eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
11.5هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
624 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹امام علی علیه السلام: 🍃نعمتی را به امید دست یافتن به بیشتر از آن به مخاطره میفکن 📚نهج البلاغه، قسمتی از نامه ۳۱ 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
پایین آوردن سر در بهشت ⁉️ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰در بهشت تکليف نيست لذا محرم و نامحرم معني نداره پس چرا رسول خدا ميفرمايند سرها رو پايين بياوريد و چشمانتان را ببنديد؟! ✍️پاسخ: با تشکر از ارتباط شما با مرکز ملی پاسخگویی ✅نکته اول: در روایات فراوانی در منابع شیعه و سنی آمده است: ««اذا کان يوم القيامة نادي مناد من بطان العرش: يا اهل الجمع نکسوا رؤوسکم من غضوا ابصارکم، حتي تمر فاطمة بنت محمد علي الصراط»؛ «وقتي قيامت برپا مي شود، از عرش منادي ندا مي کند:اي اهل قيامت همه سرها را پايين بياوريد و چشم ها را فرو ببنديد که فاطمه دختر محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) بر صراط مي گذرد». (1) ✅نکته دوم: بستن چشم و نگاه نکردن، همیشه به معنای این نیست که طرف مقابل نامحرم است. بلکه گاهی به خاطر عظمت طرف مقابل بوده و این که شما شأنیت و ظرفیت این که به این فرد نظاره گر باشید را ندارید. ✍️نتیجه اینکه: سرای قیامت، سرای تکلیف نبوده و این دستور یک امر تکوینی و به جهت عظمت وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد. پی نوشت: 1. الصواعق المحرقه، ص 289 و مستدرک کتاب معرفة الصحابة، مناقب فاطمه (سلام الله عليها) و التلخيص پاورقي مستدرک همان صفحه و ذخاير العقبي، ص 48 و الاصابة، ج 8، حرف الفاء القسم الاول، تذکرة الخواص، حالات فاطمه و فرائد السمطين، ج 2، ص 9 به بعد و کنز العمال، ج 12، فضائل الزهرا و اعلموا اني فاطمه، عبدالحميد المهاجر، ج 9، منزلة الفاطمه في المصادر و اعلام النساء، ج 4، قسمت فاطمه بنت محمد و کتابهاي ميزان الاعتدال و لسان الميزان و مجمع الزوائد، ج 9، ص 212 و اسد الغابة، ج 5، ص 523 و تاريخ بغداد، ج 8، ص 141 و کنز العمال، ج 6، ص 218 و مقتل خوارزمي، فضائل الفاطمه و ينابيع المودة، باب 55. 🌷موفق باشید. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: من امسال کنکور دارم. همه وقتم را گذاشته ام برای درس خواندن. به من می گویند کارم اشتباه است و قران و عباداتم را نیز باید انجام دهم. چه باید کرد؟ 🌺پاسخ: هم درس خواندن و هم عبادت های مستحب باعث می شود ما نزد خدا محبوب بشویم و در هر دو مورد روایت های زیادی وجود دارد مثلا در مورد قران خواند خداوند می فرماید: ْ فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن(1) آنچه براى شما ميسّر است قرآن بخوانيد. 🍀و در مورد درس و یادگیری علم پیامبر اعظم (ص)می فرمایند:اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّينِ فَإِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ(2) دنبال علم باشید ولو علم در چین باشدچون طلب علم برهر مسلمانی فریضه و واجب است. پس هر دو دارای اهمیت هستند ولی این دو مورد لزوما با هم تنافی ندارند. 🌹یعنی شما باید با برنامه ریزی و نظم مقداری از اوقات خود را به درس اختصاص دهید و مقداری از اوقات خود را به معنویت و عبادت و هر کاری را در زمان خودش انجام دهید و این دو مورد را می توان هر روز انجام داد بدون این که با هم تنافی داشته باشند. 🖊البته این تذکر را بدهیم که در هر دو مورد باید تعادل را رعایت کنید و اجازه ندهید کار به افراط یا تفریط بکشد . 🔹ودر مواقعی که درس دارید فقط به درس بپردازید و در موقعی که وقت عبادت و معنویت هست به عبادت بپردازید که در این صورت در هر دو پیشرفت خواهید کرد. البته در مواردی که درس خواندن برایتان واجب است ،اولویت با درس است نه عبادت مستحبی. پی نوشت ها: 1. مزمل(73) آیه 20. 2. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعه، مؤسسه آل البيت (ع)قم، 1409 ه.ق، ج 27، ص 27. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔹امام على عليه السلام: 🍃من صَنَعَ مِثلَ ما صُنِعَ إلَيهِ فقَد كافَأ، و مَن أضعَفَ كانَ شَكورا 🍃هر كس همان احسانى را كند كه به او شده است، آن را پاداش داده و هر كس به بيشتر از آن تلافى كند، شكور (بسيار سپاسگزار) است 📚ميزان الحكمه جلد10 صفحه161 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
✅پرسش: کسي که توبه کرده ولي نتوانسته نماز قضا خود را بخواند و فوت کند چه جايگاهي در اخرت دارد ايا بخشيده مي شود؟ 🌺پاسخ: يکي از شرايط توبه جبران حق الله و قضاي عبادات ترک شده است. بنابراين چنين فردي بعد از توبه قاعدتا مي بايست نسبت به قضاي نماز و اگر نميتوانست نسبت به وصيت به آن اقدام مينمود. 🍀 اما به هر حال اگر نیت جبران را داشته است ولی اجل به او مهلت نداده ممکن است مورد لطف و رحمت واسعه خداوند قرار گیرد. 📌 در هر صورت ورثه آن مرحوم باید به وظیفه خود نسبت به عمل به وصیت نامه او (اگر وصیتی در این باره نموده) عمل کنند. همچنین اگر پسر بزرگتر دارد در این باره طبق نظر مرجع تقلید خود وظیفه خود را جویا شود و به آن عمل نماید. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔹امام علی علیه السلام 🍃زکات عقل تحمّل نادانان است. 📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم،صفحه56 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
✅پرسش: به چه کسي مغرور ميگويند؟ ويژگي ها و راه هاي شناخت غرور در خود چيست؟ و چرا می گویند خانم ها باید مغرور باشند؟ 🌺پاسخ: غرور به حالت و احساسی گفته می‌شود که در آن شخصِ مغرور برای خود ارزشِ بسیار زیادی قائل است و در برابرِ تواضع و نیستی بکار می‌رود. انسان مغرور از همه کس و همه چیز خود را بالاتر می‌داند. 📌 نشانه های غرور گاهی بسیار آشکار است به گونه ای که انسان در نخستین برخورد به آن پی می برد. بی اعتنایی به مردم، بی توجهی به حلال و حرام الهی، رعایت نکردن ادب با بزرگان و ترک محبت با دوستان و بستگان، بی رحمی نسبت به زیردستان، ذکر سخنان ناموزون و دور از ادب، نگاه های تحقیرآمیز به دیگران و امثال اینها همه از نشانه های غرور است. 🖊ولی گاه حالت غرور مخفی است و به این سادگی خود را نشان نمی دهد بلکه با دقت می توان به وجود چنین صفتی در خویشتن پی برد. مانند اینکه بعضی افراد پس از مدت کوتاهی درس استاد را رها می کنند و خود را مستغنی و بی نیاز می دانند، یا مانند کسی که علاقه شدیدی در خود به انزوا و گوشه گیری از مردم احساس می کند و ممکن است بهانه آن را آلوده نشدن به مجالس غیبت و گناه و مانند آن ذکر کند در حالی که با دقت می یابیم که عامل اصلی، غرور و خود بزرگ بینی است. خود را پاک، آگاه و مؤمن می پندارد و دیگران را ناقص و آلوده؛ و چیزهائی مثل این. 📍اما جائی که خانمها باید غرور داشته باشند، محلی ست که امکان تعرض به آنها وجود داشته باشد. اینکه صفت غرور برای زنان خوب شمرده شده براي عدم دست درازي به آنهاست. در واقع چون اثری كه بر آن بار مي شود بسيار خوب و متعالي است، بدي اين صفت تحت الشعاع قرار مي گيرد. 🔹پس هر جائی و در مقابل هر كسي نبايد غرور داشت، بلكه در جايي كه مربوط به حفظ زن از نامحرم است، غرور خوب است، ولي در برابر ديگر خانم ها غرور نه تنها خوب نيست بلکه اصولا جايز نبوده و لازم است که انسان متواضع باشد. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از انجمن گفتگوی دینی
🌼رونمایی از نرم افزار اندروید نماز شب ، تولید جدید انجمن گفتگوی دینی 🔸جامع ترین نرم افزار تولید شده در خصوص نماز شب دارای بخش هایی از قبیل : آموزش و ادعیه نماز شب ، احکام نماز شب ، توصیه علما ، شهدا و نماز شب ، حکایت و راههایی عملی برای توفیق شب زنده داری👇👇👇 yon.ir/oxBOb
🔹امام علی علیه السلام 🍃وعده شخص بزرگوار، نقد و فوری است. 🍃وعده شخص فرومایه باسردواندن و بهانه تراشی همراه است. 📚میزان الحکمه،ج13،ص248 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
✅پرسش: وقت اختصاصي نماز و وقت فضيلت نماز چه زمانی است؟ 🌺پاسخ: ️ وقت اختصاصی 🔹وقت اختصاصی نماز ظهر: از اول اذان ظهر به مقدار یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر و یک نماز دو رکعتی برای مسافر، وقت اختصاصی نماز ظهر می باشد. در این زمان خواندن نماز عصر جایز نیست. 🔹وقت اختصاصی نماز عصر: در آخر وقت نماز عصر، نزدیک به مغرب، به مقدار خواندن یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر و یک نماز دو رکعتی برای مسافر، وقت اخصاصی نماز عصر می باشد. در این زمان خواندن نماز ظهر جایز نیست. 🔹وقت اختصاصی نماز مغرب: از اول وقت مغرب به مقدار خواندن یک نماز سه رکعتی، وقت اختصاصی نماز مغرب است. خواندن نماز عشاء در این زمان مخصوص جایز نیست. 🔹وقت اختصاصی نماز عشا: به اندازه خواندن یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر و یک نماز دو رکعتی برای مسافر در آخر وقت نماز عشا(نصف شب)، وقت اختصاصی نماز عشا است 💎وقت فضیلت: هر نماز برای خود وقت فضیلت دارد. 🔸وقت فضیلت نماز صبح: وقت فضیلت نماز صبح از اذان صبح تا بیست و یک دقیقه بعد از اذان صبح ادامه دارد. 🔸وقت فضیلت نماز از اول ظهر تا موقعی است که سایه‌شاخص(شاخص است و سیله ای است صاف مانند قطعه چوب صاف یا میله آهنی صاف که آن برای تشخیص وقت ظهر. در زمین هموار به طور عمودى فرو می کنند. صبح که خورشید بیرون مى آید ،سایه آن به طرف مغرب مى افتد. هر چه آفتاب بالا آید، این سایه کم مى شود. هنگامى که سایه به آخرین درجه کمّى رسید ،موقع ظهر است. همین که رو به زیادى گذارد و سایه به سوى مشرق برگشت، اوّل وقت نماز ظهر و عصر است)، به اندازه خود شاخص شود (منظور سایه ای است که از ظهر به بعد پیدا می‌شود) 🔸و وقت فضیلت عصر از موقعی است که سایه شاخص به اندازه خود آن است تا موقعی که به اندازه دو برابر آن شود، 🔸و وقت فضیلت نماز مغرب از وقت اذان مغرب است تا ناپدید شدن حمره مغربیه (یعنی رنگ سرخی که بعد از غروب آفتاب در مغرب ظاهر می‌شود) . 🔸وقت فضیلت نماز عشا از موقعی است که سرخی مزبور ناپدید می‌شود تا یک سوم از شب. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
💎 تقویت روح عبودیت دعا، مظهر بندگى در مقابل خداوند و براى تقویت روح عبودیت در انسان است، و این روح عبودیت و احساس بندگى در مقابل خداوند، همان چیزى است که انبیاى الهى از اول تا آخر، تربیت و تلاششان متوجه این نقطه بوده است که روح عبودیت را در انسان زنده کنند. 📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ 21/07/1385 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
امام صادق عليه السلام: 🍃با نادان و دانا، بگو مگو نكن؛ چرا كه هرگاه با نادان بگو مگو كنى، آزارت مى دهد و هرگاه با دانا بگو مگو كنى، دانشش را از تو دريغ مى دارد 📚بحارالأنوار ج 2 ص130 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
✅پرسش: داستان ابرهه و ابابيل و ايه قران چيست ؟ 🌺پاسخ: داستان سپاه ابرهه و اتفاقي كه بر سر آنان افتاد ، نقلي است تاريخي همانند همه نقل هاي ديگر . در اين مساله و امكان درستي و نادرستي اين مساله تفاوتي بين اين نقل ها نيست ، مگر در تعدد و تنوع منابع تاريخي ؛ در نتيجه مي توان با اين گزاره همانند هر گزاره تاريخي ديگري برخورد كرد . درستي و نادرستي آن را مورد توجه قرار داد ؛ احتمال نادرستي اين مساله از نظر تاريخي همانند احتمال عروج عيسي مسيح يا حتي تولد چنين فردي در منطقه ناصره فلسطين يا وجود فردي به نام زرتشت در ايران باستان است . 🔷البته ما مسلمانان از باب اعتقاد به وحياني بودن كتاب آسماني مان قرآن به اموري كه در اين كتاب نقل شده، از منظر تعبد نقلي معتقديم و همه آن ها را عين حقيقت و واقعيت مي دانيم. در نتيجه فارغ از شواهد و قرائن تاييد يا تكذيب تاريخي رخ دادن داستان سپاه فيل و هلاكت آنان، به اين واقعه آن گونه كه قرآن روايت فرموده« وَ أَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أَبابيلَ» (1) ايمان قطعي داريم ؛ در نتيجه شواهد و قرائن پيدا و پنهان ترديدي در وقوع اصل اين داستان براي ما پديد نمي آورد . 🔷اگر مساله را به عنوان يك اصل تاريخي پذيرفتيم ، برخي از نقل هاي تاريخي ديگر نمي تواند به صحت اين نقل لطمه بزند و پذيرش آن را زير سوال ببرد ؟ يا به تعبير ديگر آيا امور تحقق يافته ديگر مانند تخريب كعبه يا حمله به كعبه توسط برخي به ظاهر مسلمانان همچون حجاج بن يوسف و يا قرامطه ، درستي ادعاي مسلمانان و قرآن در مورد داستان اصحاب فيل را زير سوال نمي برد ؟ در پاسخ به اين سوال از گذشته تا حال علما و بزرگان دين نكات و دقايقي را مورد توجه قرار داده اند كه برخي ذكر مي شود ؛ شيخ صدوق پاسخ مي دهد: ادامه مطلب را ببینید http://pasokhgoo.ir/node/22970 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: ايا مي توان به نيابت از کسي که گناهي مرتکب شده وزنده هم هست طلب استغفار کرد؟ 🌺پاسخ: بله می شود برای کسی که زنده است دعا،طلب مغفرت و استغفار نمود. 🍀چنان كه در حدیثی از حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) آمده است: «سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَا كَفَّارَةُ الِاغْتِيَابِ قَالَ تَسْتَغْفِرُ لِمَنِ اغْتَبْتَهُ كَمَا ذَكَرْتَهُ ،(1) 🌱 از پيامبر صلی الله علیه واله، سوال شد كه كفاره و راه جبران غيبت كردن چيست؟ فرمودند: اين است كه هر وقت ياد آن فردي كه غيبتش را كردي، افتادي، برايش استغفار كني. » پي نوشت ها: 1. شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1413 ه.ق، ج 3، ص 377. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔹امام حسين عليه السلام: ✍حاجت خود را جز نزد سه كس مَبَر: 🍃نزد ديندار، 🍃يا جوانمرد، 🍃يا بزرگزاده؛ زيرا... 📚تحف العقول حدیث 247 🔷 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
✅پرسش: چهله کدام دعاها يا سوره ها خوب و مجرب است وبراي حاجت روايي مفيد است؟ 🌺پاسخ: در حدیث «وَ قَالَ النَّبِيُّ (صلی الله علیه و آله) : يَا عَلِيُّ اقْرَأْ يس فَإِنَّ فِي يس عَشْرَ بَرَكَاتٍ فَمَا قَرَأَ جَائِعٌ إِلَّا شَبِعَ وَ لَا ظَمْآنُ إِلَّا رَوِيَ وَ لَا عَارٍ إِلَّا كُسِيَ وَ لَا عَزَبٌ إِلَّا تَزَوَّجَ وَ لَا خَائِفٌ إِلَّا أَمِنَ وَ لَا مَرِيضٌ إِلَّا بَرَأَ وَ لَا مَحْبُوسٌ إِلَّا أُخْرِجَ وَ لَا مُسَافِرٌ إِلَّا أُعِينَ عَلَى سَفَرِهِ وَ لَا يَقْرَءُونَ عِنْدَ مَيِّتٍ إِلَّا خَفَّفَ اللَّهُ عَنْهُ وَ لَا قَرَأَهَا رَجُلٌ لَهُ ضَالَّةٌ إِلَّا وَجَدَ طَرِيقَهَا» (شعیری، محمد، جامع الأخبار، ص 46) 🍀 از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل شده که برای برخی از گرفتاری‌ها ـ از جمله 👈مشکل خوراک و پوشاک و ازدواج و ترس و مریضی و حبس و غربت و گم شدن چیزی ـ 👈به تلاوت مداوم سوره یاسین، سفارش کرده است. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: گناه کبيره چيست؟ 🌺پاسخ: انجام هر گناهي در برابر عظمت خداوند و از آنجا که مخالفت با فرمان او است به خودي خود گناهي بزرگ شمرده مي شود. البته در اين ميان برخي از گناهان نسبت به گناهان ديگر از قبح و زشتي بيشتري برخوردار هستند؛ 🌸در اين سنجش عموم گناهان دو دستهاند: 1. گناهان کبيره؛ 2. گناهان صغيره. 👈گناه کبيره، گناهي که در برابر ارتکاب آن وعده عذاب در قرآن و روايات داده شده است. امام خميني(ره) در کتاب تحرير الوسيله مي فرمايند: گناهان کبيره زياد است از جمله گناهان کببيره، گناهان زير مي باشد. 1ـ نوميدي از رحمت خدا 2ـ ايمني از مکر الهي 3ـ دروغ بستن به خدا و پيامبر 4ـ قتل 5ـ عاق پدر و مادر 6ـ خوردن مال يتيم 7ـ نسبت زنا دادن 8ـ فرار از جنگ و جهاد 9ـ قطع رحم 10ـ سحر و جادو 11ـ زنا 12ـ لواط 3ـ سرقت 14ـ قسم دروغ 15ـ کتمان شهادت 16ـ شهادت به ناحق دادن 17ـ عهد شکستن 18ـ بيش از ثلث وصيت کردن 19ـ شراب نوشيدن 20ـ ربا خوردن 21ـ براي کار حرام مزد گرفتن 21ـ قمار بازي 22ـ خوردن گوشت مردار و خوک و خون و ميته 24ـ در وزن خيانت کردن 25ـ تعرب بعد از هجرت(به جاهليت باز گشتن)26ـ کمک به ظالم 27ـ اعتماد به ظالم 28ـ حبس حقوق مردم 29ـ دروغ 30ـ تکبّر 31ـ اسراف و تبذير 32ـ خيانت به امانت 33ـ غيبت 34ـ سخن چيني 35ـ سرگرمي به لهو و لعب 36ـ سبک شمردن حج 37ـ ترک نماز 38ـ ندادن زکات 39ـ اصرار بر گناهان کوچک 40- شريک براي خدا قائل شدن 41- انکار آنچه خداوند نازل کرده42- محاربه و جنگ با اولياي خداوند. (1) 🔹همانطوري که در کلام حضرت امام نيز اشاره شده اصرار بر گناهان کوچک نيز از جمله گناهان کبيره شمرده شده است، کسي که گناه صغيره اي انجام دهد و بر آن اصرار داشته باشد به اين معني که آن گناه را ادامه بدهد بدون اينکه از آن گناه توبه کند، اين موجب مي شود که آن گناه از گناهان کبيره شمرده شود.(2) 🌱بنا بر اين انسان بايد در زندگي خود خيلي مراقب باشد که خداي ناکرده مرتکب گناه نشود و اگر در اثر جهل و ناداني در زندگي خود مر تکب گناه شد بلافاصله بعد از انجام گناه توبه کند و در صدد جبران آن گناه بوده و تصميم بر انجام دوباره آن گناه نداشته باشد. پي نوشت: 1.امام خميني، تحريرالوسيله، ج 1، ص 274. 2. همان، ج 1، ص 274. 3.زمر (39)، آية 53. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: ✅علت احیای فاطمیه چیست و چه سودی برای ما دارد؟ ✍ پاسخ: ✅ قطعاً تمام آثار و برکاتی که در رابطه با برپایی مجالس عزادرای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) وجود دارد، در برپایی مجالس عزای سیدة النساء العالمین حضرت زهرای اطهر(س) نیز وجود دارد. ما با شرکت در این مراسمات یا برگزاری آنها، خود را به اهل بیت پیامبر (ص) نزدیک تر می کنیم، مناقب و کمالات آنها را بیشتر می شناسیم و وظیفه خود در محبت اهل بیت (علیهم السلام) را انجام می دهیم: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى[شوری/۲۳] بگو: «من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمىكنم جز دوستداشتن نزدیكانم [اهل بیتم]» این مجالس، مجالسی است که معارف دینی را نشر می دهد، و انسان را در پیمودن مسیر الهی کمک می کند. خصوصا که تضرع و گریه در مصائب اهل بیت، پلیدی های دل را می شوید و اثر گناهان در ایجاد قساوت را رفع می کند. و حضور در این مراسمات، خود نشانه ای از تقوا است: «مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ[حج/۳۲] هر كس شعائر الهى را بزرگ دارد، این كار نشانه تقواى دلهاست.» همچنین باید به اثر عظیم این مجالس، در تبلیغ حق توجه داشت. تمام مصائبی که حضرت زهرا(س) تحمل نمودند، در جهت احیای مسیر صحیح توحید بود. مسیری که بعد از پیامبر(ص) عده ای آن را به انحراف کشاندند. اما حضرت زهرا(س) با ایستادگی خود، و نثار جانش، کوشید تا چراغی در تاریخ روشن کند که تمام جویندگان حقیقت، آن را بیابند. از همین رو می بینیم که باطل پیشگان، چقدر از برپایی این مراسمات خشمگین می شوند و سعی در بی رونق کردن آن می کنند و در این راه از انواع ترفندها مثل شبهه پراکنی و ... استفاده می کنند. آنها سعی می کنند چراغ مسیر هدایت را خاموش کنند، تا کفر و نفاق مسیر انحراف پوشیده ماند، اما خدای متعال اراده کرده است که نور حقیقت همه جا را فراگیرد: «یُریدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ یَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ[توبه/۳۲] آنها مىخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند ولى خدا جز این نمى خواهد كه نور خود را كامل كند، هر چند كافران ناخشنود باشند.» حضرت آیت الله وحید خراسانی در رابطه با بزرگداشت ایام فاطمیه می فرماید: از آنجا که رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) ... واسطه تربیت تکوینیه و تشریعیه رب العالمین نسبت به ماست، و بر هر مسلمانى ... حق حیات ابد دارد، به مقتضاى ادراک عقل به وجوب شکر منعم، و حکم شرع به لزوم مودّت ذى القربى: (قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُربى) و این که فاطمه احبّ و اَقرب خلق به رسول خداست، وظیفه ما این است که در این مصیبت کبرى که ناموس خدا و بضعه خاتم انبیاء و کفو سید اوصیا و مادر ائمه هدى نیمه شب غریبانه دفن شد، و قبر او که گنجینه اسرار خداست مخفى مانْد، بپا خیزیم و آن چه در توان داریم، در تعظیم شعائر روز شهادت او انجام دهیم، چون شهادت آن حضرت سند احقاق حق اوّل المظلومین است «وَ لَمْ أَرَ مِثْلَهُ حَقًّا أُضِیعا». 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا درد فراقی که عاشق می کشد بدون اینکه فعل حرامی مرتکب شود، کفاره اعمال است؟ یا حتی ثواب دارد؟ ✍️پاسخ: ✅پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمودند: «هر كه عاشق شود و عشق خود را بپوشاند و پاكدامنى ورزد و صبورى كند، خداوند او را بيامرزد و به بهشت برد.» ( كنز العمّال : 7002) 🔻 و امیرالمومنین على عليه السلام نیز فرمود: «كسى كه در راه خدا جهاد كند و به شهادت رسد، اجرش بيشتر از آن كسى نيست كه بتواند گناه كند و عفّت ورزد.» (نهج البلاغة : الحكمة 474) 🔻قاعدتا چنین احادیثی برای جائی بیان شده که انسان نسبت به کسی احساس عشق و علاقه پیدا می کند، اما به خاطر ترس از خدا، مرتکب عمل حرامی نشده و عفت به خرج می دهد. ✔️حتما چنین خودداری کردنی از گناه، بسیار باارزش و اجر شهید را خواهد داشت و اصولا چنین اعمالی ست که جهاد اکبر نامیده شده است. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰در اذان زمان پيامبر (ص) اشهد ان علي ولي الله وجود نداشته آيا ما که داعيه شيعه بودن داريم در دين بدعت ايجاد کرديم؟ ✍️پاسخ: ✅براي همين فقهاي شيعه هيچ کدام نگفته اند که اين جمله جزء اذان است. از ديدگاه شيعه ، اذان مانند احکام شرعي ديگر، به رسول خدا(ص) وحي شده است نه اينکه پيامبر خدا با مسلمانان مشورت کند و قرار بگذارند که به فلان شکل انجام شود و به خاطر اينکه وحي است ، نمي توان آن راکم و زياد کرد. از حضرت امام صادق روايت شده است که فرمود: وحي بر پيامبرتان نازل مي شود و شما گمان مي کنيد که آن حضرت اذان را از ديگران گرفته است. صاحب جواهر مي گويد: ذکر جمله اشهد ان عليا امير المؤمنين در اذان ، اگر به قصد جزئيت نباشد، اشکالي ندارد و به موالات اذان ضرر نمي زند همان طوري که ذکر جمله صلي الله عليه و آله بعد از اشهد ان محمد رسول الله به موالات اذان آسيب نمي رساند. آيت الله حکيم در مستمسک العروه مي گويد: درباره شهادت به ولايت حضرت علي (ع )، شيخ طوسي در نهايه و مبسوط گفته است : روايات غيرقابل اعتمادي شهادت به ولايت را جزو اذان به حساب آورده است ولي نمي توان به آنها عمل کرد و اگر کسي اين جمله را بگويد، گناه نکرده است. ولي بايد دانست که اين جمله نه فضيلت اذان و اقامه است و نه از کمال اذان و اقامه است و علامه در منتهي مي گويد: اخبار شاذي که جمله «اشهد ان عليا اميرالمؤمنين» را جزء اذان و اقامه به حساب آورده ، قابل اعتماد نيستند. پس از اين آيه الله حکيم مي گويد: اگر کسي اين جمله را به قصد استحباب مطلق بگويد اشکالي ندارد چون در حديثي آمده است : هر وقت کسي لا اله الا الله و محمد رسول الله گفت ، بايد علي اميرالمؤمنين هم بگويد. بعد مي گويد: در عصر حاضر، جمله اشهد ان عليا ولي الله از شعارهاي تشيع گرديده است و اگر کسي به اين خاطر آن را بگويد اشکالي ندارد و حتي ممکن است گاهي ذکر اين جمله واجب باشد. در مستند العروه آمده است : ما براي گفتن جمله اشهد ان عليا ولي الله نيازي به ورود نص نداريم. چون ولايت ، از متممات رسالت ، از مقومات ايمان و کمال دين است و بخصوص در اين عصر هيچ گونه نيازي به امر ديگري نيست چون اين جمله روشن ترين شعار شيعه و آشکارترين رمز تشيع است . بر اين اساس ذکر اين جمله ، چه در اذان و چه در غير اذان هيچ گونه اشکالي ندارد. البته اين جمله جزو اذان نيست و اگر کسي به قصد اين که جزء اذان است ، آن را بگويد، کار حرامي کرده است ما چند روايت داريم که نشان مي دهد برخي از صحابه بعد از واقعه غدير در اذان خود جمله «اشهد ان عليا ولي الله» را مي گفته اند سلمان فارسي در عصر پيامبر در اذان و اقامه بعد از گواهي به يکتايي خدا و رسالت پيامبر(ص) به ولايت اميرمؤمنان علي (ع) نيز شهادت مي داد. يکي از اصحاب به محضر رسول خدا(ص ) رسيد و عرض کرد: اي رسول خدا، امروز موضوعي را شنيدم که قبلا نشنيده بودم . پيامبر فرمود: آن موضوع چيست ؟ او عرض کرد: سلمان اذان مي گفت . شنيدم او بعد از گواهي به يکتايي خدا و رسالت پيامبر به ولايت علي گواهي داد (اين ماجرا بعد از حجه الوداع پس از ماجراي غدير رخ داد). پيامبر فرمود: سمعتم خيرا؛ چيز خوبي شنيده ايد. نيز در مورد ابوذر غفاري روايت شده ، يکي از اصحاب نزد پيامبر(ص) آمد و عرض کرد: اي رسول خدا ابوذر در اذان بعد از شهادت به رسالت پيامبر(ص) به ولايت علي شهادت مي دهد و مي گويد: اشهد ان عليا" ولي الله پيامبر فرمود: کذلک اونسيتم قولي في غدير خم من کنت مولاه فعلي مولاه فمن ينکث فانما ينکث علي نفسه ؛ همين گونه است . مگر سخن مرا در غدير خم فراموش کرده ايد که گفتم هر کس من رهبر او هستم پس علي (ع) رهبر او است . هر کس پيمان را بشکند، قطعا به خودش آسيب رسانده است . در هر حال علي (ع) به حکم آيه انما وليکم الله والرسول، از اولياء الهي بر مسلمين است ، شهادت دادن بر ولاء علي به حکم آيه ، بدون آن که آن را جزء اذان بدانيم کاري پسنديده است. بنا بر اين ما اين جمله را جزء اذان نمي دانيم که مرتکب بدعت شده باشيم بدعت ورود و ادخال ما ليس بدين في الدين است . ما آن را جزء اذان نمي دانيم بلکه جمله مستحبي مي دانيم که بعد از نام پيامبر مي آوريم و از آن گذشته برخي از روايات هم مويد اين معناست. و از اين هم گذشته قرآن ولي هاي مومنين را اين گونه معرفي مي کند "انما وليکم الله و روسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلاه و هم راکعون" يعني ولي ها سه نفر اند: خدا ، رسول ، مومناني که در رکوع صدقه مي دهند. که مصداق تام و تمام آن امير المومنين است پس اگر شهادت به ولايت امام علي بعد از رسالت رسول مکرم داده شد کار اشتباهي نيست گر چه ما معتقديم جزء اذان هم نيست. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: ذوالقرنين چه کسي بود؟ 🌺پاسخ: آيات 83-98 كهف در باره ذوالقرنين است و به بيان علامه طباطبايي از اين آيات استفاده مي شود: اول اينكه صاحب اين داستان قبل از اينكه داستانش در قرآن نازل شود. بلكه حتى در زمان زندگىاش، ذو القرنين ناميده مىشده و به اين لقب معروف بوده است. دوم اينكه او مردى مؤمن به خدا و روز جزاء و متدين به دين حق بوده كه بنا بر نقل قرآن كريم گفته است: هذا رَحْمَةٌ مِنْ رَبِّي فَإِذا جاءَ وَعْدُ رَبِّي جَعَلَهُ دَكَّاءَ وَ كانَ وَعْدُ رَبِّي حَقًّا و نيز گفته: أَمَّا مَنْ ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلى رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذاباً نُكْراً وَ أَمَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ... گذشته از اينكه آيه قُلْنا يا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَ إِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْناً كه خداوند اختيار تام به او مىدهد، خود شاهد بر مزيد كرامت و مقام دينى او مىباشد، و مىفهماند كه او به وحى و يا الهام و يا به وسيله پيغمبرى از پيغمبران تاييد مىشده، و او را كمك مىكرده است. سوم اينكه او از كسانى بوده كه خداوند خير دنيا و آخرت را برايش جمع كرده بود. اما خير دنيا، براى اينكه سلطنتى به او داده بود كه توانست با آن به مغرب و مشرق آفتاب برود و هيچ چيز جلوگيرش نشود. بلكه تمامى اسباب مسخر و زبون او باشند. اما آخرت، براى اينكه او بسط عدالت و اقامه حق در بشر نموده به صلح و عفو و رفق و كرامت نفس و گستردن خير و دفع شر در ميان بشر سلوك كرد، كه همه اينها از آيه إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَ آتَيْناهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَباً استفاده مىشود. علاوه بر آنچه كه از سياق داستان بر مىآيد كه چگونه خداوند نيروى جسمانى و روحانى به او ارزانى داشته است. چهارم اينكه به جماعتى ستمكار در مغرب برخورد و آنان را عذاب نمود. پنجم اينكه سدى كه بنا كرده در غير مغرب و مشرق آفتاب بوده، چون بعد از آنكه به مشرق آفتاب رسيده پيروى سببى كرده تا به ميان دو كوه رسيده است، و از مشخصات سد او علاوه بر اينكه گفتيم در مشرق و مغرب عالم نبوده، اين است كه ميان دو كوه ساخته شده، و اين دو كوه را كه چون دو ديوار بودهاند، به صورت يك ديوار ممتد در آورده است. و در سدى كه ساخته پارههاى آهن و قطر به كار رفته، و قطعا در تنگنايى بوده كه آن تنگنا رابط ميان دو قسمت مسكونى زمين بوده است.(1) 🔹بنا بر اين، از آيات قرآن بر مي آيد او پيامبر يا ملهم از غيب (از غيب به او الهام مي شده )يا مؤيد(مورد تاييد) به پيامبر بوده است. اما روايات او را از بندگان مؤمن و صالح خدا شمرده كه پيامبر نبوده است. 🔹از امام علي سؤال شد آيا ذوالقرنين پيامبرذ بوده است؟ و حضرت فرمود: او نه پيامبر بود و نه ملك بلكه بنده اي بود كه خدا را دوست داشت و خدا هم او را دوست داشت و براي خدا خير خواهي مي كرد و خدا هم براي او خير خواست.(2) ادامه مطلب را ببینید http://www.pasokhgoo.ir/node/84947 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: چگونه براي خودم و فرد ديگري که مثلا غيبتش را کرده ام، استغفار بگويم؟ 🌺پاسخ: الف: استغفار برای خودتان را می توانید با جملات استغفر الله ربی و اتوب الیه، الهی العفو، داشته باشید. ب: اگر حق الناسی مانند غیبت به گردن دارید و در صدد جبران آن هستید بايد از آن فرد حلاليت بطلبد، ☑️ اگر حلاليت طلبيدن، موجب ايجاد اختلاف و كينه و نزاع مي شود، لازم نيست حلاليت طلبيد، بلكه بايد توبه و استغفار كرد، و براي آن فرد نيز استغفار و طلب بخشش كرد، 🍀«سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا كَفَّارَةُ الِاغْتِيَابِ قَالَ تَسْتَغْفِرُ لِمَنِ اغْتَبْتَهُ كَمَا ذَكَرْتَهُ (1) از پيامبر سوال شد كه كفاره و راه جبران غيبت كردن چيست؟ فرمودند: اين است كه هر وقت ياد آن فردي كه غيبتش را كردي، افتادي، برايش استغفار كني. » 🌱و با انجام كارهاي خير مانند صلوات فرستادن، قرآن خواندن، و هديه ثواب آن كارها به آن فرد كم كم اثرات بد آن را از بين برد. 👈پس هر جا حلاليت طلبيدن باعث مفسده بيشتر مي شود ، لازم نيست حلاليت بطلبيد، توبه و استغفار كافي است. _________________ پی نوشت: [1. شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1413 ه.ق، ج 3، ص 377. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
امام صادق(علیه السلام) : 🍃زمانیکه حضرت مشاهده کردند که سیبی ران یم خورده ازخانه بیرون انداخته اند، خشمگین شدند و فرمودند: اگرشما سیرهستید، خیلی ازمردم گرسنه اند خوب بود آن را به نیازمندش می دادید. 📚بحار ج ۶۳ ص۴۳۲ 🔷 @pasokhgoo1
سوال: 🔰چه گناهاني اثر وضعي دارد؟ ✍پاسخ: ✅گناه به معنای سرپیچی از فرمان خداوند است و تمام انواع آن از کوچک تا بزرگ، حتما اثرات خاص خودشان را دارند. 🌱اما اگر منظورتان اثرات وضعیِ محسوس، مثل مستی بعد از خوردن مسکرات است، برخی گناهان چنین اثر واضحی ندارند. 🌱در احادیث آمده که خوردن مال یتیم، در همین دنیا هم خوردن آتش است، اما مردم با چشم ظاهری آن را نمی بینند. 🌱یا غیبت کردن در همین دنیا هم خوردن گوشت برادر مرده است و این برای افرادی که دید غیر مادی دارند، کاملا واضح است؛ اما توسط مردم عادی و با چشم مادی دیده نمی شود. ☘کسی که قطع رحم می کند، طبق احادیث صریح، عمرش کوتاه می شود ☘و کسی که با والدینش بدرفتار است، زندگی اش به سختی و مشقت می افتد؛ 🔸 اما معمولا هر کسی این درک را ندارد که متوجه شود این مشکلی که الان برایش به وجود آمده، نتیجه و اثر فلان گناهی ست که مرتکب شده است. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: پدرم همیشه می گفتند هر کاری کردی ، نمازت را ترک نکن تا همین نماز، مانع بشود گناه بکنی. چطور نمازخواندن مانع می شود؟ 🌺پاسخ: آيه 45 سوره عنکبوت به فلسفه بزرگ نماز پرداخته مى گويد: «نماز انسان را از زشتيها و منکرات بازمى دارد» (ان الصلوة تنهى عن الفحشاء والمنکر). 🌱طبيعت نماز از آنجا که انسان را به ياد نيرومندترين عامل بازدارنده يعنى اعتقاد به مبدء و معاد مى اندازد داراى اثر باز دارندگى از فحشاء و منکر است. 🌸انسانى که به نماز مى ايستد، تکبير مى گويد، خدا را از همه چيز برتر و بالاتر مى شمرد، به ياد نعمتهاى او مى افتد، حمد و سپاس او مى گويد، او را به رحمانيت و رحيميت مى ستايد، به ياد روز جزاى او مى افتد، اعتراف به بندگى او مى کند، از او يارى مى جويد صراط مستقيم از او مى طلبد، و از راه کسانى که غضب بر آنها شده و گمراهان به خدا پناه مى برد (مضمون سوره حمد). 🌱بدون شک در قلب و روح چنين انسانى جنبشى به سوى حق و حرکتى به سوى پاکى و جهشى به سوى تقوا پيدا مى شود. 🌸براى خدا «رکوع» مى کند، و در پيشگاه او پيشانى بر خاک مى نهد، غرق در عظمت او مى شود و خودخواهى ها و خود برتربينى ها را فراموش مى کند. 🌼شهادت به يگانگى او مى دهد گواهى به رسالت پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى دهد. 🌸بر پيامبرش درود مى فرستد و دست به درگاه خداى برمى دارد که در زمره بندگان صالح او قرار گيرد (تشهد و سلام). 🌱همه اين امور موجى از معنويت در وجود او ايجاد مى کند، موجى که سد نيرومندى در برابر گناه محسوب مى شود. 🌿اين عمل چند بار در شبانه روز تکرار مى گردد، هنگامى که صبح از خواب برمى خيزد در ياد او غرق مى شود. 🔹در وسط روز هنگامى که غرق زندگى مادى شده ناگهان صداى تکبير مؤذن را مى شنود، برنامه خود را قطع کرده، به در گاه او مى شتابد، و حتى در پايان روز و آغاز شب پيش از آنکه به بستر استراحت رود با او راز و نياز مى کند و دل را مرکز انوار او مى سازد. 🌸از اين گذشته به هنگامى که آماده مقدمات نماز مى شود خود را شستشو مى دهد پاک مى کند، حرام و غصب را از خود دور مى سازد و به بارگاه دوست مى رود همه اين امور تأثير بازدارنده در برابر خط فحشاء و منکرات دارد. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈