406 📌
#ملاحات #ستیزه #مراء
❓سوال:
حدیث «ایاک و ملاحاة الرجال» را توضیح دهید؟
✅پاسخ:
«ملاحاة»؛ مصدر باب مفاعله از ماده «لحو» یا «لحی» به معنای نزاع، گفتوگو و دشمنی نمودن دو طرفه است.[1]
امام صادق(ع) میفرماید: «جبرئیل به پیامبر(ص) عرض کرد؛ از نزاع کردن و ستیزهگری با مردم دوری کن».[2]
پیامبر گرامی اسلام(ص) میفرماید: «به هیچ چیزی پس از نهی از بتپرستی به اندازه نزاع و ستیزهکردن با دیگران نهی نشدهام».[3]
بحث و گفتوگو اگر برای اثبات و بیان حقیقت باشد، لازم است عنوان تعلیم یا تعلم در آن منظور شود، و آنچه از ایندو عنوان خارج است؛ از مرحله حقیقت، بیرون و به منظور خودنمایى و خودبینى خواهد بود. طرفین مناظره و بحث اگر بخواهند از گفتوگوى خودشان نتیجه مثبت و مفید بگیرند؛ مىبایست با خلوص نیت و آزادى فکر در صدد تعلیم و تعلم باشند. مجادله و مناظرهاى که در جهت غلبه بر طرف مقابل و یا به عنوان اظهار فضل و دانش باشد، نه تنها بیفایده و بینتیجه است، بلکه موجب تیرگى و تاریکى دل و پیدایش خلاف و دشمنی در میان بحث کنندگان خواهد شد.
نهی از «ملاحاة»، مشابه نهی از «مراء»[4] است که امام صادق(ع) به نقل از امام حسین(ع) میفرماید: «جدال از چهار حال بیرون نیست:
1. اینکه مباحثه در مسئلهاى است که هر دو طرف نسبت به آن، علم و اتفاق نظر نسبت به آن دارند؛ در این صورت، هر دو از مرحله خلوص و صفا بیرون رفته و علم خود را ضایع کرده و طلب رسوایى و فضیحت نمودید.
2. یا آنکه هر دو جاهل به آن موضوع مورد بحث هستند. در این حالت، نادانى خود را آشکار نموده و روى جهل با همدیگر مجادله کردهاند.
3. یا اینکه یکی عالم است و با شخصى که جاهل است جدال مىکند. در این صورت، مقصود آن عالم؛ روشن کردن لغزش طرف مقابل از روی ظلم به او است.
4. یا یکی جاهل بوده که با شخص عالم جدال مىکند. در این صورت شخص جاهل، احترام و منزلت عالم را حفظ نکرده و نسبت به او ستم کرده است.
پس جدال به هر صورت زشت و ناروا است، و کسى که انصاف داشته باشد و در مقابل حق تسلیم باشد، قهراً جدال را ترک خواهد کرد، و در این حالت ایمان خود را محکم نگهداشته و سلامتى دین خود را نیکو گرفته و عقل خود را از لغزش و اشتباه حفظ کرده است».[5]
خلاصه؛ مقصود از روایت مورد پرسش این است که: از نزاع و گفتوگوهای بیفایده و اعتراض بر گفتار دیگران بدون غرض و مقصود دینی دوری شود؛ چون نه تنها فایده و نفعی ندارد، بلکه موجب دشمنی، نفاق، و از بین رفتن سلامت عقل میگردد.
📚منابع:
[1]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 15، ص 242، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق.
[2]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 301، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
[3]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول صلی الله علیه و آله، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 42، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق.
[4]. «مراء»؛ یکی از مصدرهای باب مفاعله و به معناى سخن گفتن از روى خصومت و دشمنی و اصرار در باطل است؛ لسان العرب، ج 15، ص 278. همچنین گفته شده است: مراء؛ یعنی اینکه، به واسطه اشکال گرفتن به کلام دیگری به غرض تحقیر طرف مقابل و طعنه زدن او است؛ واسطی زبیدی، محب الدین سید محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، محقق و مصحح: شیری، علی، ج 20، ص 183، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، چاپ اول، 1414ق.
[5]. شهید ثانی، زین الدین بن علی، منیة المرید، محقق و مصحح: مختاری، رضا، ص 171 – 172، مکتب الإعلام الإسلامی، قم، چاپ اول، 1409ق.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد عزاداری عمومی و در سطح شهر (مثل دهه اول محرم) در اایام #محسنیه:
بهتر این است که برنامه هاى جدیدى که در میان شیعه سابقه نداشته، ترتیب داده نشود
پاسح حضرت آیت الله مکارم شیرازی
🔸حضرت آیت الله العظمی مکارم به پرسشی درباره ایام محسنیه پاسخ گفته است.
نظر حضرت عالى در مورد برگزارى مراسم ایّام محسنیّه به صورت عمومى در سطح شهر چیست؟
توسّل به ذیل عنایت معصومین(علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبى است; ولى بهتر این است که برنامه هاى جدیدى که در میان شیعه سابقه نداشته، ترتیب داده نشود زیرا باعث کمرنگ شدن برنامه های اصلی می شود.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله
🔹خيْرُ النِّــكاحِ اَيْسَــرُهُ
🔸بهترين ازدواج آسان ترين آن است
📗نهج الفصاحه ، ح 1507
🌷دهم ربیع الاول سالروز ازدواج حضرت محمد مصطفی (ص) و حضرت خدیجه (س) را به پیامبر عظیم الشان اسلام و همچنین ساحت مقدس امام زمان (عج) و تمام مسلمین جهان تبریک و تهنیت میگویم
💞 به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
❤️ @havayeadam 💚
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
انا لله و انا الیه راجعون
خبر فوری: اهانت به پیامبر اعظم (ص)
پیش از این ،اهانت به پیامبر (ص) فقط دریک کلیپ تیزر 13 دقیقه ای بود که در YouTube منتشر شد ، اما اکنون یک فیلم کامل 74 دقیقه ای با عنوان "پیامبر معصوم" در YouTube منتشر شده است و حتی پس از اعتراض 2 میلیارد مسلمان در سراسر جهان به این فیلم و کشته شدن بیش از 100 نفر ، به راحتی قابل دسترسی است
پروردگارا ، ای خدای مهربان.
هشدار: خواهران و برادران سلام علیکم : یک خبر بسیار مهم است. دانشمندان به همه مسلمانان در سراسر جهان نسبت استفاده از گوگل و یوتیوب از امروز و به مدت 3 روز هشدار داده اند زیرا گوگل اعلام کرد که فیلم توهین به محمد صلی الله علیه و آله و سلم را مسدود نمی کند ، این اراده( عدم استفاده از گوگل یوتیوب) به آنها بیش از 210 میلیون دلار خسارت وارد میکند، زیرا درجهان حدود یک و نیم میلیارد مسلمان از آن استفاده می کند. اگر معتقد هستید که شما یک مسلمان و پیرو حضرت محمد صلی الله علیه و آله هستید ، می توانید بخشی از این اعتراض باشید.
شرکت کردن
به اشتراک گذاشتن یا ارسال این پیام کمتر از دو دقیقه طول می کشید تا بتوانیم به خدا (سبحان الله) وقتی از ما می پرسد: هنگامی که به محبوب ما (ص) توهین کردند، چه اقدامی انجام دادیم پاسخگو باشیم . با این کارایالات متحده آمریکا (۲۱۰میلیون دلار)؛خسارت میبیند .
لطفا اجازه ندهید که این پیام در صفحه اصلی / صندوق ورودی شما متوقف شود.
این فقط یک تلاش کوچک است.
@mawezah_ir
@sireyealavi
@pasokhha
406 📌
#رابطه قبل از #ازدواج
❓سوال:
سلام ببخشید واسه یک خانم و آقای که قصد ازدواج دارن ولی یک ماه بیشتر فقط تلفنی و چند سری هم برای دیدار احوال پرسی هم دیگر را دیدن و تلفنی همیشه به هم پیام میدن و صحبت می کنند آیا حرام است
✅پاسخ:
سلام علیکم
دیدن همدیگر و صحبت کردن به قصد ازدواج مانعی ندارد.
اما
تا وقتی که محرمیت صورت نگرفته است، همه ارتباط ها و معاشرت هایی که مربوط به زن و شوهر است، انجام دادنش حرام است.
از ابراز علاقه و گرفتن دست و نگاه با لذت گرفته تا کارهای دیگری که مخصوص زن و شوهرهاست.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
407 📌
#عزاداری
#هیئت
❓سوال:
سلام میخواستم ببینم رفتن به هیأت هایی که جور خاصی عزاداری میکنن و برهنه میشن و به سبک خاصی مداحی میکنن مثل هیأت هلالی درسته؟رفتن به اینجورهیأت ها اشکالی نداره؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
در عزاداری ها و هیئات و مراسمات دینی، باید شئون اسلامی رعایت شود.
و طبق فرموده اهلبیت علیهم السلام ما باید زینت اسلام و اهلبیت باشیم نه مایه کسر شأن و زشتی دین و اسلام.
لذا هر حرکتی در هیئات مذهبی و مراسمات دینی که منافات با روح اسلام و دستورات و توصیه های اهلبیت علیهم السلام دارد، نباید انجام شده و یا مورد تایید قرار بگیرد.
اگر این مراسمات از نظر محتوا و روشی، منافات کامل با اسلام داشته باشد، علاوه بر عدم حضور باید امر به معروف و نهی از منکر نیز صورت بگیرد.
اما اگر منافات کامل نداشته اما شئوناتی است که بهتر است رعایت گردد، می توان علاوه بر شرکت کردن توصیه و امر به معروف و نهی از منکر هم کرد.
پس اگر در همان حد برهنه شدن باشد، حضور در هیئت حرام نیست. اما بهتر است امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد.
البته تاکید می کنیم که این تذکر نباید به نحوی باشد که مجلس اهلبیت را دچار اختلال کند بلکه میتوان با مسئولین هیئت جلسه گذاشت و توصیه هایی را متذکر شد.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
408 📌
#حق_الناس
❓سوال:
سلام ممکنه دوران بچگی کارهایی کرده باشیم و حق الناس بوده یا درطول زندگی کارهایی کردیم که حق الناس بوده باشه ولی ما متوجه نبودیم والان هم نمیدونیم ایا کارهایی که درگذشته کرده ایم حق الناسی به گردن داریم یا نه...برای جبران اینگونه حق الناس ها چه کنیم؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
اگر می دانید که از چه شخص یا گروه یا سازمانی حقی رو ضایع کردید، باید حتما جبران کنید. هر چند با واسطه و بصورت واریز مبلغ و یا رساندن عین چیزی که ضایع شده است.
و اگر نمیدانید و صرفا احتمال میدهید که حقی ضایع شده باشد، بعنوان رد مظالم مبلغی را به دفتر مرجع خویش واریز کنید .
میزانی که بدانید دیگر چیزی بر عهده شما نیست.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
409 📌
#مهر #نماز
❓سوال:
سلام وقت بخیر،سرنماز گاهی وقتا بچه کوچیکم مهرمو میبره،من در حالت سجده دستمو دراز میکنم بدون سرتکان دادن یا اشاره و تکلم،چند ثانیه صبرمیکنم مهر رو بیاره آیا این نمازم صحیحه؟آیت الله مکارم
✅پاسخ:
سلام علیکم
اگر انتظار شما و صبر شما موجب نشود که از حالت نماز خارج شوید و این مکث طولانی نباشد اشکالی ندارد.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
410 📌
❓سوال:
سلام..علت افرینش انسان چیست؟چرا خدا انسان را افرید؟هدف ازخلقت چیست؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
بدون شك هر فرد عاقل و حكيمى كه كارى انجام میدهد هدفى براى آن در نظر دارد، و از آنجا كه خداوند از همه عالمتر و حكيمتر است، بلكه با هيچ كس قابل مقايسه نيست اين سؤال پيش می آيد كه او چرا انسان را آفريد؟
آيا كمبودى داشت كه با آفرينش انسان بر طرف میشد؟ آيا نيازى داشته كه ما را براى پاسخگويى به آن آفريده است؟ در حالى كه میدانيم وجود او از هر جهت كامل و بى نهايت در بى نهايت است و غنى بالذات.
پس طبق مقدمه اول بايد قبول كنيم كه او هدفى داشته، و طبق مقدمه دوم بايد بپذيريم كه هدف او از آفرينش انسان چيزى نيست كه بازگشت به ذات پاكش كند.
نتيجتا بايد اين هدف را در بيرون ذات او جستجو كرد، هدفى كه به خود مخلوقات بازمىیگردد، و مايه كمال خود آنها است.(1)
در آيات قرآن تعبيرهاى مختلفى در باره هدف آفرينش انسان شده است كه آنها را ذكر مي نماييم:
1- « وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ»(2) و جنّ و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند. اين آيه تنها روى مساله عبوديت و بندگى تكيه میكند، و با صراحت تمام آن را به عنوان هدف نهايى آفرينش جن و انسان معرفى مینمايد.
2- «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»(3)؛ او كسى است كه مرگ و زندگى را آفريد تا شما را آزمايش كند كدامين نفر بهتر عمل میكنيد. در اينجا مساله آزمايش و امتحان انسانها از نظر حسن عمل به عنوان يك هدف معرفى شده است.
3- «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْماً»(4): خداوند كسى است كه هفت آسمان را آفريده و از زمين نيز مانند آن خلق كرده است، فرمان او در ميان آنها نازل مىشود تا بدانيد خداوند بر هر چيز توانا است، و علم او به همه موجودات احاطه دارد. و در اينجا " علم و آگاهى از قدرت و علم خداوند" به عنوان هدفى براى آفرينش آسمانها و زمين (و آنچه در آنها است كه شامل انسان هم مي شود) ذكر شده است.
4- «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ»(5)؛ اگر پروردگارت مىخواست همه مردم را امت واحده (و بدون هيچگونه اختلاف) قرار مىداد، ولى آنها همواره مختلفند مگر آنچه پروردگارت رحم كند، و براى همين (رحمت) آنها را آفريده است. بر طبق اين آيه رحمت الهى هدف اصلى آفرينش انسان است. اندكى تامل در مفهوم اين آيات، و آنچه مشابه آن است، نشان مىدهد كه هيچ تضاد و اختلافى در ميان آنها نيست، در واقع بعضى هدف مقدماتى، بعضى متوسط و بعضى هدف نهايىاند و بعضى نتيجه آن. هدف اصلى همان" عبوديت" است و مساله " علم و دانش" و" امتحان و آزمايش" اهدافى هستند كه در مسير عبوديت قرار مىگيرند، و" رحمت واسعه خداوند" نتيجه اين عبوديت است. به اين ترتيب روشن مىشود كه ما همه براى عبادت پروردگار آفريده شدهايم، اما مهم اين است كه بدانيم حقيقت" عبادت" چيست؟
عبوديت كامل آن است كه انسان جز به معبود واقعى يعنى كمال مطلق نينديشد، جز در راه او گام بر ندارد، و هر چه غير او است فراموش كند، حتى خويشتن را. و اين است هدف نهايى آفرينش بشر كه خدا براى وصول به آن ميدان آزمايشى فراهم ساخته و علم و آگاهى به انسان داده، و نتيجه نهائيش نيز غرق شدن در اقيانوس رحمت او است.(6)
در بيشتر تفاسير «ليعبدون» در سوره ذاريات را به «ليعرفون» معنا كرده اند يعني هدف از خلقت جن و انس، شناخت و معرفت خداوند مي باشد كه اين تفسير با بعضي روايات از جمله حديث قدسي «كنتُ كنزاً مَخفيّاً، فأحببتُ أن اعْرف، فخلقتُ الخَلْقَ لِأُعْرف»(7)؛
(خداوند مي فرمايد) من گنجي مخفي بودم، دوست داشتم كه شناخته شوم پس خلق را آفريدم تا شناخته شوم، تاييد مي شود.
در واقع عبادت خدا هم براي رسيدن به همين شناخت اوست و تا معرفت كامل صورت نگيرد عبادت حقيقي هم صورت نگرفته است. لازم است به اين نكته نيز اشاره شود كه تمام اين اهدافي كه به عنوان هدف زندگي و خلقت انسان نام برده شد، مانند امتحان، عبادت، معرفت به خدا و... در راستاي سير تكاملي انسان است و براي اين است كه اين انسان درجات كمال و سعادت را طي كند و گرنه خداوند نيازي به عبادت و شناخت ما ندارد.
پي نوشت ها:
1. مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، ج22، ص385.
2. ذاريات(51)آيه56.
3. ملك(67)آيه2.
4. طلاق(65)آيه12.
5. هود(11)آيه118و119
. 6. تفسير نمونه، ج22، ص387.
7. مجلسي، محمد باقر، بحار الأنوار، چاپ بيروت، ج84، ص 199.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
411 📌
#خشوع و #حضور_قلب در نماز
❓سوال:
سلام..چگونه درنماز خشوع داشته باشیم ؟راهکاربدین لطفا...
✅پاسخ:
سلام علیکم
بسیارند کسانی که اشتیاق فراوان به حضور قلب و خشوع و خضوع در نمازها دارند
اما هر چه میکوشند توفیق آن را نمییابند. برای تحصیل خشوع و حضور قلب در نماز و سایر عبادات، امور ذیل را دقیقاً توصیه میکنیم:
۱ـ به دست آوردن آن چنان معرفتی که دنیا را در نظر انسان کوچک و خدا را در نظر انسان بزرگ کند تا هیچ کار دنیوی نتواند به هنگام راز و نیاز با معبود نظر او را به خود جلب و از خدا منصرف سازد.
۲ـ توجه به کارهای پراکنده و مختلف معمولاً مانع تمرکز حواس است و هر قدر انسان، توفیق پیدا کند که مشغلههای مشوش و پراکنده را کم کند به حضور قلب در عبادات خود کمک کرده است.
۳ـ انتخاب محل و مکان نماز و سایر عبادات نیز در این امر اثر دارد به همین دلیل نماز خواندن در برابر اشیاء و چیزهایی که ذهن انسان را به خود مشغول میدارد مکروه است و همچنین در برابر درهای باز و محل عبور و مرور مردم در مقابل آیینه و عکس و مانند اینها، به همین دلیل معابد مسلمین هر قدر سادهتر و خالی از زرق و برق تشریفات باشد بهتر است چرا که به حضور قلب کمک میکند.
۴ـ پرهیز از گناه نیز عامل مؤثری است زیرا گناه قلب را از خدا دور میسازد و از حضور قلب میکاهد.
۵- آشنایی به معنی نماز و فلسفه افعال و اذکار آن عامل مؤثر دیگری است.
۶ـ انجام مستحبات نماز و آداب مخصوص آن چه در مقدمات و چه در اصل نماز نیز کمک مؤثری به این امر میکند.
۷ـ از همه اینها گذشته این کار مانند هر کار دیگر نیاز به مراقبت و تمرین و استمرار و پیگیری دارد بسیار میشود که در آغاز انسان در تمام نماز یک لحظه کوتاه قدرت تمرکز فکر پیدا میکند اما با ادامه این کار و پیگیری و تداوم آن چنان قدرت نفس پیدا میکند که میتواند به هنگام نماز دریچههای فکر خود را بر غیر معبود مطلقاً ببندد. 1 و 2
✅ روایت در رابطه با خشوع در نماز:
قرآن مجيد مي فرمايد: الّذين هم في صلوتهم خاشعون؛ آنان كه در نماز خويش خاشع اند. مرحوم علامه طباطبايي در تفسير آيه فوق و كلمه خشوع مي فرمايد: خشوع به معناي تأثر خاصّي استكه به افراد مقهور دست مي دهد؛ افرادي كه در برابر سلطاني قاهر قرار گرفتهاند، به طوري كه توجه وي همه معطوف او گشته، و از هر جاي ديگر قطع مي شود، و ظاهراً اين حالت، دروني است كه به نوعي عنايت به اعضا و جوارح نيز نسبت داده مي شود.
همانند روايتي كه از پيامبر(ص) نقل شده درباره شخصي كه در نماز با ريش خود بازي مي كرد، كه حضرت(ص) فرمود: اگر او دلش داراي خشوع بود، جوارحش نيز خاشع مي شد. و اين معنا، جامع همه آن معانيي است كه در تفسير اين آيه و اين كمله (خشوع) شده است. درباره خشوع وخضوع در نماز توجه شما را به رواياتي از معصومين(ع) جلب مي كنيم.
امام صادق(ع) فرمود: هرگاه به نماز بر مي خيزي، دل را به خدا متوجه ساز و تا بتواني بكوش كه به چيز ديگري نينديشي. گردنت را (چون ذليلان) رام كن و به گوشه چشم به اين سو و آن سو منگر و نگاهت از سجده گاهت نگذرد، و پاهايت را جفت كن و آنها را ثابت بدار، و دست هايت را سست و رها ساز و آن را به پشت ران خود قرار مده، و يكي از دو دستت را بر روي دست ديگرت قرار نده.
در روايات ديگري نهي شده است انسان نماز را با كسالت و خواب آلودگي و شتاب انجام دهد، چون اين امور با خشوع منافات دارد. امام باقر(ع) فرمود: روزي پيامبر(ص) به مسجد رفت و ديد مردي مشغول نماز است و با شتاب نماز مي خواند. در سجده آن چنان شتاب كرد كه شرائط سجده را (از حيث طمأنينه) ادا ننمود. پيغمبر(ص) فرمود: او مانند زاغ نوك بر زمين زد. اگر با اين حال بميرد، به ديني جز دين من مرده است.3
📚منابع:
1.مکارم، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۴، ص۲۰۴- ۲۰۵.
2.مکارم، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۴، ص۱۹۳- ۱۹۵.
3. سایت عرفان استاد انصاریان.
🔶برای مطالعه بیشتر در راههای کسب حضور قلب در نماز به لینک زیر مراجعه کنید:
کلیک کنید
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
412 📌
#روزه #افطار سهوی
❓سوال:
سلام وقت بخیر،شخصی روزه دار اشتباها غروب آفتاب رو با اذان مغرب اشتباه گرفته به بادصبا نگاه کرده اشتباهی فک کرده غروب آفتاب اذانه.روزشو افطار کرده ولی تا متوجه شده دست از کارش برداشته سریع.آیا با وجود اینکه کارش عمدی نبوده و سریع ترکش کرده و همچنین روزه قضا ماه رمضان بوده آیا روزش صحیحه؟آیت الله مکارم
✅پاسخ:
سلام علیکم
در فرض سؤال اگر بعد از غروب آفتاب بوده است روزه صحیح است اما از این به بعد رعایت نمایند.
منبع
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha