📚دوره تکمیلی نشریهنگاری
🔹اساتید دوره:
جناب آقای رمضانعلی بذرافشان
جناب آقای محمدعلی روزبهانی
سرکار خانم فائزه اسکندری
🔹سرفصلهای دوره:
_سواد دیجیتال
_آشنایی با قالبهای مطبوعاتی
_آشنایی با قالبهای ارائه محتوا در مطبوعات
_آشنایی با ویرایش فناورانه
_آشنایی با کاربرد نرمافزارها در تولید محتوا
_آشنایی با گرافیک رایانهای در مطبوعات
_روشهای جذب مخاطب
_و ...
🔹شرایط و مقررات:
شرکت در این کارگاه برای صاحبان امتیاز، مدیران مسئول، سردبیران، اعضای هیات تحریریه و معاونین فرهنگی، الزامی است.
صدور گواهینامه منوط به حضور در تمام ساعات دوره است.
شرکت برای سایر طلاب فعال فرهنگی درصورت وجود ظرفیت، بلامانع است.
واریز هزینه ثبتنام به مبلغ ۲۰هزارتومان به شماره حساب ۰۱۱۰۶۲۲۹۹۲۰۰۲
🕰زمان دوره:
دوره مقدماتی: ۱۵ تیر تا ۲۱ تیرماه به صورت آفلاین
دوره تکمیلی: ۲۲ تیر تا ۲۱ مرداد ماه به صورت آنلاین
آدرس ثبتنام:
poll.whc.ir/319774
ثبت نام الکترونیکی از ۲۰ خرداد الی ۱۲ تیرماه
☎️تلفن: ۰۲۵۳۲۱۴۴۴۴۳
ــــــــــــــــــــ
به درخواست مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم به آدرس
@hawzah_khaharan_qom
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#روشتحقیق
#منابع
✅منابع شایسته تحقیق:
در کل، وجود ویژگیهای زیر در یک منبع، سبب مطلوبیت و اولویت آن میشود:
1⃣اثر دست اول باشد؛
2⃣شخصیت نویسنده، اعتبار و شهرت بیشتری داشته باشد؛
3⃣نویسنده، اهل تعصب یا مسامحه و کم دقت نباشد؛
4⃣آخرین ویرایش اثر باشد؛
5⃣اثر، اتقان بیشتر و استدلال بهتری داشته باشد؛
6⃣اثر، جامعیت داشته باشد؛
7⃣محققان بعدی در تحقیقات خود بهآن، ارجاع داده باشند.
📚خود آموز مقدمات پژوهش،
حسن اسلام پور کریمی
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#سلسلهاطلاعاتپژوهشی
شماره0⃣3⃣
#بیشتر_یا_بهتر_بدانیم
اصول تفکر نقاد
برای آنکه افراد، مهارت تفکر نقاد را به کار ببرند، بهتر است با مراحل آن آشنا شوند.
به منظور تقویت مهارت تفکر نقاد روشهای زیر توصیه میشود:
۱.پیش از تصمیمگیری یا انجام هر اقدامی به خود فرصت تفکر دهید؛
به هنگام تصمیمگیری یا انجام عملی، تأمل کنید؛ بدین منظور بهتر است با عجله تصمیم نگیرید و فوراً اقدام نکنید، بلکه به خود فرصت دهید تا بتوانید فکر کنید. بهترین کار، تأْمل و تفکر است.
یعنی برای مدتی تصمیمگیری را به عقب بیاندازید تا در این فرصت بهتر، بتوانید فکر کنید؛
ــــــــــ
۲.جوانب مختلف موضوع را روشن کنید؛
ــــــــــ
۳.بر ابعاد مختلف موضوع، تمرکز کنید؛
ــــــــــ
۴.نکات مبهم و متناقض را بیرون بکشید؛
ــــــــــ
۵.درباره هر یک از ابعاد مختلف موضوع، پرسش کنید؛
ــــــــــ
۶.افکار، عقاید، فرضیهها و احتمالات دیگر را نیز مورد توجه قرار دهید؛در این مورد، احتمالات و فرضیههای دیگری را مطرح میکند.
این فرضیهها با «شاید»، «ممکن است» و… مطرح میشوند و فرد آنها را مورد آزمایش و بررسی قرار میدهد تا درستی و نادرستی آنها روشن شود؛
ــــــــــ
۷.اطلاعات، جمعآوری کنید؛
در این زمینه میتوانید با دیگران مشورت کنید و از آنان، راهنمایی بخواهید و یا از آنان بخواهید که شما را به افرادی معرفی کنند که در مورد موضوع مورد نظر شما اطلاعات بیشتری دارند؛
ــــــــــ
۸.ارزیابی کنید؛
آنچه را که بهدست آوردهاید، بررسی کنید و ابعاد مختلف موضوع را بسنجید. پیامدهای مختلف هر یک از ابعاد موضوع را ارزیابی کنید.
برای این کار، روش تفکر «اگر… _ آن گاه …» بسیار کمککننده است.
📚برگرفته از جزوه مهارت روش نقد تولید کانال
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال، در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#عرضهنرمافزاراندروید
#مهارتروشنقد
#رایگان
#تولید_کانال
نرم افزار اندروید "مهارت روش نقد"
در این نرم افزار پیرامون مفهوم و ضرورت نقد،تفکر نقادانه و آموزش مهارت نقد،مباحثی مطرح شده است.
ان شاءالله مثمر ثمر واقع شود.
#پیشنهادتدریس برای مهارت روش نقد پایه ۸ حوزه
آدرس دریافت از کافه بازار
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#سلسلهاطلاعاتپژوهشی
شماره1⃣3⃣
#بیشتر_یا_بهتر_بدانیم
#معجزهقرن(شماره8⃣)
آموزش نرم افزار پژوهیار
✅جلسه اول
کیفیت خوب با حجم تقریبی یک گیگابایت
کیفیت متوسط با حجم تقریبی ۱۲۸ مگابایت
ـــــــــــــ
✅جلسه دوم
کیفیت خوب با حجم تقریبی ۸۸۴مگابایت
کیفیت متوسط با حجم تقریبی ۱۳۱مگابایت
ـــــــــــــ
✅جلسه سوم
کیفیت خوب با حجم تقریبی ۸۳۸مگابایت
کیفیت متوسط با حجم تقریبی ۱۱۹مگابایت
🕰مدت تقریبی سه جلسه: ۱۷۸دقیقه
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#کارکاه_نویسندگی
#بخش_اول
موانع نویسندگی و راههای برونرفت از آن:
نویسندگی عبارت از نگارش پیامی گیرا با قلمی شیواست.
برای دستیابی به نوشتهای شیوا ابتدا باید موانع را شناخت و در پی رفع آنها بود.
اولین مانع نوشتن را قبل از هر چیز باید ننوشتن دانست؛ چه اینكه نگارش را باید با نوشتن آموخت، اما عموماً ممكن است موانعی فرهنگی، اجتماعی، تربیتی، آموزشی و روانشناختی هم داشته باشد. آنچه در پی میآید، با توجه به ابعاد پیش گفته، موانع نوشتن را در ده محور بیان كرده است:
الف.گرایش به زیبانویسی در آغاز كار
اگر كسی بخواهد مطلبی بنویسد، باید ذوق و استعداد نوشتن را داشته باشد. بعضی از افراد تصور میكنند ذوق لازم را برای نوشتن دارند، در حالی كه نوشتن از دو فعالیت تشكیل شده است:
#اولـ نوشته عام:
بیان كتبی آنچه در درون آدمی هست و او میتواند به زبان عادی، دانستهها، خواستهها، اندیشهها، عواطف و تخیلاتش را بنویسد. این نوع نوشته جنبه اطلاعرسانی دارد. به كسی كه این كار را انجام میدهد، نگارنده میگویند و این كار یك فن مانند دیگر فنون است.
#دومـ نوشته خاص:
در این نوع از نوشتن، مكنونات درون به بیان كتبی، هنرمندانه و زیبا نوشته میشود. در این صورت به او نویسنده میگویند و آن هم یك هنر است مانند هنرهای دیگر.
بنابراین، كسی كه میتواند نوشتهای بیغلط و قابل فهم بنویسد، نگارنده است، اما اگر افزون بر درستی و قابل فهم بودن، زیبا هم خلق كند، نویسنده است. بدیهی است در نگارش صرف، نیاز به ذوق نیست، بلكه تنها آموزش و دانش كافی است، اما در نویسندگی افزون بر آنها، به ذوق هم نیاز است. كسی كه میخواهد بنویسد «خورشید طلوع كرد و كمكم روشناییاش همه جا را فرا گرفت»، به ذوق خدادادی نیاز ندارد و افراد زیادی میتوانند این كار را انجام دهند،اما اگر میخواهد بنویسد: «گل خورشید شكفت و كمكم رایحه آن در همه جا پیچید»، باید ذوق و استعداد هنری داشته باشد.
بنابراین، باید از ابتدا در فكر سادهنویسی باشد و بدون برخورداری از ذوق خاص در پی زیبانویسی نباشد تا دچار ناامیدی نشود. او باید به تدریج و با تمرین، این ذوق خاص را در خود ایجاد كند.
ب.آموزش ندیدن و تمرین نكردن:
آنكه میخواهد رانندگی یاد بگیرد، مدتها آموزش میبیند و تمرین میكند. نوشتن، كاری بس دشوارتر از رانندگی است پس نیاز بیشتری به آموزش و تمرین دارد. بسیاری چون آموزش ندیده و تمرین نكردهاند، تصور میكنند نمیتوانند بنویسند، در حالی كه اگر آموزش ببینند و قواعد و آیین آن را تمرین كنند، درمییابند كار نیكو كردن از پر كردن است.
مثلاً كسی كه بیاموزد فعل باختن با حرف «به» نه «از» به كار میرود، نمینویسد «تیم امریكا از تیم ایران باخت». بنابراین، شایسته است با آموزش لازم و سپس تمرین كافی به نویسندگی رو آورد.
📚اسرار نویسندگی(نگارش کتاب، مقاله و گزارش تحقیقی) سید حسین اسحاقی
#ادامه_دارد
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
هدایت شده از جشنواره علامه حلی
#اطلاعیه_فوری
نظر به درخواستهای مکرر طلاب محترم، سامانه ثبتنام جشنواره ـ هم در بخش برادران و هم در بخش خواهران ـ تا روز جمعه ۱۱ تیر ماه باز خواهد ماند.
مقتضی است طلاب عزیز در زمان باقیمانده فرایند ثبتنام خود را تکمیل نمایند.
@jhelli_ir
#کارکاه_نویسندگی
#بخش_دوم
#ادامه موانع نویسندگی و راههای برونرفت از آن:
ج.كمبود اطلاعات و معلومات:
از لوازم نوشتن درباره هر پدیده و موضوعی، برخورداری از دانش و اطلاعات لازم است.
ذات نایافته از هستی بخش
كی تواند كه شود هستیبخش؟
وقتی كسی درباره موضوعی دانش و اطلاعات كافی ندارد، چگونه میتواند آن را به دیگران بشناساند؟ مثلاً چاكو، دشت وسیع و كمجمعیتی در امریكای جنوبی است كه از غرب پاراگوئه تا شرق بولیوی امتداد دارد و مساحت آن ۷۲۵۰۰۰ كیلومتر مربع است. اگر كسی این اطلاعات را نداشته باشد، چگونه میتواند چیزی بنویسد.
برعكس اگر به شخصی بگویند درباره شهر یا منزل خود ده سطر بنویسد، چون اطلاعات كافی و شناخت نسبی دارد، میتواند بنویسد.
پس مطالعه و كسب آگاهی، مقدمه نوشتن است. باید دانست تا كسی خواننده خوبی نباشد، نمیتواند نویسنده خوبی باشد. همه ما باید بدانیم كه «از كوزه همان برون تراود كه در اوست»؛
د.ایجاد مشكل برای زیبانویسی:
گاهی آگاهی و اطلاعات لازم هست، اما در زیبانویسی مشكل وجود دارد. مثلاً اگر به ما بگویند درباره خودكار زیبانویسی كنید، كمتر كسانی هستند كه بتوانند بنویسند: «خودكار من هنگام استراحت، كلاهش را روی دهانش میگذارد و آرام و بیحركت در گوشهای به خواب میرود، اما اگر تكیهگاهی داشته باشد، میتواند به صورت ایستاده هم بخوابد.
زمانی كه نوبت حركت او فرا میرسد، كلاهش را روی سرش مینهد و چون پا ندارد، بر انگشتان نویسندهاش سوار میشود. پوست و گوشت خودكارم به حدّی شفاف است كه رنگ خون در كالبدش دیده میشود. البته خودكارم یك چشم هم دارد كه در میانه بدنش قرار دارد. حتی از راه آن تنفس هم میكند و دهان آن بسیار گرد و كوچك است.
البته با هر كلمهای كه مینویسد، مقداری از خون و عمر او كم میشود. جالب این است كه برخلاف انسانها، میتوان با نگاه كردن به خودكار، عمر باقیماندهاش را حدس زد».
اینگونه نگارش در ابتدای نویسندگی بسیار دشوار است و ممكن است آدمی را ناتوان جلوه دهد. از این رو، در آغاز نویسندگی باید از سادهنویسی شروع كرد و در پی به كارگیری آرایههای ادبی و منابع لطفی و معنوی و استفاده از زیباییهای بیانی و زبانی آن نبود. به تدریج میتوان از سادهنویسی به سوی زیبانویسی گام برداشت.
ه) آغاز كار با گستردهنویسی:
كسی كه میخواهد ورزش كند، نخست باید به نرمش بپردازد.
ورزشكار باید ابتدا از ورزشهای سبك آغاز كند تا به تدریج ورزیده شود و به ورزشهای حرفهای روی آورد. نویسندگی هم نوعی ورزش است و باید از تمرینهای ساده آغاز شود. نویسندهای كه نوقلم است و میخواهد از روز اول گستردهنویسی كند و اثر صد صفحهای تولید كند، مثل وزنهبرداری است كه میخواهد همان روز اول وزنه سنگین بردارد كه چیزی جز شكست، پشیمانی و انصراف در پی ندارد. كوزهگری را باید با ساختِ كوزههای كوچك آغاز كرد و كودك با شیر زندگی را آغاز میكند، نه با غذاهای خشك و دیر هضم.
در نویسندگی هم باید به این رویه پسندیده، توجه كرد.
📚اسرار نویسندگی(نگارش کتاب، مقاله و گزارش تحقیقی) سید حسین اسحاقی
#ادامه_دارد
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
سلام علیکم
ضمن تشکر از همراهی،
بهزودی برنامه پژوهشی تابستانه، بهعنوان نمونه، تقدیم خواهد شد.
#ساختار_شناسی
#مقالهعلمی(شماره 9⃣)
استناد
۱.اعتبار علمی مقاله به مستند یا مستدل بودن مباحث آن است. استدلال متقن و استناد معتبر،مالک سنجش ارزش علمی مقاله شما است؛
ــــــــــ
۲.ارائه فهرست کاملی از مراجع مورد استفاده(منابع)در پایان مقاله، از این رو اهمیت دارد که امکان بررسی صحت و سقم محتوای یک نوشتار علمی و اعتبار آن را فراهم میکند؛
ــــــــــ
۳.ذکر مراجع مورد استفاده در متن مقاله، لازمه رعایت امانتداری و اخلاق در نگارش علمی است؛
ــــــــــ
۴.سبکهای استناد، متنوع است و در عین حال، نحوه مرجعنگاری در مورد مقاله، کتاب و سایر موارد، متفاوت است لذا ممکن است با توجه به جزئیات زیاد، مرجعنگاری دشوار به نظر برسد اما باید توجه داشت که در استناددهی"الزم نیست چیزی را حفظ کنید" صرفاً باید اصول آن را فراگیرید و سپس با توجه به راهنمای نویسندگان مجله، یا جشنواره علمی مراجع مقاله خود را تنظیم کنید؛
ــــــــــ
۵.ارجاع در پایان مقاله، ارجاع در پاورقی و ارجاع در متن، سه شیوه عمده استناد است که شیوه اخیر به
علت سهولت، سرعت، تمرکز ذهنی خواننده و رواج جهانی بر دو شیوه قبلی در بسیاری از مراکز پژوهشی ترجیح یافته است.
به عبارت بهتر، ارجاع در متن به دلیل افزایش در تمرکز و کاهش در زمان،
حقوق خواننده را بهتر از سایر روشهای ارجاع، رعایت میکند و لذا اخلاقیتر است؛
ــــــــــ
۶.در شیوه ارجاع درون متنی، معمولا اسمی از اثر در میان نیست، بلکه تنها نام صاحب اثر، تاریخ انتشار اثر و جلد و صفحه مورد نظر، درون پرانتز در متن مقاله میآید:
مثال:
(آخوند خراسانی،۱۴۱۲،ج۱، ص ۱۵۱)
ــــــــــ
۷.مشخصات کتابشناختی منابع تحقیق باید در پایان مقاله بیان شود. شیوههای مختلف در این امر، وجود دارد.
انتخاب شیوه بستگی به روش ارجاعنویسی در بدنه اصلی مقاله دارد. در شیوه درون متنی، معمولا مشخصات کامل کتابشناختی همان اثر مورد استفاده در متن در پایان مقاله در بخش فهرست منابع میآید.
مثال:
آخوند خراسانی، محمد کاظم، کفایه الاصول، قم: موسسه آل البیت الحیاء التراث، چاپ سوم،۱۴۱۲هـ.ق. ؛
ــــــــــ
۸.فراموش نکنید ارجاعات و نقل اقوال، باید به گونهای باشد که تحلیل پدیدآورنده مقاله را کمرنگ نکند و مقاله را به مجموعهای از یادداشتها از منابع مختلف، تبدیل نکند.
📚برگرفته از فلش کارت ساختار مقاله علمی،سید مهدی موسیزاده
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#کارکاه_نویسندگی
#بخش_سوم
#ادامه موانع نویسندگی و راههای برونرفت از آن:
و) نگارش تحقیقی و تحلیلی:
تحقیق و تحلیل و استدلال كردن درباره هر پدیده و موضوعی و اثبات آن برای مخاطب، كاری آسان نیست و به دانش عمیق، معلومات گسترده، مطالب و فیشهای زیاد و آگاهی پژوهشگر از شیوههای تحقیق و تحلیل و استدلال نیاز دارد.
با این حال، اگر بخواهد همان موضوع را برای مخاطب فقط وصف و توصیف كند، به چنین كاری نیاز ندارد.
پس نو قَلمان باید #ابتدا به نوشتههای توصیفی روی آورند
و #به_تدریج به سوی نوشتههای تحلیلی و تحقیقی بروند و یكباره وارد عرصه نوشتن، آن هم آثار تحقیقی و تحلیلی نشوند.
ــــــــــ
ز) نگارش مفاهیم عقلی و موضوعات ذهنی:
معمولاً انسانها با امور و پدیدههای حسی و عینی و ملموس، بهتر میتوانند ارتباط برقرار كنند و از آن سخن بگویند و درباره آنها قلم بزنند.
مثلاً فردی كه میخواهد درباره طلوع خورشید متنی بنویسد، راحتتر میتواند این كار را انجام دهد تا درباره آغاز خلقت.
بنابراین، برای علاقهمندان به نگارش و نویسندگی، #شایسته و #بایسته است كه #در_آغاز راه نوشتن در مورد موضوعات حسی و عینی و پدیدههای طبیعی و ملموس بنویسند نه مفاهیم عقلی و ذهنی؛
ــــــــــ
ح) نگارش ابتكاری و نوآورانه در آغاز نویسندگی:
ابتكار و نوآوری در نوشتن، امری پسندیده است، اما برای كسانی كه به درجاتی از دانش و مهارت در نگارش رسیده و مراتبی از ذوق و تجربه را به دست آورده باشند، نه برای نوقلمان.
آنان باید از ابتدا، #مقلدان خوبی باشند و این تقلید را ناشایست نشمارند؛
زیرا این تقلید، پلی است برای رسیدن به ابتكار و نوآوری در نویسندگی، نه در جا زدن و مقلّد همیشگی ماندن.
علاقهمندان به نگارش، باید #در_ابتدا، نوع نگارش و سبك نویسندگی یكی از نویسندگان موفق و بزرگ را الگوی خویش قرار دهند و با آن ارتباط حسی و قلمی برقرار كنند و از رمز و رازهای نویسندگی او باخبر شوند.
سپس در مراحل بعدی از آثار نویسندگان دیگر و سبكهای تازهتری بهرهمند شوند تا خود به نویسندهای مبتكر و چیرهدست بدل گردند و با آزمودن سبكهای مختلف، سبكی جدید را برگزینند یا بهترین سبك انتخابی خود را از میان همان سبكها، دنبال كنند.
📚اسرار نویسندگی(نگارش کتاب، مقاله و گزارش تحقیقی) سید حسین اسحاقی
#ادامه_دارد
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#کارکاه_نویسندگی
#بخش_چهارم
#ادامه موانع نویسندگی و راههای برونرفت از آن:
ط) ترس از انتقاد:
بسیاری از انسانها دوست دارند دیگران تصویر مثبتی از آنان در ذهنشان داشته باشند.به همین دلیل، دوست ندارند از آنان انتقاد شود.
گاهی برخی #میپندارند چنانچه متن یا مطلبی را بنگارند، با نقادی آن مطلب، تصویر مثبت آنها، خدشهدار میشود و #آبروی_علمی ـ ادبی آنان بر باد میرود.
این در حالی است كه باید بدانند اگر آثارشان از #نقادی_علمی ـ ادبی بیبهره بماند، هیچگاه نویسنده خوبی نخواهند شد.
در واقع، این انتقادات، #عاملی برای نوشتن بهتر و بیشترشان در آینده به شمار خواهد آمد
و به گفته سعدی:
«متكلم را تا كسی عیب نگیرد، سخنش صلاح نپذیرد.»
پس نباید از انتقادات، هراسی به دل راه داد، بلكه آن را باید #هدیهای نیكو برای رشد و ترقی به حساب آورد.
ــــــــــ
ی)یادآوری تلخیهای گذشته:
چنانچه كسی در موردی خاص، شكست خورده باشد یا #خاطره_تلخی از #گذشته خود دارد، هر وقت بخواهد كاری انجام دهد، این خاطره تلخ، تداعی میشود و قلب و ذهنش را میآزارد.
چون بعضی از علاقهمندان به نگارش و نویسندگی در دوران خردسالی یا نوجوانی یا هنگام انشا خواندن بیمهریهایی دیدهاند، اینك از نوشتن میگریزند.
اینان باید بدانند كه گذشته، دیگر گذشته است و باید به فراموشی سپرده شود.
اینك زمان حال است و آن را غنیمت باید دانست وگرنه همین حالا تا دقایقی دیگر، به گذشتهها میپیوندد.
بیتردید، #هماكنون آنان از توانایی، خلاقیت و ابتكار بهتری برخوردارند و انسان كماطلاع قبلی نیستند. پس باید #دوباره قلم به دست گیرند و نوشتن را آغاز كنند و به قول سهراب سپهری، «چشمها را باید بست و جور دیگر باید دید». (برگرفته از سایتهای اینترنتی با تغییر و تصرف فراوان)
پس از آشنایی اجمالی با موانع نویسندگی، شایسته است با #راههای_برونرفت از این موانع آشنا شویم. از این رو، این موارد را در #شمارههای_بعدی پی میگیریم.
📚اسرار نویسندگی(نگارش کتاب، مقاله و گزارش تحقیقی) سید حسین اسحاقی
#ادامه_دارد
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#سلسلهاطلاعاتپژوهشی
شماره2⃣3⃣
#بیشتر_یا_بهتر_بدانیم
آشنایی با انواع فعالیتهای كتابنویسی
در تولید یك اثر از مناظر مختلف میتوان به آن پرداخت كه نمونههای زیر بخشی از این فعالیتهای علمی ـ نگارشی است:
۱.تصحیح (متون كهن و خطی):
عرضه صحیحترین شكل ممكن از یك متن كهن؛
ــــــــــ
۲.شرح و تفسیر:
شرح و تفسیر درباره متون دارای پیچیدگی لفظی یا معنایی؛
ــــــــــ
۳.نقد:
ارزیابی یك اثر برای دستیابی به نقاط ضعف و قوت آن؛
ــــــــــ
۴.اقتباس:
نویسنده ضمن تأثیرپذیری از آثار دیگران، خود نیز دارای خلاقیت است؛
ــــــــــ
۵.استنباط:
درك و دریافت و تشخیص و برداشت از آثار دیگران و بهرهگیری از آن در تألیف كتاب؛
ــــــــــ
۶.استدلال:
دلیل آوردن و بیان قراین و نشانههای منطقی برای رد یا اثبات یك نظر كه بعضی اوقات به تولید و نظریهپردازی میانجامد و مهمترین بخش از فعالیتهای تحقیقی و نگارشی است.
📚اسرار نویسندگی(نگارش کتاب، مقاله و گزارش تحقیقی) سید حسین اسحاقی
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال، در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#سلسلهاطلاعاتپژوهشی
شماره3⃣3⃣
#بیشتر_یا_بهتر_بدانیم
مهارتهای پایهای پژوهش:
ورود به عرصهی پژوهش، علاوه بر کسب دانش به مهارتهای پایه نیز نیاز دارد.
مهارت های پایه، بستر اصلی توانمندی پژوهشگران برای استفاده از ظرفیت پژوهش را در بر میگیرد.
این مهارتها پیش نیاز کسب سایر مهارتهای پژوهش در سطوح تخصصی نیز تلقی میشوند.
۱.مهارت خواندن:
مهارت خواندن و مطالعه کردن، زمینهی بهرهمندی پژوهشگر از آثار و اندیشههای دیگران را فراهم میسازد.
این مهارت، پژوهشگر را با تعاریف، مفاهیم و واژههای پژوهشی و تخصصی آشنا میکند و این آشنایی، جستوجوی منابع و مدارک علمی را برای آن ها تسهیل و هدایت میکند.
منابع متعدد برای خواندن:
_گزارش یافتههای پژوهش
_مجلات علمی–پژوهشی
_دانشنامهها
_کتابهای تخصصی و مرجع
_مجلات الکترونیک و وبگاههای تخصصی
📚مهارتهای پژوهش به قلم عباسعلی دانافر
#ادامه_دارد
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال، در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
animation(1).gif
326.5K
#تابستانه_پژوهش
#از_باب_تعامل(شماره 8⃣1⃣)
#برنامه_کاری
برنامه تفصیلی پژوهش برای سطح یک
#پیشنهاد اجرا در تابستان
و در سال تحصیلی
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال، در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
animation(1).gif
326.5K
#جزوه
#ویژه_اساتید
#باز_ارسال
#فــــــــــوقالعادهکاربردی
عنوان دوره:
آموزش مهارت های پژوهشی #ویژه اساتید حوزه های علمیه
عنوان درس:
روش تحقیق
حجةالإسلام و المسلمین زینتی
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال، در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#فراخوان_مشارکت
#مجامع_علمی
🔰همایش ملی جنگ بیولوژیک: ماهیت، ابعاد، پیامدها
🇮🇷برای اولین بار، همایش ملی توسط حوزههای علمیه خواهران استان سمنان، در پایگاه استنادی جهان اسلام ISC نمایه شد.
مهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۴۰۰/۸/۱۵
مهلت ارسال اصل مقالات: ۱۴۰۰/۸/۳۰
🗓 تاریخ برگزاری: دیماه ۱۴۰۰
🌐 تارنما همایش:
pfdconf.ir
📚به درخواست کانال مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم به آدرس
✅@hawzah_khaharan_qom
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال، در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#فراخوان_مشارکت
#مجامع_علمی
🔻بیست و سومین جشنواره بین المللی پژوهش شیخ طوسی
🔸بخش ویژه: دین، دینداری و فضای مجازی
🔹محورهای همایش:
١. کلیات و مبانی
٢. آموزههای دینی و فضای مجازی
٣. تبلیغ آموزشهای دينی و فضای مجازی
۴. خانواده، تربیت دینی و فضای مجازی
۵. جهاناسلام، انقلاباسلامی و فضای مجازی
۶. تعاملات ادیانی و فضای مجازی
🔹 مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان مهر ١۴٠٠
🔹 مهلت ارسال اصل مقالات تا پایان آذر ١۴٠٠
🔹 نحوه ارسال مقالات:
🌐 Tousi.miu.ac.ir
📧 Tousi@miu.ac.ir
☎️ ۰۲۵۳۲۱۳۳۳۸۲
☎️ ۰۲۵۳۲۱۳۳۳۶۳
📚به درخواست کانال مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
✅@hawzah_khaharan_qom
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال، در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#سلسلهاطلاعاتپژوهشی
شماره4⃣3⃣
#بیشتر_یا_بهتر_بدانیم
ادامه مهارتهای پایهای پژوهش:
۲.مهارت در نوشتن:
بعد از خواندن، مهمترین مهارت پایه ای نوشتن است . هر کس خوب بنویسد معمولا با دیگران ارتباط بهتری برقرار می کند و موفقیت بهتری دارد . پژوهشگر باید بتواند نتایج پژوهش خود را با نوشتن گزارش ماندگار کند.
برای اطلاع رسانی از آن، مقاله تهیه کند و یا در کنفرانسهایی، به ارائهی یافتههای پژوهش خود پردازد.
برای کسب مهارت نوشتن، هیچ چیز به اندازهی مطالعه کردن و خواندن نوشتههای دیگران موثر نمیباشد.
ــــــــــ
۳.مهارت های تفکر:
تفکر، فعالیت جهت دار ذهن برای حل مسئله است (شعبانی،۱۳۷۱۹)
تفکر، بستر لازم را برای پژوهش ایجاد می کند.
تحقیق، جستجوی نظام مند برای حل یک مسئله
فرایند حل مسئله ،خلاقیت و نقادی هر سه در درون تفکر وبه عنوان اشکالی از تفکر ساخته و پرداخته می شوند.
پژوهش عملا برایند تفکر پژوهشگر است.
براین اساس هر چقدر پژوهشگر از مهارت های بالاتری در تفکر برخوردار باشد به همین ترتیب از ذهنی فعال و پویاتر برخوردار خواهد شد و در نتیجه فعالیت های پژوهشی وی از انسجام و کیفیت بیشتری برخوردار خواهد بود.
مهارتهای تفکر:
۱.مهارت تفکر حل مساله
۲.مهارت تفکر انتقادی
۳.مهارت تفکر خلاق
📚مهارتهای پژوهش به قلم عباسعلی دانافر
#ادامه_دارد
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال، در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#سلسلهاطلاعاتپژوهشی
شماره5⃣3⃣
#بیشتر_یا_بهتر_بدانیم
ادامه مهارتهای پایهای پژوهش:
مهارت تفکر حل مساله:
تعریف مسئله؛
پیش بینی راهحل ها؛
اجرا و ارزیابی راهحلها؛
تصمیم گیری در مورد بهترین راهحل؛
حل شدن یا حل نشدن مسئله.
ــــــــــ
۲.مهارت تفکر انتقادی(تفکر انتقادی مهارت تفسیر و ارزیابی مشاهدات و ارتباطات است):
شخصی که تفکر انتقادی دارد شخصی منطقی است که بهراحتی موضوعات و مباحث را نمیپذیرد.
ــــــــــ
۳.مهارت تفکر خلاق (نوعی از تفکر که منجر به راه ها و چشم اندازهای جدید می شود):
با دور کردن ذهن از قالبهای موجود و پیدا کردن راههای تازه از طریق تفکر خلاق، نوآوری حاصل میشود.
ــــــــــ
۴.مهارت کار کردن با دیگران:
امروزه دیگر انجام امور بیش از گذشته به همکاری و تعامل گروهی وابسته شده است.
کاری که با تعدادی مشخص به صورت گروهی انجام میشود،از کاری که همین تعداد به صورت انفرادی انجام میدهند، بهتر خواهد بود.
پژوهش، فعالیتی است که به طور معمول با تعامل بیش از یک نفر، قابل انجام است.
پژوهشگر، معمولا با گروهی از افراد برای اجرای پژوهش خود، مرتبط است.
لازم است پژوهشگر با اصول ارتباطات و روابط انسانی ، کار گروهی و مدیریت بر کار گروهی، آشنا باشد.
📚مهارتهای پژوهش به قلم عباسعلی دانافر (با کمی تصرف)
#ادامه_دارد
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال، در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#ابزار_پژوهش
#پیشنهادویژه
✅سرویس کلیدواژه یاب
در این سرویس میتوانید با وارد کردن متن یا مقاله مورد نظر، کلیدواژههای آن را دریافت نمایید.
آدرس دسترسی
https://ai.inoor.ir
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال، در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ابزار_پژوهش
#تبدیل_گفتار_به_نوشتار
#پیشنهادویژه
#فوقالعادهکاربردی
ویراتایپ
(نرم افزار تایپ گفتاری هوشمند)
ویراتایپ یک دستیار تایپ گفتاری (صوتی) #آفلاین است که با دقت و سرعت بالا، #زبان_فارسی را تایپ میکند. در حال حاضر، ویراتایپ بهصورت یک دستیار تایپ در #ویندوز، قابلدسترس است.
✅مزایا:
۱.تولید ملی؛
۲.پشتیبان تخصصی از زبان فارسی؛
۳.تبدیل فایل صوتی یا تصویری به نوشتار؛
و...
📚جهت مطالعه قوانین و شرایط و دریافت نرمافزار، به اینجا، مراجعه شود.
⚠️بعد از باز کردن آدرس مذکور، جهت دریافت نرم افزار، به پایین صفحه، مراجعه شود.
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال، در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#عرضتبریک
#روزقلم
۱۴ تیرماه، روز قلم بر اهل قلم، نویسندگان و پژوهشگران عزیز، مبارک.
این روز در سال ۱۳۸۱ پس از پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم به ثبت رسیده است
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال، در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#بهمناسبتروزقلم
#اهمیتعلمواثرعلمی
حدیثی که سبب شد آیت الله سبحانی (حفظه الله) از جوانی، دست به قلم شوند ...
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
اَلْمُؤْمِنُ إِذَا مَاتَ وَ تَرَكَ وَرَقَةً وَاحِدَةً عَلَيْهَا عِلْمٌ تَكُونُ تِلْكَ اَلْوَرَقَةُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ سِتْراً فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّارِ وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِكُلِّ حَرْفٍ مَكْتُوبٍ عَلَيْهَا مَدِينَةً أَوْسَعَ مِنَ اَلدُّنْيَا سَبْعَ مَرَّاتٍ
📚الأمالی،ج۱،ص۳۷
ترجمه:
اگر مؤمن از دنیا برود و #یکورقه از خودش باقی بگذارد که بر آن #علمی نوشته شده باشد،
روز قیامت این ورقه بین او و آتش #حائل میشود،و نه تنها مانع از آتش است،بلکه خداوند تبارک و تعالی در #عوضهرحرفی که بر آن ورقه نوشته است، شهری وسیعتر از دنیا به اندازه هفت برابر به او اعطا میفرماید.
✅ بنده در دوران جوانی این حدیث را مشاهده کردم و #سببشد که قلم به دست گرفته و آثاری را از خود به جای بگذارم.
📚برگرفته از سخنان آیت الله سبحانی در درس خارج اصول ـ نقل از افق حوزه: چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال، در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.