eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
11.9هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
655 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰 بهشت چه لذتي دارد درحالي که کار و فعاليتي نداري؟ ✍️پاسخ: ✅انسان همیشه دنبال دارا شدن است و این که انسان دنبال چیزی می رود و کار و فعالیت می کند و بعد که آن را واجد شد، شوقش کاهش می یابد و بلکه حالت تنفر و دلزدگی پیدا می کند، و دو باره به کار و تلاش می پردازد تا چیز جدید کسب کند دلیل آن است که، آنچه انسان در عمق دلش می خواسته آن چیز نبوده است; خیال می کرده آن بوده ولی در اصل دنبال چیز برتر یعنی کمال مطلق بوده است . انسان طالب کمال است آن هم کمال نامحدود، چون از محدودیت که نقص و عدم است، تنفر دارد . به هر کمالی که می رسد، اول همان بارقه کمال نامحدود او را به سوی این کمال محدود می کشاند، خیال می کند مطلوب و گمشده اش این است . دنبال یک اتومبیل یا خانه یا فلان مد می رود و تصورش این است که گمشده واقعی اش این است . وقتی که می رسد و آن را کمتر از آنچه می خواست می بیند، باز دنبال چیز دیگر می رود به آن هم که رسید چون اشباع نمی شود، مجددا از آن دلزده شده و دنبال دیگری می رود و . . . حال اگر این انسان به چیزی یا جایی رسید که کمال مطلق است (یعنی به آنچه که در نهادش قرار داده شده است) در آنجا آرام می گیرد، دلزدگی هم دیگر پیدا نمی کند، طالب تحول هم نیست . درست مانند رود خروشانی که به اقیانوس می رسد و یکمرتبه از خروش می افتد . اگر آنچه که در بهشت هست از نوع آن چیزهایی است که در دنیاست، مطلب از همین قرار است که در سؤال آمده یعنی آنجا هم انسان دچار دلزدگی و خستگی خواهد شد و نیاز به کسب و کار دارد تا چیز جدید کسب کند و به واسطه آن تفریحی برای خود داشته باشد. اما در بهشت انسان به چیزی می رسد که عین خواسته نهایی اوست و آن کمال مطلق است . بعد از آن کمال نیست، که انسان دچار خستگی و دلزدگی شود و در آرزوی مافوق آن باشد . قرآن هم ظاهرا برای همین نکته بوده است که این تعبیر را درباره بهشت می کند: (لایبغون عنها حولا ) یعنی بر عکس نعمت های دنیا که وقتی داشته باشد خسته و طالب تحول و تجدد می شود . اگر به انسان چیزی بدهیم که ماورای آن چیزی نیست و آن «همه چیز» باشد دیگر خستگی و رفع آن و کار و کسب برای به دست آوردن ما فوق آن معنایی نخواهد داشت. به فرموده خدای متعالی: لهم ما یشاؤون فیها (/در بهشت) برای آنان هر چه بخواهند حاضر است این آیه و آیات مشابه دلالت می کند که خواسته های نفس در عالم آخرت به انشاء (ایجاد) اوست بلکه همه لذت ها و رنج های او در آن عالم از مقوله فعل اند نه انفعال . لذت های دنیوی همه از قبیل انفعال اند یعنی از خارج بر نفس وارد می شوند و در وی اثر می کنند به خلاف لذت های آخرت که از باب فعل و تاثیر و انشاء نفس اند . در روایت آمده است که فرشتگان باید از اهل بهشت اجازه بگیرند تا برآنان وارد شوند و بالاترین سلطنت ها همین است که اهل بهشت هر چه اراده کننده بشود . و آن چه ملالت و خستگی را به دنبال دارد انفعال نفسانی است نه فعل و تاثیر و انشاء نفس و لذا در عالم آخرت هیچگونه خستگی و ملالتی وجود ندارد . 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
ثواب ازدواج با سادات⁉️ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰 آيا ازدواج با سادات ثواب خاصي داره؟ ✍️پاسخ: ✅ازدواج با سادات خیلی خوب است؛ منتها صرف سید بودن دلیل بر خوب بودن طرف نیست. لذا اگر موردی پیدا شود که علاوه بر سید بودن، از لحاظ های دیگر مثل فکری اعتقادی اخلاقی رفتاری خانوادگی و ... با شما تناسب های لازم را داشته باشد، ازدواج با ایشان عالی است؛ ولی اگر کسی باشد که فقط سید باشد و دیگر شرایط را نداشته باشد، نه تنها ازدواج با او خوب نیست بلکه آینده بسیار بدی هم خواهد داشت؛ چون سیدی که ایمان و اخلاق نداشته باشد، نمی تواند نسل خوبی از خود به جای بگذارد. البته شرط نسل خوب داشتن فقط خوب بودن همسر نیست؛ بلکه اگر خود شما هم از این لحاظ ضعف داشته باشید، به همان اندازه باید منتظر ضعف فرزندان خود باشید؛ چون گل از بوته عمل می آید. 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
♨️سوال: 🔰پدرم همیشه می گفت هر کاری کردی ، نمازت را ترک نکن تا همین نماز، مانع بشود گناه نکنی. چطور نمازخواندن مانع می شود؟ ✍️پاسخ: ✅آيه 45 سوره عنکبوت به فلسفه بزرگ نماز پرداخته مى گويد: «نماز انسان را از زشتيها و منکرات بازمى دارد» (ان الصلوة تنهى عن الفحشاء والمنکر). 🌱طبيعت نماز از آنجا که انسان را به ياد نيرومندترين عامل بازدارنده يعنى اعتقاد به مبدء و معاد مى اندازد داراى اثر باز دارندگى از فحشاء و منکر است. 🌸انسانى که به نماز مى ايستد، تکبير مى گويد، خدا را از همه چيز برتر و بالاتر مى شمرد، به ياد نعمتهاى او مى افتد، حمد و سپاس او مى گويد، او را به رحمانيت و رحيميت مى ستايد، به ياد روز جزاى او مى افتد، اعتراف به بندگى او مى کند، از او يارى مى جويد صراط مستقيم از او مى طلبد، و از راه کسانى که غضب بر آنها شده و گمراهان به خدا پناه مى برد (مضمون سوره حمد). 🌱بدون شک در قلب و روح چنين انسانى جنبشى به سوى حق و حرکتى به سوى پاکى و جهشى به سوى تقوا پيدا مى شود. 🌸براى خدا «رکوع» مى کند، و در پيشگاه او پيشانى بر خاک مى نهد، غرق در عظمت او مى شود و خودخواهى ها و خود برتربينى ها را فراموش مى کند. 🌼شهادت به يگانگى او مى دهد گواهى به رسالت پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى دهد. 🌸بر پيامبرش درود مى فرستد و دست به درگاه خداى برمى دارد که در زمره بندگان صالح او قرار گيرد (تشهد و سلام). 🌱همه اين امور موجى از معنويت در وجود او ايجاد مى کند، موجى که سد نيرومندى در برابر گناه محسوب مى شود. 🌿اين عمل چند بار در شبانه روز تکرار مى گردد، هنگامى که صبح از خواب برمى خيزد در ياد او غرق مى شود. 🔹در وسط روز هنگامى که غرق زندگى مادى شده ناگهان صداى تکبير مؤذن را مى شنود، برنامه خود را قطع کرده، به در گاه او مى شتابد، و حتى در پايان روز و آغاز شب پيش از آنکه به بستر استراحت رود با او راز و نياز مى کند و دل را مرکز انوار او مى سازد. 🌸از اين گذشته به هنگامى که آماده مقدمات نماز مى شود خود را شستشو مى دهد پاک مى کند، حرام و غصب را از خود دور مى سازد و به بارگاه دوست مى رود همه اين امور تأثير بازدارنده در برابر خط فحشاء و منکرات دارد. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔹پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: 🍃الخَلقُ عِيالُ اللَّهِ، فَأَحَبُّ الخَلقِ إلَى اللَّهِ مَن نَفَعَ عِيالَ اللَّهِ وأدخَلَ عَلى أهلِ بَيتٍ سُروراً 🍃مردم، نانخور خدايند. دوستداشتنىترين مردم نزد خداوند، كسى است كه به نانخوران او سود برساند و خانوادهاى را شادمان كند 📚الكافي : ج 2 ص 164 🔷 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰عالم آخرت چيست و چه ويژگي هايي دارد؟ ✍️پاسخ: ✅درک حقيقت زندگي عالم آخرت اعم از برزخ و قيامت براي ما انسان ها که در عالمي مادي زندگي كرده و هنوز آن عالم را تجربه نكرده ايم ، امري بسيار دشوار بلکه غير ممکن است. در نتيجه براي شناخت و اطلاع يافتن از ويژگي هاي عالم بعد از مرگ جز از طريق وحي و اخبار اهل البيت (ع) راهي نداريم . در قرآن و اخبار نيز در اين خصوص به تفصيل سخن به ميان نيامده، بلکه به صورت اجمالي، موضوعاتي مطرح شده است، چون آگاهي از خصوصيات و جزئيات آن، تأثير زيادي بر مسايل اعتقادي و عملکرد انسان نمي گذارد. اصولا به دليل تفاوت ماهيت اين دو عالم تبيين حقايق و امور عيني در عالم آخرت براي اهل دنيا بسيار دشوار و تا حدودي بي نتيجه است و در نتيجه رقيق کردن آن حقايق و توصيف آن ها درقالب امور محسوس و مادي دنيايي تنها چاره کار است و چه بسا توصيفات قرآن و روايات نيز بهره مند از همين اصل باشد . به عنوان مثال وقتي قرآن کريم از ميوه هاي گوناگون بهشتي سخن مي گويد، حسب ظاهر مرادش اين است که به آدميان مي فهماند همين مواهب و نعمت هايي که در دنيا از آن ها استفاده مي کنيد ،به صورت کامل تر و لذيذتر و مطبوع‌تر در بهشت وجود دارد، از اين رو به همين مساله تصريح فرمود که : «و بشر الذين امنوا و عملوا الصالحات ان لهم جنات تجري من تحتها الانهار کلما رزقوا منها من ثمره رزقا قالوا هذا الذي رزقنا من قبل و اتوا به متشابها؛ (1) اي پيامبر! کساني را که ايمان آوردند و نيکوکاري پيشه کردند ،مژده ده، که جايگاه آن ها باغ‌هايي است که از زير درختان آن نهرهايي جاري است، چون از ميوه هاي گوناگون آن بهره‌مند شوند، گويند: اين همان ميوه‌هايي است که پيش از اين در دنيا ما را نصيب بود، و مانند آن به آنان داده شود». اگر مراد شما از تمثيلي بودن بيان آيات و روايات چنين حقيقتي است، بايد گفت که بله توصيف نعمت هاي بهشتي يا عذاب هاي جهنم نوعي تشابه و تنظير است يا به تعبير شما تمثيلي است يعني حقيقت نعمت هاي بهشتي و عذابهاي جهنمي فراتر از اين توصيفات مادي است. اما اگر مرادتان ،تمثيلي در مقابل عيني و واقعي است، يعني منظور از تمثيلي بودن، واقعي نبودن باشد، بايد گفت: در قرآن کريم، نزديک به 300 آيه به توصيف بهشت اختصاص يافته، قرآن کريم به گونه اي درباره بهشت سخن گفته که هرگز شائبه تمثيلي بودن بهشت مطرح نخواهد بود، زيرا قرآن کريم نعمت‌هاي بهشتي را به طور کلي به دو نوع جسماني و روحاني تقسيم کرده که هر کدام ناظر به عيني بودن آن نعمت‌هاست و نه تمثيلي بودنش. از توصيف نعمت‌هاي بهشتي به روشني معلوم مي شود که قرآن کريم بهشت و نعمت‌هاي آن را حقيقت عيني مي‌داند که دو نوع نعمت مادي و معنوي در آن وجود دارد . بهشتيان از لذت هاي مادي و معنوي آن برخوردارند . به همين نسبت حجم بالايي از آيات قرآن نيز به کم و کيف عذاب اهل جهنم اشاره دارد و هرچند مي توان درک کرد که حقيقت خارجي اين نعمت ها و عذاب ها با آنچه به طور اجمالي در قرآن بيان مي شود فاصله دارد و حقيقت عيني به مراتب عظيم تر از آنچه در قالب الفاظ بيان شده است مي باشد، اما واقعيت امر چيزي نيست که بتوان آن را مغاير با اين توصيفات مشخص دانست. آدمي در آخرت با وجود ،جسماني و روحاني حضور مي‌يابد . حيات اخروي او حياتي دو بعدي است. مبناي انسان شناختي اين سخن آن است که انسان موجود دو ساحتي است که از دو بعد جسماني و روحاني فراهم آمده ،به گونه‌اي که هر دو در حقيقت او دخيل‌اند. چنين نيست که يکي عارضي و ديگري اصيل باشد، بلکه دو ساحت وجود انسان در ذات او دخيل است. حضور حقيقت هر فرد در سراي آخرت ضروري است، چرا که در غير اين صورت حيات ابدي و پاداش و کيفر عملکرد آدمي تامين نخواهد شد. (2) از اين بيان نيز به دست مي‌آيد که هرگز با تمثيلي بودن مواهب بهشتي يا عذاب هاي جهنم ، حيات ابدي انسان که يک واقعيت عيني و خارجي است تامين نمي‌گردد، زيرا حيات عيني و واقعي نيازمند محل زندگي عيني و واقعي است .نمي‌توان حيات اخروي را عيني و واقعي دانست، ولي مثلا مواهب بهشتي تمثيلي تلقي کرد. پي‌نوشت‌ها: 1. بقره (2) آيه 25. 2. محمد تقي مصباح يزدي. آموزش عقايد شرکت چاپ و نشر بين الملل ، ج 2، ص 256. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰نقد افرادي مثل خواننده ها و شاعران بدون حضور انها غيبت محسوب مي شود؟ ✍پاسخ: ✅غیبت با انتقاد فرق دارد. غیبت از روی دشمنی و حسادت و اینگونه امور و با قصد خراب کردن فرد گفته می شود, در حالی که انتقاد گفتوگو راجع به عملکرد و موضعگیرىهاى یک فرد معروف یا مسؤول همراه با نقد و دید اصلاح طلبانه است. 👈به عبارت دیگر جدا نمودن خوب و بد عملکرد شخص و شرح محاسن و معایب وى را انتقاد گویند. 🖊و از آن جا که شخصیت های اجتماعی و مسئول مانند مدیران , هنرمندان و دولتمردان درقبال مردم و جامعه باید پاسخگو باشند، انتقاد از آنان اشکالى ندارد؛ 👈 اما غیبت ذکر معایب شخصی انسانها است که ربطى به شخصیت حقوقى یا عملکرد کارى آنها ندارد. 🖊بنابراین در رابطه با شخصیت حقیقی افراد نمی شود غیبت کرد و گناه محسوب می شود و صحبت در رابطه با مسائل شخصى آنان جایز نیست ,ولی بررسى و سنجش کارکرد اجتماعى آنان و نقد دقیق آن، بدون تکیه بر ظنیّات و افراط و تفریطها و با هدف اصلاح امور جامعه اشکالى ندارد , زیرا اموری که مربوط به شخصیت حقوقی افراد است چون جنبه اجتماعی دارد و از جمله امور پنهان محسوب نمی شود, اصطلاحا به آن غیبت گفته نمی شود 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: اینکه گفتن بخونید منظور فقط جامعه کبیره است؟ 🌺پاسخ: منظور زیارت جامعه کبیره است. در زیارت جامعه کبیره که از متقن ترین، صحیح ترین و جامع ترین متون زیارتی شیعه است، علاوه بر بیان اصل امامت، مسئله مهدویت مخصوصا دوران ظهور حضرت مهدی علیه السلام و رهاورد حکومت او مورد اشاره و توجّه قرا گرفته است. مانند: «السَّلَامُ عَلَی الْأَئِمَّةِ الدُّعَاةِ...وَ بَقِیَّةِ اللَّهِ؛ سلام بر امامان دعوت کننده[به سوی خداوند]... و باقیمانده خدا!» مرحوم صدوق نقل کرده است که: «اولین آیه ای که حضرت قائم علیه السلام به هنگام قیام می خواند، این آیه است: «بَقِیَّتُ اللّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُوءْمِنینَ»؛ «بقیة اللّه بهتر است برای شما، اگر مؤمن باشید.» 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️اگه کسی هم گناه کبیره بکنه و هم نماز بخونه آیا نمازهاش قبول هستن یا نه ؟ ✍️پاسخ: ☘️ فمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ ، وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ 🌹طبق این آیه هر کاری که انجام دهید، محاسبه خواهدشد، البته بعضی گناهان باعث نابودی حسنات می شوند. ✨ در این رابطه تعبیر و مثال بسیار زیبائی از آیه الله مجتهدی دیده ام که به نظرم بهترین پاسخ برای سوال شماست. 👈 ایشان میفرمایند: وضو می‌گیری، اما در همین حال اسراف می‌کنی نماز می‌خوانی اما با برادرت قطع رابطه می‌کنی روزه می‌گیری اما غیبت هم می‌کنی صدقه می‌دهی اما منت می‌گذاری بر پیامبر و آلش صلوات می فرستی اما بدخلقی می کنی دست نگه دار بابا جان! ثواب‌هایت را در کیسهٔ سوراخ نریز..... 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: اگر در تبلیغ فرهنگ مهدویت با بی تفاوتی و حتی اهانت مردم نسبت به ساحت مقدس امام زمان روبرو شدم تكلیف چیست؟ 🌺پاسخ: این كه برای تبلیغ فرهنگ مهدوی و دین و اسلام، دغدغه دارید بسیار خوب است. ولی باید بدانید در هر تبلیغی وظیفه مبلغ فقط رساندن آشكار پیام است كه بزرگ مبلغ عالم پیامبر اسلام نیز همین وظیفه را داشته است. وظیفه ما در برابر همین اهانت ها یا روی گردانی مردم یا تكذیب ها، همین رساندن پیام و فرهنگ دینی است،خداوند این توصیه را نیز به پیامبر اكرم (ص) فرموده كه در برابر تكذیب و روی گردانی، هیچ وظیفه ای جز ابلاغ پیام نداری، «وَإِنْت ُكَذِّبُوا فَقَدْكَذَّبَ أُمَمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ وَماعَلَي الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبين»؛ اگر تكذيب كنيد، قطعاً امّتهاي پيش از شما [هم] تكذيب كردند، و بر پيامبر [خدا] جز ابلاغ آشكار [وظيفهاي] نيست(1) «فَإِنْ أَعْرَضُوا فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظاً إِن ْعَلَيْكَ إِلاَّ الْبَلاغُ وَ إِنَّا إِذا أَذَقْنَا الْإِنْسانَ مِنَّا رَحْمَةً فَرِحَ بِها وَإِن ْتُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَيْديهِم ْفَإِن َّالْإِنْسانَ كفُورٌ»؛پس اگر روي برتابند، ما تو را بر آنان نگهبان نفرستادهايم. بر عهده تو جز رسانيدن [پيام] نيست، و ما چون رحمتي از جانب خود به انسان بچشانيم، بدان شاد و سرمست گردد، و چون به [سزاي] دستاورد پيشين آنها، به آنان بدي رسد، انسان ناسپاسي ميكند(2) پس وقتی وظیفه پیامبر اعظم (ص) این است، ما نیز به طریق اولی بیش از این وظیفه ای نداریم. به همین خاطر توصیه می كنیم در این كار از اهانت یا انكار یا روگردانی مردم نا امید نشوید و با استقامت و صبورانه این كار را ادامه دهید و بدانید صبر و مقاومت نیز در این موارد حتما اجر و ثواب زیاد دارد. پی نوشت ها: 1. عنكبوت (29) آیه 18. 2. شوری (42) آیه 48. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از ذکر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 " قرار کربلایی ها " به # مناسبت سالروز خجسته پر بانوی کربلا، حضرت سلام الله علیها عرض 💐🌹💐 در انتشار ، شما هم سهیم باشید. @zekreelahi
🌷خاتون تمام عشق و یاری لبیک 🌷ای مادر صبر و استواری لبیک 🌷گرمای مدافعان تو هستی بی بی 🌷در فصل شتاء گل بهاری لبیک 🌹ولادت با سعادت حضرت زینب (س) و روز پرستار مبارک باد. 🔷 @pasokhgoo1 👈
آیا حضرت زینب (س) زیارت نامه دارد؟ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا به نظر شما نبودن زیارت نامه حضرت زینب درمفاتیح الجنان عجیب نیست؟ آیا امکان دارد که دعای معروف ام داود از حضرت زینب باشد؟ اگر نه، علت نبودن زیارت نامه آن حضرت در مفاتیح الجنان چه می تواند باشد؟ ✍️پاسخ: ✅برای دست یابی به پاسخی مناسب توجه به چند نکته ضروری به نظر می رسد: ۱. با اذعان به این مطلب که کتاب گرانسنگ "مفاتیح الجنان" کتابی است در نوع خود کم نظیر امّا جامع و بی نقص نیست، به سخن دیگر، این طور نیست که این کتاب با ارزش تمام دعاهای مستند را در خود جمع نموده باشد، از این رو نبودن زیارت نامه و یا دعایی در مفاتیح الجنان، دلیل بر وجود نداشتن یا معتبر نبودن آن زیارت و دعا نیست. ۲. در برخی کتب دیگر زیارت نامه حضرت شاه عبدالعظیم حسنی در شهر ری، برای آن حضرت (س) نقل شده است. ۳. بر فرض اگر بپذیریم که زیارت نامه ای برای آن حضرت به صورت مأثور و صریح از طرف ائمه معصومین (ع) در احادیث و نیز مفاتیح الجنان و ... وارد نشده باشد، امّا این ایراد و نقصی برای وی محسوب نمی شود؛ زیرا بیشتر زیارت نامه هایی که برای امام زاده های مختلف در نقاط گوناگون وجود دارد، دارای مستند حدیثی نیستند. اگر زیارت نامه ای از برخی عبارات زیارت نامه های دیگر گرفته شود و بیان گر مجاهدت ها و مصیبت های حضرت زینب (س) باشد که این مصیبت ها هم خلاف واقع نیست و آن را منتسب به امامان (ع) ندانیم، اشکالی در زیارت نامه نیست.[۱] ۴. دعای معروف «ام داود» از حضرت زینب (س) نیست، بلکه از «ام خالد بربریه» است که مادر«داود بن حسن بن حسن بن علی بن ابی طالب امیرالمؤمنین (ع)» می باشد؛ یعنی، داود از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت علی (ع) است.[۲] پی نوشت: [۱] . تنکابنی ، سید ضیاء الدین، زیارت مفجعه، نشر ندای کوثر، ۱۳۸۵ش. [۲] . حلی، سید رضى الدین على بن موسى بن طاوس ، الاقبال بالاعمال الحسنة، ج۳، ص ۲۳۹-۲۴۰، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، تهران، ۱۳۶۷ش. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چه نوع انتظارى ارجح است؟ ✍پاسخ: ✅درك دقیق معنای انتظار مبتنی بر فهم جامع اندیشه مهدویت است واندیشه مهدویت را باید با توجه به مجموعه معارف اسلامی و در راستای هدف كلی دین اسلام دید. بنا بر آموزه های دینی، مهدی ( عج ) روزی ظهور كرده و وعده های الهی را به اجرا درمی آورد، او برپا كننده حكومت صالحان می باشد و مومنان به میزان ایمان وعمل صالحشان در حكومت مهدی ( عج ) قرب و منزلت دارند. این اندیشه پایانی زیبا و نورانی برای جریان زندگی انسان تصویر میكند و عامل شعله ور شدن امید در دل های مومنین است. امید به ظهور مهدی ( عج ) همان امید به خداست. امید موتور حركت انسان در زندگی است و امید به مهدی ( عج ) عامل حركت استوارتر انسان در مسیر خوبی ها یعنی همان هدف اصلی دین می باشد. مقصود از انتظار فرج، امید و دلبستگی به مهدی ( عج ) است. بنابراین انتظار فرج ارجح که مقصود دین است به تعبیر شهید مطهری، انتظاری سازنده و نگه دارنده، تعهدآور، نیروآفرین و تحرك بخش است. به گونه ای كه خود نوعی عبادت و حق پرستی است. برخی به خطا به گونه ای اندیشه مهدویت را تصویر می كنند كه انتظار براساس آن به معنای كمك به رشد ظلم و فساد و پرشدن دنیا از گناه می باشد در حالی كه بی شك چنین اموری با هدف دین بیگانه است، بنابراین انتظار و عشق به مهدی؛ یعنی، عشق به همه خوبی ها و امید اقامه همه خوبی ها در دنیا این عشق و امید عاملی است كه انسان را وا می دارد تا هر چه بیشتر و محكم تر در راه خوبی ها قدم بردارد، پس انتظارفرج مسئولیت آفرین است. به تعبیری دیگر می توان گفت: انتظار ظهور منجی هیچ گاه به حقیقت نمیپیوندد مگر در صورتی كه سه عنصر اساسی در آن محقّق گردد: ۱ - عنصر عقیدتی: شخص منتظر باید ایمان راسخی به حتمی بودن ظهور منجی ونجاتبخشی او داشته باشد. ۲ - عنصر نفسانی: زیرا شخص منتظر باید در حالت آمادگی دائمی به سر ببرد. ۳ - عنصر عملی وسلوكی: شخص منتظر باید به قدر استطاعت خود در سلوك ورفتارش زمینههای اجتماعی وفردی را برای ظهور منجی فراهم نماید. با نبود هر یك از این سه عنصر اساسی، انتظار حقیقتاً معنا پیدا نمیكند. منابع زیر جهت مطالعه پیرامون شناخت انتظار ارجح و واقعی بسیار مفید است : ۱- قیام و انقلاب مهدی ، شهید مطهری ،صدرا، تهران ( این كتاب اساسا" به معنای انتظار پرداخته است ) . ۲- امامت ومهدویت ، آیت الله صافی ، انتشارات اسلامی قم ، ۱۳۷۵ ( این اثر به مجموعه ای از بحث ها پیرامون امام مهدی ( عج ) پرداخته و خصوص بحث انتظار نیز یكی از فصلهای كتاب است ، ج ۱، ص ۳۵۱ - ۳۹۸ ) . 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔹امام علی علیه السلام: 🍃نعمتی را به امید دست یافتن به بیشتر از آن به مخاطره میفکن 📚نهج البلاغه، قسمتی از نامه ۳۱ 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
پایین آوردن سر در بهشت ⁉️ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰در بهشت تکليف نيست لذا محرم و نامحرم معني نداره پس چرا رسول خدا ميفرمايند سرها رو پايين بياوريد و چشمانتان را ببنديد؟! ✍️پاسخ: با تشکر از ارتباط شما با مرکز ملی پاسخگویی ✅نکته اول: در روایات فراوانی در منابع شیعه و سنی آمده است: ««اذا کان يوم القيامة نادي مناد من بطان العرش: يا اهل الجمع نکسوا رؤوسکم من غضوا ابصارکم، حتي تمر فاطمة بنت محمد علي الصراط»؛ «وقتي قيامت برپا مي شود، از عرش منادي ندا مي کند:اي اهل قيامت همه سرها را پايين بياوريد و چشم ها را فرو ببنديد که فاطمه دختر محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) بر صراط مي گذرد». (1) ✅نکته دوم: بستن چشم و نگاه نکردن، همیشه به معنای این نیست که طرف مقابل نامحرم است. بلکه گاهی به خاطر عظمت طرف مقابل بوده و این که شما شأنیت و ظرفیت این که به این فرد نظاره گر باشید را ندارید. ✍️نتیجه اینکه: سرای قیامت، سرای تکلیف نبوده و این دستور یک امر تکوینی و به جهت عظمت وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد. پی نوشت: 1. الصواعق المحرقه، ص 289 و مستدرک کتاب معرفة الصحابة، مناقب فاطمه (سلام الله عليها) و التلخيص پاورقي مستدرک همان صفحه و ذخاير العقبي، ص 48 و الاصابة، ج 8، حرف الفاء القسم الاول، تذکرة الخواص، حالات فاطمه و فرائد السمطين، ج 2، ص 9 به بعد و کنز العمال، ج 12، فضائل الزهرا و اعلموا اني فاطمه، عبدالحميد المهاجر، ج 9، منزلة الفاطمه في المصادر و اعلام النساء، ج 4، قسمت فاطمه بنت محمد و کتابهاي ميزان الاعتدال و لسان الميزان و مجمع الزوائد، ج 9، ص 212 و اسد الغابة، ج 5، ص 523 و تاريخ بغداد، ج 8، ص 141 و کنز العمال، ج 6، ص 218 و مقتل خوارزمي، فضائل الفاطمه و ينابيع المودة، باب 55. 🌷موفق باشید. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: من امسال کنکور دارم. همه وقتم را گذاشته ام برای درس خواندن. به من می گویند کارم اشتباه است و قران و عباداتم را نیز باید انجام دهم. چه باید کرد؟ 🌺پاسخ: هم درس خواندن و هم عبادت های مستحب باعث می شود ما نزد خدا محبوب بشویم و در هر دو مورد روایت های زیادی وجود دارد مثلا در مورد قران خواند خداوند می فرماید: ْ فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن(1) آنچه براى شما ميسّر است قرآن بخوانيد. 🍀و در مورد درس و یادگیری علم پیامبر اعظم (ص)می فرمایند:اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّينِ فَإِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ(2) دنبال علم باشید ولو علم در چین باشدچون طلب علم برهر مسلمانی فریضه و واجب است. پس هر دو دارای اهمیت هستند ولی این دو مورد لزوما با هم تنافی ندارند. 🌹یعنی شما باید با برنامه ریزی و نظم مقداری از اوقات خود را به درس اختصاص دهید و مقداری از اوقات خود را به معنویت و عبادت و هر کاری را در زمان خودش انجام دهید و این دو مورد را می توان هر روز انجام داد بدون این که با هم تنافی داشته باشند. 🖊البته این تذکر را بدهیم که در هر دو مورد باید تعادل را رعایت کنید و اجازه ندهید کار به افراط یا تفریط بکشد . 🔹ودر مواقعی که درس دارید فقط به درس بپردازید و در موقعی که وقت عبادت و معنویت هست به عبادت بپردازید که در این صورت در هر دو پیشرفت خواهید کرد. البته در مواردی که درس خواندن برایتان واجب است ،اولویت با درس است نه عبادت مستحبی. پی نوشت ها: 1. مزمل(73) آیه 20. 2. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعه، مؤسسه آل البيت (ع)قم، 1409 ه.ق، ج 27، ص 27. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔹امام على عليه السلام: 🍃من صَنَعَ مِثلَ ما صُنِعَ إلَيهِ فقَد كافَأ، و مَن أضعَفَ كانَ شَكورا 🍃هر كس همان احسانى را كند كه به او شده است، آن را پاداش داده و هر كس به بيشتر از آن تلافى كند، شكور (بسيار سپاسگزار) است 📚ميزان الحكمه جلد10 صفحه161 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
✅پرسش: کسي که توبه کرده ولي نتوانسته نماز قضا خود را بخواند و فوت کند چه جايگاهي در اخرت دارد ايا بخشيده مي شود؟ 🌺پاسخ: يکي از شرايط توبه جبران حق الله و قضاي عبادات ترک شده است. بنابراين چنين فردي بعد از توبه قاعدتا مي بايست نسبت به قضاي نماز و اگر نميتوانست نسبت به وصيت به آن اقدام مينمود. 🍀 اما به هر حال اگر نیت جبران را داشته است ولی اجل به او مهلت نداده ممکن است مورد لطف و رحمت واسعه خداوند قرار گیرد. 📌 در هر صورت ورثه آن مرحوم باید به وظیفه خود نسبت به عمل به وصیت نامه او (اگر وصیتی در این باره نموده) عمل کنند. همچنین اگر پسر بزرگتر دارد در این باره طبق نظر مرجع تقلید خود وظیفه خود را جویا شود و به آن عمل نماید. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔹امام علی علیه السلام 🍃زکات عقل تحمّل نادانان است. 📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم،صفحه56 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
✅پرسش: به چه کسي مغرور ميگويند؟ ويژگي ها و راه هاي شناخت غرور در خود چيست؟ و چرا می گویند خانم ها باید مغرور باشند؟ 🌺پاسخ: غرور به حالت و احساسی گفته می‌شود که در آن شخصِ مغرور برای خود ارزشِ بسیار زیادی قائل است و در برابرِ تواضع و نیستی بکار می‌رود. انسان مغرور از همه کس و همه چیز خود را بالاتر می‌داند. 📌 نشانه های غرور گاهی بسیار آشکار است به گونه ای که انسان در نخستین برخورد به آن پی می برد. بی اعتنایی به مردم، بی توجهی به حلال و حرام الهی، رعایت نکردن ادب با بزرگان و ترک محبت با دوستان و بستگان، بی رحمی نسبت به زیردستان، ذکر سخنان ناموزون و دور از ادب، نگاه های تحقیرآمیز به دیگران و امثال اینها همه از نشانه های غرور است. 🖊ولی گاه حالت غرور مخفی است و به این سادگی خود را نشان نمی دهد بلکه با دقت می توان به وجود چنین صفتی در خویشتن پی برد. مانند اینکه بعضی افراد پس از مدت کوتاهی درس استاد را رها می کنند و خود را مستغنی و بی نیاز می دانند، یا مانند کسی که علاقه شدیدی در خود به انزوا و گوشه گیری از مردم احساس می کند و ممکن است بهانه آن را آلوده نشدن به مجالس غیبت و گناه و مانند آن ذکر کند در حالی که با دقت می یابیم که عامل اصلی، غرور و خود بزرگ بینی است. خود را پاک، آگاه و مؤمن می پندارد و دیگران را ناقص و آلوده؛ و چیزهائی مثل این. 📍اما جائی که خانمها باید غرور داشته باشند، محلی ست که امکان تعرض به آنها وجود داشته باشد. اینکه صفت غرور برای زنان خوب شمرده شده براي عدم دست درازي به آنهاست. در واقع چون اثری كه بر آن بار مي شود بسيار خوب و متعالي است، بدي اين صفت تحت الشعاع قرار مي گيرد. 🔹پس هر جائی و در مقابل هر كسي نبايد غرور داشت، بلكه در جايي كه مربوط به حفظ زن از نامحرم است، غرور خوب است، ولي در برابر ديگر خانم ها غرور نه تنها خوب نيست بلکه اصولا جايز نبوده و لازم است که انسان متواضع باشد. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از انجمن گفتگوی دینی
🌼رونمایی از نرم افزار اندروید نماز شب ، تولید جدید انجمن گفتگوی دینی 🔸جامع ترین نرم افزار تولید شده در خصوص نماز شب دارای بخش هایی از قبیل : آموزش و ادعیه نماز شب ، احکام نماز شب ، توصیه علما ، شهدا و نماز شب ، حکایت و راههایی عملی برای توفیق شب زنده داری👇👇👇 yon.ir/oxBOb
🔹امام علی علیه السلام 🍃وعده شخص بزرگوار، نقد و فوری است. 🍃وعده شخص فرومایه باسردواندن و بهانه تراشی همراه است. 📚میزان الحکمه،ج13،ص248 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
✅پرسش: وقت اختصاصي نماز و وقت فضيلت نماز چه زمانی است؟ 🌺پاسخ: ️ وقت اختصاصی 🔹وقت اختصاصی نماز ظهر: از اول اذان ظهر به مقدار یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر و یک نماز دو رکعتی برای مسافر، وقت اختصاصی نماز ظهر می باشد. در این زمان خواندن نماز عصر جایز نیست. 🔹وقت اختصاصی نماز عصر: در آخر وقت نماز عصر، نزدیک به مغرب، به مقدار خواندن یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر و یک نماز دو رکعتی برای مسافر، وقت اخصاصی نماز عصر می باشد. در این زمان خواندن نماز ظهر جایز نیست. 🔹وقت اختصاصی نماز مغرب: از اول وقت مغرب به مقدار خواندن یک نماز سه رکعتی، وقت اختصاصی نماز مغرب است. خواندن نماز عشاء در این زمان مخصوص جایز نیست. 🔹وقت اختصاصی نماز عشا: به اندازه خواندن یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر و یک نماز دو رکعتی برای مسافر در آخر وقت نماز عشا(نصف شب)، وقت اختصاصی نماز عشا است 💎وقت فضیلت: هر نماز برای خود وقت فضیلت دارد. 🔸وقت فضیلت نماز صبح: وقت فضیلت نماز صبح از اذان صبح تا بیست و یک دقیقه بعد از اذان صبح ادامه دارد. 🔸وقت فضیلت نماز از اول ظهر تا موقعی است که سایه‌شاخص(شاخص است و سیله ای است صاف مانند قطعه چوب صاف یا میله آهنی صاف که آن برای تشخیص وقت ظهر. در زمین هموار به طور عمودى فرو می کنند. صبح که خورشید بیرون مى آید ،سایه آن به طرف مغرب مى افتد. هر چه آفتاب بالا آید، این سایه کم مى شود. هنگامى که سایه به آخرین درجه کمّى رسید ،موقع ظهر است. همین که رو به زیادى گذارد و سایه به سوى مشرق برگشت، اوّل وقت نماز ظهر و عصر است)، به اندازه خود شاخص شود (منظور سایه ای است که از ظهر به بعد پیدا می‌شود) 🔸و وقت فضیلت عصر از موقعی است که سایه شاخص به اندازه خود آن است تا موقعی که به اندازه دو برابر آن شود، 🔸و وقت فضیلت نماز مغرب از وقت اذان مغرب است تا ناپدید شدن حمره مغربیه (یعنی رنگ سرخی که بعد از غروب آفتاب در مغرب ظاهر می‌شود) . 🔸وقت فضیلت نماز عشا از موقعی است که سرخی مزبور ناپدید می‌شود تا یک سوم از شب. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
💎 تقویت روح عبودیت دعا، مظهر بندگى در مقابل خداوند و براى تقویت روح عبودیت در انسان است، و این روح عبودیت و احساس بندگى در مقابل خداوند، همان چیزى است که انبیاى الهى از اول تا آخر، تربیت و تلاششان متوجه این نقطه بوده است که روح عبودیت را در انسان زنده کنند. 📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ 21/07/1385 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
امام صادق عليه السلام: 🍃با نادان و دانا، بگو مگو نكن؛ چرا كه هرگاه با نادان بگو مگو كنى، آزارت مى دهد و هرگاه با دانا بگو مگو كنى، دانشش را از تو دريغ مى دارد 📚بحارالأنوار ج 2 ص130 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث