🔸تفکر بسیجی🔸
🔹بسیج تعبیر خیل عظیم مؤمنین در آیه شریفه «هُوَ الَّذِي أَيْدَكَ بِنَصْرِه وَبِالْمُؤْمِنِينَ» (انفال / ۶۲) است که در قامت شجره طیبه و درختی تناور و پر ثمر جلوه گر شد.
🔹بسیج که به لطف انفاس قدسی امام راحل در دایرة المعارف انقلاب اسلامی جای گرفت؛ زمانی به وجود آمد که اصل انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی در معرض تهدید قرار داشت و این تهدیدها محدود در عرصه های نظامی نبود، بلکه تهدیدها و خطرها همه جانبه بود.
🔹 از این رو حضرت امام با طراحی مدلی به نام تفکر و فرهنگ بسیجی توانستند در میادین گوناگون در مقابل تهدیدات سخت و نرم دشمن به پیروزی برسند.
🔹تفکر بسیجی به مفهوم عام آن پدیده ای نوظهور در انقلاب اسلامی نیست؛ بلکه اساساً به صدر اسلام و تشکیل حکومت دینی توسط پیامبر اکرم (ص) بر می گردد، زیرا پی ریزی حکومت اسلامی و گسترش آن مرهون دلاور مردانی است که با همه وجود در ولایت ذوب شدند و در راه تعالی اسلام و احکام نورانی آن از هیچ تلاشی مضایقه نمی کردند.
🔹از این رو یکی از راهبردهای مهم برای امت اسلامی در مواجهه با نظام سلطه وجود تفکر و فرهنگ بسیجی در کشورشان است زیرا:
🔹تفکر بسیجی ترکیبی است از ایمان عمیق، تلاش مخلصانه، هشیاری در شناخت دشمن،
گذشت و ایثار در برابر دوست و ایستادگی و مقاومت شجاعانه و خستگی ناپذیر...
🔹 فرهنگ بسیحی یعنی آن مجموعه معرفتها و روشها و منش هایی که می تواند مجموعه های عظیمی را در ملت به وجود بیاورد که تضمین کننده حرکت مستقیم پایدار اسلامی آن ملت باشند.
🔹در واقع اگر فرهنگ و تفکر بسیجی در جامعه اسلامی حاکم باشد امنیت همه جانبه تحقق خواهد یافت و چشم و طمع دشمنان و جهان خواران از آن دور خواهد گردید.
📚نشریه مطالعات انقلاب اسلامی،شماره۵۰
🔹برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید
www.namayenarjes.com
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
⭕️ گفتار شهید مطهری در باره مهجوريت قرآن در حوزه های علمیه
🔻يكى از فضلاى خودمان که به عتبات در عراق مشرّف شده بود مى گفت :
🔻خدمت آيت اللَّه خويى (رحمة اللَّه تعالى علیه ) رسيدم، به ايشان گفتم:
چرا شما درس تفسيرى كه سابقاً داشتيد ترك كرديد؟
ايشان گفتند: موانع و مشكلاتى هست در درس تفسير.
🔻گفت : من به ايشان گفتم :
علامه طباطبايى در قم كه به اين كار ادامه دادند
و بيشتر وقت خودشان را صرف اين كار كردند چطور شد؟
🔻ايشان گفتند:
آقاى طباطبايى «تضحيه» كرده اند؛
يعنى آقاى طباطبايى خودشان را قربانى كردند،
از نظر شخصيت اجتماعى ساقط شدند،
و راست گفتند.
🔻عجيب است كه در حساسترين نقاط دينى ما اگر كسى عمر خود را صرف قرآن بكند،
به هزار سختى و مشكل دچار مى شود؛
از نان، از زندگى، از شخصيت، از احترام، از همه چيز مى افتد و اما اگر عمر خود را صرف كتابهای دیگر بكند صاحب همه چيز مى شود.اما دو نفر پيدا نمى شود كه قرآن را به درستى بداند!
🔻از هركسى درباره يك آيه قرآن سؤال شود مى گويد بايد به تفاسير مراجعه شود.
🔻عجبتر اين كه اين نسل كه با قرآن اين طور عمل كرده از نسل جديد توقع دارد كه قرآن را بخواند و قرآن را بفهمد و به آن عمل كند!
🔻اگر نسل كهن از قرآن منحرف نشده بود
قطعاً نسل جديد منحرف نمى شد.
🔻هم نسل قديم و هم نسل جديد به قرآن جفا كردند و مى كنند.
🔻اول نسل قديم جفا كرد كه حالا نسل جديد جفا مى كند.
📚مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(ده گفتار)، ج۲۴، صص۵۳۳و۵۳۴
••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🍃 آگاهی های دینی بسیج🍃
🇮🇷از دیدگاه امام ، یاوران راستین اسلام در همه اعصار ، بسیجی اند و در قالب مشخّصات و تفکّر بسیجی تشکّل یافته اند: «بسیج ، لشکر مخلص خداست که دفتر تشکّل آن را همه مجاهدان ، از اولین و آخرین ، امضا نموده اند.»
از آنجا که عشق و محبّت ، فرعِ معرفت و آگاهی است، آگاهیهای دینی، مقدمه رسیدن بسیجی به برجسته ترین ویژگی های مدافعان راستین ارزشهای دینی است و از این رو ، برنامه ریزی برای تقویت آگاهیهای دینی بسیج، از اهمّیت فوق العاده ای برخوردار است.
🇮🇷 امام قدس سره برای تقویت آگاهی های دینی بسیج ، ضمن توصیه به تشکّل های بسیج دانشجویی و طلاّب، حوزه و دانشگاه را مسئول تقویت مبانی اعتقادی و آگاهیهای دینی بسیجیان می داند: امروز ، یکی از ضروری ترین تشکّلها ، بسیج دانشجو و طلبه است.
طلاّب علوم دینی و دانشجویان دانشگاهها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند.
✍حکمت نامه بسیج، محمد محمدی ریشهری، ص ۱۹.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔸ورزیدگی ذهنی طلاب خواهر🔸
🍃 در حوزه های علمی خواهران شیوه گویندگی استاد و شنوندگی محض شاگرد و رابطه یک طرفه القاء علم بیشتر به چشم می خورد. گفتنی است که تذکر این مهم به معنای نادیده گرفتن ضرورت شنودن و شاگردی کردن نیست، ولی برای خارج شدن روند فهم از بساطت، تداوم تأثیر متقابل استاد و شاگرد، ورزیدگی ذهن که خود تمرینی برای فهمی اجتهادی در هر موضوعی است، نیازمند ایجاد تحولی جدی در این شیوه هستیم.
🔸طلاب محترم در حالی با این شیوه خو می گیرند که وقتی وارد جامعه می شوند با مقاومت ذهنی تعدادی از افراد در پذیرش مفاد دین مواجه می شوند که در این شرایط نیز حتی عده ای از خود طلاب این نتیجه ناروا را می گیرند که شاید گزاره های دینی خود بسنده نیستند.
👌یک راهکار مناسب برای رسیدن به شیوه ای که در آن نقش دانش پژوهان پررنگ تر باشد، طرح موضوعات درسی به صورت تطبیقی در علوم متناظر است. به عنوان مثال در بحث مستقلات عقلیه در اصول، دهها مسئله وجود دارد که با بسیاری از مباحث بنیادین فلسفه اخلاق مرتبط است، در واقع مبانی و نتایج مطالعات علمای اسلامی در این بحث می تواند راهگشای حلّ مسائلی چند از مجادلات دانشمندان غربی در تعریف امر اخلاقی و ملاک اخلاقی بودن یک فعل و حل بحران اطلاق و نسبیّت گزاره های اخلاقی باشد. همانگونه که مسائل فراوانی در فلسفه علم حقوق و فلسفه علم فقه وجود دارد که تأثیرات قابل توجّهی در مسائل فقهی و اصولی داشته و می توانند کارآمدی دانش فقه را نمایان تر نموده و زمینه گفتگوی علمی را بسط دهند، گشودن باب مسئله شناسی نیز به مثابه یک روش تحقیق در شناسایی موضوعات فقهی نیز تأثیر زیادی دارد که می تواند ذهن طلاب را روشنایی بیشتری ببخشد. بنابراین، این ارتباط می تواند میان فلسفه اسلامی و برخی موضوعات غرب شناسی، دانش تفسیر کتب مقدس و بررسی تطبیقی موضوعات اجتماعی اخلاقی مطروحه در تاریخ ادیان و تاریخ تفکر برقرار شود.
برگزاری مناظرات علمی، جلسات پرسش و پاسخ در موضوعات درسی با استفاده از محضر اساتید برتر و به عنوان واحدهای درسی و قرار دادن سمینار، بدون هراسیدن از طرح مباحثات چالشی، کمک شایانی به تعمیق دانش و ورزیدگی ذهنی طلاب می کند. متأسفانه در حال حاضر تنها مکمّل درسی ارائه تحقیقات سالانه یا نیم سالی است که عمدتاً بدون جلسات نقد و دفاع برگزار شده و تأثیرات فوق را در تقویت بنیه علمی خواهران طلبه ندارد. بنابراین مشکل اصلی در حوزه های علمی خواهران، تراکم اطلاعات نیست، بلکه قدرت استفاده از دانش و فعلیت بخشی به چانه زنی علمی است.
✍ علاسوند، حوزه های علمیه خواهران ؛رسالت ها و سیاست ها، پگاه حوزه، ش ۵۱، ۱۳۸۷.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
📖 معرفی مجموعه مقالات
(هفته بسیج)
1⃣ بازشناسی مولفه های فرهنگ بسیج؛ بر اساس بیانات مقام معظم رهبری(دام ظله العالی)
📙فصلنامه اسلام و پژوهش های مدیریتی، ش۱۴، ص۴۳
✍ علی پوربهروزان، علی اصغر رشید، بهزاد محمدیان، محمد حسین رحمتی
2⃣ بسیج و کنش جمعی در انقلاب جهانی مهدوی
✍ رحیم کارگر
📙 فصلنامه انتظار موعود، ش۲۳، ص۸۳
3⃣ مسجد، بسیج سیاسی و انقلاب اسلامی، بررسی موردی؛ دوره تاریخی 1341 تا 1357
📙 فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، ش۴۰، ص۱۱۳
✍ مرتضی شیرودی - جعفر ساسان
4⃣ تبیین راهبردهای بازاریابی اجتماعی در بسیج عمومی نیروهای مردمی دوران دفاع مقدس
📙فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، ش۵۴، ص۴۵
✍ علی آقا محسنی فشمی، مرتضی انوشه، سید مجتبی موسوی نقابی
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
بازشناسی مولفه های فرهنگ بسیج؛ بر اساس بیانات مقام معظم رهبری
🔰تحقق اهداف و آرمان های نظام اسلامی در هر عرصه ای، اعم از سیاسی، اقتصادی، نظامی و... نیازمند اتکا به فرهنگ پیش رو، قوی و اقتدارآفرین است.
فرهنگی که بتواند کشور را از خطرهای احتمالی برهاند و زمینه ساز استفاده مناسب از فرصت ها گردد.
🔰🔰 در همین زمینه شایسته است بسیج به عنوان نهادی که آزمون خود را در جنگ تحمیلی و سازندگی کشور، تأمین امنیت و... پس داده، از لحاظ فرهنگی در بیانات مقام معظم رهبری تحلیل شود.
🔰هدف این پژوهش، بازشناسی مولفه های فرهنگ بسیج در بیانات مقام معظم رهبری است.
🔰 این پژوهش به لحاظ روش، کیفی و دارای رویکرد استقرایی است که پس از بررسی 19 سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع بسیجیان، و 2 پیام ایشان به همایش های این نهاد، با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون، ایراد گردید.
🔰 هفت مضمون سازمان دهنده شامل👇👇👇👇👇
تقویت ایمان
تحصیل علم
دوراندیشی و برنامه ریزی
پای بندی به اخلاق
حضور در میدان ها
تلاش و پشتکار و مردم داری
در قالب دو مضمون فراگیر دانش و نگرش و رفتار به دست آمد.
✍علی پوربهروزان، علی اصغر رشید، بهزاد محمدیان، محمد حسین رحمتی
📒فصلنامه اسلام و پژوهش های مدیریتی، ش14، ص43
برای دریافت مقاله اینجا کلیک کنید
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔸🔹 حجاب و اولویت های آن
🔹می گویند: همه کارها حل شده و فقط مانده است حجاب؟ این همه اختلاس و مشکلات معیشتی مردم را نمی بینید؟
👈 به راننده تاکسی بگویید: خیلی تند می روید! لطفا کمی آرامتر!
🔸او پاسخ می دهد: خانم این ایرادها را به نمازت بگیر. من به اندازه سن تو رانندگی کردم.
👈 به شهرداری زنگ بزنید و بگویید امروز زباله ها از کوچه ما جمع نشده است.
🔸 تلفنچی پاسخ می دهد: حالا همه مشکلاتتان حل شده و فقط زباله های توی کوچه تان مانده است؟!
و...
🔹 با خودمان صادق باشیم؛ اگر همه بخواهند این طور استدلال کنند، سنگ روی سنگ بند
می شود؟؟؟
✍️ عماد داوری دولت آبادی، کتاب ترگل،
ص ۹۳
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔻سنجه های درست نویسی
1️⃣ نظم و نثر کهن فارسی: یعنی هرچه در متون کهن فارسی آمده است. درست است و کسی را نرسد که نسبت خطا به آن دهد.
👈مراد از کهن نیز تا آغاز یا پایان قرن نهم هجری است.
🔺 این که آثار پیشینیان مصون از خطاست، دلایل بسیاری دارد که از آن میان،"عصمت اعتباری" است؛ یعنی ما بنا را بر این می گذاریم که آنان درست و مطابق قاعده سخن گفته اند؛ زیرا بیرون از نوشته های کهن فارسی، معیار و قاعده ای برای سنجش درستی و نادرستی وجود ندارد؛ بلکه آنان خود معیار بودند.
بنابراین چاره ای جز این نیست که بگوییم" درست، آن است که آنان می نوشتند، نه این که آنان درست می نوشتند."
🔺افزون بر "عصمت اعتباری" درست نویسی پیشینیان، دلایل و عوامل دیگری نیز دارد؛ مانند توانمندی زبان در روزگاران قدیم و انحصار نویسندگی در میان فرزانگان. راههای ورود خطا به زبان، فراوان است و اکثر این راهها در سده های نخستین، مسدود بوده است.
👈 بنابراین هرچه در متون کهن آمده است، درست است؛ اگر چه درستی کلمه برای کاربرد آن کافی نیست؛ زیرا ممکن است کلمه ای درست باشد، اما منسوخ شده باشد. فرق است میان غلط و منسوخ. مثلا اگر کسی کلمه"تنگبار" را به معنای "لامکان" به کار برد، نزد اهل ادب متهم به کهنه نویسی می شود، نه غلط نویسی.
✍️ رضا بابایی، کتاب بهتر بنویسیم، ص ۵۰
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea