چرا به جای استفاده از زور و قانون، انسان ها را تربیت نمی کنیم تا خودشان را کنترل کنند؟
🍃 اگر قرار باشد با این مبنا برنامه ریزی شود، باید همه قوانین اجتماعی را حذف کرد و افراد را تربیت کنیم که خودشان را کنترل کنند.
این مسئله چقدر امکان پذیر است؟
حالا چه برسد به بحث عفاف و حجاب و خودکنترلی در مورد غریزه قوی پرآسیبی مثل غریزه جنسی، همان طور که در توصیه های دین هم تأکید شده، حتما عفاف و خودکنترلی باید وجود داشته باشد؛ اما اگر رعایت پوشش و رفتارهای عفیفانه در جامعه نباشد و کنترل بیرونی با ضوابط اخلاقی و اجتماعی صورت نگیرد، کار انسان ها برای خودکنترلی به شدت سخت شده و باید فشارهای روانی زیادی را متحمل شوند
🍃🍃 و از طرف دیگر از آن جایی که همه، قدرت تقوا و خودکنترلی بالایی ندارد، عموماً افراد سرکش تن به رعایت اخلاق نمی دهند و افراد راحت طلب ترجیح می دهند کاری که با شهوت و لذتشان سازگارتر است را انجام دهند.
🍃 اتفاقی که در عمل رخ می دهد، این است که جریانی بر مبنای شهوات افراد لذت طلب به نفع فرهنگ بی حیایی شکل خواهد گرفت و در این میان، افراد جامعه و خصوصا خانواده از تبعات این مسئله به شدت دچار آسیب خواهند شد.
🍃 به همین خاطر است که همان خدایی که در ادیان توصیه به عفاف و خودکنترلی کرده به رعایت حجاب هم توصیه کرده است.
📒ماه نامه خانه خوبان، ش152، ص13
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
اسوههاى اخلاق و عرفان
📍محمد بن عزالدين معروف به شيخ بهايى، در سال 953 ق، در روستاى جبع ديده به جهان گشود.
📍 نسب خاندان او به حارث همدانى، يار وفادار اميرمؤمنان عليه السلام مى رسد.
📍ایشان براى حفظ و گسترش فرهنگ تشيع به دربار شاهان رفت؛ ولى به شدت از آنان متنفر بود. آن بزرگوار، زاهدانه مىزيست. خانهاش پناهگاه فقيران و نيازمندان بود و از قدرتى كه در دربار داشت، براى گشايش كار مردم بهره مىبرد.
📍از شاگردان وى، ملا صدراى شيرازى، ملامحسن فيض كاشانى، علامه محمد تقى مجلسى و ... بودهاند. شيخ بهايى در علوم مختلف صاحب نظر بود.
📍از ۸۴ اثرى كه از او شناخته شده است، مىتوان تا حدودى به عظمت علمىاش پى برد. وى از شاعران نامدار صفويه است شعرهاى او بهويژه شعرهايى كه به سبك عراقى سروده، بسيار زيباست.
بعضى نوشتهاند: روزی شیخ بهایی همراه گروهى از شاگردانش به قبرستان تخت فولاد رفته، بر سر قبرها مى نشست و فاتحهاى نثار گذشتگان مىكرد. تا اينكه وقتى به قبر بابا ركن الدين رسيد، آوايى غيبى شنيد كه سخت او را تكان داد. شيخ بهايى از شاگردانش پرسيد: شنيديد چه گفت؟ گفتند: «نه». شيخ بهايى پس از آن، حال ديگرى داشت و همواره در حال دعا و گريه بود. او هيچگاه از عبادت غافل نبود؛ ولى پس از اين ماجرا، بيش از پيش، به مناجات و دعا اهميت مىداد.
مدتى بعد شاگردانش از او پرسيدند: «آن روز چه شنيدى؟» گفت: «به من گفتند: آماده مرگ باشم».
بعد از ۶ماه، مرگ به پيشواز شيخ آمد.
✍عبدالعلی حجتیان زاده
📒نشريه تربيتى اخلاقى خلق، ش۷، ص۲۵
┈•••✾•📚•✾••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔸🔹 پیامدهای نازپروردگی کودکان
🔸 کودکان امروز به خاطر برخوردار بودن از حداکثر مواهب زندگی، رفته رفته به انسان هایی لوس، نازپرورده و از خودراضی تبدیل می شوند. به نظر برخی از روانشناسان، این روزها، شمار کودکان ثروتمند و در عین حال تهی دست، رو به فزونی نهاده است.
🔹این گونه کودکان هیچ چهره اجتماعی مثبتی ندارند و از کمبود ارتباط با دیگر همسن و سالان خود رنج می برند.
🔸این روزها دیدن صحنه هایی از قبیل بستن بند کفش پسری ده، دوازده ساله توسط مادر پنجاه ساله اش پدیده ای نادر نیست. این مادران به گونه ای عمل می کنند که گویا کنیز فرزندان خود هستند، آن هم برای همیشه.
🔹آنچه در ابتدا پدران و مادران را تا این حد در خدمت فرزندانشان قرار می دهد، چیزی نیست جز شیرینی ذاتی بچه ها؛ امّا خیلی زود، والدین به این امر پی می برند که بچه های آنها به انسان هایی بی دست و پا تبدیل شده اند، زیرا تاکنون همة کارها را پدر و مادر برای آنها انجام داده اند. زیرا پس از گذشت دوران کودکی است که نازپروردگی، پیامدهای ناهنجار خود را نمایان می سازد. به عنوان مثال یک پسر نوزده ساله که در دوران کودکی خود در ناز و نعمت به سر برده است، چنانچه با شرایط بد اقتصادی روبرو شود، قادر نخواهد بود در مقابل آن ایستادگی کند و حتی از پذیرفتن شغل نیز سر باز می زند.
🔸هیچ کس، با کسانی که به بیماری نازپروردگی و عادت به آن در بزرگسالی روبرو هستند، احساس همدردی نمی کند، بلکه چنین افرادی تنها موجبات خنده دیگران را فراهم می آورند.
✍️ماهنامه موعود/ ش 93
⬅️ برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔻پایه های نویسندگی:
👈 دانش و تخصص
🔺️نویسنده باید در رشتهای از علوم یا فنون یا در یکی از هنرهای روزگار خود، دستی توانا داشته باشد؛ وگرنه هر چه صنعت کند و سخن بیاراید، دلی را به تب و تاب نمیاندازد.
🔺️ قاعده آن نیست که هرکی حرف خوب میزند، خوب هم حرف میزند؛ اما میتوان گفت هر که گفت هرکه خوب میگوید و خوب مینویسد، یا دردی بزرگ در دل دارد یا اندیشه ای سترگ در سر، بی مایه فطیر است و فقط خالق سبحان میتواند بدون ماده اولیه بیافریند.
🔺️ اگر نگاهی به فهرست نویسندگان بزرگ بیندازیم، درمییابیم که آنان همگی صاحب دانش و اندیشه بودند.
🔺️ باید درباره آنچه می گوییم، بسیار خوانده باشیم و بسیار اندیشیده باشیم تا از بند شنیده های تکراری و دانسته های سطحی رهیده باشیم.
✍ کتاب بهتر بنویسیم. رضا بابایی، ص ۳۱
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🍃 نمايه نرجس 🍃
نمايه مقالات مجله های تخصصی
♦️ شامل:
1️⃣ نمايه مقالات بيش از 3000 جلد نشريه و مجله در زمينه علوم و معارف اسلامي
2️⃣ بیش از 180 عنوان نشریه علمی پژوهشی و علمی ترویجی و تخصصی
3️⃣ نمایهنویسی بیش از ۴۲ هزار مقاله قابل جستجو با کلیدواژه، موضوع و ..
.
4️⃣ بارگذاری بیش از ۲۸ هزار فایل مقاله
✅امکان دسترسی سریع و آسان
✅کاملا رایگان 🔺🔺🔺🔺
✅ امکان جستجوی ترکیبی
✅امکان مشاهده مقالات مشابه در زمینه موضوع تحقیق خود خصوصا در زمینه پیشینه شناسی
✴️ شما پژوهشگر و محقق گرامي ميتوانيد بر اساس كليدواژه، موضوع، عنوان مقاله، عنوان نشريات و پديدآور به جستجو بپردازيد.
🔻سایت "نمايه نرجس🔻
www.namayenarjes.com
#نرجس_مشهد
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
عدم مشورت با کدام زن؟
🔸هنگامیکه امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند با زنان مشورت نکن یعنی مواظب باش تحت تأثیر عروسک هایی قرار نگیری که جز به ظواهر خود به چیز دیگری نمی اندیشند و اسباب دست آن ها مباش.
🔸مشورت با این نوع زنان، مرد را و زن را و جامعه را ساقط می کند. سپس در همین راستا می فرمایند این ها رأیشان سست است و اراده هایشان به موضوعاتِ پایین و سطحی معطوف است.
🔸 آیاتی که می گوید زن و مرد از نفس واحدند و اگر عمل صالحی انجام دهند ارزش یکسانی دارند، و دینی که می گوید تربیت جامعه به دست مادران است، آیا می آید بگوید این زنان و مادران به هیچ دردی نمی خورند.
🔸ولی با این همه باید مواظب بود مردها تحت تأثیر عروسکان گرفتار سطحی نگری قرار نگیرند و آن ها سلیقه هایشان را بر مردها تحمیل نکنند.
🔸حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ما را از خطراتی برحذر می دارند که جوامع غیر مذهبی به خصوص جامعه ی غربی گرفتار آن است، یکی از آن خطرات سرگرمی صرف و دیگر حاکمیت سلیقه زنانِ سطحی شده و شهوت زده است به طوری که محور زندگی ها سلیقه چنین زنانی بشود. حضرت می فرمایند به عنوان یک اصل در زندگی هرگز رأی این نوع زنان را نپذیر، چون ما با داشتن رهنمودهای اسلام برای کارها ملاک داریم پس هر زن و مردی که منطبق با اسلام حرف بزند حرفش مقدس است.
✍زن آنگونه که باید باشد؟، اصغر طاهرزاده، ص۹۸.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🍃موقّتی بودن وسیله ها🍃
🌼گاهی چیزی در جایی وسیله هدایت است، ولی چه بسا همان چیز در جای دیگر وسیله گمراهی باشد. شاید منطقی که شخص عادی را مؤمن می کند، در مورد شخص تحصیل کرده کارآیی نداشته باشد. شاید یک کتاب در یک زمان با فضای روز جامعه و سطح فکر زمان متناسب بوده و وسیله هدایت مردم باشد، ولی همان کتاب در زمانی دیگر، چنین اثری نداشته باشد.
آیه شریفه «اُدْعُ الی سَبیلَ رَبِّکَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ...» سه وسیله متفاوت برای دعوت و هدایت مردم آورده است که هر یک از این سه وسیله، برای یک مورد مخصوص است.
🌼واژه رب هر جا که به کار می رود، به معنای تربیت است، در این جا نیز چون مقام، مقام دعوت و تربیت است، با واژه رب تعبیر شده است. مردم را به راه پروردگارت بخوان؛ آن راهی که مردم باید به آن راه تربیت شوند. مردم را به وسیله حکمت، دعوت کن.
🌼حکمت یعنی؛ سخن متقن و محکم که خدشه بردار و تشکیک پذیر نیست. به عبارت دیگر، سخن بر پایه علم صددرصد خالص است. مفسران گفته اند دعوت کردن با حکمت و برهان عقلی و علمی، برای گروه ویژه ای است که استعداد آن را دارند.
🌼 «و الَموعِظَهِ الحسنه»؛ یعنی مردم را با پند و اندرزهای خوب و دل پسند به راه پروردگارت بخوان. بعضی از مردم، استعداد بیان عقلی و علمی ندارند و اگر مسایل علمی برای آنان مطرح شود، نمی فهمند. پند و اندرز دادن به وسیله تمثیل و داستان و حکایت و چیزهایی که دل آنان را نرم کند، راه هدایت آنان است.
🌼«و جادلهم بالتی هی أحْسَنُ»؛ یعنی اگر با کسی روبه رو شدید که هدفش کشف حقیقت نبود و غرضش این نبود که حقیقتی را بفهمد، بلکه برای مجادله و ایراد گرفتن آمده و در کمین است که واژه ای بشنود تا آن را مستمسک قرار دهد و مجادله کند، تو نیز با چنین شخصی مجادله کن. البته تو به گونه ای نیک و پسندیده مجادله کن. این آیه، راه های گوناگون هدایت را آورده است. بنابراین، راه های هدایت یکسان و یکنواخت نیست.
✍فریدون محدنیا، عوامل گرایش نوجوان و جوان به فرهنگ بیگانه، ص۱۱۱.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔸رهبر انقلاب : راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است
(نمونه ای از افکار بلند استاد شهید مطهری «ره» که درک عمیق آن نیاز مبرم جوامع اسلامی است) :
🔻وجود قطب مخالف در اجتماع ضرورى است ،
نه فقط به خاطر «حق فردى» كه او هم يك فردى است و حق دارد حرفش را بزند،
بلكه حتى به خاطر مصالح بشريت هم وجود قطب مخالف در اجتماع ضرورى است.
🔻حتى در محيطهايى كه هيچ مخالف وجود ندارد اگر بشود در يك شرايط كنترل شده اى مخالف مصنوعى درست كرد باز وجودش براى تنقيح و اصلاح عقايد حق مفيد است.
🔻من اين را بطور قاطع عرض مى كنم:
هر زمانى كه قطب مخالف از عقيده حق گرفته شود خود عقيده حق طبعاً به سوى فساد مى گرايد.
🔻يعنى عوام الناس مى آيند در اطراف اين عقيده حق آنچنان مى بافند و مخلوط مى كنند
و آنقدر چرند به آن اضافه مى كنند كه عقيده حق به دست طرفدارها زيان مى بيند.
🔻هميشه زيانهايى كه عقيده حق به دست طرفدارانش ديده به دست مخالفانش نديده است .
📙مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج۳۰، رک صص۵۸۵-۵۸۴ -۵۷۷-
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔹اهمیت کانون خانواده🔹
🔸رهبر انقلاب: «کسانی که کانون خانواده را تحقیر می کنند، خیانت می کنند؛ هم به ملّت، هم به جامعهی زنان.
🔸کسانی که وانمود می کنند عدالت جنسیّتی به این است که در همهی میدانهایی که مردها وارد می شوند، زنها هم باید وارد بشوند، اینها به اعتماد، حرمت، شخصیّت و هویّت زن خیانت می کنند.» ۹۶/۱۲/۱۷
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔻دیدگاه علامه فضل الله درباره جایگاه شورا
🔹علامه فضل الله آیه شورا را ترسیم کننده مسیر کلی تعامل حاکم اسلامی با امت در برنامه های کلان وحیانی همچون مسایل سیاسی، اقتصادی و امنیتی می داند.
🔹از نظر او خداوند مطابق این آیه از حاکم یا رهبر اسلامی خواسته است تا با امت مشورت نماید؛ قطع نظر از آنکه اطاعت از نتیجه شورا بر او واجب باشد یا اینکه شورا عاملی برای تثبیت اوضاع جامعه به شمار آید.
🔹دلیل این امر آن است که حاکم اسلامی به لحاظ جایگاهی که خداوند برای او قرار داده، حکومت میکند و خارج از چارچوب کلی، آزادی شخصی ندارد.
🔹او بیان می کند: «جامعه وظیفه دارد از قدرت مشروع حاکم اطاعت کند، در عین حال وظيفه قدرت مشروع این است که به روی جامعه گشوده باشد و هر نقدی را بشنود و از آن بهره گیرد و درباره مسایل گوناگون که ممکن است محل اختلاف آراء باشد با جامعه وارد گفتگو شود.
🔹فقیه نمی تواند به رأی خویش مستبد باشد و به ناچار باید به جامعه رجوع کند و در اموری که نیاز به کارشناسی اجتماعی دارد از آنان مشورت بخواهد. »
📙مجله حسنا ،شماره ۲۴،ص۸۱
📣 برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید
www.namayenarjes.com
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
خليج فارس; امنيت منطقه اى و اهداف سياست خارجى جمهورى اسلامى ايران
🔹با توجه به اينكه در سال هاي اخير شاهد تحوّل و دگرگوني عظيمي در معنا و مفهوم «امنيت» بوده ايم، هم اكنون «امنيت» يك مفهوم كلی و گسترده ای دارد، كه صرفاً شامل بعد نظامي و تسليحاتي نمي شود، بلكه مفهوم آن بسياري از ابعاد زندگي ما، اعم از اقتصادي، اجتماعي، سياسي، را نيز شامل می گردد.
🔹در اين برهه زماني، امنيت همه جانبه خليج فارس را نيز تنها با ابزارهای نظامی نمی توان برقرار كرد، بلكه نيازمند سازوكارهای خاصی است تا همكاري همه كشورها را برانگيزد و همه کشورهاي منطقه را در آن شركت دهد.
و اين مهم حاصل نمی شود، مگر با همكاری همه جانبه تك تك کشورهای منطقه و پرهيز از هرگونه اختلاف و دو دستگي. در اين زمينه، ج. ا. ا مي تواند نقش كليدي و مهمي ايفا كند. چالش های بین المللی و منطقه ای انگيزه اصلي دستيابي به نقطه شروعي بر اساس شناخت منافع متقابل كشورها در منطقه هستند.
🔹از سوي ديگر، امنيت منطقه حول ايجاد «امنيت جمعي» دور مي زند. اين امر مستلزم يك نظام امنيتی مشترك است كه در آن راهبردهای امنيتی تمام كشورها يكپارچه گرديده، يكديگر را تكميل نمايند.
🔹ايجاد اين نظام نيازمند توافق بر سر گروهي از اقدامات مشترك است.
🔹 بهترين راه نيل به چنين هدفی، اقدامات اعتمادسازانه در جهت ايجاد اعتماد است. برای تبديل منطقه خليج فارس به يك منطقه صلح و امنيت، بايد حسن نيت جايگزين سوء نيت شود، و اين نياز اساسي امروزی در اين منطقه به شمار مي رود.
ج. ا. ا بی ترديد، يكی از کشورهای قدرتمند منطقه به شمار مي رود.
ناديده گرفتن اين قدرت، مشكلاتی را برای منطقه به وجود خواهد آورد.
🔹 سياست اصولي ج. ا. ا درباره امنيت خليج فارس بر نفي حضور نيروهای خارجی در اين منطقه استوار است.
🔹 از سوی ديگر، واقعيت های عيني و مسائل پيش آمده پس از وقايع 11 سپتامبر نيز نشانگر هرچه پررنگ تر شدن حضور نيروهای خارجي، بخصوص نيروهای آمريكايي، در منطقه هستند كه روز به روز نيز بر قدرت و نفوذ آنان در منطقه افزوده مي شود.
🔹اعتقاد بر اين است كه در چنين شرايطي، بهترين راهكاري كه ج. ا. ا در راه رسيدن به اهداف خود می تواند در پيش بگيرد، اين است كه با در پيش گرفتن سياست «همكاري» و تنش زدايی» با کشورهاي منطقه و «حل مسالمت آميز اختلافات» با هر يك از کشورهاي منطقه خليج فارس، در پي دستيابي به اهداف سياست خارجي خويش باشد.
🔹 اين بهترين و مطمئن ترين راهی است كه ايران مي تواند در قبال کشورهاي منطقه و امنيت خليج فارس در پيش بگيرد.
🔹در اين صورت است كه هر قدر جمهوري اسلامي روابط حسنه و همراه با اعتماد متقابل با هر يك از کشورهاي كرانه خليج فارس داشته باشد، به همان ميزان مي تواند از نفوذ و تأثيرگذاري نيروهي خارجي بكاهد و در تأمين امنيت اين منطقه، جايگاه واقعي خود را بيابد؛ پس امنيت منطقه اي مبتني بر همكاری متقابل، در اين برهه زماني بهترين نوع امنيت منطقه ای برای اين منطقه حياتی و راهبردی به شمار می آيد.
🔹البته برقراري اين نوع امنيت نيز مستلزم اعتمادسازی بين ايفاگران نقشه مختلف در منطقه است و روشدهایی همچون علاقه مند بودن تمام شركت كنندگان به اين نظام، توانايي بالقوّه اعضا در اعتماد و امنيت سازي، نداشتن شك و سوءظن به اعتبار تعهدات خود از ديدگاه امنيتي و خودداري از كاربرد نيروي نظامي در حل و فصل منازعات پيشنهاد مي شود.
✍ علی اکبر باقری
📒ماه نامه معرفت، ش۱۱۵، ص۱۱۳
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
دل کینه دار
💠 پروردگار عالم، دل کینه دار را نمی پسندد. کینه مال کجاست که نمی پسندد؟
💠 کینه که مال روزگار آشتی و روزگار محبت نیست.
عامل کینه همین دعواهاست که انسان از طرف بدش بیاید.
💠 اسلام دل کینه دار نسبت به مسلمانی را که هر چند انسان را اذیت کرده باشد، نمی پسندد.
گذشت واقعا تمام باطن انسان را نورباران می کند.
💠 همه ما در معرض آزار هستیم. همه ما حسود داریم و نمی توانیم نداشته باشیم.
بالاخره هر کس در خانواده و جمع دوستان، خودش یک نفر را دارد که اذیت می کند؛ ولی پروردگار عالم دوست ندارد دل ما در کینه نسبت به افراد بماند.
💠 اگر انسان بخواهد مایه کینه در قلب خود بریزد و ادامه دهد، قلبش تاریک می شود، شقاوت پیدا می کند. در نهایت نیز رابطه اش با دین قطع می شود.
✍حجت الاسلام و المسلمین انصاریان
📙ماه نامه خانه خوبان، ش130، ص58
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea