eitaa logo
پندهای سعادت
2.4هزار دنبال‌کننده
357 عکس
78 ویدیو
38 فایل
🔰در محضر حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 👤 ارتباط : @hadiszekr 🌐 تارنما: Www.Feghahat.ir کانال دروس حضرت استاد: https://eitaa.com/feghahat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
20.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 تسلط بر علم حدیث یکی از سنت های کارآمد حوزه های علمیه 🔸حضرت آیت الله شب زنده‌دار دام ظله: 💠 عدم تسلط طلاب بر علم حدیث نقص برای حوزه است. 💠 باید کتب حدیثی مثل وسائل الشیعه در حوزه تدریس شوند. 💠 حدیث خوانی، برنامه شایسته ای است که در برنامه های حوزه قرار داده شده است. 🆔 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅نتایج ذکر قلبی و لسانی 💠 حضرت استاد #شب_زنده
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅غفلت؛ علت اصلی فساد باطن 💠 حضرت استاد "دام ظله": در این بحث، نکات آخر را درباره‎ی موعظه‌ی قرآنی که در آیه‌ی 77 از سوره‌ی مبارکه‎ی قصص و روایت ذیل آن ذکر شده است، مطرح می‎کنیم. «وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ». منشأ فساد، چه فسادهای درونی انسان و رذایل اخلاقی و چه فسادهای بیرونی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و هر طور فسادی که تصور می‎شود، غفلت از خدواند و فراموشی نعمت‎های الهی است. در ذیل این آیه‌ی مبارکه حدیث شریفی است که در آن حدیث شریف بیان شده است که منشاء فسادی که از انسآن‎ها سر می‌زند، فساد باطن است، و فساد باطن از عللی نشأت می‌گیرد که جامع آن علل، غفلت از خدای تبارک و تعالی است. «وَ كُلُّ ذَلِكَ يَجْتَمِعُ بِحَسَبِ الْغَفْلَةِ عَنِ اللَّهِ». این بیماری، یک بیماری گسترده‌ است و همگان با شدت و ضعف مراتب، مبتلای به آن هستند. این غفلت‌ها معمولاً در همه‎ی افراد هست. خود بحث‌های ما هم که اگر توجه نداشته باشیم، ولو این‎که در طریق الی الله و در طریق ترویج و تبیین شریعت است، اما اگر انسان با توجه، این کارها را انجام ندهد، خود این‎ها موجب غفلت از خدواند می‌شود. این غور در مباحث و مطالب علمی، گفتن، نوشتن، فکر کردن، اگر رنگ و لعاب الهی پیدا نکند، این مشکل را دارد و آن را تعمیق می‌کند. خب، باید چه کرد؟ ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 71 ... 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸مراسم آئین غبارروبی و عطرافشانی حرم مطهر حضرت موسی مبرقع علیه السلام با سخنرانی آیت الله شب زنده دارو با حضور خادمین اعتاب مقدسه برگزار شد. لازم به ذکر است ۲۲ ربیع الثانی سالروز وفات حضرت موسی مبرقع علیه السلام فرزند بلافصل امام جواد علیه السلام می باشد 🔗@pand_saadat
پندهای سعادت
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅غفلت؛ علت اصلی فساد باطن 💠 حضرت استاد #شب_زن
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅راهکارهای امام صادق «علیه السلام» برای درمان فساد 💠 حضرت استاد "دام ظله": امام صادق «علیه السلام» به حسب این روایت، علاج‌هایی برای برطرف کردن این مناشئ بیان فرموده‌اند. حضرت علیه السلام نُه راهکار بیان می‎فرمایند، که بعد از انجام و توجه به این نُه راهکار، نتایج بسیار با‎شکوهی به انسان ارزانی می‌شود. ‌بخشی از این راهکارها را در جلسات قبل عرض کردیم که حضرت «علیه السلام» فرمودند: «وَ عِلَاجُ ذَلِكَ الْفِرَارُ مِنَ النَّاسِ وَ رَفْضُ الدُّنْيَا وَ طَلَاقُ الرَّاحَةِ وَ الِانْقِطَاعُ عَنِ الْعَادَاتِ وَ قَلْعُ عُرُوقِ مَنَابِتِ الشَّهَوَاتِ بِدَوَامِ الذِّكْرِ لِلَّهِ». حضرت در ادامه فرمودند: ملازم طاعت خدا باش «وَ لُزُومُ الطَّاعَةِ لَهُ». همیشه سعی کنید که در هر کاری، ـ کوچک و بزرگ، شخصی و اجتماعی ـ ملازم طاعت و فرمانبرداری خداوند باشید. ببینید خدا چه می‎خواهد و امر و نهی خدا در اینجا چیست؟ هر جوری شده، خودت را وادار کن که ملازم طاعت خدا باشی، که این ملازمت باعث می‎شود در هر حادثه‌ و واقعه‌ای و در هر نشست و برخاستی و در هر موضع‌گیری و موقفی، قهراً از خداوند غافل نباشید. اگر انسان خودش را وادار کند که ملازم با اطاعت خدا باشد، لازمه‌ی قهری آن این است که غفلت از خداوند تبارک و تعالی پیدا نمی‌کند و وقتی غفلت از خداوند پیدا نکرد، قهراً به خداوند و نعمت های الهی توجه می‎نماید. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 72 ... 🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅راهکارهای امام صادق «علیه السلام» برای درمان ف
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅تحمل جفای خلق 💠 حضرت استاد "دام ظله": بعد فرمودند: «وَ احْتِمَالُ جَفَاءِ الْخَلْقِ» برای سالک الی الله و کسی که درصدد تهذیب نفس است، رعایت این نکته بسیار مهم است که تحمل جفای خلق را داشته باشد و در مقابل آن صبور باشد. آدم متدین در معاشرت‌هایش ـ چه با أقربا و چه با دیگران ـ گاهی توقعاتی از او هست و این شخص چون می‎خواهد در راه خدا گام بردارد، نمی‌تواند آن همراهی‌ها را داشته باشد که این موجب جفا و نامهربانی به او‎ یا گاهی متارکه‌ و توبیخ او می‎شود و گاهی او را به القاب و خصوصیات خاصی ملقب می‌کنند. حضرت «علیه السلام» می‌فرمایند انسان باید این ظرفیت را در خودش ایجاد کند که تحمل کند؛ نه سر و صدا، نه داد و فریاد، نه به جنگ و ستیز. تحمل اگر از روی معرفت، از روی انجام دستورالعمل مربی واقعی امام صادق «علیه السلام» باشد هیچ اثر منفی‎ نخواهد داشت. این لاطائلات که برخی از روانشناس‌ها می‎گویند که اگر بخواهی مثلاً تحمل کنی، روانی و عقده‌ای می‌شوی، برای این است که معرفت ندارند. تحمل برای آن‎ها یک امر تحمیلی است، اما اگر از روی معرفت و خواست خداوند باشد، این تحمل‌ها به ظرفیت‌های انسان اضافه می‌کند. جواب عالمانه به پزشک والد ما «رحمه الله علیه» مدتی ناراحتی عصبی داشتند و برای درمان پیش یک پزشک در تهران رفتیم. می‌گفت آقا! شما که این حالت را پیدا کردید، در اثر این است که حرف‌ها را فرو می‎بردید و تحمل شما زیاد است. ایشان در جواب پزشک گفتند که علتش این نیست، چون من به خدا و قیامت ایمان دارم، این‎ها منشأ آن نیست. این‎ها که شما می‌گویید، برای کسی است که خدا را نمی‎شناسد و به قیامت ایمان ندارد. من اگر تحمل کردم، إطاعةً لله کرده‌ام؛ چون خدا خواسته و خدا دستور داده، روی این جهت بوده و این باعث آن جهاتی که شما می‌گویید، نمی‌شود. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 73 ... 🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅تحمل جفای خلق 💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅راهکاری برای در امان ماندن از جفای خلق 💠 حضرت استاد "دام ظله": حضرت «علیه السلام» در ادامه می‎فرمایند: «وَ مُلَازَمَةُ الْقُرْبَى وَ شَمَاتَةُ الْعَدُوِّ مِنَ الْأَهْلِ وَ الْقَرَابَةِ» البته در بحارالانوار این‎گونه نقل شده، ولی احتمال می‌دهم که مُلَامَةُ الْقُرْبَى وَ شَمَاتَةُ الْعَدُوِّ باشد؛ والّا «ملازمة القربی» با «شماتة العدوّ» مناسبتی ندارد. انسان باید ملامت نزدیکان و خویشان و اقوام را تحمل کند. گاهی طلاب محترمی برای مشورت و سؤال می‌آیند که مثلاً عروسی کذایی هست و این کار حرام و صدای مُحرّم در آن هست و یا وضع خانم‌ها نامناسب است؛ وقتی که شرکت نمی‎کنیم، مورد شماتت و ملامت خانواده قرار می‎گیریم. البته گاهی بدسلیقگی‎هایی هم باعث می‎شود که انسان جوری عمل می‌کند که درست نیست. انسان تا آنجایی که می‌تواند، باید راه صحیح را انتخاب کند و با برنامه‎ریزی درست، جلوی این مشکلات را بگیرد. مثلاً انسان می‌تواند مسافرتی از قبل ترتیب بدهد که لازمه‎ی آن شرکت نکردن محترمانه در آن جلسات است. اگر راه منحصر شد در این‎که آدم مرتکب حرام شود، اینجاست که حضرت «علیه السلام» می‌فرمایند اگر از فساد می‌خواهی دور باشی، باید این ملامت‌ها را تحمل کنی. بعد فرمودند: «وَ شَمَاتَةُ الْعَدُوِّ مِنَ الْأَهْلِ وَ الْقَرَابَةِ». گاهی این عدو از اهل و عیال و أقربا است. ما خدا را شکر می‌کنیم که گرفتار این‎طور چیزها نیستیم، ولی بعضی‎ها گرفتارند؛ چرا که گاهی نزدیکان انسان با انسان دشمن‌اند و از روحانی بدشان می‌آید. این‌آقا رفته طلبه شده و حالا لباسی پوشیده، اما اصلاً چشم این‎که این طلبه را ببیند، ندارند. کسی که می‎خواهد در راه صحیح باشد، باید این شماتت‌ها را از اهل قرابت تحمل کند. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 74 ... 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پندهای سعادت
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅راهکاری برای در امان ماندن از جفای خلق 💠 حضر
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅نتایج درخشان علاج‎های نُه‎گانه 💠 حضرت استاد "دام ظله": حالا اگر انسان این علاج‎های نُه‎گانه را به کار گرفت، حضرت «علیه السلام» نتایج درخشانی برای آن بیان فرموده‎اند‎‎‌‎. «فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ فَقَدْ فَتَحْتَ عَلَيْكَ بَابَ عَطْفِ اللَّهِ وَ حُسْنَ نَظَرِهِ إِلَيْكَ بِالْمَغْفِرَةِ وَ الرَّحْمَةِ». اگر این کار را کردی، باب توجه الهی را به سوی خودت گشوده‌ای. چه چیزی برای صلاح ما بالاتر از رحمت خدای متعال و حسن نظر اوست. «وَ خَرَجْتَ مِنْ جُمْلَةِ الْغَافِلِينَ وَ فَكَكْتَ قَلْبَكَ مِنْ أَسْرِ الشَّيْطَانِ». اگر کسی باشی که این امور نه‎گانه را مراعات می‎کند، از زمره‌ی غافلین و از غفلتی که منشأ همه‌ی این فسادها بود، خارج می‎شوی و فساد از تو رخت بر می‌بندد و دیگر قلبت در اسارت شیطان نخواهد بود. «وَ قَدِمْتَ بَابَ اللَّهِ فِي مَعْشَرِ الْوَارِدِينَ إِلَيْهِ عَلَى الْكَرِيمِ الْجَوَادِ الْمَلِكِ الرَّحِيمِ». در باب الهی در زمره‌ی کسانی که بر حضرت حق وارد می‌شوند، گام می‌گذاری. راهی را پیموده‌ای که امید است به تو اذن بدهند که به بارگاه حضرت حق وارد شوی. «وَ اسْتِيطَاءِ بِسَاطِهِ عَلَى شَرْطِ الْأَدَبِ وَ سَلَكْتَ مَسْلَكاً رَجَوْتَ الْإِذْنَ بِالدُّخُولِ وَ لَاتَحْرُمُ سَلَامَتُهُ وَ كَرَامَتُهُ». مسلکی را پیموده‌ای که امید است که گام بگذاری بر بساطی که در بارگاه حضرت حق پهن شده است. علتش چیست؟ «لِأَنَّهُ الْمَلِكُ الْكَرِيمُ الْجَوَادُ الرَّحِيمُ»؛ زیرا او کریم و جواد و مهربان است. کسی که به سوی خداوند گام بر می‎دارد، معلوم است که او از افاضه‌ی فیض و رحمت‌های بی‎کران دریغ نمی‌ورزد. این راهکارهایی بود که حضرت(سلام‎الله‎علیه) برای اصلاح نفس و این‎که انسان مبتلا به فساد نشود، بیان فرمودند. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 75 ... 🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅سخنان حکیمانه امام سجاد «علیه السلام» به عبدالملک 💠 حضرت استاد "دام ظله": روایتی که در کتاب بحارالانوار در احوالات امام زین العابدین «علیه السلام» هست که مناسب با همین مضامینی است که روایات مورد بحث به آن توجه می‌داد. امام سجاد «علیه السلام» که از احوالات و از القاب مبارک‌شان روشن است، در عبادت و به‎‎خصوص در سجده، در عالم من الأولین و الآخرین از امتیاز خاص و ویژه‌ای برخوردارند. ایشان به حسب این نقل با عبدالملک ملاقاتی دارند. وقتی که ایشان مشرف کردند عبدالملک نامشرف و ناشریف را به حضور خودشان: «فَاسْتَعْظَمَ عَبْدُ الْمَلِكِ مَا رَأَى مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ بَيْنَ عَيْنَيْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ (علیه السلام) »؛ این آثار سجده که در پیشانی مبارکشان بود، خیلی پیش عبدالملک بزرگ آمد. «فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ لَقَدْ بُيِّنَ عَلَيْكَ الِاجْتِهَادُ»؛ عبدالملک گفت: آثار اجتهاد و جد و کوشش در اطاعت خدا و سجده در برابر خدای متعال خیلی بر شما آشکار شده است. و هر کسی که به شما نگاه می‌کند، می‌فهمد که در چه تاب و تعبی هستید. «وَ لَقَدْ سَبَقَ لَكَ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنَى وَ أَنْتَ بَضْعَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص قَرِيبُ النَّسَبِ وَكِيدُ السَّبَبِ»؛ در حالی‎که شما فرزند رسول خدا «صلی الله علیه و آله» هستید و ‌یک ارتباط خیلی نزدیکی با آن بزرگوار دارید. «وَ إِنَّكَ لَذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ عَلَى أَهْلِ بَيْتِكَ وَ ذَوِي عَصْرِكَ»؛ از همه‌ی معاصرین خودت و از همه‌ی آل رسول«صلی الله علیه و آله» با فضیلت‌ترهستید. با تمام این وسایل اطمینان که از عقوبت الهی و از نار جحیم برای شما حاصل است، این همه خود را در تب و تاب عبادت قرار دادن، برای چیست؟ «وَ لَقَدْ أُوتِيتَ مِنَ الْفَضْلِ وَ الْعِلْمِ وَ الدِّينِ وَ الْوَرَعِ مَا لَمْ يُؤْتَهُ أَحَدٌ مِثْلُكَ وَ لَا قَبْلَكَ إِلَّا مَنْ مَضَى مِنْ سَلَفِكَ وَ أَقْبَلَ يُثْنِي عَلَيْهِ وَ يُطْرِيهِ». هیچ کس این فضایلی که شما دارید، ندارد و قبل از شما هم نداشته‌اند. همین‎طور تعاریف زیادی خدمت حضرت علیه السلام عرض می‌کرد، که این تعاریف درست و بجا و صحیح بود و چه خوب که از لسان اعداء شنیده شود. این‎ها مُقر به فضایل این بزرگواران بودند. خب، همه‌ی این حرف‌ها را که زد، حالا ببینید جواب امام سجاد «علیه السلام» چیست؟ «عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ «علیه السلام» كُلُّ مَا ذَكَرْتَهُ وَ وَصَفْتَهُ» همه‌ی این حرف‎ها را که زدی، من نمی‌گویم نیست، ولی همه‌ی این‎ها: «مِنْ فَضْلِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَأْيِيدِهِ وَ تَوْفِيقِهِ»؛ از فضل خداوند سبحان و تأییدات و توفیقات اوست. «فَأَيْنَ شُكْرُهُ عَلَى مَا أَنْعَمَ»؛ پس من نباید شکر این‎ها را می‌کردم؟ بعد حضرت فرمودند: «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله يَقِفُ فِي الصَّلَاةِ حَتَّى تَرِمَ قَدَمَاهُ»؛ رسول خدا «صلی الله علیه و آله» به نماز می‌ایستاد تا پاهای مبارکش ورم می‌کرد. «وَ يَظْمَأُ فِي الصِّيَامِ حَتَّى يُعْصَبَ فُوهُ»؛ و در موقع روزه‌داری آنچنان تشنه می‎گردید که آب دهان مبارکش خشک می‌شد. علامه مجلسی از قاموس فیروزآبادی نقل کرده که عصب فوه به معنای این است که آب دهان خشک شود. «فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَ‎لَمْ يَغْفِرْ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ». شبیه همین اشکالی که عبدالملک به حضرت «علیه السلام» کرد، دیگران هم به پیامبر «صلی الله علیه و آله» می‎کردند که این همه نماز و این‎جور روزه گرفتن در این هوای گرم با این‎که می‌دانی که خداوند متعال فرموده که «ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ» شما را بخشیده است، برای چیست؟ حضرت فرمودند: «فَيَقُول أَفَلَا أَكُونُ عَبْداً شَكُوراً الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَوْلَى وَ أَبْلَى وَ لَهُ الْحَمْدُ فِي الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى» ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 76 ... 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا