حمید پارسانیا
#عرفه
💠حقیقت دعا
❇️ دعا در کلام خدا، رحمت رحمانیه و نظر عام و گستردۀ الهی مقید به اطلاق بوده و از هرقید خاصی منزه و مبری است و هر قیدی که بر آن نشیند، از ناحیۀ نحوۀ درخواست و تقاضای مخلوقات است و به همین دلیل است که حق تعالی، نظر و پاسخ خود را مقید به هیچ قیدی نمیگرداند و تنها شرط آن را دعا و پرستش بندگان معرفی میکند و میفرماید: «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ....» آنگاه که بندگان من به نزد تو آمده از من پرسش میکنند، پس به درستی که من نزدیک هستم، دعوت دعا کننده را همان هنگام که میخواند پاسخ میگویم. (بقره/186)
✴️ امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمودند: «اَلدُّعَاءُ يَرُدُّ اَلْقَضَاءَ بَعْدَ مَا أُبْرِمَ إِبْرَاماً فَأَكْثِرْ مِنَ اَلدُّعَاءِ فَإِنَّهُ مِفْتَاحُ كُلِّ رَحْمَةٍ....» آنگاه که قضاء الهی بر کسی محکم شده باشد، با دعاء و درخواست بنده آن قضا باز میگردد، پس دعا را زیاد نما، چون کلید هر رحمتی است و هر حاجت به آن روا شود و به آنچه در نزد خداوند سبحان است جز با دعا نمیتوان رسید، به درستی که هیچ دری نیست جز آنکه با کوبیدن بسیار بر صاحب آن بازشود. (اصول کافی/ ج ۴ ص ۲۱۶)
🌀اگر از بخشنده حقیقی یعنی از حق تعالی طلب شود، او طرف معامله نیست، بلکه آنچه از او خواسته شود به بهانۀ طلب پاسخ داده میشود، کسی که شناخت درستی از خود و خداوند ندارد و خود را طرف تقاضا و درخواست دیده و از آن پس با اعتماد به راز و نیاز و یا کار و تلاش خویش، زبان به گفتگو میگشاید، اهل قال است و اهل قال در افسون و پندار خود گرفتار است، زبان قال آنگاه به کار میآید که حکایت از حال و استعداد داشته باشد، همانگونه که رنگ طاووس از باطن وجه او ظاهر میگردد و آهنگ عندلیب از حالت درون او خبر میدهد.
#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
حمید پارسانیا
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن #حمید_پارسانیا #پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن 📒مجموعه درس گفتار نظام
مجموعه درسگفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه سوم.mp3
47.69M
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
📒مجموعه درس گفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه سوم
🌐http://dte.bz/Nezame_elmi_quran01
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
#غدیر
🖌واقعه غدیر گویا در دورهای از تاریخ گم شد و بعد از آن هرگز مسلمانان دورهای شبیه به بازه زمانی بعد از غدیر تا رحلت پیامبر(ص) را تجربه نکردهاند؛ علت این امر چه بود؟
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
✴️ فاصله بین وقوع غدیرخم تا رحلت حضرت نبی اکرم (ص)، در حقیقت روز اکمال دین و اتمام نعمت الهی بود. بعد از فتح مکه تا زمانی که نبیاکرم (ص) به حجتالوداع آمدند و حادثه غدیر را رقم زدند، اسلام و توحید در فرهنگ شبهجزیره تثبیت شد. چون به مدت حدود ۲۱ سال قبل از فتح مکه، شبهجزیره در حال مقاومت بود؛ ۱۳ سال در مکه و بعد هشت سال در مدینه؛ بالاخره در فتح مکه این آیات نازل شد: «إِذَا جاء نصْرا… والْفتح، و رأَیت الناس یدخلون فی دین ا… أفواجا»
❇️ از این زمان بود که فتح و نصرت برای کلمه توحید و آن جریان اجتماعی که نبی اکرم (ص) بر مدار توحید ایجاد کرده بود، در شبهجزیره مستقر شد. قبل از آن، نظام قبیله و عصبیت و نظام جاهلی قبل از اسلام غالب بود. این نظام جاهلی ۲۱ سال مقاومت کرده و دو سال بود که در شبهجزیره به تعبیر قرآن ایمان نیاورده بلکه تسلیم شده بودند.
♦️ قاعدتا در این فرصت دو ساله، فرهنگ جاهلیت مغلوب شده، اما حذف نشد. این فرهنگ همواره درصدد بود که به ترتیبی بازگردد و قدرت را به دست بگیرد. البته فرهنگ جاهلی هرگز به صورت قبل بازنگشت، اما همیشه بخش مهمی از مساله بود.
✅ بازگشت فرهنگ جاهلی سطوح مختلفی داشت؛ بخشی در مناسبات قبیلهای و بخشی در زمینههای شخصی و شخصیتی برخی افراد بروز میکرد. بعد از رحلت پیامبر (ص) این سطوح مختلف از جاهلیت در جامعه بروز کرد و در ذیل پوشش مفاهیم دینی و توحیدی جای گرفت. همین موقعیت ویژه به یک نقطه عطف بدل کرد؛ نقطه عطفی که بعدها با اندکی فاصله زمانی به خلافت بنیامیه منجر شد.
🌀 علت اینکه غدیر بعد از رحلت پیامبر (ص)، آنچنان که ایشان مطرح کرده بود، مستقر نشد به رقابتهایی ارتباط داشت که برای انتقام از اسلام شکل گرفته بود، اما قدرت اسلام در مقابل تمام رقابتها پیروز شد و اجازه انتقام نداد.
💢در این دوره به قدری توحید در فرهنگ امت اسلامی مستقر شده بود که این رقابتها باید در ذیل پوشش کلمه توحید رخ میداد وگرنه راه به جایی نداشت. از همین رو و براساس همین نقطه عطف در نهایت بنیامیه به قدرت رسید؛ همان بنیامیهای که ۲۱ سال پرچم کفر به دست داشت، این بار به عنوان خلیفه رسول خدا بر مسند نشست.
📌(بخش نخست گفتگوی استاد پارسانیا با جام جم)
💠@parsania_net
#ویراست
🔸اگر غدیر در تاریخ ادامه پیدا نمیکرد، اسلام استحاله میشد. غدیر به رغم اینکه در مقر و جایگاه خاص خودش که امامت است، محقق نشد، اما در درون فرهنگ اسلامی زنده ماند و جریان تشیع با این رویکرد که روز غدیر از ایام الله است، باقی ماند.
🔹شهرستانی در کتاب الملل والنحل میگوید: در طول تاریخ اسلام هرگز برای مسألهای مانند غدیر، شمشیر کشیده نشد. همین گفته نشان میدهد، غدیر فراموش نمیشود. غدیر مقهور شد و فرهنگ جاهلی از استقرار آن پیشگیری و ممانعت کرد، اما مغلوب نشد و پیام غدیر که پیام حقیقت، عدالت و امامت بود، باقی ماند و ماندگار شد.
#غدیر
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
حمید پارسانیا
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن #پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن 📒مجموعه درس گفتار نظام علمی و فرهنگی
مجموعه درسگفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه چهارم.mp3
45.1M
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
📒مجموعه درس گفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه چهارم
🌐http://dte.bz/Nezame_elmi_quran01
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
💠 عقلانیت شیعی و عقلانیت مدرن
💢جریانهایی تحت عنوان اسلام در این جهان تعین پیدا کردهاند و هویتهای متکثری داریم، اینجا باید بگوییم که کدام قسمت است؟ آیا در مصر است؟ در هند است یا در ایران است؟یکی از جریانها قاعدتاً جریانی است که با یک نگاه عقلی و با مدلی از عقلانیت در شکل و شمایل فلسفه اسلامی استمرار یافته است.
❇️ از فارابی شروع میشود یا قبلتر از او از خطبههای بلند، یا قبلتر از آن از آیاتی از قرآن که به تفکر و تعقل تحریک میکند؛ خطبههایی که آینده تاریخ اسلام را در شکلگیری جریان عقلانی سمتوسو میبخشد. متفکرینی چون فارابی، سهروردی، ابنسینا، خواجه نصیر، میرداماد و ملاصدرا نمونههایی از جریان فلسفی هستند که مدعی است از این منبع معرفتی استفاده میکند.
🌀این جریان بیشتر یک جریان شیعی در جهان اسلام است. جریان اسلامی است اما بیشتر جریان شیعی است. در مقابل جریان حدیثگرایی که اساس آن اموی است و بعد شکل تعدیل شده آن به صورت کلام اشعری ادامه مییابد. امروزه این ظاهرگرایی و حدیثگرایی که در تقابل با عقل قرار دارد و عنصر عقلانیت را انکار یا محدود میکند، به صورت خاص، حیات مجدد خود را در طالبان و داعش و وهابیت پیدا کرده است. اینها دو مدل هستند که در این عالم حضور دارند.
#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net