💠 لازمه تحقق اجتماعی یک نظام فکری
💢برای ساخت یافتن هستههای سخت و کلان، زبان فلسفی نیاز است، ولی فرهنگ عمومی مردم جامعه را فیلسوفان نمیسازند؛ بلکه فرهنگ را مجموعه تعاملات انسانهاست که میسازد.
🖌با توجه به ضرورت استفاده از مبانی اسلام ناب در حرکت به سمت علوم اجتماعی، لوازم شکلگیری و تحقق یک مکتب علوم اجتماعی چیست؟
✴️ یک اندیشه برای اینکه بتواند یک مکتب اجتماعی را ارائه دهد و به اصطلاح اندیشه مکتبساز باشد، اولا باید محور و نقطه کانونی و معنایی داشته باشد تا بتواند از جهت معرفتی و هم جهات دیگر به قلمرو اندیشههای اجتماعی تسری یابد. این ظرفیت در هر اندیشهای وجود ندارد بلکه برخی از اندیشهها قادر خواهند بود که چندین حوزه فکری را با همدیگر مرتبط کنند.
🌀 در واقع، محور و نقطه کانونی باید به صورتی تئوریزه شود که یک نگاه کلانی را ایجاد نماید. این محور وقتی میخواهد به صورت کلان دربیاید، از سنخ رویکردهای فلسفی میشود و نگاه کلانی نسبت عالم و آدم تعریف میکند و هر موضوع و مسالهای ذیل این نگاه کلان تعین پیدا میکند.
❇️ مقصود از آن نگاه کلان «نظام فکری» است. در هر نظام فکری قاعدتا اصولی وجود دارد که در هسته سخت آن جای گرفته و بقیه فروع در حاشیه آن شکل میگیرند. وقتی به مکتبهای علوم اجتماعی مینگریم، در عقبه آنها همان هستههای سخت قرار دارد که به صورت یک رویکرد فلسفی شناخته میشود و اینها هرگز به مطالعات جزئی و ریز تجربی که در حاشیه به آنها پرداخته میشود، قابل تقلیل نیستند و سرنوشت این هستهها آنجا تعیین نمیشود.
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
🔻نظام فکری چگونه به تحقق اجتماعی میرسد؟
🌀برای ساخت یافتن هستههای سخت و کلان، زبان فلسفی نیاز است ولی فرهنگ عمومی مردم جامعه را فیلسوفان نمیسازند بلکه فرهنگ را مجموعه تعاملات انسانهاست که میسازد.
✴️ این شبکه رفتاری وقتی که میخواهد به صورت تجریدیتر از خودش دفاع بکند یا بخواهد خودش را توضیح دهد، یک زبان فلسفی پیدا میکند. این زبان فلسفی را فرهنگ عمومی و رفتار عمومی مردم باید حمایت کند.
♦️به عبارت دیگر، سطح عمومی مردم، باید آن چیزی را که متفکر طراحی میکند، بپذیرد و از آن استقبال کند یا یک تطبیقی با یکدیگر داشته باشد. در این حالت، یک فرهنگ اصیل از یک نقطه تفکری جوشیده و شکل میگیرد اما اگر آن تفکر نتواند با سطح عمومی مردم و لایههای بعدی خود ارتباط بگیرد و این استقبال نسبت به آن رویکرد وجود نداشته باشد، آن تفکر منزوی میشود.
❇️ غیر از این حالت، فرهنگ غرب به نحو دیگری رخ داده است؛ به این صورت که ابتدا رنسانس در سطح هنر، در سطح زندگی عمومی مردم، در سطح سیاستمداران و در رقابت بورژواها با فئودالها و با کلیسا شکل گرفت و این مجموعه رقابتهای سهگانه منجر به این شد که یک سبکی از زندگی غالب بشود. این سبک زندگی، نوعی از تفسیر را نیاز داشت تا با مبنای فلسفی صورتبندی شوند و وجاهتی پیدا کنند.
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
💢 طی مراسمی در محل دبیرخانه انجمنهای حوزه علمیه قم، از «میز بینالملل» انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم رونمایی شد.
💢 مشروح خبر
https://hawzahnews.com/xchYy
#استاد_پارسانیا
@motaleate_ejtemai
💠@parsania_net
حمید پارسانیا
💢 طی مراسمی در محل دبیرخانه انجمنهای حوزه علمیه قم، از «میز بینالملل» انجمن مطالعات اجتماعی حوزه ع
دکتر پارسانیا.mp3
16.95M
#صوت
💢جلسه افتتاحیه میز بینالملل انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
▫️در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
🔹حجت الاسلام دکتر پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
@motaleate_ejtemai
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
💢 دین، فرهنگ و فناوری چه نسبتی با یکدیگر دارند؟
✍️ در این پرسش هر یک از نسبتهای دوگانه دین و فرهنگ، فرهنگ و فناوری و دین و فناوری محل سؤال قرار میگیرند. حضور دین در سطح حیات و زندگی انسانها، منحصر به زیست فردی و انسانها نمیشود. هر کس در قلمرو حیات فردی و اجتماعی خود، روش، مسیر و شیوهای دارد و این روش، مسیر و شیوه، دین اوست.
🌀فرهنگ با نوع و سطح عقلانیتی که در آن حضور دارد و با ارزشها و آرمانهایی که دارد، از دو طریق – بیرونی و درونی – در فناوری اثرگذار است. نسبت فرهنگ و فناوری، به ما در شناخت نسبت بین دین و فناوری یاری میرساند و این کمک به سبب نوع نسبتی است که بین دین و فرهنگ وجود دارد.
❇️ بنابراین در تبیین نسبت دین و فناوری، از نسبتی که دین با فرهنگ و نیز فرهنگ با فناوری دارد، میتوان استفاده کرد؛ یعنی نسبت دین و فناوری به وساطت فرهنگ روشن و آشکار میشود. وساطت فرهنگ برای تبیین نسبت دین و فناوری در صورتی به انجام میرسد که نسبت بین دین و فرهنگ نیز روشن شده باشد، به همین دلیل در این گفتار ابتدا از نسبت دین و فرهنگ سخن گفته میشود.
✴️ دین و آیین در این تعریف، اولاً معنای بسیار عام دارد و ثانیاً این معنا، نشان میدهد که جایگاه تحقق دین، عالم طبیعت، عالم ذهن یا عالم فوق طبیعت نیست، بلکه جایگاه تحقق دین، متن، معرفت، اراده و عمل آدمیان است.
♦️در اصطلاح منطقی، دین به حمل شایع، در متن زیست و زندگی انسان موجود میشود، همان گونه که پدیدههای طبیعی و جغرافیایی مثل کوهها و دریاها در عالم طبیعت، محقق میشوند و یا توهمات و پندارها در موطن ذهن آدمیان موجود میشوند یا آن فرشتگان و عقول فراتر از طبیعت، واقعیت پیدا میکنند.
♻️فرهنگ هر جامعه مشتمل بر باورها و اعتقادات آن جامعه است و شامل دین به معنای اعم میشود و در هر حال هویتی دارد و دین در حکم روح، روان و جان هر جامعه است. اغلب دین در معنای خاص خود به کار میرود و در این صورت، فرهنگهای دنیوی که فاقد اعتقاد به امر قدسی و معنوی باشد، فرهنگهای غیردینی شمرده میشوند و اگر در معنای اخص به کار روند، فرهنگهایی که بر باورها و رفتارهای غیرتوحیدی باشند، فرهنگ غیردینی یا مشترک – مشرکانه – و مانند آن شمرده میشوند.
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
حمید پارسانیا
#درسگفتار | #صوت 🔰علم دینی 🎙استاد پارسانیا 📝جلسه چهارم 📆تاریخ: 13. 3. 1387 📎مجمع عالی حکمت اسلامی
87.07.24.mp3
13.2M
#درسگفتار | #صوت
🔰علم دینی
🎙استاد پارسانیا
📝جلسه اول
📆تاریخ: 24. 7. 1387
📎مجمع عالی حکمت اسلامی
💠 @parsania_net