✔️تاکتیک های نظامی، تبلیغی در نهضت عاشورا
#بخش_نهم
🔘روش هاى روانى، تبليغى
روش هايى كه از سوى سيد الشهدا «ع» در طول نهضت و در روز عاشورا، و نيز توسّط خانوادۀ او به كار گرفته شد، هم مايۀ ماندگارى نهضت و مصونيّت چهرۀ آن است، هم عامل روحيّه بخشى به ياران شركتكننده در آن حماسه، كه امام را با همۀ هستى يارى كردند، و هم مايۀ تزلزل در انگيزۀ سپاه كوفه و موجب ضعف يا رسوايى يا خنثى شدن تبليغات دشمن گشته است، كه به برخى از آنها اشاره مىشود:
١-«نامشروع دانستن خلافت يزيد»:
امام حسين «ع» با اين موضع، در افكار هواداران يزيد، ايجاد تزلزل كرد و با امتناع آشكار از بيعت و اعلان آن، جوّ سكوت را شكست.
٢-«شهود صحنه»:
با همراه بردن زنان و كودكان در سفر كربلا، به عنوان عاملان ثبت وقايع و شاهدان زنده كه همۀ صحنهها را ديدهاند، از تحريف و مسخ چهرۀ واقعه جلوگيرى كرد.
به علاوه حضور زنان و كودكان در قافلۀ حسينى، تأثير عاطفى و برانگيزندۀ افكار بر ضدّ امويان در طول سفر داشت؛ حتى پس از شهادت و در دوران اسارت.
٣- نامهنگارى و پيامرسانى: به بزرگان كوفه و بصره و سران قبايل و اعزام نماينده به كوفه و تماس با پايگاه هواداران به عنوان يك كار تشكيلاتى.
٤-«سنجش افكار»:
محاسبۀ زمينۀ اقدام در كوفه، از راه اعزام مسلم بن عقيل به آنجا و ارزيابى وضعيّت هواداران و نويسندگان دعوتنامهها و درخواست از مسلم براى گزارش دقيق از اوضاع كوفه و ميزان تعهّد و وفاى مردم.
٥-«مشروعيّت نهضت»:
آن حضرت، حركت سياسى خود بر ضدّ حكومت را به تكليف شرعى و امر به معروف و نهى از منكر و احياى سنت پيامبر «ص» پيوند داد، تا ضمن مشروعيت بخشيدن به قيام خود، تعريضى به نامشروع بودن خلافت و تعارض آن با سنّت نبوى داشته باشد.
📓فرهنگ عاشورا، نوشته جواد محدثی، صفحه 100
#ادامه_دارد
#بخش نهم
#تاکتیک های_ نظامی _تبلیغی_ در_ عاشورا
#🏴محرم
پرورستان
https://eitaa.com/parvarestan_ir
Shad.ir/parvarestan_ir
@parvarestan_ir
✔️تاکتیک های نظامی، تبلیغی در نهضت عاشورا
#بخش_دهم
🔘روش هاى روانى، تبليغى
٦- «بهرهگيرى عاطفى»:
از آنجا كه حسين بن على «ع» را مردم به عنوان فرزند پيامبر و فاطمه «ع» مىشناختند، وى از اين موقعيّت و زمينۀ عاطفى خود در دلها، چه براى جذب نيروى يارى دهنده، چه براى سلب انگيزۀ جنگ از دشمن و چه براى افشاگرى نسبت به ماهيّت سلطۀ حاكم استفاده كرد.
اين شيوه، هم توسّط خود امام، هم از طريق حضرت زينب(س)، امام سجاد(ع)و ساير اهل بيت(ع)انجام مىگرفت.
حتى پوشيدن برد، زره و عمامۀ پيامبر«ص» و برگرفتن ذو الفقار و يادآورى خويشاوندى خود با پيامبر خدا نيز، در تحريك عواطف دينى نيروهاى دشمن مؤثّر بوده و به عنوان يك شيوۀ تبليغاتى و روانى قابل توجه است.
٧-«اتمام حجّت»:
براى بستن راه هر گونه عذر و بهانه و توجيه و تأويل، آن حضرت مكرر اقدام به «اتمام حجّت» كرد، هم براى بازداشتن دشمن از كشتن او، هم براى پيوستن افراد به جبهۀ حق. در اين اتمام حجّت، گاهى هم تكيه روى حسب و نسب خويش مىكرد. مثلا در خطبۀ صبح عاشورا، براى متزلزل ساختن انگيزۀ دشمن، بر اين نسب تأكيد مىشد كه: «فانسبونى فانظروا من انا؟... الست... الست...» بنگريد كه من كيستم؟ آيا من آن نيستم كه.... اينها هر شبههاى را رفع و دفع مىكرد و دشمن را خلع سلاح مىنمود.
٨- «آمادهسازى»:
ياران و اهل بيت خود را از نظر روانى آماده مىساخت كه با حادثۀ عاشورا شجاعانه رو به رو شوند و با سخنان و خطابهها، روحيۀ شهادت طلبى در ياران، و صبر و تحمّل در بستگان ايجاد مىكرد و هرگونه «ابهام» در مسير و هدف و سرانجام را مىزدود.
📓فرهنگ عاشورا، نوشته جواد محدثی.
#ادامه_دارد
#بخش دهم
#تاکتیک های_ نظامی _تبلیغی_ در_ عاشورا
#🏴محرم
پرورستان
https://eitaa.com/parvarestan_ir
Shad.ir/parvarestan_ir
@parvarestan_ir
✔️تاکتیک های نظامی، تبلیغی در نهضت عاشورا
#بخش_یازدهم
🔘روش های روانی، تبلیغی
9- «جذب عاطفى»:
برخوردى كه در گرماى نيمروز، با سپاه تشنۀ حرّ داشت و همه را سيراب كرد، سپس برگزارى نماز جماعت به امامت سيد الشهدا«ع» و اقتداى آنان به حضرت، آنگاه سخنرانى توجيهى و تبيينى براى سپاه دشمن، در واقع نوعى آميختن لطف و نوازش با روشنگرى و تبيين، نقش مهمّى در جذب عاطفى آنان داشت. سرانجام هم حرّ، به امام پيوست.
١٠- «جبران كميّت با كيفيّت»:
گرچه ياران آن حضرت در كربلا اندك بودند، امّا اين كميّت اندك را، با كيفيّت بالا و روحيّۀ والا در ياران خويش جبران كرد، چه در سخنان طول راه، چه ميثاق شب عاشورا و اعلام ايستادگى ياران تا پاى جان و نيز نشان دادن جايگاه اصحاب خود در بهشت، به آن جمع حاضر.
١١- «تقويت بُعد معنوى»:
مهلت خواهى شب عاشورا و سپرى كردن آن شب با انس با خدا و تلاوت و عبادت و زمزمههايى كه از خيمهها برمىخاست، همه به عنوان عامل معنوى و تقويت روحى در شب قبل از عمليات مؤثّر بود و ياران در صبح عاشورا بىتاب شهادت بودند و شوخى مىكردند و ميان خود و بهشت، فاصلهاى جز تحمّل ضربت شمشيرها نمىديدند.
١٢-«خطابه با دشمن»:
در عاشورا، استفاده از صداى بلند و رسا و القاى خطابههاى مهم خطاب به نيروهاى دشمن، آن هم در ميدان كربلا و توسّط خود امام و ياران برگزيدهاش، نوعى اتمام حجّت و سخن آخر بود، براى ايجاد تزلزل در دشمن و بستن راه توجيه در آينده و تلاش جهت بيدار ساختن وجدانهاى خفته.
١٣-«رجز»:
استفاده از رجزهاى حماسى توسط امام و يارانش در درگيريهاى تن به تن يا عمومى. خواندن رجز، هم رزمنده را تقويت روحى مىكرد، هم دشمن را تحقير مىنمود و هم مبيّن انگيزه و انديشه و ايمان جنگجوى حسينى بود.
١٤-«افشاگريهاى اسراء»:
پس از عاشورا، اسيران اهل بيت «ع»، از تجمّعهاى مردمى در كوفه، مجلس ابن زياد، شام، دمشق، حتّى مجلس يزيد، استفاده كرده، پيام خون شهدا را مىرساندند، ضمن معرّفى خود و امام حسين «ع»، بر ضد حكام افشاگرى مىكردند. اين شيوه را، چه در خطبهها و چه در سخنانى كه در برخوردهاى متفرقه ابراز مىشد، به كار مىگرفتند.
١٥-«مجالس ياد»:
اهل بيت(ع)، پس از بازگشت از سفر كربلا به مدينه، مجالس عزا و سوگوارى برپا داشتند و پيوسته از حادثۀ عاشورا و فجايع سپاه كوفه ياد مىكردند.
بارزترين آنها ياد كردن امام سجاد «ع» از حسين و شهادت او با لب تشنه بود، هنگام نوشيدن آب، يا ديدن صحنۀ ذبح گوسفند.
#ادامه_دارد
#بخش یازدهم
#تاکتیک های_ نظامی _تبلیغی_ در_ عاشورا
#🏴محرم
پرورستان
https://eitaa.com/parvarestan_ir
Shad.ir/parvarestan_ir
@parvarestan_ir
#حدیث_تربیتی
رسول خدا(ص) فرمود:
هرکس به فرزندش قرآن بیاموزد روز قیامت پدر و مادر او را فرا میخوانند
و دو جامه بر آن دو میپوشانند که از نور آن چهرههای بهشتیان روشن میشود.
منبع: مفاتیح الحیاه، ص ۲۴۴
#تربیتی
#حدیث
#اموزش_ قرآن _به _فرزندان
پرورستان
https://eitaa.com/parvarestan_ir
Shad.ir/parvarestan_ir
@parvarestan_ir
🤔آیا میدانید #ذخر_الحسین کیست؟
🔸در جنگ صفین بود که حضرت امیرالمؤمنین (ع)نوجوانی سیزده ساله را نقاب بر صورتش زد و زره پوشانید و روانه میدان کرد.
🔹معاویه، ابوشعتاء که دلاور عرب بود و در شام او را حریف هزار اسب سوار میدانستند به میدان فرستاد ولی او گفت: در شأن من نیست که با این دلاوری هایم با او بجنگم پسرم برای او کافیست.
🔸ابوشعتاء 9 پسر خودش را به میدان فرستاد و آن نوجوان همه را به درک واصل کرد. ابوشعتاء برای انتقام خون پسرانش خودش به میدان آمد اما فقط با یک ضربه به هلاکت رسید.
🔹امیرالمؤمنین(ع) به نوجوان فرمودند بس است پسرم برگرد...
تمام لشگر گفتند یا علی بگذار جنگ را تمام کند اما امیرالمؤمنین(ع) فرمودند نه او پسرم عباس قمر بنی هاشم است.
انه ذُخر الحسین: او ذخیره برای حسین است
💚السلام علیک یا ابالفضل العباس (ع)💚
#🏴محرم
#ذخر الحسین (ع)
#حضرت _ابوالفضل _العباس(ع)
پرورستان
https://eitaa.com/parvarestan_ir
Shad.ir/parvarestan_ir
@parvarestan_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹حضرت امام حسين عليهالسلام (در سخنانى در كربلا وقتى چشمش به سپاهيان كوفه افتاد) فرمود:
چه خوب پروردگارى است پروردگار ما و چه بد بندگانى هستيد شما؛
به فرمانبرى از خدا اعتراف كرديد و به پيامبر، محمّد (ص)، ايمان آورديد و اينك كمر به قتل فرزندان و عترت او بسته ايد.
هر آينه شيطان بر شما چيره شده و ياد خداى بزرگ را از ذهن شما برده است.
📚 المناقب إبن شهر آشوب: ج۴، ص١٠٠
#🏴محرم
#حضرت_امام_ حسین (ع)
پرورستان
https://eitaa.com/parvarestan_ir
Shad.ir/parvarestan_ir
@parvarestan_ir
31.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✾ ﷽ ✾
#بخش هشتم: جنگ و صلح دوم
إنّي سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم وَ حَربُ لِمَن...
در این بخـش، اعلام می کنیم که با
دوستان اهل بیت دوست، و با دشمنان
آنها دشمنیم
#بخش _هشتم
🏴حفظ_ زیارت_ عاشورا
#استاد_ بیات
#پرورستان
https://eitaa.com/parvarestan_ir
Shad.ir/parvarestan_ir
@parvarestan_ir
29.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زیارت کامل عاشورا
#استاد فانی
#تصویرسازی _نهج البلاغه
#استاد بیات
#پرورستان
https://eitaa.com/parvarestan_ir
Shad.ir/parvarestan_ir
@parvarestan_ir