#اطلاعرسانی
🔷 فراخوان بیست و ششمین دوره جشنواره پژوهشی شیخ طوسی
▫️بیست و ششمین دوره جشنواره بینالمللی پژوهشی شیخ طوسی از سوی پژوهشگاه بینالمللی المصطفی
فراخوان تمدید شد.
🔷 مهلت ارسال آثار: تا ۱۵ آذرماه ۱۴۰۳
🔷 مهلت ارسال چکیده مقالات فراخوان: تا پایان آذرماه ۱۴۰۳
🔷 مهلت ارسال تا پایان دی ۱۴۰۳
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🌱🌱 مقام علمی حضرت فاطمه(س)
🔸 حضرت زهرا(س) از جایگاه علمی والایی برخوردار بودند که از آن در شرایط اجتماعی گوناگون از جمله دفاع از ولایت بهره میبردند.
🔹در خطبه حکیمانه و شورانگیز خود که در مسجد مدینه ایراد فرمودند به تبیین حکمت آفرینش انسان پرداختند. حضرت با مخاطب قرار دادن مردم حاضر در مسجدالنبی آنها را به پیروی از حضرت علی(ع) بهعنوان رهبر معصوم دینی فراخوانده و بر این امر تأکید کردند.
🔸 ایشان از علم خود نهتنها در دفاع از ولایت، که در دفاع از مؤمنین نیز بهره میبردند. نقل شده که روزی دو زن که با هم در مسئله مذهبی اختلاف داشتند نزد فاطمه(س) آمدند و نظر ایشان را درخواست نمودند. سپس آن حضرت دلیل و برهان خود را مطابق عقیده آنکه اعتقاداتش صحیح و ادعایش درست بود، اقامه نمود و پساز مشاهده خوشحالی زن مؤمنه به او فرمودند: "خوشحالی فرشتگان بهسبب غلبه حق، بیشتر از شادی تو و ناراحتی شیطان و یارانش بیشتر از ناراحتی آن زنی است که در عقیده باطل خود مغلوب شده است."
✍️خانه خوبان، ش ۱۳۴
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔸نقل يك رؤيا در مورد شيخ انصارى
🔻نقل مى كنند كه در زمان شيخ انصارى، شخصى در خواب شيطان را ديد كه تعداد زيادى افسار همراه خودش دارد ولى اين افسارها مختلف است؛
بعضى از افسارها خيلى شل است، طناب بسيار ضعيفى را به صورت افسار درآورده است، بعضى از آنها چرمى است و بعضى به صورت زنجير، زنجيرهاى مختلفى كه بعضى از آنها خيلى كلفت است.
🔺در ميان اينها يك زنجير خيلى كلفت و قوى بود كه خيلى جالب بود.
از شيطان پرسيد: اينها چيست؟
گفت: اينها افسارهايى است كه به سر بنى آدم مى زنم و آنها را به طرف گناه مى كشانم.
گفت: آن زنجير كلفت براى كيست؟
گفت: اين براى يك آدم خيلى گردن كلفتى است.
گفت: چه كسى؟
گفت: شيخ انصارى؛
اتفاقا ديشب زدم به سرش و چند قدم آوردم،
ولى زد و آن را پاره كرد.
بعد آن شخص گفت: حالا افسار ماها كجاست؟
شيطان گفت: شما كه افسار نمى خواهيد، شما دنبال من هستيد!
اين افسار مال آنهايى است كه دنبال من نمى آيند.
🔻آن شخص صبح آمد خواب را براى شيخ انصارى نقل كرد.
مثل اينكه شبى بوده كه شيخ خيلى اضطرار پيدا مى كند و از پولى كه بابت سهم امام بوده و فردا بايستى تقسيم مى كرده است، به عنوان قرض چيزى بر مى دارد.
مى آيد تا دمِ در، ولى پشيمان مى شود و برمى گردد مى گذارد سر جايش.
شيطان كه گفته بود زنجير را زدم به سرش و او را چند قدم آوردم ولى پاره كرد و رفت، قضيه اين بوده است .
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، جلد۴، ص۲۷۶
••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🍃سخن مادر🍃
🔸به این سخن فاطمه علیهاالسلام فکر می کنم:
«... انْ تَهْتَدِیَ الْقُلُوبُ لِکُلِّ عَظَمَتِهِ؛ هیچ کس نمی تواند نهایت بزرگی خدا را درک کند».
🔸این حقیقت مهمی است که من باید به آن توجّه کنم، هیچ کس نمی تواند به حقیقت خدا پی ببرد، برای همین است که خدا را در زبان عربی به نام «اللّه» می خوانند. «اللّه» از ریشه «اَلِهَ» است، وقتی یک نفر در بیابانی، راه را گم کند، متحیّر و سرگردان شود و نداند چه کند، در زبان عربی می گویند: «اَلِهَ الرَّجُلُ»، یعنی آن مرد متحیّر شد. یک نظر این است که نام خدا را از این ریشه گرفته اند.
وقتی می خواهم در مورد حقیقت خدا فکر کنم، چیزی جز تحیّر نصیب من نمی شود، هیچ کس نمی تواند ذات خدا را درک کند، خدا را نمی توان با چشم ها دید و با خیال تصوّر کرد، او هیچ کدام از صفات مخلوقات را ندارد، او غیب است، برای همین هر کس که بخواهد ذات او را بشناسد، چیزی جز تحیّر نصیب او نمی شود.
آری! ما می توانیم در مورد آیات و نشانه های خدا هر چقدر می خواهیم سخن بگوییم، برای شناخت صفات خدا باید به قرآن مراجعه کنیم، ببینیم که خدا، خودش را برای ما چگونه معرّفی کرده است.
🔸حضرت فاطمه علیهاالسلام با این سخن خویش به ما می آموزد که همه از درک حقیقت خدا، متحیّر و سرگشته اند، خدایی که از دیده ها پنهان است، خدایی که عقل بشری نمی تواند ذات او را درک کند.
✍مهدی خدامیان آرانی، دعای مادرم؛ شرح ادعیه حضرت فاطمه سلام الله علیها، ص ۹۵.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🌸مخاطب آگاه و زیرک🌸
🍃یکی از مشکلات حوزه علمیه خواهران ضعف مهارتی در امر تبلیغ است.
مهم ترین مهارت، توان مناظره های علمی و آگاهی از ترفندهای بحث و گریز است. یکی از راه های مناسب برای این امر هم برگزاری جلسات مصنوعی مناظره و قرار گرفتن افراد در فضاهای مجازی مناظره است.
🍃 حل بحران پاسخگویی و قدرت محاکمه خصم در یک مناظره علمی، علاوه بر برخورداری از دانش های مرتبط، نیازمند حضور ذهن کافی است. قدرت احضار به موقع جواب نیز از راه تدریب و تمرین و قرار گرفتن در موقعیت های چالشی فراهم می آید.
🍃مهارت دیگر استفاده از ادبیات رایج علوم مرتبط با موضوع مناظره است. برای مثال دانش پژوهان فقه با آگاهی از ترمینولوژی حقوق و بخشی از مباحث حقوقی و فلسفه حقوق و برخی مطالعات فلسفه اخلاق، قدرت و توان مناظره، پرسش و پاسخ و سخنرانی خود را بالا می برند.
ادبیات رایج علوم، زمینه روانی مناسبی را برای گفتمان فراهم و سدهای خیالی میان حوزویان و دانشگاهیان را به خوبی تخریب می کند.
🍃البته آگاهی از این ادبیات با استفاده از متون متنوع علمی، مجلات و فصلنامه های معتبر بدست می آید، که واداشتن مبلغان به مطالعه موارد مذکور و نیز برگزاری جلسات بحث و گفتگو پیرامون جدیدترین موضوعات و سوژه های علمی و اجتماعی این توانایی را افزایش می دهد. از این رو طلاب محترم باید «منبر» را بسیار مهم تلقی کرده و مخاطب خود را آگاه و زیرک فرض نمایند.
✍علاسوند، حوزه های علمیه خواهران؛ رسالت ها و سیاست ها، پگاه حوزه، ش۵۱، ۱۳۸۶.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea