بسیاری از #فرهنگها در مواجهه با غرب، مهمانپذیر شدهاند و احساس صاحب خانه بودن خود را از دست دادهاند؛ خوشبختانه در کشور ما تضارب آرا و بحث و نظر در ابعاد متنوع بسیار است که شاید در کمتر کشوری این گونه باشد.
#علوم_انسانی
#استاد_پارسانیا
https://virasty.com/parsania_net
💠 @parsania_net
هدایت شده از دوستان کتاب
#کتاب_نماد_و_اسطوره
💢 کسانی که از تأمل جدی در مبادی هستی شناختی و یا اساطیری خود میگریزند، بیآنکه بدانند در اسارت اسطورهای خاص واقع شدهاند و در حقیقت گریز آنها چیزی جز پذیرش اسارت و تسلیم در برابر اسطوره حاکم نیست.
🌀 بحران جامعه شناسی که بخشی از بحران علم _در معنای نوین آن_ است، تنها از طریق آگاهی بر مبادی اساطیری آن قابل تحلیل است، طلسم این بحران را جامعه شناسی و علم بحرانزده هرگز نمیگشاید، طلسم این بحران در جهل به حقیقت آن است و تدقیق در چیستی و هستی اساطیری و آگاهی بر چهره حقیقی آنها میتواند در شکست این طلسم کارساز و مفیدباشد.
#علوم_انسانی
#دوستان_کتاب
📚@dostaneketab
#فلسطین
♻️ اهمیت کلاننگری در تحلیل پدیدههای جهان اسلام
🔸بسیاری از مسائل جهان اسلام دارای هویت اجتماعی هستند و باید در سطح کلان دیده شوند، مساله اصلی جهان اسلام که غفلت از آن سبب تحلیل های نادرست می شود، رقابت #جهان_غرب و جهان مدرن برای ایجاد و حفظ نظم جهانی موجود و احساس خطری است که از #جهان_اسلام دارد که بدون توجه به این عامل تاثیرگذار نمیتوانیم حوادث ریز جهان اسلام را تحلیل کنیم.
🔸عملکرد اقتدار غربی در جهان اسلام در هر مقطع با توجه به ظرفیت هایی است که می تواند به نفع خود فعال کند، به عنوان نمونه در مقطعی که هویت فرهنگی قوت دارد، در زیرپوشش مفاهیم دینی است دراین مقطع که مرحاه نخستبن حضور آنها در کشورهای اسلامی است به فرقه سازیهای دینی و دامن زدن به اختلافات مذهبی میپردازند. اما بعد از آن با سلطه مفاهیم غربی، عملکردشان زیرپوشش احزاب و گروه های سکولاری در می آید که به مفاهیم دینی نیاز ندارند و قدرت هایی شکل می دهند که در حاشیه اقتدار آنها عمل کنند .
حضور اسرائیل در این منطقه، مساله کلیدی برای نظم موجود جهانی است؛ و خیزش مجدد علیه اسرائیل که پس از انقلاب اسلامی با شکست جریانهای ناسیونالیستی عربی و بازگشت به هویت اسلامی شکل گرفت آنها را ناگزیر کرد که عملکردشان را در زیرپوشش مفاهیم دینی سازمان دهند، پدید آمدن #داعش در این ارتباط جهانی قدرت شکل گرفت، این سناریو با زمین گیرشدن داعش گرچه شکست خورد اما هوشمندی مستمر مسلمانان را طلب میکند...
🔸امت اسلامی به یک حرکت همه جانبه و تحلیل درست نیاز دارد به گونه ای که مراتب مسائل از جهت اهم و مهم مورد نظر باشد، چون اغواگری رسانه، نقش مهمی ایفا می کند و یک عامل تاثیرگذاری برای اعمال قدرتی است که می خواهد در سطح کلان معادلات را به نفع خود تغییر دهد.
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
💢 سیر تطور مدینه فاضله به مدینه ضالّه
❇️ «نفس لوّامه؛ عبارت است از نفسی که صاحب خود را بر گناهی که از او صادر شده و بر آنچه از منافع حقیقی و کمالات انسانی و درجات اخروی از او فوت میشود، ملامت میکند.»
🌀 برخی افراد برای سرکوب نفس لوامه، شروع به تحریف میکنند همانند دروغگوی ماهری که خودش نیز باورش میشود؛ در اینجا نیز افراد برای فرار از ملامت، تحریف میکنند که بعدا تحریف تبدیل به انحراف میشود.
🔸حالا این انحراف میتواند در قلمرو زندگی فردی یا اجتماعی صورت بگیرد که در این باره حکیم فارابی تقسیم بندی جالبی دارد؛ برخی برای فرار از اقتدار مدینه فاضله و عدم همراهی با سیطره فرهنگ عقلانی وحیانی به نفاق روی آورده و زیر پوشش آن، مدینه مموهه را شکل میدهند.
🔺هرچند در زمینه فردی، منافق، کوردل است؛ اما در زمینه فرهنگی و اجتماعی هنوز عَلَم هدایت پابرجاست؛ اما اگر مدینه تحریف ذیل آن پوشش بگیرد، فرهنگ تحریف را شکل میدهد.
♒️ در مراحل بعدی که تحریف مستقر شد و به باور عمومی تبدیل شد، مدینه انحراف شکل میگیرد و تبدیل به مدینه ضالّه میشود و کانون این مسائل افرادی هستند که از معرفتی بهره بردهاند، اما ذیل پوشش آن در سطح فردی و بعدها در سطح فرهنگ، کارهای دیگری انجام میدهند.
#درس_اسفار
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
حمید پارسانیا
#متنخوانی_کتاب #فلسفه_و_روش_علوم_اجتماعی 💢 دو منظر در ارزیابی انتقادی علوم انسانی 1️⃣ نخست بررسی
#متنخوانی_کتاب
#فلسفه_و_روش_علوم_اجتماعی
💠 چیستی علوم انسانی اسلامی
🔸 در تعریف پوزیتیویستی از علم، اتصاف علم به اسلامی و غیراسلامی پذیرفته نمیشود و این اتصاف مهمل دانسته میشود.
🔸در تعریف تفهمی و نوکانتی از علم، علوم انسانیِ اسلامی به جهت موضوع خود از علوم انسانی غیراسلامی متمایز میشود؛ یعنی چنانچه علوم انسانی، مسلمانان را ابژه مطالعه خود قرار دهد، علوم انسانی تحقق خواهد یافت.
🔸در تعاریف پسامدرن از علم، اسلام میتواند در جایگاه یک پارادایم علمی، قوام بخش و هویت بخش نوع خاصی از علوم انسانی باشد؛ اگرچه خود این مجموعه اعتقادی و ارزشی، اعتبار و شأن علمی ندارد.
🔸براساس فلسفه اسلامی، علوم انسانی به حسب متافیزیک و فلسفهای که از آن تغذیه میکند، میتواند به وصف دینی و غیردینی یا اسلامی و غیراسلامی متصف شود، چرا که فلسفه و متافیزیک نیز به حسب نگاهی که به اصل هستی و جغرافیای کلی آن دارد، به دینی و غیردینی یا توحیدی و مشرکانه متصف میشود.
🔸در تاریخ جهان اسلام، حکمای مسلمان چون در چارچوب حکمت اسلامی میاندیشیدهاند، فلسفه خود و همچنین علومی را که در ذیل آنها شکل گرفته است را همواره اسلامی و دینی یافتهاند.
🔸مخالفان و رقبای آنها نیز اغلب کسانی نبودهاند که تفسیری غیرتوحیدی از انسان و جهان داشته باشند؛ به همین دلیل آنها هرگز در معرض پرسش از هویت دینی و غیردینی علوم و علوم انسانی قرار نگرفتهاند.
🔸اما امروز فیلسوفانی که در امتداد فلسفه اسلامی میاندیشند، به دلیل این که جامعه اسلامی با نظریاتی مواجه است که در ذیل فلسفههای الحادی نسبت به عالم قرار دارند، در معرض این سؤال واقع میشوند.
🔸حضرت آیت الله جوادی آملی در آثار خود، مسیرهای دیگری را نیز برای پاسخ به این مسأله طی کردهاند: اسلامی بودن علوم از جهت متافیزیک، از جهت موضوع، از جهت ساختار دورنی معرفت، از جهت روش، از جهت هنجاری و تجویزی، از جهت فرهنگی، تاریخی و تمدنی؛ طی مسیرهای متعدد به این دلیل است که درباره اسلامی بودن علوم و از جمله علوم انسانی از ابعاد و جهات متعددی میتوان بحث کرد.
#استاد_پارسانیا
💠 @parsania_net