eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
360 دنبال‌کننده
326 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 804 ❓سوال: سلام در سایت هایی این نکات در اخر گفته میشود. تکلیف شرعی ما چیست؟ . تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به.... می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد. یا کپی ممنوع یا فقط با ذکر منبع . ایا جزوه برداری از این سایت ها میتوانیم انجام دهیم؟ اگر چیزی را بخوانیم و از این سایت ها تصویر بارگیری کنیم چطور؟ یا مطلبی را یاد بگیریم و ب دیگران یاد بدهیم و... سایر حالت ها بهتر است چه کار کنیم ؟ و تکلیف شرعیمان چیست؟ . یا کتاب بعضی از کتب فقط عنوان کرده حقوق برای ناشر مجازه و... همه حالت ها رو لطفا توضیح میدهید؟ ✅پاسخ: سلام علیکم طبق نظر همه مراجع، رعایت حقوق صاحب و مالک حق معنوی و مادی، لازم است. در فرض سوالات شما، برخی از سایت ها با ذکر منبع، اجازه استفاده از مطالب را می دهند و با رعایت این شرط می توان از محتوای آن استفاده کرد و این ذکر منبع یک امر قانونی است. شما محتوایی از یک مقاله و یا سایتی را با ذکر منبع (یعنی همان سایت) استفاده می کنید. این درست است. در کتابهایی که نوشته است حق نشر محفوظ، منظور این است که این کتاب را شخص دیگری خودش بازنشر و چاپ مجدد نکند. اما اینکه شما یک مقاله می نویسید و از همان کتاب مطلبی را نقل میکنید با ذکر منبع اشکال ندارد. در ادامه قوانین کپی رایت و حق نشر را از نظر مراجع عظام مطالعه کنید: 💠احکام کپی رایت طبق فتوای آیت الله خامنه ای: https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=26404 💠احکام کپی رایت طبق فتوای آیت الله مکارم: https://www.makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=21&catid=46702 💠احکام کپی رایت طبق فتوای آیت الله سیستانی: https://www.sistani.org/persian/qa/02624/ ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📣 اطلاعیه جذب فعال جهادی 🧕 🌹ضمن تبریک حلول ماه شعبان المعظم، به اطلاع بانوان طلبه فعال در فضای مجازی می رساند که مرکز احیاء موعظه حسنه، در راستای تحقق که از توصیه‌ها و تاکیدات امام خامنه ای (حفظه الله) است، برای فعالیت در فضای مجازی در حوزه خانواده و ازدواج، همکار فعال جهادی می پذیرید. ♨️ برخی از مزایا: 🔸 فعالیت هدفمند و موثر با کمک این مرکز 🔸حمایت و ثبت سوابق فعالیت ها در دفتر تبلیغات حوزه علمیه 🔸 ارتقای سطح توانمندی های مجازی 🔸فعالیت در پلتفرم های مختلف ✍🏻 ثبت نام و اطلاعات بیشتر: http://mawezah.ir/jazbejahadi1401/ مرکز احیاء موعظه حسنه | کانال حوای آدم |
📌 805 ❓سوال: سلام عیدتون مبارک دکتر بخاطر میگرنم منعم کرده از روزه چندسال روزهای اول میگرفتم‌و سردرد شدید میومد سراغم و کلا نمیگرفتم و کفاره میدادم دوسالی هست که یک روز درمیون میگیرم بخاطر اینکه فشار نیاره و باعث سردردم نشه کفاره هم گفتند باید به اندازه تمام ۳۰ روز بدی حتی اگه ۱۵ روزش گرفته باشی قضا گرفتن سخته برام باتوجه به اینکه سردردام بیشتر شده اگه امکان داره درمورد روزه گرفتنم در ماه رمضان و گرفتن قضا بفرمایید که چطور باید بگیرم. ✅پاسخ: سلام علیکم اعیاد شعبانیه بر شما مبارک اینکه گفتین به شما گفتن اگه پانزده روز از ماه رمضان روزه بگیرید بازهم باید کفاره سی روز رو بدید، تعجبه! چنین چیزی نیست. اگر شخصی در ماه رمضان به سبب عذری روزه نگیرد و بعد از رمضان عذر او برطرف شود و با این حال قضای روزۀ خود را به‌جا نیاورد تا ماه رمضان آینده فرا برسد، باید علاوه بر قضای روزه برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد. کفارۀ تاخیر یک مد طعام است؛ یعنی ۷۵۰ گرم گندم، آرد، نان، برنج یا سایر مواد غذایی که باید به فقیر داده -شود و دادن پول آن کافی نیست مگر اینکه اطمینان داشته باشد که فقیر به وکالت از شخص طعام خریده و سپس آن را به عنوان کفاره قبول می کند، که در این حالت اشکال ندارد؛ بنابراین اگر در مورد مذکور اطمینان ندارد که صَرف در مورد کفاره می شود یا نه، کافی نیست. الان هم اگر توانش رو دارید، قضای روزه رو بگیرید اگر نگیرید فقط کفاره تاخیر داره. و برای ماه رمضان هم اگر طبق نظر متخصص متعهد، روزه برای شما ضرر داره، خب نباید بگیرید و اگر یک روز در میان تجویز کرد ، به همون صورت عمل کنید. نسبت به روزه هایی هم که در این ماه رمضان نمیتونید بگیرید هم حکم همونیه که اول گفتم. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 806 ❓سوال: سلام وقت بخیر در مورد نماز آیات اینکه چون نظر حضرت اقا این هست که بسم الله الرحمن الرحیم ایه محسوب نمیشه برای تقسیم کردن سوره توحید برای ۵ رکوع ایا میشه ایه ی اخر رو سه قسمت کرد ؟ مثلا لم یلد ، رکوع و لم یولد ، رکوع و لم یکن له کفوا احد ✅پاسخ: سلام علیکم با توجه به آنکه نظر رهبر معظم انقلاب این است که «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» را نمی‌توان به عنوان یک آیه به حساب آورد، بنابراین مقلدین ایشان اگر می‌خواهند نماز آیات را به این شیوه به جا بیاورند و سوره‌ی توحید را به پنج قسمت تقسیم کنند به این صورت باید عمل نمایند که ابتدا بعد از قرائت سوره‌ی حمد، «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» و «قل هوالله احد» را خوانده و به رکوع می‌روند، دوباره از رکوع بلند شده «الله ‌الصمد» را خوانده و به رکوع می‌روند، باز بلند شده و «لم یلد» را خوانده به رکوع می‌روند، باز از رکوع برخاسته و «و لم یولد» را خوانده به رکوع می‌روند و در نهایت «ولم یکن له کفواً احد» را خوانده و برای بار پنجم به رکوع رفته و بعد از آن به سجده می‌روند؛ رکعت دوم را نیز باید به همین صورت انجام دهند و سپس نماز را به پایان برسانند. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 807 ❓سوال: سلام علیکم سئوال شده چرا در اسلام زن‌نمیتونه با چند مرد ازدواج بکنه و گناه داره ولی این حکم برای مردان مطرح نیست؟ مقصود اینه که اسلام توی همین قرآن انقدر که برای زن محدودیت گذاشته برای مرد محدودیت نذاشته.. ممنون میشم با ذکر چند تا مثال توضیح بدید🙏 ✅پاسخ: سلام علیکم تعدد زوجات(چند همسری) قبل از اسلام، امر عادی بود و محدوده و ضابطۀ مشخصی نداشت، اما اسلام آن‌را در چارچوب ضرورت‏های زندگی انسان محدود ساخت و برای آن چارچوب و شرایط سنگینی قرار داده است. قوانین اسلام براساس نیازهای واقعی بشر و مصلحت تمام جامعه وضع شده است. در جامعۀ بشری واقعیت‌های زیر انکارناپذیر است: 1.مردان در حوادث گوناگون زندگی، بیش از زنان در خطر مرگ قرار دارند و در جنگ‏‌ها و حوادث دیگر، قربانیان اصلی را آنها تشکیل می‌دهند. 2. بقای غریزۀ جنسی مردان از زنان طولانی‌‏تر است. 3. زنان به هنگام عادت ماهانه و قسمتی از دوران حاملگی، عملاً ممنوعیت آمیزش دارند، در حالی‌که در مردان این ممنوعیت وجود ندارد. 4. زنانی هستند که به علل گوناگونی همسران خود را از دست می‌‏دهند و اگر تعدد زوجات نباشد، آنها باید برای همیشه بدون همسر باقی بمانند. این عوامل موجب بر هم خوردن تعادل میان مردان و زنان می‌‏شود و برای حفظ سلامت جامعه و افراد آن، ناچاریم یکی از سه راه ذیل را انتخاب کنیم: الف) مردان تنها به یک همسر در همۀ موارد قناعت کنند و زنان بیوه تا پایان عمر بدون همسر باقی بمانند و تمام نیازهای فطری و خواسته‌‏های درونی و احساسی خود را سرکوب کنند. ب) مردان فقط دارای یک همسر قانونی باشند، ولی روابط آزاد و نامشروع جنسی را با زنانی که بدون شوهر مانده‌‏اند، به شکل معشوقه برقرار سازند. ج) کسانی که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنند و از نظر جسمی و مالی و اخلاقی مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌‏شود، نیز قدرت بر اجرای کامل عدالت میان همسران و فرزندان دارند، به آنها اجازه داده شود که بیش از یک همسر انتخاب کنند. از میان این سه راه، اسلام راه سوم را اختیار کرده است. 🔺اگر چند شوهری را برای زنان جایز نمی‌داند برای آن است که اولاّ: چند همسری خلاف طبیعت و روحیات است. ثانیا: بدین وسیله بهداشت و سلامت نسل به خطر می‌‏افتد. ثالثا: شناخت انساب از بین خواهد رفت و... . پاسخ تفصیلی در پست بعدی. https://eitaa.com/pasokhha/1613 ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
پاسخ تفصیلی برای سوال 807 علت جواز چند همسری در مردان بر خلاف زنان قوانین اسلام براساس نیازهای واقعی بشر است، وقتی مصلحت تمام جامعه درنظر گرفته شود و احساسات را به کنار بگذاریم، فلسفه‌ی تعدد زوجات روشن می‌‏شود. علاوه بر اینکه مردان همواره بیشتر در خطر مرگ هستند هم‌چنین زنان به هنگام عادت ماهانه و قسمتی از دوران حاملگی، عملاً ممنوعیت آمیزش دارند، در حالی‌که در مردان این ممنوعیت وجود ندارد. از همه‌ی اینها گذشته زنانی هستند که به علل گوناگونی‌ همسران خود را از دست می‌‏دهند و اگر تعدد زوجات نباشد، آنها باید برای همیشه بدون همسر باقی بمانند. با درنظر گرفتن این واقعیت‌‏ها در این‌گونه موارد (که تعادل میان مرد و زن به هم می‌‏خورد) ناچاریم یکی از راه‌های زیر را انتخاب کنیم: الف) مردان تنها به یک همسر در همۀ موارد قناعت کنند و زنان بیوه تا پایان عمر بدون همسر باقی بمانند و تمام نیازهای فطری و خواسته‌‏های درونی و احساسی خود را سرکوب کنند. ب) مردان فقط یک همسر قانونی داشته باشند، ولی روابط آزاد و نامشروع جنسی را با زنانی که بدون شوهر مانده‌‏اند، به شکل معشوقه برقرار سازند. ج) کسانی که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنند و از نظر جسمی و مالی و اخلاقی مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌‏شود، نیز قدرت بر اجرای کامل عدالت میان همسران و فرزندان دارند، به آنها اجازه داده شود که بیش از یک همسر انتخاب کنند. حال اگر بخواهیم راه اوّل را انتخاب کنیم، باید گذشته از مشکلات اجتماعی که به وجود می‌‏آید، با فطرت و غرایز و نیازهای روحی و جسمی بشر به مبارزه برخیزیم. هم‌چنین عواطف و احساسات این‌گونه زنان را نادیده بگیریم، اما این مبارزه‌‏ای است که پیروزی در آن نیست. به فرض که این طرح عملی شود، جنبه‌‏های غیر انسانی آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست. تعدد همسر را در موارد ضرورت نباید تنها از نگاه همسر اوّل بررسی کرد، بلکه از دریچۀ چشم همسر دوم و مصالح و مقتضیات اجتماعی نیز باید مورد مطالعه قرار گیرد. آنها که مشکلات همسر اوّل را در صورت تعدد زوجات عنوان می‌‏کنند، کسانی هستند که یک مسئله سه زاویه‌‏ای را تنها از یک زاویه نگاه می‌کنند؛ زیرا تعدد همسر هم از زاویه دید مرد و هم از زاویه دید همسر اوّل، نیز از زاویه دید همسر دوم باید مطالعه شود، آن‌گاه با توجه به مصلحت مجموع در این باره قضاوت کنیم. اگر راه دوم را انتخاب کنیم، باید فحشا را به رسمیت بشناسیم. تازه زنانی که به عنوان معشوقه مورد بهره‌برداری جنسی قرار می‌‏گیرند، نه تأمین دارند و نه آینده‏‌ای؛ چنان‌که شخصیت آنها پایمال شده است. اینها اموری نیست که انسان آگاه آن‌را تجویز کند. بنابراین، تنها راه سوم می‌‏ماند که هم به خواسته‏‌های فطری و نیازهای غریزی زنان پاسخ مثبت داده شود و هم از عواقب شوم فحشا و نابسامانی زندگی این دسته از زنان جلوگیری شود و جامعه از گرداب گناه بیرون آید.[2] راز کاستی عاطفه و احساسات در جوامع غربی و پناه بردن آنان به حیوانات با ابراز محبت به آنان همین است، نه حس قوی عاطفۀ بشری آنها. آنان که بشریت را چنان از دم تیغ گذرانده و با وحشیانه‌ترین راه‏‌ها انسان‌های مظلوم را می‌‏کشند تا ثروت و سرمایه‌‏های آنان را به یغما ببرند، چه بویی از عاطفه برده‌‏اند؟! اما این‌که چرا چند شوهری برای زنان مجاز نیست؟ در پاسخ می‌گوییم: این خلاف طبیعت و روحیات زن است؛ زیرا از نظر روان‌شناسی تفاوتی اساسی بین ساختار روانی و گرایش‌‏ها و عواطف زن و مرد وجود دارد. روان‌‏شناسان معتقدند که زنان به طور طبیعی "تک شوهرگرا" هستند و فطرتا از تنوع همسر گریزانند و خواستار پناه یافتن زیر چتر حمایت عاطفی و عملی یک مردند و تنوع‌گرایی در زنان نوعی بیماری است. ولی مردان ذاتا تنوع‌گرا و "چند زن‏‌گرا" هستند و چنان‌که می‌‏دانید احکام اسلام همه متناسب با نیازهای واقعی و ویژگی‌‏ها و خصلت‌‏های ذاتی انسان‌‏ها وضع گردیده است.[3] بدین وسیله بهداشت و سلامت نسل به خطر می‌‏افتد. شناخت انساب و تمیز آنها از بین خواهد رفت و یکی از پیامدهای آن ازبین رفتن عواطف خانوادگی و عدم تمایل به تکثیر نسل و زاد و ولد، خواهد بود؛ چون به حسب طبع، هر کس فرزند خودش را دوست داشته و برای او سرمایه‌گذاری می‌‏کند، اما در قبال کسی که انتسابش به وی مشکوک است، بلکه اصلا معلوم نیست از کیست؟ بی‌گانه بوده و تعهدی نسبت به او ندارد و از درون نیز چنین انگیزش و تمایلی وجود ندارد.[4] اینها برخی از مصالح و حکمت‌هایی است که اسلام بر اساس آن تعدد زوجات(چند همسری) را برای مردان مجاز شمرده، ولی چند شوهری زنان را جایز ندانسته است. مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 808 ❓سوال: باسلام خدمت استاد بزرگوار سوالم اینه خانومی زیاد پوست پاشنه رو میکنه پرسیدن حکم اون پوستهای که ایشون میکنن چیه آیا نجس هست باید غسل بده دور بریزه یا اینکه نه پاک وهیچ حکمی نداره مرجع تقلید آیت نوری همدانی ✅پاسخ: سلام علیکم پوست هایی که از کف پا با سنگ پا و یا خود به خود کنده می شود، پاک است. اما پوست هایی که هنوز خودش آماده کنده شدن نیست و کندن آن با سوز و درد همراه است، احتیاطا نجس است و باید دور ریخته شود و بدن شسته شود. این کار، نیاز به غسل ندارد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 809 ❓سوال: باسلام خدمت شمابزرگوار من تازگی باعلم اسامی شیخ بهایی اشناشدم چقدر این علم صحت داره ؟دراین حد که اسم و تغییر بدیم ✅پاسخ: سلام علیکم چیزی که در سطح اینترنت و برخی از سایت ها به اسم علم اسامی شکل گرفته و دارند مطالبی رو میگن، اینها به هیچ وجه معتبر نیست. بنده خودم چندتاشون رو رصد کردم حرفهای نادرست، بدون منطق، بی سند و بی توجیهی رو به خورد مردم میدهند و مردم رو نسبت به زندگی هاشون ناامید می کنند، بین زوجین تفرقه ایجاد می کنند و ذهن و قلب مردم را از مسیر درست وعقلانی به خرافه گرایی می کشانند که تهش چیزی جز نابودی نیست. اما این نکته رو هم باید در نظر گرفت که گاهی ترکیب اسم شخص و مادر و خطابی که به اون شخص با اسمش میشه، تاثیراتی در طبیعت ذاتی افراد دارد که البته این تاثیرات نهایتا ده درصد از کل طبیعت ذاتی است و انسان با اراده حتی اگر این نکات رو هم ندونه با اراده و تلاش می تونه زندگی رو در مسیر درست و عقلانی هدایت کنه. اگر به جز عقل و شرع راه بهتری برای درک حقیقت و یافتن مسیر درست بود قطعا خداوند به انسان معرفی می کرد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🏝امام سجاد(علیه السلام): ✨"مَنْ ثَبَّتَ عَلی وِلایَتِنا فی غَیْبَةِ قائِمِنا أَعطاهُ اللهُ اَجْرَ اَلفَ شَهیدٍ مِثْلِ شُهداءِ بَدْرٍ وَ اُحُدٍ" ✨کسی که در زمان غیبت قائم ما بر ولایت ما ثابت و استوار بماند، خداوند به او پاداش هزار شهید مثل شهیدان بدر و احد عطا می­ فرماید. 📚 بحارالانوار ،ج52،ص125 ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 810 اشاره با در نماز ❓سوال: باسلام خدمت استاد بزرگوار آقای مهدوی خانمی مغازه دار هست می‌گوید گاهی اوقات که درحین نماز خواندن هستم کسی درمیزمد یا اینکه چیزی میخواد دروسط نماز با گفتن الله اکبر به طرف می‌فهماند صبرکند یا برود آیا نماز باطل است یا اشکال ندارد مرجع آیت الله نوری همدانی ✅پاسخ: سلام علیکم مسأله ۱۱۳۴ اگر کلمه ای را به قصد ذکر بگوید مثلًا به قصد ذکر بگوید: «اللّه أکبر» و در موقع گفتن آن، صدا را بلند کند که چیزی را به دیگری بفهماند اشکال ندارد (۱) ولی چنانچه به قصد این که چیزی به کسی بفهماند بگوید (۲)، اگر چه قصد ذکر هم داشته باشد، نماز باطل می شود. نظر مراجعی که با حکم فوق کمی تفاوت دارد: (۱) (خوئی، تبریزی:) بلکه اگر به قصد ((زنجانی:) بلکه اگر به جهت) این که چیزی به کسی بفهماند کلمه ای را به قصد ذکر بگوید اشکال ندارد. (سیستانی:) و هم چنین اگر کلمه ای را به قصد ذکر بگوید هر چند بداند که این کار سبب می شود که کسی متوجه مطلبی شود اشکال ندارد ولی اگر اصلًا قصد ذکر نکند یا قصد هر دو امر را بکند به نحوی که لفظ را در هر دو معنی به کار برده باشد، نمازش باطل می شود و امّا اگر قصد ذکر کند و انگیزه اش در گفتن ذکر، متوجه کردن غیر باشد، نمازش صحیح است. (صافی:) بلکه چنانچه برای این که چیزی را به کسی بفهماند، به قصد ذکر آن را بگوید، نماز باطل نمی شود. (۲) (بهجت:) کلمه ای را مناسب مقصودش بگوید.. (مکارم:) مسأله ذکر خدا، قرائت قرآن و دعا، در هر جای نماز جایز است. اگر جمله ای را مانند «اللّه أکبر» به قصد ذکر خدا بگوید، امّا در موقع گفتن، صدا را بلند کند که چیزی را به دیگری بفهماند اشکال ندارد، ولی دعا و ذکر به زبانهای غیر عربی اشکال دارد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 811 استفاده از کتابی که میخواهیم هدیه بدیم ❓سوال: سلام وقت بخیر اگه برای کسی کتاب کادو بخریم قبل اینکه بدیم بهش خودمون بخونیم مشکل داره؟ ✅پاسخ: سلام علیکم وقت شما هم بخیر شما با هزینه خودتون دارید می خرید پس استفاده و بهره بودن از آن اشکالی نداره، حتی اگر به نیت هدیه بوده باشه. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha