📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۵ - قسمت اول
💠 فاجعهبار بودن تلقی فردی از دین
💠 ضرورت بیان آثار اجتماعی دین
💠 زبان مناسب برای گفتگو با نوجوان دربارۀ دین
💠 برخی عوارض «اجتماعی ندانستن دین»
💠 درک اهمیت امامت با تلقی اجتماعی از دین
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
فاجعهبار بودن تلقی فردی از دین
ما معمولاً دین را با اصول عقائد شروع میکنیم. این روش ناخواسته القا میکند که دین یک امر فردی است، درحالیکه دین بهشدت اجتماعی است. تلقی فردی از دین فاجعهای است که همین امروز داریم در آن زندگی میکنیم. دین سهمیۀ کمی در انتخابات ما دارد، درحالیکه سهمیۀ دین در جامعۀ ما خیلی بالا است. حدود هفتاد درصد افراد در عزاداریهای عاشورا شرکت میکنند یا دوست دارند شرکت کنند، اما همه این افراد در انتخابات شرکت نمیکنند. در اسلام نابی که امام خمینی(ره) معرفی میکند، بالاترین گناه کبیره عدمشرکت در انتخابات است ولی برداشت عمومی از دین اینطور نیست، حتی به منِ طلبه میگویند چرا دربارۀ انتخابات و مسائل سیاسی حرف میزنی؟!
ضرورت بیان آثار اجتماعی دین
بیایید به شیوۀ قرآن حرف بزنیم. قرآن وقتی میخواهد مخاطبش را به دینداری متقاعد کند از تاریخ اقوام و نحوۀ برخورد آنها با انبیاء سخن میگوید. شهید صدر با برداشت از قرآن میگوید انسان اهل محسوسات است، باید اول حسّ او را تحریک کرد. تاریخ و مسائل اجتماعی همین محسوسات است. ایشان میفرماید صدر اسلام که مردم خودشان را فدای پیغمبر(ص) میکردند، ریشهاش ایمان به مبدأ و معاد نبود؛ ریشهاش دیدن آثار اجتماعی وجود پیغمبر در زمان خودشان بود. ایشان میفرماید در آخرالزمان که دینداری سخت میشود باید به بیان آثار اجتماعی دین پرداخت. ما هنوز این کار را شروع نکردیم.
قرآن -که متن اصلی دین است - در تربیت انسانها بیشتر به تاریخ توجه دارد، یک دلیلش اجتماعی بودن تاریخ است. قرآن به تاریخ سلاطین نپرداخته، حتی به تاریخ انبیاء هم بسنده نکرده، بلکه از تاریخ اقوام بحث کرده است. وقتی شما با تاریخ تربیت شوید، به یک عنصر اجتماعی تبدیل میشوید.
زبان مناسب برای گفتگو با نوجوان دربارۀ دین
اگر خواستید با یک نوجوان از دین صحبت کنید، بگویید آیا تو میخواهی عضو گروه پیغمبر بشوی؟ این زبان نوجوان است، نه مباحث اعتقادی، اخلاقی و حتی عرفانی؛ چون نوجوان گروهگرا است و میخواهد عضو گروه بشود. زندگی اجتماعی دردسرساز است، راحتی را از انسان میگیرد. ما سعی میکنیم دینداری فردی را برای جوانهایمان جا بیندازیم، درحالیکه شیرینی زندگی اجتماعی زیر سایۀ دین بیشتر است، اگرچه سختتر است.
برخی عوارض «اجتماعی ندانستن دین»
چرا جا انداختن حجاب برایمان سخت است؟ چون اجتماعی بودن دین را جا نینداختیم. چرا در سیاستمداران و مدیران جامعه افراد مشکلدار پیدا میکنیم؟ چون زندگی اجتماعی را بلد نیستیم. اگر ما بخواهیم اجتماعی زندگی کنیم، نهایتاً کارمندی زندگی میکنیم ولی زندگی کارمندی با زندگی اجتماعی دینی فرق دارد.
درک اهمیت امامت با تلقی اجتماعی از دین
امامت و ولایت، اصل و اساس دین است. اکثر شیعیان نمیدانند چرا امامت مهمترین امر دین است؛ چون تلقی اجتماعی از دین ندارند. وقتی انسان از فردیت بیرون بیاید و اجتماعی شود و مثل یک رهبر نسبت به جامعه احساس مسئولیت کند، میفهمد که چرا امامت از نماز هم مهمتر است.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 حسینیۀ امابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۲۰
@Panahian_text
📌 برنامه زمانه، شبکه ۲، شهادت سید حسن نصرالله/ بخش اول
💠 لزوم توجه به ابعاد معنوی شهادت
استاد #علیرضا_پناهیان:
در گفتگوهای فراوانی که صورت میگیرد از برخی ابعاد معنوی شهادت غفلت میشود، قرآن کریم در آیۀ ۱۵۶ سورۀ آلعمران، خیلی واضح موضوع را روشن میکند و میفرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ كَفَرُوا» ای مؤمنین! مانند کافران نباشید. از چه جهت؟ «و َقَالُوا لِإِخْوَانِهِمْ إِذَا ضَرَبُوا فِي الْأَرْضِ أَوْ كَانُوا غُزًّى لَّوْ كَانُوا عِندَنَا مَا مَاتُوا وَ مَا قُتِلُوا» مانند کافران نباشید که در مورد برادران خودشان میگویند اگر نزد ما مانده بودند و به میدان جهاد نمیرفتند نمىمردند و کشته نمیشدند.
خداوند متعال این سخن را که بگوییم اگر فلانی به جهاد نرفته بود، الآن سالم پیش ما نشسته بود کافرانه میداند؛ چون مرگ دستِ خدا است. کسی که شهادت را در آغوش میگیرد، در واقع نوع مرگ خودش را انتخاب کرده است. البته خیلی از مسائل را هم باید در جای خود بررسی کرد؛ مانند اینکه آیا ما میتوانستیم وظیفۀ خود را بهتر انجام بدهیم تا ایشان به شهادت نرسد.
نمیخواهم در این تحلیل نقش دشمن را حذف کرده و یا میزان تقصیر و قصور احتمالی را فراموش کنم. همچنین اینکه ما باید از دشمن انتقام بگیرم، به جای خودش محفوظ است.
همۀ آن عوامل را هم که بررسی کنیم، شهادت در مورد زمان مرگ تغییری ایجاد نمیکند. ما باید این آرامش را داشته باشیم. حیف نبود مرگ این سید بزرگوار به شهادت ختم نشود!؟ و با مرگ خودش که در متنِ چنین شهادتی بود این آثار عظیمی را به جا نگذارد!؟ خدا میفرماید اگر شما به عوامل و اسباب بهطور مطلق نگاه کنید و به ماجرای تقدیر مرگ و شهادت نگاه نکنید، و بگویید «اگر او به جهاد نرفته بود، الآن زنده بود» سخن شما کافرانه خواهد بود. اینجوری نباید نگاه کنیم.
در مورد این سلسلۀ شهیدان شصتوسهساله یعنی سیدحسن نصرالله، اسماعیل هنیه، شهید رئیسی و حاج قاسم که همگی شصتوسهساله بودند، باید گفت واقعاً نوری در وجودشان بود که البته این زمان، وقت مرگ طبیعیشان بوده است. در یک سوی قلبمان به تقدیر الهی آرام هستیم، اگر ایشان مثلاً با یک بیماری، فوت کرده بود ما خوشحالتر بودیم؟ نه؛ ما باید بدانیم توفیق عظیم و لیاقتهایی که اینها دارند نوع مرگشان را از مرگ طبیعی به شهادت و آثار با عظمتی که دارد، تغییر میدهد.
ابن ابی الحدید از امیرالمؤمنین(ع) نقل میکند که فرمود: «مَن لَم یُقتَل ماتَ؛ هرکس کشته نشود میمیرد.» (شرح نهجالبلاغۀ، ج۱، ص۳۰۶). پس ما بررسیهایمان را با آرامش انجام میدهیم. البته این آرامش معنایش این نیست که اندوه نداشته باشیم. اباعبدالله الحسین(ع) در صحرای کربلا برای شهدا اشک میریختند درحالیکه ساعاتی بعد به آنها ملحق میشدند. این اشک به جای خود، آن پیگیری تقصیرها و قصورها به جای خود، این ایمانِ به معنای شهادت و به بُعد تقدیری شهادت هم به جای خود. این ایمان به آدم واقعاً آرامش میدهد و آدم را خوشحال میکند.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 شبکه۲، شهادت سید حسن نصرالله - ۱۴۰۳.۰۷.۰۷
@Panahian_text
📌 برنامه زمانه، شبکه ۲، شهادت سید حسن نصرالله/ بخش دوم
💠 آثار و نتایج شهادت سید حسن نصرالله
استاد #علیرضا_پناهیان:
شهادت شهید سید حسن نصرالله برکاتی هم دارد که اگر به مرگ طبیعی از دنیا میرفت، شاید ما دستمان به هیچکدام از این برکات و نتایج نمیرسید.
۱- ترویج فرهنگ شهادت
یکی از الطاف خفیۀ الهی و آثار بابرکت این شهادت، ترویج فرهنگ شهادت است. وقتی امام خمینی(ره) قطعنامه را پذیرفت، فرمود: «خدا سفرۀ شهادت را از بین عاشقانِ شهادت جمع نکند.» امام برای ناامنی یا از دست دادن جوانها و خوبها دعا نکرد، امام مرگ را باور داشت و دوست نداشت همۀ مرگها، مرگِ طبیعی باشد. امام دوست داشت امنیت در سطح بالا باشد، ولی در کنارش، برای هم شهادت دعا کرد.
اولین کاری که شهادت این شخصیت محبوب کرد، انتشار فرهنگ شهادت بود. این محبوبیت موجبِ نشر فرهنگ شهادت است. فرهنگ شهادت همان چیزی است که رایس وزیر خارجۀ اسبق آمریکا میگفت، اینها تا وقتی که فرهنگ شهادت را به بچههایشان یاد میدهند، تروریست هستند. الآن دشمنان احمق ما موجب تقویت فرهنگ شهادت شدند. من چندی قبل به لبنان رفته بودم. شبِ جمعه در کنار مزار شهدا، جوانهایی را دیدم که فکر نمیکردم آن ساعتِ از شب آنها در آنجا باشند ولی انگار پاتوقشان آنجا بود. آنها دعا و مسئلۀشان شهادت بود. این فرهنگ شهادتطلبی خیلی عجیب است.
۲- نابود شدن خط سازش
مسئلۀ دیگر این است که شهید سید حسن نصرالله روش سازشکاری را نابود کرد. شما چطور میتوانستید خط سازشکارها را نابود کنید؟ جز با شهادت مظلومانۀ چنین شخصیتی. ضربهای که با شهادت ایشان به سازشکاری خورد، با هیچ وسیلۀ دیگری نمیتوانستید آن را بزنید. سازشکاری را ساده نگیریم.
وقتی حضرت موسی(ع) برای مناجات رفت، سامری مردم ستمدیدهای که آنهمه معجزه دیده بودند را گوسالهپرست کرد. رسولخدا(ص) فرمود: «من هم در امتم سامری دارم. شعار سامری امت من لاقتال است» (امالی مفید/ص۳۰) ؛ و این یعنی سازشکاری.
سازشکار همیشه صلح را تئوریزه میکند، اما هیچوقت نمیگوید کی وقت جهاد است؛ همیشه ترسها را مصلحتاندیشی میداند، اما هیچوقت شجاعت جهاد و شهامت قتال در راه خدا را ندارد. صلح، بدون جنگِ شرافتمندانه به دست نمیآید.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 شبکه۲، شهادت سید حسن نصرالله - ۱۴۰۳.۰۷.۰۷
@Panahian_text
📌 برنامه زمانه، شبکه ۲، شهادت سید حسن نصرالله/ بخش سوم
💠 دشمنشناسی
استاد #علیرضا_پناهیان:
شعور دشمنشناسی آنقدر سخت به دست میآید که خدا در قرآن به پیغمبر(ص) میفرماید: «بعضیها باور نمیکنند که کسانی تا ابد در دوزخ هستند.» مگر آن شخص چقدر جنایت کرده که تا ابد در عذاب باشد؟
بسیاری از مؤمنان حجم شرارت دشمن را باور نمیکنند، مثلاً فکر میکنند که اگر آنها اسلحه را زمین بگذارند، دشمن هم زمین میگذارد. اگر آنها کوتاه بیایند، دشمن هم کوتاه میآید؛ یا فکر میکنند بالاخره یک وجه انسانی در دل دشمن هست که یک جایی به آنها رحم خواهد کرد، درحالیکه دشمن ابدا رحم نمیکند. خدا باید چه کار دیگری برای ما میکرد که به دشمنشناسی برسیم!؟
در واقعۀ عاشورا یکی از وجوهی که امام حسین(ع)، علی اصغر(ع) را به میدان آورد، همین است که شرارت بسیار زیاد دشمن را نشان بدهد. روضهها برای این نیست که محبت امام حسین(ع) را به دلِ ما بیندازد، بلکه میخواهد شرارت دشمن را در باور ما قرار بدهد.
۳- تکثیر سید حسن نصرالله
وقتی سید حسن نصرالله مبارزه را شروع کرد، طلبهای بود یک موی سفید در صورتش نبود. الآن طلبههای زیادی مانند او داریم. بعضیها ناامیدانه برخورد نکنند. یأس از وسوسههای ابلیس است. سید حسن نصرالله تکثیر شد و این سنت شهیدان است.
نباید دستگاه محاسباتی خودمان را به دست ابلیس بدهیم. دستگاه محاسباتی ما وقتی در دستِ ابلیس قرار میگیرد که فکر کنیم مقاومت هزینه دارد. ممکن است مقاومت هزینه داشته باشد اما هزینهاش بسیار کمتر از سازش است. در سازش، ذلت و رنج بسیار هست اما هزینۀ مقاومت میتواند لذتبخش باشد و قطعاً عزتآفرین خواهد بود.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 شبکه۲، شهادت سید حسن نصرالله - ۱۴۰۳.۰۷.۰۷
@Panahian_text
📌 برنامه زمانه، شبکه ۲، شهادت سید حسن نصرالله/ بخش چهارم
💠 هزینۀ سازش بسیار بیشتر از هزینۀ مقاومت است
استاد #علیرضا_پناهیان:
باور کنیم اگر وظیفه باشد، باید مقابل صهیونیستها بایستیم، اگر از خطری بترسیم بدبخت میشویم، کشتهها خواهیم داد و فلاکتها خواهیم کشید. خدا اگر میخواست، میتوانست دشمن برای ما نگذارد. خدا میتواند خودش دشمنان ما را از بین ببرد. خدا میفرماید: «وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِن؛ برای هر پیغمبری دشمنانی از جن و انس قرار دادیم» (انعام،۱۱۲) چون میخواهد ما را امتحان کند. بعضیها دعا میکنند ای کاش این دشمنان نبودند، ای کاش خودشان نابود بشوند، ای کاش بشود از این امتحان فرار کرد و دشمن کوتاه بیاید و ... . اینها دچار نوعی حماقت هستند و حداقلِ قواعد حاکم بر حیات بشر را نشناختهاند.
سی سالِ بعد از دفاع مقدس خیلی روی فرهنگ جامعه کار شد. خیلیها فکر میکنند با سازشکاری میتوان به امنیت رسید و این یعنی عقلانیت. در حالی که اصلاً اینطور نیست. وقتی جنگ درِ خانۀ شما آمد، اگر درب را ببندی سقف خانه را بر سر تو خراب خواهند کرد و با ذلت زیر تاریکیهای تاریخ دفن خواهی شد. آیتالله بهجت میفرمود: «کاش دشمنانِ ما به بردگی ما راضی میشدند و ما را بهعنوان برده حفظمان میکردند».
باور کنیم هزینۀ مقاومت کمتر از هزینه سازش است. ممکن است بدترین نوع محاسبه برای نابودی ایران این باشد که مسئولین بگویند اگر ما به آنجا موشک بزنیم، او هم یک موشک میزند و مثلاً یک پمپ بنزین ما آتش میگیرد، پس ما نزنیم. مقام معظم رهبری یکبار فرمودند که مقاومت هزینه دارد، سازش هم هزینه دارد؛ اما هزینۀ سازش بیشتر از مقاومت است. باید در مورد این سخن بحث کرد. اینطور نیست که این یک فکر دینی باشد، این یک فکر عقلانی است. الآن در کشور ما بعضیها میگویند اسرائیل شرور است، یعنی کوتاه بیاییم. کسانی را که تاریخ خواندهاند بیاورید این مطلب را توضیح بدهند. مردمی که از شرّ یزید فرار کردند به حجاج بن یوسف ثقفی مبتلا شدند که بدون محاکمه میکشت. هرکس با هرکس دعوا داشت، میگفت این محب علی بن ابیطالب(ع) است، آنوقت حجاج نسل و دودمانش را نابود میکرد. مردم مدینه به امام حسین(ع) میگفتند یک ذره کوتاه بیا؛ بعد در واقعۀ حرّه هفتصد نفر از صحابه و تابعین را خودِ یزید در مدینه سر برید و جوی خون راه افتاد و به نوامیسشان تجاوز شد. سازش خیلی هولناک است. این امتحان بزرگِ ما است.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 شبکه۲، شهادت سید حسن نصرالله - ۱۴۰۳.۰۷.۰۷
@Panahian_text
📌 برنامه زمانه، شبکه ۲، شهادت سید حسن نصرالله/ بخش پنجم
💠 وظیفۀ رسانهها و رجال سیاسی در بالا بردن ظرفیت مقاومت مردم
استاد #علیرضا_پناهیان:
بزرگترین شعار ما امروز «مرگ بر سازش» است. ما باید آماده باشیم، مصلحت هرچه هست در موردش بحث میکنیم. گاهی همین آمادگی، مصلحتها را تغییر میدهد. گاهی رسولخدا(ص) در مقابل منافقین ساکت مینشستند. در جریانی که منافقین میخواستند حضرت رسول(ص) را ترور کنند، حذیفه پرسید چرا اینها را اعدام نمیکنی؟! حضرت به آماده نبودن افکار عمومی مردم اشاره کرد و فرمود آنوقت مردم میگویند پیامبر یاران خودش را اعدام کرد؛ یعنی مردم ظرفیت نداشتند.
نقش تظاهراتها، رسانهها و رجال سیاسی این است که ظرفیت مردم را بالا ببرند. اگر یک رجل سیاسی بتواند - و باید وظیفهاش بداند- به مردم اعلام کند هزینۀ مقاومت کمتر از هزینۀ سازش است، سکوت کند و این را نگوید، خدا در قعر جهنم او را عذاب خواهد کرد، چون رجال سیاسی به مردم خط میدهند. ابوموسی اشعری چه میگفت که امیرالمؤمنین(ع) لعنش میکرد؟ امیرالمؤمنین(ع) میفرماید او از سامریهای امت است؛ چون میگفت جنگ بد است. جنگ بد است، اما چهکسی جنگ را شروع کرد؟ ما باید این را بدانیم. وظیفۀمان ابتدا این است که مقاومت را درک کنیم و دستگاه محاسباتی ما به نفع مقاومت تحلیل کند، ولو دین نداشته باشیم.
اگر کسی به مسئولین یا در رسانهها پالسی از سازش بدهد و بویی از مقاومت در کلامش نباشد، عاقبتبهخیر نخواهد شد. عاقبت شرّ، حداکثری هم دارد و آن این است که به دست او حسینها سر جدا خواهند شد.
ولایتمداری، مهمترین ویژگی سید حسن نصرالله
مهمترین ویژگی شهید سید حسن نصرالله، این رهبر بزرگ مقاومت در تاریخ تشیّع که مثل یک ستارۀ قطبی میدرخشد و خواهد درخشید؛ ولایتمداری او بود. او ولایتفقیه را قبول داشت، اما متفاوت از قبول داشتن ما. ایشان در سخنرانی عمومیشان گفتند در ایران مسئولین آنطور که باید حرف ولایتفقیه را گوش نمیدهند.
سید حسن نصرالله -که خدا عزت تاریخی و جهانی به او داد- میگفت افتخار میکنم که مرید ولیفقیه و رهبری معظم ایران هستم؛ آنوقت میبینید گاهی امام جماعت یک مسجد کوچک، بهخاطر آبروی خودش از طرفداری از ولایتفقیه فرار میکند. دیدید شهید قاسم سلیمانی چطور از ولایتفقیه دفاع کرد و به مراجع و علمای بزرگ در مورد دفاع از ولایتفقیه چه گفت؟!
من یکبار به شهید سید حسن نصرالله گفتم اجر تعریفی که از ولایتفقیه دادید، از تمام مجاهدتهایتان بالاتر است. شما گفتید ما در برابر ولیفقیه، آقای خودمان هستیم. ولایتمداری با مریدبازیهای کورکورانه فرق میکند. ولایتمداری با تبعیت مطلق و بدون قدرت تشخیص متفاوت است. شما اوج ولایتمداری را معنا کردید و من دهها بار در سخنرانیها برای توضیح ولایتفقیه، این سخن شما را مطرح کردهام.
بعد از جنگ سی و سه روزه، در دانشگاه تهران جلسۀ پرسش و پاسخی با حضور یکی از اعضای حزبالله لبنان تشکیل شد. دانشجوها از ایشان میپرسیدند رمز موفقیت شما چیست؟ ایشان تأکید داشت که رمز موفقیت ما تبعیت از ولایتفقیه است.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 شبکه۲، شهادت سید حسن نصرالله - ۱۴۰۳.۰۷.۰۷
@Panahian_text
📌 حرم حضرت معصومه(س) - بزرگداشت شهادت سیدحسن نصرالله/ بخش اول
💠 تفکر مقاومت؛ اولین امکان مورد نیاز برای مقابله با اسرائیل
💠 ضرورت پاسخ مثبت به آیات الهی
💠 بر اساس محاسبه غلط یا از روی ترس، تفکر مقاومت را کنار نگذاریم
استاد #علیرضا_پناهیان:
تفکر مقاومت؛ اولین امکان مورد نیاز برای مقابله با اسرائیل
ما امروز در شرایطی هستیم که نیاز به مهمات داریم. نیاز به قویترین سلاحها برای درهم کوبیدن دشمن داریم. این استعداد و امکانِ ضروری و مهم، لزوماً داشتن تجهیزات و امکانات مادی نیست، نیروی انسانی به معنای افرادی که برای نبرد اعزام بشوند هم مدنظر نیست. مهمّات ما اولاً موشکها و پهپادهای ما نیستند. مهمترین امکانات مورد نیاز در درجۀ اول تا درجۀ صد، تفکر مقاومت است.
ضرورت پاسخ مثبت به آیات الهی
ما در صورتی دشمن را نابود کرده و امنیت خودمان را تضمین خواهیم کرد که به کلمات خدا در قرآن پاسخ مثبت بدهیم. تفکر مقاومت در قرآن تبیین شده است. وقتی امر جهاد میرسد، آیا تو از خانۀ خودت دل میکَنی؟ اگر گفتی نه! حاضر نیستم! در این امتحان الهی مردود شدهای. امنیت ما در صورتی تأمین و تضمین میشود که شجاعانه بگوییم ما چیزی برای از دست دادن نداریم. فقط در این صورت امنیت ما باقی خواهد ماند. و خدا امتحان میگیرد.
بر اساس محاسبه غلط یا از روی ترس، تفکر مقاومت را کنار نگذاریم
تصمیم برای انتقام و چگونگی آن چیزی نیست که ما ورود کنیم، اما نباید براساس محاسبۀ غلط و از روی ترس! و جا زدن! و عقبنشینی از تفکرِ مقاومت! انتقام گرفته نشود. ما باید رک و بیرودربایستی با هم حرف بزنیم. آیا اینکه صهیونیستها خانههای اهالی غزه را اینجوری بمباران میکنند و دهها هزار نفر را به شهادت میرسانند، در نقشۀ امتحانات خدا نبوده است؟ آیا این جنایات برای خدا قابل پیشبینی نبوده؟ آیا دین خدا در مقابل چنین جنایتکارهایی معطل میماند و عقبنشینی میکند؟ من نمیدانم زمان حملۀ ما کِی خواهد بود و چگونه حمله خواهیم کرد اما توجه داشته باشیم که این خداست که دارد از ما امتحان میگیرد. به خدا چه پاسخی میدهیم؟ اگر به خدا پاسخ مثبت دادیم، کمترین هزینه را خواهیم داد.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 حرم حضرت معصومه(س) - بزرگداشت شهادت سیدحسن نصرالله - ۱۴۰۳.۰۷.۰۸
@Panahian_text
📌 حرم حضرت معصومه(س) - بزرگداشت شهادت سیدحسن نصرالله/ بخش دوم
💠 تبیین تفکر مقاومت در قرآن کریم
💠 تفکر مقاومت در وجود سیدحسن نصرالله
💠 ضرورت تفکر مقاومت برای مسئولین
استاد #علیرضا_پناهیان:
تبیین تفکر مقاومت در قرآن کریم
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ؛ بگو: اگر پدرانتان و فرزندانتان و برادرانتان و همسرانتان و خویشانتان و اموالی که فراهم آوردهاید و تجارتی که از بیرونقی و کسادیاش میترسید و خانههایی که به آنها دل خوش کردهاید، نزد شما از خدا و پیامبرش و جهاد در راهش محبوبترند، پس منتظر بمانید تا خدا فرمان عذابش را بیاورد؛ و خدا گروه فاسقان را هدایت نمیکند(سوره توبه، آیه ۲۴، ترجمه انصاریان).
تفکر مقاومت در وجود سیدحسن نصرالله
سید حسن نصرالله هم میتوانست این آیه را فراموش کرده و عافیت را انتخاب کند ولی این کار را نکرد. میتوانست بگوید اگر بزنم، آنها هم میزنند! بمبهای چند تُنی ممکن است بریزند! میتوانست اینها را بگوید. شاید همۀ جهان هم از او میپذیرفت! اما سیدحسن نصرالله جواب خدا را چی بدهد؟ جواب تاریخ را چی بدهد؟ خدا امتحان میگیرد. خدایا در امتحاناتت به ما رحم کن! امتحانهای صدر اسلام را ببینید. این گروهی که پای رکاب علی بن ابی طالب(ع) آمدند، زیاد طاقت ندارند، امتحان جنگ از آنها نگیر! تابستان و زمستان آنها را به جنگ نفرست! ولی خدا امتحان میکند. خدایا! ما نماز میخوانیم! به تو مؤمن هستیم! ما را با جهاد و مقاومت امتحان نکن! اما خدا حرف شما را گوش نخواهد کرد.
ضرورت تفکر مقاومت برای مسئولین
سالهاست که بعضیها خواستهاند تفکر مقاومت را در این کشور ریشهکن کنند. بعد از دوران دفاع مقدس تلاش شد که مقاومت در فرهنگ و فکر جامعه فراموش شود و اگر دشمن، خودش این جنایات را نکرده بود؛ چه بسا ما هم کلاً مقاومت را فراموش کرده بودیم. اگر رهبری مقاومت نکرده و چفیه به گردن نیانداخته بود، فرهنگ مقاوت در کشور در شرایط فعلی نبود. در سبک پوشش علما، اضافه کردن یک لباس به این لباس مرسوم عالمان دینی کار سادهای نیست. ایشان در واقع یک لباس اضافه کرد و دائماً چفیه انداخت که فرهنگ مقاومت را فراموش نکنیم. امروز باید تک تک ما از تک تک مسئولین باید سؤال کنیم که چه چیزی را مراعات میکنید؟ آیا ما را مراعات میکنید؟ جواب خدا را چه میدهید؟
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 حرم حضرت معصومه(س) - بزرگداشت شهادت سیدحسن نصرالله - ۱۴۰۳.۰۷.۰۸
@Panahian_text
📌 دانشگاه امام صادق(ع) - بزرگداشت شهادت سیدحسن نصرالله/ بخش اول
💠 پایان جنگهای نیابتی و آغاز مواجهه با دشمن اصلی
💠 ایران و لبنان؛ پابهپای هم، همدل و همداستان
استاد #علیرضا_پناهیان:
پایان جنگهای نیابتی و آغاز مواجهه با دشمن اصلی
ما در شرایط فعلی با اصل دشمن مواجه شدیم. ما با یهود عنود که یک دشمنی تاریخی با اسلام و مسلمانان، مسیحیت و مسیحیان و بشریت دارد، مواجه شدیم. اگر رونق دین اسلام و مسیحیت کماً و کیفاً بیشتر از این نیست که امروز شاهدیم، بخش عمدهاش تقصیر یهود است؛ و اگر ظلمی در جهان بهویژه در صدۀ اخیر دارد صورت میگیرد، پایگاه اصلیاش یهود است.
ما در دوران انقلاب اسلامی تاکنون با جریانهای نیابتی مبارزه داشتیم. اگر با شاه مبارزه کردیم، یکی از دلایل مهمّش رخنۀ یهود در پادشاهی ایران بود. جریان بابیّت و بهایّت را دستکم نگیرید. یهود سازمانی در کشور اسلامی ایجاد کرده بود و بدون اینکه بخواهد از یهود دم بزند یا علیه تشیّع کاری بکند با فرقهسازی، دنبال اِعمال دشمنیهای خودش و به بردگیکشیدن دیگران بود که در دین تحریفشدۀ خودشان تعبیه کردهاند. در دوران دفاع مقدس هم صدام به نیابت از جریان صهیونیستی با ما میجنگید. در جریان دفاع از حرم که دواعش و تکفیریها با ما میجنگیدند، سربازان نیابتی صهیونیسم بودند. در جریان تحریمهای اقتصادی هم کشورهای غربی به نیابت از صهیونیستها با ما نبرد داشته و دارند.
خدا از چند جهت کار را برای ما سهل کرد. یکی از این جهت که شیشۀ عمر صهیونیستها را در دست ما قرار داد. این خیلی مهم است. تصور بکنید اگر پایگاه صهیونیستها که دشمنی اساسی با مسیحیت، اسلام و با بشر دارند، نه در منطقۀ عمومی ما، بلکه در اروپا، آفریقا یا جای دیگری بود کار سختتر میشد. شیشۀ عمر آنها را خدا در قلب کشورهای اسلامی و نزدیک ما قرار داد. درست است ظلمش برای ما بیشتر و دردناکتر است، ولی شما به حُسن آن نگاه کنید. این خیلی مهم است.
ایران و لبنان؛ پابهپای هم، همدل و همداستان
انقلاب اسلامی با هوشیاری تمام توانست پایگاهی در کنار شیشۀ عمر استکبار جهانی یعنی صهیونیست بینالملل قرار بدهد و آن جریان حزبالله لبنان بود. حزبالله اولین بخشی است که در خارج از سرزمین ایران شکل گرفت و قوام و دوام پیدا کرد که از الطاف جلیّۀ الهی بود. این هوشیاری دربارۀ لبنان را انقلابیون از قبل از انقلاب داشتند. ای کاش به جای بخش ایران زندگی شهید چمران، بخش لبنانی زندگی چمران در اولویت ساخت فیلم قرار میگرفت تا ما با این تاریخ بسیار ارزشمند ارتباط ملموس برقرار میکردیم.
باید فعالیتهای امام موسی صدر و شهید چمران که هر دو از ایران به آنجا مهاجرت کرده بودند را بهدقت مطالعه کنیم. چرا لبنان از اول پابهپای ایران مهم بوده است؟ داستانهایش را باید بخوانیم. لبنان از کجا به اینجا رسیده؟ مظلومیت تشیّع در همۀ سرزمینهای اسلامی زیاد بوده، ولی بیشترین مظلومیت در لبنان بوده است. در این دوران، آن مظلومیتها به ثمر نشست.
معروف است که لبنان منطقهای است که با ابوذر به سمت این معرفت ولایی حرکت کرده است. چون ابوذر شخصیت اصیلی بود کار و اثر کارش هم اصیل بود. باید داستان رابطۀ لبنان و ایران روایت بشود. این رابطه قبل از تأسیس حزبالله لبنان هم بوده است. اینطور نیست که ما امروز و دیروز به لبنان رسیده باشیم. پابهپای انقلاب و مظلومیت تشیّع در تاریخ انقلاب لبنان و ایران، این همدلی و همداستانی را داشتهاند. این رابطه مربوط به خیلی قدیمها است.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 دانشگاه امام صادق(ع) - مراسم سومین روز شهادت سید حسن نصرالله - ۱۴۰۳.۰۷.۱۰
@Panahian_text
📌 دانشگاه امام صادق(ع) - بزرگداشت شهادت سیدحسن نصرالله/ بخش دوم
💠 جنگ با یهود، نبرد تاریخی دوهزار ساله با دشمنان انبیاء
💠 روند نجات دنیا از دست یهود عنود
💠 ما در زمان خاصی زندگی میکنیم
استاد #علیرضا_پناهیان:
جنگ با یهود، نبرد تاریخی دوهزار ساله با دشمنان انبیاء
الآن جنگهای نیابتی به پایان رسیده و ما بهصورت مستقیم با خودِ صهیونیستها مواجه شدیم و به شیشۀ عمر آنها ضربه میزنیم. این انتقام نه یک تاریخ هزار و چهارصد ساله بلکه یک تاریخ دو هزار ساله دارد. صهیونیستها در حقّ حضرت مسیح(ع)، آخرین پیامبر اولوالعزم قبل از رسول ما هم جنایت کردند. مقام معظم رهبری چنین اشارهای داشتند که اگر مسیحیها در اروپا بدانند ریشۀ مصائبشان همین صهیونیستها هستند، ورق برخواهد گشت. آنها برای اینکه این ریشه معرفی نشود و خودشان را پیش اروپاییها مظلوم و وجیه جلوه بدهند، کارهای زیادی کردند. هولوکاست یک نمونه آن است.
روند نجات دنیا از دست یهود عنود
نه فقط ما بلکه جهان دارد از یهود عنود -به یهودیان عوام کاری نداریم- نجات پیدا میکند. ولی این رسالت را چه کسی میتواند انجام بدهد؟ یاران علیبنابیطالب(ع)؛ کما اینکه علیبنابیطالب(ع) هم در صدر اسلام ریشۀ اینها را زد. داستان را باید عمیق و تاریخی دید. ضمن اینکه این موضوع به آیندۀ ما –ظهور- هم کاملاً وابسته است.
ایرانیها یا قبل از ظهور یهود عنود را از بین میبرند، یا بعد از ظهور. بالاخره ایرانیها و پیروان علیبنابیطالب(ع) پای ثابت این قصه هستند. اینها باید بهعنوان امور بدیهی، جذاب و حماسی در فرهنگ، زبان و فکر مردم ما جاری باشد. متأسفانه دستهایی در کار است که ما این تاریخ بلند را ندانیم و نشناسیم تا با یهود عنود، دشمنی نورزیم و فراموششان کنیم. این نکات خیلی مهم است. ما در عاشورا و فاطمیه یا وقتی به زیارتگاه بقیع میرسیم، یهود را لعن نمیکنیم درحالیکه آنها در تمام این موارد نقش داشتند. الان به اصل ماجرا رسیدهایم. یک توفیق بزرگ الهی این بود که پایگاهی در نزدیکی آنها همپای جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران از ابتدا تأسیس شد و از این امر مهم غفلت نشد.
ما در زمان خاصی زندگی میکنیم
متأسفانه دانشآموزان ما دشمنی یهود عنود را بهخوبی نمیشناسند و باید تردید کرد که آیا دستی در کار است؟ ما نباید از این امور به راحتی بگذریم. ما الآن در نبرد تاریخی دوهزار ساله با دشمنان انبیاء هستیم، با بخش عنود قوم بنیاسرائیل مواجهیم که ابتدا کمر حضرت موسی(ع) را شکستند و اول گوسالهپرست شدند و بعداً بهخاطر دنیاطلبی، حاضر به جهاد نشدند و دچار سرگردانی در بیابانها شدند. بیشترین داستانهای قرآن دربارۀ قوم بنیاسرائیل است. ما نباید از قرآن جدا شویم تا این قوم را بهتر بشناسیم. ما الآن به اصل ماجرا رسیدهایم. آیههای قرآن امروز زنده میشوند. ببینید خدا با چه غضبی از اینها در قرآن یاد میکند. این نکته خیلی مهم است. ما در زمان خاصی زندگی میکنیم.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 دانشگاه امام صادق(ع) - مراسم سومین روز شهادت سید حسن نصرالله - ۱۴۰۳.۰۷.۱۰
@Panahian_text
📌 دانشگاه امام صادق(ع) - بزرگداشت شهادت سیدحسن نصرالله/ بخش سوم
💠 برخی از برکات شهادت سید حسن نصرالله
💠 اهمیت فرهنگ جهاد و شهادت
💠 ضرورت پرهیز از اختلافها
استاد #علیرضا_پناهیان:
برخی از برکات شهادت سید حسن نصرالله
غیر از فعالیت حزبالله لبنان که ما را مستقیماً با صهیونیستها درگیر کرده، لطف دیگر خدا در این ماجرا، حماقت صهیونیستها در جنایتی است که علیه لبنان عزیز با به شهادت رساندن دبیر کل حزب الله لبنان انجام دادند. با شهادت سیدحسن نصرالله، در جهان اسلام صداهایی ساکت شده که علیه ما بود و فریادهایی بلند شده که به نفع خطّ انقلاب است. اگر آمار این تغییر وضعیت را بدانید، خواهید دید خون این شهید به اندازۀ عظمت داغ و مصیبتش برکات خواهد داشت.
شما مطمئن باشید از بس تشیّع در لبنان خوب و درست معنا شده هیچ خللی پدید نخواهد آمد، کما اینکه بعد از رحلت حضرت امام(ره) نیز هیچ خللی در ایران پدید نیامد، در حالیکه رادیوهای خارجی میگفتند در ایران حمام خون راه خواهد افتاد. نهتنها انقلاب متوقف نشد، بلکه تکامل پیدا کرد. بعضی از دشمنان هم میگفتند سید حسن را نزنید، چون اوضاع فرقی نخواهد کرد. آنجا که دشمنان هم چنین پیشبینیای نمیکردند، ببینید دل دوستان چقدر باید آرام و استوار باشد.
اهمیت فرهنگ جهاد و شهادت
داستان «تیه» را مطالعه کنید. این داستان مربوط به دوران سرگردانی بنیاسرائیل است که از جنگ با دشمن عقب نشستند و مدتهای طولانی در صحراها سرگردان بودند. در موضوع جهاد و شهادت، فقط به ثواب جهاد نگاه نکنید. به ضرورت آنکه دچار دوران تیه نشویم هم نگاه بکنیم. بگذارید هیجان جهاد ما را زنده بدارد. ما متأسفانه کمی از جهاد و شهادت فاصله گرفتهایم.
ضرورت پرهیز از اختلافها
امروز نیروهای مؤمن کشور باید فکر خود و افکار عمومی را متوجه چه چیزی کنند؟ برخی اختلافات بین نیروهای مؤمن جای تأسف دارد. شک نکنید دست دشمن در این اختلافها هست. شما ردّپای دشمن یا خارجنشینها را در رفت و برگشت پیامها -صریح یا غیرصریح- میبینید. کسانی هستند که بهصورت کامنتها یا صفحات ناشناس آتشبیار معرکه میشوند. گاهی صفحاتی شناسایی میشوند که ظاهراً حزباللهی تند هستند ولی بعد معلوم میشود که از آلبانی اداره میشوند تا ایجاد اختلاف کنند. بعضیها بیتابلو و بعضیها با تابلو، هزار تا حرف حق میزنند تا یک کلام ناحق را بگویند و پذیرفته شود.
الآن انتخابات گذشته است و در یک رسالت تاریخی دو هزار ساله در مواجهه با شیشۀ عمر استکبار جهانی و یهود عنود هستیم. ما الآن باید جهان مسیحیت را باخبر کنیم که داریم با چه کسی میجنگیم؟ جهان اسلام به یُمن سید حسن نصرالله تا حدّ زیادی آگاه شده است. جامعۀ خودمان را باید بیشتر آگاه کنیم. الآن خط صهیونیستها در لبنان این است که در شهادت سیدحسن نصرالله، ایران را زیر سؤال ببرند و خطّ صهیونیستها در ایران این است که بین نیروهای معتقد به نظام، اختلاف بیاندازند. حزباللهیهایی که میخواهند از صهیونیستها تأثیر نپذیرند این خط را رها کنند که عملکرد و موضعگیری فلان گروه، مقدمهساز شهادت ایشان شد. از انتخابات گذشته عبور کنیم. هنوز برخی دربارۀ مواضع انتخاباتی از من سؤال میکنند، یا به دولت و هر کسی که به آنها رأی نداده حمله میکنند. نیروهای انقلابی باید نه در حقّ هم جفا بکنند و نه در حقّ این دولت. نباید میدان و دیپلماسی در مقابل هم قرار بگیرند یا با هم فاصله داشته باشند، بلکه باید یگانه باشند. الحمدلله اخبار رسیده هم حاکی از این است که اصلاً در این دولت جدایی بین میدان و دیپلماسی وجود ندارد.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 دانشگاه امام صادق(ع) - مراسم سومین روز شهادت سید حسن نصرالله - ۱۴۰۳.۰۷.۱۰
@Panahian_text
📌 دانشگاه امام صادق(ع) - بزرگداشت شهادت سیدحسن نصرالله/ بخش چهارم
🔻چهار پیشنهاد و راهکار برای شرایط فعلی:
💠 روشنگری برای مردم منطقه و جهان
💠 مطالبه و درخواست از مسئولین
💠بازگشت به بسیج و احیای آن
💠 تأثیر حیاتبخش کمک به لبنان
استاد #علیرضا_پناهیان:
چهار پیشنهاد و راهکار برای شرایط فعلی:
۱- روشنگری برای مردم منطقه و جهان
پیشنهاد اول این است که با توجه به اینکه در مواجهه با دشمن اصلی دیگر راه عقبنشینی نداریم، ما باید در قدم اول، این درگیری را روشن و واضح، تبیین کنیم. باید نقش یهود عنود را برای همگان بگوییم. باید بگوییم یهود عنود در طول تاریخ چقدر به جریان اصیل حضرت مسیح(ع) صدمه زده و در نابودی آن کوشیدند. باید برای مردم اروپا توضیح بدهیم که ما داریم شرّ یهود عنود را از سر شما کم میکنیم. باید توضیح بدهیم که همانطور که سید حسن نصرالله بر گردن کلّ عرب حق دارد، بر گردن همۀ اروپاییها هم حق دارد.
باید مردم خودمان، مردم منطقه و مردم جهان را بیشتر آگاه کنیم. ما رسالت بزرگی بر عهده داریم. دورههای آموزشی در مورد یهود عنود و فرصت موجود برای نجات دنیا برگزار کنیم. آیات مربوط به بنیاسرائیل را بخوانیم که بعضاً مربوط به ظهور هم هست. مذموم بودن سازشکاری را توضیح بدهیم.
۲- مطالبه و درخواست از مسئولین
از مسئولین چه مطالبهای داشته باشیم؟ یک، وحدت میدان و دیپلماسی. تا الان هم مطّلعین میگویند الحمدلله عدم وحدت دیده نشده است. اینقدر این وحدت را فریاد میزنیم که مبادا یک جدایی حاصل بشود، چون جدایی ضربه میزند. دوم اینکه یکوقت در مواجهۀ با دشمن، مسئولین دچار تردید نشوند که آیا مردم ما طاقت دارند یا ندارند؟ این نبرد، نبرد مرگ و زندگی است. این را بدانیم که اگر نزنیم، نابودمان خواهند کرد. مسئلۀ امنیت ملی در میان است. این مسئله که ما باید اسرائیل را نابود کنیم و باید ضربۀ ما ضربۀ نهایی و فلجکننده باشد، یک مسئلۀ امنیتی است.
۳- بازگشت به بسیج و احیای آن
کار دیگر این است که باید به بسیج برگردیم و بسیج را احیا کنیم. سایر کانونهای فعالیتهای فرهنگی، دینی، انقلابی و سیاسی هم در ذیل بسیج تعریف شوند. همان بسیج را گسترش بدهیم که بسیج، شجرۀ طیبه است. یکی از محسّنات بسیج که فراموش شده این است که گفتگو در مسجد و پایگاه بسیج، رودررو است و رشد حاصل میشود. مقام معظم رهبری به تشکیل هیئت اندیشهورزی توصیه فرمودند. هیئت اندیشهورزی و اتاق فکر یعنی از اساس در همۀ موضوعات فکر کنیم؛ نه اینکه فقط دستور اجرا کنیم. بنابر نظر رهبری باید در همۀ لایههای بسیج هیئت اندیشهورزی شکل بگیرد.
۴- تأثیر حیاتبخش کمک به لبنان
لبنان الآن به کمک ما احتیاج دارد. حرکت گسترده برای کمکرسانی به لبنان، نهتنها ثوابش به ما میرسد، نهتنها حماسهای است که جان ما را جلا خواهد داد، نهفقط آثاری روی مردم لبنان دارد و وظیفۀ ما است که به آنها خدمت کنیم؛ بلکه ما را از دلمردگی در میآورد و موجب صفای باطن میشود. من شنیدم برخی از خانمها بخشی از طلای خودشان را برای کمک به لبنان اختصاص دادهاند. میدانید موج این کار در کشور چه حیاتی به ما میدهد؟ در قرآن کریم هم غالباً جهاد با اموال است و بعد با جان. ما لبنان را فراموش نخواهیم کرد.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 دانشگاه امام صادق(ع) - مراسم سومین روز شهادت سید حسن نصرالله - ۱۴۰۳.۰۷.۱۰
@Panahian_text