eitaa logo
جهاد کبیر | حجت الاسلام پاکباز
3.6هزار دنبال‌کننده
263 عکس
216 ویدیو
45 فایل
💠مرجعی برای تبیین مبانی و معارف انقلاب اسلامی💠 📌توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد «محمدرضا پاکباز» + استاد سطوح عالی حوزه علمیه اهواز + سرمربی نمونه طرح حلقات صالحین کشور + دکتری «کلام شیعه» از دانشگاه امیرالمومنین(ع) 📭 مدیریت: @jahad_farhangi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب چهارم - ۲۱ مرداد
۱۴۰۰
[ @Pakbaz_ir ]
💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم ۱۴۴۳ 🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺 شب چهارم - ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ▫️بخش اول ▪️ریشه‌ی همه جهادها جهاد اکبر است. اگر جهاد با نفس نبود، از انجام سایر جهادها شانه خالی می‌کنیم؛ چون نمی‌توانیم از تنبلی و رفاه خود بگذریم. بعد این شانه‌خالی‌کردن را هم توجیه می‌کنیم. اگر جهاد با نفس بود، سایر جهادها همگی انجام می‌شوند ▪️در نفس ۳ قوه وجود دارد: غضبیه، شهویه، خیال. غضبیه و شهویه هار هستند، حد یقف ندارند، شخص را تکه‌تکه می‌کنند. ریشه این دو، خیال است. خیال اینها را تحریک و مدیریت می‌کند. مسئله خیال هم در مباحث فلسفی و هم در مباحث اخلاقی بحث شده است ▪️خیال چیست؟ حالتی در نفس که اینگونه است: از این شاخه به آن شاخه می‌پرد. علت حضور قلب نداشتنِ در نماز همین خیال است. در غضب؛ اول خیال می‌کند، سپس سوءظن و در پی آن غضب پیدا می‌شود. به انسان‌هایی که نمی‌توانند خیالشان را مدیریت کنند احساساتی گفته می‌شود؛ یک دفعه یک حرکتی از او سر می‌زند ▪️اگر خیال مدیریت شد، وسط جهنم هم باشی انگار در بهشتی؛ در‌ بین یک عده انسانِ نااهلِ وحشیِ خطرناک قرار گرفته، اما چمران است. اگر خیال مدیریت نشد، افکارِ خالی و پوچ ذهن او را آشفته و اذیت می‌کنند. وسط بهشت هم باشی انگار در جهنمی؛ در حرم است، در مسجد است، در جمع آدم‌های خوب است، اما حالش گرفته، از هیچ‌ چیز لذت نمی‌برد. ▪️مدیریت خیال سخت است؛ یک راه [تمرین حضور قلب در] نماز است. یک راه دیگر، اعضا و جوارح هستند؛ توضیح: نفس ما مجرد از ماده است اما محتاج ماده است. برای نگاه به نامحرم احتیاج به چشم دارید، برای کتک زدن احتیاج به دست دارید. وقتی این جوارح کنترل شدند، به مرور زمان خیال هم کنترل می‌شود. ادامه دارد⬇️
💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺 شب چهارم - ۲۱ مرداد
۱۴۰۰
▫️بخش دوم ▪️وقتی افعال خارجی را مدیریت بکنیم خیالمان مدیریت میشود. گفته‌اند که اگر بکاء نبود تباکی کن. در بکاء انسان قلبش میسوزد و اشکش درمی‌آید، اما در تباکی ادا در می‌آورد. فعل خارجی را انجام بده، روحت مدیریت می‌‌شود! افراد مقید به رساله در این زمینه موفق‌اند ▪️ما و حیوانات در شهوت مشترکیم اما آنها خیال ندارند ما داریم. آنها را برای مهار کردن و مواظبت کردن، می‌بندند یا کتک می‌زنند. آدم‌ها چطور؟ آنها را چگونه تربیت می‌کنند؟ عاقل‌ها در اثر ادب وعظ می‌گیرند. با عاقل حرف می‌زنند، او را کتک نمی‌زنند. عاقل‌ها اگر دلشان صاف باشد، وعظش که کنند اثر می‌گیرند. ▪️صاف یعنی چه؟ آدم‌ها به دنیا که می‌آیند روحشان صاف و اتوکشیده است؛ عاقل‌اند، اگر با او حرف بزنی قبول می‌کند که اشتباه کرده است. وقتی گناه می‌کند، شیشه‌خورده پیدا می‌شود؛ لذا توجیه می‌کند. از حالت عاقل خارج شده، به حیوان تبدیل می‌شود. لذا باید او را کتک زد‌. حدود و تعزیرات مربوط به آدم‌‌ها نیست، حیوانات‌اند که کتک‌شان می‌زنند‌. آدم را وعظ می‌کنند. به گناهکار تعزیر و حدود می‌دهند تا روحش درست بشود ▪️نفس، به بی‌ادبی سرشته است. می‌گوید "دلم می‌خواد"، این با مبانی اسلامی ما سازگار نیست. لذا عبد مامور است که نفسش را ادب کند. اگر نفست را رها کنی، هر کاری کند گردن تو است! هر کسی نمی‌تواند با نفسش درگیر بشود، شجاعتی می‌خواهد! کسی که جهاد با نفس کرد، حتما جبهه هم می‌تواند برود اما کسی که جبهه می‌‌رود الزاما جهاد با نفس نمی‌تواند بکند ▪️جهاد با نفس بدون توسل به اهل بیت سخت است. امام کاظم به آن جوان گناهکار فرمودند: گناه هم کردی رویَت را از ما برنگردان. بیا! ما درستت می‌کنیم! ▪️حر شب عاشورا در خیمه نبوده که حرفها را بشنود یا جایگاهش در بهشت را ببیند. افسر لشکر یزید بوده! جلوی اهل بیت را گرفته، ایشان را ترسانده! وقتی امام حسین ندا می‌دهند: کسی نیست که از حرم رسول الله دفاع کند، بدنش به لرزه در می‌آید.‌ در حالیکه فرمانده‌ی لشکر بوده می‌لرزیده! همه ندای امام را شنیدند، اما حر بود که لرزید... دریافت صوت [ @Pakbaz_ir ]
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب پنجم - ۲۲ مرداد
۱۴۰۰
[ @Pakbaz_ir ]
💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺 شب پنجم - ۲۲ مرداد
۱۴۰۰
▫️بخش اول ▪️توضیحاتی راجع به فرمایش مقام معظم رهبری《نهضت مواسات با مرکزیت مساجد》 ▪️روح وقتی با خدا ارتباط دارد، در زندان هم باشد انگار در بهشت است. اگر روحشان اسیر شهوت، کینه، ریا، حسادت، بدبینی بود، در بهشت باشد، در حرم باشد، در مسجد باشد، انگار در جهنم است. کنار پیامبر است، هر روز او را می‌بیند، اما جهنمی است؛ ابولهب! ▪️ریشه شهوت و غضب به خیال برمی‌گردد. با عکس‌هایی که چشمش -ولو سهوا- دیده خیال‌پردازی می‌کند. خیال مانند خواب است؛ همانگونه که خوابها انسجام و اتصال منطقی با یکدیگر ندارند، خیالات هم اتصال منطقی با هم ندارند. ▪️قوه‌ی خیال مثل پرنده‌ایست که از شاخه‌ای به شاخه‌ی دیگر می‌پرد. بعضی از این خیالات مباح است؛ مثلا دارم در دریا شنا می‌کنم. اما بعضی از خیالات حرام است! [ممکن است ناگهان از یک خیال مباح وارد به یک خیال حرام بشویم] ▪️بعضی رسانه‌ها بین تحلیل و خبر تفاوتی قائل نیستند؛ تحلیل را همانگونه که خبری را منتشر می‌کنند، نشر می‌دهند! تحلیل ممکن است غلط باشد، چون از جنس خیال‌پردازی است. ▪️خیال باید مدیریت شود؛ و الّا یکی از مشکلاتی که ایجاد می‌کند سوءظن است. "خیال می‌کنم او دارد با من سرد و سنگین برخورد می‌کند، پس من هم به او سلام نمی‌کنم!" تا اینجا خیال است و گناه نیست، اما وقتی واقعا این کار را کردم و او را تحویل نگرفتم( یعنی آن خیالم را عملیاتی کردم) این سوءظن بوده و گناه کبیره است. ادامه دارد⬇️
💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب پنجم - ۲۲ مرداد
۱۴۰۰
▫️بخش دوم ▪️برای مدیریت خیال، گاهی مستقیم به سراغ خود او می‌رویم. گاهی باید به سراغ معلول‌ها رفت؛ اعضاء و جوارح. در ادب کردن نفس، شیوه‌ی عام (کاری که همه می‌توانند بکنند) ترک محرمات است. در آن مثالی که عرض شد، راهکار این است که بروی و به آن شخص بگویی: سلام! با این کار یک مشت به آن خیال زده‌ایم. مشت اول، مشت دوم،... تا درست شود ▪️در شهوت، اول خیال می‌کنیم بعد انجامش می‌دهیم. مثلا چون خیال می‌کند خوشگل است دست به یک سری کارها می‌زند. راهکار این است: ضدش عمل کن! "تو خوشگل نیستی!" ▪️پس‌ راه اول مدیریت خیال این شد: محرمات مربوط به اعضاء و جوارح را ترک کنیم، خود به خود خیال مدیریت می‌شود. از معلول به علت برسیم. راه دوم این است: مستقیم با خود خیال درگیر بشویم. مثلا درس خواندن؛ به خود می‌آییم و می‌بینم ده دقیقه‌‌ست که حواسمان پرت شده. باید سریع ذهنمان را منصرف کنیم و برگردانیم ▪️اگر خیال گناه آمد حواست را پرت کن، حالتت را عوض کن! با آدم افسرده که حرف می‌زنید، حواسش از خیالاتش پرت می‌شود. همانگونه که به عیادت مریض می‌روید تا حواسش از مریضی‌اش پرت شود ▪️وقتی‌که غبار و زنگار روی فکر انسان زیاد شد، مثل قالی‌ای که چوبش می‌زنند تا غبارش خارج شود، خدا آن بنده‌ی خودش را کتک می‌زند. کتک زدن خدا از جنس درمان است. مشکلی برایش ایجاد می‌کند تا او حواسش از آن فکر و خیال پرت شود. اگر سرخوش بماند دست به یک کارهایی می‌زند دریافت صوت [ @Pakbaz_ir ]
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب ششم - ۲۳ مرداد
۱۴۰۰
[ @Pakbaz_ir ]
💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب ششم - ۲۳ مرداد
۱۴۰۰
▫️بخش اول ▪️زیرساخت همه‌ی جهادها و مهم‌ترینِ آنان، جهاد اکبر است؛ جهاد با نفس (شیطان و قوای روحی) در بین قوای روحیِ ما، قوه‌ی خیال جایگاه مهم و موثری دارد؛ بطوریکه اگر خیال تحت مدیریت آمد، بقیه‌ی قوا هم‌ تحت مدیریت می‌آیند. ▪️اسلام قائل بر نفی و تعطیلی قوا نیست؛ همانطور که جریان دوم‌خردادی‌ها قائل بر تعطیلی غضب بودند و می‌گفتند خشونت اصلا نباید باشد. اسلام قوا را به رساله و احکام اسلامی مقید می‌کنند. تا افراط-تفریط صورت نگیرد، به آنها تعادل می‌دهد. اگر با رساله جلو برویم، قوای روحی‌مان تنظیم می‌شوند. ▪️برای مدیریت خیال دو راه وجود دارد: از معلول ، از علت(که سخت‌تر است) از معلول یعنی: وقتی خیال به کار حرام رسید، آن فعل را انجام ندهیم. وقتی مستمراً جلوی آن کار حرام را بگیریم، خیال در مدیریت‌مان در می‌آید. هنگامی‌که علایق و محبت‌هایی که خودشان حرام نیستند، ما را به حرام می‌کشانند، اگر آن حرام را انجام ندهیم آن علاقه‌ها تنظیم می‌شوند ▪️شیطان روی مخلصین و اولیاء تسلطی ندارد؛ چرا؟ چون راه ورودش خیالات است. اولیاء خیالشان در اختیارشان است، به معارف عالم تسلط دارند فکر گناه هم‌‌ به ذهنشان نمی‌آید ادامه دارد⬇️
💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم‌
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺جلسه ششم - ۲۳ مرداد
۱۴۰۰
▫️بخش دوم ▪️جلوی حرام‌ها را بگیر، کم کم از آنها بدت می‌آید! امام(ره) می‌فرمایند: در نماز با خیالتان درگیر بشوید. روانشناس‌ها می‌گویند این دستورالعملِ مدیریت خیال برای ذهن‌‌های آشفته مناسب است: چشمانتان را ببندید و یک صفحه سفید در خیالتان تصور کنید، حالا یک گلی در آن بیاورید. سعی کنید هیچ چیز غیر از آن نیاید. کنترل کنید چیز اضافه‌ای نیاید. اگر حواست پرت شد، دوباره! ▪️ بهترین شیوه‌ای که علما توصیه می‌کنند برای کسانی که درس می‌خوانند و حین درس حواسشان پرت می‌شود، این است: وقتی متوجه شدی حواست پرت شده، فورا آن خیال را قطع کن و ادامه‌‌اش نده! ▪️اگر‌ تلاش برای مدیریت خیال جواب نداد و به خطا کشانیده شد، ‌آدم‌ها با وعظ درست می‌شوند و حیوان‌ها با کتک. مگر اینکه انسان از حالت عادی خارج بشود که در این صورت کتکش می‌زنند (حدود و تعزیرات) تا غبار از وجودش بیرون رود ▪️گناه مانع لذت نیست، مانع رشد است. به سمت گناه می‌رویم چون [صرفا] با امیال موافق است [و الّا بعدا خودمان پشیمان می‌شویم] ▪️شاید در نگاه مادیگرایانه ربطی نداشته باشد اما هم معارف دینی و هم فلسفه، ترک لقمه‌ی حرام را از راه‌های مدیریت خیال می‌دانند. چون روح و جسم‌ تبادلات دارند. دقت در مال از راه‌های‌ مدیریت خیال است. 《طیب بخورید تا بتوانید عمل صالح انجام بدهید》 دریافت صوت [ @Pakbaz_ir ]
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب اول - ۱۸ مرداد
۱۴۰۰
[ @Pakbaz_ir ]
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب دوم - ۱۹ مرداد
۱۴۰۰
[ @Pakbaz_ir ]
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب سوم - ۲۰ مرداد
۱۴۰۰
[ @Pakbaz_ir ]
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب هفتم - ۲۴ مرداد
۱۴۰۰
[ @Pakbaz_ir ]
💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب هفتم - ۲۴ مرداد
۱۴۰۰
▫️بخش اول ▪️توضیح اینکه "چرا به جلسات توسل به اهل‌بیت نیاز داریم" + داستان هشتاد خانواده‌ی زرتشتی که با عنایت امام حسین(ع) شیعه شدند ▪️روان‌ترین و عادی‌ترین کاری که برای مدیریت خیال از همه خواستند، این است: ترک محرماتی که معلول خیال است. بین ترک محرمات و انجام واجبات، اول: ترک محرمات! شخص با ترک محرمات، انجام واجبات هم برایش آسان می‌شود. رساله‌ای‌ها عاقبت‌‌ به خیر می‌شوند ▪️راه دوم مدیریت خیال، درگیر شدن مستقیم‌‌ با خود خیال است؛ حواست را پرت کن! تغییر حالت بده! دعایی بخوان! با کسی حرف بزن! پاشو بیرون برو! در نماز این کار راحت انجام می‌شود، اصلا محلِ تمرین مدیریت خیال نماز است ▪️راه دیگر مدیریت خیال، تنظیم مقدمات خیال است؛ توضیح: نفس ما ذاتا مجرد است اما برای کارهایش به ماده احتیاج دارد. حدوثش مادی است. جسمانیه‌الحدوث روحانیه‌البقا اول ماده است، ماده تبدیل به روح می‌شود. از جسم شروع می‌شود و به روح ختم می‌شود. لذا مال حلال از مقدمات خیال است، روی فرزندان انسان هم تاثیر می‌گذارد ▪️در عاقبت به خیری فرزند، مال حلال جزءالعله است، تربیت و رفاقت‌ها هم جزو علل هستند. مثلا رفاقت با آدم‌های ناباب بود که از فرزند حضرت نوح(ع) منافق ساخت بطوریکه خود ایشان هم متوجه انحراف فرزندشان نشده بودند ادامه دارد⬇️
💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب هفتم - ۲۴ مرداد
۱۴۰۰
▫️بخش دوم ▪️مخاطب در جهاد اکبر، یکی نفس است و یکی شیطان؛ لفظ شیطان یعنی موجود موذی که دیدنی نیست. وقتی ویروس را نمی‌بینیم، احساس خطر هم نمی‌کنیم، غفلت می‌کنیم. البته ویروس را با وسیله‌هایی می‌توان دید اما شیطان کلاً غیب است؛ واقعی اما غیب! این وسوسه‌ها از کجا می‌آیند؟! معلولِ بلاعلت داریم؟! ▪️جنس او مادی نیست؛ فرسایش ندارد، لذا عمر طولانی دارد. از آدم و بنی‌آدم هم کینه دارد. بنابراین کار سخت است! پس چه کنیم؟ "ایاک نستعین" خدا می‌گوید: از من کمک بگیر! بی‌کمک من نمی‌توانید پرستش کنید! حواستان که به من جمع شود او می‌رود! او مرا نمی‌بیند اما من او را می‌بینم ▪️گفته‌اند: در غذا‌ خوردن، قرآن خواندن، انعقاد نطفه، و... بسم‌الله بگویید تا شیطان در آن کار شریک نشود و الّا اثر منفی خود را می‌گذارد. مثلا در قرآن خواندن، مانع عمل کردن ما می‌شود دریافت صوت [ @Pakbaz_ir ]
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب هشتم - ۲۵ مرداد
۱۴۰۰
[ @Pakbaz_ir ]
💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب هشتم - ۲۵ مرداد
۱۴۰۰
▫️بخش اول ▪️مخاطب ما در جهاد اکبر یکی نفس بود و دیگری شیطان. البته شیطان هم‌ از همان راه نفس کارش را انجام می‌دهد. او موجودی‌ نامرئی است که با انسان‌ها :عدو مبین" است؛ عدو مبین یعنی دشمن واضح. ما با خیلی چیزهای واضح با شک برخورد می‌کنیم؛ مثل مرگ، خودمان را برای آن اماده نمی‌کنیم! ▪️شیطان به خدا گفت هر عبادتی می‌کنم‌ غیر از این کار(سجده به حضرت آدم)، خدا نیز جواب می‌دهد: عبادت کن، آنطوری‌که من می‌خواهم نه آنطوری‌که تو می‌خواهی! و الّا عبادت نفس است اما با شکل دینی! آنطورکه دلش می‌خواهد رفتار می‌کند اما با شکل دینی! مثل این می‌ماند که به پزشک بگویی: آنطور که من می‌خواهم برایم نسخه بنویس! ▪️شیطان از خدا تا قیامت وقت خواست اما خدا به او وقت داد: الی وقت المعلوم؛ یعنی ظهور. نقل‌هایی هست که شیطان تا اوایل حکومت امام زمان هم هست اما در اواسط حکومت ایشان از بین می‌رود؛ شاید به این خاطر که مردم در اثر بالا رفتن سطح معرفتشان، وسوسه‌ها روی آنها بی‌اثر می‌شوند ▪️شیطان انسان را در حد جسم‌ می‌شناسد؛ می‌گوید: من از آتشم، او از خاک. شناخت ملائک بالاتر است، شهوت و غضبی که انسان دارد را هم می‌شناسند؛ می‌گویند: می‌خواهی موجودی خلق کنی که خونریزی خواهد کرد؟ خدا از همه بیشتر می‌شناسد؛ می‌گوید: من به آنها روح دادم، روحشان را هم می‌شناسم ▪️اجنه‌ی شیطان دو برابر ما هستند(به ازای هر کدام از ما دو نفرشان)، تازه از ما هم‌ جذب نیرو می‌کنند. شیطان ما را می‌بیند اما ما او را نمی‌بینیم. شکل‌هایش تغییر می‌کند، به اشکال مختلف متمثل می‌شود. لذا ممکن است به شکل یک ادم خوبی جلو بیاید! ادامه دارد⬇️
💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب هشتم - ۲۵ مرداد
۱۴۰۰
▫️بخش دوم ▪️چگونه انسان‌هایی که ظاهرِ خوبی دارند اما حقیقتا شیطان هستند را تشخیص بدهیم؟ اگر مبانی حرف‌هایش درست نبود، باید حرف‌هایش را به سقف بکوبیم! معیارها کلیدی هستند؛ اگر کسی حرف یا رفتارش با رساله هماهنگ نیست از شیطان است. ▪️افرادی که ادعاشان می‌شد مسئولِ دفتر صاحب الزمان هستند می‌گفتند نماز و روزه مالِ عوام است، ما سطحمان بالاتر است! از کجا بفهمیم‌ آدم خوبی هست یا نه؟ مرز، رساله است؛ باید ببینیم حرف‌هایش با رساله هم‌خوانی دارد یا نه ▪️شیطان گفت: به بنی‌آدم از همه طرف حمله می‌کنم؛ چپ، راست، شمال، جنوب. ملائک گفتند: خدایا! بنی‌آدم بدبخت شد! خداوند فرمودند: بالا و پایین را نگفت؛ دعا و سجده. هر چقدر که خدا به شیطان -از حیث مزد عباداتش- قدرت داد، برای بنی‌آدم هم راه ایجاد کرد؛ نیت خیر داشتن ثواب است، بی‌توبه می‌بخشم، و... اصلاً بن‌بستی در کار نیست ▪️شیطان متکبر است؛ اگر جوابش را ندهی می‌رود. اما اگر خضوع کنی، پر رو می‌شود. مثلا وقتی وسواس به جان شما می‌اندازد، با آن وسوسه لج کنید؛ بگویید: من اصلا می‌خواهم‌ نجس نماز بخوانم! در مقابله‌ی با شیطان، شاه‌کلید نجات رساله است ▪️باید با خدا ارتباطی برقرار کرد تا نجات پیدا کنیم. کسانی که می‌گویند خدایا! نمیخواهم خراب بشوم، و پای آن می‌ایستند (حتی اگر مسخره بشوند دست نمی‌کشند) ملائک بر آنها نازل می‌شوند؛ این یعنی بی‌کس نیستیم! ملائک می‌آیند و در قلب‌ او سکینه و آرامش قرار می‌دهند ▪️این حرف‌ها و این معارف، نباید به بازار و مدرسه و دانشگاه برود؟! اینجا واتیکان است؟! قطعا نه! ولی چند آدم صاف و صادق که با تمام وجودش این معارف را قبول کرده باشد داریم؟! ما اگر جای امام حسین بودیم، کوتاه می‌آمدیم! دریافت صوت [ @Pakbaz_ir ]
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب نهم - ۲۶ مرداد
۱۴۰۰
[ @Pakbaz_ir ]
💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب نهم - ۲۶ مرداد
۱۴۰۰
▫️بخش اول ▪️خانه‌ی شیطان در سینه انسان است. در وجود او تخم‌ می‌گذارد، این تخم‌ها جوجه می‌شوند و شیطان به کل وجود او تسلط پیدا می‌کند. (نهج‌البلاغه، خطبه ۷) همانطور که بعضی‌ها عین الله و ید الله هستند، بعضی‌ها هم زبان‌شان زبانِ شیطان است؛ نیش می‌زند. چشم‌شان چشمِ شیطان است؛ هیز است. دست‌شان دستِ شیطان است؛ کارِ خیر نمی‌کند! اینها همگی بخاطر تسلط شیطان بر وجود اوست ▪️باید از خدا و اهل‌بیت کمک بگیریم؛ "ایاک نستعین" ، "و استعینوا بالصبر و الصلوه" از نماز کمک بگیر.‌ تو به خدا نشان بده که راست می‌گویی میخواهی خوب شوی، خدا بغلت خواهد کرد! معجزه خواهد شد! امتحان کنید... ▪️[یکی‌ از راه‌های شیطان بر نابود کردن ما] عادات ماست. شیطان از عادت‌های ما استفاده می‌کند؛ عادت به حرف زدن داریم، آن را به غیبت می‌کشاند. رفیق‌باز هستیم، اگر در ماجرایی رفیق‌مان ظالم بود، از او دفاع می‌کنیم. به فرزندمان محبت داریم، بخاطر او دزدی می‌کنیم. وقتی سیستم علاقه‌های ما به هم می‌ریزد، یعنی خدا دارد تنظیم‌مان می‌کند. ▪️شیطان فقط وسوسه‌ ‌می‌کند، هیچ کسی را هل نمی‌دهد. به قول آیت‌الله حائری‌شیرازی: درب قلب فقط از داخل باز می‌شود. هیچکس نمی‌تواند آن را باز کند. او وسوسه می‌کند، ما درب را باز می‌کنیم، او وارد می‌شود، از قوای داخلی ما استفاده می‌کند تا ما را بیچاره کند. آمریکا شیطان بزرگ است؛ از قوای داخلی ما استفاده می‌کند تا مملکت‌مان را بیچاره کند. ادامه دارد⬇️
💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب نهم - ۲۶ مرداد
۱۴۰۰
▫️بخش دوم ▪️در ایام انتخابات، آقای جلیلی جمله‌ی بسیار گزیده‌ای گفتند، وقتی خواستند مبانی سیاسی امام(ره) را معرفی کنند، ۵ کتاب اخلاقی ایشان را معرفی می‌کنند. ▪️امام(ره) چون در جهاد اکبر قوی است، در درگیری با شیطان قوی است. کسی که با مبانی اخلاقی آشناست می‌تواند کلک‌های دشمن را ببیند و مهار کند. کسی که با شیطان درگیر است، اهل تساهل و تسامح نیست. ▪️کسی که نسبت به دشمن سهل‌اندیش است، بخاطر این است که فرقان ندارد، فرقان ندارد چون تقوا ندارد. قبلا در جهاد اکبر یک جا خراب کرده و توبه نکرده، چون در جهاد اکبر کم آورده اینجا کم اورده. زود می‌گوید "من میدونم‌ نمیشه" ▪️اگر در جهاد اکبر پیروز می‌شد، از موشک دشمن نمی‌ترسید. نسبت به او غفلت و سهل‌اندیشی نداشت. جهاد اکبری‌ها در جهاد اصغر قدرت مقاومت دارند. دریافت صوت [ @Pakbaz_ir ]
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب دهم(آخر) - ۲۷ مرداد
۱۴۰۰
[ @Pakbaz_ir ]
💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب دهم(جلسه آخر) - ۲۷ مرداد
۱۴۰۰
▫️بخش اول ▪️شیاطین جنی و انسی مانع می‌شوند از اینکه شما فرهنگ دینی‌تان را پیاده کنید، چه با جنگ نظامی، چه با تهاجم فرهنگی؛ جهاد کبیر یعنی مقابله‌ی با تهاجم فرهنگی ▪️هدف شیطان این است: انسان‌ها کافر شده، و سپس‌ بی‌آبرو و نابود بشوند. آنها را جذب کرده، از آنها استفاده‌اش را می‌کند، بعد هم بی‌آبرویشان می‌کند. شیطان اینگونه است! آمریکا شیطان بزرگ است؛ صدام‌ را دیدید! و اشرف‌غنی را دیدید! ▪️شیطان گام به گام‌ جلو می‌آید. برادران حضرت یوسف(ع) ابتدا فقط می‌گفتند: چرا چشم بابا را پر کرده؟ بعد گفتند: اصلا نباشد! بعد تا کشتن او پیش رفتند! ▪️شیطانِ بزرگ افراد را اول بوسیله احترام گذاشتن جذب می‌کند، سپس برایشان عمدا صحنه گناه ایجاد می‌‌کند تا از آنها سوءاستفاده کند؛ از آنهایی برای جاسوسی برای خودش استفاده می‌کند ▪️"شیطان دشمن شماست، او را دشمن بگیرید" خب اگر دشمن است، خیلی واضح است که باید او را دشمن گرفت؛ پس این تاکید قرآن برای چیست؟! معلوم است بعضی‌ها ساده‌لوح‌اند! اگر کسی جهاد اکبر بکند اینطور نمی‌شود. می‌فهمد که شیطان دارد سرش کلاه می‌گذارد و برای او نقشه می‌کشد. جهاد اکبری‌ها دشمن‌شناس هستند، کلک‌های او را می‌فهمند ادامه دارد⬇️
💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب دهم(آخر) - ۲۷ مرداد
۱۴۰۰
▫️بخش دوم ▪️آیه قرآن (فرقان/۵۲) می‌گوید: فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا ؛ با دشمان مجاهده کن بوسیله... بعضی‌ها نقل می‌کنند اینجا وسیله قرآن است، بوسیله قرآن با دشمنان مجاهده کن. امام خامنه‌ای نظرشان این است: اینجا وسیله، همین عدم اطاعت از دشمن است. همین که اطاعتش نمی‌کنی جهاد کبیر است ▪️امام خامنه‌ای: 《شاخص چهارم[انقلابی‌ بودن]، حسّاسیّت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشه‌ی دشمن و عدم تبعیّت از او، که البتّه باید دشمن را شناخت، نقشه‌ی او را فهمید و از تبعیّت دشمن سر باز زد. عرض کردیم که قرآن این عدم تبعیّت را «جهاد کبیر» نام نهاده است》 ۱۳۹۵/۰۳/۱۴ ▪️الإمامُ الصّادقُ عليه السلام عن آبائه عليهم السلام: أوحَى اللّه ُ إلى نَبِيٍّ مِنَ الأنبياءِ أن قُلْ لِقَومِكَ: لا تَلبَسُوا لِباسَ أعدائي و لا تَطعموا مَطاعِمَ أعدائي، و لا تُشاكِلُوا بما شاكَلَ أعدائي، فَتَكُونوا أعدائي كما هُم أعدائي (میزان‌الحکمه، ج۵، ص۴۷۷، ح۹۳۰۸) ▪️ مثل دشمنان من غذا نخورید، مثل آنها راه نروید، مثل آنها لباس نپوشید، مثل آنها سلوک(سبک زندگی) نکنید. و الّا شما هم دشمنِ من می‌شوید همانگونه که آنها هستند؛ سوال پیش می‌آید: خب آنها به‌لحاظ فکری‌ مخالف خدا هستند و من صرفا از جهت رفتاری‌، پس من هم‌ دشمن خدا می‌شوم؟! معلوم است دشمنی با خدا از رفتار به فکر می‌رسد ادامه دارد⬇️
💠جهاد و انواع آن💠 🏴 دهه اول محرم
۱۴۴۳
🚩 مسجد فاطمیه(س) کیانپارس، اهواز 🔺شب دهم(آخر) - ۲۷ مرداد
۱۴۰۰
▫️بخش سوم ▪️اگر‌ می‌خواهی زندگی کنی از وحی تبعیت کن؛ خب این بدین معناست که باید با همه چیز کفار مخالفت کنیم؟ سه نظر وجود دارد: ۱. اگر می‌خواهید از نظر علمی پیشرفت کنید، باید از فرق سر تا نوک پا غربی بشوید: چادر زن‌ها مانع است، باید بی‌حجاب بشوند. رسم‌الخط عربی مانع است، باید لاتین بشود ۲. با همه چیز کفار باید مخالفت بشود ۳. تبادل فرهنگی؛ نظر امام خامنه‌ای و شهید مطهری و مرحوم علامه مصباح یزدی. سخت‌افزار را از آنها بگیریم، اما سبک زندگی را نه! ▪️اما سخت‌افزار آنها با مباحث فرهنگی‌شان عجین است؛ بعضی‌ها که می‌روند چیزی از آنها یاد بگیرند، کم‌کم مثل آنها حرف می‌زنند! چون آدم‌های خالی‌ای هستند، مبانی ندارند. لذا تفکیک نمی‌کنند. حرفی برای گفتن ندارند، هر چه آنها بگویند قبول می‌کنند. ▪️حرفی برای گفتن ندارند اما می‌خواهند ادای آدم‌های منطقی را هم دربیاورند، التقاطی می‌شوند! می‌گویند: امام(ره) را باید به موزه ببریم! ادامه دارد⬇️