eitaa logo
پراکنده_دل!
698 دنبال‌کننده
399 عکس
192 ویدیو
35 فایل
سعی میکنم بیشتر بنویسم! تاملات! شطحیات! @nashr313 علوم تربیتی موسسه امام خمینی / درس خارج حوزه علمیه قم
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 🍃 علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری‌اسلامی صرف کنید... ➕گوشه‌هایی از وصیت‌نامه سیاسی-الهی امام خمینی (ره) ✅ @EMAM_COM
پراکنده_دل!
📜 #وصیت_امام 🍃 علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری‌اسلامی صرف کنید... ➕
در سایت جامع امام خمینی (امام دات کام) سلسله محتواهایی پارسال برای رحلت کار کردیم که امسال بازنشر میشود قسمت هایی از وصیت نامه را گزینش کردم که به حال امروز جوانان و مردم ما می‌آید! حرف های امام زنده است.. جهت ها و افق ها را تنظیم میکند! در عین سادگی تکانمان میدهد! یکی از بهترین دوره های طلبگی حقیر دوره ای بود که با یکی از اساتید برجسته در قالب طرحی، گزینشی از مهم ترین پیام ها و آثار استراتژیک امام مثل منشور روحانیت، منشور برادری، پیام به قطعنامه و حج و... را میخواندیم تک به تک جملات، اشاراتی داشت که وقتی استاد باز میکرد بال و پر در می آوردیم وصیت نامه هم دنیایی از معرفت ناب اسلامی‌ست. گاهی کم لطفی میکنیم اگر گروهی از بچه ها چه اساتید چه رفقا، پایه بودند دلم میخواهد تا روز رحلت چه مجازی چه حضوری وصیت نامه را تحلیلی مباحثه کنیم. ترجیحا اگر گروهی از دانشجویان یک دانشگاه و یک رشته‌‌ی تحصیلی آماده باشند تطبیقی تر گفت و گو خواهیم کرد سلسله عکس نوشت ها و پوسترها هر روز در کانال امام بارگذاری خواهد شد دنبال کنید https://eitaa.com/parakande_del
پراکنده_دل!
3️⃣ در باب ضرورت اینگونه تربیت در عصر حاضر باید بگوییم: انتظار و ایستادگی انسان در عصر غیبت، مسئله
اینم ممنون از پیگیریتون خودم توقع نداشتم بخونید. فک میکردم تخصصی طوره😅 ان شاءالله فردا پس فردا شب فیش بعدی چشم
اوج احساسات و انگیزه بخشی حوزه😂 ما در حال تقسیم شدن به چند قسمت مساوی هستیم عزیزان دلم، پیامک میفرستند😅 باید جواب داد: تموم شد؟! خیلی تاثیرگذار بود🤪😊 ولی خداییش اگه مطمئن نبودیم به این ذخیره و توشه‌ی الهی، دیگه با این فشارهای داخلیِ بعضی شیوخ عمامه به سر، خیلی وقت پیش لفت داده بودیم نون حوزه رو میخوریم همه زندگی و تبلیغمون رو از حوزه داریم تومهد حوزه کلی برنامه برای آشنایی و معرفی حوزه و شناسایی مستعدین میتونیم داشته باشیم بعد به زور میکشونیم سمت دانشگاه هیچ، طرف مقابل هم متهم میکنیم چشم و گوش بچه ها رو میبنده میفرسته حوزه! انگار پذیرش و گزینش و مشاوره و تشخیص نداره حوزه، مستقیم میرن وسط کلاس ها!!! بابا علاقه داشته از بین هزارتا متقاضی و تست روانشناسی و سه مرحله پرسش نامه و مصاحبه و... بهترین مدارس علمیه‌ی قم قبول شده، اونا هم خودشون بلدن خانواده رو راضی کنن یا بفهمن به درد این فضا میخوره یا نه! من و تو چی کاره ایم رایش رو بزنیم آخه! خلاصه علی برکت الله...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهم صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الَّذِي ارْتَضَيْتَهُ وَرَضَّيْتَ بِهِ مَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِكَ. عیدتون مبارک⚘
خب توی دومی سعی کردند دوزشو بیشتر کنند جذاب تر به نظر برسه بلکه اینطوری سریالی توی انگیزه بخشی قوی تر بشیم😅
پراکنده_دل!
3️⃣ در باب ضرورت اینگونه تربیت در عصر حاضر باید بگوییم: انتظار و ایستادگی انسان در عصر غیبت، مسئله
4️⃣ ذیل عنوان تربیت حماسی چند مدل تربیتی مطلوب در مقابل شیوه های مرسومی از تربیت در خانواده ها و مجموعه ها قابل بررسی است که در هر کدام از فیش های آینده به صورت مصداقی و واضح به یکی از این سبک ها اشاره خواهم کرد: ▶️ تربیتی مستقل و همراه (مقابل تربیتی محدود کننده و حراستی) به خاطر دارم چندین بار این مثال را حاج اقای حاج علی اکبری بیان کردند که در مصاحبه ای پیاده شده: (طولانیه ولی خوندنی؛ دقیق تامل کنید. دلم نیومد بعضی تیکه هاش حذف بشه!) " از ویژگی های تربیت حماسی این است که در این سبک تربیتی سهم مربا و تربیت شونده بسیار زیاد است و با مشارکت فعال خود عنصر تربیت شونده صورت می گیرد؛ بر خلاف شیوه های مرسوم و مذمومی که سهم عنصر تربیت شونده بسیار کم و اندک است و بیشتر کار تربیتی از نوع حراست و صیانت اداره ها و متاسفانه بعضا مدارس است و نه از نوع «شدن» در تربیت حماسی که فضا را طوری آماده میکنیم که فرد «بشود» و «ببالد» خودش انتخاب کند و درگیر شود. البته این تفاوت در روشها و مبانی است که مشخص میکند در سبک تربیتی مان باید چگونه برخورد کنیم. یک مسئله تخصصی است که مربی میفهمد آخر بعضی وقت ها هر کسی فکر میکند با دیدن فلان عارضه‌ی نامطلوب اول کار میتواند دخالت کند! آیا ما بیشتر روی بصیرت و آگاهی عنصر تربیت شونده کار کنیم یا او را در پس پرده تربیت کنیم؟! در تربیت حماسی ما دائماً فرد را با روشن بینی و آگاهی، قدم به قدم پیش می بریم. اصلاً سبک تربیتی اصیل همین است که دائماً فرد را از مواقعی که در آن هست با خبر کنیم تا او خودش را درگیر کند و جلو برود؛ به خلاف شیوه های ظاهر گرا و تبلیغی که مع الاسف امروزه در خیلی جاها از آن روش استفاده میشود؛ و چند سال بعد خودش را نشان میدهد! این بچه تا اخر محدود و در پس پرده نمیماند که! این روش موجب میشود تا شخص در محیط اداری و رسمی با چهره ای کاملا مثبت، محاسن، دکمه پیراهن تا بالا بسته انگشتر عقیق مبادی آداب و... ظاهر شود همه به به و چه چه؛ اما همین فرد در محیطی خارج از فضای رسمی روحش کاملا متفاوت! من یک مثال میزنم در دنیای امروز که ما با رسانه های متعدد در محیط خانه یا هر جای دیگری مواجه هستیم، سبکهای تربیتی در مواجهه با این رسانه ها چه رویکردی دارند؟ در مدل های محدود کننده و متحجر و حراستی دائما سعی میکنند که کودک، نوجوان یا جوان با این رسانه ها روبه رو نشود؛ با تلویزیون روبه رو نشود؛ فلان فیلم یا سریال را نگاه نکند (البته من هم به جد معتقدم که برخی از دیدنی ها را هرگز نباید ببیند، ولی برای اینکه هیچ وقت نبیند ما مقدمات دیگری در سبک تربیت حماسی لازم داریم) کسی که تلویزیون را حذف میکند یا به یک شکل دیگری بچه را سرگرم میکند، در واقع از یک واقعیت فرار میکند؛ در حالی که این روزها از این واقعیتها نمیشود گریخت. دوم اینکه به نوعی خودش را فریب میدهد؛ یعنی اگر فرزندش اینجا ندید جای دیگری نمیبیند؟ سوم اینکه فردا که همه چیز در یک گوشی کوچک تلفن همراه در اختیار بچه ها قرار میگیرد آیا این روش جواب میدهد!؟ اینها در حالی است که سبک تربیتی مستقل برای بچه که همراه اوست و فعال کنشگر و مصون سازی میکند همچون تربیت حماسی به شما میگوید که بگذارید بچه ببیند اما با ملاحظاتی؛ اختصاصی به تلویزیون هم ندارد؛ در محیط بیرونی اجتماع هم باید همین طور باشد چون آنجا هم تربیت متحجر و محدودکننده میگوید که اینجا نبریدش آنجا نبریدش و... . تجربه هم نشان داده که این روشهای تربیتی کارآمد نیست این در حالی است که در تربیت حماسی شما باید کودک را به تفکر انتقادی مجهز کنید من به دوستانم هم میگویم که از همان اوایل که کودک به دیدن فیلم و سریال و کارتون علاقه مند میشود، شما همراهش باشید و دائما نگاه انتقادی را به او منتقل کنید در تربیت حماسی مربی همراه با تربیت شونده است. من شخصاً این را تجربه کرده و جواب گرفتم مثلا شما که کنار بچه مینشینی در حال دیدن نقد کرده و نگاه انتقادی او را تقویت میکنید مثلا در صحنه ای که اصول اخلاقی رعایت نمیشود من میگویم این خیلی جلف بود یا بد صحبت کرد. این بچه در سالهای بعد دقیقاً همین را به خود من تحویل میدهد! یعنی با دیدن یک صحنه ضداخلاقی و یک عمل ناهنجار، اینها را یادآوری میکند البته ممکن است از شما سؤال کند که چرا به است؟ که باید بیشتر توضیح دهید؛ حتی اگر سؤال هم نکند در وقت دیگری حتما باید چرایی حرفهایتان را برایش تبیین کنید این یک مثال روشن و عینی از تربیت حماسی بود که فرد علاقه مند میشود صحنه هایی را که میبیند نقد و ارزیابی کند. اما اگر نگاه انتقادی و ارزیاب را درست نکنید و او را مستقل بار نیاورید و به جای همراهی ناظم و نیروی حراستی باشید او قطعا روزی هضم و جذب میشود.
پراکنده_دل!
3️⃣ در باب ضرورت اینگونه تربیت در عصر حاضر باید بگوییم: انتظار و ایستادگی انسان در عصر غیبت، مسئله
پس غرض اینکه اگر بنا شد ما به سبک حماسی دانش آموزانمان را تربیت کنیم فضاهای کلاسمان و ادبیات معلم هایمان باید تغییر کند و جنب و جوش و پویایی نوجوان تا حد خیلی زیادی مورد قبول قرار بگیرد. در تربیت حماسی مربیان باید بسیار توانمندتر از الان باشند؛ باید سعه صدر زیادی داشته باشند؛ خودشان را پایین بیاورند چون قرار است که با بچه ها همراه باشد.. نکته دیگر در تربیت حماسی این است که ما باید در مراتب مختلف، تربیت شونده ها را در شرایط سخت و در معرض انتخاب قرار دهیم او باید دائم با چالش روبه رو شود و از این نباید ترسید ما حتی در همین روش، ورزشهای خاصی را هم پیشنهاد کنیم چون در تربیت حماسی جسم باید کاملا با روح همراهی کند. بنده در این شیوه تربیتی از کوهنوردی بسیار استفاده میکنم و همیشه هم آن را پیشنهاد کرده ام. گمان هم نمیکنم که در مدلهای طبیعی تربیت جایگزینی برای کوهنوردی پیدا شود که همزمان هم روح را تربیت کند و هم جسم را. بچه ها در کوه با موانع روبه رو میشوند؛ با خطرها دست و پنجه نرم میکنند و البته همین شرایط میتواند در فضاهای مدرسه ای هم اتفاق بیفتد به خلاف مدلهای برخی مجموعه ها و خانواده ها که فکر کرده اند مسئله صرفا تقویت بازو و کمربند فلان رنگ گرفتن است که بگوید پسرم فلان مدرک را دارد! کجای این ورزش همراهی تربیتی شما برای هماهنگی روح و جسمش بوده؟! تربیت های مستقلی که همراه متربی تجربه میکند و یادش میدهد او را حماسه ساز خواهد ساخت."
✍️ یکی از شاگردان مرحوم علامه مصباح یزدی در توضیح صحبت حضرت آقا در مورد ایشون که آقای مصباح اهل ابتکار بود می فرمودند که: ابتکار داشتن یعنی راهی را انتخاب کنی که کس دیگری تا به حال انتخاب نکرده و مسیری رو بری که کسی نرفته؛ ما یک وقت در مسیر معمولی می رویم که آسفالت شده و مرتب است اما یک وقت مسیری می رویم که تونلی در دل کوه می کنیم هم مسیر سختی است و هم جدید. این نکته خیلی برای من جالب بود که استاد پرسیدند: می دانید چرا آقای مصباح اهل ابتکار بود؟ در ذهنمان دنبال جواب می گشتیم که استاد گفت: چون از تنهایی نمی ترسید. یکی از اقتضائات راه جدید اینه که ممکنه نزدیکترین افراد هم تو رو انکار کنند و دیگه کسی دور و برت نباشه، آقای مصباح از اینکه روزی برسه که هیچ کس او رو قبول نکنه و همه ازش فاصله بگیرن نمی ترسید برا همین اهل ابتکار بود. @mosalmanekhomeini
⚜️ *بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) برگزار می‌کند:* *🔰 جلسه بازخوانی وصیت‌نامه امام خمینی* 📌 با موضوع: *♦️وصیت‌نامه امام خمینی‌ (رحمه‌الله علیه) و چشم‌انداز تمدنی انقلاب* 💠 با حضور: *حجت‌الاسلام محمودی* (مدرس دانشگاه) 🗓️ تاریخ: *یکشنبه ۱۴ خردادماه ۱۴۰۲* 🕘 ساعت: *۱۷:۰۰* ❗ لینک مجازی برگزاری جلسه: https://gharar.ir/r/e4bd5b54 ** _____________________________ 🇮🇷 *بسیج‌دانشجویی‌دانشگاه‌امام‌صادق(ع) در بله* 🆔 @Hadithevelayat 🆔 @Basijisu_ir 🖥️ www.BasijISU.ir
حضرت امام خامنه‌ای: ‏طلبه‌ی بسیجی زیر شکنجه‌ها به شهادت می‌رسد، اما حاضر نیست چیزی را که دشمن میخواهد، بر زبان بیاورد. ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
کار_برای_خداشکست_ندارد.mp3
1.3M
🎙| کار برای خدا شکست ندارد🪴 کسانی که برای خدا کار می‌کنند هیچ وقت باخت در آن نیست.. آنهایی که برای دنیا کار می‌کنند باخت دارند ، قیام برای خدا، عمل برای خدا، این هیچ وقت شکست ندارد. 🌱|@Khakriz_mediaa