eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
359 دنبال‌کننده
330 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: سال خمسیت یادت نره ! 🔸احکامی که باید بدانیم احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
650📌 ❓سوال: سلام‌علیکم گوش‌دادن‌به‌آهنگ‌های‌رپِ‌انقلابی‌یا‌به‌اصطلاح اسلامی واونهایی ک موضوعِ شون ایران و اقتدار کشور هست ، هم‌ اشکال‌داره؟ مرجع : حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای -! ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما در سوالاتی که از محضر آیت الله خامنه ای شده و پاسخ داده اند، آمده است: س 1128: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید. ج: هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می‏شود و فرقی نمی‏کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد. س 1130: منظور از موسیقی مطرب ولهوی چیست؟ و راه تشخیص موسیقی مطرب و لهوی از غیر آن چیست؟ ج: موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله آن است که به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی‏بندوباری و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عُرف است. س 1131: آیا شخصیت نوازنده و محل نواختن و یا غرض و هدف از آن در حکم موسیقی تأثیر دارد؟ ج: موسیقی حرام، موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهی شخصیت نوازنده یا کلام همراه آهنگ یا مکان و یا سایر شرایط در اینکه موسیقی تحت عنوان موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و حرام و یا عنوان حرام دیگر قرار بگیرد مؤثر است مانند اینکه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود. س 1132: آیا معیار حرمت موسیقی فقط مطرب و لهوی بودن آن است یا اینکه میزان تحریک و تهییج آن هم تأثیر دارد؟ و اگر باعث حزن و گریه شنونده شود، چه حکمی دارد؟ خواندن و شنیدن غزلهایی که به‌صورت سه ضرب و همراه با موسیقی خوانده می‏شوند، چه حکمی دارد؟ ج: ملاک آن ملاحظه کیفیت نواختن موسیقی با در نظر گرفتن همه خصوصیات و ویژگیهای آن است و اینکه از نوع موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسیقی که به حسب طبیعت خود از نوع موسیقی لهوی باشد، حرام است اعم از اینکه مهیّج باشد یا خیر و موجب ایجاد حزن و اندوه و حالات دیگر در شنونده بشود یا خیر و هرگاه غزل‏هایی که همراه با موسیقی خوانده می شوند به‌صورت غنا و آواز لهوی مناسب مجالس لهو و لعب در آیند، خواندن و شنیدن آنها حرام است. لینک مطالعه بیشتر: https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=99 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
✅ اطلاعیه همکاری از طلاب خواهر اگر کسی در گروه یا کانال هست و فرصت همکاری مجازی دارند به پیوی بنده پیام بدن و این پیام رو هم فوروارد کنند. @mahdavi59
651📌 ❓سوال: سلام برای امرخیری بعد ازتحقیق نتیجه تحقیق رو به کسی که معرف بود گفتم /گفتم در مورد اون فرد چه گفته شده و کسی که معرفی کرده بود گفت من حتما بهشون میگم تا احقاق حق کنن وهرچی اصرارکردم که من راضی نیستم بگی قبول نکرد...اگرگفته باشه من سراین موضوع حق الناسی برگردنم هست؟اگر به سراغ کسی که این حرفها را درباره انها زده اند بروند حق الناس به گردن من هست؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در تحقیق برای ازدواج اگر شما مامور تحقیق بودید و باید گزارش میدادید و از شما سوال شده که نتیجه تحقیق چه بود و در مورد فرد مورد نظر چه چیزهایی گفته شده، و شما هم نقل قول کردید، چیزی بر شما نیست و حق الناس و گناهی نیست. اینکه چه مقدار از این حرفهایی که نقل کردید درست است یا خیر ، وظیفه شما نبوده . 🔺حکم غیبت در تحقیق برای ازدواج س۴. در باره ی واسطه شدن در امر ازدواج, آیا شخصی که واسطه می شود می تواند عیب های آن فرد را به طرف مقابل نگوید؟ ج. در فرض سؤال، وظیفه ای برای گفتن عیب ندارد؛ ولی اگر از او سؤال شود، نمی تواند دروغ بگوید. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: نخونده امضاء نکن ! 🔸احکامی که باید بدانیم احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: از خمس نترس ! 🔸احکامی که باید بدانیم احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
652📌 ❓سوال: سلام اگر نماز عشا از نیمه شب که بگذرد خوانده شود آیا قضا هست یا مافی الضمه باید نیت کرد ؟ مرجع تقلید: رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم آخر وقت نماز مغرب و عشا نصف شب شرعى است (15/11 ساعت بعد از ظهر شرعی) و احتیاط آن است که اگر تا آن موقع نماز را نخوانده است، تا طلوع فجر به قصد ما فى‌الذمّه (یعنی آنچه بر عهده من است) به­جا ­آورد و پس از آن نماز قضا مى‌شود. در واقع نظر ایشان در مساله­ی ادای نماز بعد از نیمه شب یا نیمه شب شرعی، با امام راحل (ره) یکی است. منبع منبع2 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
653📌 ❓سوال: سلام حاج آقا مهدوی بزرگوار لطفا بفرمایید آیا در هشت رکعت نافله شب و دو رکعت شفع باید قنوت را بخوانم یا خیر . آیا خواندن تنها حمد و سوره توحید به صورت نماز صبح در یازده رکعت نماز شب صحیح است ؟ با تشکر از شما ✅پاسخ: سلام علیکم قنوت در نمازهای یومیه مستحب است و در نماز شب که یک عمل عبادی مستحبی است، نیز مستحب است و بایدی وجود ندارد. می توانید جهت بهره مند شدن از فضیلت دعا، قنوت را به جای آورید. بله هم خواندن حمد و سوره صحیح است و هم خواندن سوره ی حمد به تنهایی کفایت می کند. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
654📌 ❓سوال: سلام وقت بخیر اگر در هنگام غسل جنابت، حدثی سر بزند ، غسل جنابت دیگه حالت وضویی ندارد حالا اگر غسل رو از سر بگیریم، غسل صحیحه و میتونیم باهاش نماز بخونیم؟ مرجع حضرت آقا ✅پاسخ: سلام علیکم بله اگر غسل کاملی بدون حدث انجام بشود، کفایت از وضو میکند. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: ‼️ نمازهای قضا را چطور حساب و کتاب کنیم؟ ‼️ اگه نمیدونی چندتا نماز قضا داری حتما ببین! احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
655📌 ❓سوال: سلام حاج آقا خسته نباشین ببخشین حاجی ما تو راه برگشت از مشهد مقدس بودیم که توی یه مسجد بین راهی برای اقامه نماز ظهر وایسادیم بنده ناخواسته مهر مسجد توی جیبم جا موند الان خیلی دوره اونجا شماره ای چیزی هم ندارم از اونجا تکلیف چیه؟ حضرت آقا ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما رو با سوالی که در مورد (برداشتن مهر از حرم ها و اماکن مقدس) از مراجع شده است ، بیان میکنیم اینکه آن مهر وقف شده باشد یا نباشد، در این مسئله موضوعیت دارد. 🔸اگر مهر حرمی را اشتباه با خود بیاوریم، آیا می‌توان آن را به حرم دیگر برد و در آنجا از آن استفاده کرد؟ همه مراجع: اگر می‌داند برای خصوص آن حرم وقف شده باشد باید به آنجا برگرداند و در صورت شک نیز حکم همین است، ‌اما اگر وقف آن حرم نباشد بلکه برای نماز خواندن وقف شده مشکلی ندارد.[۱] تبصره – برای برگرداندن لازم نیست خود شخص آن را برگرداند بلکه می‌تواند آن را به‌وسیله مسافر یا پست برگرداند. پی نوشت: [۱] – امام، استفتاآت، ج ۲، ص ۳۴۵، س ۲۶ و ج۳،‌ص ۵۷۳، س ۱۰؛ نوری،‌استفتاآت،‌ج ۱، س ۷۳۷؛‌صافی، ۳۰۰ پرسش از احکام، ج ۱، احکام نماز، س ۷۵؛ خامنه ای، سایت استفتاآت جدید، قسمت تصرفات در موقوفات؛ بهجت، استفتاآت، احکام نماز،‌قسمت سجده، س ۶۲۳؛‌فاضل، استفتاآت، ج ۱، س ۳۰۴؛‌دفتر همه مراجع. منبع: آداب و احکام زیارت، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، گروه اخلاق و عرفان دفتر نشر معارف، 1394. 🔸جواب: چنانچه می توانند به هر طریقی حتی با کمک افراد دیگر آن را بازگردانند ولی اگر به هیچ عنوان ممکن نیست، قرار دادن در مسجد دیگری برای استفاده در همان مورد اولویت دارد. پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، با استفاده از م 910؛ امام، استفتائات، ج2، وقف، ص 345، س 26 و ج3، سوالات متفرقه، احکام مسجد، ص 572، س 10؛ بهجت، استفتائات، ج2، با استفاده از س 1772؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید؛ سبحانی، توضیح المسائل، با استفاده از م 876؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج2، م 1567 و 1568؛ صافی، جامع الاحکام، ج1، با استفاده از س 908؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1، با استفاده از س 149. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، با استفاده از م 910؛ امام، استفتائات، ج2، وقف، ص 345، س 26 و ج3، سوالات متفرقه، احکام مسجد، ص 572، س 10؛ بهجت، استفتائات، ج2، با استفاده از س 1772؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید؛ سبحانی، توضیح المسائل، با استفاده از م 876؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج2، م 1567 و 1568؛ صافی، جامع الاحکام، ج1، با استفاده از س 908؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1، با استفاده از س 149. 🔸آیت الله سبحانی: بسمه تعالى: باید خود یا به وسیله شخص دیگر مهر و تسبیح را به محلش برگرداند. والله العالم منبع: استفتائات، آیت ‌الله العظمى سبحانى (دام ظله)، جلد سوم، قم: مؤسسه امام صادق (علیه‌ السلام)، 1394. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
656📌 ❓سوال: سلام زمان سال خمسی ام هست هیچ پس اندازی ندارم موادغذایی داخل خانه را چگونه خمسشون رو تعیین کنه؟ادویه جات و سبزی که درفیریز هست راهم باید حساب کرد؟ گرپتو و وسایلی که فعلا نیازنداشتم که استفاده کنم خمس بهش تعلق میگیره؟ میوه وسبزیجات که دریخچال هست هم خمس بهش تعلق میگیره؟ ✅پاسخ: سلام علیکم آنچه از مایحتاج خوراکی که با درآمد بین سال خمسی خریده شده و در منزل است، و هنوز استفاده نشده قیمتش رو تخمین بزنید هر چیزی از جمله میوه و سبزیجات(حبوبات، نان، برنج، خرما و هر چیزی که برای خوراک خریداری شده) اگر وسایلی برای زندگی خریدید اما کلا از ابتدا استفاده نشده باشه، و سال خمسی بهش خورده باشه، بله باید قیمتش رو محاسبه کنید جهت ادای خمس (فرش، لباس، کفش، انواع پوشاک و وسایل ...) اما اگر مثلا یک بار هم استفاده شده و دوره ای استفاده میشه و جوری نیست که کلا دست نخورده مانده باشه، خمس ندارد. البته بدهی ها و اقساطی که در همین ماه باید پرداخت کنید رو هم باید از مانده درآمد سال کم کنید. بهتر است برای محاسبه بهتر به نماینده مرجعتون در شهرتون مراجعه کنید. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
657📌 ❓سوال: سلام سال خمسی من اخر این برجه اگه از کسی پول بخام وقوله دو سه روز بعد سال خمسی رو داده بهش خمس تعلق میگیره یا نه ✅پاسخ: سلام علیکم پولی که بعد از سال خمسی به دست شما میرسه، در سال خمسی بعدی محاسبه می شود. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🏴 عزاداری | ایام فاطمیه چه روزهایی است؟ احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
658📌 ❓سوال: با سلام اگر در نماز جماعت صف اول آقایان ایستاده باشند و پشت سر آقایان در صف دوم خانم ها بایستند اگر در حالی که صف دوم خانمها هنوز پر و کامل نشده باشه یک خانم یا چند خانم بروند و صف سوم را تشکیل دهند در این صورت نماز این خانمها در صف سوم صحیح است ؟ با تشکر از شما ✅پاسخ: سلام علیکم خیر اشکالی ندارد و نمازشان صحیح است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و احکام ساختمان در ۱ اقیقه احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
و احکام ساختمان طبق فتوای آیت‌الله خامنه‌ای احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 ماشین لباسشویی ⁉️ آیا لباس شستن با هر نوع ماشین لباسشویی ، پاک کننده می ‌باشد یا خیر؟ ✅ اگر پس از برطرف شدن عین نجاست از لباس، یک بار با آب متصل به کُر شسته شود و نیز اگر داخل ماشین لباسشویی پیش از قرار دادن لباس، پاک باشد و دو بار با آب قلیل شسته و به طور معمول آب آن گرفته شود، لباس پاک می شود. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 استفاده از طلا برای مردان ⁉️ آویختن زنجیر طلا به گردن و انگشتر طلا یا ساعت مچی طلا برای مرد اشکال دارد؟ یا فقط در حال نماز اشکال دارد؟ ✅ حرام است، چه در حال نماز و چه در غیر نماز و بنا بر احتیاط واجب، نماز با آن باطل است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•┈┈••✾❀🍃♥️🍃❀✾••┈┈• نقاشی شنی برشی از وصیتنامه سپهبد شهید سلیمانی حرف آخر | خامنه ای عزیز احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
659📌 ❓سوال: سلام ببخشید روزه قضای والدین رو حتما باید پسر بزرگ بگیره یا بچه های دیگه هم میتونن وایا درصورت وصیت نکردن والدین هم بر فرزندان واجب میشه وگناهی هست در انجام ندادن ✅پاسخ: سلام علیکم انجام روزه و نمازهای قضای والدین بر عهده پسر بزرگتر است. و اگر پسر بزرگتر انجام بدهد و یا ندهد بر دیگر فرزندان تکلیفی نیست. هر چند که بهتر است آنها نیز دغدغه داشته و در صورت عدم انجام پسر اول یا پسر اول نداشتن، نسبت به انجام نمازها و روزه های قضای والدین اقدام نمایند. انجام نماز و روزه های والدین توسط دیگر فرزندان (غیر از پسر اول) موجب ادای تکلیف میت خواهد بود و صحیح است. چه خودشان و چه بصورت استیجاری به دیگران وا گذار نمایند. اگر والدین وصیتی هم نداشته باشند اما پسر بزرگتر بداند که نماز و روزه ای بر عهده والدین است، وظیفه دارد نسبت به انجام آن اقدام نماید . یا خودش و یا با پرداخت هزینه بصورت نماز و روزه استیجاری به دیگران واگذار نماید. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔴 آیا «شیخ مفید» منکر شهادت حضرت زهرا (س) و سقط فرزندش بوده است؟!! 🔺 اخیراً کلیپی منتشر شده که افرادی در آن با لباس‌های قرمز و مشکیِ عزای حضرت زهرا (س) در حال نوحه خوانی و سینه زنی هستند؛ اما ماجرای شکستن پهلوی حضرت و سقط فرزند ایشان را انکار می‌کنند! مداح این عزاداری، به زبان عربی شعری می‌خواند و برای اثبات انکار واقعه، از «شیخ مفید» هزینه می‌کند! مضمون مقطعی از شعر او که در این کلیپ منتشر شده این است که: "ای شیعه! کلام شیخ مفید را فراموش نکن و شهادت حضرت زهرا و سقط طفل او را نپذیر! و بدان که مجوس (کنایه از ایرانیان!) این داستان را درست کرده‌اند تا شریعت را منهدم نمایند…‌"! سوال این است که: آیا واقعاً جناب شیخ مفید منکر جریان فاطمیه است؟! اولاً: شیخ مفید در کتب خودش تصریحاً و تلویحاً جریان شهادت حضرت زهرا و فرزندش را بیان کرده است. ثانیاً: فراموش نکنیم که شیخ مفید در بغداد و در میان مخالفین مکتب اهل بیت (ع) می زیسته است و طبعاً در چنین شرایط خاصی توقع بیان همه حقایق از ایشان توقع گزافیست. ثالثاً: مشهور علمای شیعه و برخی علمای اهل سنت تصریح به جریان شهادت حضرت زهرا (س) و فرزندش را نموده اند. رابعاً: شیخ مفید در هیچ یک از آثارش جریان شهادت حضرت زهرا (س) و فرزندش را انکار نکرده است. ✅اما اینجا دو نمونه از نظرات شیخ مفید را ذکر می‌کنیم تا کلاممان مستند باشد: 🔶۱. شیخ مفید (متوفای ۴۱۳ ق.) در باب زیارت حضرت فاطمه زهرا (س) به شهادت او تصریح می‌کند و می‌نویسد: فَإِذَا أَرَدْتَ زِیَارَتَهَا فَقِفْ بِالرَّوْضَةِ وَ قُل السَّلَامُ عَلَیْکِ … یَا سَیِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ أَیَّتُهَا الْبَتُولُ الشَّهِیدَة … یعنی: هر گاه اراده نمودی زیارت کنی آن بانو را، در روضه توقف کن و بگو: سلام بر تو ای سرور بانوان عالم. ای بتول شهیده... (منبع: الشیخ المفید، کتاب المزار مناسک المزار، دار المفید للطباعة والنشر والتوزیع بیروت، الطبعة: الثانیة، ۱۴۱۴ ه ۱۹۹۳ م، ص ۱۷۹) 🔶۲. شیخ مفید در باب بیان تعداد فرزندان امیر مؤمنان علی (ع) می‌نویسد: و فی الشیعة من یذکر أن فاطمة أسقطت بعد النبی ولداً ذکراً کان سماه رسول الله و هو حمل محسناً»؛ یعنی: جمعی از شیعیان ذکر کرده‌اند که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) پس از رحلت پدر بزرگوارش فرزند پسری را سقط کرد که پیامبر خدا (ص) او را هنگام حاملگی محسن نامیده بود. (منبع: الشیخ المفید، الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج ۱، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، ۱۴۱۳ ق.، ص ۳۵۵) احکام پاسخگویی به شبهات مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
660 📌 ❓ سوال: سلام و احترام . مجتهد اعلم در حال حاضر چه کسی هست ؟ ✅ پاسخ: سلام علیکم ابتدا یادآور می‌شویم، از شرایط مرجع تقلید این است که از نظر علمی از سایر مجتهدان زمان خود، بالاتر باشد و با وجود مجتهد اعلم، تقلید از مجتهد غیر اعلم جایز نیست. البته طبق نظر برخی از فقها، این در صورتی است که فاصله بین مجتهد اعلم و غیر اعلم به قدری زیاد باشد که در مواردی که فتوای آنها با یکدیگر تعارض و اختلاف دارد، فتوای غیر اعلم ارزش تخصصی خود را از دست بدهد. اما اگر فاصله‌ بین مجتهد اعلم و غیر اعلم در این حد نباشد، تقلید از اعلم تعیّن ندارد و می‌توان از غیر اعلمی که با اعلم فاصله‌ای اندک دارد، تقلید کرد؛ پس ما در هر دوره با گروهی از علما که به منزله مساوی بوده و تقلید از همه آنها جایز است، مواجه هستیم.[1] در هر حال، در کتب فقهی، راه‌هایی برای شناسایی مجتهد اعلم بیان شده که از جمله آنها -که چه بسا کارایی بیشتری دارد- آن است که، اعلم بودنِ مجتهدی، شایع و مشهور شود، طوری که انسان از این شهرت اطمینان به اعلمیت او پیدا کند.[2] شایان ذکر است، در عصر حاضر، عده‌ای از علما و مدرسین حوزه علمیه قم(جامعه مدرسین)، تعدادی از مجتهدین عالی‌قدر که شایسته مرجعیت هستند را معرفی نموده‌اند، تا کسانی که نتوانسته‌­اند مرجع تقلید اعلم را شناسایی کنند، با عمل به فتاوای یکی از این مراجع، به وظیفه خود عمل کنند؛ و از آنجا که اعلمیّت یکی از این مراجع - به صورت مشخص - برای این اساتید محرز نگردیده است، این امر در حکم تساوی مراجع مذکور بوده و تقلید از هر کدام از آنها جایز و صحیح خواهد بود؛ این مراجع به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: آیت­ الله العظمی سید علی خامنه‌­ای آیت­ الله العظمی سید علی سیستانی آیت­ الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی آیت­ الله العظمی لطف االله صافی گلپایگانی آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی آیت الله العظمی حسین نوری همدانی آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی.[3] 📚 پانوشت: [1]. آیت الله هادوی تهرانی؛ ر.ک: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله هادوی. [2]. ر.ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 15، م 3، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق. [3]. ر.ک: پایگاه اطلاع رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ البته دوباره یادآوری می‌کنیم، مجتهدینی که تقلید از آنها جایز است، به این چند نفر منحصر نبوده و ما به جهت شهرت بیشتر این فقها، اسامی آنان را در اینجا ذکر نمودیم. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
661 📌 ❓ سوال: سلام وخسته نباشید ببخشید روزه قضای والدین رو بگیری ودر وسط،روز کاری پیش بیاد که گرفتن روز سخت باشه ایامیتونی روزه رو بخوری یا باید ادامه بدی ✅ پاسخ: سلام علیکم در صورتی که برای قضای روزه فرصت دارید می توانید پیش از اذان ظهر، روزه قضا را باطل کنید، ولی باطل کردن آن پس از اذان ظهر، جایز نیست و کفاره دارد و کفاره آن، غذا دادن به ده فقیر است و اگر نمی توانید باید سه روز روزه بگیرید. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha