eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
358 دنبال‌کننده
362 عکس
89 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
منبع: کد پیگری «a3473541181d02df» را در سايت رسمي مقام معظم رهبري درقسمت پيگيري پاسخ ها وارد كنيد و متن استفتاء را ببينيد .
پیشنهاد برای پروفایل 😷 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
360 📌 ❓سوال: سلام و وقت بخیر ببخشید حکم پول دادن بہ فالگیر و گرفتن فال تاروت کہ الان خیلی مطرح ھست توی جامعہ و یہ سری پیشگویی ھایی از آیندہ رو مطرح می کنن از نظر مراجع چی ھست ؟ آیت اللہ سیستانی ✅پاسخ: سلام علیکم وقت بخیر باتوجه به اینکه پول گرفتن برای چنین اموری جایز نیست پول دادن هم جایز نیست. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
361 📌 ❓سوال: سلام؛ فرق اجیر با وکیل با توجه به نظریات و توضیحات شهید اول و شهید ثانی در کتاب لمعه چیست؟ ✅پاسخ: سلام علیکم شهید اول[1] و ثانی[2] در کتاب لمعه و شرح آن، «اجاره» را این‌گونه تعریف کردند: اجاره عقدی است برای تملک و به ملکیت در آوردن منفعت معین، در مقابل عوض مشخص.[3] برخی نیز متن عبارت آنها را چنین ترجمه کردند: اجاره یعنی واگذاری منفعت مِلک یا منفعت فعالیت‌های بدنی خود به دیگری در برابر اجرت و مُزد معیّن.[4]شهید اول در تعریف «وکالت» گفت: وکالت نیابت نمودن، یا طلب نیابت نمودن در تصرف است، اما شهید ثانی قید بالذات را اضافه کرد.[5]در تعبیرات این دو شهید، هر چند به تفاوت ماهیت این دو(اجاره و وکالت)[6] اشاره‌ای نشده، اما می‌توان از تعبیر شهید ثانی در اضافه نمودن قید بالذات به تعریف شهید اول، چنین استنباط نمود که تفاوت اجاره و وکالت این است که وکالت ماهیتاً و ذاتاً نیابت است؛ یعنی وکیل در اموری که موکل به او واگذار کرده نایب موکل است؛ ولی اجاره ماهیتاً و ذاتاً واگذاری منفعت فعالیت بدنی یا منفعت ملک به دیگری است؛ هر چند اجاره ممکن است مستلزم نیابت باشد؛ یعنی عمل اجیر به نوعی نیابت از مؤجر باشد؛و به همین جهت شهید ثانی در توضیح قید بالذات می‌گوید با این قید، مضاربه، مساقات و مزارعه خارج می‌شود و وکالت از مضاربه، مساقات و مزارعه تمایز می‌یابد،[7] ولی همان‌گونه که توضیح دادیم به نظر می‌رسد با این قید می‌توان گفت تفاوت اجاره و وکالت نیز روشن می‌شود. [1]. «زندگی نامه شهید اول»، 15631. [2]. «زندگی نامه شهید ثانی»، 15632. [3]. «الإجارة و هی العقد على تملک المنفعة المعلومة بعوض معلوم». عاملى،(شهید ثانى)، زین الدین بن على، الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، شارح، کلانتر، سید محمد، ج4، ص 327، قم، کتابفروشى داورى، چاپ اول، 1410ق. برای اطلاع بیشتر، ر. ک: «اجیر شدن و محدودیت روزی»، 57936؛ «تفاوت جعاله با اجاره»، 21090؛ «مشروعیت اجاره»، 21171. [4]. ر.ک: عاملى(شهید اول)، محمد بن مکى، اللمعة الدمشقیة فی فقه الإمامیة، محقق، مصحح، مروارید، محمد تقى، مروارید‌، على اصغر، ص 155، بیروت، دارالتراث، الدار الإسلامیة، چاپ اول، 1410ق؛ طباطبایى یزدی، سید محمد کاظم، العروة الوثقى(المحشّٰى)، محقق، مصحح، محسنى سبزوارى، احمد، ج 5، ص 7، قم، ‌دفتر انتشارات اسلامى، چاپ اول، 1419ق. [5]. “الوکالة” بفتح الواو و کسرها و هی استنابة فی التصرف بالذات. الروضه البهیه، ج 4، ص 367. برای اطلاع بیشتر، ر. ک: «تعریف وکالت از نگاه شیعه و اهل سنت»، 55736؛ «عقد وکالت از نگاه فقه»، 21170. [6]. البته به تفاوت این دو از نظر آثار مثلا لازم بودن اجاره و جایز بودن وکالت تصریح شده است. [7]. شهید ثانی پس از اضافه نمودن قید بالذات می‌گوید: «لئلا یرد الاستنابة فی نحو القراض، و المزارعة، و المساقاة». الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، ج 4، ص 367. اسلام کوئیست مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چرا ؟ اگر قانونیه پس 🔺 دوست دارید یک نفر از خانواده شما تحت حمله ی این آدم کش ها قرار بگیره؟ که هیچ ارزشی برای امنیت و اسایش و جان شما قائل نیستند؟ 🔺جان کشته شدگان، مال مردم این وسط چی میشه پس؟ 💞 به ڪآناڷ همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
362 📌 ❓سوال: سلام وقت بخیر ببخشید برای سلامتی جنین و اینکه بعد از به دنیا آمدن پرهیزکار باشن چه دعا و یا ذکری توصیه شده؟ با تشکر ✅پاسخ: سلام وقت شما هم بخیر این آیات (آیه 35 الی 37 آل عمران) رو بر کاغذ پاک بنویسید با جوهر پاک (گلاب و زعفران) و همراه زن حامله باشد تا حمل از بلیات محفوظ باشد به اذن الهی. إِذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَکَ ما في‏ بَطْني‏ مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّکَ أَنْتَ السَّميعُ الْعَليمُ35فَلَمَّا وَضَعَتْها قالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُها أُنْثي‏ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما وَضَعَتْ وَ لَيْسَ الذَّکَرُ کَالْأُنْثي‏ وَ إِنِّي سَمَّيْتُها مَرْيَمَ وَ إِنِّي أُعيذُها بِکَ وَ ذُرِّيَّتَها مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ36فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً وَ کَفَّلَها زَکَرِيَّا کُلَّما دَخَلَ عَلَيْها زَکَرِيَّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً قالَ يا مَرْيَمُ أَنَّي لَکِ هذا قالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ37 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
363 📌 ❓سوال: سلام آیا دعا گرفتن واسه طرف که اخلاق اش خوب بشه گناه مرتکب شدیم چون خیلی بد اخلاق هست ✅پاسخ: سلام علیکم تمسک به دعا در این امور و امور زندگی خوب و مطلوب است. اما در کنار دعا باید اقدام عملی هم کرد. و خودش شخص نیز باید بخواهد که به این سمت حرکت کند. اقدام عملی از قبیل آگاهی دادن به عواقب بداخلاقی، آگاهی دادن به آثار خوش اخلاقی، و یادگیری مدیریت خشم و ناراحتی، تمرین بر کنترل نفس و اخلاق بد اگر منظور شما دعای واقعی نیست بلکه طلسم و سحر و این دست موارد است، مطلقا حرام است. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
کدام قسمت بازاریابی شبکه ای حرام است؟.mp3
14.72M
364 📌 ❓سوال: کدام قسمت از فعالیت های بازاریابی شبکه ای قانونی و شرعی است و کدام قسمت غیر قانونی و حرام است؟ ✅پاسخ: توسط حجت الاسلام مهدی مهدوی بصورت مشروح بر اساس نامه شورای نگهبان و فتوای مقام معظم رهبری در صوت فوق. کامل گوش کنید. 🔸 در صورت دانلود نشدن به این لینک مراجعه کنید https://eitaa.com/pasokhha/1018 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
364 📌 #بازاریابی_شبکه_ای ❓سوال: کدام قسمت از فعالیت های بازاریابی شبکه ای قانونی و شرعی است و کدام ق
14496394590814deqikvpakqvlncjactui4hbo3.pdf
136.2K
✅ فایل pdf آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضاي مجازي در صورت دانلود نشدن به این لینک مراجعه کنید https://eitaa.com/pasokhha/1018 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
364 📌 ❓سوال: سلام 1. اگر کسی در نمازهاش شک داشته باشه که ذکر رکوع رو مثل ذکر سجده بگه در اینصورت تکلیف نمازهایی که خوانده چه میشود؟ 2. آیا در نماز دهه اول ذی الحجه گفتن تشهد واجبه؟ 3. اگر کسی نمیدونه و فقط در نماز سلام رو بگه و تشهد رو نخونه تکلیف نماز هایی که تا بحال خونده چی میشه؟ 4. من با یه مشکلی مواجه شدم تازه فهمیدم که در نمازام فقط سلام رو میخوندم و تشهد رو نمیگم الان باید چیکار کنم؟ مرجع رهبری ✅پاسخ : سلام علیکم 1. در نمازهایی که خوانده شده و گذشته است، همه محکوم به صحت هستند. اما نسبت به نمازهای پیش رو دقت کند که ذکر رکوع را بخواند. حداقل سه مرتبه سبحان الله. یا یک مرتبه سبحان ربی العظیم و بحمده اگر کسی اشتباها (سهوا) در رکوع ذکر سجده را می گفته و یا بالعکس ، نمازهایی که خوانده است صحیح است. 2. تشهد جزء نماز است. حالا چه نماز مستحب باشد چه واجب. در هر نمازی خواندن تشهد واجب است. 3 و 4: ذکر تشهد در نماز واجب است. اما واجب غیر رکنی است. و اگر کسی اشتباها (سهوا) آن را نخواند، نمازش باطل نمی شود. پس نمازهایی که بدون تشهد خوانده اید صحیح هستند. اما باید قضای تشهد را انجام دهید و دو سجده سهو نیز بعد از آن به جا آورید. یعنی به تعداد همه تشهدهایی که میداند نخوانده است، باید تشهد بخواند و بعد از هر تشهد دو سجده ی سهو انجام دهد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
365 📌 🚩حکم دو بار خوردن پیشانی به مهر! ❓سوال: اگر هنگام سجده، پیشانی‌مان دو بار به مهر بخورد، آیا دو سجده شمرده می‌شود؟ ✅پاسخ : اگر پیشانی بی‌اختیار از جای سجده بلند شود، اگر ممکن است نباید بگذارد دوباره به جای سجده برگردد، و این یک سجده حساب می‌شود، چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه. حال اگر نتواند سر را نگهدارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد، روی هم یک سجده حساب شده و اگر ذکر نگفته باشد، باید بگوید و چون بى‌اختیار بوده سبب بطلان نماز نمى‌شود. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] 🔸حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر سر بى‌اختیار برگشته و به مهر رسیده یک سجده حساب مى‌شود و چون بى‌اختیار بوده سبب بطلان نماز نمى‌شود. 🔸حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): هرگاه پیشانی بی اختیار از جای سجده بلند شود و برگردد، یک سجده حساب می‌شود، چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه، ولی اگر اختیاراً آن را بردارد اگر قبل از ذکر و از روی عمد باشد نمازش باطل است و الا اشکال ندارد. 🔸حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر پیشانی بی‌اختیار از جای سجده بلند شود، چنانچه ممکن باشد باید نگذارد دوباره به جای سجده برسد، و این یک سجده حساب می‏شود ـ چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه ـ و اگر نتواند سر را نگهدارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد، همان یک سجده حساب می‏شود، ولی اگر ذکر نگفته باشد احتیاط مستحب آن است که آن را بگوید، ولی باید به قصد قربت مطلقه باشد و قصد جزئیت نکند. 🔸حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اگر پیشانی بی اختیار از جای سجده بلند شود، چنانچه ممکن باشد باید نگذارد دوباره به جای سجده برسد، و این یک سجده حساب می‌شود، چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه و اگر نتواند سر را نگهدارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد، روی هم یک سجده حساب می‌شود و اگر ذکر نگفته باشد، باید بگوید. 📚 منابع: [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
🕯راوی کرببلایم ، جگرم میسوزد 🍂سوز زهرست که پا تا به سرم میسوزد 🕯زهر تسکین شده بر آتش جان و جگرم 🍂از جفا سوخته مادر همه ى بال و پرم (ع)🥀 🏴 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ◼️ @havayeadam ◼️
366 📌 ❓سوال: سلام 1-سجده شکر به چه صورت است؟ 2-نگاه مرد به بدن مرد بدون لباس چه حکمی دارد؟ ✅پاسخ : سلام علیکم 1. برای سجده شکر، صرف قرار دادن پیشانی روی زمین همراه با نیّت، کافی است و احتیاط مستحب آن است که بقیۀ مواضع سجده هم بر زمین قرار بگیرد و مستحب است ساعدها و سینه را بر زمین بچسباند و گفتن ذکر در سجدۀ شکر شرط نیست، گرچه مستحب است سه مرتبه یا بیشتر بگوید: شکراً لِله. 2. نگاه مرد به بدن مرد و زن به بدن زن، تا چه حدودى جايز است؟ همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، مى توانند به تمام بدن يكديگر [به جز عورت] نگاه كنند.[۱] ۱]. توضيح المسائل مراجع، م۲۴۳۶ و ۲۴۳۸؛ العروة الوثقى، ج۲، النكاح م۲۸؛ نورى، توضيح المسائل، م ۲۴۳۲ و ۲۴۳۴؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۲۴۴۵ و ۲۴۴۷ و خامنه اى، استفتاء، س ۴۸۷.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان). مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
367 📌 ❓سوال: سلام علیکم وقت شما بخیر یک انسان (گنه کار)باید چه کند تا خداوند متعال توفیق پشیمانی از گناهان را به او عنایت فرماید. ✅پاسخ : سلام علیکم توفیق توبه از طرف خداست و کسی که توفیق توبه پیدا میکند، ابتدا خداوند به او نظر رحمت کرده است که توانسته به خداوند توجه پیدا کند و توبه کند. و این نظر رحمت الهی را ما باید به سمت خودمان بکشانیم و جلب رحمت و مغفرت کنیم با روش های زیر: 1. از خود خداوند بخواهیم که به ما نظر رحمت کند به ما توفیق توبه عنایت فرماید: سوره بقره آیه 128: پروردگارا، و ما را در همه امور تسلیم خود گردان و از نسل ما نیز گروهى مقرر دار که در همه حال تسلیم تو باشند، و حقیقت عبادات ما را به ما بنماى، و بر ما ببخشاى که تو خود توبه پذیر و مهربانى. 2. توبه کنند در درگاه الهی و اظهار پشیمانی کنند 3. عمل صالح انجام بدهند. یعنی واجبات رو کامل انجام بدهند و حرام ها رو ترک کنند 4. اگر حقی رو باید ادا کنند چه با زبان و چه عمل ، انجام دهند همه اینها در آیه 160 سوره بقره آمده است: 160) مگر کسانى که توبه کنند و مردمى صالح شوند و حقایقى را که پنهان داشته اند بیان کنند، آنانند که من با رحمت خود به سویشان بازمى گردم و توبه شان را مى پذیرم، زیرا من بسیار توبه پذیر و مهربانم. کسی که طالب رحمت الهی است اول باید با قلب و اعتقادش برادری خودش رو اثبات کند در برابر خدای مهربان و با تلاش در راه کنار گذاشتن گناهان و سعی در عمل صالح ، جلب رحمت و نظر رحمت الهی نماید. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
368📌 ❓سوال: سلام خسته نباشید برای درسی حتما باید پی دی اف کتابشو بخریم اگه من کتابو بخرم و از صفحه هایی که جزو امتحانه عکس بگیرم برای دوستم ارسال کنم اشکال شرعی داره؟ ✅پاسخ : سلام علیکم ظاهرا اشکالی ندارد به شرطی که کل کتاب را نخواهید تصویر برداری کنید. استفتاء از امام خامنه ای حفظه الله: حکم استفاده از کتاب­های PDF ایرانی و خارجی که در اینترنت موجود است چیست؟ آیا استفاده از آنها بدون پرداخت بها اشکال دارد؟ بدلیل گران بودن کتاب و زیادی حجم کتاب، از PDF استفاده می­کنیم. خلاف مرتکب شدن به بهانه اینکه هزینه زیاد است، پولش را نداریم، وقتش را نداریم، حجم کتاب بالاست، جایی پیدا نمیشود، اینها مجوز برای ارتکاب خلاف نمی­شود. اما در مورد حق تالیف، نظر حضرت آقا این است که حقوق معنوی دیگران از جمله حق التالیف که شخصیت حقیقی مثل فرد یا افراد خاصی، یا شخصیت حقوقی مثل سازمانی یا موسسه‌ای کتاب یا نرم افزاری را تهیه کرده اند و افرادی می­خواهند استفاده کنند، حقوق آنها باید رعایت شود. بنابراین اگر کسی به عنوان حق التالیف دیگران را از استفاده بدون خریداری منع کرده باشد - که گاهی اوقات روی کتاب نوشته می­شود حق چاپ برای مولف محفوظ است یا برای ناشر محفوظ است - و بدون اجازه یا بدون کسب رضایت یا بدون پرداخت حقی استفاده کند، بنابر احتیاط واجب استفاده از آن جایز نیست، گاهی استفاده‌ی متعارف جزئی که منعی در کار نیست، مثلا یک مطلبی را از کتاب در پایان‌نامه خودش نقل می کند و ماخذش را هم ذکر می­کند، اینها اشکالی ندارد؛ یا مثلا چند صفحه زیراکس میگیرد که متعارف هست و مشکلی ندارد. اما در موارد بیشتر باید از صاحب اثر اجازه بگیرد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
369📌 ❓سوال: سلام وقت بخیر درمورد استفاده از خواص برخی سوره ها ذکر شده که اون سوره در کاغذ نوشته بشه... حالا چون برخی از سوره های قرآن خیلی طولانی هستن میشه به جای دستی نوشتن از اونها کپی گرفت؟ ممنون از پاسخگوییتون مرجع آیت‌الله شبیری زنجانی ✅پاسخ : سلام علیکم بله می شود. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
370📌 ❓سوال: در روایات آمده است که اسپند شیاطین را دور کرده و حافظ خانه و اهل آن از شر شیطان و چشم زخم می باشد سلام ایا این مطلب صحت دارد؟؟☝️☝️ ✅پاسخ: سلام علیکم آنچه در روایات در خصوص دور کردن شیطان توسط اسپند آمده است، منظور شیطان رجیم و شیاطین جنی نیستند. بلکه منظور از شیطان میکرب هاست . در برخی از روایات منظور از شیطان به قرینه های موجود منظور میکرب است . اسفند و چشم زخم اسفند یا اسپند گیاهی است خودرو، که بیشتر در نواحی کویری می روید. جزو گیاهان دارویی به حساب می­آید و از قدیم در مناطق مختلف جهان کاربرد طبٌی داشته است.[12] در روایات «اسفند» که به عربی «حَرمَل» نامیده می­شود، برای درمان بیماری­های روحی و جسمی سفارش شده است؛ ولی به طور خاص برای درمان و جلوگیری از چشم زخم سفارش نشده است. در روایاتی که درباره گیاه اسفند نقل شده است، به جنبه دارویی بودن این گیاه پرداخته شده است. برای درمان برخی بیماری­های روحی؛ مثل ترس، استفاده از این گیاه سودمند دانسته شده است.[13] هم چنین در روایات برای درمان بیماری­های جسمی؛ مانند جذام[14] و تقطیر بول[15] مفید معرفی شده است. در حدیثی امام علی (ع) می­فرماید: « در ریشه اسفند نشره[16] و در تنه آن شفای هفتاد و دو مرض است.»[17]، اما روایت از لحاظ سند معتبر نیست. نتیجه این که روایتی که در آن اسفند به طور مستقیم برای جلوگیری یا درمان چشم زخم مؤثر قلمداد شده باشد، وجود ندارد. [12]. نک: کتابخانه دیجیتالی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی. [13]. بحارالانوار، ج 59، ص 234. [14]. بحارالانوار، ج 59، ص 234. [15]. بحارالانوار، ج 59، ص 188؛ نوری، حسین، مستدرک الوسائل، ج 16، ص 446، چاپ مؤسسة آل البیت، قم، 1408 ه. ق. [16] یعنی دور کردن حسد. [17]. کوفی، محمد بن محمد، الجعفریات، ص 244، مکتبة نینوی الحدیثة، تهران، بی تا؛ تمیمی مغربی، نعمان بن محمد، دعائم الاسلام، ج 2، ص 150، چاپ دارالمعارف، مصر، 1385 ه. ق؛ مستدرک الوسائل، ج 16، ص 460. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
371📌 ❓سوال: سلام خسته نباشین. چنتا سوال داشتم، 1_از ویژگی های رفتار پیامبر با همسران خود چیست؟ 2_اولین توصیه امام علی بعد از حمد و ثنای الهی چه بود؟ 3_امام علی در خطبه بدون الف در مورد چه موضوعاتی سخن می گویند؟ ممنون میشم اگه پاسخ گو باشید. ✅پاسخ: سلام علیکم با توجه به اینکه پاسخ به سوالات شما متن طولانی را می طلبد، پاسخ را بصورت لینک ارسال کرده و خود مطالعه نمایید: پاسخ سوال اول: رفتار پیامبر اکرم (ص) با همسران خود پاسخ به سوال دوم: با توجه به اینکه هر خطبه مقصود و هدف خاصی دارد نمی توان بصورت کلی گفت که امام علی علیه السلام بعد از حمد و ثنای الهی چه توصیه ای می کردند. اما با توجه به سوال سوم که در مورد خطبه بدون الف حضرت می باشد، طبق این خطبه پاسخ میدهیم: توصیه به عمل به کلام الهی و سنت پیامبر اکرم (ص): وَصَّیتُکُم مَعشَرَ جه حَضَرَنی بوَصیَّةِ رَبِّکُم، و ذَکَّرتُکُم بِسُنّةِ نَبیِّکُم، اى جمعى که حاضرید! شما را به همان سفارش‌هاى پروردگارتان توصیه می‌کنم و سنّت پیامبرتان را به یادتان می‌آورم. پاسخ به سوال سوم: جهت مطالعه خطبه بدون الف کلیک نمایید مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
💎به مناسبت عید بزرگ غدیر مرکز احیاء موعظه حسنه در کنار هیئت محبان الحسین علیه السلام شهر بم اقدام به (به فقرا و مساکین) نموده است. (لازم به ذکر است با کمک شما عزیزان مبلغ 3میلیون و چهارصد هزار تومان جهت قربانی عید قربان جمع آوری شد که از گوشت قربانی در اطعام عید غدیر استفاده می گردد) علیه‌السلام ❇️جهت مشارکت : شماره کارت تجارت 5859-8310-6045-4542 به نام مهدی مهدوی لطفا بعد از واریز، به آیدی (@mahdavi59) در ایتا اطلاع دهید. 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
373📌 ❓سوال: سلام ما نذر کرده بودیم تاسوعا گاو قربانی کنیم و خریدیم .ولی الان مریضه و میترسیم بمیره میتونیم اونو فردا قربانی کنیم ؟ ✅پاسخ: سلام علیکم اگر صیغه نذر رو به صورت صحیح جاری کرده باشید، و احتمال زنده بودن گاو تا زمان نذر هست، سعی کنید طبق نذر عمل کنید. اما اگر صیغه نذر رو صحیح جاری نکردید می توانید گاو را در زمان دیگری قربانی کنید. و اگر صیغه نذر را درست جاری کردید ولی این حیوان تا آن زمان زنده نمی ماند، و شما هم قدرت بر خرید در زمان نذر ندارید، بعلت عدم توان، هر مقدار که میتوانید به نذر عمل کنید. و اگر هم نمی توانید نذر منقضی می شود. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
🌸🍃 عید بزرگ بر همه شیعیان جهان مبارک باد 🍃🌸 آدم به جهان که دل ببخشم و جان، فقط به عشق علی چه کرده با دل من «فَمَن یَمُت یَرَنی» خوش است رفتن جان فقط به عشق علی قاسم صرافان 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
374 📌 ❓سوال: سلام ، وقت بخیر آیا می توان عقد اخوت راتلفنی برقرار کرد؟ مرجع ، رهبری ✅ پاسخ: سلام علیکم طبق روایات باید در کنار هم و دست در دست هم باشند. صیغه و شیوه برقراری اخوت دو مرد یا دو زن، دست راست خود را به هم می‌دهند و یکی از آنان صیغه عقد اخوت را می‌خواند و دیگری مفاد آن را قبول می‌کند. متن عربی عقد: «واخَیتُکَ فِی اللَّهِ وَ صَافَیتُکَ فِی اللَّهِ وَ صَافَحْتُکَ فِی اللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِکَتَهُ وَ کُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِیاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِینَ(ع) عَلَی أَنِّی إِنْ کُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِی بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِی: برای خدا با تو برادری و صفا (یکرنگی) می‌ورزم و برای خدا دستم را در دستت قرار می‌دهم و در پیشگاه خدا و فرشتگان و کتاب‌ها و فرستادگان او عهد می‌کنم که اگر از اهل بهشت و شفاعت باشم و اجازه ورود در بهشت را یابم، بدون تو وارد بهشت نشوم». سپس طرف دیگر در جواب او می‌گوید: «قَبِلْتُ». باز نفر اول می‌گوید : «أَسْقَطْتُ عَنْکَ جَمِیعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّیارَة: تمام حقوق برادری به جز حق شفاعت و دعا و دید و بازدید را از تو ساقط کردم» و نفر دوم می‌گوید: «قَبِلْتُ: قبول کردم».[۳] لازم نیست صیغه عقد اخوت حتماً به عربی خوانده شود، بلکه اگر آن را به فارسی یا زبان دیگری هم جاری کنند صحیح است؛ اما باید الفاظی را به کار برند که معنی این عقد را برساند. اگر دو خانم، بخواهند با هم عقد خواهری برقرار کنند در صورت خواندن عقد به عربی، باید ضمیرهای مذکر را تبدیل به ضمیر‌های مونث کنند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
375 📌 ❓سوال: 🚩 ❓رد مظالم چیست و چگونه پرداخت مي شود؟ ✅پاسخ کلی: رد مظالم در اصطلاح آن اموال و بدهي هايي هست كه بر انسان واجب است نسبت به بندگان خدا پرداخت كند. حال گاهي كسي كه آسيب ديده، درقيد حيات است و او را مي شناسيم، بايد عين آن اموال را به او پس دهيم و يا آن خسارت را جبران كنيم و يا از او حلاليت و رضايت بگيريم، گاهي شخص از دنيا رفته است، پس بايد به ورثه خسارت را پرداخت و از ورثه حلاليت گرفت. اگر شخصي كه بر او خسارت وارد شده مشخص نيست و يا سالهاي قبل به او آسيب وارد شده است، شخص وظيفه دارد، ميزان خسارت را محاسبه و با اجازه مرجع تقلید از طرف آن شخص به فقرا صدقه دهد. ✅پاسخ برخی از مراجع: 💠امام خامنه ای حفظه الله: ردّ مظالم س: مظالم چيست و کيفيت پرداخت آن چگونه است؟ ج) مظالم اصطلاحاً به اموال و بدهى‌هايى گفته مى‌شود که انسان از روى ظلم و بى‌عدالتى از بندگان خدا گرفته و نپرداخته است، و حکم شرعى آن اين است که اگر صاحب آنها را مى‌شناسد بايد عين اموال را به آنها برگرداند، و اگر صاحب آنها را نمى‌شناسد و معلوم نيستند، اين اموال و بدهى‌ها را بايد از طرف آنها به فقرا صدقه بدهد و براى اين کار احوط آن است که از حاکم شرع اذن بگيرد. 💠آیت الله سیستانی: 1- پرسش: برای پرداخت رد مظالم اجازه مجتهد لازم است؟ پاسخ: بله به احتیاط واجب. ۲پرسش: رد مظالم را توضیح دهید ؟ پاسخ: انفاق بر فقراء به نیابت از سوی کسی که اوبر انفاق کنند ه حق مالی داشته است اما شناسایی اوودفع مال به وی ، ممکن نمی باشد وحتی به کسان ووارثان شرعی اوهم دسترسی ندارد.استفتائات آيت الله سيستاني. 💠آیت الله مکارم شیرازی: معنی رد مظالم پرسش :ردّ مظالم یعنى چه؟ پاسخ :منظور اموال حرامى است که در دست انسان است، و صاحبان آن را به هیچ وجه نمى شناسد، که باید با اجازه مجتهد صرف فقرا شود. معیار محاسبه رد مظالم پرسش :اگر انسان اراده کند که پولى را به عنوان ردّ مظالم ازطرف پدر مرحومش بپردازد آیا معیار قیمت مظالم به هنگام پرداخت است یا قیمت آن به هنگام واقع شدن آن ظلم؟ پاسخ :اگر مظالم مثلى است ـ مثل گندم و جو و امثال آن باید ـ خود آن و در صورت توافق طرفین قیمتش را، مطابق روز پرداخت بدهد و اگر مثلى نیست مثل انواع حیوانات باید قیمت وقت تلف را حساب کند. رد مظالم به صورت غیر نقدی پرسش :کسى که مظالمى بر عهده دارد و چون صاحب آن را نمى شناسد باید صدقه دهد، اگر خود جنس (نه پول آن) را صدقه دهد، چه حکمى دارد؟ پاسخ :اگر مظالم جنسى مانند روغن و حبوبات و امثال آن بوده، مى توان مثل آن را به فقیر داد، ولى اگر پول بوده، باید پول صدقه داد. کیفیت پرداخت رد مظالم پرسش :رد مظالم چیست؟و کیفیت پرداخت آن چگونه است؟ پاسخ :منظور حقوق الناس قطعى یا احتمالى است که صاحب آن دقیقاً شناخته شده نسیت، که با اجازه حاکم شرع صرف نیازمندان مى گردد مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha