🔴همه میتوانند برای جنگ بنویسند!
🖊ادبیات پایداری و الزامات ایرانی آن در مصاحبه با راضیه تجار/ بخش اول؛
🔸به نظر من فضا باز است و هر کس میتواند به عرصه داستاننویسی از دفاع مقدس یا برای دفاع مقدس و تمام رویدادهای پایداری محوری که در ایران روی داده، ورود پیدا کند.
🔸البته منتقدینی هستند که نظر خودشان را میگویند و انتقاد میکنند. درستتر این است که وقتی اثری نقد میشود هم ارزشهایش گفته شود و هم ضعفها و کاستیهایش، هم از نظر ساختار و هم از منظر محتوایی، اما برخی از ابتدا با این ماجرا زاویه داشتند و بعضی از نویسندگان هم که در دهه شصت کار میکردند، دیگر نمینویسند. همان نویسندگانی که هیجانی و شورانگیز به این قضایا نگاه میکردند دیگر فعالیت ندارند. به هر حال به هر کاری نقدی هست و ظرایف و دقایق کار باید چه به صورت مثبت و چه به صورت منتقدانه در نظر گرفته شود، اما نقد نباید سلیقهای باشد.
📎https://farhangesadid.com/0002Ku
🆔 @farhangesadid
🔰بنیاد فرهنگی روایت فتح با همکاری رسانه های داخلی و خارجی برگزار می کند:
🔸رویداد هنری رسانه ای «فتح خون»
🔹پاسداشت خبرنگاران شهید مبارزه با رژیم صهیونیستی و گرامیداشت راوی شهید روایت فتح «علی طالبی»
🕰زمان:شنبه 4 آذرماه 1402 ساعت 15
🏢مکان: مجموعه فرهنگی هنری 13 آبان، لانه جاسوسی سابق آمریکا
📌با مشارکت و همکاری خبرنگاران، عکاسان، اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ و هنر
#بنیاد_فرهنگی_روایت_فتح
#فتح_خون
#من_هم_رسانه_غزه_هستم
#طوفان_الاقصی
شما هم دعوتید
✅ @bonyaderevayatefath
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امروز، 8 آذر سالگرد شهادت #علی_طالبی اولین شهید گروه جهاد تلویزیون است که سال 60 در روز اول عملیات #طریق_القدس پر کشید.
این ویدئو برشی از فیلم مستند "علی" ساختهی زیبای #مهدی_شامحمدی است.
شادی روح این شهید فاتحهای حواله بفرمایید.
https://eitaa.com/pasdarfarhang
گفتوگوی بنده با کارشناسان، در مورد فرهنگ بسیج که هفتهی گذشته در رادیوگفتوگو انجام شد را در لینک زیر بشنوید:
http://radio.iranseda.ir/timeArchivePart/?VALID=TRUE&ch=29&ti=20:00&d=11/27/2023
https://eitaa.com/pasdarfarhang
🌷 شهید سید مرتضی آوینی:
🔅 غربْباوران این مرز و بوم، از همان دوران مستشارالدوله تاکنون، آدمهایی سطحی، بدون تحقیق و غافل از فرهنگ، تاریخ و مردم خویش بودهاند و اگر سفرهی دلِشان را برایت بگشایند، میبینی که رضا قلدر را از تهِ دل دوست میدارند و بسیار تأسف میخورند که چرا او نتوانست همْپای کمال آتاتورک از عهدهی وظیفهی تاریخی خویش برآید!
📗 کتاب «حلزونهای خانه به دوش»
📝 مقالهی «تحلیل آسان»
🌱 @nasime_hayat
📚 بازخوانی نظرات و آرای شهید آوینی در کانال «نسیم حیات»
#شهید_آوینی #نسیم_حیات
پس از آمدن کلاه شاپو در سال ۱۳۱۴، این کلاه اجباری شد و اگر کسی کلاه نمدی داشت یا کلاهی به سر نداشت بازداشت میشد! دقیقا شبیه به اتفاقی که این روزها در شهرداریهای ما میافتد و اگر مالکی قصد داشته باشد زمینش را با الگوی اسلامی ایرانی بسازد و حیاط را در مرکز خانه قرار دهد به او اجازه نمیدهند و اگر هم بسازد برای او گواهی پایان کار صادر نمیشود و نمیتواند سند خانهاش را بگیرد!
چرا؟ به جرم اجرای الگوهای اسلامی ایرانی! چه شباهت عجیبی بین این دو داستان وجود دارد! دو داستانی که وجه اشتراکشان هویت زدایی از فرهنگ بومی است؛ اولی مربوط به البسه در زمان پهلوی و دومی مربوط به ابنیه در زمان معاصر! اینکه عرض میشود انقلاب اسلامی هنوز وارد عرصه معماری و شهرسازی نشده دلیلش چنین عجایبی است!
@baladetayyeb
📣 ملت ایران هویت خود را فراموش نکند!
✏️رهبر انقلاب: یکی از وظایف ما این است که متوجّه به «خود»، به «خودی خود»، باشیم. ملّت ایران هویّت خود را بایستی فراموش نکند؛ اگر هویّت خود را فراموش کرد، ضربه خواهد خورد، سیلی خواهد خورد، عقب خواهد ماند.
✏️خدای متعال برای کسانی که یاد او را فراموش کردند میفرماید: نَسُوا اللَّهَ فَاَنساهُم اَنفُسَهُم؛ آنها خدا را فراموش کردند، خدا هم آنها را از خودشان غافل کرد و مبتلا به فراموشی از خودشان کرد. این نشاندهندهی آن است که توجّه به خود، هویّت خود، خصوصیّات خود، برای شخص، برای هر ملّت، برای هر مجموعه یک امر لازمی است.
✏️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره شهدای استان آذربایجان شرقی. ۱۴۰۲/۹/۱۵
🖼 #سخن_نگاشت
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔴 افشاگری در مورد رانت بانکها به فروشگاههای بزرگ لوازم خانگی/ رئیس اتحادیه: تسهیلات را نه به مردم میدهند و نه به تولید، همه را بردهاند سمت فروشگاههای بزرگ!/ تبلیغ «در شهر نگردید» را باور کنیم؟
پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران:
🔹متأسفانه در سالهای اخیر تمام تسهیلات بانکی بهجای اینکه بهسمت تولید هدایت شوند، به سمت فروشگاههای بزرگ سوق داده شدهاند و این فروشگاهها با تبلیغات عوامفریبانه مردم را به قسطی خرید کردن سوق دادهاند. اگر بانک پول دارد چرا این تسهیلات را به مردم نمیدهد.
🔹مگر یک کاسب چه میزان درآمد دارد که هر روز با این حجم به مردم کالا بفروشد و یا اینکه هر روز در بیلبوردهای کشور تبلیغ داشته باشد و هر ملکی که میخواهد را خریداری و تبدیل بهتجاری کند.
🔹میگویند «در شهر نگردید»؛ من از مردم خواهش میکنم که در شهر بگردند! چنانچه بگردند متوجه خواهند شد چه اتفاقی در حال رخ دادن است. متأسفانه این فروشگاهها چندین صنف را درگیر کردهاند و این یعنی این صنوف باید کسب و کار خود را جمع کنند.
👌 #محرمانه کانال حرفهایها
http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea
محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید
🔹امروز مجددا یکی از دانشجویان سابقم تماس گرفت و تقاضای توصیهنامه برای مهاجرت داشت. به او عرض کردم که نه در خصوص شخص شما، که برای همه کسان دیگری که طی ماههای اخیر به بنده برای توصیهنامه مراجعه کردهاند جواب یکسانی داشتهام و آن هم پاسخ منفی و عذرخواهی بوده است. پرسید چرا؟ عرض کردم چون ریشه شما در این خاک و بوم شکل گرفته و با وجود همه مشکلاتی که خود بنده هم کمابیش آنها را میفهمم و میبینم، کندن ریشه و بردن آن به محیط بیگانه را صلاح نمیدانم. پاسخ داد که ریشهام را سوزاندهاند و دیگر ریشهای برایم باقی نمانده؛ عرض کردم خیر، ممکن است ریشهات آسیب دیده باشد ولی نسوخته است و زنده است؛ چرا برای اندکی آب و دان بیشتر، ریشه و پیشینه خود را فراموش کنیم؟! مگر شأن و رسالت ما در این دو روز زندگانی، فقط همین آب و دان بیشتر است که به خاطرش قید بوم و ریشه خود را بزنیم؟! به علاوه، چقدر قطعیت دارد که بر فرض مهاجرت، آنجا آب و دان بیشتری برای ما مهیا شود؟!
🔹چه بسا همه ما کمابیش، هموطنانی را میشناسیم که با همین تصور، مهاجرت کردهاند اما اکنون برای اداره یک زندگی کاملا معمولی، مجبور شدهاند به کارهایی تن بدهند که هرگز در مملکت خودمان حاضر به انجام آن نبودند؛ آن هم با طعم تلخ اجیر شدن برای اجنبی! اما بر فرض که مهاجرت، منتج به آب و دان بیشتر شود باز هم ترجیح شخصی حقیر آن است که همینجا در مملکت خودمان بمانیم و برای ساختن بیش از پیش اینجا بکوشیم و دستمان برای دو لقمه نان بیشتر، جلوی اجنبی دراز نشود.
🔹تماس ایشان باعث شد دوباره به یاد خاطره حدود ۱۷ سال پیش خودم بیافتم. آن روزها قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری داشتم اما مردّد بودم که همینجا ادامه تحصیل بدهم یا عزم خارج از کشور کنم؟ یک شب به صورت اتفاقی، در حاشیه مجلسی، یکی از اساتید اخلاق را که خیلی به ایشان ارادت داشتم دیدم و دغدغهام را با ایشان مطرح کردم. نگاهی به بنده کرد و پرسید مگر رشتهای که قصد ادامه تحصیل در آن را داری اینجا و در مملکت خودمان دکتری ندارد؟! عرض کردم چرا دارد. فرمودند پس همینجا بمان و بخوان و قید خارج از کشور را بزن؛ می روی آنجا و ممکن است بعدش گرفتار زرق و برق دنیا شوی. پاسخ ایشان آب سردی بود بر آتش دودلی و حیرتم. همینجا ماندم و خواندم و امروز که سالها از آن روز گذشته است بحمدالله از آن تصمیمم بسیار خرسندم. انشاالله که این دودلی و حیرت برای هیچ فرد دیگری تکرار نشود و اگر هم شد با تصمیم درست و به موقع، منتج به بهترین انتخاب شود.
@baladetayyeb
باز هم حاج قاسم پوسترها و بنرها
چهارمین سالگرد #حاج_قاسم نزدیک شده و قرار است برای چهارمین سال متوالی، مُشتی تبلیغات تکراری و خستهکننده را ببینیم که جز ستایش بیثمر و بزرگنمایی القاگرانه، مغزی ندارند. من که واقعا نمیدانم کِی قرار است این رویه تغییر کند و نظام تبلیغاتی کشور از مرحلهی آماتور، وارد مرحلهی حرفهای شود؟ خیرِ تبلیغات حرفهای غالباً به بنگاههای اقتصادی و فروشندگان کالا و خدمات میرسد و تبلیغات فرهنگی ما عملاً از آن محروم است... بماند.
فیلم مستند #دوئل_بوکمال که در جشنوارهی #سینما_حقیقت امسال نمایش داده شد، از آثار استثنائی است که شیوهی عملکرد شهید سلیمانی را با جزئیات توضیح میدهد. بین این جزئیات، به نکتهای پرداخت و گذشت که به خودیِ خود ارزش ساخت چند مستند را دارد.
رضا ابوالحسنی - کارگردان و گویندهی فیلم - توضیح میدهد که حاج قاسم با اینهمه که تصرف شهر بوکمال، و بیرون کشیدن آن از دست داعش باید با تعجیل انجام میشد، اجازه نداد نیروهای عملیاتی با سلاح سنگین شهر را بکوبند. دستور داد نیروهای پیاده خانه به خانه و خیابان به خیابان پیش بروند تا کمترین آسیب ممکن به افراد غیر نظامی و اموال عمومی شهر وارد شود. البته این کار زحمت تسخیر شهر را بیشتر، و احتمال از دست دادن نیروها را بالا میبرد، اما حاج قاسم تأکید داشت عملیات بوکمال باید نمونهی یک نبرد انساندوستانه باشد؛ نبرد انساندوستانه.
او قاعدهای به خلاف قواعد کلاسیک جنگ وضع کرد. در این قاعده اخلاق انسانی بر پیروزی نظامی ارجحیت پیدا میکند. وگرنه سهلالوصولترین شیوهی نظامی این است که شهر با هواپیما یا توپخانه شخم زده شود و هنگامی که دیگر رمقی برای کسی باقی نماند، نیروهای پیاده وارد عمل شوند. کاری که متفقین در جنگ جهانی دوم برای تصرف آلمان با شهرهای برلین و هامبورگ و درسدن و... کردند. آنها بر سر شهر تاریخی درسدن 3900 تن بمب آتشزا ریختند و 25000 غیر نظامی را در دو-سه روز کشتند. مدال افتخار ژنرالهای حیوانصفت جنگهای قرن بیستم، میلیونها کشتهی غیر نظامی است.
هرچند شیوهی نظامی حاج قاسم، در جنگ تحمیلی خودمان، بهخصوص در مبارزه با ضد انقلاب کردستان تجربه شد، اما به هر حال، #مکتب_حاج_قاسم یعنی همین شیوهها.
این مکتب، پروپاگاندای سرسامآور و تجلیلهای صدمن یک غاز نیست.
حاج قاسم با شیوههای منحصربهفرد خود در علوم نظامی، علوم سیاسی، و علم مدیریت، مکتبی را بهجا گذاشت که هنوز پشت حجاب این تبلیغات ناشیانه و کجومعوج، پنهان و دستنخورده مانده است. ما باید بهجای آفرینش کلکسیون پوستر و بنر و مراسم، این مکتب و مفاد آن را در تبلیغاتمان مطرح میکردیم تا بهتدریج، دانشگاههای خسته و وازدهمان با آن جان بگیرند و حرفهای جدیدی برای گفتن داشته باشند. حرفهایی که برای دانشگاههای دنیا هم گفتنی است.
اما خب، باید کجا میبودیم و کجا هستیم؟!
@pasdarfarhang
برای سرود "چو مادرم زهرا"/ حکایت گوهرها در میان کلوخها
ما که به همهچیز، انتقاد میکنیم و خیلی از آثار هنری جبههی انقلاب را از رده خارج قلمداد میکنیم، همینطور آفریده نشدهایم که انتقاد کنیم؛ به خدا دنبال درّ و گوهری میگردیم که کم پیدا میشود. دنبال گوهری میگردیم همهی جان مخاطبش را به خود بکشد و او را مدهوش کند؛ شبیه سرودی آن دختران معصوم و باحال روز 14 دیماه، به مناسبت تولد حضرت زهرا، سلام الله علیها در مقابل رهبر خواندند. سرودی که آواهای قدیمی مداحان سینهسوختهی سیّدالشهدا، سرودهای جوانان انقلابی و پرشور دههی شصت، با آن سوز درون که کلمات را از عمق جان به زبانشان میکشید، و آواز خوانندگان اصیل دردکشیده و هجرچشیده را در گوشها زنده میکرد.
صوت بچهها با آنکه دختر بودند، با همهی لطافتش، صلابت هم داشت؛ به خلاف سرودهای امروزی که عامدانه صلابت را که مقتضای جمعخوانی است، از سرود میگیرند که خیر سرشان بهروز باشد. شاید شعرش هم ضعیف بود و باز همان رجزخوانیهای تکراری سرودهای این روزها را با خود داشت، اما... نه؛ اصلاً دربارهی چنین کاری نمیشود نقد نوشت... فقط گوش کنید وقتی میگفتند: "چو مادرم زهرا..." انگار باور داشتند که مادرشان در آنجا است و تو را هم با خود به دیدارش میبردند! سرود سر تا پا صفا بود. از منیت و جلوهگری بری بود و تنها ارادت از آن بیرون میریخت. نه؛ دربارهی چنین کاری نمیشود نقد نوشت. این کارها را فقط باید طلا گرفت. اثر موسیقایی باید اینطور باشد. که هم تکنیک دارد و هم روحِ صفا در آن جاری است. شنیدناش شنونده را شستوشو میدهد؛ مثل وضو طهارت میآورد. غایت یک اثر هنری همین است: صفا. مخصوصاً که برای امر دینی و امر مقدس ساخته بشود. اما چهقدر آثار هنری از این مرحله پرتاند! و این گوهر هم بین سایر سنگ و کلوخها گم خواهد شد.
عقل تشخیص اگر در مدیران فرهنگی بود، باید سازندگان این سرود را به کار بیوقفه وا میداشتند و آن را الگو و تراز سرودسازیهای انقلابی و مذهبی میکردند. گرچه در سازوکار موجود و با تصورات پرخطایی که وجود دارد، بهسختی بشود ادامهی کار این گروه را در این تراز و سطح نگه داشت تا افت نکند و به وضع بقیه دچار نشود. فرآیند تولید آن را تجربهنگاری میکردند و به دیگران، مخصوصاً به آن بنجلسازان پرمدعا آموزش میدادند. باید این کار را تراز تولید و ارزشیابی سایر کارها میکردند... حیف که عقل تشخیص نیست. وگرنه خیلی قبلتر این کارها را با سرودها و موسیقیهای انقلابی دههی شصت کرده بودند.
#ابوسلمان_متولیان
سرود را در این لینک ببینید:
https://telewebion.com/episode/0x54078d2
https://eitaa.com/pasdarfarhang
چرا آدرس غلط میدهید؟
از زائران هراس ندارند
از انفعال شما «جرأت» پیدا میکنند!
#کرمان
#فاطمه_داداشی
https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
📌نادر سلیمانی،یوسف تیموری و مرتضی امینی تبار در جمع بازیگران
🎙عوامل فیلم سینمایی "قهرمان جندی شاپور" معرفی شدند
فیلمبرداری فیلم سینمایی " قهرمان جندی شاپور" به کارگردانی مهدی صاحبی و تهیه کنندگی ابوذر پور محمدی، محصول بنیاد فرهنگی روایت فتح به روزهای پایانی رسید.
به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح فیلمبرداری این اثر بعد از تهران، اهواز، بستان و آبادان، هم اکنون در شهر شوش ادامه دارد و روزهای پایانی خود را سپری میکند.
در این فیلم بازیگرانی چون مرتضی امینی تبار ، الهام نامی ، نوید لایقی مقدم ، یوسف تیموری ، نهال دشتی ، محمد رشنو و با هنرمندی نادر سلیمانی به ایفای نقش میپردازند.
🔹این فیلم سینمایی به زندگی دکتر شهید مجید بقایی دانشجوی نخبه پزشکی میپردازد که در سن ۲۳ سالگی به فرماندهی در جبهههای جنوب منصوب شد و در کنار شهید حسن باقری از طراحان اصلی عملیات فتح المبین و بیت المقدس بود که منجر به آزادسازی بخشی از خاک کشور از جمله خرمشهر گردید.
دیگر عوامل این فیلم عبارتند از : ابوذر پورمحمدی (تهیه کننده) مهدی صاحبی (نویسنده و کارگردان) هاشم علیاکبری (مدیر تولید) عارف نامور (مدیر فیلم برداری) مجید اسکندری (طراح گریم) بهزاد عبدی (آهنگساز) مهدی توکلی (مدیر برنامه ریزی) مهدی آخوندی (سرپرست گروه کارگردانی) فرهاد عزیزی فرد (طراح صحنه) سعید زند (مدیر صدابرداری) فرید کلهر (دستیار اول کارگردان) زهره رحمانی (طراح لباس) پویان شعلهور(تدوین) حمید رسولیان (جلوه های ویژه میدان) سعید خلیلی (جلوه های ویژه بصری) فربد جلالی (اصلاح رنگ و نور) علی یعقوبی ( عکاس) .
@bonyaderevayatefath
به نظرتان چه کسی سر کار هست؟!
شهردار محترم تهران امروز در صحن شورای شهر تهران چنین بیان داشته اند: "مقام معظم رهبری تأکید داشتند که هویت و معماری شهر باید بر اساس الگوی معماری ایرانی اسلامی باشد؛ ما می توانیم معماری را سنتی، دلنواز و آرامش بخش کنیم و از سویی دیگر نگاه حداکثری داشته باشیم و بر اساس آن زیرساخت های شهر را تغییر دهیم تا مشتی نمونه خروار را از جمهوری اسلامی نشان دهیم … توسعه فضاهایی با سبک زندگی ایرانیاسلامی براساس تأکیدات مقام معظم رهبری باید عملیاتی شود".
قصد داشتم درخصوص این فرمایشات ایشان و تناقض اساسی سیاستهای فعلی شهرداری تهران با سبک زندگی و معماری اسلامی ایرانی و همچنین تعارض آشکار برنامههای شهرسازی شهرداری تهران با بیانات و تذکرات رهبر معظم انقلاب چند جملهای بنویسم اما احساس میکنم در این خصوص، آش آنقدر شور شده است که دیگر نوشتن یا ننوشتن امثال بنده تاثیر چندانی ندارد و آب در هاون کوبیدن است! اکنون تنها به این میاندیشم که با چنین تناقضات آشکاری بین شعارها و برنامهها، آیا ما سر کار هستیم یا شهردار محترم سر کار هست یا سبک زندگی اسلامی ایرانی سر کار هست یا همگی با هم سر کار هستیم یا چی ...؟! خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.
@baladetayyeb
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما استاد ضد تبلیغیم!
کمال تبریزی، کارگردان باتجربه و کاردان سینما و تلویزیون گفت: حاج قاسم را از قلبها درآوردیم و بنر کردیم!
گفت: از زمانی که شروع کردند به پرکردن شهر از پوسترها و بیلبوردها، حاج قاسم را از قلب آدمها درآوردند و بنر کردند... الآن کلی پروژه در کشور هست که به اسم قاسم سلیمانی شده. این تبلیغ نیست و تأثیر منفی میگذارد.
این گفتوگو را حتماً ببینید. حرفهای تبریزی در این مصاحبه برای مدیران فرهنگی بیتخصص ما، یک کارگاه فشردهی آموزش فرهنگی است؛ البته اگر گوش شنیدن داشته باشند و اهل زانو زدن و شاگردی کردن باشند.
@pasdarfarhang
چیدمان
مدت زیادی است که باورم شده آبشخور فکری انقلاب اسلامی و مظاهر تاریخی آن، بهخصوص دورهی مقدّس دفاع، همان سنت ایرانی برخاسته از عرفان اسلامی است. این باور، نابهخود در چیدمان علائق من، موقع تزیین دیوار منزل یا محل کار منعکس میشد.
حالا این بار سعی کردم با ترکیب تصاویر رزمندگان و شهدا، و چند اثر نگارگریِ استاد فرشچیان، آن تفکر را آگاهانه چیدمان کنم.
در اصل این فکر و باور زیر سر سیدناالشهید آوینی است؛ وقتی مثلاً میگفت:
"جنگ اگرچه ادامهی حیات معمول را برید، اما از منظری دیگر دروازهای به بهشت خاصان اولیاء خویش بر ما گشود" که در گوشهی پایین این ترکیب، با کلاژی کوچک، چپچین شده است.
و بالا، پیش عکس امام این جملهی درخشانش قرار دارد:
"چه غافلاند دنیاپرستان و بیخبران که ارزش شهادت را در صحیفههای طبیعت جستجو میکنند و وصف آن را در سرودهها و حماسهها و شعرها میجویند و در کشف آن از هنرِ تخیل و کتابِ تعقل مدد میخواهند. و حاشا که حل این معما جز به عشق میسر نگردد..."
آثار نگارگری استاد فرشچیان هم حاوی مضامین ضامن آهو، مبارزه با شیطان نفس، انصراف وجه از دنیا، بتشکنی حضرت ابراهیم، واقعهی غدیر خم هستند.
اینها فقط موجودیهایی بودند که بهمرور از جاهای مختلف در اتاق من جمع شدند و آنها را از قبل طراحی نکرده بودم. فقط سعی کردم ترکیبها، هم از نظر بصری و هم از جهت معنا متناسب باشند.
فتأمل!
@pasdarfarhang
فرهنگ، نیازمند مجموعهی بزرگی از کارهای کوچک
روزنامهی جوان در شمارهی 6959، به تاریخ نهم بهمن 1402 گفتوگوی مفصلی با دکتر حسن بنیانیان، مسئول سابق حوزهی هنری سازمان تبلیغات انجام داده که سخت خواندنی است. عمیقاً معتقدم امثال بنده باید پیش ایشان زانو بزنیم و یاد بگیریم. این مصاحبه یک کلاس درس مدیریت فرهنگی است. درسهایی که حاصل سالها طی طریق و مطالعه، همراه با تجربههای متوالی است. همان تجربههایی که مدیران امروزی فرهنگ - بیاعتنا به راه طی شدهی اسلاف خود - دارند از نو طی میکنند.
از دوستان دعوت میکنم این مصاحبهی پرنکته را در این لینک بخوانند:
B2n.ir/h87121
@pasdarfarhang
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸در قیامت سؤال میکنند از ما ...🔸
هر کسی بتواند رأی بدهد و ندهد، به خودش ضرر زده است. این حقی است که نظام جمهوری اسلامی فراهم کرده است و باید این حق را استیفا کرد. عاقل آن است که نگذارد این حق از او فوت شود.
کسی که در انتخابات شرکت نکند، معنایش این است که بار امانتی بر دوشش بود، اما این بار را ضایع کرد. این امانت را به منزل نرساند. وقتی نرساند، باید فردا جواب بدهد که این همه خون شهداء برای این بود که شما اختیاردار خودتان باشید، خودتان تصمیم بگیرید. [چرا قدر این نعمت را ندانستید؟]. در قیامت سؤال میکنند از ما که رأی دادی یا ندادی؟
@haerishirazi
نمایش سروهای همیشه سروناز
نویسنده و کارگردان: نداثابتی
بازیگران: زهرا هداوند خانی/ ندا ثابتی
تماشاخانه ماه، حوزه هنری
۱۵ تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۲/ ساعت ۱۸:۳۰
@pasdarfarhang
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کودک، تحت تأثیر بیهوشی، با امام مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) صحبت می کند ...
انا شیعتُکَ یا مهدی ...
مهدی ... مهدی ... یا مهدی ...
عجل الله فرجک ... یا مهدی ...
عجل الله فرجک ... یا مهدی ...
یا ابا عبدالله ...
✍ غزه، نزدیکترین نقطه زمین به آسمان ...
حضرت آیت الله جوادی آملی می فرمایند: یک وقت کسی از حضرت امیر سئوال کرد که فاصله بین زمین و آسمان چقدر است؟ امام حسن (سلام الله علیه) نشسته بود؛ وجود مبارک امیر المومنین خطاب به امام حسن(ع) کرد: شما جواب بدهید.
آن حضرت فرمود به اینکه: اگر منظورتان آسمان ظاهری است، (مدّ البصر)؛ تا آنجا که چشم می بیند، دیگر نمی شود جا برای او معیّن کرد! اگر آسمان واقعی است، (دعوه المظلوم). فاصله بین آسمان و زمین " آه مظلوم. است، یعنی کسی بخواهد از یک موجود خارجی استفاده کند، حقّی را از کسی بگیرد، ظلمی را بر کسی تحمیل کند؛ این بر خلاف خلقت این شیء کار کرده است. و آه این شخص به آن هدف نهایی می رسد و این ظالم را خدا از بین خواهد برد و سرکوب می کند.
👈 به راستی، ما هم اگر اینگونه مضطربانه دعا میکردیم(به جای انتظار دیدن نشانه های ظهور!)، آیا به دیدار اماممان نائل نمیشدیم؟!
أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا ما تَذَكَّرُونَ(نمل_۶۲)
كيست كه هرگاه درماندهاى او را بخواند، اجابت نمايد و بدى و ناخوشى را برطرف كند، و شما را جانشينان(خود در) زمين قرار دهد؟ ...
•┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈•
انقلاب خواجهی شیراز
امشب، در شب بیستودوم بهمن هزاروچهارصدودو، از قرائن و شواهد برمیآید که در شهر یکی هشیار نیست و ما هم ایضاً. ما هم مستِ مست از می ناب چهلوپنج ساله، بعد از چه نعرهها و چه تکبیرها که در ساعت بیستویک زدیم و از خویش برون شدیم، به صرافت افتادیم که محض گل روی گمراهان قائل به اصل تناسخ، راز فاش کنیم.
اَلا ای سرگشتههای حیران و ویلان، بدانید و آگاه باشید این بساطی که پهن شده و یک ملت را با خود برده، زیر سر خواجه شمسالدین محمد حافظ شیرازی، مشهور به لسانالغیب است.
حقیقتش را بخواهید روح بلند خواجه، بعد از ششصد سال، از پس بسی گشت و گذار در عالم غیب و سفر تا مقامات مگو و مپرس، در کالبد سیدروحالله موسوی خمینی به این سیارهی خاکی بازگشت. در هیأت پیری به غایت زیبا و پرجلال آمد و سیر و سلوک از نو در پیش گرفت. لکن این نوبت، برحسب موقع و مقام تاریخ، مختصر اصولی را به مرامنامهی عشاق و شیدائیان افزود که به این بساط کن فیکون انجامید.
مقتضیات زمان حکم میکرد که عارف بالله، محض فنای فیالله عدالتطلبی و مبارزه با ظلم و اقامهی حکومت الهی را هم به مسلک و مشرب خود اضاف کند و کرد. و شاهین شهادت را هم بر قلهی این طریقتِ روزآمد کاشت.
او این بار و در این بازگشت، گرچه غزل هم کم نسرود، اما بیش از آن مضامین ناب را به قالب اعلامیهها و سخنرانیها و فریادها ریخت؛ آن هم نه در کنج منزل، بلکه در ملأ منبر. خواجه همان بود، اما به بیانی تازه و مثلاً اگر ششصد سال پیش گفته بود: تو را ز کنگرهی عرش میزنند صفیر، این بار گفت: شهادت ارثی است که از اولیای ما به ما میرسد... یا گفت: ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد.
او این بار چندان زبان عوامی در پیش گرفت که حتی مشتی از ظاهرگرایان قشری در وصفش گفتند پیرمردی که حتی نمیتواند یک جملهی کامل را تمام کند!... البته آنها از کتاب آداب نماز چیزی نخوانده بودند تا دریابند که چه کلاهی سرشان رفته.
خواجهی ما این بار هرچه گفت باز همان بود که ششصد سال پیش هم میگفت، اما این بار به زبانی تازه و در ارادهای دیگر. خلاصه که ساقی همان ساقی است و می همان می؛ تنها ساغر و پیاله توفیر کرده است و ما هم مستِ مست، تکبیر و تهلیلگویان پشت سر او در طوافیم.
حالا این بار شما ای گمراهان قائل به اصل تناسخ، شما بگویید که در کالبد این دومی، روح کدام شاعر و عارف بازپیدایی یافته است؟
@pasdarfarhang