🔳 رحلت #پیامبر_اکرم (ص) و #شهادت_امام_حسن_مجتبی (ع) دومین نور ولایت، صاحب کرامت و شفیع قیامت را تسلیت عرض مى نماییم.
🔷 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از ذکر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👇👇👇
♨️سوال:
🔰قبور ائمه بقیع چگونه تخریب شد؟
✍️پاسخ:
✅هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری قبرستان بقیع به عنوان مهمترین قبرستان اسلام به دست وهابیون تخریب شد.در کمتر کشوری به اندازه سرزمین حجاز، آثار مربوط به قرون نخستین اسلام وجود داشته است؛ چرا که زادگاه اصلی اسلام آنجاست و آثار گرانبهایی از پیشوایان اسلام در جای جای این سرزمین دیده میشود. ولی متأسفانه، متعصّبان خشک مغز وهّابی، بیشتر این آثار ارزشمند را به بهانه واهی آثار شرک، از میان بردهاند و کمتر چیزی از این آثار پرارزش باقی مانده است. نمونه بارز آن، قبرستان بقیع است. این قبرستان، مهمترین قبرستان در اسلام است که بخش مهمی از تاریخ اسلام را در خود جای داده و کتاب بزرگ و گویایی از تاریخ مسلمانان به شمار میآید.
وضعیت بقیع قبل از تخریب
تا پیش از تخریب و ویرانی قبور مطهر بقیع توسط وهابیت متعصب که براساس معتقدات خود، به تخریب بسیاری از آثار تاریخی پرداختند، بر روی قبور پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبدها و بناهایی قرار داشت. ائمه بقیع در بقعه بزرگی که به طور هشت ضلعی ساخته شده بود و اندرون و گنبد آن سفیدکاری شده بود مدفون بودند. پس از تسلط وهابیون بر مدینه آنها ضمن تخریب قبور، آثاری که بر روی قبور قرار داشت را نیز از بین بردند. در جریان این واقعه بارگاه امام حسن مجتبی (ع)، امام سجاد (ع)، امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق(ع) ویران شد. آنان اضافه بر قبور مطهر ائمه معصومین (ع)، دیگر قبور را هم تخریب کردند که عبارتند از: قبر منسوب به فاطمه زهرا (س)، عبدالله بن عبدالمطلب و آمنه پدر و مادر پیامبر اسلام، قبر مطهر فاطمه بنتاسد (ع) مادر امیرالمومنین (ع)، قبر مطهر حضرت امالبنین (ع)، قبرعباس عموی پیامبر، ابراهیم پسر پیامبر (ع)، قبر اسماعیل فرزند حضرت صادق (ع)، قبر دختر خواندگان پیامبر (ع)، قبر حلیمه سعدیه مرضعه پیامبر (ع) و قبور شهدای زمان پیامبر (ع).
نخستین تخریب قبور ائمه بقیع
نخستین تخریب قبور مطهر ائمه بقیع به دست وهابیون سعودی در سال ۱۲۲۰ هجری یعنی زمان سقوط دولت اول سعودیها توسط حکومت عثمانی روی داد، پس از این واقعه تاریخی - اسلامی با سرمایهگذاری مسلمانان شیعه و به کار بردن امکانات ویژهای، مراقد تخریب شده به زیباترین شکل بازسازی شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقیع به یکی از زیباترین مراقد زیارتی و در واقع مکان زیارتی - سیاحتی مسلمانان تبدیل شد.
دومین تخریب بقیع
دومین و در واقع دردناکترین حادثه تاریخی - اسلامی معاصر به هشتم شوال سال ۱۳۴۴ و پس از روی کار آمدن سومین حکومت وهابی عربستان مربوط میشود؛ سالی که وهابیون به فتوای سران خود مبنی بر اهانت و تحقیر مقدسات شیعه، مراقد مطهر ائمه و اهلبیت پیامبر(ص) را مورد دومین هجوم وحشیانه خود قراردادند و بقیع را به مقبرهای ویران شده و در واقع مهجور و ناشناخته تبدیل کردند.
تخریب قبور در مکه، مدینه، جده و کربلا
وهابیون در سال ۱۳۴۳ هجری قمری در مکه گنبدهای قبر حضرت عبدالمطلب (ع)، ابیطالب (ع)، خدیجه (ع) و زادگاه پیامبر (ع) و فاطمه زهرا (ع) و خیزران عبادتگاه سری پیامبر (ع) را با خاک یکسان کردند و در جده نیز قبر حوا و دیگر قبور را تخریب کردند. در مدینه نیز گنبد منور نبوی را به توپ بستند، ولی از ترس مسلمانان، قبر شریف نبوی را تخریب نکردند آنها همچنین در شوال ۱۳۴۳ با تخریب قبور مطهر ائمه بقیع (ع) اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهر را به یغما بردند و قبر حضرت حمزه (ع) و شهدای احد را با خاک یکسان و گنبد و مرقد حضرت عبدالله و آمنه پدر و مادر پیامبر (ع) و دیگر قبور را هم خراب کردند.
وهابیون متعصب در همان سال به کربلای معلی حمله کردند و ضریح مطهرحضرت امام حسین(ع) را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهر را که اکثرا از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود، غارت کردند و قریب به ۷۰۰۰ نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند. سپس به سمت نجف رفتند که موفق به غارت نشدند و شکست خورده برگشتند.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
❔ چگونه به حقیقت اخلاص برسیم؟
◾ رهبرانقلاب: از پیغمبر اکرم صلواتاللَّهوسلامهعلیه نقل شده است که فرمود: «إنَّ لِکُلِّ حَقٍّ حَقیقَةً.» هر چیزی دارای حقیقتی است و یک روح و یک معنا و یک حقیقت دارد. «وَ ما بَلَغَ عَبدٌ حَقیقَةَ الاِخلاصِ.» بنده به حقیقت #اخلاص و به آن معنای حقیقی اخلاص نمیرسد «حَتّی لایُحِبَّ أن یُحمَدَ عَلی شَیءٍ مِن عَمَلٍ لِلّه.»(۱) (این خیلی سخت است؛ این، مرتبهاش از آن مراتب بسیار بالاست) مگر اینکه دوست نداشته باشد که مردم او را برای هیچ یک از کارهایی که برای خدا انجام میدهد، #ستایش کنند.
◽ مثلاً فردی است که کار را برای دیگران انجام نمیدهد: برای خاطر خدا #نماز میخواند، #ختم_قرآن میگیرد، کار خیری انجام میدهد، احسان و کمک و صدقهای میدهد و مجاهدتی برای خدا میکند. اما دوست میدارد که مردم بگویند: «ایشان چقدر آدم خوبی است.» کارش رابرای مردم نکرده است. کار را برای خدا انجام داده و تمام شده؛ اما از مدح مردم و از اینکه مردم از او تعریف کنند، خوشش میآید. میفرماید این، آن مرتبهی عالی اخلاص نیست.
👈 مرتبهی عالی اخلاص این است که این را هم دوست نداشته باشد. اصلاً کاری به کار مردم نداشته باشد! میخواهند بدانند، میخواهد ندانند. میخواهد خوششان بیاید، میخواهد خوششان نیاید. نگاه کند ببیند خدا از او چه خواسته است و دقیقاً آن را انجام دهد. ۱۳۷۱/۱۲/۰۴
۱) بحار الأنوار، ج۶۹ ، ص۳۰۴.
🏴 @Khamenei_ir
✅پرسش:
منظور از آروزي دراز ،در روایتی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم فرموده اند، چه جور آروزهايي هست؟ پيامبر اکرم (صلی الله علیه و اله ) : بر امت خويش بيش از هر چيز از هوس و آرزوى دراز بيم دارم.
🌺پاسخ:
طول امل (آرزوهای دراز) از مهمترين رذايل اخلاقي بوده و انسان را از خدا دور ساخته و به انواع گناهان آلوده ميكنند. اين آرزوها همچون سراب در بيابان زندگي ظاهر ميشوند و هر لحظه انسان را تشنهتر ميسازند تا از شدت تشنگي هلاك سازند.
🖊 و در واقع آرزو اگر از حد بگذرد و به صورت آرزوي دور و دراز درآيد، بدترين عامل انحراف و بدبختي است و درست همانند آب باران است که اگر از حد گذشت مايه غرق شدن و نابودي خواهد شد. اين آرزوي کشنده همان است که قرآن کريم ميفرمايد: «رُبَمَا يوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ كَانُوا مُسْلِمِينَ * ذَرْهُمْ يأْكُلُوا وَيتَمَتَّعُوا وَيلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ يعْلَمُونَ»2)
🔶کافران (هنگامي که آثار شوم اعمال را ببينند) چه بسا آرزو ميکنند مسلمان بودند! بگذار آنها بخورند و بهره گيرند و آرزوها آنان را غافل ميسازد ولي به زودي خواهند فهميد
🔷 اگر انسان در زندگي بلند پرواز بود و خواسته اي بالاتر از حد امکانات و توانايي خود داشت و اصرار بر رسيدن به آن به هر قيمت و از هر راهي داشت، مجبور است همه حريمها را بشکند و به هر وسيلهاي متوسل گردد تا به خواسته خود برسد و طبيعي است که چنين انساني نميتواند در چارچوب شرع و دين و عقل حرکت کند و اعمالش از حکم دين و عقل پيروي نميکند، در نتيجه اعمالش زشت و ناپسند و ناگوار ميگردد.
🔺طول امل باعث قساوت قلب مي شود: آرزوي طولاني انسان را از خدا غافل ميكند و به دنيا حريص ميسازد و آخرت او را به دست فراموشي ميسپارد و اينها همه اسباب سنگدلي و قساوت است. به همين دليل در حديثي آمده است كه خداوند به موسي عليهالسلام فرمود:« يا مُوسَى لَا تُطَوِّلْ فِي الدُّنْيا أَمَلَكَ فَيقْسُوَ قَلْبُكَ وَ الْقَاسِي الْقَلْبِ مِنِّي بَعِيدٌ »(3)
🖊 صاحبان آرزوهاي دراز ناچارند شخصيت انساني خود را درهم شكنند و براي رسيدن به مقصود خيالي در برابر هر كسي خضوع كنند و دست التماس به سوي اين و آن دراز نمايند و به زندگي ذلتبار تن دهند.
🍀 اميرمؤمنان علي(علیه السلام) در اين مورد مي فرمايد: خواري مردان در ناکامي آرزوهاست.(4)
—---------------------------------------—
1-صائب
2-حجر/2و3
3-كليني، محمدبن يعقوب؛ اصول من الكافي، ج2 ص 329
4-تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ،ص314
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#عقاید
✅پرسش:
چرا امام رضا به غريب الغربا مشهورند؟
🌺پاسخ:
امام رضا (علیه السلام) به دلیل این که چند سال از محل زندگی خودش ـ به اجبار ـ دور ماند و در آن جا شهید شد، به غریب الغرباء مشهور است.
🔹 البته امام حسین (علیه السلام) نیز همین گونه هست. اطلاق یک صف بر یک شخص، نافی اطلاق این صفت بر شخص دیگر نیست. امام حسین (علیه السلام) دارای صفتها و لقبهای دیگری است که بالاتر از این لقب است.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#قرآنی #حدیث
🔷امام رضا علیه السلام
🍃هر کس نمی تواند کفاره گناهانش را بپردازد، بر محمد و ال محمد بسیار صلوات بفرستد زیرا صلوات، گناهان را کاملا از بین می برد.
👈 عیون اخبار الرضا، ج1،ص294
🔷 @pasokhgoo1
#حدیث
هدایت شده از ذکر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ
➖ امتحان سخت شیعیان، هنگام شهادت امام رضا علیه السلام
▪ با ورود #امام_رضا علیه السلام به #ایران، #تشیع گسترش پیدا کرد. و این گسترش، مقدمه ای شد برای اینکه خداوند، شیعه را امتحان کند.
❓ امتحانی که شیعیان هنگام شهادت امام رضا علیه السلام با آن مواجه شدند چه بود و چه کردند؟
⚫ سالروز #شهادت #امام رئوف، علی بن موسی الرضا علیه السلام تسلیت باد
#امتحانات_الهی
#تشیع
@zekreelahi
✅پرسش:
قصد دارم کتاب طب امام رضا رو تهيه کنم. خواستم بدونم کدوم ترجمه اون معتبره و صحيح تر هست.
و اينکه بجز طب الرضا، کتاب هاي معتبر ديگه اي که احاديث پزشکي و بيماري ها رو به صورت جامع و معتبر داشته باشه چه کتاب هايي هستند؟
🌺پاسخ:
👈کتاب الرسالة الذهبیه که توسط «محمد مهدی نجف» تحقیق شده، مناسب است.
📍کتاب «صحیفه صحت» که توسط «دکتر محمد علی رضایی اصفهانی» نوشته شده نیز در همین راستا هست.
👈کتاب «احادیث پزشکی» که توسط «محمد محمدی ریشهری» و همکاران در مؤسسه دارالحدیث نوشته شده نیز مناسب است.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#قرآنی #حدیث
👇👇👇
♨️سوال:
🔰غریب الغرباء که به امام رضا علیه السلام می گویند چه معنایی دارد؟
✍️پاسخ:
✅غریب الغربا به معنای غریب غریبان است و كسی را گویند كه از همه غریب تر است. در خصوص علت بروز و شیوع این لفظ(غریب الغربا) در مورد امام رضا( در لسان عامة مردم پس از شهادت ایشان، اساس آن همان روایاتی است كه در خصوص شهادت و مكان دفن ایشان وارد شده است.
از رسول خدا( روایت گردیده : "پاره ای از تن من در خراسان مدفون خواهد شد و هر غمناكی كه او را زیارت كند، خداوند غمش رابرطرف گرداند وهرگناهكاری كه او را زیارت كند،البته گناهانش را بیامرزد."(۱)
امیرالمؤمنین علی( نیز در این باره می فرماید : "به زودی مردی از فرزندان من در خراسان بوسیله زهر كشته خواهد شد، كه نام او همنام من و نام پدرش نام پسر عمران(موسی() است، آگاه باشید كسی كه او را درغربتش زیارت كند،خداوند گناهان او را بیامرزد."(۲)
در حدیث معتبر از امام رضا( روایت گردیده كه فرمود : "زود باشد كه كشته شوم به زهر، به ظلم و ستم و مدفون شوم در كنار هارون الرشید، و بگرداند خداوند تربت مرا محل تردد شیعیان و دوستان من، پس هر كه مرا در این غربت زیارت كند، واجب شود بر او كه من او را زیارت كنم در روز قیامت."(۳)
هنگامی كه مأمون قصد خود را آشكار و پیشنهاد ولایت عهدی امام را مطرح كرد، امام نپذیرفت. تا آنكه اصرار كرد و عاقبت امام را تهدید به كشتن كرد. امام فرمود : حال كه چنین است، خداوند مرا از اینكه خود را با دست خود به نابودی كشانم، بازداشته، ناگزیر می پذیرم، بشرط اینكه هیچ عزل و نصبی به دست من صورت نگیرد.(۴)
مأمون با اینكار می خواست از قیام و شورش علویان كه حكومت او را تهدید می كردند، جلوگیری كند و علاوه بر آن به گمان باطن خویش، واقعیّت امام را به مردم نشان دهد. در حالی كه خود بیش از همه به زهد و تقوی و قداست امام رضا( اعتراف داشت، می خواست به مردم وانمود كند كه قضیه زهد و تقوای ایشان، آن گونه كه می پندارید نیست، زیرا امام برای رسیدن به حكومت، تظاهر به زهد می كند. او قصد داشت با بدنام كردن امام(، چنین وانمود كند كه پیشوای مكتبی شما، با پذیرفتن ولایت عهدی قصد رسیدن به حكومت و قدرت را دارد. در عین حال خود مأمون در انظار مردم، به شدّت تظاهر به دین و علاقه مندی به اهل بیت می كرد. و امام ( از نفاق و مكر و فریب او آگاه بود. یكی از دلایل پذیرش ولایت عهدی از سوی امام، در حقیقت بر ملا كردن چهرة واقعی مأمون برای مردم بود.
خضوع و خشوع و متانت امام در میان مردم و عمل به سیره و سنت رسول خدا، حقیقت باطنی امام را بیش از پیش برای مردم آشكار ساخت، و حسادت مأمون به امام، در مدّت كوتاه ولایت عهدی ایشان و عاقبت به شهادت رساندن این امام هُمام، نقاب از نفاق و ایمان دروغین مأمون برگرفت.
طبق روایت، امام طی اقامت كوتاه خویش در خراسان، پیوسته دچار درد و رنج و اندوه بود و آرزوی مرگ می كرد. و نیز نقل گردیده كه روزهای جمعه، هرگاه از مسجد بازمی گشت، می فرمود : "پروردگارا اگر گشایش كارم از آنچه در آن قرار دارم، مرگ است، هر چه زوتر مرگم را فرا برسان." تحمل مأمون و اطرافیانش و آمد و شد میان آنها و نشست و برخاست با آنان و سوء استفاده مأمون از وجود مقدس امام، در جهت اغراض و مصالح حكومت، همه اینها مایة دل آزردگی و ناراحتی و ناخشنودی امام، تا سرحدّ مرگ بود.
امام(ع) در موقعیتی قرار داشت، كه هم از بُعد مكانی غریب بود و هم از بُعد عقیدتی. هم مجبور بود از دوری خانواده و یاران و مكانی كه به آن علاقه مند بود(مدینه)، دلتنگ باشد، و هم در میان گروهی بسر برد، كه هیچ سنخیّتی از نظر فكر و مرام و عقیده به آنان احساس نمی كرد و در عین حال ناظر اعمال ریاكارانةشان بود، و از نیرنگ و نفاق درونی آنان نیز به خوبی آگاه بود. اینها وجود مقدس امام را بشدت آزار می داد. لذا عنوان غریب الغربا، مصداق چنین غربتی است.
پی نوشت ها :
۱. تحفة الزائر، بنقل از مفاتیح الجنان
۲. كامل الزیارات، باب ۱۰۱،ص۹۱۹
۳. مفاتیح الجنان
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
▪️دلم برای تو پر می کشد امام غریب
▪️غمت ز سینه شرر می کشد امام غریب
▪️زیارت تو که فوق همه زیارت هاست
▪️دل مرا به سفر می کشد امام غریب
▪️شهادت امام رضا(ع) تسلیت باد.
🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش:
هشام بن حَکَم کیست؟ آیا او واقعا با قلب و زبان و دست، ائمه را یاری کرده است؟
🌺پاسخ:
هشام بن حَکَم متکلم شیعی قرن دوم قمری و از اصحاب امام صادق(علیه السلام) و امام کاظم(علیه السلام) است. . بسیاری از دانشمندان شیعه و اهل سنت او را به لحاظ علمی ستودهاند.
🔹از امام صادق، امام کاظم، امام رضا و امام جواد علیهمالسلام روایاتی در ستایش هشام بن حکم وارد شده است.
🍀 بر اساس این روایات، وی پرچمدار حق ائمه، مؤید صدق، مدافع ولایت اهل بیت و اثباتکننده بطلان دشمنان آنان است. پیروی از او پیروی از ائمه و مخالفت با او مخالفت با آنان شمرده شده است[1. او بنده خیرخواه خداوند و کسی است که به دلیل حسادت اصحاب، آزار دیده است[2. هشام با قلب و زبان و دست یاور ائمه است[3. امام صادق به او فرمود تا زمانی که ما را با زبانت یاری کنی، مؤید به روح القدس خواهی بود[4.
📚 منبع جهت مطالعه بیشتر:
احمد صفایی، هشام بن حکم متکلم معروف قرن دوم هجری و شاگرد مبرز مکتب جعفری، تهران ۱۳۸۳ش.
—---------------------------
1. کشی،اختیار معرفۀالرجال، ص ۲۷۸؛ ابن شهر آشوب،معالم العلما، ص ۱۲۸
2. همان، ص ۲۷۰
3. مامقانی،تنقیح المقال فی علم الرجال، ج۳، ص۲۹۴
4. شریف مرتضی،الشافی فی الامۀ، ج۱، ص۸۵.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
✅پرسش:
آیا افرادی که فقط برای گرفتن حاجت به زیارت معصومین می روند ، اگر در این راه جان خود را ازدست بدهند (مثلا سانحه قطار) شهید محسوب می شوند؟
🌺پاسخ:
زیارت امری مستحب است و ثواب دارد. شهادت نیز فضیلتی است که جدای از زیارت است ولی حکم فقهی آن با شهادت در میدان جنگ متفاوت است. در بعضی از روایات برخی از اعمال از نظر اجر و ثواب مشابه شهادت قلمداد شده است.
🍀 البته هر کاری که انسان برای خدا انجام دهد و در راه آن کشته شود اجر زیادی دارد. در باره زیارت امام حسین علیه السلام و کشته شدن در مسیر زیارت ثوابهای زیادی ذکر شده است.
🔹نیت حاجت گرفتن منافاتی با نیت زیارت خالص ندارد و جنین فردی هم میتواند مشمول همین ثوابها باشد. به هر حال خداوند از نیت افراد آگاه است و ما نمیتوانیم درباره اشخاص قضاوت کنیم.
📚برای مطالعه بیشتر در این خصوص، به این لینک مراجعه کنید:
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=29763
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#عقاید
👇👇👇
♨️سوال:
🔰لیله المبیت اشاره به چه واقعه ای دارد؟
✍️پاسخ:
✅به شب اول ماه ربیع الاول سال سیزدهم بعثت كه حضرت علی(ع) جای پیامبر اكرم(ص) خوابید، «لیلة المبیت» میگویند.
خلاصه آن واقعه از این قرار است كه در سال سیزدهم بعثت سران قریش در یك شورای عمومی تصمیم گرفتند كه ندای توحید را با زندانی كردن پیامبر یا كشتن و یا تبعید او خاموش سازند، چنانكه قرآن كریم میفرماید:
«وَ اًّذ یَمكُرُ بِكَ الَّذیِنَ كَفَرُوا لِیُثبِتوكَ اَوْ یَقتُلوكَ أَو یُخْرِجُوكَ وَ یَمكُروُنَ وَ یَمكُرُ الله وَ الله خَیرُ المَاكِرینَ[انفال/۳۰] به خاطر بیاور هنگامی را كه كافران نقشه میكشیدند كه تو را به زندان بیفكنند یا به قتل برسانند و یا از مكه خارج سازند. آنها چاره می اندیشیدند و نقشه میكشیدند، و خداوند هم تدبیر میكرد؛ و خدا بهترین چاره جویان و تدبیركنندگان است.»[۱]
سرانجام سران قریش تصمیم گرفتند كه از هر قبیله، فردی انتخاب شود تا افراد منتخب در نیمه شب یك باره بر خانه حضرت هجوم برده، او را قطعه قطعه كنند. بدین طریق هم از تبلیغات او آسوده شوند و هم خون او در میان قبایل عرب پخش شود تا خاندان هاشم نتوانند با آنها به مبارزه برخیزند. فرشته وحی، پیامبر را از نقشه شوم مشركان آگاه ساخت و به آن حضرت دستور داد تا از مكه به عزم مدینه خارج شود. پیامبر اكرم(ص) حضرت علی(ع) را از این نقشه آگاه كرد و به او فرمود: «امشب در خوابگاه من بخواب و رواندازِ سبزِ مرا به خود بپیچ تا آنان تصور كنند كه من هنوز در خانه و در بستر آرمیده ام و مرا تعقیب نكند». آن گاه پیامبر مخفیانه به سمت غار ثور حركت كرد و از خداوند درخواست نمود تا دشمن را از دستیابی به او گمراه كند و آنان نتوانند او را پیدا كنند.... .[۲]
در روایات شیعه و اهل سنت آمده است كه علی(ع) این كار را انجام داد و خداوند به خاطر این كار به فرشتگان مباهات نمود و موقعی كه پیامبر به سوی مدینه در حركت بود، این آیه را در شأن حضرت علی(ع) نازل فرمود:
«وَ مِنَ النّاسِ مَن یشری نَفسَهُ ابتِغأَ مَرضاتِ الله و الله رَئوفٌ بالعباد[بقره/۲۰۷] بعضی از مردم - با ایمان همچون علی(ع) به هنگام خفتن در جایگاه پیامبر - جان خود را به خاطر خشنودی خدا میفروشند، و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.»[۳]
از این رخداد بینظیر میتوان به نتایج ذیل پی برد: درجه ایثار فوق العاده امام علی(ع)؛ تبعیت محض ایشان نسبت به فرمان الهی و نبوی(ص)؛ عشق و علاقه غیر قابل توصیف آن بزرگوار نسبت به رهبر و مقتدای خود؛ و این نكته كه در مواقعی كه اصل و اساس اسلام در خطر قرار میگیرد میباید بهترین شخصیتها، حتی وجود مقدس علی بن ابیطالب(ع) فدا گردد. نظیر آن را در ماجرای شهادت امام حسین(ع) برای حفظ اسلام میتوان دید.
پی نوشتها:
[۱] ر.ك: تفسیر قرطبی، ج ۷، ص ۳۹۷، (داراحیأالتراث العربی، بیروت)
[۲].ر.ك: فروغ ولایت، استاد جعفر سبحانی، ص ۵۷-۴۵، بخش دوم از فصل سوم، مؤسسه امام صادق، ۱۳۷۴ش
[۳].ر.ك: احیأالعلوم، الغزالی، ج ۳، ص ۳۷۸، (دارالهادی بیروت)؛ تذكرْ الخواص، ابن الجوزی، ص ۳۵، (مكتبْ النینوی الحدیثه، تهران)؛ شواهد التنزیل، الحاكم الحسكانی، ج ۱، ص ۱۲۳، ش ۴، (مجمع احیأ الثقافْ اسلامیه)؛ الغدیر، علامه امینی، ج ۲، ص ۴۹ - ۴۷، (دارالكتاب العربی، بیروت، ۱۳۹۸ ه' ق)
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
🌷دوباره آمده فصل ِ،بهار ِ ناب ِ خوش عهدی
🌷ربیعُ الاوّل و عالَم، همه به ذکر یامهدی
🌷شور و شعف از عطای حضرت حق بر همه دلها مبارک
🌷شکفتن ِلاله های فخر و عزّت در دل ِ صحرا مبارک
🌙فرارسیدن ماه ربیع الاول؛ ماه شادی اهل بیت(ع) و شیعیان بر شما عزیزان مبارک باد
🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش:
فرق بین بخیل و لئیم ، کریم و سخی را بیان فرمایید ؟
🌺پاسخ:
👈 ((بخیل )) : آن است که دارایی خود را فقط به مصرف شخص خود رسانده و به دیگری نمی دهد .
👈 ((لئیم )) : آن است که دارایی خود را نه خود می خورد ونه به دیگری می دهد و لئامت به درجه ای می رسد که صاحب آن نمی تواند ببیند که دیگری هم به دیگری چیزی می دهد .
🍀در بحارالا نوار مروی است که حضرت امیرالمؤ منین ( علیه السّلام ) به شخصی بنج وسق خرما دادند ، کسی آنجا حاضر بود ، عرض کرد این مقدار برایش زیاد است ، یک وسق خرما او را کافی است !
حضرت فرمودند خداوند امثال تو را در میان مردم زیاد نکند ، من چیزی می دهم و تو بخل می کنی ؟
👈((سخی )) : کسی است که از داراییش بهره می برد و به دیگران هم می خوراند.
👈 ((کریم )) ، خود نمیخورد و بدون توقع عوض ، می خوراند .
📚برگرفته از کتاب 82 پرسش از آیت الله دستغیب ، سوال 77
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
🍀 امام علی علیه السلام:
🌺فرصت ها چون ابرها می گذرند، پس فرصت های نیک را غنیمت شمارید.
👈 نهج البلاغه، حکمت 20
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش:
لطفا يک راه عملي بگيد که ما بتونيم نمازهاي قضامون رو به جا بياريم.. خيلي به نظرمون زياد مي ياد و اصلا نمي تونيم اقدامي بکنيم.
🌺پاسخ:
در اولین گام باید اهمیت و ارزش والای نماز و عبودیت را بشناسیم
معرفت به خدا پیدا کنیم و وقتی عارف خوبی شدیم و توانستیم وظایف بندگی را به خوبی بشناسیم و درک کنیم در مقام عمل نیز بصورت خودکار وظایف و تکالیف بندگی را انجام میدهیم . توکل به خدا و توسل به ائمه معصومین را سرلوحه کارمان قرار دهیم
اما در مورد سوال شما باید عرض شود درباره میزان و تعداد نماز و روزه فوت شده و نحوه خواندن و کیفیت و کمیت آن باید با کارشناس احکام بحث بفرمایید اما اگر میزان آن را میدانید می توانید با یک برنامه ریزی بدون اینکه تحت فشار قرار بگیرید؛با هر وعده نماز یک نماز قضا هم به جا اورید .
🔹مثلا با یک نماز ادای صبح یک نماز قضا هم بجا اورید در این صورت در یک سال می توانید یک سال نماز قضا را هم انجام دهید .
👈خودتان را موظف کنید در این صورت اگر یک وعده نماز شما قضا شد حتما در همان روز قضای ان را به جا آورید تا از انباشته شدن آن ها جلوگیری شود .
به این ترتیب اگر در مدتی توانستید طبق برنامه پیش بروید می توانید با توجه به کمیت نمازها به تعداد آنها بیافزایید و بیشتر انجام دهید .
📌تصور شما از انجام قضاهای نماز صرف رفع تکلیف نباشد بلکه نزدیک شدن به خدا و اتصال به او و کمال بی نهایت را درخاطر داشته باشید.
🖊نکات کاربردی تر :
🔹درباره اهمیت نماز می توانید کتب مختلف در این موضوع را مطالعه نمایید . آداب الصلاه / اسرا الصلاه از امام خمینی یکی از این آثار می باشد
🔺دائم الوضو بودن تاثیر زیادی دارد
🔹دائم الذکر بودن اثرات منحصر به فردی دارد که دژی را مقابل وسوسه های شیطان می سازد و اجازه نفوذ به او نمیدهد
🔺اگر حق الناس به گردن دارید بپردازید و طلب حلالیت کنید تا توفیقات بیشتری نصیبتان شود
🔹در طول عمر خدا و اهل بیت را فراموش نکنید
🔺از اثاری که معنویت و معرفت را بالا می برد زیارات بقاع متبرکه معصومین و توسل به این بزرگواران می باشد
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
♨سوال:
🔰ایام محسنیه چه زمانی است؟ آیا ترویج آن نوعی بدعت محسوب نمی شود؟
✍پاسخ:
✅ایام محسنیه عنوانی است كه در سال های اخیر در خصوص ایام جسارت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و سقط نوزاد ایشان در پایان ماه صفر و آغاز ربیع اطلاق می شود و تلاش می شود مجالس سوگواری در این رابطه برقرار گردد.
فارغ از درستی یا نادرستی اضافه نمودن ایام خاص برای عزاداری اولیاء الهی به ایام مشهور و مرسوم از منظر اجتماعی و عرفی باید دانست كه این قبیل كارها را نمی توان تحت عنوان بدعت دانست و حرام معرفی نمود؛ زیرا بدعت هرچند در لغت به هر امر بدیع و جدید اطلاق می شود، اما در اصطلاح به نوعی ایجاد امری دینی و عملی دارای استناد به دین اطلاق می گردد.
در واقع بدعت حرام زمانی است كه كسی چیزی را كه در دین نیست، و دلیلی از كتاب و سنت - هر چند به نحو عموم - بر آن وجود ندارد، به عنوان بخشی از تعالیم دین معرفی نماید و یا به جای آورد. پس بدعت مصطلح و حرام چنان كه اهل لغت گفته اند یعنی ایجاد امر تازه ای در دین كه در قرآن و سنت ریشه ندارد. (۱) مثلا عملی را كه از نظر قرآن و روایات واجب یا مستحب نیست، به عنوان مستحب دینی انجام گیرد، یا چیزی كه حرام است، به عنوان مباح انجام شود.
بر این اساس انجام كارهایی نظیر عزاداری در اوقات غیر مرسوم اگر به نوعی استناد به دین و یا متون دینی داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دین انجام شود هیچ منعی ندارد و بدعت محسوب نمی شود؛ هرچند به لحاظ عرفی جا دارد كه توده شیعیان در جوامع شیعی نسبت به ایجاد سنت های جدید و مناسبت های بی پیشینه در مورد برگزاری مراسم دینی با بزرگان و مراجع همفكری و مشورت داشته باشند تا مشكلات ثانوی و برخی پیامدهای حاشیه ای گریبان گیر این امور ارزشمند نگردد.
به خصوص كه به دلیل تنوع و تعدد مناسبت های عزاداری در ایام مختلف سال اضافه نمودن یك مناسبت جدید آن هم در آغاز ماه ربیع كه ماه سرور و میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و در انتهای عزاداری طولانی محرم و صفر محسوب می شود چندان مناسب به نظر نمی رسد.
پی نوشت:
۱. مجمع البحرین، طریحى فخر الدین، كتابفروشى مرتضوى، تهران، ۱۳۷۵ ش، ج ۴، ص ۲۹۹.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
✅پرسش:
آياچشم زخم واقعيت داردبراي مقابله باآن چه بايد کرد؟
🌺پاسخ:
ظاهرا اصل چشم زخم یک امر واقعی ست ولی اینطور هم نیست که هر اتفاقی را ناشی از چشم زخم بدانیم؛ گرفتار خرافات شده و نسبت به دیگران دچار منفی نگری و بدبینی شویم.
🖊در حدیث آمده که چشم زخم حق است و واقعیت را دارد. هرگاه کسی از شما انسان یا چیز زیبایی را دید و از آن خوشش آمد بگوید:آمنت بالله و صلی الله علی محمد و آله. در این صورت چشم او تأثیر منفی نخواهد داشت(بحار الانوار، ج60 ، ص18)
🍀 امام صادق علیه السلام می فرمایند : چشم زخم حق است. اثر آن ممکن است گاهی باعث مرگ شود. بسیاری از مردگان به خاطر چشم زخم شور چشم ها به دیار قبر رفتند.
بعد فرمود: هر گاه کسی مسلمانی را دید و از قیافه یا مال ویا هر چیزی که به او تعلق دارد، خوشش آمد، فورا ذکر خدا (مثل الله اکبر، سبحان الله، بسم الله، لا حول و لا قوة الابالله العلی العظیم )
بگوید تا اثر شور چشمی آن بر طرف شود. (همان، ص25)
🔹همچنین در حدیث دیگری می فرمایند :چشم زخم واقعیت دارد. پس خود را با خواندن سوره ناس و فلق هنگام خارج شدن از خانه و خواندن سه مرتبه ما شاء الله لا حول و لا قوّة الا بالله العلیّ العظیم هنگام مشاهده کسی یا چیزی خود و دیگران را از شر آن حفظ کنید. (همان، ص26)
🔷حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح ذکر کرده که برای در امان ماندن از چشم زخم این دعا خوانده شود :اللهم ربّ مطر حابس و حجر یابس و لیل دامس و رطب و یابس ردّ عین العاین علیه فی کبده و نحره و ماله فارجع البصر هل تری من فطور ثمّ ارجع البصر کرّتین ینقلب الیک البصر خاسئا و هو حسیر. همچنین در مفاتیح الجنان آمده خواندن آیه آخر سوره قلم (و ان یکاد الذین کفرو ا. . . ) برای دفع چشم زخم مفید است.
👈با تمام اینها، خیلی مراقب باشید که گرفتار خرافات نشوید و بدون اینکه نسبت به کسی حس منفی پیدا کنید، دعاهای دفع چشم زخم را بخوانید.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا اعتراف و یا بازگو کردن گناهان نزد دیگران اشکال دارد؟
✍️پاسخ:
✅از نظر اسلام انسان اجازه ندارد گناهان (کوچک یا بزرگ) خود را در مقابل دیگران بازگو کند و اسرار خود را فاش نماید. چون اولا: آبروی و ارزش انسان ها آنقدر زیاد است که اعتراف به گناه تنها باید در پیش گاه پروردگار متعال آنهم به جهت توبه و درخواست بخشش باشد.
انسان با اعتراف به گناه نزد خداوند کسب ارزش و آبرو می کند. و این ویژگی مخصوص خداوند است اما غیر خداوند هر چند رازدار باشد توانایی برگشت دادن ارزش و آبروی از دست رفته انسان (در اثر اعتراف نزد آنان) را ندارند تا چه رسد به زیاد نمودن آن. ثانیا: از نظر اسلام و براساس بینش توحیدی تنها موثر حقیقی در جهان هستی خداوند است، غیر خداوند بدون اذن و اجازه خداوند، نمی توانند تأثیری داشته باشند و در منابع دینی اسلام به شخص یا شخصیتی مقام بخشش گناهان داده نشده است.
در این رابطه توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
۱-اعتراف در مقابل بنده ی خدا گناه نیست مگر آنکه سبب تحقیر و ذلت فرد گردد، مثلا انسانی مرتکب گناهی شده است به اشتباه خود پی برده است و به این اشتباه خود در نزد دیگران اعتراف می کند.
۲-حقوق در منظر تربیت دینی بر دو قسم است: ۱-یا حق الله است ۲-یا حق الناس، این قضایا هم حق الله است در صورتی که حقوق بندگان در آن دخیل نباشد در این صورت رضایت صاحب حق باید در نظر گرفته شود.
۳-اینکه خداوند سبحان به یک طریقی می خواهد انسان را رها نکند و با او در ارتباط باشد و بنده اش به این نتیجه برسد که همه چیزش خداست.
۴-اینکه این کار یک سری آثار پسندیده دارد و یک سری آثار غیر پسندیده.
آثار پسندیده آن این است که انسان به خطای خودش اعتراف می کند و از دیگران کمک میگیرد ودر صد جبران و رضایت بر می آید البته به شرط آنکه آن بنده که در نزد او اعتراف به خطا می کنیم راز دار باشد و راهنمائی خوب،
آثار غیر پسندیده آن این است که در آینده ممکن است برای معترف در دسر ساز باشد واینکه بهترین راز دار خدا است و فقط حرف دلت را با او مطرح نما که ستار العیوب و بینا به حال بندگانش است.
۵-اعتراف کردن به گناهان در نزد بنده خدا روشی است مرسوم در بین کنیسه ها و این روش صحیحی نیست.
البته اعتراف به گناه در واقع نوعی پشیمانی است و پشیمانی از گناه توبه است وبه فرموده امام باقر (ع) پشیمانی خود توبه است[۱] وشخص ممکن است با اقرار به کار خود ندامت خود رانشان بدهد. و حرفش را میخواهد برای کسی بگوید که او را سرزنش نکند ودر واقع او را در راه رسیدن به هدفش یاری نماید.
پی نوشت:
[۱] خصال ترجمه مدرس گیلانی ج۱ص / ۱۴
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی:
👇👇👇
♨️ سوال:
🔰 فاتحه خواندن چه سودي براي امامان یا فرد شهيد دارد؟
✍️پاسخ:
✅خواندن سوره فاتحه برای امامان و شهدا باعث ترفیع درجه آنها خواهد شد.
همان گونه که در تشهد نماز می خوانیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته و ارفع درجته.
از طرفی در روایات داریم که خواندن سوره حمد ثواب دو سوم قران را دارد و سوره توحید ثواب یک سوم قرآن را دارد. بنابراین یک حمد و یک سوره ، ثواب کل قرآن را دارد و هدیه کردن آن به روح امامان و شهدا علاوه بر فایده ای که در بالا گفته شد، باعث می شود که مشمول دعا و الطاف آنها نیز قرار بگیریم ؛ چرا که آنها در برزخ دستشان در اعطا به زمینیان باز است و کسی که به سوی آنها هدیه ای بفرستد، آنها نیز برای او دعا خواهند کرد و مورد الطاف آنها قرار می گیرند..
و به تعبیر دیگر فایده ای که این خیرات برای ما دارد از فایده ای که برای آنها دارد بیشتر است.
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
🔹 پيامبر صلي الله عليه و آله :
🍃الدُّنيا دارُ بَلاءٍ وَ مَنزِلُ بُلغَةٍ وَ عَناءٍ قَد نَزَعَتْ عَنها نُفُوسُ السُّعَداءِ وَانتَزَعَت بالْكُرهِ مِن أيدِى الأْشْقياءِ فَأَسعَدُ النّاسِ بِها أرغَبُهُم عَنها و أشقاهُم بِهاأرغَبُهُم فيها؛
🍃دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دلكنده اند و از دست بدبختان به زور گرفته مى شود پس خوشبخت ترين مردم،بى ميل ترين آنان به دنيا و بدبخت ترين مردم، مايل ترين آنان به دنياست.
📚[اعلام الدّين، ص ۳۴۲]
#حدیث
👇👇👇
♨سوال:
🔰آيا ياران امام زمان همه شيعه هستند؟
✍پاسخ:
✅ياران حضرت را سه گروه تشکيل مي دهند:
🍃 313 نفر که ياران خاص هستند؛
🍃 ده هزار نفر؛
🍃 عموم شيعيان و محبان. در روايتي از امام جواد عليه السلام آمده است:
«پس هنگامي که اين تعداد (313 نفر) از اهل اخلاص گرد او (در مکه و به اذن خدا) جمع شدند، خدا امر او را ظاهر کند. پس هنگامي که براي او عقد (ده هزار نفر مرد) کامل شد، به اذن خداي عزوجل خروج مي کند». کمال الدين، ج2، ب36،
2. ياران گروه اول و دوم، کساني هستند که ولايت و امامت امام مهدي عجل اللّه تعالي فرجه الشريف را پذيرفته و لياقت سربازي را در خود ايجاد کرده اند. اما گروه سوم (شايد برخي از افراد گروه دوم)، هم مي توانند از افرادي باشند که قبل از ظهور شيعه بوده و لياقت ياري امام را پيدا کرده اند و هم مي توانند از افراد غير شيعه باشند که با درک ظهور و شنيدن پيام دعوت امام - با توجه به فطرت الهي و عدالت خواهي و حق طلبي خود - حضرت را بپذيرند و با همه وجود سر به اطاعت ايشان بگذارند.
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#مهدویت