جهاد کبیر | حجت الاسلام پاکباز
🔉 #بشنوید 💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم ۱۴۴۳ 🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب چهارم - ۲۱ م
💠جهاد و انواع آن💠
🏴 دهه اول محرم ۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز
🔺 شب چهارم - ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
▫️بخش اول
▪️ریشهی همه جهادها جهاد اکبر است. اگر جهاد با نفس نبود، از انجام سایر جهادها شانه خالی میکنیم؛ چون نمیتوانیم از تنبلی و رفاه خود بگذریم. بعد این شانهخالیکردن را هم توجیه میکنیم. اگر جهاد با نفس بود، سایر جهادها همگی انجام میشوند
▪️در نفس ۳ قوه وجود دارد: غضبیه، شهویه، خیال. غضبیه و شهویه هار هستند، حد یقف ندارند، شخص را تکهتکه میکنند. ریشه این دو، خیال است. خیال اینها را تحریک و مدیریت میکند. مسئله خیال هم در مباحث فلسفی و هم در مباحث اخلاقی بحث شده است
▪️خیال چیست؟ حالتی در نفس که اینگونه است: از این شاخه به آن شاخه میپرد. علت حضور قلب نداشتنِ در نماز همین خیال است. در غضب؛ اول خیال میکند، سپس سوءظن و در پی آن غضب پیدا میشود. به انسانهایی که نمیتوانند خیالشان را مدیریت کنند احساساتی گفته میشود؛ یک دفعه یک حرکتی از او سر میزند
▪️اگر خیال مدیریت شد، وسط جهنم هم باشی انگار در بهشتی؛ در بین یک عده انسانِ نااهلِ وحشیِ خطرناک قرار گرفته، اما چمران است. اگر خیال مدیریت نشد، افکارِ خالی و پوچ ذهن او را آشفته و اذیت میکنند. وسط بهشت هم باشی انگار در جهنمی؛ در حرم است، در مسجد است، در جمع آدمهای خوب است، اما حالش گرفته، از هیچ چیز لذت نمیبرد.
▪️مدیریت خیال سخت است؛ یک راه [تمرین حضور قلب در] نماز است. یک راه دیگر، اعضا و جوارح هستند؛ توضیح: نفس ما مجرد از ماده است اما محتاج ماده است. برای نگاه به نامحرم احتیاج به چشم دارید، برای کتک زدن احتیاج به دست دارید. وقتی این جوارح کنترل شدند، به مرور زمان خیال هم کنترل میشود.
ادامه دارد⬇️
جهاد کبیر | حجت الاسلام پاکباز
💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم ۱۴۴۳ 🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺 شب چهارم - ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
💠جهاد و انواع آن💠
🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺 شب چهارم - ۲۱ مرداد
۱۴۰۰▫️بخش دوم ▪️وقتی افعال خارجی را مدیریت بکنیم خیالمان مدیریت میشود. گفتهاند که اگر بکاء نبود تباکی کن. در بکاء انسان قلبش میسوزد و اشکش درمیآید، اما در تباکی ادا در میآورد. فعل خارجی را انجام بده، روحت مدیریت میشود! افراد مقید به رساله در این زمینه موفقاند ▪️ما و حیوانات در شهوت مشترکیم اما آنها خیال ندارند ما داریم. آنها را برای مهار کردن و مواظبت کردن، میبندند یا کتک میزنند. آدمها چطور؟ آنها را چگونه تربیت میکنند؟ عاقلها در اثر ادب وعظ میگیرند. با عاقل حرف میزنند، او را کتک نمیزنند. عاقلها اگر دلشان صاف باشد، وعظش که کنند اثر میگیرند. ▪️صاف یعنی چه؟ آدمها به دنیا که میآیند روحشان صاف و اتوکشیده است؛ عاقلاند، اگر با او حرف بزنی قبول میکند که اشتباه کرده است. وقتی گناه میکند، شیشهخورده پیدا میشود؛ لذا توجیه میکند. از حالت عاقل خارج شده، به حیوان تبدیل میشود. لذا باید او را کتک زد. حدود و تعزیرات مربوط به آدمها نیست، حیواناتاند که کتکشان میزنند. آدم را وعظ میکنند. به گناهکار تعزیر و حدود میدهند تا روحش درست بشود ▪️نفس، به بیادبی سرشته است. میگوید "دلم میخواد"، این با مبانی اسلامی ما سازگار نیست. لذا عبد مامور است که نفسش را ادب کند. اگر نفست را رها کنی، هر کاری کند گردن تو است! هر کسی نمیتواند با نفسش درگیر بشود، شجاعتی میخواهد! کسی که جهاد با نفس کرد، حتما جبهه هم میتواند برود اما کسی که جبهه میرود الزاما جهاد با نفس نمیتواند بکند ▪️جهاد با نفس بدون توسل به اهل بیت سخت است. امام کاظم به آن جوان گناهکار فرمودند: گناه هم کردی رویَت را از ما برنگردان. بیا! ما درستت میکنیم! ▪️حر شب عاشورا در خیمه نبوده که حرفها را بشنود یا جایگاهش در بهشت را ببیند. افسر لشکر یزید بوده! جلوی اهل بیت را گرفته، ایشان را ترسانده! وقتی امام حسین ندا میدهند: کسی نیست که از حرم رسول الله دفاع کند، بدنش به لرزه در میآید. در حالیکه فرماندهی لشکر بوده میلرزیده! همه ندای امام را شنیدند، اما حر بود که لرزید... دریافت صوت [ @Pakbaz_ir ]
جهاد کبیر | حجت الاسلام پاکباز
🏴مراسم عزاداری دههی اول محرم🏴 • سخنران: حجتالاسلاموالمسلمین پاکباز • مرثیهسرا: حجتالاسلام نعا
جهاد و انواع آن - ج۵ (1).mp3
29.71M
🔉 #بشنوید
💠جهاد و انواع آن💠
🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب پنجم - ۲۲ مرداد
۱۴۰۰#سخنرانی [ @Pakbaz_ir ]
جهاد کبیر | حجت الاسلام پاکباز
🔉 #بشنوید 💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم ۱۴۴۳ 🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب پنجم - ۲۲ مر
💠جهاد و انواع آن💠
🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺 شب پنجم - ۲۲ مرداد
۱۴۰۰▫️بخش اول ▪️توضیحاتی راجع به فرمایش مقام معظم رهبری《نهضت مواسات با مرکزیت مساجد》 ▪️روح وقتی با خدا ارتباط دارد، در زندان هم باشد انگار در بهشت است. اگر روحشان اسیر شهوت، کینه، ریا، حسادت، بدبینی بود، در بهشت باشد، در حرم باشد، در مسجد باشد، انگار در جهنم است. کنار پیامبر است، هر روز او را میبیند، اما جهنمی است؛ ابولهب! ▪️ریشه شهوت و غضب به خیال برمیگردد. با عکسهایی که چشمش -ولو سهوا- دیده خیالپردازی میکند. خیال مانند خواب است؛ همانگونه که خوابها انسجام و اتصال منطقی با یکدیگر ندارند، خیالات هم اتصال منطقی با هم ندارند. ▪️قوهی خیال مثل پرندهایست که از شاخهای به شاخهی دیگر میپرد. بعضی از این خیالات مباح است؛ مثلا دارم در دریا شنا میکنم. اما بعضی از خیالات حرام است! [ممکن است ناگهان از یک خیال مباح وارد به یک خیال حرام بشویم] ▪️بعضی رسانهها بین تحلیل و خبر تفاوتی قائل نیستند؛ تحلیل را همانگونه که خبری را منتشر میکنند، نشر میدهند! تحلیل ممکن است غلط باشد، چون از جنس خیالپردازی است. ▪️خیال باید مدیریت شود؛ و الّا یکی از مشکلاتی که ایجاد میکند سوءظن است. "خیال میکنم او دارد با من سرد و سنگین برخورد میکند، پس من هم به او سلام نمیکنم!" تا اینجا خیال است و گناه نیست، اما وقتی واقعا این کار را کردم و او را تحویل نگرفتم( یعنی آن خیالم را عملیاتی کردم) این سوءظن بوده و گناه کبیره است. ادامه دارد⬇️
جهاد کبیر | حجت الاسلام پاکباز
💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم ۱۴۴۳ 🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺 شب پنجم - ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
💠جهاد و انواع آن💠
🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب پنجم - ۲۲ مرداد
۱۴۰۰▫️بخش دوم ▪️برای مدیریت خیال، گاهی مستقیم به سراغ خود او میرویم. گاهی باید به سراغ معلولها رفت؛ اعضاء و جوارح. در ادب کردن نفس، شیوهی عام (کاری که همه میتوانند بکنند) ترک محرمات است. در آن مثالی که عرض شد، راهکار این است که بروی و به آن شخص بگویی: سلام! با این کار یک مشت به آن خیال زدهایم. مشت اول، مشت دوم،... تا درست شود ▪️در شهوت، اول خیال میکنیم بعد انجامش میدهیم. مثلا چون خیال میکند خوشگل است دست به یک سری کارها میزند. راهکار این است: ضدش عمل کن! "تو خوشگل نیستی!" ▪️پس راه اول مدیریت خیال این شد: محرمات مربوط به اعضاء و جوارح را ترک کنیم، خود به خود خیال مدیریت میشود. از معلول به علت برسیم. راه دوم این است: مستقیم با خود خیال درگیر بشویم. مثلا درس خواندن؛ به خود میآییم و میبینم ده دقیقهست که حواسمان پرت شده. باید سریع ذهنمان را منصرف کنیم و برگردانیم ▪️اگر خیال گناه آمد حواست را پرت کن، حالتت را عوض کن! با آدم افسرده که حرف میزنید، حواسش از خیالاتش پرت میشود. همانگونه که به عیادت مریض میروید تا حواسش از مریضیاش پرت شود ▪️وقتیکه غبار و زنگار روی فکر انسان زیاد شد، مثل قالیای که چوبش میزنند تا غبارش خارج شود، خدا آن بندهی خودش را کتک میزند. کتک زدن خدا از جنس درمان است. مشکلی برایش ایجاد میکند تا او حواسش از آن فکر و خیال پرت شود. اگر سرخوش بماند دست به یک کارهایی میزند دریافت صوت [ @Pakbaz_ir ]
جهاد کبیر | حجت الاسلام پاکباز
🏴مراسم عزاداری دههی اول محرم🏴 • سخنران: حجتالاسلاموالمسلمین پاکباز • مرثیهسرا: حجتالاسلام نعا
جهاد و انواع آن - ج۶ .mp3
26.57M
🔉 #بشنوید
💠جهاد و انواع آن💠
🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب ششم - ۲۳ مرداد
۱۴۰۰#سخنرانی [ @Pakbaz_ir ]
جهاد کبیر | حجت الاسلام پاکباز
🔉 #بشنوید 💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم ۱۴۴۳ 🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب ششم - ۲۳ مرد
💠جهاد و انواع آن💠
🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب ششم - ۲۳ مرداد
۱۴۰۰▫️بخش اول ▪️زیرساخت همهی جهادها و مهمترینِ آنان، جهاد اکبر است؛ جهاد با نفس (شیطان و قوای روحی) در بین قوای روحیِ ما، قوهی خیال جایگاه مهم و موثری دارد؛ بطوریکه اگر خیال تحت مدیریت آمد، بقیهی قوا هم تحت مدیریت میآیند. ▪️اسلام قائل بر نفی و تعطیلی قوا نیست؛ همانطور که جریان دومخردادیها قائل بر تعطیلی غضب بودند و میگفتند خشونت اصلا نباید باشد. اسلام قوا را به رساله و احکام اسلامی مقید میکنند. تا افراط-تفریط صورت نگیرد، به آنها تعادل میدهد. اگر با رساله جلو برویم، قوای روحیمان تنظیم میشوند. ▪️برای مدیریت خیال دو راه وجود دارد: از معلول ، از علت(که سختتر است) از معلول یعنی: وقتی خیال به کار حرام رسید، آن فعل را انجام ندهیم. وقتی مستمراً جلوی آن کار حرام را بگیریم، خیال در مدیریتمان در میآید. هنگامیکه علایق و محبتهایی که خودشان حرام نیستند، ما را به حرام میکشانند، اگر آن حرام را انجام ندهیم آن علاقهها تنظیم میشوند ▪️شیطان روی مخلصین و اولیاء تسلطی ندارد؛ چرا؟ چون راه ورودش خیالات است. اولیاء خیالشان در اختیارشان است، به معارف عالم تسلط دارند فکر گناه هم به ذهنشان نمیآید ادامه دارد⬇️
جهاد کبیر | حجت الاسلام پاکباز
💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم ۱۴۴۳ 🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب ششم - ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ▫️
💠جهاد و انواع آن💠
🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺جلسه ششم - ۲۳ مرداد
۱۴۰۰▫️بخش دوم ▪️جلوی حرامها را بگیر، کم کم از آنها بدت میآید! امام(ره) میفرمایند: در نماز با خیالتان درگیر بشوید. روانشناسها میگویند این دستورالعملِ مدیریت خیال برای ذهنهای آشفته مناسب است: چشمانتان را ببندید و یک صفحه سفید در خیالتان تصور کنید، حالا یک گلی در آن بیاورید. سعی کنید هیچ چیز غیر از آن نیاید. کنترل کنید چیز اضافهای نیاید. اگر حواست پرت شد، دوباره! ▪️ بهترین شیوهای که علما توصیه میکنند برای کسانی که درس میخوانند و حین درس حواسشان پرت میشود، این است: وقتی متوجه شدی حواست پرت شده، فورا آن خیال را قطع کن و ادامهاش نده! ▪️اگر تلاش برای مدیریت خیال جواب نداد و به خطا کشانیده شد، آدمها با وعظ درست میشوند و حیوانها با کتک. مگر اینکه انسان از حالت عادی خارج بشود که در این صورت کتکش میزنند (حدود و تعزیرات) تا غبار از وجودش بیرون رود ▪️گناه مانع لذت نیست، مانع رشد است. به سمت گناه میرویم چون [صرفا] با امیال موافق است [و الّا بعدا خودمان پشیمان میشویم] ▪️شاید در نگاه مادیگرایانه ربطی نداشته باشد اما هم معارف دینی و هم فلسفه، ترک لقمهی حرام را از راههای مدیریت خیال میدانند. چون روح و جسم تبادلات دارند. دقت در مال از راههای مدیریت خیال است. 《طیب بخورید تا بتوانید عمل صالح انجام بدهید》 دریافت صوت [ @Pakbaz_ir ]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #ببینید
💠جهاد و انواع آن💠
🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب اول - ۱۸ مرداد
۱۴۰۰#گزیده_سخنرانی [ @Pakbaz_ir ]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #ببینید
💠جهاد و انواع آن💠
🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب دوم - ۱۹ مرداد
۱۴۰۰#گزیده_سخنرانی [ @Pakbaz_ir ]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #ببینید
💠جهاد و انواع آن💠
🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب سوم - ۲۰ مرداد
۱۴۰۰#گزیده_سخنرانی [ @Pakbaz_ir ]