#معرفی_کتاب
#کتاب_دوم_۱۴۰۳
▪️یک کتاب پرمغز و سرپا.
🔻نویسنده در موضع یک استاد اخلاق توانسته است مخاطب را در حالات گوناگون خود با شرح مناجات بهچالش کشیده، و گاهی با رفع شبهات و نکات کلیدیِ سلوکی نیز مبانی اصیل اسلامی را در راستای تربیت دینی بهمخاطب ارائه بدهد.
🔻کتاب را نه صرفا بخاطر شرح مناجات شاکّین بودنش، که برای نکات کلیدی و تربیتیاش بهشدت برای اهالی اخلاق توصیه میکنم.
📚 درددل بهدرگاه الهی _ آیتالله تحریری _ نشر بوستان کتاب
#پاراگراف
🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇
▣⃢🪴📚
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
#کلاس_نویسندگی
🔻 اگه علاقهداری یرای خبرگزاری و نشریهها بنویسی این فرصت رو از دست نده.
[نوشتن _ خلق روایت _ مبانی داستانکوتاه _ کلیات رماننویسی _ مقدمات خوب نوشتن و... ]
🔻 برای اطلاع از شرایط و هزینه پیام بدید:
@a_h_osali
🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇
▣⃢🪴
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
#عیدتون_مبارک
#حديث_روزانه
▪️امام حسن سلام الله علیه:
لا أدبَ لِمَن لا عَقْلَ لَهُ
🔻آن را كه خرد نيست ، ادب نيست .
#پاراگراف
🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇
▣⃢🪴📚
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
#موعظه
▪️امامعلی'ع':
أَحْيِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ
🔻دلت را با اندرز نيكو زنده كن.
🗞 نامهی ۳۱ _ نهجالبلاغه
#پاراگراف
🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇
▣⃢🪴📚
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
@paragraph_osali
#حدیث_روزانه
#کتاب_خوانی
▪️قال: امیرالمومنین علی علیهالسلام:
من تسلی بالکتب لم تفته سلوه
🔻 هرکس که با کتابها آرامش یابد، راحتی و آسایش از او سلب نمیگردد.
📚 غررالحکم
#پاراگراف
🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇
▣⃢🪴📚
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
@paragraph_osali
#معرفی_کتاب
#تمام_شد
#سومین_کتاب_۱۴۰۳
📌 آپاراتچی، خاطرات شفاهی یک انسان آتش بهاختیار و هنرمند است[جلیل طائفی] که با دوربین سوپرهشت فیلم میساخته و در مدارس، مساجد و روستاها و... اکرانشان میکرده!
📌 اگرچه کتاب میتوانست صریحتر باشد، اما با خواندن این کتاب میتوان به دلایل پنهانی عدم رشد صواب امور فرهنگی پی برد!
🔍 اگر اهل تاریخ شفاهی هستید، پیشنهاد میکنم مطالعه کنید.
#پاراگراف
🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇
▣⃢🪴📚
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
@paragraph_osali
#پاراگراف
بنابراین نوشتن نیازمند به برنامهریزی و انضباط است. اما آه اگر غم نان بگذارد.
🗞 تا روشنایی بنویس _ احمد اخوت _ ص۸۵
@paragraph_osali
#صحیفه_نوشت
▪️بار خدایا ما را در روزیهامان به بدگمانی، و در مدت زندگی به آرزوهای دراز آزمودهای، تا جایی که روزیهای تو را از روزیخواران خواستیم و به آرزوی عمر طولانی در عمر سالخوردگان طمع بستیم.
🗞 صحیفهی سجادیه _ نیایش ۲۹
#پاراگراف
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
@paragraph_osali
🙃 سلام بر دوستان
▪️فردا جلسهی اول دورهی سوم کلاس نویسندگیمون هست. بچههای کلاس ما بعد از جلسهی سوم اصولا برای خبرگزاري متن مینویسند.
🔻اگه علاقهمندید پیام بدید:
@a_h_osali
#پاراگراف
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
@paragraph_osali
#نقد_نوشت
▪️فیلم مصلحت، فیلم خوبی نیست!
نقدش را قبلا نوشتهام، امشب دوباره مینویسم براتون.
بهبهانهی اکران "مصلحت" بخوانید 👇
یادداشتی برای فیلم "مصلحت"
▪️بهنام مصلحت__بهکام جماعت
🔻ساختن فیلمِ«مصلحت» نه جرأت میخواهد و نهجسارت، بلکه اندکی پدرسوختگی در چگونگیِ روایتِ عدالتپیشهگی در دههیشصت میخواهد، فقط همین!
فرای اینکه از فضای دههیشصت دراثر، چیزی غیراز چند پیراهن یقهخرگوشی، چند عدد عکس بنیصدر و چند پیکانِنارنجی و یک اعتراضِخیابانی بیشتر در دست نیست، ولی فیلمساز دارد نان انتخاب بازیگر را میخورد! با آنکه چیز زیادی از پیشینهی کاراکترها، غیر از چند دیالوگ نمیبینیم، ولی حسوحالی که در فیلم ایجاد کردهاند مخاطب را پای فیلم نگه میدارد و یک فیلمساز چه میخواهد بیش ازاین؟ رضایت مخاطب!
اما مشکل من با روایتِ فریادِ عدالت دراثر است، کهچرا در دههیشصت روایت میشود؟ بخاطر التهاب؟ یا ترسواحتیاط فیلمساز؟
فیلمساز به خوبی میدانست که اگر فیلم در دههی ۸۰یا۹۰ روایت میشد، فرمی شعارگونه تمامِ پیکیرهی محتوا را در برمیگرفت و میشد چیزی مثل «خروج»!
🔻مردم، مصداقِ خارجی دههیشصت را قیاس میکنند با جهانداستان؟ خندهدار نیست؟ چند مصداق متفاوت میتوان از این روایتعدالتزده به فیلمساز نشان داد؟ یقینا بسیار...
فریادِ عدالت باید در جهانِ داستانِ فیلم تبیین و روایت شود، نه با همذاتپنداری مخاطب و تطبیق با شخصیتهای امروزی! اگر اینگونه باشد چرا دیگر فیلم میسازیم؟
کارگردان حتی بهخود زحمت نداده چند نمای باز و واضح از دههی شصت نشانمان بدهد، چطور انتظار دارد پای چنین اثری بایستیم و حمایت کنیم؟!
🔻متاسفانه فیلمساز، مخاطب را محرم داستان خود نمیداند و فقط میخواهد آنچه را که خود از عدالت درک کرده به خورد مخاطب بدهد و این خلاف فیلمسازی حرفهای میباشد.
سکانس آخر را دیدهاید؟ خانم آریا میبخشد! برای چه؟
«خیال میکرده تمام اینها صحنهسازی است و دستِ خودشان و تا چوبدار را نمیدید باور نمیکرد!! چقدر این دیالوگ کارگردانزده و سفارشی است!
سنجش عدالت نیز میشود میزان باور مردم!!! چقدر جالب !!!
کداممصلحت؟ کداممردم؟ و هزاران سوال دیگر که در فیلم بهآنها جواب داده نشد.
مصلحت فیلمی عدالتزده و پرگوییست که فقط ادعا میکند و فریاد میکشد.
✍ امیرحسن اوصالی
#پاراگراف_اوصالی
#پاراگراف
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
@paragraph_osali
#موعظه
#ضرورت_نویسندگی
▪️امام صادق ع فرمود:
ای مفضل! تامل نما در این «نطق»ی که با آن از آنچه در نهان توست تعبیر میکنی ...
و همچنین کتابتی که با آن اخبار گذشتگان برای حاضران و اخبار حاضران برای آیندگان باقی میماند
🔻و به وسیله آن است که کتابها در علوم و آداب و غیره جاودانه میشود
و به وسیله آن است که انسان حکایت آنچه بین او و دیگران رخ میدهد (مانند معاملات و حساب و کتابها) را نگه میدارد،و اگر نبود،
اخبار یک زمان به زمان دیگر نمیرسید
و کسانی که از وطن خود دور ماندهاند بیخبر میماندند
و علوم از بین میرفت
و آداب ضایع میشد
و خللهای عظیمی میافتاد در امور مردم و معاملاتشان و آنچه از در امر دینشان به نظر کردن در آن نیاز دارند و آنچه برایشان نقل شده که در ندانستنش معذور نیستند؛
🔻و چه بسا گمان کرده بودی که از آن چیزهایی است که با تدبیر و زیرکی میتوانستند از آن رهایی یابند و از آن چیزهایی نیست که در خلقت و طبیعت انسان گذاشته شده است؟!
و همچنین است «کلام» ...
🗞 توحید مفضّل
#پاراگراف
▣⃢🪴📚
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
#درس_نوشت
✍ امیرحسن اوصالی
🔻با مداقّه در روایت بالا متوجه میشویم که "نوشتن" نهیک فضیلت، بلکه گاهی یک "وظیفه" است؛ که ما باید روایتی صواب از امروزمان برای آیندگان بهارمغان بگذاریم.
باید بپذیریم که "نوشتن" بهمثابه یک زیست و تنفس در عالمی است که انسان همهچیز را "مسئله" میپندارد و برآن است که تمامی هرآنچه که میآموزد را بهدیگری انتقال دهد.
🔻فرض کنید قرآن مکتوب نمیشد، اصولکافی نوشته نمیشد، بحارالانوار جمعآوری نمیشد، و خیال کنید کتابهای نفیس روایی تالیف نمیشدند! چه بر سر ما میآمد؟! ما با جهانی تهی از اندیشه مواجه میشدیم!
"نویسنده" در موضع راوی، محقّق، مدقّق، منتقد و اندیشمند میایستد تا جامعه را از بیفکری نجات بدهد.
❓شما بهچه اندازه برای "نویسنده" شدن تلاش میکنید؟
#پاراگراف
▣⃢🪴📚
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
علی'ع' را اسلام متحجّر به شهادت رساند.
#پاراگراف
▣⃢🪴📚
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
سلام و نور
عصر همگی بخیر 🌸
▪️ فیلم تمساح خونی رو دیدید؟
نقدش رو فردا اینجا بخونید.
#پاراگراف
چراغِ بدن چشم است پس مادامی چشم تو بسیط است تمامی جسدت نیز روشن است ولیکن اگر فاسد باشد جسد تو نیز تاریک بود. پس با حذر باش مبادا نوری که در توست ظلمت باشد. بنابراین هرگاه تمامی جسم تو روشن باشد و ذرهای ظلمت نداشته باشد همهاش روشن خواهد بود مثل وقتی که چراغ به تابش خود تورا روشنایی میدهد.
📖 انجیل لوقا، باب یازدهم، آیات ۳۴ تا ۳۷
#پاراگراف
▣⃢🪴📚
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce
#موعظه
▪️قال امیرالمومنین علی علیهالسلام:
الکتاب ترجمان النیه
🔻نوشتار ؛بیانگر قصد و نیت آدمی است.
#پاراگراف
▣⃢🪴📚
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8c
#معرفی_کتاب
#تمام_شد
#چهارمین_کتاب_۱۴۰۳
📌 [احمد اخوت] در این کتاب سراغ مسائلی میرود که از موانع نوشتن بهحساب میآیند. موانعی که میتواند نویسنده را در اثر و کتاب اول متوقف کند و یا اصلا اجازهی نوشتن بهاو ندهند.
[تا روشنایی بنویس] با آن دسته از نویسندگانی سروکار دارد که از کاغذ سفید وحشت دارند و با حجاب کمالگرایی، نوشتن را بهتأخیر میاندازند.
📌 شاید کتاب برای مبتدیها مقداری ثقیل باشد، اما ارزش تورق و خواندن را دارد. اخوت، نویسندگی را بهمثابه یک زیست و هویت قلمداد میکند که شخص نویسنده با هرچیزی میتواند در راستای نوشتن بهیک لذت مدام برسد.
جمعآوری کتاب، خلوت در کافه، نوشتن در نیمهی شب و... میتوانند از این لذتها باشند، که هرکدام بهنحوی گوشهای از هویت نویسنده را نمایان میکنند.
📌 اگر دوست دارید خودتان را با فضای نویسندگی بهچالش بکشید، این کتاب را بخوانید.
#پاراگراف
▣⃢🪴📚
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8c
▪️بسمه تعالی
[تکّههایی از یک استندآپِ غیر مسنجم]
نقدی بر فیلم "تمساح خونی"
🔻"تمساح خونی" نه نان قصهی نداشتهاش را میخورد و نه نان تکّههای خندهدارش را، فیلم هرچه دارا از اسم و رسم "جواد عزّتی" است. او که در این چند سال اخیر بهیک سوپر استار در سینمای ایران تبدیل شده است، مخاطب را مجاب میکند تا پای فیلم بنشیند و حتی بهپلانهای غیر طنز نیز بخندد!
_ با آنکه در سالهای اخیر ژانر "کمدی" در ایران به "ابتذال" کشیده شده و فیلمساز، "طنز" را صرفا در "شوخیهای جنسی" و "واژههای ناصواب" خلاصه میکند و متاسفانه پر فروشی این آثار در گیشه نیز باعث شده است "امر کمدی" که ماهیتی "سیاسی" دارد به حاشیه رفته و ما با یک سینمای طنز منفعل در ایران همراه باشیم.
🔻وقتی میگویم "امر کمدی" ماهیتی سیاسی دارد یعنی "شبهای برره"! این سریال پرطرفدار بهخوبی نشان داد که طنز چگونه میتواند حاوی مضامین سیاسی_فرهنگی با زبان "کنایه" باشد. شبهای برره بهخوبی توانست مسئلهی سنت و تجدد را با فرم پایین برره و بالا برره بهتصویر کشیده و بسیاری از ساختارهای غلط و مشهورات بیاعتبار را چالش بکشد. این خاصیت و ماهیت کمدی است که با زبان تضاد و عدم تناسب که در مسائل اجتماعی کاربرد دارد، حاوی مضامین جدّی شده و سالها در ذهن مخاطب بهیک "روایت" تبدیل بشود. مشاهده میکردیم که دانشآموزان در دههی ۸۰ چگونه زبان برره بهخود گرفته و اهل گردِ نخود دوبرره شده بودند! و سوال اساسی اینجاست وه چرا در سالهای اخیر، ما طنز و کمدی جریانساز و تاثیرگذار نداریم؟
🔻من موفقیت شبهای برره را در "داستان" خود میدانم. وقتی سر و تَهِ داستانت مشخص باشد، بهراحتی میتوان کمدی را در دل قصه جای داد و از مخاطب خنده گرفت. و مسئلهی حائز اهمیت این است که برای درک خنده، باید آن را در محیط طبیعی خود، یعنی اجتماع جای داد. و بهقول هانری برگسون: [خنده باید پاسخگوی پارهای از مقتضیات زندگی همگانی باشد. خنده باید مفهومی اجتماعی داشنه باشد.] و این مستلزم این این که زبان اثر ما باید زبانی مردمی و اجتماعی و باورپذیر در جامعهی عرفی داشته باشد.
ولی متأسفانه "تمساح خونی" فاقد این مسئله است، و شما با یک فیلم اجتماعی ایرانی مواجه نیستید. تمساح خونی اولین ضربهی اساسی را از داستان نداشتهاش میخورد. اینکه ۲نفر از طبقهی پایین جامعه قمار بکنند و در قمار برنده بشوند و آخر سر هم بدانیم همهمان سرکار بودهایم، داستانی نیست که مخاطب بتواند بعد از دیدن فیلم، خلاصهی یک خطیاش را برایمان بازگو بکند. و ما حتی با عنوان فیلم یعنی "تمساح خونی" نیز متوجه نمیشویم که با یک اثر کمدی مواجه هستیم که حتی این اسم نشانهای از طنز را در ذهن مخاطب متبادر نمیکند.
پس وقتی داستان نداشته باشی، صحنههای کمدی هم پا درهوا و معلق میمانند و در متن قصه پیاده نمیشوند.
🔻ما در "تمساح خونی" با یک تقلید همهجانبه از سینمای سرگرمکنندهی هالیوودی مواجهیم. از گریم و طراحی لباس گرفته تا تعقیب و گریزهای خیابانی و کتککاریهای تکراری، همه و همه مارا یاد فیلمهای مهیج هالیوودی میاندازند. اما با این تفاوت که در اینجا با داستان مواجه نیستیم و متأسفانه این امر فیلم را از زبان اجتماعی ایرانی نیز دور کرده است.
"واژه" که اولین رکن کمدی محسوب میشود، وقتی میتواند مخاطب را همراه خود کند که نه تنها داستان را پیش ببرد بلکه با ساخت تضاد و تناقض مخاطب را غافلگیر کرده و بهخنده وادارد. در حالیکه صحنههای کمدی در فیلم درست مثل تکههای یک استندآپ هستند که انگار بهزور بههم پیوند خورده و بهاجبار هم که شده مخاطب را بخنداند. و در وهلهی بعد "موقعیت" که دومین رکن کمدی است وقتی بهدل مینشیند که در قصه و با ساختار منطقی ایجاد بشود و الا از وسط خیابان به پمپ بنزین رفتن و بهیک باره از خانهی همسر قبلیات سردر بیاوری موقعیت طنز خلق نمیکند!
🔻اگرچه زوج "عزتی _ جمشیدیفر" تمامی باگهای فیلم را بهنحوی پر کردهاند و یقینا با فیلم پر فروشی هم مواجه خواهیم بود، اما با یک اثر کمدی قوی روبهرو نیستیم.
موسیقی بد، بلند و خستهکنندهی فیلم نیز که گاهی باعث میشود برخی دیالوگهای طنز از مخاطب پنهان بماند، فیلم را در لحظاتی بهنقطهی صفر میرساند، و مخاطب مظلوم سینمای ما که تشنهی "خندیدن" است از هر موقعیتی برای این امر استفاده کرده و با هر پلان بیربط نیز میخندد! ما بیش از قبل به آثار طنز فاخر و تاثیرگذار نیازمندیم. و نکتهی اساسی در "تمساح خونی" این است که در مدار اعتدال حرکت کرده و قصد ندارد بههر نحوی مخاطب را بخنداند. ما یا یک اثر ظریف و معتدل مواجه هستیم که بهشعور مخاطب احترام گذاشته و بهجز یکی دوتا صحنه وارد واژههای جنسی و شوخیهای مبتذل نمیشود. و این یک آغاز خوب برای جواد عزتی، این سوپر استار سینمای ایران است.
امیرحسناوصالی
▣⃢🪴📚
@paragraph_osali
▪️بهنام حضرت دوست
🔻 امروزم میخوام یهکتاب خوب بهتون معرفی کنم.
#پاراگراف
▣⃢🪴📚
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
#روزنامه_نوشت
#باز_نشر
یادداشت خانم رئیسی و خانم رشیدی که از هنرجویان کلاس نویسندگیم هستند، در خبرگزاری کیهان.
🔻بعد از ۳ جلسهی مفید و کاربردی چنین یادداشت خوبی نوشتند.
🔻شمام به نوشتن علاقه دارید؟
اگه تمایل دارید شرکت کنید در کلاس، پیام بدید:
@a_h_osali
#پاراگراف
🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇
▣⃢🪴📚
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
#معرفی_کتاب
#تمام_شد
#پنجمین_کتاب_۱۴۰۳
🔻 استاد فیاضبخش که خود از شاگردان سلوکی آیتالله سعادتپرور است، در این کتاب مختصات مکتب تربیتی_سلوکی علامه طباطبایی'ره' را از حیث علمی و عملی مورد مداقّه قرار داده و با طرح مبحث نسبت انقلاباسلامی با سیروسلوک توحیدی به برخی شبهات نیز پاسخ داده است.
و مقدمهی این کتاب که بهقلم دوست بزرگوارم آقای میررکنی نوشته شده مروریست بر تاریخ مکتب ملاحسینقلی همدانی'ره' که بسیار خواندنی است.
🔻 این کتاب را برای افرادی که میخواهند بهیک آشنایی کلی نسبت بهمکتب تربیتی_سلوکی علامه طباطبایی'ره' برسند، پیشنهاد میکنم.
#پاراگراف
🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇
▣⃢🪴📚
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
#پاراگراف
#درسهای_نویسندگی
🔻نويسنده اگر دست از مشاهده بردارد فاتحهاش خوانده شده است. ولى لازم نيست كه آگاهانه به مشاهده بپردازد يا فكر كند چگونه به درد خواهد خورد. اينطور برخورد شايد در اوايل كار مصداق داشته باشد. ولى بعد هرچه كه مىبيند به گنجينهی بزرگ چيزهايى افزوده مىشود كه مىداند يا مشاهده كرده است. اگر بخواهيد بدانيد، من هميشه مىكوشم بنابر اصل يخهاى شناور بنويسم. كوه يخ يک هشتمش پديدار است و هفت هشتمش زير آب. هرچه را كه مىدانيد، مىتوانيد از قلم بيندازيد، اين عمل صرفاً كوه يختان را نيرو مىبخشد، آن بخش را كه به چشم نمىخورد. اگر نويسنده چيزى را حذف كند چون آن را نمىداند سوراخى در داستان پديد مىآيد.
🔻[پيرمرد و دريا] مىتوانست به هزار صفحه برسد، همه اهالى دهكده و طرز تلاش معاش يکيکشان، به دنيا آمدنشان، درس خواندنشان، بچهدار شدن و غيره ذالِک آنها را در برگيرد. اين كار را نويسندگان ديگر خوب و شايسته انجام مىدهند. آنچه كه پيشتر بهصورت پسنديده به قلم آمده است دست و پاى نويسنده را مىبندد. از اينرو كوشيدهام ياد بگيرم كار ديگرى بكنم؛ كوشيدهام چيزهاى ناضرورى را براى انتقال تجربه به خواننده كنار گذارم بهطورى كه پس از خواندن داستان، ماجرا جزئى از تجربه خواننده شود و گمان كند كه بهراستى روى داده است. انجام اين كار بسيار دشوار است و در تحقق آن سخت كوشيدهام.
💡ارنست همینگوی
📚 هنر داستاننویسی
[گزیدهای از گفتوگو با نویسندگان در پاریس ریویو]
🔍 ترجمهی حسن کامشاد
#پاراگراف
🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇
▣⃢🪴📚
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
#بسمه_تعالی
#موعظه
▪️توصیهی امیرالمؤمنین'ع' درباب راهپیمایی روز قدس:
کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً
🔻دشمن ظالم باشید و مظلوم را یاری دهید.
📖 بخشی از وصیت حضرت به امام حسن و امام حسین علیهمالسلام
#پاراگراف
🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇
▣⃢🪴📚
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8