📸 آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه مروی به همراه تقدیر از طلاب برگزیده آموزشی/پژوهشی
🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران:
@Pajouheshgaranemarvi
سخنرانی افتتاحیه (آیت الله تحریری).mp3
8.34M
🔊بیانات تولیت معظم به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه مروی
🗓جمعه 20 مرداد ماه ۱۴۰۲
🔹حضرت آیت الله تحریری دامت برکاته
🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران:
@Pajouheshgaranemarvi
24.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 تاریخ ایران باستان و اسلام
1⃣ آیا اسلام، ما را از تمدن ایرانی عقب انداخت؟
2⃣ آیا هخامنشیان اصالتا ایرانی بودند یا به ایران حمله کردند؟
3⃣ نقش کوروش در الگوی حکمرانی ایران
#پژوهش
#تاریخ_اسلام
#تمدن_باستانی
#شبهه
🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران:
@Pajouheshgaranemarvi
معرفی مجلات خارجی در حوزه مطالعات دینی.pdf
2.57M
#معرفی_منبع
📗 معرفی 562 مجله خارجی در حوزۀ مطالعات دینی
👌 یکی از نادرترین منابع معرفی نشریات علمی مطالعات دینی
👤نویسنده: سید مجید نبوی
🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران:
@Pajouheshgaranemarvi
19.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 تاریخ ایران باستان و اسلام (۲)
⬅️آیا در حمله اعراب، به کتابخانه دانشگاه جندی شاپور حمله شد؟
⬅️ آیا شکوه و عظمتِ هخامنشیان، یک عظمتِ تمدنی بوده و مرتبط با تمام ایرانیها بوده یا صرفاً مربوط به طبقه حاکم و اشراف بوده ؟
⬅️چرا شکوه و عظمت شاخص های تمدنیِ ایران باستان به دست ما نرسیده؟
⬅️ نظر ابوریحان بیرونی دربارهی زبان فارسی در ایران قبل از اسلام
⬅️ نظر دکتر احمد تفضلی دربارهی وضعیت علم در ایران باستان
⬅️ نظر شهرزوری (شاگرد شیخ اشراق) دربارهی وضعیت علم در ایران باستان
#پژوهش
#تاریخ_اسلام
#تمدن_باستانی
🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران:
@Pajouheshgaranemarvi
#یاداشت_کوتاه
❇️گذری بر پیاده روی درکربلا
🗣سید ابن طاووس در لهوف نقل کرده است هنگامی که اسیران کربلا در راه بازگشت از شام، به عراق رسیدند، به راهنمایشان گفتند «ما را از راه کربلا ببر». پس هنگامی که آنها به قتلگاه رسیدند، جابر بن عبدالله انصاری و برخی از بنیهاشم را دیدند که برای زیارت قبر امام حسین(ع) آمده بودند. پس با گریه و اندوه مجلس عزایی برپا کردند و پس از چند روز به مدینه بازگشتند.
📚[ابن طاووس، الملهوف علی قتلی الطفوف، ۱۴۱۴ق، ص۲۲۵.]
🗣البته سید بن طاووس تاریخ ورود به کربلا را ذکر نکرده است. وی در کتاب اقبال الاعمال ورود اسرا به کربلا و همچنین مدینه در روز اربعین را بعید دانسته است.📚[بن طاووس، الاقبال، ۱۳۷۶ش، ج۳، ص۱۰۰ و ۱۰۱.]
👤سید محمدعلی قاضی طباطبایی (۱۲۹۳-۱۳۵۸ش) در کتاب تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهداء(ع)، بازگشت اسرا به کربلا در اولین اربعین را درست دانسته است. برخی نیز با توجه به شواهد و قراینی همچون درستی احتمال الحاق سر امام حسین(ع) به بدنش در روز اربعین، محل دفن سر و وجه استحباب زیارت اربعین حضور اسرا در کربلا را پذیرفتنی دانستهاند.
📚[گروهی از تاریخپژوهان، تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء، ۱۳۹۱ش، ج۲، ص۳۰۶-۳۰۸.]
👤👤👤شیخ مفید و شیخ طوسی و کفعمی تصریح کردهاند که کاروان اهل بیت (ع)، پس از برگشت از شام، به مدینه رفتهاند نه کربلا. گروهی مانند محدث نوری و شیخ عباس قمی نیز معتقدند به دلیل دوری مسافت، ممکن نیست بازماندگان کربلا چهل روز بعد از عاشورا به کربلا بازگشته باشند؛ زیرا پیمودن مسیر کوفه تا شام و سپس بازگشت به کربلا در مدت زمان ۴۰ روز، برای کاروان اسرای کربلا ممکن نبوده است. علاوه بر این برخی بر این باورند که گزارش معتبری نیز بر اثبات این رویداد در دست نیست. 📚(شیخ مفید، مسار الشیعه، ۱۴۱۳ق، ص۴۶.
طوسى، مصباح المتهجّد، ۱۴۱۱ق، ج۲، ص۷۸۷.
کفعمی، المصباح للکفعمی، ۱۴۰۵ق، ص۵۱۰.
نوری، لؤلؤ و مرجان، ۱۳۸۸ش، ص۲۰۸-۲۰۹.
قمی، منتهی الآمال، ۱۳۷۲ش، ص۵۲۴-۵۲۵.
نک: سبحانینیا، «تحقیقی درباره اربعین حسینی»؛ رنجبر، «پژوهشی در اربعین حسینی»، ۱۳۸۴ش، ص۱۶۸-۱۷۲.)
👥گروهی نیز ضمن پذیرش اصل بازگشت کاروان اسرای بازماندگان به کربلا در مسیر شام به مدینه، زمان آن را حدود پایان صفر و اوایل ربیع الاول و یا زمانی بعد از آن دانستهاند.
📚[ابنفهد حلی، مثیر الأحزان، ۱۴۰۶ق، ص۳۸۳.] برخی دیگر، اربعین سالهای بعد را زمان این رویداد شمردهاند.[ شیخ صدوق، الامالی، ص۳۸۵، ح ۲۴۴۸
#پژوهش
#تاریخ_اسلام
#اربعین
🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران:
@Pajouheshgaranemarvi
حجاب از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی حفظهالله
📝این پژوهش به بررسی و شاخصیابی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حفظهالله درباره #حجاب در فاصله سال های ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۸ اختصاص دارد.
📒اداره پژوهشهای سیاسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
#پژوهش
#حجاب
#معاونت_پژوهش
🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران:
@Pajouheshgaranemarvi
« حجاب » از نگاه رهبر معظم انقلاب.pdf
3.34M
🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران:
@Pajouheshgaranemarvi
فراخوان مقاله
✅ سیوهفتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی از تاریخ نهم مهرماه لغایت یازدهم مهرماه سال ۱۴۰۲ با موضوع “همکاریهای اسلامی برای دستیابی به ارزشهای مشترک” از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار خواهد گردید.
محورهای مقالات کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به شرح زیر اعلام شد؛
🔰جنگ و صلح عادلانه
🔰اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم
🔰آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی . مقابله با تکفیر و افراطیگری
🔰همدلی و همدردی اسلامی
🔰احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمتشکنی و توهین
🔰تقبیح عادیسازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی
🔹آدرس وبگاه کنفرانس: iuc.taqrib.ir
🔹نشانی دبیرخانه علمی: قم بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی؛
🔹پست الکترونیک: info.taqrib@gmail.com
🔹تلفن: ۰۲۵۳۷۷۵۵۴۴۵ داخلی ۱۰۳-۱۱۴-۱۵۷
🔹ارتباط در ایتا: @taqrib_Conference_37
🔹ارتباط در تلگرام: @taqrib_Conference_37
🔹نگارش مقاله: حداقل ۸ صفحه و حداکثر ۲۰ صفحه ۳۰۰ کلمهای؛
(مقالات میتواند به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی باشد)
🔹آخرین مهلت ارسال اصل مقاله: ۱ مهرماه ۱۴۰۲
🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران:
@Pajouheshgaranemarvi
⚜⚜بخشی از یاداشت آقای قاسمی در مورد گذری بر انقلاب برهنگی ⚜⚜
📖برای ادامه مطلب به نشریه پیام مروی شماره ۱۵ مراجعه فرمایید.
🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران:
@Pajouheshgaranemarvi
⚜⚜بخشی از یاداشت آقای امیریان در مورد تاثیر عوامل محیطی در بد حجابی ⚜⚜
📖برای ادامه مطلب به نشریه پیام مروی شماره ۱۵ مراجعه فرمایید.
🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران:
@Pajouheshgaranemarvi