🔴رد و قبولهاي فيلسوفانه
🖊احمدحسين شريفي
پارهاي از مدعيان دانش و انديشه عادت کردهاند که هر کرامت و معجزه و هر خلافآمد عادتي را خرافي و نامعقول تلقي کنند و بعضاً با صدايي بلند و بيمهابا (و آن هم در جمع غيرمتخصصان)، عليه آنها موضعگيري و بلکه معرکهگيري کنند. ابنسينا در واپسين مطالبي که در نمط دهم اشارات و تنبيهات آورده است، تحت عنوان «نصيحت» (خطاب به فيلسوفان و انديشمندان) ميگويد همانطور که نبايد سخن يا ادعايي را بيدليل پذيرفت، هرگز هم نبايد بدون دلايل کافي و براهين وافي سخن يا ادعايي را انکار کرد. رد و قبول فيلسوف نبايد ذوقي و دلبخواهانه، که بايد تابع دليل و برهان باشد.
«إيّاك أن تكون تَكَيُّسَك و تبرزك عن العامة هو أن تنبري منكرا لكل شيء فذلك طيشٌ و عجزٌ». بپرهيز از اينکه زيرکي و برتري تو نسبت به عوام الناس، انکار بيدليل سخنان و مدعيات بزرگ و سنگين باشد؛ اين چيزي جز سبکمغزي و ناتواني نيست.
«و ليس الخُرق في تكذيبك ما لم يستبن لك بعدُ جليته دون الخرق في تصديقك ما لم تقم بين يديك بينة». حماقت و سفاهت رد و انکار سخن يا مدعايي بدون داشتن دلايل آشکار و کافي، کمتر از حماقت پذيرش بيدليل آن سخن يا مدعا نيست.
زيرکي و برتري يک انديشمند نسبت به عوام الناس به انکار کرامات و معجزات و کارهاي خارق العاده و حمل آنها بر عوامزدگي و مغالطه و خرافه نيست؛ يک فيلسوف هرگز نبايد براي خوشايند پارهاي از مخاطبان، کرامات و معجزات منقول از اولياء دين را بدون هيچ دليل و برهاني انکار کند و احياناً با لفاظيهاي زيبا باور به آنها را شايسته اهل معرفت و تجربت نداند.
بلکه زيرکي و برتري اهل انديشه بر ديگران به اين است که اگر دليل و برهاني بر بطلان و نادرستي و خرافي بودن آن کرامت يا معجزة منقول داشتند، آشکارا آن را بيان کنند و با رويي گشاده آمادة شنيدن نقدها هم باشند؛ و الا کمترين انتظار اين است که در آن موضوع سکوت پيشه کنند و علم آن را به اهلش واگذارند و آن را در بقعة احتمال و امکان قرار دهند تا زماني که برهاني له يا عليه آن اقامه شود. يک فيلسوف واقعي ميداند که در عالم طبيعت شگفتيهاي بسياري وجود دارد؛ و نيروهاي ماورائي و علل عِلوي به همراه قواي پذيرنده سِفلي توانايي انجام امور عجيب و غريب فراواني را دارند؛ به همين دليل هرگز از شنيدن شگفتيها و ديدن غرايب و عجايب، شگفتزده نميشود و بلافاصله گارد انکار و رد نميگيرد.
#زيست_فيلسوفانه
#ابنسينا
#خرافهستيزي
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
شریفی، فلسفه موسسه آموزشی مصباح یزدی:
🎤 فایل صوتی
موضوع :
دانش فقه دانشی، زنده یا در حال مرگ؟
✅آیا دانش فقه دانشی زنده و روزآمد است یا دانشی با مسائلی کهنه و قدیمی؟
✅آیا دانش فقه دانشی کارآمد و تاثیرگذار است یا دانشی ناکارآمد و مرده؟
✅آیا دانش فقه متناسب با نیازهای روز جامعه در حال بازسازی خودش هست یا آنکه با روشی ناکارآمد در حال پاسخ به مسائلی تاریخ گذشته است؟
✅آیا کثرت فقها و فتاوی نشانه مرگ فقه است یا شاهدی بر پویایی و کارآیی آن است
#شبهات_روشنفکران
#فقه
#کارآمدی_فقه
🔴ورودي شهرها، هويت و ارزشها
🖊احمدحسين شريفي
🔸ورودی شهرها به عنوان نخستين نقطة برخورد بصری با یک شهر، نقشي جدي در ذهنيتسازي گردشگران دارد. وروديها بايد ضمن برخورداري از زیبایی بصری، معرّف جاذبههاي تاریخي و فرهنگي باشند؛ مفاخر و مشاهیر آن را معرفی کنند؛ اندیشمندان معاصر آنان را به رخ بکشانند و نقش کنونی آنها در فرهنگ و هویت انقلابی و اسلامي را بیان کنند.
در گذشته به ورودي شهرها اهميت ميدادند؛ بعضاً ميکوشيدند، هويت اجتماعي و ديني خود را با طراحي آنها به نمايش بگذارند؛ ورودی بسیاری از شهرها به صورت دروازه و مناره بود؛ و اين دو، از جهتي بیانگر هویت واحد ساکنین آن و وحدت و همدلی و همکاری آنان بود؛ گویا همگی اهل یک خانه و اهالي يک مسجد بودند. دروازه قرآن شيراز و دروازه تهران قزوين دو نمونة تاريخي اين فرهنگ هستند.
اما متأسفانه از ابتداي روي کار آمدن رضاخان روند تخريب وروديهاي شهرها و بياعتنايي و بيتوجهي به معياري اسلامي شهرها شروع شد (نخستين شهردار تهران شخصي بود به نام کريم آقاخان بوذرجمهري که از نخستين اقدامات او در تهران اين بود که دستور داد دوازده دروازه ورودي تهران را تخريب کردند!) و اکنون ورودی بسیاری از شهرهای ما، فضايي خستهکننده، کسالتآور و آرامشزدا دارند؛ تعمیرگاهها، تعویض روغنیها، گاراژها، دستفروشها و ... در مبادي ورودي و خروجي شهرها، تأثیری ناخوشایند بر روح و روان میهمانان و حتی اهالی شهر برجاي ميگذارند.
به اميد آنکه بتوانيم ضمن توجه به مقتضيات زمان، گذشتة تاريخي و فرهنگي خود را احيا کنيم.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
📣 ۱۴ راهکار برای درآمدزایی طلاب
با توضیحات و روش کسب درآمد👇
http://eitaa.com/joinchat/1141309440Cc44171b56d
🔴تابلوهاي ورودي شهرها، و تغييرات فرهنگي
🖊احمدحسين شريفي
🔸یکی از نشانههاي تغيير ذائقههاي فرهنگي را ميتوان در تابلوهاي نصب شده در ورودي شهرها ديد.
در سالهای اخیر تغییرات نرم و آرامي در این زمینه شاهد هستیم؛ در دهة اول انقلاب، تابلوهاي ورودي اغلب شهرستانها با عنوان «شهرستان شهيدپرور ...»، و همچنين با تصاوير شهدا، مزين بود؛
اما رفتهرفته، جاي تصاوير شهدا را تابلوهاي رنگارنگ تبليغ کالاهاي لوکس و مصرفي، تبليغ سودهاي سرسامآور بانکها و جديدا تبليغ سرمايهگذاري در بورس و ... گرفته است. و در برخي از شهرها، جاي «شهر شهيدپرور ...» عناويني مثل «نگین کویر» (اردکان)؛ «شهر قلمدانهای مرصع» (نیشابور)؛ «قدیمیترین شهر جدید ایران»! (نجفآباد)؛ «شهر شکوفههای گیلاس» (زنگنه)؛ «شهر بامهای سفالی» (آستارا)؛ «شهر توریستی» (رامسر/ شاهرود)؛ «شهر مهر و صفا» (نسیمشهر)؛ «پایتخت مرکبات ایران» (تنکابن)؛ «مهد گل و گیاه کشور» (پاکدشت) و ... جايگزين شدهاند.
در دهة اول انقلاب تابلوي ورودي شهر قم اين بود «شهر خون و قيام»؛ بعدها آرام آرام به شهر «قيام و اجتهاد» تبديل شد و سپستر به صورتي غيررسمي به «شهر مقدس قم» تغيير نام داد و نهايتاً «به شهر قم خوش آمديد»! کساني که اهل دقت فرهنگي باشند، معناي چنين تغييراتي را به خوبي درک ميکنند.
البته هنوز برخي از شهرها، بر هويت فرهنگي و ديني خود تأکيد بيشتري دارند. فيالمثل: «شهر عالمپرور» (اراک)؛ «دارالعباده و دارالعلم» (یزد)؛ «دروازه ورود اسلام به ایران» (نهاوند)؛ «پايتخت فرهنگ و تمدن ايران» (همدان)؛ «شهر شهدای محراب و اولینها» (تبریز)؛ «خاستگاه مشاهیر علم و ادب» (تفرش)؛ «زادگاه سرداران، پهلوانان، افتخارآفرینان و 302 آلاله شهید سرافراز» (جویبار)؛ «شهر تاریخی و شهیدپرور» (اردستان).
نکته: معاونتهاي فرهنگي شهرداريها و اعضاي شوراهاي اسلامي شهر و روستا ميتوانند در تقويت رويکرد فرهنگي و ديني شهرها بسيار نقشآفرين باشند.
🔻باپیشنهاد آیتالله اعرافی آغاز شد؛
❗️پویش اگر من جای مدیر حوزههای علمیه بودم...
◻️با اعتماد مجدد شورای عالی حوزه به آیتالله اعرافی برای مدیریت حوزههای علمیه، پویش «اگر من جای مدیر حوزههای علمیه بودم...» آغاز شد و همه شما مخاطبان و همراهان عزیز میتوانید دیدگاههای خود درباره بخشهای مختلف حوزه را با آقای اعرافی در میان بگذارید.
💬 تمام دیدگاهها بدون کلمهای حذف یا سانسور، تقدیم آیت الله اعرافی خواهد شد.
✍️ برای درج ایدهها، طرحها و مطالبات خود درباره بخشهای مختلف حوزه، لطفاً دیدگاههای خود را ذیل همین خبر یا آیدی پیامگیر ارسال بفرمایید.👇
hawzahnews.com/news/907417
@InfoHawzah : 📬پیامگیر
🔴سبک زندگي رضوي
🖊احمدحسين شريفي
🔸سبک زندگي يعني رفتارهاي نهادينه شده فرد؛ رفتارهايي که روية زندگي او باشند؛ رفتارهايي که دائمي باشند. ابراهيم بن عباس از ياران همراه امام رضا(ع)، سبک زندگي آن حضرت، يعني رفتارهاي نهادينه در وجود آن حضرت، را چنين توصيف ميکند:
1)هرگز نديدم با کلام خود به کسي جفا کند؛
2)هرگز نديدم کلام کسي را قطع کند؛
3)هرگز نيازمندي را، در صورت توان، از در خانة خود رد نميکرد؛
4)هرگز پاي خود را جلو ديگران دراز نکرد؛
5)هرگز در برابر ديگران بر متکا، تکيه نزد؛
6)هرگز کسي را دشنام نداد؛
7)هرگز آب دهان خود را (در اماکن عمومي) بر زمين نريخت؛
8)هرگز به صورت قهقهه نخنديد؛ بلکه خندة او تبسم بود؛
9)همراه با اهل خانه، خدمتکاران و نگهبانان بر سفره مينشست؛
10)شبها کم ميخوابيد؛ اکثر شبها را تا صبح به ذکر خدا مشغول بود؛
11)زياد روزه ميگرفت؛ روزه سه روز در هر ماه را از دست نميداد؛ و ميگفت اين ارزش روزة همة ايام را دارد؛
12)خيلي اهل خير و صدقة پنهاني بود؛ غالباً در شبهاي تاريک اين کار را ميکرد. (عيون اخبارالرضا، ج2، ص184)
🔸اميدوارم که پيروان آن حضرت نيز در آراستن خود به اين صفات، کوشا باشند و بدانند که شيعه واقعي کسي است که رفتارهاي اهل بيت را الگوي خود قرار دهد؛ و به پيروي ذهني و زباني اکتفا نکند.
🔴اخلاق نگارش، از نگاه ابنحزم اندلسي
🖊احمدحسين شريفي
🔸روز 14 تير در تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران به نام روز قلم نامگذاري شده است؛ به همين مناسبت مطلبي را درباره اخلاق نگارش تقديم ميکنم. و از خداي متعال ميخواهم به همه ما توفيق تدوين آثار مفيد، ماندگار و مؤثر عطا فرمايد:
🔸ابنحزم اندلسي (م456ق) معتقد بود نگارش و تدوين يک کتاب در صورتي توجيه اخلاقي دارد که به يکي از هفت دليل زير نوشته شده باشد:
1.ارائة مطلبي جديد و نوآورانه؛ استخراج و اکتشاف امري جديد که پيش از او سابقه نداشته است؛
2.تکميل کارهاي ناتمام و ناقص پيشنيان؛
3.تصحيح خطاها و غلط زدايي از نوشتههاي پيشينيان؛
4.تسهيل و آسانسازي پيچيدگيها و شرح و تبيين دشواريهاي نوشتههاي ديگران؛
5.تلخيص آثار طويل و کوتاهسازي نوشتههاي بلند ديگران؛ بدون آنکه اخلالي در رساندن مقصود ايجاد شود؛
6.تجميع و سازماندهي مباحث متفرقه و جداافتاده؛
7.ترتيب و نظمبخشي به مباحث پراکنده و به ظاهر ناهمگون.
✅گفتني است همين هفت فضيلت اخلاقي در عرصه نگارش و تدوين را ابن خلدون (م808ق) در «مقدمه» ذکر ميکند، بدون آنکه متذکر شود که اينها سخنان ابنحزم است! و ديگراني هم که فرصت کافي براي ريشهيابي سخنان نداشتهاند، گمان کردهاند اين سخنان از ابداعات و ابتکارات ابن خلدون است!
🔸از نگاه ابنحزم، رذايل اخلاقي در عرصه نگارش و تدوين، که افراد نادان و غافل و يا افراد وقيح و سبکسر دچار آن ميشوند، عبارتند از:
1.بازنويسي يا پس و پيش کردن فصول و بندهاي نوشتههاي ديگران؛ بدون آنکه موجب عرضة بهتر يا فهم آسانتر آن شود؛
2.جابجايي و تغيير واژگان يک نوشتار، بدون آنکه از واژههاي سادهتر يا روشنتري بهره گرفته شده باشد؛
3.حذف امور (کلمات، يا جملات يا فصول) لازم؛ به گونهاي که موجب اخلال در فهم مراد نويسنده شده باشد؛
4.افزودن امور زايد و غيرضرور؛
5.نقض سخن درستي با يک سخن نادرست؛
6.تدوين امور بيفايده و غيرسودمند؛
#اخلاق_نگارش #ابنحزم #ابنخلدون #روزـقلم