eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
356 دنبال‌کننده
343 عکس
89 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
قدرت پیوند خانوادگی.mp3
3.25M
بشنوید|پیوند خانوادگی و آخر الزمان در آخر الزمان چه خطری خانواده ها را تهدید می کند؟ 3دقیقه علیه السلام کانال ❤️ @havayeadam 💚
199 📌 در ❓سوال: سلام خواستم بدونم خانه تکانی تو دهه محرم چه حکمی داره آیت مکارم شیرازی ✅پاسخ: سلام علیکم این کار اشکالی ندارد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای | @havayeadam امام علی ع| @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
200 📌 در ❓سوال: سلام آیا گریه در نماز برای اهل بیت جایز است ؟ نظر آیت الله خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم گریه با صدا احتیاط واجب است که ترک شود. گریه بی صدا اشکال ندارد س: گريه با صدا برای مصائب اهل بيت (عليهم السلام) در نماز چه حكمی دارد؟ ج) بنابر احتياط واجب ترك شود. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای | @havayeadam امام علی ع| @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
200 📌 ❓سوال: سلام برادران. چرادر این زیارت نامه برای همه ائمہ معصومین ع کاف خطاب آورده اما برای امام زمان ع نیاورده ؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در ادبیات عربی ، یکی از علت های تغییر کلام از خطاب به غایب، برای توجه دادن بیشتر و تبیین عظمت و جایگاه است. و چه بسا بخاطر اینکه تا ظهور امام زمان عج خطاب به اسم اصلی ایشان (م ح م د ) انجام نمی شود، از این باب مثل سایر ائمه در این زیارت اسم ایشان ذکر نگردیده است. #احکام #پاسخگویی #موعظه_حسنه مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای | @havayeadam امام علی ع| @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
🖤◼️◾️▪️◾️◼️🖤 برای تسلیت گفتن به همدیگر در مصیبت امام حسین علیه السلام امام باقر علیه السلام فرمود این گونه به هم تسلیت بگویید: أعظَمَ ‏اللّه‏ُ اُجورَنا بِمُصابِنا بِالحُسَینِ، و جَعَلَنا و إیّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِه مَعَ وَلِیِّهِ الإمامِ المَهدِیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ علیهم ‏السلام. عاشورا و تاسوعای حسینی را به همه شما محبین اهل بیت علیهم السلام تسلیت عرض میکنیم 😔 🖤◼️◾️▪️◾️◼️🖤 و علیه السلام علیه السلام کانال و 🖤 @havayeadam 🖤
🌐 احسنت به خواص با بصیرت و امان از خواص بی بصیرت 🔴 سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی شب عاشورا امسال: امروز آمریکا و اسرائیل می‌خواهند خیمه ما را محاصره کنند، عمود این خیمه امام خامنه‌ای و مرکز آن جمهوری اسلامی ایران است! که مانند خیمه امام حسین تحت محاصره قرار گرفته است! این خیمه ما، امام ما و حسین ماست! در این نزاع بی‌طرفی معنا ندارد یا باید با حسین باشی! یا با یزید! ما تصمیم گرفته‌ایم که حسینی باشیم. امشب و فردا به ترامپ و نتانیاهو اثبات می‌کنیم که تحت هر شرایط در کنار حسین می‌مانیم و اگر حسین زمان ما بگوید بیعت را از شما برداشتم، ما در میدان می‌مانیم و می‌گوییم: ای فرزند امام حسین!! تو را تنها نمی‌گذاریم. علیه السلام کانال 🖤 @havayeadam 🖤
201 📌 با فرقه اسماعیلیه ❓سوال: سلام دختری ک خواسگار نداره وسنش زیاد شده میتونه با مرد اسماعلیه ازدواج کنه مرجع مکارم هست واجازه ندادن ولی حکم ایشون کلی هست این خانم ک شرایط خاص دارن میتونن بدون نظر مرجع شون ازدواج کنن. ✅پاسخ: سلام علیکم بصورت تلفنی امروز از دفتر معظم له سوال کردم فرمودند که نظر آیت الله مکارم شیرازی این است که: اگر خوف از دست دادن اعتقادات و انحراف اعتقادی نباشد، اشکالی ندارد. یعنی این دختر خانم باید اعتقادات حقه ی شیعه دوازده امامی رو داشته باشند و ثابت قدم باشند. و الا جایز نیست. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای | @havayeadam امام علی ع| @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
202 📌 ❓سوال: سلام ، حکم کسی کہ آگاھانہ مجبور بہ خوردن غذایی کہ از راہ حرام و دزدی بہ دست آمدہ بشود حکمش چیہ و باید چہ کار کنہ تا جبران بشہ ، لازم بہ ذکرہ کہ فرد در ھیچ صورت نمیتونستہ اون غذا رو نخورہ . مرجع : آیت اللہ سیستانے ✅پاسخ: سلام علیکم با توجه به سوالی که از دفتر معظم له* انجام شد: اگر شما مهمان یا نان خور کسی باشید که با پول حرام مالی خریده و غذا درست کرده و جلوی شما گذاشته است، خوردن این غذا بر شما حرام نیست. و بر شما حلال است. چون فقط پولی که این صاحب مال به فروشنده می دهد ، مصداق حرام است. و اشیاء و لوازم و خوراکی هایی که میخرد به ملک او در می آید و استفاده از آن برای نان خور و مهمان و گرفتن هدیه و از این قبیل، اشکالی نداشته و حرمت ندارد. * (تلفنی توسط حجت الاسلام مهدوی) مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای | @havayeadam امام علی ع| @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
203 📌 ❓سوال: سلام. سن اهلبیت حاضر در کربلا (امام سجاد علیه السلام و حضرت علی اکبر و امام باقر علیه السلام) چقدر بوده است؟ ✅پاسخ: سلام علیکم حضرت علي اكبر فرزند برزگ سيدالشهدا و شبيه پيامبر كه روز عاشوراي حسيني به شهادت رسيد.مادر علي اكبر, ليلا دختر ابي مرّه بود و در كربلا حدود 25سال داشت البته برخي سن او را 18و 20يا 27سال هم گفته اند او اولين شهيد عاشورا از بني هاشم بود.(1) حضرت امام سجاد كوچك تر از حضرت علي اكبر بود. امام سجاد در سال 38هجري در مدينه به دنيا آمدو در حادثه كربلا حدود 24سال داشت . در حادثهء كربلا آن حضرت ازدواج كرده وداراي فرزند بود و فرزند خردسال ايشان امام باقر هم در كربلا حضور داشتند.(2) سال ولادت امام باقر بنابر اختلاف در نقل سال 57هجري يا سال 58هجري است , بنابراين در كربلا 3يا 4ساله بودند و مادر ايشان فاطمه دختر امام حسين مجتبي بود كه اززنان شايسته و مؤمنه آن زمان بود. البته برخي از علما مانند محمّد بن شهر آشوب و محمد بن ابي طالب موسوي گفتند سن حضرت علي اكبر هنگام شهادت 18سال بود وشيخ مفيد فرمود نوزده سال داشت وبنابراين از برادرش امام زين العابدين كوچكتر بود. به هرحال اين مطلب كه حضرت علي اكبر از امام زين العابدين بزرگ تر بود, بيشتر مورد قبول و مشهورتر است .(3) *** پاورقي: (پـاورقي 1.جواد محدثي , فرهنگ عاشورا, ص 322 (پـاورقي 2.همان , ص 215 (پـاورقي 3.دمع السجوم ترجمه نفس المهموم , ترجمه و تحقيق علامه ابوالحسن شعراني , ص مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای | @havayeadam امام علی ع| @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
ادامه پاسخ به سوال قبلی : 4. مطابق برخی روایات، بخشی از احکام به جهت نبود شرایط و مقتضیات در عصر معصومان بیان نشده و تنها علمش نزد اهل بیت (علیهم‌السلام) باقی مانده است و در عصر ظهور آن احکام بیان خواهد شد. بخشی از احکام به جهت از بین رفتن کتاب‌ها و احادیث تلف شده و به دست ما نرسیده است که قطعاً نزد امام زمان (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) موجود است و در عصر ظهور آن‌ها را بیان کرده و به اجرا خواهد گذاشت. 5. در عصر غیبت به جهت دوری از امام معصوم، علما و فقها مأمور به گرفتن احکام از ادله‌ای هستند که برخی از آن‌ها ظنی است و در نتیجه احکامی که استخراج می‌شود، احکام ظاهری است نه واقعی، اگرچه در عصر غیبت تکلیف ما همین است و مأمور به عمل به آن‌ها هستیم، ولی در عصر ظهور توسط امام زمان (علیه‌السلام) احکام واقعی عرضه می‌شود. 6.در طول تاریخ اسلام برخی احکام بنا به مصالحی کم‌تر به آن‌ها عمل شده و یا اصلاً در جامعه بیان نشده است؛ که به طور حتم این‌گونه احکام در عصر ظهور به اجرا در خواهد آمد. 7. تا عصر ظهور دیدگاه و سطح فکر و تعقل مردم بسیار بالا رفته و آمادگی و قابلیت‌هایی فوق‌العاده در فهم معارف دینی خواهند یافت که در نتیجه احتیاج به ‌ویی با انحای مختلف به این خواسته‌هاست. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای | @havayeadam امام علی ع| @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
204 📌 ❓سوال: سلام آیا میتوان با دلایل صرفا عقلی اثبات کرد که تمام احادیثی که تا کنون به دست مارسیده برای هدایت ما کافی است ؟ یک نفر از دوستان میگفت این قضیه اینچنین قابل اثبات نیست چون خدا برای هدایت ما یک پیامبر درونی که همان عقل و فطرت است آفریده و یک پیامبر بیرونی اما پیامبر بیرونی میتواند به دلایلی از جمله سوء اختیار مردم و تنبیه خداوند مدتی نباشد و مثال زمان غیبت را میزد و با آوردن مدارکی که نشان میداد از حدود ۳۰۰۰عنوان کتاب حدیثی که تا پایان قرن سوم بوده تنها ۹ تاش به ما رسیده و این یعنی سه دهم درصد و اینچنین اثبات میکرد ۹۹.۷درصد کتب شیعی در لابه لای تاریخ گم شده و علما از بین این سه دهم که بینشان احادیث ضعیف فراوانی وجود دارد تمام موارد رو استخراج میکنند و باتوجه به اینکه گاهی یک حدیث فقهی نتایج را کاملا عوض میکند نتیجه گرفت این اسلامی که امروز به ما نشان میدهند با اسلام حقیقی فرسنگ ها فاصله دارد تا جایی که وقتی امام زمان عج می آیند مردم میگویند گویی دین جدید آورده است...و با این حال الان ما فقط میتوانیم به عقل و قرآن رجوع کنیم و در ادامه نتیجه میگرفت با این اوضاع و همچنین نظرات متفاوت علما حتی در زمینه ی اصلی ترین پایه ی اسلام که توحید است (تا جایی که همدیگر راهم تکفیر کردند مثل همین وحدت وجود و کنسل کردن برنامه تفسیر سوره ی توحید امام خمینی )مطلق انگاری یک چیز براساس رویه ی علما و مذهبی های امروز اشتباه است و ما نمیتوانیم به اسلام چیزی را به نسبت دهیم .... مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha ✅پاسخ: سلام علیکم ❇️بله بصورت عقلی می توان اثبات کرد: 1. هدایت شدن و به مقامات معنوی رسیدن اشخاصی مثل آیت الله بهجت، و بسیاری از علما ، عرفا و .. نشانگر این است که می توان به سعادت رسید . 2. احادیث اهلبیت علیهم السلام در واقع تبیین و تفسیر قرآن است . روایات صحیحی که تا کنون به دست ما رسیده اصل و اساس رسیدن به سعادت و هدایت رابیان کرده است. بله اگر روایات بیشتری به دست ما میرسید در پیشرفت های دنیوی و معنوی قطعا تاثیر بسزاتری می گذاشت. اما کاری که انسان برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت باید انجام بدهد دو دسته است: اعتقادی، عملی و در هر دو دسته اساس و راه نشان داده شده است و اگر واقعا به همین احادیث فعلی که قریب به 50 هزار روایت است، درست و کامل عمل بشود خیلی بیش از حد تصور هدایت و سعادت رخ خواهد داد. 3. از نظر عقلی اگر برای هدایت انسان این مقدار کافی نبود ، بر خداوند و امام زمان عج واجب بود که راهی برای فهم معارف دین و هدایت بر مردم باز کنند . یا فهم و درکی به علمای دین بدهند که بتوانند اساس هدایت را از روایات و قرآن استخراج کنند. این اتفاق در زمان آیت الله بروجردی افتاده است. چراکه ایشان با توجه به مبنای حدیثی که داشتند خیلی کثیری از روایات شیعه را که استفاده خاصی از آن نمی شد را وارد عرصه اجرایی در موضوعات مختلف کرد. این هم نوعی توفیق است که با هدایت معنوی امام زمان ع انجام می شود. 4. عقل انسان یک حجتی از طرف خداست. یعنی اگر کسی نه به کتاب الهی (قرآن) دسترسی داشت و نه به روایات اهلبیت علیهم السلام، باید بر مبنای عقل خویش عمل کند و خداوند نیز بر مبنای عقل از او سوال و جواب می کند. پس هدایت او در تبعیت از عقل است و هدایت کسی که به روایت و قرآن دسترسی دارد تبعیت از قرآن و سنت چهارده معصوم علیهم السلام. ❇️ چند نکته در مورد اینکه امام زمان عج دین جدید می آورد یا نه: 1. اول اینکه اصلا در روایات عبارتی به اسم «دین جدید» نداریم. قضاء و امر داریم. 2. طبق آیه شریفه 19 سوره آل عمران: «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ» دین اسلام است و امام زمان عج هم طبق دین اسلام حکم می کند. 3. با توجه به روایاتی که در مورد نوع قیام و کارهایی که حضرت میخواهند انجام بدهند آمده، ایشان با تحریفات، کج روی هایی که به اسم اسلام انجام شده است مقابله می کنند که مصداق بارز آن وهابیت و اسلام آمریکایی و از این قبیل است. اگر طبق روایات صحیح السند شیعه و مطابق قرآن و با تفسیر و تبیین درست عمل شود، یعنی به اسلام ناب عمل شده است که مورد رضایت امام زمان عج و خداوند است. ادامه در پست بعدی 👇👇👇
205 📌 ❓سوال: با سلام اگر خانمي از شوهرش وکالت طلاق داشته باشد با اين حال خانم از شوهر بخواهد که خود شوهر طلاق را انجام بدهد اما قبل از اینکه شوهر طلاق را انجام دهد خود خانم بدون اطلاع شوهراز کسی میخواهد که طلاق را با شرایط صحیح انجام دهد. بعد از طلاق خانم شک در استمرار وکالت میکند چون از شوهر خواسته بود که انجامش دهد اما شوهر میگوید که وکالت تام داده بود و وکالتش استمرار داشته است. آیا با این شرایط طلاق صحیح است؟ اینکه خانم بعد طلاق شک در استمرار وکالت میکند و شوهر هم بعد طلاق نفی استمرار وکالت نميکند طلاق صحیح است؟ مرجع تقلید: مقام رهبری توضیحات: قبلا با مراحل قانونی صیغه طلاق جاری شده بود اما متوجه شدم چون عادت ماهیانه بودم طلاق باطل شده. لذا از ايشون وکالت گرفتم(در پیام تلگرامي) که از شخصی بخواهم که دوباره صیغه را جاری کند منظور اینکه قبلا تمام مراحل قانونی طی شده و طلاق ثبت شده بود. بعد از گرفتن وکالت چون خودم موفق به انجامش نشدم از ایشان خواستم خودشان طلاق را انجام دهند اما قبل از اینکه او طلاق را انجام بدهد جور شد و خودم بدون اطلاع اواز کسی خواستم طلاق را با صحت کامل انجام دهد. مدتی بعد طلاق شک در استمرار وکالت کردم چون از شوهر خواسته بودم که خودش انجامش بدهد اما ایشان گفتند وکالت کامل داده بود که خودم انجامش بدهم و وکالتش استمرار داشته است.و از نظر ایشان اینکه خودم طلاق را انجام داده ام مشکلی ندارد آیا اینکه بعد طلاق شک در استمرار وکالت کردم و وقتی دوباره از او سوال کردم شوهرم گفت که وکالت کامل به من داده بود آیا طلاق انجام شده صحیح است؟ از ايشون پرسیدم که آیا من از طرف ایشان کلا وکالت دارم؟ وايشان گفتند بله من با اینکه از ایشان وکالت داشتم از ایشان خواستم خودشان انجام بدهند یعنی ایشان اصلا در وکالت را باطل نکردند.یعنی هر دو در تلاش بودیم که صیغه طلاق دوباره جاری شود ✅پاسخ: سلام علیکم طبق این توضیحاتی که ارسال کردید: 1. وکالت شما سر جای خودش بوده و مشکلی در وکالت نیست. و اگر ایشان میخواست عزل وکالت کند باید صریح قید می کردند و چون هیچ حرفی و نشانه ای نیست پس وکالت صحیح است. 2. طلاق شما هم که با وکالت انجام شده، صحیح است. (البته شرایط طلاق رو خودتون باید مد نظر می داشتید، در ایام عادت نبودن، دو شاهد عادل گرفتن و ..). مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای | @havayeadam امام علی ع| @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
206 📌 ❓سوال: سلام اگر پدری صلب حضانت شده که نمیتواند فرزندش را نگهداری کند چون جرم کرده و زندانی رفته وحضانت بچه به عهده مادر باشد(زن وشوهر طلاق گرفته باشند)آیا بعدازاینکه پدر از زندان ازادمیشود میتواند دوباره حضانت فرزندش رابگیرد یا نه؟؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم بحث حضانت تبصره ها و مواد قانونی دقیقی دارد که نیاز است حتما با وکلا در این امر مشورت صورت گیرد اما اجمالا : مواردی که حضانت این مادر رو میتواند از بین ببرد: حضانت مادر بعد از طلاق با ازدواج مجدد و یا جنون از بین می رود. (ماده ۱۱۷۰ قانون مدنی) و موارد دیگر طبق ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی: اعتیاد زیان آور به الکل, مواد مخدر و قمار. اشتهار به فساد اخلاق و فحشا ابتلا به بیماریهای روانی با تشخیص پزشکی قانونی. سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشا, تکدی گری و قاچاق. تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف. پس در واقع اگر این خانم ازدواج کند یا اعمالی که مصداق عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی است را داشته باشد پدر (در صورت داشتن شرایط حضانت) یا سایر اقربای فرزند می توانند نسبت به گرفتن حضانت فرزند اقدام کنند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای | @havayeadam امام علی ع| @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
207 📌 ❓سوال : سلام ، کسی کہ عمل چشم انجام دادہ و آب بہ ھیچ وجہ نباید بہ چشم او برسد باید چگونہ غسل کند ؟ مرجع :آیت اللہ سیستانی ✅پاسخ : سلام علیکم باید به شکل جبیره ای غسل کنند. به اینصورت که روی چشمشون پارچه ای بیندازند و دست خیس روی ان بکشند مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
سوالات خود را در گروه ارسال سوال بپرسید 👇 http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
208 📌 ❓سوال : سلام خسته نباشی بازی شطرنج وپاستور حرام است واگرشطرنج حرامه چرامسابقات داره؟ ✅پاسخ : سلام علیکم روایات فراوانی درباره حرمت شطرنج وارد شده است، حتی آثار مخرب روحی و تکوینی برای بازی با شطرنج وجود دارد، به فتوای تمام فقها اگر شطرنج ابزار قمار باشد، بازی با آن حرام است، و اگر بدون برد و باخت باشد نظرات متفاوت هست، اما باید توجه کرد مراجعی هم که فرموده اند بازی با شطرنج بدون برد و باخت اشکال ندارد، قائل به کراهت شدید این بازی برای مومنان هستند. در هر حال بهترین راه احتیاط و دوری از بازی با ابزار شطرنج می باشد. امام رضا علیه السلام فرمودند: «… فَمَن كانَ مِن شيعَتِنا فَلْيَتَوَرَّعْ عن شُربِ الفُقّاعِ و اللَّعبِ بالشَّطرَنجِ. عيون أخبار الرِّضا : ۲/۲۲/۵۰. هر كس كه شيعه ماست، بايد از شراب خوارى و شطرنج بازى دورى كند.» امام خمینی (ره): اگر شطرنج آلات قمار بودن خود را به طور كلى از دست داده باشد و چون امروز تنها به‏عنوان يك ورزش فكرى از آن استفاده گردد بازى با آن چه صورتى دارد؟بسمه تعالى، بر فرض مذكور اگر برد و باختى در بين نباشد اشكال ندارد.[۱] [۱] . ر. ك: صحيفه امام، ج ۲۱، ص ۱۴۹، نامه آقاى قديرى به محضر حضرت امام خمينى( س) درباره حكم بازى شطرنج. امام خامنه ای (حفظه الله): س : با توجه به اینکه در بیشتر مدارس بازی با شطرنج رواج دارد آیا بازی با آن و برگزاری دوره‏های آموزشی آن جایز است؟ ج: اگر به نظر مکلّف، شطرنج در حال حاضر از آلات قمار محسوب نشود در اين صورت بازى با آن بدون شرطبندى اشکال ندارد. آیت الله مکارم شیرازی: سؤال ۵۴۳ ـ آیا بازى با شطرنج در عصر حاضر اشکال دارد؟ جواب: اگر شطرنج در عرف عام از آلات قمار محسوب شود بازى با آن حرام است و اگر از حالت قمار خارج و جزء ورزشهاى فکرى در آمده باشد اشکالى ندارد. آیت الله سیستانی: حکم بازی کردن شطرنج فقط برای هوش و حافظه چیست؟ پاسخ: حرام است . ۲پرسش: آیا در مورد حکم شطرنج می توانم به حکم مراجع دیگر رجوع کنم تا بازی کردن با آن (بدون قمار) ایرادی نداشته باشد؟ پاسخ: قابل رجوع نیست. پرسش: اگر بازی با شطرنج به عنوان یک علم، هنر و یک ورزش فکری انجام شود و مسلما هیچگونه قمار یا شرط بندی هم در کار نباشد آیا اشکالی وجود دارد ؟ پاسخ: بازی با شطرنج جایز نیست بلی اگر احراز شود در هیچ کجا بازی با برد و باخت مالی با آن معمولا انجام نمی شود بازی با آن جایز خواهد بود ولی ظاهرا این فرض محقق نیست . آيت الله صافي گلپايگاني س)حكم بازي كردن شطرنج در جامعه امروزي بدون شرط بندي چيست؟ ج) بازي شطرنج و هر چيزي كه آن قمار محسوب شود حتي بدون برد و باخت حرام است و الله العالم. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
چند نکته بسیار مهم درباره سفر با و که حتما باید بدانید! مخصوصا 00. استفاده از اسنپ رز! که مخصوص بانوان است با راننده خانم: سرویس اسنپ رُز در حال حاضر فقط در شهر تهران فعال است. 1. اسنپی که تصویر راننده ی آن مشاهده نمی شود را انتخاب نکنید. چون هنوز تایید عدم سوء سابقه او ثبت نشده و مورد تایید نهایی اسنپ نیست. 2. خانم ها (مخصوصا در صورت تنها بودن) در صندلی عقب خودرو بنشینید و درخواست راننده (به هر دلیلی برای جلو نشستن را نپذیرید) 3. خانم ها گفت و گو با راننده را به حداقل (به اندازه مورد نیاز و ضروری) برسانند. 4. برای ارتباط امن بدون افتادن شماره همراه شما برای راننده اسنپ (و نیفتادن شماره شخصی راننده اسنپ برای شما) این مراحل را انجام دهید: 🔸 فارغ از اینکه در کدام شهر هستید، از شماره موبایلی که در اسنپ با آن حساب کاربری دارید کد 200 را به 1000550 ارسال کنید. 🔸اطمینان حاصل کنید که پیامکی جهت تایید فعال‌سازی سرویس برایتان ارسال شود. در صورتی که زبان برنامه اسنپ شما فارسی است، این پیام باید به فارسی و در غیر اینصورت به انگلیسی برای شما ارسال شود. 🔸حال از همان حسابی که با شماره موبایل آن اقدام به ارسال پیامک کردید، یک سفر درخواست دهید. پس از قبول درخواست، باید شماره راننده و شما برای یکدیگر پنهان سازی شده باشد و شماره واسط (09010009001) را ببینید. در واقع در صورتی که راننده نیز با شما تماس گرفت، شما بایستی مجددا شماره پنهان شده را ببینید و تماس از شماره واقعی راننده برقرار نشود. 5. به هیچ وجه به درخواست راننده اسنپ سفر را لغو نکنید: اخیرا مشاهده شده برخی از رانندگان اسنپ به بهانه جلوگیری از پرداخت کمیسیون به شرکت اسنپ، بعد از سوارشدن مسافر ، از او درخواست می کنند تا درخواست سفر را لغو کند! توجه داشته باشید، در صورت همکاری با این درخواست راننده و لغو سفر، امنیت شما به خطر می افتد. یعنی اگر راننده قصد آزار و اذیت و سرقت و آدم ربایی و ... داشته باشد ، امکان پیگیری توسط پلیس مقدور نیست! چون شما سفر را لغو کرده اید و هیچ دلیلی بر اینکه سفر را ادامه داده اید وجود ندارد. رانندگان اسنپ، از اعتماد شما به شرکت اسنپ برای مسافربری استفاده می کنند، شما نیز با اصرار بر قوانین، علاوه بر حفظ امنیت خود، از ارتکاب جرایم و دور زدن قانون جلوگیری نمایید 6. در برای تماس امن، این اقدامات را انجام دهید: 🔸 دکمه کشویی منو را در سمت راست لمس کنید. 🔸وارد بخش تنظیمات تپ‌سی شوید. 🔸گزینه "تماس ناشناس با راننده" را انتخاب کنید. 🔸دکمه فعال‌سازی تماس ناشناس را انتخاب کنید. کانال ❤️ @havayeadam 💚
209 📌 در ❓سوال : سلام وقت بخیر پوشش برای خانمها در خواندن نماز باید چجوری باشه اگه چادر نمازت کاملا پوشیده باشه ولی زیر چادرت پوشش خوبی نداشته باشی ایراد داره? ممنون از پاسخگوییتون مرجع: امام خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما رو با سوال و جواب هایی که در این خصوص از دفتر مقام معظم رهبری شده ، درج میکنیم: 🔶آيا نماز خواندن با چادر نازک که شبح بدن زير آن نمايان است صحيح است؟ اگر صحيح نيست کسى که با اين پوشش نماز خوانده وظيفه‌اش چيست؟ 🔹ج) بنابر احتياط واجب پوشاندن شبح بدن لازم است و بدون ستر آن نماز صحيح نيست ولى نمازهايى كه با اعتقاد به صحّت به صورت مذكور خوانده شده، صحيح و مجزى بوده است. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای. 🔶اگر زن چادر بدن نما بپوشد در صورتی که چراغ اتاق روشن باشد بدن از زیر چادر پیدا می شود و مشکل دارد حالا اگر چراغ را خاموش کند می تواند با همان چادر نماز بخواند؟ 🔹پاسخ: اگر عرفا چادر بدن نما است و پوشش زیر چادر هم کامل نیست، نماز با آن، حتی در صورت خاموش کردن چراغ صحیح نیست. 🔶زنان چه مقدار از بدن خود را باید هنگام نماز بپوشانند؟ آیا پوشیدن لباسهای آستین کوتاه و نپوشیدن جوراب اشکال دارد؟ 🔹 ج: بر زنان واجب است در نماز تمام بدن و موى خود را به غير از صورت به مقدارى که شستن آن در وضو واجب است و دست‏ها تا مچ و پاها تا مفصل ساق با پوششى که کاملاً بدن را مى‏پوشاند، بپوشانند و در حضور نامحرم پاها را نيز بايد بپوشانند. 🔶 س ۴۳۸: آیا بر زنان پوشاندن روی پاها هنگام نماز واجب است؟ 🔹ج: پوشاندن پاها تا مفصل ساق در صورتى که نامحرم حاضر نباشد، واجب نيست. 🔶 س ۴۳۹: آیا پوشاندن کامل چانه هنگام حجاب و در نماز واجب است، یا این که فقط قسمت پائین آن باید پوشانده شود، و آیا وجوبِ پوشش چانه مقدمه پوشاندن صورت است که شرعاً واجب است؟ 🔹 ج: پوشاندن قسمت پائين چانه واجب است نه خود آن، زيرا چانه ‏جزئى از صورت است. 🔶 س: آيا استفاده از چادر در حين نماز خواندن واجب است و نماز خواندن با مانتو و مقنعه و يا روسرى در صورت پوشش قسمت‌هاى مربوطه مشکل ايجاد مى‌کند؟ 🔹ج) براى زن واجب است در حال نماز تمام بدن خود را بپوشاند، فقط باز گذاشتن گردى صورت و دست‌ها تا مچ و پاها تا مفصل ساق پا (در صورتى که نامحرم نباشد) نماز را باطل نمى‌کند و پوشاندن لازم نيست با چادر باشد. 🔶 س ۴۳۹: آیا پوشاندن کامل چانه هنگام حجاب و در نماز واجب است، یا این که فقط قسمت پائین آن باید پوشانده شود، و آیا وجوبِ پوشش چانه مقدمه پوشاندن صورت است که شرعاً واجب است؟ 🔹ج: پوشاندن قسمت پائين چانه واجب است نه خود آن، زيرا چانه ‏جزئى از صورت است. 🔶 س: آيا پوشاندن موهاى مصنوعى در نماز واجب است؟ 🔹ج) در نماز به عنوان پوشش در نماز، پوشاندن آن واجب نيست، ولى در برابر نامحرم (چه در حال نماز و چه غير نماز) بنابر احتياط واجب بايد آن را بپوشاند. اجوبه الاستفتائات و استفتائات جديد. 🔶 نماز با چادر بدن نما پرسش ۱۷۲. آيا نماز خواندن با چادر بدن نما، صحيح است؟ 🔹همه مراجع: اگر چادر نازك و بدن نما باشد، نماز با آن باطل است؛ مگر آنكه زير چادر پوشش كامل داشته باشد.[ العروة الوثقى، ج ۱، فى الستر و الساتر، الثانى.] 🔹تبصره. لازم نيست پشت و روى پا به وسيله جوراب پوشانده شود؛ بلكه اگر به وسيله چادر و مانند آن نيز پوشانده شود، كافى است. 🔹تبصره. مقدار واجب پوشش براى زن در حال نماز، پوشاندن تمام بدن حتى موى سر به جز صورت (به مقدارى كه در وضو شسته مى شود) و دست ها تا مچ و پاها تا مچ است. اما براى آنكه يقين كند مقدار واجب را پوشانده است، بايد[۶] مقدارى از اطراف صورت و قدرى پايين تر از مچ را هم بپوشاند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
210 📌 ❓سوال: کاشت ناخن و مژه‌ی مصنوعی چه حکمی دارد و تکلیف چنین افرادی نسبت به وضو و غسل چیست؟ ✅پاسخ: اگر این کار در وقت نماز صورت نمی‌گیرد و شخص می­‌داند که برداشتن مانع بعداً مشکل است، بهتر است این کار را نکند. ولی اگر این کار را انجام داده است، حال وقت نماز شده و می­‌خواهد نماز بخواند و به وضو یا غسل احتیاج دارد؛ در این وضعیت باید این مانع را برطرف کند، فرقی هم نمی­‌کند ناخن کاشته باشد یا مژه‌ی مصنوعی، ولو اینکه این برطرف کردن با صرف وقت یا هزینه یا کمک گرفتن از دیگران ممکن بشود، به هر حال باید این مانع را برطرف کند زیرا وجود این مانع نمی‌گذارد آب به مژه­‌های اصلی و پوست برسد. اما اگر متوجه ­شود وقت نماز دارد می­‌گذرد و فرصت برداشتن این مانع نیست یا هزینه‌ی بسیار بالایی لازم است که الان این هزینه را ندارد یا برداشتنش بسیار دشوار و سخت است و نتواند بردارد، آن وقت تکلیف و وظیفه عوض می­‌شود؛ به این معنا که چون مانع وجود دارد باید وضو و غسل جبیره انجام دهد و نمازش را بخواند. http://yon.ir/0vUiL مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
211 📌 ❓سوال: سلام،به کسی پول قرض دادم که پولم حلال بوده ولی طرفی که بهش قرض دادم پولش مشکل داره حرامه الان اگه قرض منو پس بده پولم حلاله یا حرام؟تکلیفم چیه؟آیت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم بله برای شما حلال است و مشکلی نداره. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
212 📌 ❓سوال: سلام صدقه هایی که خودمون توخونه میزاریم وجمع میکنیم میشه بدیم به کساییکه توفامیل محتاجن تحت پوشش کیمته امداد هستن مگرنه اینکه کمیته این پولارومیبره ودوباره میده به این افراد پس ایا اشکالی داره که ما خودمون اینکارو کنیم؟؟؟ واینکه ملاک فقیربودن چیه باید درچه حد باشن؟؟؟ ✅پاسخ : سلام علیکم پاسخ بخش اول: اگر در منزل صدقه هایی جمع کنید و در صندوق صدقات انداخته باشید حق تصرف ندارید چون با انداختن صدقه در صندوق مال رو به کمیته بخشیدیم و نمیشه تصرف کنیم اما اگر در غیر صندوق صدقات کمیته امداد بوده، میتونیم به فقرای فامیل و غیر فامیل بدیم. استفتا از مقام معظم رهبری : س: اگر صدقه جمع شده با رضايت خودم به كسى قرض دهم تا مشكل طرف مقابل حل شود و بعد از حل مشكل به من برگرداند و براى صدقه استفاده كنم حكم آن چيست؟ ج) اگر مبلغ صدقه از خودتان بوده و جمع كرده‌ايد و هنوز به فقير نداده‌ايد، از ملك شما خارج نشده و اختيار آن دست خود شماست مگر اينكه در صندوق كميته امداد ريخته باشيد. پایخ بخش دوم، ملاک صدق فقیر: فقیر کسی است که مخارج سال خود و خانواده اش را ندارد و نمی تواند تامین کند و مسکین کسی است که از فقیر هم زندگیش سخت تر می گذرد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه |mawezah.ir@
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
213 📌 ❓سوال : سلام ببخشید ازم سوال پرسیدن که:زوجی هستیم 2ساله ازدواج کردیم ولی متوجه شدیم به بعضی وسایل مثل کتاب و پتو استفاده نکردیم.هزینشونم یادمون نیست چقدره الان تکلیف 2سالی که خمس پرداخت نکردیم چیه؟ و سوال دیگه اینکه حتما هرسال باید خمس پرداخت بشه؟اگه چیزی برا خمس دادن نباشه؟ آیت الله مکارم ✅پاسخ: خمس کتب طلّاب و سایر دانش پژوهان [منافعی که خمس ندارد ] پرسش :آیا کتاب های طلّاب، دانشجویان و مانند آن ها خمس دارد؟ پاسخ :کتاب هایى را که طلّاب علوم دینى یا غیر آنها از درآمد کسب و کار مى‏خرند چنانچه مورد نیازشان باشد خمس ندارد، ولى اگر فعلًا نیازى به آن ندارند و مقصودشان استفاده در آینده است خمس به آن تعلّق مى‏گیرد (اگر در تمام طول سال نیز از آن استفاده نکند، ولى وجود آن کتاب براى مواقع ضرورى در کتابخانه لازم است، نیاز محسوب مى‏شود).آیت الله مکارم شیرازی خمس وسایل منزل پرسش ۸۱ . به جهت نياز وسايلى خريده ام؛ ولى با اينكه بيش از يك سال از خريد آنها مى گذرد هيچ استفاده اى نكرده ام، آيا به اينها خمس تعلق مى گيرد؟ همه مراجع (به جز سيستانى و وحيد): چنانچه در معرض استفاده بوده، خمس ندارد. آيه اللّه سيستانى: بايد خمس آن را بپردازد؛ مگر اينكه وجود آن در خانهضرورى باشد و در وقت نياز نتواند فورا آن را تهيه كند. در اين صورت اگر تهيه آن از قبل متعارف باشد، خمس ندارد.] آيه اللّه وحيد: خمس دارد.[۳] تبصره. بايد توجه داشت هر چند عبارت رساله هاى عمليه مراجع، در مورد «كتاب» است؛ ولى كتاب خصوصيتى ندارد و اين حكم شامل هر وسيله اى است كه مورد نياز انسان باشد. [۱].امام، استفتائات، ج ۱، س ۴۱؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۷۴۰؛ خامنه اى، اجوبة، س ۹۲۲ و ۹۰۴؛ نورى، استفتائات، ج ۱، س ۲۶۷؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۷۰۲؛ بهجت، توضيح المسائل، م ۱۳۷۶؛ تبريزى، استفتائات، س ۸۸۸ و ۸۲۶؛ مكارم، توضيح المسائل، م ۱۵۰۷. [۲]. دفتر: سيستانى. [۳]. دفتر: وحيد. (احكام خمس،پرسمان). مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir