شخص دیگری را که امام نیست، امام فرض کنم! یعنی ممکن است برای شخصی که خدا به او ولایت و امامت نداده، من چنین مقاماتی را قائل باشم! و کسی را همراه و همطراز امام فرض کنم! این یعنی ورود به وادی کفر و وادی شرک! ما تا واژه کافر و مشرک را می‌شنویم، یاد بت پرست ها می‌افتیم. در حالی که من می‌توانم بت پرست نباشم؛ امّا کافر و مشرک باشم! چطور؟! اینگونه که در یکی از شئونات امام، برای امام شریک قائل باشم. مثلا بگویم علم امام را فلانی هم دارد! عصمت امام را فلانی هم دارد! ولایت امام را فلانی هم دارد! این مبنای عقیده شیعه است که ولایت امام لاشریک است! 🌕 امام صادق علیه السلام: هرکس با امامى كه امامتش از جانب خدا است، شخصی دیگری را شريك كند كه امامتش از جانب خدا نيست، به خدا مشرك گشته است. عَنْ أبِي عَبدِ اللَّهِ عَلَيهِ السَّلامُ قَالَ: مَنْ أشْرَكَ مَعَ إمَامٍ إمَامَتُهُ مِنْ عِنْدِ اللَّه مَنْ لَيْسَتْ إمَامَتُهُ مِن اللَّهِ كَان مُشْرِكا 📗الکافي،ج۱،ص۳۷۳ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 واجب ؛ اما فراموش شده 🔹عالم محقق سید محمد تقی موسوی اصفهانی رحمة الله در کتاب شریف «مکیال المکارم» می‌نویسد: برادر عزیز ایمانی ام، فاضل وارسته -که مؤیّد به تأییدات ربانی است- جناب میرزا محمد باقر اصفهانی، برایم نقل کرد که: شبی از شب ها در خواب -یا بین خواب و بیداری- مولایم امام بزرگوار حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام را دیدم که سخنانی به این مضمون فرمودند: 🔹به مردم بگویید و به آن ها امر کنید که توبه کنند و برای فرج و تعجیل ظهور حضرت حجت عجل الله دعا نمایند؛ و این دعا مثل نماز میت واجب کفایی نیست که اگر یک یا چند نفر از مردم آن را انجام دادند، تکلیف از دیگران برداشته شود؛ بلکه همانند نمازهای واجب روزانه است که بر تمام مکلّفین واجب است آن را انجام دهند. 📚 مکیال المکارم،ج1 ،ص483 ‍ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 حفظ ایمان در دوران پرفتنه‌ی غیبت، امتحان سخت الهی! على بن جعفر از برادر بزرگوارش، امام كاظم صلوات الله علیه روايت می‌كند كه حضرت فرمودند: 🔹چون پنجمين امام از فرزندان امام هفتمِ شما غایب شود، الله الله! مراقب دين و اعتقادات خود باشيد كه کسى آن را از شما زايل نسازد! ای فرزندانم، به ناچار برای صاحب‌الامر علیه‌السلام غيبتى پیش می‌آید که در مُنتهای آن دوران، بسیاری از کسانی که معتقد و قائل به امامتش هستند، از او برمی‌گردند  خدای تعالی با این امر، ایمان بندگانش را در آن روزگار، امتحان سختی خواهد فرمود... 💠 «علي بن محمد، عن الحسن بن عيسى بن محمد بن علي بن جعفر، عن أبيه عن جده، عن علي بن جعفر، عن أخيه موسى بن جعفر عليه السلام قال: إذا فقد الخامس من ولد السابع فالله الله في أديانكم لا يزيلكم عنها أحد، يا بني إنه لا بد لصاحب هذا الامر من غيبة حتى يرجع عن هذا الامر من كان يقول به، إنما هو محنة من الله عز وجل امتحن بها خلقه...» 📜 کافی (ثقة‌الاسلام کلینی)، ج۱، ص۳۳۶        الغيبة للنعمانی، ص۱۵۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام حسین (ع): بر هيچ چشم مؤمنى روا نيست كه ببيند خدا نافرمانى مى‌شود و چشم خود را فرو بندد، مگر آن كه آن وضع را تغيير دهد. 📚 الأمالى، طوسى، ص ۵۵. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
. 🔸آغازی خوب اما پایانی بد! 🔅 الهی اَعُوذُ بِكَ مِنْ غَضَبِكَ وَ حُلُولِ سَخَطِكَ؛ خداوندا، به تو پناه مى‌برم از این‌که غضب و سخط تو بر من حلول کند. برخى از گناهان ممکن است انسان را از خدا دور کند تا جایى که مورد غضب و خشم الاهى قرار گیرد و به هیچ وجه نقطه روشنى در وجود او باقى نگذاشته و به طور کلّى او را مطرود الاهى گرداند. افرادى هستند که در آغاز زندگى کارهاى خوبى انجام مى‌دهند ولى ممکن است در موقعیت‌هایى قرار گیرند و آلودگى‌هایى پیدا کنند که نه‌تنها گذشته آن‌ها را تاریک و سیاه مى‌کنند بلکه امیدى به اصلاح او در آینده نیز باقى نمى‌گذارند. ☆ انسانى که با خدا مناجات مى‌کند توجّه دارد که ممکن است گناهان، او را به کلّى از درگاه حق محروم گردانده و مورد غضب قرار دهند. 📚 شکوه نجوا،‌ آیت الله مصباح یزدی 📖 مناجات شعبانیه ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴چرا انسان براي انجام بدي ها تمایل بيشتري دارد؟ ✍️هر انساني، فطرتاً خواهان و پاكي و است و از كفر و بيزار است. مي خواهد همة انسان ها ، با ميل و ارادة خود راه حق را بپويند، از اين رو انبيا را با كتاب هاي آسماني مي فرستد. از سوي ديگر ، ايمان را محبوب انسان ها قرار مي دهد. 🔸چنان كه مجيد مي فرمايد:" خداوند ايمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دل هايتان زينت بخشيده و كفر و فسق و گناه را منفور شما قرار داده است".(1) اما متأسفانه در مراحل بعد، آب زلالي كه از آسمان آفرينش در وجود انسان ها ريخته شده، بر اثر تماس با محيط هاي آلوده و زرق و برق هاي ظاهري دنيا صفاي خود را از دست مي دهد و بوي نفرت انگيز گناه و كفر و عصيان گيرد.(2) 💠قرآن مجيد دليل گرايش انسان به گناه را در گريز از مسئوليت و محدوديت مي داند و مي فرمايد: انسان مي خواهد آزاد باشد و همه عمر را به گناه بگذراند".(3) امور ناپسند با طبيعت غريزي و جسماني انسان موافقت دارد و نفس انسان خواهان انجام آن است. آدمي از كردن ، به نمودن، گفتن ، خوردن و غيره لذت مي برد، چون آن را آسان مي بيند و محدوديتي براي او ايجاد نمي كند اما تقوا و عمل صالح و پاكدامني، حفظ زبان و گوش و چشم و بالاخره گناه نكردن با رحمت توأم است. طبيعي است كه هر كس زير بار زحمت و رياضت نمي رود مگر افرادي كه ايمان به آخرت داشته باشند و به اميد ثواب اخروي و نعمت هاي بهشتي، از خوشي مقطعي و گذراي گناه صرف نظر نمايند. 🔹به عبارت ديگر: و لذت هاي شهواني و نفساني، با جنبه جسماني و مادي انسان سر و كار دارد اما امور معنوي و خوبي ها با جنبه روحاني و بعد غير مادي انسان ارتباط دارد. جنبه مادي و جسماني وجود آدمي ، ملموس تر است و انسان ها غالباً با آن سر و كار دارند و راحت تر و نزديك تر است، اما جنبه روحاني و معنوي ، هميشه براي انسان محسوب و ملموس نيست، در عين حال براي رسيدن به لذت ها و امور معنوي ، بايد انسان از برخي امور و لذت هاي شهواني و مادي و خواهش هاي نفساني دست بكشد و آنها را از خود دور نمايد، براي انسان سخت تر و مشكل تر است. اما اگر انسان واقعاً به مراحل بالاي كمال دست يابد و لذت واقعي معنويات و با خدا بودن را احساس كند، و به فطرت پاك خود برگردد، به سوي گناهان و معاصي نمي رود و حتي براي او سخت خواهد بود كه به دنبال اين امور برود. 📚پي نوشت ها : 1 - حجرات (49) آيه 7. 2 - تفسير نمونه، ج22، ص 159. 3 - قيامت (75) آيه 5. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 دارایی 🔸 در مناجات‌ های این است که دانایی مهم نیست مهم است. کسی ممکن است علامه بشود علم فراوان داشته باشد، او داناست؛ البته در جامعه ما محترم است؛ اما دارا نیست، کسی است که آن علم او را کاملاً حفظ بکند. 🔸 حرف او در مناجات این است که ، چه در حوزه چه در دانشگاه! یک وقت می ‌بینید که عصبانی می ‌شود و خلاف می ‌کند؛ بیراهه می ‌رود و خلاف می ‌کند؛ یا روی میزی یا زیرمیزی است یا اختلاس است یا نجومی است چه در حوزه چه در دانشگاه، این دانا هست ولی دارا نیست. 🔸 او در مناجات ناله می‌ زند می‌ گوید: خدایا مرا دارای علم بکن نه دانا! چرا فرمود: ﴿أَمَّنْ یجیبُ الْمُضْطَرَّ﴾؟ تا کسی مضطر نباشد... ، الآن اگر ـ خدای ناکرده ـ به کسی بگویند این فرزند جوانت فلان بیماری را دارد، او سراسیمه است، خودش دعا می ‌کند به دیگری می ‌گوید دعا بکند! این سراسیمه است. همه ما یک چنین حالتی را در پیش داریم تا نشویم، دارا نشویم، ناله نمی ‌زنیم. این را او دوست دارد. آن عویل را او دوست دارد. فضیلتی است بین دانایی و دارایی. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/09 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰