eitaa logo
پاسخ های مطمئن به شبهات
256 دنبال‌کننده
202 عکس
293 ویدیو
150 فایل
مخزن پاسخهای علمی و مستدل به شبهات پس از تاییدنهایی برای استفاده همگانی
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 ۱۴ راهکار برای درآمدزایی طلاب با توضیحات و روش کسب درآمد👇 http://eitaa.com/joinchat/1141309440Cc44171b56d
🔴تابلوهاي ورودي شهرها، و تغييرات فرهنگي 🖊احمدحسين شريفي 🔸یکی از نشانه‌هاي تغيير ذائقه‌هاي فرهنگي را مي‌توان در تابلوهاي نصب شده در ورودي شهرها ديد. در سال‌های اخیر تغییرات نرم و آرامي در این زمینه شاهد هستیم؛ در دهة اول انقلاب، تابلوهاي ورودي اغلب شهرستان‌ها با عنوان «شهرستان شهيدپرور ...»، و همچنين با تصاوير شهدا، مزين بود؛ اما رفته‌رفته، جاي تصاوير شهدا را تابلوهاي رنگارنگ تبليغ کالاهاي لوکس و مصرفي، تبليغ سودهاي سرسام‌آور بانک‌ها و جديدا تبليغ سرمايه‌گذاري‌ در بورس و ... گرفته است. و در برخي از شهرها، جاي «شهر شهيدپرور ...» عناويني مثل «نگین کویر» (اردکان)؛ «شهر قلمدان‌های مرصع» (نیشابور)؛ «قدیمی‌ترین شهر جدید ایران»! (نجف‌آباد)؛ «شهر شکوفه‌های گیلاس» (زنگنه)؛ «شهر بام‌های سفالی» (آستارا)؛ «شهر توریستی» (رامسر/ شاهرود)؛ «شهر مهر و صفا» (نسیم‌شهر)؛ «پایتخت مرکبات ایران» (تنکابن)؛ «مهد گل و گیاه کشور» (پاکدشت) و ... جايگزين شده‌اند. در دهة اول انقلاب تابلوي ورودي شهر قم اين بود «شهر خون و قيام»؛ بعدها آرام آرام به شهر «قيام و اجتهاد» تبديل شد و سپس‌تر به صورتي غيررسمي به «شهر مقدس قم» تغيير نام داد و نهايتاً «به شهر قم خوش آمديد»! کساني که اهل دقت فرهنگي باشند، معناي چنين تغييراتي را به خوبي درک مي‌کنند. البته هنوز برخي از شهرها، بر هويت فرهنگي و ديني خود تأکيد بيشتري دارند. في‌المثل: «شهر عالم‌پرور» (اراک)؛ «دارالعباده و دارالعلم» (یزد)؛ «دروازه ورود اسلام به ایران» (نهاوند)؛ «پايتخت فرهنگ و تمدن ايران» (همدان)؛ «شهر شهدای محراب و اولین‌ها» (تبریز)؛ «خاستگاه مشاهیر علم و ادب» (تفرش)؛ «زادگاه سرداران، پهلوانان، افتخارآفرینان و 302 آلاله شهید سرافراز» (جویبار)؛ «شهر تاریخی و شهیدپرور» (اردستان). نکته: معاونت‌هاي فرهنگي شهرداري‌ها و اعضاي شوراهاي اسلامي شهر و روستا مي‌توانند در تقويت رويکرد فرهنگي و ديني شهرها بسيار نقش‌آفرين باشند.
🔻باپیشنهاد آیت‌الله اعرافی آغاز شد؛ ❗️پویش اگر من جای مدیر حوزه‌های علمیه بودم... ◻️با اعتماد مجدد شورای عالی حوزه به آیت‌الله اعرافی برای مدیریت حوزه‌های علمیه، پویش «اگر من جای مدیر حوزه‌های علمیه بودم...» آغاز ‌شد و همه شما مخاطبان و همراهان عزیز می‌توانید دیدگاه‌های خود درباره بخش‌های مختلف حوزه را با آقای اعرافی در میان بگذارید. 💬 تمام دیدگاه‌ها بدون کلمه‌ای حذف یا سانسور، تقدیم آیت الله اعرافی خواهد شد. ✍️ برای درج ایده‌ها، طرح‌ها و مطالبات خود درباره بخش‌های مختلف حوزه، لطفاً دیدگاه‌های خود را ذیل همین خبر یا آیدی پیام‌گیر ارسال بفرمایید.👇 hawzahnews.com/news/907417 @InfoHawzah : 📬پیام‌گیر
🔴سبک زندگي رضوي 🖊احمدحسين شريفي 🔸سبک زندگي يعني رفتارهاي نهادينه شده فرد؛ رفتارهايي که روية زندگي او باشند؛ رفتارهايي که دائمي باشند. ابراهيم بن عباس از ياران همراه امام رضا(ع)، سبک زندگي آن حضرت، يعني رفتارهاي نهادينه در وجود آن حضرت، را چنين توصيف مي‌کند: 1)هرگز نديدم با کلام خود به کسي جفا کند؛ 2)هرگز نديدم کلام کسي را قطع کند؛ 3)هرگز نيازمندي را، در صورت توان، از در خانة خود رد نمي‌کرد؛ 4)هرگز پاي خود را جلو ديگران دراز نکرد؛ 5)هرگز در برابر ديگران بر متکا، تکيه نزد؛ 6)هرگز کسي را دشنام نداد؛ 7)هرگز آب دهان خود را (در اماکن عمومي) بر زمين نريخت؛ 8)هرگز به صورت قهقهه نخنديد؛ بلکه خندة او تبسم بود؛ 9)همراه با اهل خانه، خدمتکاران و نگهبانان بر سفره مي‌نشست؛ 10)شب‌ها کم مي‌خوابيد؛ اکثر شب‌ها را تا صبح به ذکر خدا مشغول بود؛ 11)زياد روزه مي‌گرفت؛ روزه سه روز در هر ماه را از دست نمي‌داد؛ و مي‌گفت اين ارزش روزة همة ايام را دارد؛ 12)خيلي اهل خير و صدقة پنهاني بود؛ غالباً در شب‌هاي تاريک اين کار را مي‌کرد. (عيون اخبارالرضا، ج2، ص184) 🔸اميدوارم که پيروان آن حضرت نيز در آراستن خود به اين صفات، کوشا باشند و بدانند که شيعه واقعي کسي است که رفتارهاي اهل بيت را الگوي خود قرار دهد؛ و به پيروي ذهني و زباني اکتفا نکند.
🔴اخلاق نگارش، از نگاه ابن‌حزم اندلسي 🖊احمدحسين شريفي 🔸روز 14 تير در تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران به نام روز قلم نامگذاري شده است؛ به همين مناسبت مطلبي را درباره اخلاق نگارش تقديم مي‌کنم. و از خداي متعال مي‌خواهم به همه ما توفيق تدوين آثار مفيد، ماندگار و مؤثر عطا فرمايد: 🔸ابن‌‌حزم اندلسي (م456ق) معتقد بود نگارش و تدوين يک کتاب در صورتي توجيه اخلاقي دارد که به يکي از هفت دليل زير نوشته شده باشد: 1.ارائة مطلبي جديد و نوآورانه؛ استخراج و اکتشاف امري جديد که پيش از او سابقه نداشته است؛ 2.تکميل کارهاي ناتمام و ناقص پيشنيان؛ 3.تصحيح خطاها و غلط‌ زدايي از نوشته‌هاي پيشينيان؛ 4.تسهيل و آسان‌سازي پيچيدگي‌ها و شرح و تبيين دشواري‌هاي نوشته‌هاي ديگران؛ 5.تلخيص آثار طويل و کوتاه‌سازي نوشته‌هاي بلند ديگران؛ بدون آنکه اخلالي در رساندن مقصود ايجاد شود؛ 6.تجميع و سازماندهي مباحث متفرقه و جداافتاده؛ 7.ترتيب و نظم‌بخشي به مباحث پراکنده و به ظاهر ناهمگون. ✅گفتني است همين هفت فضيلت اخلاقي در عرصه نگارش و تدوين را ابن خلدون (م808ق) در «مقدمه» ذکر مي‌کند، بدون آنکه متذکر شود که اينها سخنان ابن‌حزم است! و ديگراني هم که فرصت کافي براي ريشه‌يابي سخنان نداشته‌اند، گمان کرده‌اند اين سخنان از ابداعات و ابتکارات ابن خلدون است! 🔸از نگاه ابن‌حزم، رذايل اخلاقي در عرصه نگارش و تدوين، که افراد نادان و غافل و يا افراد وقيح و سبکسر دچار آن مي‌شوند، عبارتند از: 1.بازنويسي يا پس و پيش کردن فصول و بندهاي نوشته‌هاي ديگران؛ بدون آنکه موجب عرضة بهتر يا فهم آسانتر آن شود؛ 2.جابجايي و تغيير واژگان يک نوشتار، بدون آنکه از واژه‌هاي ساده‌تر يا روشنتري بهره گرفته شده باشد؛ 3.حذف امور (کلمات، يا جملات يا فصول) لازم؛ به گونه‌اي که موجب اخلال در فهم مراد نويسنده شده باشد؛ 4.افزودن امور زايد و غيرضرور؛ 5.نقض سخن درستي با يک سخن نادرست؛ 6.تدوين امور بي‌فايده و غيرسودمند؛
🔴«مولوي» و «بي‌نيازي پاکان از عمل»! 🖊احمدحسين شريفي 🔸برای اصلاح و تربیت باطن هرگز نمیتوان از اصلاح رفتار ظاهری غفلت کرد؛ همانطور که براي تربيت و اصلاح فعل، هرگز نبايد از تربيت و اصلاح باطن غفلت نمود. بی تفاوتي نسبت به ظاهر (رفتار و گفتار) و دل خوش کردن به اینکه بگوییم باطن (بينش و گرايش) پاک باشد و ظاهر مهم نیست و اگر به حقیقت رسیدی، دیگر اعمال و رفتارهاي ظاهري اهميتي ندارد، يک خودفريبي تمام‌عيار است. 🔸مولوي مي‌گفت: چون شدي بر بامهاي آسمان سرد باشد جستجوي نردبان اگر منظور وي از اين سخن آن باشد که بعد از وصول به حقيقت، نيازي به عمل نيست، يکي از بي‌منطق‌ترين سخنان است. حقيقت آن است که هرچه باطن انسان بهتر و پاک‌تر باشد، ظاهر او يعني رفتارها و کنش‌هاي بيروني او نيز بهتر و پاک‌تر مي‌شود. في المثل به هر ميزان که اخلاص فرد بيشتر باشد، عبادات ظاهري او مثل نماز و روزه نيز بهتر و پاک‌تر و متمرکزتر خواهد شد نه اينکه چون باطني خالص و مخلص دارد ديگر نيازي به خواندن نماز ندارد. ظاهر «نمود» باطن است؛ ظاهر، «عنوان» باطن است؛ ظاهر «کد و علامت» باطن است. اگر باطن پاک باشد، ظاهر هم پاک است؛ به همین دلیل، ظاهر ناپاک مي‌تواند دلیلی بر و نشانه ای از باطن ناپاک باشد. قرآن کريم مي‌فرمايد: «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِداً» (اعراف، 58)
حجه الاسلام و المسلمین احمد حسین شریفی ✍️فايل پاورپوينت 🔸موضوع: روشي براي نوآوري در محتوا در پژوهشهاي علمي و رساله‌ها و پايان‌نامه‌ها 🔸در ادامه سه فايلي که قبلا با عنوان «روش تدوين مقالات علمي» و «روش تدوين طرح‌نامه پايان‌نامه و رساله» و «ساختاري پيشنهادي براي تدوين فصول رساله‌ها و پايان‌نامه‌ها» در همين کانال شریفی، فلسفه موسسه آموزشی مصباح یزدی: ✍️فايل پاورپوينت 🔸موضوع: روشي براي نوآوري در محتوا در پژوهشهاي علمي و رساله‌ها و پايان‌نامه‌ها 🔸در ادامه سه فايلي که قبلا با عنوان «روش تدوين مقالات علمي» و «روش تدوين طرح‌نامه پايان‌نامه و رساله» و «ساختاري پيشنهادي براي تدوين فصول رساله‌ها و پايان‌نامه‌ها» در همين کانال تقديم عزيزان شد؛ در اينجا فايلي ديگر از کارگاه‌هاي رساله‌نويسي استاد شريفي با عنوان «روشي براي نوآوري در محتوا» تقديم مي‌گردد. براي مشاهده فايل‌هاي قبلي اينجا را کليک کنيد👇👇 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/135 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/231 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/241 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
⚪️علمای شیعه و خدمات اجتماعی به مردم (بخش اول) ◻️یکی از کارهای مهم و اساسی علمای شیعه در طول تاریخ، کمک به مردم خصوصا اقشار ضعیف جامعه بوده است. روحانیون و علمای شیعه همیشه در صف اول خدمت رسانی به مردم بوده‌اند. این خدمات اجتماعی به صورت کاملا خودجوش و بدون هیچ چشم داشتی از سوی حکومت بوده است. در بلایای طبیعی؛ مانند سیل و زلزله نیز روحانیون ملجا و پناه مردم بوده‌اند. صفحات تاریخ معاصر نیز گویای خدمت صادقانه‌ی علما به مردم است. 📢آیت الله شهید حاج ملامحمد خمامی، عالم مشروعه خواه عصر مشروطه، حاکم شرع در خطه‌ی گیلان و شهر رشت، از ملازمان شهید شیخ فضل الله نوری و از حامیان مردم بوده است. ایشان علاوه بر حفاظت از دیانت مردم و اجرای حدود، در جهت رفاه و معیشت مردم نیز از هیچ کوششی دریغ نکردند. یکی از فعالیت‌های ایشان کمک در احداث جاده‌ی رشت - قزوین است. 💬کوتاهی دولت در ساخت این جاده و اهمال کاری مهندسان خارجی موجب شد تا مردم بعد از مدت‌ها درگیری، اعتراض خود را نزد مجتهد بزرگ گیلان که درب خانه‌اش همیشه به روی مردم ضعیف و کشاورز باز بود ببرند. آیت الله خمامی به اتفاق علمای شهر تلگرافی را به صدراعظم ارسال کردند. پیگیری‌های آیت الله خمامی تا بدان جا پیش رفت که شخصا با کنسول روس و شرکت سازنده وارد مذاکره شد و در نهایت با عقد قراردادی مشکلات مردم رفع شد. ✂️برشی از یادداشت کمیل مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا 🌷
⚪️علمای شیعه و خدمات اجتماعی به مردم (بخش دوم) 🖇البته نمونه‌های زیادی از این دست خدمات اجتماعی از سوی علما و روحانیون به مردم را می‌توان در طول تاریخ دید که ذکر همه‌ی آن‌ها در این‌جا ممکن نیست. نمونه‌هایی از ساخت مریض خانه، احداث راه و جاده، ساخت مکتب خانه، ساخت حمام عمومی و... را می‌توان به آن اشاره کرد. 🔍نمونه‌های بارزی از این خدمات را در سال‌های اخیر در کمک طلاب و روحانیون به مردم در سیل و زلزله و... می‌توان دید. حتی در دوران حکومت پهلوی که دستگاه سلطنت، علما را از شهر و دیار خود به نقاط دور دست تبعید می‌کرد، حضور آن عالمان در آن نقطه از کشور سرآغاز خدمات اجتماعی فراوانی به مردم می شد. به عنوان مثال هنگامی که ساواک آیت الله خامنه‌ای را از تهران به ایرانشهر تبعید کرد، ایشان از این فرصت استفاده کردند و زمینه‌های کمک رسانی به این منطقه‌ی محروم را فراهم کردند. 🔗همچنین مشهور است که در همان ایام تبعید ایشان به ایرانشهر، سیل ویران‌گری آمد که زندگی مردم را مختل را کرد. دولت وقت نیز کم‌ترین کمک و مساعدتی را به مردم نکرد تا این که سیدعلی خامنه‌ای، روحانی جوان تبعیدی، دست به کار شد و به مبارزه با سیل رفت. 💭همچنین در زلزله ویران‌گر طبس در شهریور 57 اگر کمک طلاب و روحانیون و فرستادگان از سوی امام خمینی (ره) و زحماتی علمایی؛ همچون شهید آیت الله صدوقی نبود، معلوم نبود چه بلایی بر سر مردم بیاید. ✂️برشی از یادداشت کمیل مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا🌷
بردگی وآزادگی-مطهری.mp3
26.76M
پاسخگویی شهید مطهری به شبهه حکم برده داری در اسلام