🔻مقایسه قیام امامحسین(ع) و قیام امامزمان(عج) تفاوتها و تشابههایی را به ما نشان میدهد که معرفتافزا و گرهگشا است
🔻قیام مهدوی شهید نمیخواهد، میخواهد کل زندگی ما مثل روزهای اربعین ایثارگرانه و مهربانانه بشود
📌چگونه زائران اربعین، یاوران امامزمان(عج) میشوند؟- ج ۴
🔘قیام حسینی برای نگه داشتن نام و راه اسلام بود، ولی قیام مهدوی برای استقرار و حاکمیت اسلام است
🔘آیا میتوانیم در شهرهای خودمان شبیه جاده اربعین زندگی کنیم؟ ماجرا این است
🔘امامزمان(عج) برای شهادت فدایی نمیخواهد بلکه در عرصه زندگی فدایی میخواهد
🔘هرقدر مسئولین ما به اصحاب امامزمان(عج) شبیهتر باشند همان قدر به ظهور حضرت نزدیک شدهایم
🔘امامزمان(عج) مسئولان را از کسانی مثل موکبدارها و خرجکنندگان مسیر اربعین انتخاب میکنند
🔘وقتی امامزمان(عج) آمد مردم تمام خیابانها را به جاده نجف-کربلا تبدیل میکنند
_______________________
#علیرضا_پناهیان در جوار مسجد سهله
باید قیام امامحسین(ع) و قیام امامزمان(عج) را با یکدیگر مقایسه کرد تا قیام امامزمان(عج) را بهتر بشناسیم. حرکت مهدوی تفاوتهایی اساسی با حرکت حسینی دارد. یاران امامزمان(عج) هم از جهت رفتار، موقعیت و مسئولیت با اصحاب امامحسین(ع) تفاوتهایی دارند. این مقایسه تفاوتها وتشابههایی را به ما نشان میدهد که معرفتافزا و گرهگشا است.
در قیام حسینی یاران حضرت باید در دفاع از ایشان از جان خود میگذشتند، اما در رکاب امامزمان(عج) ماجرا فقط از جان گذشتن نیست. شاید آدم بتواند راحت از جان بگذرد ولی گاهی ممکن است نتواند از دنیا بگذرد. شما باید پای رکاب امامزمان(عج) حکومت کنید و ادارهکنندگان عالم بشوید. امامزمان(عج) فداییهای زیادی دارد که در راه دفاع از حضرت سختی بکشند، اما اگر حضرت به ما مقام اجتماعی داد و مسئولیت سپرد آیا میتوانیم انجام بدهیم!؟ آیا مسئولین ما در حد و اندازه اصحاب برجسته امامزمان(عج) هستند یا نه؟ هرقدر اینها به اصحاب حضرت شبیهتر باشند همان قدر به ظهور حضرت نزدیک شدهایم.
قیام حسینی برای نگه داشتن نام و راه اسلام بود، ولی قیام مهدوی برای استقرار و حاکمیت اسلام است، امامحسین(ع) برای حفظ حداقلی از دین قیام کرد تا این دین به نسلهای بعد برسد ولی قیام امامزمان(عج) برای پاک کردن جهان از هرگونه ظلم است، پس یارانی که امامزمان(عج) میخواهد تفاوتهایی با یاران امامحسین(ع) دارد. ما خودمان را برای شهادت آماده میکنیم ولی قیام مهدوی شهید نمیخواهد رئیس میخواهد.
امامزمان(عج) مسئولان را از کسانی مثل موکبدارها و خرجکنندگان مسیر اربعین انتخاب میکنند. چه میشود برای اربعین ازخودگذشتگی ایجاد میشود؟ آیا میتوانیم در شهرهای خودمان شبیه جاده اربعین زندگی کنیم؟ ماجرا این است. چرا کسانی که در این راه پذیرایی میکنند، هستی خودشان را لب جاده آوردهاند؟ قیام مهدوی از ما میخواهد مثل اربعین ایثارگرانه و مهربانانه زندگی کنیم. ما را به نمایشگاه اربعین آوردند ببینیم زندگی این است و کل زندگی ما باید این طوری باشد.
همسایههای خانه امامزمان(عج) در خانه خود را باز کردند، زندگی خودشان را در طبق اخلاص قرار دادند، ما باید همیشه درِ خانههایمان در زندگی عادی به روی همدیگر باز باشد، به غریبهها بگویید فکر نکنند ما اینجا فقط یک خوشگذرانی معنوی داریم، رنج پذیرش یک مسئولیت بزرگ را در دلمان احساس میکنیم. در راه جبهه به خودمان میگفتیم آیا برای شهادت آمادهایم یا نه؟ ولی الآن باید خودمان را برای زندگی مهدوی آماده کنیم نه شهادت حسینی.
در عاشورا اصحاب امامحسین(ع) گفتند اجازه بدهید خودمان را فدای شما کنیم اما امامزمان(عج) برای شهادت فدایی نمیخواهد بلکه در عرصه زندگی فدایی میخواهد، همان طور که عرصه اربعین فدایی لازم داشت تا اربعین شکل بگیرد. آیا میلیونها زائر غذا نمیخواهند؟ چه کسی باید این خیمهها را بنا کند و تدارک زائران را انجام بدهد؟ مگر اینها آمدند شهید بشوند؟ اینها میخواهند در این سفر زندگی کنند.
اربعین دارد مسئولیت بزرگی را به دوش ما میگذارد. بعد از اربعین کار ما تمام نیست، قصه این است که زندگی ما باید متفاوت بشود، هنوز خیلی فاصله هست. مریدان اربعینی امامزمان(عج) اینجا یک دوره آموزش میبینند و خودشان را برای ظهور آماده میکنند. وقتی امامزمان(عج) آمد مردم تمام خیابانها را به جاده نجف-کربلا تبدیل میکنند.
🚩 جوار مسجد سهله - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
📢 صوت: @Panahian_mp3
@Panahian_text
🔻شدیدتر شدن محبتها نسبت به همدیگر هنگام ظهور پدید میآید
🔻در اربعین چندده میلیون نفر از اقوام و ملتهای متعدد با عشق دور هم جمع میشوند و باب مهربانی را باز میکنند
📌چگونه زائران اربعین، یاوران امامزمان(عج) میشوند؟- ج ۵
🔘اگر شیعیان قلباً با هم اجتماع کنند و با همدلی به عهدی که بر عهده دارند وفا کنند غیبت باسرعت پایان مییابد
🔘اهلبیت(ع) با تحمل مصیبتهای فراوان بین ما همدلی ایجاد کردهاند، برای همدلی بیشتر خودمان باید کاری بکنیم
🔘در اربعین عواطف میجوشد، اینجا کسی حساب برادر دینیاش را از خودش جدا نمیکند
🔘اگر محبتی که در مواکب میبینید در مساجد نباشد، باید در ایمان خودمان تردید کنیم
🔘امامحسین(ع) با اربعین این محبت و اتحاد را ایجاد کرده است، باید از اربعین الگو بگیریم و در زندگی خود پیاده کنیم
_______
#علیرضا_پناهیان در جوار مسجد سهله
ماجرای اربعین که این همه تحول در نگاه و رفتار افراد ایجاد کند میتواند یکی از مقدمات ظهور تلقی بشود. یکی از اتفاقهایی که در هنگامه ظهور رخ میدهد، رفتار همدلانه و محبت بین مؤمنین است. امامزمان(عج) میفرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا»(المزار، شیخ مفید/ص11) اگر شیعیان ما قلباً با هم اجتماع کنند و با همدلی به عهدی که بر عهده دارند وفا کنند ملاقات ما تاخیر نمیافتد و غیبت ما باسرعت پایان مییابد.
شدیدتر شدن محبتها نسبت به همدیگر هنگام ظهور پدید میآید. در هیئت یک مقدار اجتماع قلوب شدیدتر است ولی در اربعین چندده میلیون نفر از اقوام و ملتهای متعدد با عشق دور هم جمع میشوند و باب مهربانی را باز میکنند لذا اربعین میتواند علامت ظهور تلقی بشود.
شما در این راه یک مامور برای حل اختلاف نمیبینید، همه با هم ایثارگرانه و فوقانصاف رفتار میکنند. محبت بین مؤمنین در اربعین بیشتر از گذشته تشدید خواهد شد. اینجا عواطف میجوشد، کسی حساب برادر دینیاش را از خودش جدا نمیکند. در اربعین دلها بسیار به هم محبت پیدا میکند، آیا این یک تمرین نیست تا اوج محبت به همدیگر را بچشیم؟
امامکاظم(ع) فرمود: اختلاف اصحابم برای شما یک رحمت است. «أَنَا فَعَلْتُ ذَلِكَ بِكُمْ لَوِ اجْتَمَعْتُمْ عَلَى أَمْرٍ وَاحِدٍ لَأُخِذَ بِرِقَابِكُم»(علل الشرایع، شیخ صدوق/ج2/ص395) من خودم کاری کردم شما با هم اختلاف نظر داشته باشید چون اگر شما با هم اتحاد داشتید دشمنان شما احساس خطر میکردند و شما را از بین میبردند. الان که میتوانید از خودتان در برابر دشمنان دفاع کنید بین شما اتحاد ایجاد کردند. آیا این قدرت و اتحاد مقدمه و علامت نزدیک بودن ظهور نیست؟
موکبهایی که از شهرهای گوناگون در اینجا هست، از مدتها قبل خرج را از مردم جمع میکنند و با محبت و علاقه از هزاران نفر پذیرایی میکنند تا کسی گرسنه نمانند. در هنگامه ظهور بین مؤمنین عین برادر و خواهر محبت ایجاد میشود، امامکاظم(ع) فرمود وقتی هنگام ظهور بشود متحد و همنظر کردن شیعیان برای ما کاری ندارد. در ایران و عراق اختلافها و سلیقههای مختلفی هست اما درباره اربعین غالبا اتحاد برقرار میشود. باید این همدلی را گرامی داشت. اهلبیت(ع) با تحمل مصیبتهای فراوان این همدلی را ایجاد کردهاند، برای همدلی بیشتر خودمان باید کاری بکنیم.
در مساجد هر شب یک روضه مختصر بخوانند و یک نفر بانی چای و قند شود، همین قصه موکب را هر شب در مسجد پای روضه امامحسین(ع) اجرا کنیم، چرا نباید مساجد مثل موکبها گرم باشند؟! این مواکب جلوهگاه محبتاند. شیرینی پذیرایی چای و قندی که داده میشود محبت بین مردم را زیاد میکند. محبت یک هدیه الهی برای مؤمنین است: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»(مریم،96) اگر محبتی که در مواکب میبینید در مساجد نباشد باید در ایمان خودمان تردید کنیم.
اگر محبت در مساجد نباشد معلوم میشود در کنار ذکر قرآن آنچنان که باید ذکر عترت نیست. نماز قرآن خواندن مؤدبانه است. چون مساجد محل قرآن است باید محل عترت هم باشد، یاد امامزمان(عج)، توسل، ذکر مصیبت و تمنا برای ظهور حضرت بشود. اگر مساجد را این طور قرار بدهیم و هر شب یک نفر موکبدار بشود و خرج روضه را بدهد، کمکم این محبت جاری میشود. در آخر الزمان محبت بین اصحاب امامزمان(عج)، محبت اعضای یک خانواده است، اهلبیت(ع) میتوانند بین ما محبت و اتحاد بیشتر ایجاد کنند، الان امامحسین(ع) با اربعین این محبت و اتحاد را ایجاد کرده است، بقیه این اتحاد را ما از اربعین الگو بگیریم و در زندگی خود پیاده کنیم.
🚩جوار مسجد سهله - ۱۴۰۱/۰۶۰۲۱
📢صوت: @Panahian_mp3
@Panahian_text
🔻در اربعین میلیونها انسان برای محبت امامحسین(ع) میآیند، این پدیده مقدمه کدام بخش از ظهور است؟
🔻محبوبیت رئیس جامعه تنها راه برای راحتترین زندگی و کمهزینهترین صورت اداره جامعه است
📌چگونه زائران اربعین، یاوران امامزمان(عج) میشوند؟- ج۶ (آخر)
🔘در اربعین امامحسین(ع) تحولی اساسی در دلها و رفتار مردم ایجاد کرده است
🔘محبت به ائمه هدی تسهیلکننده همه کارهای خوب است
🔘اگر اداره جهان مانند اداره اربعین باشد یک دولت بسیار کوچک کافی است
🔘در اربعین همه به عشق امامحسین(ع) نهایت اخلاق را نسبت به هم رعایت میکنند
____________
#علیرضا_پناهیان در جوار مسجد سهله
هیچ موضوعی به اندازه ظهور برای مومنین پراهمیت نیست، شایسته است اربعین را برای ظهور امامزمان(عج) مقدمه بدانیم. اربعین یک پدیده بزرگ عاطفی است، در اربعین میلیونها انسان برای محبت یک شخصیت میآیند یعنی امامحسین(ع). در ماجرای اربعین امامحسین(ع) تحولی اساسی در دلها، رفتار و سبک زندگی مردم ایجاد کرده است، این پدیده مقدمه کدام بخش از ظهور امامزمان(عج) است؟ همه کسانی که به امامحسین(ع) مهر میورزند در زمان ظهور با شدت بیشتری به امامزمان(عج) مهر میورزند. قطعاً این شور و غوغا و این سبک زندگی توأم با ازخودگذشتگی و ایثار در اربعین، در زمان ظهور بیشتر خواهد شد.
علت این همه اصرار بر محبوبیت رئیس دین و جامعه، اصرار بر محبوبیت ولی خدا که ولایت جامعه را به عهده دارد و اصرار بر عشقورزی نسبت به امامزمان(عج) چیست؟ اسلام بر محبت نسبت به ولی خدا استوار است، قرآن میفرماید: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى»(شوری،23) پاداش رسالت پیامبراکرم(ص) چیزی نیست جز مودت چهارده معصوم که همان امامان و رؤسای اصلی جامعه هستند. مودت محبتی است که باید علنی ابراز شود، نه این که در خانه بنشینید و بگویید من شما را دوست دارم.
اگر رئیس جامعه محبوبیت داشته باشد جامعه به سهولت اداره خواهد شد، با محبوبیت رئیس جامعه با کمترین هزینه برای نظارت و با کمترین قانونگذاری جامعه اداره میشود. هر قانونی میتواند موجب مفسده و رانتخواری بشود، بنابراین به افراد نیاز است تا از فساد مجریان قانون جلوگیری کنند. محبوبیت رئیس جامعه تنها راه برای راحتترین زندگی و کمهزینهترین صورت اداره جامعه است.
محبت به ائمه هدی یک کار خوب در کنار کارهای خوب دیگر نیست بلکه تسهیلکننده همه کارهای خوب است، درحالیکه خود این محبت سخت نیست، به طوری که رسولخدا(ص) و اهلبیت(ع) نزد دشمنانشان هم محبوب بودند.
محبت رسولخدا(ص) و اهلبیت(ع) راحتترین تکلیف است، فقط باید این محبت را نشان داد تا به یک فرهنگ و هنجار تبدیل بشود و بیمهری نسبت به ولی خدا در نظر افراد جامعه یک فاجعه تلقی بشود. وقتی این محبت یک فرهنگ و ارزش بنیادین اجتماعی شد، اداره جامعه را سهل میکند، آن وقت به بسیاری از نهادهای نظارتی و امنیتی و تحمیل هزینههای هنگفت به دولت نیاز نیست.
دولتها در اربعین دخالت و مدیریت ندارند، خود مردم خرج میدهند، پذیرایی میکنند و نظم را برقرار میکنند. شما یک پلیس را در این راه نمیبینید که بخواهد بین مردم نظم برقرار کند، همه به هم کمک میکنند و از همدیگر حمایت مینمایند. اگر اداره جهان مانند اداره اربعین باشد یک دولت بسیار کوچک کافی است آن هم نه با قانون بلکه با اشاره؛ وقتی به جای قانون جامعه با اشاره اداره شود آنهایی که مشتاقتر، محبّتر و عاشقتراند کار را انجام میدهند و نمیگذارند کاری برای بقیه روی زمین بماند.
با قوانین اجتماعی نمیتوان یک تظاهرات بیست میلیونی درست کرد. عظمت محبت مولا باعث شده است با اشارۀ مولا مردم فراتر از دستور عمل کنند. تمام اندیشمندان جهان قبول دارند «از محبت خارها گل میشود» ولی میگویند محبت وجود ندارد؛ اگر آنها نظامهایی غیر از نظام ولایی پیشنهاد میدهند علتش این است که چنین محبتی را خیالپردازی و ناممکن میدانند. نزد دانشمندان و دانشهای موجود فرض بر این است که انسانها موجوداتی گرگمسلک هستند و گربهصفت رفتار میکنند، آنها میگویند این انسان سودجو و منفعتطلب را تنها با رقابت آزاد میشود کنترل کرد. اربعین نشان داد اگر کار بر محبت مولا صورت بگیرد محبت ممکن است.
آیا توصیههای اخلاقی جهان را آباد کرد؟ آیا انسانها با این توصیهها خوب شدند و ظلم و جنایت تمام شد؟ اگر توصیههای اخلاقی کار کرده است چرا این قدر قانون هست؟ اخلاق بشریت را نجات نداده است. اخلاق خوب است ولی در اربعین برای این که افراد نسبت به یکدیگر خوب رفتار کنند توصیه اخلاقی لازم نیست، اینجا همه به عشق امامحسین(ع) نهایت اخلاق را نسبت به هم رعایت میکنند، در این راه هیچ کس حاضر نیست کوچکترین ظلمی کند.
🚩جوار مسجد سهله- ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
📢صوت:@Panahian_mp3
@Panahian_text
🔻 نه کسانی که نگران حجابند شلوغش کنند، نه کسانی که طرفدار بیحجابیاند فکر کنند که میتوانند شلوغش کنند
🔻 دوران ابتذال و هرزگی گذشته و دیگر جامعه به آن سمت نمیرود
🔘 اصلاً نیاز به تبلیغ حجاب نداریم؛ کافی است ماهیت و نتایج بیحجابی را نشان بدهیم که عاقبت ندارد
🔘 اگر از حقیقت زندگی مردم غرب فیلم میگرفتیم و همه میدیدند که آنها از بیبندوباری چه فلاکتی میکشند، خودبهخود همه حجاب را میپذیرفتند
🔘 در جهان، بیحجابی دیگر دِمُده شده، تازگیاش گذشته و هیجانش را از دست داده و بشر تجربه کرده و تلخیهایش را دیده
___________
#علیرضا_پناهیان در حرم بانوی کرامت:
در همین چند روزی که این ماجراها اتفاق افتاد و متأسفانه آن خانم مرحوم شدند، یک عدهای سعی کردند جامعه را جری بکنند که دیگر بیاییم ضدّ حجاب عمل بکنیم! خیلیها میگفتند «مردم دیگر حجابشان را برمیدارند!» اما اینطور نیست که آنها توهّم میکنند یا بعضیها را ترس برمیدارد. چرا؟ چون دوران ابتذال گذشته است.
ابتذال یک دورهای داشت؛ دیگر دورهاش تمام شده، دوران هرزگی گذشته است. دیگر جامعۀ بشری به آن سمت نمیرود. دیگر این چیزها حرف تازهای نیست. این برهنگی و بیبند و باری شنیعی که شما میبینید در فضای مسموم اینترنت هم آثارش بیشتر هست، جامعۀ بشری از این گذشته است! در بدترین شرایط، شما فکر میکنید چقدر طرفدار داشته باشد؟ اگر نعوذبالله مسئولین این مملکت، بدترین آدمهای زمین هم باشند که بخواهند همه را فاسد کنند، شما فکر میکنید چندنفر را میتوانند بیحجاب کنند؟
یک چیزی که تازگیاش گذشته و هیجانش را از دست داده و همه تجربه کردهاند و تلخیهایش را دیدهاند، این مسئله دیگر به قول امروزیها «دِمُده» شده است. لذا نه کسانی که نگران حجاب هستند شلوغش بکنند، نه کسانی که خیلی طرفدار بیحجابی هستند فکر بکنند که میتوانند شلوغش بکنند. دیگر بیحجابی چه هست و کجا را میخواهند با آن بگیرند؟ بعد میخواهند چطوری زندگی کنند؟ جهان از این بیحجابی چه دیده و چه سودی بُرده است؟ کدام اندیشمند پای آن ایستاده و از آن دفاع کرده است؟
بنده سالها قبل به کانادا رفته بودم، آنجا یک کسی که حدود بیست سال در ایران رئیس دانشگاه بود و حدود هفت سال هم در آنجا حضور داشت، به بنده میگفت: من قبلاً یک تصور اشتباهی داشتم که در این هفت هشت سال، برطرف شد. قبلاً فکر میکردم که جوانهای غربی به فساد و بیبندوباری علاقه دارند و جامعۀ غربی هم جامعۀ آزادی است، لذا جوانها هم میروند هر کاری دلشان میخواهد میکنند.
ایشان میگفت: من این تصور اشتباه را قبل از اینکه بیایم کانادا داشتم. اما در این مدتی که اینجا بودم، کانالهای تلویزیونی را میدیدم، مردم را میدیدم، دانشگاهها را میدیدم، کمکم متوجه شدم که اینطور نیست؛ یعنی فضای غرب آزاد نیست بلکه اینجا جوانها وادار به فساد میشوند و غربیها هزینه میکنند برای اینکه جوانها به هرزگی مبتلا بشوند. این را چه کسی میگوید؟ یک استاد دانشگاه، یک رئیس دانشگاه و کسی که نمایندۀ وزارت علوم است و آدم پختهای است و آنجا با جوانها و دانشجوها ارتباط دارد. حالا این گفتگوی بنده با ایشان مربوط به چه زمانی است؟ تقریباً اواخر دهۀ هفتاد شمسی. یعنی الآن از دوران این حرف بیش از بیست سال هم میگذرد.
انسان را خدا آفریده؛ صاحبش که کار از دستش در نرفته است! در دل همین جوانها اگر غریزۀ جنسی و نیاز عاطفی قرار داده، غیرت هم قرار داده است، در دل همین جوانها حیا هم قرار داده است.
اگر یک نفر دوربین میگذاشت روی کولش و میرفت از انگلیس، فرانسه و آلمان فیلم میگرفت، یا میرفت در آمریکا و کانادا، از حقیقت زندگی مردم آنجا فیلم میگرفت و نشان میداد که آنها از بی بند و باری، چه فلاکتی دارند میکشند و این فیلمها پخش میشد، آن وقت دیگر نیاز به تبلیغ حجاب هم نداشتید. ماهیت بیحجابی را رو کنید و نشان بدهید که بیحجابی عاقبت ندارد. ببینید، جامعهای که بی بند و باری میکند، این جامعه عاقبت ندارد.
🚩حرم حضرت معصومه(س) - ۱۴۰۱.۰۶.۳۱
📢صوت:@Panahian_mp3
@Panahian_text
🔻 نترس!
🔻از اول انقلاب، یکی از امتحانات ما، ترسیدن و مرعوبشدنِ برخی انقلابیها در مقابل جبهۀ دشمن است
🔘 چندتا بیحجاب به خیابان میآید، طرف میگوید: «آقا این بیحجابی دارد نابود میکند!» نه؛ هیچ چیزی ما را نابود نمیکند
🔘چندتا مدیر فاسد میآیند، طرف میگوید: «این مدیرها همه را ضدّانقلاب میکنند!» نه نمیتوانند، مدیر خوب هم داریم؛ شلوغش نکن!
🔘 مسئله این است که تو چرا جا میخوری؟ و با هر مشکلی، همهچیز را در معرض نابودی میبینی؟!
🔘 منطق و عقلانیت انقلاب و عظمتی که در منطقه و جهان آفریده، خیلی قویتر از این است که از عهدۀ این مشکلات برنیاید
________________
#علیرضا_پناهیان در حرم بانوی کرامت:
از اول انقلاب، یکی از ابتلائات ما، ترسیدن و مرعوبشدن برخی مذهبیها و بعضی انقلابیها از هیمنۀ دشمن و از توهّم ضعف جبهۀ انقلاب در مقابل جبهۀ دشمن است. همیشه این را داشتهایم.
چهار تا بیحجاب به خیابانها میآیند، طرف میگوید: «آقا این بیحجابی دارد نابود میکند!» نه؛ هیچ چیزی ما را نابود نمیکند. البته بیحجابی هم سرِ جای خودش، یک اشکال است و باید برطرف بشود.
یا مثلاً چهار تا مدیر فاسد میآیند، طرف میگوید: «این مدیرها دارند همه را ضدّ انقلاب میکنند!» نه؛ مدیر فاسد هم انقلاب را بههم نمیزند. خراب میکند؛ دستگیر میشود، محاکمه میشود، جایگزین میشود، بالاخره جبران میکنند، مدیر خوب هم داریم؛ شلوغش نکن!
یا مثلاً وقتی مشکل گرانی میآید، میگویند: «آقا این گرانی دارد انقلاب را نابود میکند!» نه؛ گرانی هیچوقت انقلاب را نابود نمیکند. گرانی بد است و باید اصلاح بشود. بالاخره زحمت میکشند و درست میشود، البته دشمن هم هست، ما هم بیعرضگیهایی در مدیرانمان هست، ولی درست میشود.
مسئله این است که تو چرا جا میخوری و با هر مشکلی همهچیز را در معرض نابودی میبینی؟! منطق انقلاب، عقلانیت انقلاب و عظمتی که در منطقه و جهان آفریده است، خیلی قویتر از این حرفهاست که از عهدۀ این مشکلات برنیاید.
ما در حال جایگزین کردن تمدن نوین اسلامی بهجای تمدن رو به اضمحلال غرب هستیم. هم عدم آمادگیهایی که نیروهای انقلاب دارند و هم مقاومتِ جبهه مقابل، طبیعی است که مشکلاتی پیش میآورد. باید با تدبیر و تلاش برخورد کرد ولی با روحیه قوی و پیروزمندانه.
🚩حرم حضرت معصومه(س) - ۱۴۰۱.۰۶.۳۱
📢صوت:@Panahian_mp3
@Panahian_text
🔻عبادت یعنی متوجه وابستگیتان میشوید و تواضع میکنید تا به آغوش کسی که به او وابستهاید پناه ببرید
🔻عالیترین مثال برای اینکه انسان بدون بلا عمق وابستگیاش را به خدا بفهمد، کربلاست
📌ابعاد عبادت باعظمت اربعین-ج3
🔘ریشه همه بدیها این است که انسان وابستگیاش به خدا را فراموش کند
🔘تواضع به خدا یعنی «همه داراییها و همه هستی من وابسته به خداست»
🔘چگونه متوجه وابستگی به خدا بشوم و این وابستگی را در خودم شدیدتر کنم؟ با عبادت
🔘راه امامحسین و اربعین، اینقدر وابستگیِ شما را شدید میکند که جز با شهادت، آرام نمیشوید؛ مثل شهید سلیمانی
🔘فراموشی وابستگی به خدا انسان را آلوده میکند، باید با نماز، خود را از این آلودگی پاک کنیم
________________
#علیرضا_پناهیان در مسیر نجف به کربلا:
پیادهروی باعظمت اربعین یک عبادت بزرگ است اما برای درک این موضوع، باید ابتدا عبادت را بازتعریف کنیم. ریشۀ عبادت این است که ما به خدا وابستهایم. انسانها حمایتهای خدا را به شکل ابزار و ارتباطهایی در اطرافشان میبینند لذا کمکم خود را نیازمند همین ابزار و ارتباطها میبینند نه نیازمند به منبع اصلی قدرت.
ریشه همه بدیها این است که انسان وابستگی به خدا را فراموش کند و ریشه همه خوبیها این است که خود را وابسته به خدا حس کند. وقتی بزرگ میشویم حس وابستگی را فراموش میکنیم چون فکر میکنیم خودمان امور زندگیمان را پیش میبریم؛ این فکر غلط آغاز همه خطاهای انسان است، اگر نفهمیم وابسته هستیم، دچار غرور و تکبر میشویم و احساس استقلال از خدا پیدا میکنیم.
تواضع نسبت به خدا که در اثر احساس وابستگی ایجاد میشود منشأ همه داراییهای ما و راه دریافت داراییهای بیشتر است. تواضع به خدا یعنی «همه داراییها و همه هستی من وابسته به خداست، اصلاً من چیزی ندارم» وقتی احساس وابستگی به خدا را درک کنید تکبر میرود و تواضع و همه خوبیهای دیگر به جایش قرار میگیرد، آنوقت خدا داراییهایش را به تو میدهد و قدرتهای بالاتر به تو خواهد داد. راهش این است که بدانی به خدا وابستهای و به اقتضاء این وابستگی عمل کنی.
چگونه متوجه وابستگی به خدا بشوم و این وابستگی را در خودم شدیدتر کنم؟ با عبادت؛ یعنی انجام یک فرم رفتاری خاص مثل نماز، شما در یک فرم رفتاری خاص، متوجه وابستگیتان میشوید، وابستگیتان را اعلام میکنید و از روی فکر، عقل و معرفتتان، تواضع میکنید، تا به آغوش کسی که به او وابستهاید پناه ببرید.
عالیترین مثال برای اینکه آدم بدون بلا، عمق وابستگیاش را به خدا بفهمد کربلاست، آنجا که احساس کنید به امامحسین(ع)، به ذکرش، به زیارتش و به اربعینش وابسته هستید.
«أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ فَهُوَ عَلى نُورٍ مِنْ رَبِّه» (زمر،22) کسی که خدا به او شرح صدر داده و نوری از جانب خدا دریافت کرده است میفهمد به خدا وابسته است. او کارهای خوب دیگر را هم قربةً الی الله انجام میدهد تا به خدا نزدیک بشود. شهید سلیمانی به خدا نزدیک بود ولی میخواست با شهادت نزدیکتر بشود. راه اربعین امامحسین، اینقدر وابستگی شما را شدید میکند که شما باید شهید بشوید تا آرام بشوید.
«فَوَيْلٌ لِلْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِكْرِ اللَّه» (زمر،22) کسی که قساوت قلب دارد نماز برایش سخت است چون وابستگی خودش را درک نمیکند. نماز اصلیترین نیاز ما است؛ نمازهای پنجگانه مثل نهر آبی است که انسان روزی پنج بار خودش را در آن بشوید، فراموشی وابستگی به خدا انسان را آلوده میکند، باید با نماز خود را از این آلودگی پاک کنیم. قلب تمیز که قساوت ندارد احساس وابستگی به خدا میکند.
آیا اگر انسان مثل برخی حیوانات باوفا یا مثل برخی دیگر متین و خدمتکار باشد کافی است؟! این حد از اخلاق بدون دین هم بود، وابستگی به خدا چیز دیگری است که یکی از نتایجش اخلاقی مانند وفا و متانت و... است، اینجا باید گفت: چون که صد آمد، یک هم پیش ماست! امامحسین(ع) فرمود اگر دین ندارد لااقل آزاده باشید، جلوی چشم من به خیمهها حمله نکنید؛ شمر را هم میشود به اخلاق حداقلی دعوت کرد. اخلاق حداقلی برای کسانی است که سطح بالای انسانیت را درک نمیکنند.
گریه شما به خاطر مصائب امامحسین(ع) اخلاق حداکثری است. اخلاق حداکثری ناراحتی شما برای غربت امامحسین(ع) است، کمکم این اخلاق به جایی میرسد که نمیتوانید غربت ولی خدا را تحمل کنید و کمکم از غیبت او ناله میزنید. کسی که برای غربت امامزمان(عج) ناله نزند فاقد سطح بالای انسانیت است. کسانی که اخلاق حداقلی داشتند امامحسین(ع) را محاصره کردند و کسانی که اخلاق حداکثری دارند امامحسین(ع) را از غربت خارج میکنند و کار را به دست مهدی او میدهند.
🚩مسیر نجف به کربلا- موکب امام رضا(ع) - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
📢صوت: @Panahian_mp3
@Panahian_text
🔻قدم اول عبادت این است که بفهمیم به خدا وابستهایم
🔻اگر متوجه وابستگی به خدا نشویم وابسته به طاغوت میشویم
📌ابعاد عبادت باعظمت اربعین- ج4
🔘کسی که وابسته به طاغوت باشد، عیبهای طواغیتی مثل آمریکا و انگلیس را نمیبینند
🔘نگو «یا حسین(ع) من عاشق توام» بگو «چون ترسیدم طواغیت مرا به بردگی بکشند آمدم غلام تو بشوم»
🔘 ذکر اهلبیت هم مثل ذکر خدا عبادت است؛ ارادت به امامحسین، سرسپردگی ما را به خدا نشان میدهد
🔘 یکی از وجوه نورانیتی که سفر اربعین پدید میآورد این است که حقیقتِ وابستگی به خدا را درک میکنیم
__________
#علیرضا_پناهیان در مسیر نجف به کربلا:
زیارت باشکوه اربعین یک عبادت باعظمت است. هرکس چیستی، چرایی و انواع عبادت را بیشتر بداند، بیشتر میتواند از فرصت اربعین استفاده کند، این مسیر فقط مسیر سوگواری امامحسین(ع) نیست اینجا یک عبادتگاه بزرگ است. این حرکت، رکوع و سجود و قیام و قعود در مسیر ولیّ خدا و برای خدا است.
عبادت چیست؟ ریشۀ عبادت این است که ما به خدا وابستهایم، وابستگی ما به خدا شدیدتر از وابستگی کودک به پدر و مادر است. باید این وابستگی را بفهمیم، اصول عقاید این است که نسبت خودت را با خدا بفهمی نه اینکه قبول کنی خدا یکی است، خیلیها قبول دارند خدا هست ولی به جهنم میروند. یکی از وجوه نورانیتی که این سفر پدید میآورد این است که آدم حقیقت وابستگی به خدا را درک میکند.
در متون دینی ما اسم وابستگی به خدا عبودیت است، ما عبد خدا هستیم و او مولا، سرپرست و پناه ماست. انسان اساساً وابسته است، اگر متوجه وابستگی به خدا نشویم وابسته به طاغوت میشویم و حدّ وسط هم نداریم. طواغیت امروز در عالم، آمریکاییها و انگلیسیها هستند که با عوامل خودشان اینهمه جنایت کردهاند و اینهمه مومنِ به اهلبیت(ع) را سر بریدند. دشمنان اصلی ما اینها هستند. اما آدمهای وابسته به طاغوت، عیبهای آمریکای رذل و انگلیس خبیث را نمیبینند و برای حرفهای آنها اعتبار قائلاند.
نگو یا حسین(ع)! من عاشق توام، بگو: چون ترسیدم که طواغیت، مرا به بردگی بکشند آمدم غلام تو بشوم، مرا نگهدار و نگذار رذلهای تاریخ، مرا غلام خودشان کنند، بیا یک غلام را از بندگیِ شیطان آزاد کن! زائران و عزاداران امامحسین(ع) که به سوی کربلا میروند، آزادشدههای امامحسین(ع) هستند، اینها آمدهاند بردۀ غیرخدا نباشند.
یا حسین(ع)! ما مضطر تو هستیم، به تو پناه آوردیم و به سوی تو فرار کردیم. بعضیها دچار توهم هستند و فکر میکنند وابستگی و نیاز ندارند و فقط عاشقانه آمدهاند! اگر منظور از «عاشق امامحسین(ع) بودن» این است که به او نیاز نداری، گدای او نیستی، به سمتش فرار نکردی و به او پناه نیاوردی، این خیلی بد است.
«عاقل آن است که از عشق تو دیوانه شود» کسی که گرفتار عشق امامحسین(ع) نشود در واقع عاقل نیست، چون عقل و حکمت اینجاست. اگر معرفت نداشته باشیم نمیفهمیم امامحسین(ع) پناهمان است و ما محتاج امامحسین(ع) هستیم. کسی که خونریزی دارد معطل سر و وضع خودش نمیشود بلکه سر و پا برهنه به سمت بیمارستان میدود، یا امامحسین(ع)! ما با لباس آلوده، بدون آمادگی و باشتاب به سوی تو آمدیم. اصلا خود امامحسین(ع) فرمود کاری که در آن اشتیاق و عجله نداری خیری در آن نیست. ما به خانه امامحسین(ع) آمدیم چون امامحسین(ع) ولی خداست، او باید وابستگی ما را به خدا مُهر بزند و قبول کند.
بعد از اینکه فهمیدیم وابسته و عبد خداییم، قدم بعدی عبادت این است که در مقاطع زمانی و قالب رفتاری خاص درباره وابستگی خودت به خدا با او حرف بزنی. عبادت گاهی ذکر خداست و گاهی ذکر ولی خداست. امامصادق(ع) میفرماید: «إِنَّ ذِكْرَنَا مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ إِنَّا إِذَا ذُكِرْنَا ذُكِرَ اللَّه» (کافی، ج2، ص186) ذکر ما از ذکر خداست، وقتی ما یاد میشویم، خدا یاد میشود.
ذکر امامحسین(ع) هم عبادت است و ارادت به ایشان سرسپردگی ما را به خدا نشان میدهد. یک نحوۀ ذکر امامحسین(ع) را امامصادق(ع) به ما یاد دادند، یکی از اصحاب امامصادق(ع) از بصره پیش ایشان رفت و عرض کرد به دلیل نداشتن امنیت از طرف عوامل حکومت و ناصبیها به زیارت امامحسین(ع) نمیرود. آقا فرمود: «أَ فَمَا تَذْكُرُ مَا صُنِعَ بِه» آیا جزئیات مصائب امامحسین(ع) را یاد میکنی؟ گفت بله، آقا فرمود: «فَتَجْزَع» آیا گریه و بیتابی میکنی؟ گفت بله، امامصادق(ع) فرمود: «رَحِمَ اللَّهُ دَمْعَتَك» خدا اشک تو را رحمت کند. (کامل الزیارات، ص101)
🚩مسیر نجف به کربلا- موکب امامرضا(ع) - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
📢صوت: @Panahian_mp3
@Panahian_text
🔻 اسرائیل طبق روایات «قبل از ظهور» و «توسط ایرانیها» نابود میشود
🔻 با نابودی اسرائیل خواهید دید در کشورهای منطقه چه امنیتی برقرار میشود
📌 اجتماع مردمی بیعت با امام عصر، بهمناسبت آغاز ولایت امامزمان(ع)
🔘چرا جشن امامزمان(ع)، جشن مرگ بر اسرائیل است؟
🔘طبق روایات، قوم قدرتمندی که صهیونیستها را نابود میکنند، ایرانیها هستند
🔘 یابن الحسن، ما پای قدم تو اسرائیل را نابود خواهیم کرد
🔘 تنها ملت و مکتبی که میتواند ادعا کند «آینده برای ماست» ما ایرانیها و پیروان امامزمان هستیم
🔘 بیبندو باری، هرزگی و لیبرال دموکراسی، هیچ کدام در آیندۀ جهان جایی نخواهند داشت
_____________
#علیرضا_پناهیان در اجتماع تجدید بیعت با امامزمان(ع):
خداوند در آیهای از قرآن میفرماید «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولي بَأْسٍ شَديدٍ» (اسراء/5) خلاصۀ تفسیر آیه این است که برای صهیونیستها وقتی وعدۀ ما به سر برسد، بندگانی از خودمان را مبعوث میکنیم که انسانهای بسیار قدرتمندی هستند و میروند صهیونیستها را دانه دانه از خانههایشان بیرون میکشند و انتقام میگیرند و نابود میکنند.
در روایات داریم که از امام صادق(ع) و امام باقر(ع) پرسیدند: این بندگان قدرتمند سختگیری که صهیونیستها را از خانههایشان بیرون میآورند و نابود میکنند، چه کسانی هستند؟ فرمودند: ایرانیها هستند. (هُوَ الْقَائِمُ وَ أَصْحَابُهُ أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ؛ تفسیر عیاشی،ج2،ص281) (فَقَالَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ هُمْ وَ اللَّهِ أَهْلُ قُمَّ؛ کتاب تاریخ قم، ص100)
این نابودکردن اسرائیلیها در آخرالزمان، قبل از ظهور است یا بعد از ظهور؟ در روایت میفرماید: قبل از خروج قائم، ایرانیها اسرائیل را نابود میکنند. (قَوْمٌ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ قَبْلَ خُرُوجِ الْقَائِمِ ع؛ کافی،ج8،ص206)
جشن امامزمان(ع)، جشن مرگ بر اسرائیل است. حالا برای ما سطل آشغال آتش میزنند! ممکن است بگویند: شما دارید جشن امامزمان(ع) برگزار میکنید، به اسرائیل چهکار دارید؟ وقتی اسرائیل در این منطقه نابود بشود، شما خواهید دید که در تمام کشورهای منطقه، چه امنیتی برقرار بشود. در تمام جوامع اسلامی، چه آرامشی برقرار بشود.
ما از همین الان تقاضا میکنیم که همه، از خانههای اسرائیلیها فاصله بگیرند، کسی به سمت آنها نرود، چون دیگر چیزی به نابودی آنها نمانده است. یابن الحسن، ما پای قدم تو اسرائیل را نابود خواهیم کرد.
نخست وزیر قبلی اسرائیل میگوید: ایران اینقدر پرقدرت شده که دیگر شما نمیتوانید با نیروی نظامی به جنگ او بروید، بلکه با اینترنت و فضای مجازی و ایجاد کردن بیبندو باری به نابودی ایران فکر کنید...بیچارهها تمام انرژی خودشان را گذاشتند حتی کمحجابهای ما هم حاضر نشدند، دست از حجاب خودشان بردارند.
ایران کشوری است که به تاریخش افتخار میکند، و از آن مهمتر، به آیندهاش افتخار میکند که در روایات آمده است بعد از ظهور، فرمانداران جهان، ایرانیها خواهند بود. ما پنهان نمیکنیم، ما امامزمانی هستیم و تمام ملتهای آزادۀ جهان، افتخار میکنند به این روایات که ایرانیها سروران عالم باشند.
طبیعی است که تمدن رو به اضمحلال غرب، در مقابل ما دست و پا بزند و مقاومت کند، طبیعی است که بخواهد لحظههای جان دادنِ خودش را به تأخیر بیندازد، آنها دیگر راهی جز نابود شدن در مقابل ما ندارند.
ای مردم، بیشتر یاد امام زمان(ع) بکنید، دیگر تا این صبح مسرتبخش، چند قدم بیشتر باقی نمانده است. کسی غیر از ما آینده ندارد، بیبندو باری، هرزگی، لیبرال دموکراسی و تمام مکتبهای سیاسی که در عالم، عرض اندام کردهاند، اینها هیچ کدام در آینده جایی نخواهند داشت.
به شما مژده بدهم، تنها ملت و تنها مکتبی که در عالم امروز فریاد میزند و میتواند ادعا کند که آینده برای ماست، ما ایرانیها و پیروان امام زمان هستیم. هیچ روشنفکری، هیچ سیاستمداری، هیچ فرهنگی، هیچ فکری در عالم، حتی ادعای این را ندارد که آینده از آنِ ما است، ما ادعا داریم و این ادعا را محقق خواهیم کرد، همانطور که تا کنون محقق کردهایم.
هرکسی برای امام زمان کار میکند، یعنی برای آینده دارد کار میکند. اما دربارۀ گذشته هم یک جمله عرض کنم، در همین روایات، پای این آیۀ قرآن که ایرانیها، صهیونیستها را قبل از ظهور از بین میبرند، آمده است که ایرانیها در انتقام خون حسین(ع)، صهیونیستها را نابود خواهند کرد (وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً قَالَ قَتْلُ الْحُسَيْنِ ع فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما فَإِذَا جَاءَ نَصْرُ دَمِ الْحُسَيْنِ ع بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ؛ کافی،ج8،ص206)
🚩میدان امامحسین تهران؛ جشن بیعت با امامزمان-۱۴۰۱/۰۷/۱۴
📢صوت: @Panahian_mp3
👈🏻 متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/7477
@Panahian_text
🔻 کدام منافقین را طبق آیه قرآن میشود معرفی و رسوا کرد؟ منافقینی که در جامعه دوقطبی ایجاد کنند
🔻 شورای نگهبان تا کِی میخواهد با خباثت دوقطبیسازی در کشور مماشات کند؟
📌 مراسم وداع با پیکر شهید فتنۀ اخیر در قم-قسمت اول
🔘 یک فرقۀ سیاسی سالهاست که جامعه ما را به دوقطبی اصلاحطلب و اصولگرا تقسیم کرده؛ خودش را اصلاحطلب میداند و تمام جریانهای کشور را اصولگرا
🔘 باندهای سیاسی هم در جامعه ما رسماً به این دوقطبی کاذب، دامن میزنند
🔘 برای پیشرفت کشور باید کسانی که در دوقطبیسازی نقش داشتند، از صحنۀ عقلای جامعه حذف بشوند
🔘 یک نمایندۀ مجلس که خودش آذریزبان است و عالیترین پستها را داشته میگوید «در این کشور آذریزبانها را تحویل نمیگیرند!» میخواهد دوقطبی فارس و آذریزبان درست کند
______________
در این فتنۀ اخیر که تکفیریها، تروریستهای منافق و کومله حضور داشتند، موجب شد بعضیها رسوا بشوند. البته خیلیها هم اشتباه کردند و میشود از اشتباه آنها گذشت اما از جنایت تروریستها و بسترسازی منافقین، نمیشود گذشت.
امیرالمؤمنین(ع) میفرمود «پای رکاب پیامبر، منافقینی بودند و پای رکاب من هم هستند» اما حضرت آنها را افشا نمیکرد. رسولخدا(ص) حتی منافقینی که قصد ترور ایشان را داشتند، افشا نکرد.
آیا هیچ نوع منافقی را نمیشود معرفی کرد و به مردم نشان داد و افشا کرد؟ بر اساس قرآن و سیرۀ نبوی، کدام منافقین را میشود معرفی کرد و گفت «او منافق است»؟
نفاق اعتقادی یا نفاق اخلاقی، معمولاً شامل حال افشاگری در قرآن نمیشود. اما منافقینی که در جامعه، دوقطبی کاذب و مضر ایجاد کنند، در قرآن افشا شدهاند؛ با سورۀ منافقین! این نفاقِ اجتماعی است. محور سورۀ منافقین، افشای عبداللهبن اُبی است جامعه را دوقطبی کرد.
چرا رسول خدا در خطبۀ غدیر، کسانی را که همعهد شده بودند بعد از ایشان، مسیر را منحرف کنند، افشا نکرد؟ چرا منافقینی که ماندند و بعداً بچههای پیامبر را قطعه قطعه کردند افشا نشدند ولی منافقینی که جامعه را دوقطبی کردند، افشا شدند؟
آیا نفاق از جنس دوقطبیکردن جامعه، خطرش بیشتر از نفاق از جنس کشتن اهلبیت پیغمبر است؟ چرا در جامعۀ ما این منکر، دیده نمیشود؟ چرا صدای و سیمای ما به دوقطبیکردن جامعه رسمیت میبخشد؟ چرا از دوقطبیسازها برای بحث و گفتگو دربارۀ قانون حجاب دعوت میشود؟
یک فرقۀ سیاسی سالهاست که در کشور ما جامعه را به دوقطبی اصلاحطلب و اصولگرا تقسیم کرده؛ اینها نام خودشان را اصلاحطلب گذاشتند و نام کلّ ملت و غیر خودشان را اصولگرا گذاشتند. زشتیِ کار اینها در سورۀ منافقین باید دیده بشود.
شورای نگهبان تا کِی مماشات میکند با خباثت دوقطبیسازی در کشور که راه پیشرفت کشور را سد کرده، راه انتقاد را بسته، راه گفتگو را بسته، تنشها را در جامعه افزایش داده و هر مشکلی را تبدیل به یک تنفر فزایندۀ اجتماعی کرده است؟
ما حزب به معنای درست کلمه در جامعه نداریم بلکه باند سیاسی داریم؛ این باندهای سیاسی هم رسماً به دوقطبی غلطی که لقلقۀ زبانها شده دامن میزنند. لذا در این کشور مشکلات تبدیل میشوند به بحران، نارضایتی تبدیل میشود به نفرت و گفتگوی انتقادی ممنوع میشود و تبدیل میشود به توهین.
چه چیزی راه گفتگوی سالم برای رفع مشکلات را بسته است؟ دوقطبی کاذب. اگر این دوقطبی نبود همین موضوع حجاب نه مسئلۀ حادی میشد، نه فوت این مرحومه اینقدر تنشزا میشد.
یکی از خبیثترین افراد دوقطبیساز، علنی گفته است که «ما از این فرصت باید استفاده کنیم و در انتخابات بعدی بیاییم بالا!» این همان نفاقی است که با قرآن افشا میشود و بدتر و مضرتر از نفاقی است که بچههای پیغمبر را میکشد.
باید در کشوری که در حال پیشرفت است ریشۀ دوقطبیسازی نابجا سوزانده بشود و تمام کسانی که در دوقطبیسازی نقش داشتند، بهعنوان لکۀ ننگی در پروندۀشان از صحنۀ عقلای جامعه حذف بشوند.
نمایندۀ مجلسی داریم که خودش آذریزبان است و سی سال است عالیترین پستهای کشور را دارد ولی میگوید: «در این کشور آذریزبانها را تحویل نمیگیرند!» میخواهد دوقطبی فارس و آذریزبان درست کند. درحالیکه رهبر این کشور آذریزبان است و روز شعر فارسی هم روز شهریار آذریزبان است و همین الان خیلی از آذریزبانها پستهای عالی کشور را دارند.
خُب وقتی شورای نگهبان چنین فردی را تأیید میکند، او هم راحت میگوید: قبل از انقلاب از اسلام حرفزدن راحتتر بود! یعنی دویست و پنجاه هزار شهید برای چه دادیم؟ بی فایده بوده؟ بعد میآید به غلط، به نهجالبلاغه تمسک میکند. چنین کسی باید به دست قانونی که اجرا نمیشود سپرده بشود.
🚩 مسجد اعظم قم-وداع با پیکر شهید فتنه اخیر - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
@Panahian_text
🔻 دین برای شراب و قمار آنقدر حساسیت ندارد که برای تفرقۀ در جامعه حساسیت دارد
🔻 امیرالمؤمنین(ع): کسی که به شعار تفرقه دعوت میکند او را بکشید ولو زیر عمامۀ من باشد
📌 مراسم وداع با پیکر شهید فتنۀ اخیر در قم-قسمت دوم
🔘 برخی عمامه بهسرها در این فتنه، زود موضِع غلط گرفتند اما دربارۀ آشوبها و قتل شهدای فتنه سکوت کردند
🔘 از هنرمند و ورزشکاری که از احکام اسلام خبر ندارد، انتظاری نیست اما عالم دینی چرا باید به تفرقه دامن بزند و امنیت جامعه را بههم بزند؟!
______________
برخی از عمامه بهسرها در این فتنۀ اخیر، قسمتی از کلام امیرالمؤمنین(ع) را در اطلاعیۀ ضدّ نظام و تفرقهافکنشان نوشتند و گفتند: امیرالمؤمنین فرمود که ظلم به یک دختری را اگر کسی بشنود و بمیرد حق دارد!
امیرالمؤمنین(ع) نفرمود که غارت آن گوشواره، طلب مرگ دارد، بلکه فرمود: بیتفاوتی در مقابل غارتگران، آرزوی مرگ دارد. یک جایی دختری را غارت کردند و دیگران در مقابل این تروریستهای غارتگر ساکت بودند و دفاع نکردند. اگر کسی از این بیتفاوتی بمیرد حق دارد.
اگر یک بیسوادی از نهجالبلاغه سوءاستفاده کرد بر او حرجی نیست؛ عمامهبهسر چرا باید از نهجالبلاغه بد برداشت کند؟ برخی عمامه بهسرها در این فتنه، زود موضِع غلط گرفتند اما دربارۀ غارت و آشوب و شهادت امثال این شهید، سکوت کردند. طبق کلام امیرالمؤمنین(ع) این سکوت عمامه بهسرها در برابر ظلمی که به این ملت و به این شهیدان میشود را اگر کسی ببیند و آرزوی مرگ کند حق دارد.
برخی عمامه بهسرها هستند که دستور قتل آنها را امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه داده است. میفرماید: با جمعیت و با مردم باشید، دست خدا با جماعت است و از تفرقه پرهیز کنید. «وَ إِيَّاكُمْ وَ اَلْفُرْقَةَ» بعد میفرماید: کسی که به شعار تفرقه دعوت میکند او را بکشید ولو زیر عمامۀ من باشد «فَاقْتُلُوهُ وَ لَوْ كَانَ تَحْتَ عِمَامَتِي هَذِهِ» (نهجالبلاغه/خطبه127)
حضرت امام بیش از هزار مرتبه در سخنرانیهایشان به وحدت دعوت کردهاند ولی ما عمامه بهسرهایی داریم که رسماً به تفرقه دعوت میکنند! کجای دنیا مردم را علیه نیروی انتظامی و نیروهای نظمبخش جامعه تشجیع میکنند؟ آیا این کار از یک عالم دینی باید سر بزند؟ چه کسی فضا را داغ کرد تا امثال این جوان به شهادت برسند؟ بر هنرمند و ورزشکار و افرادی که چهبسا از احکام اسلامی خبردار نباشند، حرجی نیست اما یک عمامه بهسر چرا باید این کار را بکند؟
چرا در حوزه، کسی باید بیاید مردم را به تفرقه دعوت کند؛ آنهم تفرقه از جنس اپوزسیون شدن در مقابل نظام؟ یعنی از وقیحانهترین حالتش! ریشۀ مشکلات ما اینها است. همیشه تفرقه را در جامعه، داغ نگه میدارند و با هر حادثهای دوباره میآیند روی موجش سوار میشوند. یک عالم دینی این کار را نمیکند.
عالم دینی سرسپردۀ هیچ جناحی نیست. عالم دینی نباید به تفرقه دامن بزند چون خطر کلام امیرالمؤمنین(ع) او را میگیرد. از عالم دینی انتظار نمیرود که امنیت جامعه را بههم بزند.
اگر جامعه آرام باشد، وقتی یک مشکلی در جامعه پیش بیاید، آن را حلّ میکنیم. ولی اینها هیچوقت نمیخواهند مشکلات حل بشود. در یک فضای آرام که دوقطبی نباشد، هر مشکلی در اقتصاد و مدیریت کشور و مشکلاتی از جنس رانتخواری، ضعف مدیران و ناصحیح بودن قوانین، همه حلشدنی است.
چه وقت میشود دربارۀ هر قانونی از جمله قانون حجاب، صحبت کرد؟ وقتی که جامعه آرام شد و دوقطبی از بین رفت. نه وقتی که کومله میخواهد امنیت ما را از بین ببرد؛ کوملهای که هنرش این است که با موزاییک سر میبرد و اصلاً مال کردستان هم نیست بلکه مال استان دیگری است و تا دلت بخواهد از کُردها هم کشته است.
از ائمۀ محترم جمعه گله دارم که چرا سورۀ منافقین را-که علیه دوقطبیسازی و تفرقه است- در فرهنگ جامعه جا نمیاندازند؟ بگذارید همۀ جوانهای ما بدانند که دین برای عرق و شراب و قمار و خیلی از محرّمات آنقدر حساسیت ندارد که برای تفرقۀ در جامعه حساسیت دارد.
ما منتظر امامزمان(ع) هستیم تا این منافقین ذلیل و نابود بشوند «تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ» البته در آن زمان هم نفاق اعتقادی و اخلاقی داریم ولی نفاق اجتماعی نهتنها نداریم بلکه بر اساس روایات، کسی که ذرهای بهسوی نفاق اجتماعی برود، حضرت مهدی(ع) دستور قتل او را خواهد داد و این فرمان امیرالمؤمنین(ع) را اجرا خواهد کرد. چرا؟ چون همۀ جامعۀ بشری توجیه هستند و میفهمند که تفرقه افکندن چه پدیدۀ شومی است و زشتترین نوع تفرقه افکندن هم «دوقطبیسازی» است..
🚩 مسجد اعظم قم-وداع با پیکر شهید فتنه اخیر - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
@Panahian_text
🔻چرا اشتیاق جوانها برای زیارت اربعین با همۀ سختیهایش، بیش از اشتیاق به نماز است؟
🔻اگر برداشت مردم از عبادت، درست باشد نوجوانها را بیش از پیرمردها در مساجد میبینیم
📌ابعاد عبادت باعظمت اربعین- ج۵
🔘 عبادت یعنی انرژی گرفتن مستقیم از خدا
🔘 اگر منشأ اصلی قدرت را به نوجوان معرفی کنیم، خودش به سمت خدای قادر میرود
🔘 عبادت تغذیه از قدرت خداست؛ وابستگیات را به خدا ابراز کن تا خدا به تو انرژی بدهد، مثل موبایلی که شارژ میشود
🔘برخی از عبادتها، حرفزدن مستقیم با خداست و برخی رعایت ادب نسبت به ولیّ خداست؛ مثل زیارت
🔘 علامت صداقت ما در تواضع به خدا «تواضع به ولیّ خدا» است
__________
#علیرضا_پناهیان:
در اربعین میبینید که جوانها چقدر با اشتیاق حضور پیدا میکنند؛ با همۀ سختیهایش که خیلی بیشتر از سختی نماز خواندن است. درحالیکه نماز و عبادت، چیزی از جنس همین پیادهروی اربعین است زیارت اربعین درواقع یک عبادت باعظمت است.
یکی از عجایب زمانۀ ما این است که افراد در سن دانشآموزی، زیاد با عبادت ارتباط برقرار نمیکنند. میگویند خیلی از دبیرستانیها علاقۀ چندانی به نماز ندارند. اگر برداشت و تلقی از عبادت و نماز درست باشد در مسجدها بیشتر از پیرمردها، نوجوانها را خواهید دید.
اساساً طرز آموزش دین، با اشکالاتی مواجه است که موجب چنین وضعیتی شده. بدون توجه به «نیاز انسان به خدا» وجود خدا را اثبات میکنیم و بعد به جوان میگوییم «به این خدا تواضع کن!» حرفهایی که او درباره خدا میشنود به نیازهای روانشناختی بالفعل جوان ربطی ندارد لذا به دلش نمینشیند و یک تصور بیمزه و بیروح نسبت به عبادت پیدا میکند.
عبادت یک فرصت است که مستقیماً از قدرت خدا تغذیه کنید، وابستگی خودتان را به خدا بفهمید و این وابستگی را ابراز کنید و خدا در بستر فهم شما نسبت به این وابستگی، از خداییِ خودش به شما بدهد، مثل موبایلی که شارژ میشود و انرژی میگیرد.
ما موجودات محتاجی هستیم که بدون اتصال به منبع قدرت، ضعیف هستیم. ما قبل از اینکه خدا را بشناسیم دنبال قدرت میگردیم؛ از حدود پنج شش سالگی میفهمیم پدر و مادر قدرت مطلق نیستند، همان موقع به جای نشاندادن کارتون ابرقهرمانهایی که کارهای خارقالعاده میکنند باید منشأ اصلی قدرت را به انسان معرفی کنند، آنوقت، تخیل نوجوان به طرف خدای قادر مطلق میرود.
معرفت و اعتقاد در اصل این است که خدا را با قدرتش به بچه معرفی کنید، به او بگویید شما میتوانید با کارهای خوب، بهطور غیرمستقیم از این منبع قدرت، انرژی بگیرید، اما وقتی به نماز میایستید، مستقیماً از خدا انرژی میگیرید، عبادت یعنی انرژی گرفتن مستقیم از خدا. وقتی ذکرهای خاصی را با رعایت آدابی خاص بگوییم، سیممان وصل میشود و شارژ میگیریم، این میشود عبادت.
کسی که تصور میکند مستقل است، طبیعتاً متکبر میشود، طبق روایت، فلسفۀ نماز، پاک شدن از تکبر است (تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر) ما خیلی زود متکبر میشویم پس باید روزی پنج بار نماز بخوانیم تا تکبرمان را از بین ببریم. همین که حس میکنیم وابسته نیستیم، این تکبر است.
ربط عبادت با اهلبیت(ع) چیست؟ عبادت دو مدل دارد، عبادتهایی که حرف زدن مستقیم با خداست و عبادتهایی که ادب نسبت به ولی خداست. زیارت اولیاء خدا هم عبادت است و اگر پیاده به زیارت کربلا بروی، هر قدمش معادل یک حج است.
چرا عظمت این زیارت از حج بالاتر است؟ چون ممکن است به خدا تواضع کنید ولی دروغ بگویید، دلتان متواضع نباشد، ممکن است آدم همۀ عمرش نماز بخواند اما تکبرش نسبت به خدا از بین نرفته باشد، انسان افتادهحالی میکند چون زور خدا زیاد است ولی اگر بتواند از آن هم فرار میکند، او تسلیم شده اما هنوز ایمان در قلبش نیامده است.
ابلیس ششهزار سال عبادت کرد اما تواضع در جانش نرفت لذا در امتحان سجده به آدم، مردود شد. پس مواظب باش عبادتهایت دروغین نباشد. از کجا بفهمیم تواضعمان به خدا راست است یا دروغ؟ اصلیترین آزمایش صداقت ما در عبادت و تواضع به خدا این است که به ولیّ خدا تواضع کنیم.
تواضع به ولیّ خدا نشان میدهد که قدرت خدا را قبول کردهایم، خدا بخشی از قدرتش را در ادارۀ حیات ما به جانشین خود میدهد. امامزمان(ع) در شب قدر باید رزق بندگان را امضا کند چون او خلیفهالله و جانشین خداست، شما نمیتوانید امامزمان(ع) را دور بزنید و سراغ خدا بروید!
علامت صداقت ما در تواضع به خدا، تواضع به ولیّ خداست، لذا لازم است باادب، درِ خانه ولیّ خدا برویم، قرآن میفرماید: پیغمبر را باادب صدا بزنید، صدای خودتان را نزد ایشان بالا نبرید (لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ) کسانی که به پیامبر احترام میگذارند تقوای قلب دارند که عالیترین نوع تقواست.
🚩مسیر نجف به کربلا- موکب امام رضا(ع)- 1401/06/18
📢صوت: @Panahian_mp3
@Panahian_text
🔻چگونه حس وابستگی و میل تقرب به خدا را در خودمان بیدار کنیم؟ با رعایت ادب در عبادت
🔻 برای اینکه وابستگی و محبتت به امامحسین بیشتر بشود، احترام ایشان را بیشتر رعایت کن
📌ابعاد عبادت باعظمت اربعین- ج۶
🔘 رعایت احترام و ادب به ولیّ خدا، عبادت خدا است
🔘خداوند به رعایت ادب نسبت به ولیّ خدا، خیلی اهمیت میدهد
🔘 وقتی پیاده به زیارت میروی و به اهلبیت احترام میگذاری، درواقع خدا را عبادت میکنی
🔘 نزدیک شدن به امامحسین(ع) از جنس «قربةً الیالله» است که در نماز میگوییم
🔘 وقتی مزۀ قرب به امامحسین(ع) را میچشی، توجه کن که مزۀ عبادت هم همین است
_____________
#علیرضا_پناهیان در مسیر نجف به کربلا:
عبادت یعنی احساس وابستگی، میل به نزدیک شدن به منبع قدرت و انرژی گرفتن از آن در قالب ذکرها و رفتارهای مشخص. امام معصوم هم که ولی و خلیفه خدا است، خودش انرژیدهنده است؛ مخصوصا امامحسین(ع). نزدیک شدن به امامحسین(ع) از جنس همان قربةً الیالله است که در نماز میگوییم.
دوست داشتنِ «قرب به خدا» یعنی میخواهیم از او قدرت، رحمت و مهربانی بگیریم. امامحسین(ع) هم به ما قدرت و رحمت میدهد؛ رهبر انقلاب فرمود «شهدا مظهر قدرت یک ملت هستند» لذا میتوان گفت سیدالشهداء(ع) مظهر بالاترین قدرتی است که یک انسان میتواند دریافت کند. قدرت رزمندگان مقاومت در مقابل دواعش، از قدرت امامحسین(ع) بود. رحمت امامحسین(ع) را هم در مسیر اربعین میبینید و میچشید.
وقتی بهخاطر خدا به زیارت حرم امامحسین(ع) میروید و به اهلبیت(ع) احترام میگذارید، در حقیقت خدا را عبادت میکنید و خدا به عبادتی که احترام به ولی خدا است، خیلی اهمیت میدهد.
حس عمیق عبادت، وابستگی و میل به تقرب است؛ چگونه میشود این حس را پیدا کرد؟ اینقدر ادب را رعایت کنید تا حس وابستگیتان بیدار بشود و خدا قدرت و عظمت خودش را به شما بفهماند. اگرچه درک عظمت خدا، خیلی مهم است اما سخت نیست. همه میتوانند با رعایت احکام، مودبانه نماز بخوانند.
حس تقرب به خدا، نیاز به سیر و سلوک دارد اما دربارۀ امامحسین(ع) بدون اینکه سیر و سلوک کرده باشیم، دوست داریم نزدیک ایشان باشیم، این عبادت یک استثناء است چون ما سیر و سلوک نکردیم تا به امامحسین(ع) نزدیک بشویم، بلکه ایشان با تحمل مصائب فراوان، خودش را به قلب ما رسانده است؛ «خیلی حسین(ع) زحمت ما را کشیده است»
وقتی مزۀ قرب به امامحسین(ع) را میچشید، توجه کنید که مزۀ عبادت هم همین است. انگار امامحسین(ع) میخواهد به ما بفرماید: وقتی با اینهمه زحمت، بهسوی من آمدید، با یک زحمت مختصر، میتوانید وابستگی خودتان را به خدا ببینید و نمازتان را قشنگ کنید.
پُرادبترین عبادت، حج است و اگر آداب حج را اجرا نکنید مجازات هم دارد. خداوند در سوره حج، اسم رعایت آداب حج را تعظیم شعائر میگذارد و میفرماید: «وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» (حج،23) هرکس شعائر الهی را تعظیم کند، از تقوای قلب اوست، مقام تقوای قلب، خیلی بالا است چون قلب مرکز وجود انسان است.
قرآن احترام و ادب نسبت به پیامبراکرم(ص) را هم ناشی از تقوای قلب میداند و میفرماید: صدايتان را بلندتر از صداى پيامبر نكنيد و همانطور که باهم بلند سخن مىگوييد با او بلند سخن نگوييد، مبادا اعمالتان تباه شود. (لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ...أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ ؛ حجرات،2)
آنهایی که صدایشان را نزد پیامبر بالا ببرند کل خوبیهایشان نابود میشود و آنهایی که صدایشان را پایین بیاورند، کسانی هستند که خدا به آنها تقوای قلب داده است، آنجا ثواب بیادبها را نابود میکند و اینجا گناهان باادبها را نابود میکند.
آقای بهجت میفرمود برنامه اربعین جزء مصادیق تعظیم شعائر خدا است یعنی زیارت اربعین و رعایت ادب نسبت به امامحسین(ع)، احترام نسبت به نشانههای خداست. هرکس میخواهد نسبت به امامحسین(ع) بیشتر حس وابستگی و محبت کند بیشتر نسبت به امامحسین(ع) و آنچه مربوط به ایشان است مثل زائران آن حضرت، ادب را رعایت کند.
همۀ امامان ما شهید شدند اما چرا ما باید برای امامحسین(ع) اینقدر غوغا بهپا کنیم؟ چون به امامحسین(ع) بیادبی کردند. میدانید نتیجه بیادبی چه بود؟ اغلب کسانی که به کربلا آمده بودند قصد جدی برای قتل امامحسین(ع) را نداشتند اما چون نسبت به امامحسین(ع) بیادبی کردند قاتل امامحسین(ع) شدند، و هر کسی ادب را رعایت کرد، نجات یافت.
🚩مسیر نجف به کربلا- موکب امام رضا(ع)- ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
📢صوت: @Panahian_mp3
@Panahian_text