eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
467 عکس
157 ویدیو
89 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
📚فرهنگ اسلامی شیعی با عقبه فلسفی خودش یک توان ویژه ای دارد و این نوع دفاع هرگز در حاشیه تعریف مدرن و پوزیتیویستی از علم نیست، در حاشیه تعریف متون تاریخی، فلسفی، اسلامی، روایی و آیات ما دارد بازخوانی و کار می‌کند و این نیاز را جواب می دهد. 💠 eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
📚فرهنگ اسلامی شیعی با عقبه فلسفی خودش یک توان ویژه ای دارد و این نوع دفاع هرگز در حاشیه تعریف مدرن و
🎙استاد پارسانیا: ♻️ اهمیت کلان‌نگری در تحلیل پدیده‌های جهان اسلام 🔸بسیاری از مسائل جهان اسلام دارای هویت اجتماعی هستند و باید در سطح کلان دیده شوند، مساله اصلی جهان اسلام که غفلت از آن سبب تحلیل های نادرست می شود، رقابت و جهان مدرن برای ایجاد و حفظ نظم جهانی موجود و احساس خطری است که از دارد که بدون توجه به این عامل تاثیرگذار نمی‌توانیم حوادث ریز جهان اسلام را تحلیل کنیم. 🔸عملکرد اقتدار غربی در جهان اسلام در هر مقطع با توجه به ظرفیت هایی است که می تواند به نفع خود فعال کند، به عنوان نمونه در مقطعی که هویت فرهنگی قوت دارد، در زیرپوشش مفاهیم دینی اما بعد از اینکه با سلطه مفاهیم غربی، عملکردشان زیرپوشش احزاب و گروه هایی می آید که به مفاهیم دینی نیاز ندارند و قدرت هایی شکل می دهند که در حاشیه اقتدار آنها عمل کنند و قاعدتا حضور در این منطقه، مساله کلیدی برای نظم است؛ خیزش مجدد علیه اسرائیل اینها را ناگزیر می کند که عملکردشان را در زیرپوشش مفاهیم دینی ببینند، لذا پدید آمدن در این ارتباط جهانی قدرت شکل گرفت، این سناریو با زمین گیرشدن داعش برای مدتی تمام شد. 🔸در مدت فروپاشی داعش، جهان غرب دریافته بود که از طریق رسانه و سازمان دادن به مجموعه هایی که در ذیل پوشش نهادهای مدنی قرار می گیرند، می توانند عمل کنند لذا قریب 2000 NGO در عراق فعال کردند؛ حال آنکه امروز یک سوم درآمد نفتی ملت عراق مستقیما به جیب امریکا می رود و بسیاری از معادلات تجاری عراق در حاشیه تعاملاتی است که با کشورهای حاشیه خلیج و دیگر کشورها درحال انجام است بدون اینکه بتواند در مسیر اقتصاد منطقه ای در محور مقاومت سازمان پیدا کند. 🔸امت اسلامی به یک حرکت همه جانبه و تحلیل درست نیاز دارد به گونه ای که مراتب مسائل از جهت اهم و مهم مورد نظر باشد، چون اغواگری رسانه، نقش مهمی ایفا می کند و یک عامل تاثیرگذاری برای اعمال قدرتی است که می خواهد در سطح کلان معادلات را به نفع خود تغییر دهد. 💠 eitaa.com/parsania_net
📌اندیشه‌های عماد افروغ مورد بررسی قرار می‌گیرد 🔸دومین عصرانه از سلسله عصرانه‌های علوم انسانی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با دبیری مالک شجاعی و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، مانی کلانی، مهدی امامی و محسن سلگی به بررسی اندیشه‌ها و خدمات علمی عماد افروغ، پژوهشگر و جامعه‌شناس کشور می‌پردازد. 🔸این مراسم روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹ در محل تالار فارابی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود. 🔸برنامه عصرانه‌های علوم انسانی هر ماه یکبار برای بررسی آرا و اندیشه‌ها و نیز تقدیر از یکی از محققان علوم انسانی و اجتماعی کشور برگزار می‌شوند. 💠 eitaa.com/parsania_net
✨توصیه‌ای که حضرت علامه آیت الله حسن‌زاده مستمراً به طلاب داشتند و این توصیه را به استاد خود حضرت علامه طباطبایی نیز نسبت می‌دادند این بود که طلبه باید درس بخواند و در درس خواندن خود کم نگذارد باید متن بخواند و استاد ببنید؛ ایشان تأکید می‌کردند که در سلوک و مسیر شهود نباید شتاب و عجله کرد و چیزی مانند عجله برای انسان آسیب‌زا نیست، چه این که در رسیدن به مقصد نیز نباید ناامید شود و باید صبر و استقامت ورزد. ✨مطلب دوم؛ جمع بین قرآن، عرفان و برهان بود، این تعبیر مکرر در دروس ایشان بیان می‌شد و کتابی را هم با همین عنوان مرقوم فرمودند و اسم کتاب این است «قرآن، عرفان و برهان از هم جدایی ندارند». ✨مطلب سوم؛ تأکید مکرر ایشان بر جدایی ناپذیر بودن قرآن، عرفان و برهان است، تلازم بین قرآن، عرفان و برهان از جهات مختلفی قابل پیگیری است؛ اوّل: از جهت نیازی است که فهم قرآن و یا نقل به تعقل، خردورزی و برهان و یا نیازی که به تزکیه و مراقبت دارد، دوّم: از جهت نیازی که برهان به عرفان و شهود و نیز به قرآن دارد و سوّم: از جهت احتیاجی که سلوک به برهان و تعقل و نیز به قرآن و کلام معصوم دارد. 💠 eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
#تقسیم_بندی_علوم #تعریف_علم #علوم_انسانی_اسلامی #انقلاب_اسلامی #حمید_پارسانیا 💠 eitaa.com/parsania_
🔰بر اساس تعریف‏ های پست‌مدرن از علم نیز امکان علم دینی و یا قدسی وجود ندارد. 🔹 پدید آمدن علم قدسی دارای الزاماتی است و این علم تنها با عبور از معنای پوزیتیویستی علم محقق نمی‏شود. 🔹 برای شکل‌‏گیری علم دینی باید از مفروضات پنهان اندیشه‏ های پست‌مدرن نیز عبور کرد. 🔹 علم دینی و معنوی با تفسیر دیگری از علم سازگار است که فراتر از دنیای مدرن و اندیشه‏ های پست‌مدرن امکان بروز و حضور می ‏یابد. 🔹 تفسیر و تعریفی که فرهنگ و تمدن اسلامی از دیرباز با آن آشنا بوده و اینک با مرجعیت علم مدرن از دسترس سازمان‏های رسمی علم کشورهای اسلامی خارج شده است. ✒️قسمتی از مقاله بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ◀️ متن کامل مقاله: https://t.me/hparsania/214 💠 eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
💎 #حمیدپارسانیا 💠 سایت 💠 ایتا 💠 اینستاگرام
♻️تطورات معنای عقل 🔸"..برای عقل، معانی و مختلفی وجود دارد که هر یک از آنها ناظر بر یکی از ابعاد، مراتب و لایه های عقل است و از جمله آنها عبارتند از: 🔸1- عقل ابزاری: جهت‌گیری عقلانیت ابزاری تسلط آدمی بر طبیعت است. فرانسیس بیکن با رویکرد به این معنا در کتاب «نو ارغنون» گفت که دانایی، است. ماکس وبر رفتارهای انسان غربی را که متأثر از غلبه عقلانیت ابزاری است،‌کنش‌های عقلانی معطوف به هدف می‌داند، یعنی رفتارهایی که متوجه هدف‌های دنیوی قابل دسترسی است... 🔸2- عقل متافیزیکی: به شناسایی احکام اصل هستی می‌پردازد. احکام متافیزیکی با آنکه مقید به عالم طبیعت نیستند، ‌اغلب بر اشیای طبیعی نیز صادقند. 🔸3-عقل عملی: این عقل در قبال عقل نظری است و موضوعات آن غیر از موضوعات عقل نظری است. عقل درباره ‌هایی بحث می‌کند که بر اساس اراده انسانی تکوین می‌یابد. 🔸.4- عقل نظری: عقل نظری درباره هستی‌هایی سخن می‌گوید که از حوزه اراده انسان تحقق دارند؛ این معنای از عقل، اعم از عقل متافیزیکی و عقل متافیزیکی، بخشی از عقل نظری است... 🔸5- عقل مفهومی: عقل ، معنایی اعم از آگاهی و عقل و عملی دارد. خصوصیت اصلی عقل مفهومی، این است که با وساطت مفاهیم ذهنی به شناخت موضوعات محل خود می‌پردازد.. 🔸.6- عقل شهودی: این عقل بدون وساطت مفاهیم ذهنی به شهود حقایق کلی و فراگیر نایل می‌شود. عقل شهودی به یک اعتبار در قبال عقل و به اعتبار دیگر در قبال شهودهای حسی، دون عقلی و یا های ، فراعقلی است..." 🔻جهت تفصیل منابع ذیل معرفی می گردد: 📃مقاله " از عقل قدسی تا عقل ابزاری" نوشته حمید پارسانیا 📃 مقاله " نقدِ نقد - در پرتو ایضاح مفهومی نظریۀ علم دینی آیت الله جوادی آملی " نوشته حمید پارسانیا 📘کتاب "روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی" نوشته حمید پارسانیا 📕کتاب "علم و فلسفه" نوشته حمید پارسانیا 📗کتاب "ما و علوم انسانی 4" مجموعه های دومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی
🔰 فارابی مؤسس فلسفه اسلامی محسوب می‌شود و بیشتر آثارش در حکمت مدنی است؛ فارابی در شرایط غیبت صغری زندگی می‌کرد و داشت نظام سیاسی فاضله آرمانی را در عصر غیبت تئوریزه می‌کرد، در این شرایط کسی را که از وحی برخوردار باشد نداریم و قرار است اجتهاد جای آن بنشیند؛ مجتهد چگونه باید پایبند به سنت باشد و چه وظایفی دارد و از چه آگاهی‌هایی برخوردار است، جالب اینکه فارابی بسیار گزیده‌نویس بود، ولی رساله یک صفحه‌ای او سرنوشت تاریخ فلسفه را تغییر داد، به همین دلیل فلسفه اسلامی شکل گرفت. 💠 eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
♻️تطورات معنای عقل 🔸"..برای عقل، معانی و #اصطلاحات مختلفی وجود دارد که هر یک از آنها ناظر بر یکی از
📜 کلی در " ...بعد از تنزل به مرتبه تعین ثانی، تنزل است به مرتبه که آن را عالم و امر و عالم و عالم گویند و آن عبارت از عالمی است که اشارت حسی بدان راه نیابد. چنان که عالم ، عبارت از عالمی است که اشارت حسی بدان راه یابد و آن را عالم خلق و عالم سفلی و عالم ملک نیز گویند. «فلا أقسم بما تنصرون» (حاقه:۳۸) اشارت به عالم خلق است [و] «و بما لا تبصرون» (حاقه: ۳۹) اشارت به عالم امر. موجودات عالم امر بر دو قسم اند قسمی آن اند که به عالم اجسام به وجهی از وجوه تعلق ندارند؛ به حسب تصرف و ، ایشان را کروبیان خوانند و ایشان دو قسم اند: قسمی آن اند که از عالم و عالمیان به هیچ وجه خبر ندارند: «هاموا في جلال و جماله منذ خلقهم»، و ایشان را ملائکه مهیمه خوانند و (ص) از ایشان خبر چنین می دهد: «إن لله تعالى أرض بيضاء مشحونة خلقأ مسيرة الشمس فيها ثلاثون يوما هي مثل أيام الدنيا ثلاثين مرة و هم لا يعلمون أن في الأرض خلقا يعصونه و أنهم لا يعلمون أن الله خلق آدم و إبليس» و قسمی دیگر آن اند که اگر چه به عالم اجسام تعلق ندارند و در قیومیت و متحيرند، اما ایشان الوهیت اند و وسائط فيض ربوبیت، و رئیس ایشان ای است که آن را اعظم خوانند و در آنجا از او عظیم تر فرشته ای نیست. به اعتبار دیگر، او را اعلی خوانند که «أول ما خلق الله القلم»؛ و به اعتبار دیگر، عقل اول گویند که «أول ما خلق الله العقل»؛ و این روح اعظم الله علیه در صف اول این طایفه است و روح که او را جبرئیل گویند، در صف آخر. «وما ما إلا له مقام معلوم» (صافات:۱۶۴)..." جامی. النصوص جهت تفصیل مباحث منابع ذیل می گردد: 📘کتاب "مبانی و اصل " نوشته سید یدالله یزدان پناه 📙کتاب " الغیب" نوشته صدرالدین محمد شیرازی ترجمه محمد خواجوی 📕کتاب " و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند" نوشته حسن حسن زاده 💠 eitaa.com/parsania_net
✨شش ملاک برای دینی یا غیردینی بودن علم 🔸ملاک اول به لحاظ موضوع است؛ ملاک دوم، متافیزیک آن علم است؛ متافیزیک، شناختی است که دین متوقف بر آن است، ملاک سوم، روش متأثر از ابزارهایی است که برای کسب علم و معرفت معتبر می‌دانیم و ما معتقدیم دانش علمی به دانش تجربی محدود نیست و معرفت عقلی و وحی نیز معرفت علمی است. 🔸ملاک چهارم تجویزی است، یعنی علمی که دین فراگرفتن آن را واجب، جایز یا مستحب می‌داند که می‌تواند علم دینی خوانده شود و در مقابل، علمی که خداوند آموختن آن را حرام می‌داند غیردینی است؛ ممکن است علمی مثل سِحر، به ملاک یک، دو و سه، دینی باشد، اما اگر آموختن آن حرام باشد بنابر ملاک چهارم علم دینی نیست، همچنین ممکن است علمی مثل پزشکی بر اساس ملاک یک، دو و سه غیردینی باشد، اما براساس ملاک چهارم، دینی باشد؛ یعنی در مواردی برای حفظ سلامت جامعه دینی واجب باشد به سراغ آن برویم؛ در صورتی که پزشکی به لحاظ موضوع و روش و متافیزیک کاملاً غیردینی است؛ ملاک پنجم، شخص عالم و ملاک ششم فرهنگ و تاریخ تمدنی که هویت دینی داشته باشد. 💠 eitaa.com/parsania_net
26.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜جایگاه علم در فرهنگ اسلام " به دلیل قدرتى که عقل در شناخت و آگاهى نسبت به قضایا و گزاره ‏هاى دینى دارد و در نتیجه به دلیل تأثیرى که علم در تقویم و پالایش ایمان صحیح و سالم دارد، بین علم و ایمان صحیح، تلازم وجودى برقرار است؛ ولى ملازمه عدمى نیست و بر همین اساس، در بسیارى از متون دینى، ایمان و عبودیت افراد در گرو آگاهى و علم آنها قرار داده شده است؛ مانند: «انما یخشى الله من عباده العلماء»(فاطر/28)؛ به درستى که از بندگان خدا، فقط عالمان هستند که از خداوند سبحان خشیت دارند. «ما آمن المؤمن حتى عقل.»(شرح غرر و درر/ج6)؛ مؤمن تا هنگامى که تعقل نکند ایمان نمى ‏آورد. جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📙 کتاب " حیات حقیقی انسان در قرآن " نوشته آیت الله جوادی آملی 📕 کتاب "علم و فلسفه "نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📗 کتاب " سنت، ایدئولوژی، علم " نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📘 کتاب " ما و علوم انسانی 1 " مجموعه نشست های اولین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی 💠 eitaa.com/parsania_net