eitaa logo
مرکز پژوهشی موسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (س)
2.7هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
257 ویدیو
70 فایل
ارتباط با مدیر @Aqayed_admin @pajooheshn
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بازشناسی مولفه های فرهنگ بسیج؛ بر اساس بیانات مقام معظم رهبری 🔰تحقق اهداف و آرمان های نظام اسلامی در هر عرصه ای، اعم از سیاسی، اقتصادی، نظامی و... نیازمند اتکا به فرهنگ پیش رو، قوی و اقتدارآفرین است. فرهنگی که بتواند کشور را از خطرهای احتمالی برهاند و زمینه ساز استفاده مناسب از فرصت ها گردد. 🔰🔰 در همین زمینه شایسته است بسیج به عنوان نهادی که آزمون خود را در جنگ تحمیلی و سازندگی کشور، تأمین امنیت و... پس داده، از لحاظ فرهنگی در بیانات مقام معظم رهبری تحلیل شود. 🔰هدف این پژوهش، بازشناسی مولفه های فرهنگ بسیج در بیانات مقام معظم رهبری است. 🔰 این پژوهش به لحاظ روش، کیفی و دارای رویکرد استقرایی است که پس از بررسی 19 سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع بسیجیان، و 2 پیام ایشان به همایش های این نهاد، با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون، ایراد گردید. 🔰 هفت مضمون سازمان دهنده شامل👇👇👇👇👇 تقویت ایمان تحصیل علم دوراندیشی و برنامه ریزی پای بندی به اخلاق حضور در میدان ها تلاش و پشتکار و مردم داری در قالب دو مضمون فراگیر دانش و نگرش و رفتار به دست آمد. ✍علی پوربهروزان، علی اصغر رشید، بهزاد محمدیان، محمد حسین رحمتی 📒فصلنامه اسلام و پژوهش های مدیریتی، ش14، ص43 برای دریافت مقاله اینجا کلیک کنید ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸🔹 حجاب و اولویت های آن 🔹می گویند: همه کارها حل شده و فقط مانده است حجاب؟ این همه اختلاس و مشکلات معیشتی مردم را نمی بینید؟ 👈 به راننده تاکسی بگویید: خیلی تند می روید! لطفا کمی آرامتر! 🔸او پاسخ می دهد: خانم این ایرادها را به نمازت بگیر. من به اندازه سن تو رانندگی کردم. 👈 به شهرداری زنگ بزنید و بگویید امروز زباله ها از کوچه ما جمع نشده است. 🔸 تلفنچی پاسخ می دهد: حالا همه مشکلاتتان حل شده و فقط زباله های توی کوچه تان مانده است؟! و... 🔹 با خودمان صادق باشیم؛ اگر همه بخواهند این طور استدلال کنند، سنگ روی سنگ بند می شود؟؟؟ ✍️ عماد داوری دولت آبادی، کتاب ترگل، ص ۹۳ ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻سنجه های درست نویسی 1️⃣ نظم و نثر کهن فارسی: یعنی هرچه در متون کهن فارسی آمده است. درست است و کسی را نرسد که نسبت خطا به آن دهد. 👈مراد از کهن نیز تا آغاز یا پایان قرن نهم هجری است. 🔺 این که آثار پیشینیان مصون از خطاست، دلایل بسیاری دارد که از آن میان،"عصمت اعتباری" است؛ یعنی ما بنا را بر این می گذاریم که آنان درست و مطابق قاعده سخن گفته اند؛ زیرا بیرون از نوشته های کهن فارسی، معیار و قاعده ای برای سنجش درستی و نادرستی وجود ندارد؛ بلکه آنان خود معیار بودند. بنابراین چاره ای جز این نیست که بگوییم" درست، آن است که آنان می نوشتند، نه این که آنان درست می نوشتند." 🔺افزون بر "عصمت اعتباری" درست نویسی پیشینیان، دلایل و عوامل دیگری نیز دارد؛ مانند توانمندی زبان در روزگاران قدیم و انحصار نویسندگی در میان فرزانگان. راههای ورود خطا به زبان، فراوان است و اکثر این راهها در سده های نخستین، مسدود بوده است. 👈 بنابراین هرچه در متون کهن آمده است، درست است؛ اگر چه درستی کلمه برای کاربرد آن کافی نیست؛ زیرا ممکن است کلمه ای درست باشد، اما منسوخ شده باشد. فرق است میان غلط و منسوخ. مثلا اگر کسی کلمه"تنگبار" را به معنای "لامکان" به کار برد، نزد اهل ادب متهم به کهنه نویسی می شود، نه غلط نویسی. ✍️ رضا بابایی، کتاب بهتر بنویسیم، ص ۵۰ ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🪴🪴🪴🪴🪴🪴 📌 ما حوزویان و دانشگاهیان باید حلّ مسائل انقلاب و نظام را وظیفه‌ای روی دوش خودمان ببینیم و سعی کنیم تا آنجا که مقدور است، در حل آنها تلاش کنیم. 🔰 آیت‌الله میرباقری: ◀️ ما حوزویان و دانشگاهیان باید حلّ مسائل انقلاب و نظام را وظیفه‌ای روی دوش خودمان ببینیم و سعی کنیم تا آنجا که مقدور است، در حل آنها تلاش کنیم. اگر هم یک جایی از قدرت ما خارج بود، تکلیف از ما برداشته شده است؛ ولی الآن شرایطی نیست که ما شانه خالی کنیم. ◀️ این کارِ خوبی نیست که وقتی کار سخت شد، انسان به‌جای این‌که وسط میدان بیاید و حمایت کند، کنار بکشد و فقط انتقاد کند! البته می‌شود این کار را کرد ولی مسائل و مشکلات باقی می‌ماند و ما هم پیش خدا مسئول خواهیم بود. ما اگر بتوانیم مسئله‌ای را حل کنیم، و حل نکنیم، مسئولیم. ◀️ امروز رهبر انقلاب به‌اندازه توان خودشان دارند کار می‌کنند، اما متأسفانه ماها آنچنان‌که شایسته است، کمکشان نمی‌کنیم. به نظر من ایشان به‌اندازه خودشان، در روز قیامت جواب دارند؛ چون شخصیتی هستند که خودشان را کاملاً وقف کرده‌اند و در سن قریبِ ۸۵ سالگی، هنوز الحمدلله مثل یک جوان ۱۸ ساله کار و تلاش می‌کنند. ولی ماها این‌طور نیستیم! ◀️ شما می‌گویید فلان اشکالات در کشور هست. بخشی از این نقدها ممکن است اساساً وارد نباشد، اما آن نقدهایی که وارد است، باید کوتاهی خودمان را در این اشکالات ببینیم و جبران کنیم. یادم هست در گفت‌وگوهای دانشجویی با رهبر معظم انقلاب، دانشجویان اشکالاتی را مطرح می‌کردند و در بعضی اشکالاتشان که وارد بود، رهبری به این مضمون می‌فرمودند که "اشکال وارد است اما خودتان باید حل کنید؛ حل این مشکل بر روی دوش شما جوان‌هاست، شما جوان‌ها باید فکر کنید و حل کنید." خیلی وقت‌ها چون راه‌حل ارائه نمی‌شود، مشکلات باقی می‌مانند. ما باید فکر کنیم و راه‌حل ارائه کنیم. گاهی خود ما که مسئول ارائۀ راه‌حل هستیم، می‌شویم "منتقد". انتقاد به‌جای خودش خوب است، ولی اشکال‌کردنِ بدون ارائه راه‌حل، "سرزنش" است. (۲۰ شهریور ۱۴‌۰۳) ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان خیلی هامون که فکر می‌کنیم تلاش هامون بی فایده است و ... 🌱 ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 فراخوان بیست و ششمین دوره جشنواره پژوهشی شیخ طوسی ▫️بیست و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی از سوی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی فراخوان تمدید شد. 🔷 مهلت ارسال آثار: تا ۱۵ آذرماه ۱۴۰۳ 🔷 مهلت ارسال چکیده مقالات فراخوان: تا پایان آذرماه ۱۴۰۳ 🔷 مهلت ارسال تا پایان دی ۱۴۰۳ ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱🌱 مقام علمی حضرت فاطمه(س) 🔸 حضرت زهرا(س) از جایگاه علمی والایی برخوردار بودند که از آن در شرایط اجتماعی گوناگون از جمله دفاع از ولایت بهره می‌بردند. 🔹در خطبه حکیمانه و شورانگیز خود که در مسجد مدینه ایراد فرمودند به تبیین حکمت آفرینش انسان پرداختند. حضرت با مخاطب قرار دادن مردم حاضر در مسجدالنبی آن‌ها را به پیروی از حضرت علی(ع) به‌عنوان رهبر معصوم دینی فراخوانده و بر این امر تأکید کردند. 🔸 ایشان از علم خود نه‌تنها در دفاع از ولایت، که در دفاع از مؤمنین نیز بهره می‌بردند. نقل شده‌ که روزی دو زن که با هم در مسئله مذهبی اختلاف داشتند نزد فاطمه(س) آمدند و نظر ایشان را درخواست نمودند. سپس آن حضرت دلیل و برهان خود را مطابق عقیده آن‌که اعتقاداتش صحیح و ادعایش درست بود، اقامه نمود و پس‌از مشاهده خوشحالی زن مؤمنه به او فرمودند: "خوشحالی فرشتگان به‌سبب غلبه حق، بیشتر از شادی تو و ناراحتی شیطان و یارانش بیشتر از ناراحتی آن زنی است که در عقیده باطل خود مغلوب شده است." ✍️خانه خوبان، ش ۱۳۴ ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸نقل يك رؤيا در مورد شيخ انصارى 🔻نقل مى ‏كنند كه در زمان شيخ انصارى، شخصى در خواب شيطان را ديد كه تعداد زيادى افسار همراه خودش دارد ولى اين افسارها مختلف است؛ بعضى از افسارها خيلى شل است، طناب بسيار ضعيفى را به صورت افسار درآورده است، بعضى از آنها چرمى است و بعضى به صورت زنجير، زنجيرهاى مختلفى كه بعضى از آنها خيلى كلفت است. 🔺در ميان اينها يك زنجير خيلى كلفت و قوى‏ بود كه خيلى ‏جالب بود. از شيطان پرسيد: اينها چيست؟ گفت: اينها افسارهايى است كه به سر بنى ‏آدم مى ‏زنم و آنها را به طرف گناه مى ‏كشانم. گفت: آن زنجير كلفت براى كيست؟ گفت: اين براى يك آدم خيلى گردن كلفتى است. گفت: چه كسى؟ گفت: شيخ انصارى؛ اتفاقا ديشب زدم به سرش و چند قدم آوردم، ولى زد و آن را پاره كرد. بعد آن شخص گفت: حالا افسار ماها كجاست؟ شيطان گفت: شما كه افسار نمى ‏خواهيد، شما دنبال من هستيد! اين افسار مال آنهايى است كه دنبال من نمى ‏آيند. 🔻آن شخص صبح آمد خواب را براى شيخ انصارى نقل كرد. مثل اينكه شبى بوده كه شيخ خيلى اضطرار پيدا مى ‏كند و از پولى كه بابت سهم امام بوده و فردا بايستى تقسيم مى ‏كرده است، به عنوان قرض چيزى بر مى ‏دارد. مى ‏آيد تا دمِ در، ولى پشيمان مى ‏شود و برمى ‏گردد مى ‏گذارد سر جايش. شيطان كه گفته بود زنجير را زدم به سرش و او را چند قدم آوردم ولى پاره كرد و رفت، قضيه اين بوده است‏ . 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، جلد۴، ص۲۷۶ ••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃سخن مادر🍃 🔸به این سخن فاطمه علیهاالسلام فکر می کنم: «... انْ تَهْتَدِیَ الْقُلُوبُ لِکُلِّ عَظَمَتِهِ؛ هیچ کس نمی تواند نهایت بزرگی خدا را درک کند». 🔸این حقیقت مهمی است که من باید به آن توجّه کنم، هیچ کس نمی تواند به حقیقت خدا پی ببرد، برای همین است که خدا را در زبان عربی به نام «اللّه» می خوانند. «اللّه» از ریشه «اَلِهَ» است، وقتی یک نفر در بیابانی، راه را گم کند، متحیّر و سرگردان شود و نداند چه کند، در زبان عربی می گویند: «اَلِهَ الرَّجُلُ»، یعنی آن مرد متحیّر شد. یک نظر این است که نام خدا را از این ریشه گرفته اند. وقتی می خواهم در مورد حقیقت خدا فکر کنم، چیزی جز تحیّر نصیب من نمی شود، هیچ کس نمی تواند ذات خدا را درک کند، خدا را نمی توان با چشم ها دید و با خیال تصوّر کرد، او هیچ کدام از صفات مخلوقات را ندارد، او غیب است، برای همین هر کس که بخواهد ذات او را بشناسد، چیزی جز تحیّر نصیب او نمی شود. آری! ما می توانیم در مورد آیات و نشانه های خدا هر چقدر می خواهیم سخن بگوییم، برای شناخت صفات خدا باید به قرآن مراجعه کنیم، ببینیم که خدا، خودش را برای ما چگونه معرّفی کرده است. 🔸حضرت فاطمه علیهاالسلام با این سخن خویش به ما می آموزد که همه از درک حقیقت خدا، متحیّر و سرگشته اند، خدایی که از دیده ها پنهان است، خدایی که عقل بشری نمی تواند ذات او را درک کند. ✍مهدی خدامیان آرانی، دعای مادرم؛ شرح ادعیه حضرت فاطمه سلام الله علیها، ص ۹۵. ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸مخاطب آگاه و زیرک🌸 🍃یکی از مشکلات حوزه علمیه خواهران ضعف مهارتی در امر تبلیغ است. مهم ترین مهارت، توان مناظره های علمی و آگاهی از ترفندهای بحث و گریز است. یکی از راه های مناسب برای این امر هم برگزاری جلسات مصنوعی مناظره و قرار گرفتن افراد در فضاهای مجازی مناظره است. 🍃 حل بحران پاسخگویی و قدرت محاکمه خصم در یک مناظره علمی، علاوه بر برخورداری از دانش های مرتبط، نیازمند حضور ذهن کافی است. قدرت احضار به موقع جواب نیز از راه تدریب و تمرین و قرار گرفتن در موقعیت های چالشی فراهم می آید. 🍃مهارت دیگر استفاده از ادبیات رایج علوم مرتبط با موضوع مناظره است. برای مثال دانش پژوهان فقه با آگاهی از ترمینولوژی حقوق و بخشی از مباحث حقوقی و فلسفه حقوق و برخی مطالعات فلسفه اخلاق، قدرت و توان مناظره، پرسش و پاسخ و سخنرانی خود را بالا می برند. ادبیات رایج علوم، زمینه روانی مناسبی را برای گفتمان فراهم و سدهای خیالی میان حوزویان و دانشگاهیان را به خوبی تخریب می کند. 🍃البته آگاهی از این ادبیات با استفاده از متون متنوع علمی، مجلات و فصلنامه های معتبر بدست می آید، که واداشتن مبلغان به مطالعه موارد مذکور و نیز برگزاری جلسات بحث و گفتگو پیرامون جدیدترین موضوعات و سوژه های علمی و اجتماعی این توانایی را افزایش می دهد. از این رو طلاب محترم باید «منبر» را بسیار مهم تلقی کرده و مخاطب خود را آگاه و زیرک فرض نمایند. ✍علاسوند، حوزه های علمیه خواهران؛ رسالت ها و سیاست ها، پگاه حوزه، ش۵۱، ۱۳۸۶. ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا