eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
357 دنبال‌کننده
357 عکس
89 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
515 📌 ❓سوال: سلام اگه کسی سه‌شنبه‌بخواد از تهران بره کرج، قصد ده روزه هم بکنه، سه‌شنبه هم بخواد روزه‌ی پیشواز رو بگیره، باید بعداز اذان ظهر ازتهران حرکت کنه یا چون میخواد قصد ده روزه بکنه صبح هم میتونه بره؟ ✅پاسخ: سلام علیکم بله باید بعد از اذان ظهر حرکت کنند حتی اگه بخوان قصد ده روز کنند. چون قصد ده روز رو از وقتی که وارد مقصد میشوند باید انجام بدن. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
515 📌 ❓سوال: سلام طاعات و عبادادتون قبول باشد. اگر میشه نسبی بودن غیب و شهادت را با یک مثال توضیح دهید.ممنون ✅پاسخ: سلام علیکم غیب و شهادت در کلام استاد علامه شهید مطهری (ره) : غیب و شهادت جهان بینی توحیدی اسلامی، جهان را مجموعی از غیب و شهادت می داند، یعنی جهان را تقسیم می كند به دو بخش: جهان غیب و جهان شهادت. در خود قرآن كریم مكرّر از غیب و شهادت، خصوصا از غیب، یاد شده است. ایمان به «غیب» ركن ایمان اسلامی است: اَلَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ [1]. آنان كه به غیب ایمان می آورند. وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ اَلْغَیْبِ لا یَعْلَمُها إِلاّ هُوَ [2]. خزائن غیب نزد اوست و جز او كسی به آنها آگاه نیست. غیب یعنی نهان. غیب یا نهان دو گونه است: نسبی و مطلق. غیب نسبی یعنی چیزی كه از حواسّ یك نفر به علّت دور بودن او از آن یا علّتی نظیر این، نهان است، مثلا برای كسی كه در تهران است، تهران شهادت است و اصفهان غیب است، امّا برای كسی كه در اصفهان است، اصفهان شهادت است و تهران غیب است. مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 138 در قرآن كریم در مواردی كلمه ی غیب به همین مفهوم نسبی آمده است، مثل آنجا كه می فرماید: تِلْكَ مِنْ أَنْباءِ اَلْغَیْبِ نُوحِیها إِلَیْكَ [3]. اینها از جمله خبرهای غیب است كه بر تو وحی می كنیم. بدیهی است كه قصص گذشتگان برای مردم این زمان غیب است، امّا برای خود آنها شهادت است. ولی در مواردی دیگر قرآن كریم كلمه ی غیب را به حقایقی اطلاق می كند كه «نادیدنی» است. فرق است میان واقعیّتی كه قابل حسّ و لمس باشد ولی به علّت دوری یا مانع، دیده نشود- آنچنان كه اصفهان از كسانی كه در تهران هستند نهان است- و میان واقعیّتهایی كه به علّت نامحدودی و غیر مادّی بودن، قابل احساس به حواسّ ظاهره نیست و به این اعتبار نهان است. بدیهی است آنجا كه قرآن مؤمنان را توصیف می كند كه به «غیب» ایمان دارند، مقصود غیب نسبی نیست، به غیب نسبی همه ی مردم- اعمّ از كافر و مؤمن- ایمان و اعتراف دارند. همچنین آنجا كه می فرماید: «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ اَلْغَیْبِ لا یَعْلَمُها إِلاّ هُوَ» كه اطّلاع بر غیب را منحصر به ذات حق می كند، مقصود غیب مطلق است و با غیب نسبی سازگار نیست. آنجا كه غیب و شهادت با یكدیگر ذكر می شوند، مثلا می فرماید: «عالِمُ اَلْغَیْبِ وَ اَلشَّهادَةِ هُوَ اَلرَّحْمنُ اَلرَّحِیمُ » [4] او دانای نهان و پیداست، او بخشنده و مهربان است، یعنی دانای محسوس و نامحسوس است، باز ناظر به غیب نادیدنی است نه غیب نسبی. رابطه ی این دو جهان (جهان غیب و جهان شهادت) چگونه است؟ آیا جهان محسوس مرزی دارد و ورای این مرز جهان غیب است؟ مثلا از اینجا تا پشت بام آسمان، جهان شهادت است و از آن به بعد جهان غیب است؟ بدیهی است كه این گونه تصوّرات، عامیانه است. با این فرض كه مرزی جسمانی دو جهان را از هم جدا كند، هر دو جا شهادت و هر دو جهان جسمانی و مادّی خواهد بود رابطه ی غیب و مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 139 شهادت را با تعبیری مادّی و جسمانی نمی توان توضیح داد. حدّ اكثر تعبیری كه مطلب را به ذهن نزدیك كند این است كه بگوییم شبیه رابطه ی اصل و فرع یا شخص و سایه است، یعنی این جهان به منزله ی انعكاسی از آن جهان است. از قرآن چنین استنباط می شود كه هر چه در این جهان است «وجود تنزّل یافته ی» موجودات جهان دیگر است. آنچه در آیه ی سابق الذّكر، «مفاتح» نامیده شده در آیه ی دیگر «خزائن» نامیده شده است: وَ إِنْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلاّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ [5]. هیچ چیزی نیست مگر آنكه خزانه ها و اصلهای آن نزد ماست. از آن فرود نمی آوریم مگر به اندازه ی معیّن. به این حساب است كه قرآن همه چیز، حتّی اشیائی نظیر سنگ و آهن را «نازل شده» تلقّی می كند: وَ أَنْزَلْنَا اَلْحَدِیدَ [6]. ما آهن را فرود آوردیم. بدیهی است كه منظور این نیست كه همه ی اشیاء و از آن جمله آن را از مكانی به مكانی دیگر انتقال داده ایم. آری، آنچه در این جهان است «حقیقت» و «اصل» و «كنه» آن در جهانی دیگر است كه جهان غیب است و آنچه در آن جهان است «رقیقه» اش، «ظلّ» و «سایه» اش، مرتبه ی تنزّل یافته اش در این جهان است [7]. چرخ با این اختران، نغز و خوش و زیباستی*صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی صورت زیرین اگر با نردبان معرفت*بر رود بالا همی با اصل خود یكتاستی صورت عقلی كه بی پایان و جاویدان بود*با همه و بی همه مجموعه و یكتاستی این سخن را در نیابد هیچ فهم ظاهری*گر أبو نصرستی و گر بوعلی سیناستی مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 140 قرآن همچنانكه تحت عنوان «غیب» نوعی ایمان و بینش را درباره ی هستی عرضه می دارد و لازم می شمارد، احیانا تحت عناوین دیگر این مطلب را بیان می كند، از قبیل ایمان به «ملائكه» یا ایمان به رسالت رسل (ایمان به وحی) : قسمت دوم در پست بعدی : 👇👇👇
قسمت دوم پاسخ به سوال : ❓سوال: سلام طاعات و عبادادتون قبول باشد. اگر میشه نسبی بودن غیب و شهادت را با یک مثال توضیح دهید.ممنون ادامه پاسخ: آمَنَ اَلرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ اَلْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ [8]. پیامبر و مؤمنان به آنچه بر پیامبر فرود آمده ایمان دارند. همه ایمان دارند به خدا و فرشتگانش و كتابهایش و فرستادگانش. وَ مَنْ یَكْفُرْ بِاللّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعِیداً [9]. آن كس كه به خدا و فرشتگانش و كتابهایش و پیامبرانش و روز بازپسین كفر بورزد گمراه شده، گمراه شدن دوری. در این دو آیه، ایمان به كتابهای خدا مستقلّا ذكر شده است. اگر مقصود از این كتابها، كتابهای آسمانی بود كه بر پیامبران نازل شده است، همان ایمان به رسل كافی بود. این قرینه است كه مقصود از این كتابها حقایقی از نوعی دیگر است كه از نوع دفتر و ورقه نیست. در خود قرآن مكرّر از حقایقی نهانی و غیبی با نام «كتاب مبین» ، «لوح محفوظ» ، «امّ الكتاب» ، «كتاب مرقوم» و «كتاب مكنون» یاد شده است [10]. ایمان به این نوع كتب ماورائی، جزئی از ایمان اسلامی است. اساسا پیامبران آمده اند كه به بشر آن گونه بینش و جهان بینی بدهند كه بشر تا آنجا كه برایش مقدور است تصوّری، هر چند مجمل، از مجموع نظام آفرینش داشته باشد. خلقت آفرینش محدود به امور حس كردنی و لمس كردنی كه در حوزه ی علوم حسّی و تجربی است، نمی باشد. پیامبران می خواهند بینش انسان را از محسوس تا معقول و از آشكار تا نهان و از محدود تا نامحدود بالا ببرند. متأسّفانه موج اندیشه های محدود مادّی و حسّی كه از مغرب زمین برخاسته به مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 141 آنجا كشیده كه گروهی اصرار دارند همه ی مفاهیم عالی و وسیع و گسترده ی جهان بینی اسلامی را تا سطح محسوسات و مادّیّات تنزّل دهند. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 زمان نیّت روزه‌های واجب ⁉️ زمان نیّت روزه‌های واجب به‌طور عادی چه زمانی است؟ 👈 نیّت برای روزه ماه رمضان و نذر معیّن، از اول شب تا اذان صبح و برای روزه غیر معیّن (مانند روزه قضا و نذر مطلق)، از اول شب تا ظهر روز بعد است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
516 📌 ❓سوال: سلام...اگر درباره رئیس جمهور و مسئولان حرفی بزنیم ؛ درباره کارهایی که درگذشته کردن غیبت حساب میشه؟!یا اگر بگیم این کارا رو میکنن که فلان چیز اتفاق بیفته گناه هست؟یا شنیدن و بدگفتن از مسئولان غیبت و گناه است؟ ✅پاسخ: سلام علیکم آیت الله مکارم شیرازی: حکم غیبت مسئولین پرسش : آیا بررسى کارهاى مسئولین نظام مقدّس جمهورى اسلامى در غیاب آن ها با عنایت به مفاد حدیث شریف «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِه‏» از نظر شرع مقدّس اسلام غیبت محسوب مى شود؟ پاسخ : غیبت هیچ کس جایز نیست، و غیبت آن است که عیب پنهانی و مخفی شخص، نزد کسی که از آن اطلاع ندارد بیان شود؛ امّا انتقادهای سازنده همراه ادب و احترام اشکالی ندارد. (سایت معظم له) توضیح: غیبت در مسائل شخصی آن هم مربوط به مطالبی است که موجب ناراحتی غیبت شونده باشد. اما اگر عیب ها و انتقادات در ارتباط با حوزه کاری و مسئولیت اجتماعی افراد بیان شود و هدفی جز اصلاح کارکرد اجتماع در میان نباشد، نه تنها جنبه غیبت نخواهد داشت، بلکه نقد و تحلیل منصفانه و به دور از هر گونه حب و بغض رفتار و گفتار مسئولین، یک امر لازم برای رشد و تعالی جامعه و کشور است و برکات زیادی برای فرد و جامعه دارد و موجب اصلاح عیب آنها و بر طرف شدن نواقص کارها و برنامه هایشان می شود. در اسلام موضوعاتی چون نصیحت (امر به معروف و نهی از منکر) ائمه مسلمین، جرح و تعدیل (تکذیب و تأیید) راویان و گواهان، نُصح مستشیر و ... وجود دارند که با کمی دقت در آنها درخواهیم یافت که امکان بروز و ظهور چنین موضوعاتی، جز با نقدها و تحلیل هایی که شاید برخی از آنها در نگاه اول، مشابه غیبت ارزیابی شوند، امکان پذیر نخواهد بود. بر این اساس، چنین نقدها و تحلیل هایی، اگر تنها جهت شناخت وضعیت حاکم بر جامعه و تلاش برای بهبود آن باشد، ایرادی نخواهد داشت، اما اگر افرادی بخواهند در ضمن تحلیل و نقد، عقده ها و کینه های شخصی و گروهی خود را برآورده ساخته و علاوه بر سخنان لازم در یک نقد سالم، گفتاری را در ارتباط با طرف مقابل بر زبان آورند که بود و نبود آن در تحلیل انجام شده مساوی است، در برابر پروردگار مسئول خواهند بود و از آن جایی که هر فرد به درون خود آگاهی کامل دارد، شناسایی مرز بین تحلیل و غیبت در این موارد که تا حد زیادی وابسته به انگیزه افراد است، چندان دشوار نخواهد بود. مطالعه بیشتر احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
517📌 ❓سوال: سلام ووقت بخیر، درخصوص روزه برای افرادی ک دوتا وطن اختیار کردند سوال داشتم و جابجایی بین دووطن چطوربایدباشد ک روزه صحیح باشد؟؟ ممنونم مرجع آیت الله خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم هنگام خروج از یک وطن باید بعد از اذان ظهر باشد و هنگام رسیدن به وطن بعدی نیز باید قبل از اذان ظهر باشد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
518📌 ❓سوال: سلام، مرجع: آیت‌الله‌خامنه‌ای این درسته که موقع پریود خواندن هفت‌آیه بیشتر از قرآن کراهت داره؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در زیر حکم غسل، نماز جماعت، سجده زیارت عاشورا و قرآن خواندن برای حائض و مستحاضه قلیله طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله آمده است: 🔸س. آیا زن حائض می‌تواند غسل مستحبی مانند غسل جمعه انجام دهد؟ ج. مانع ندارد، بلکه مستحب می باشد. 🔸س: آيا زن در حال استحاضه قليله، مى‌تواند براى نماز جماعت وارد مسجد شود؟ ج) مانع ندارد. 🔸س: آيا سجده زيارت عاشورا براى خانم‌هايى که عذر شرعى دارند، جايز است؟ ج) اشكال ندارد. 🔸س: اگر زنى داراى عادت ماهانه حيض باشد، آيا قرآن خواندن براى آن زن جايز است؟ ج) خواندن قرآن به‌جز آياتى كه سجده واجب دارد براى حائض جايز است اگر چه كراهت دارد. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
519📌 ❓سوال: دیشب قسمتی از بدنم خونی بود شستم و با دستمال خشک کردم و دستم هم با تری دستمال کاملا خیس شده بود و دستم رو به چیزای مختلفی زدم بعدا متوجه شدم که خون بدنم با شستن پاک نشده بوده و دستمالی که بدنم رو باهاش خشک کردم خونی بوده حالا می خوام بدونم وسایلی که بهشون دست زدم حکمشون چیه؟؟؟مرجع آقای مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم اگر یقین به نجاست دستمال و انتقال آن داشته باشید به احکام زیر دقت کنید و مطالعه کنید. اما اگر شک دارید ، تکلیفی ندارید و چیزی نجس نشده است. صورت سرایت نجاست به شئی پاک بر اثر ملاقات با شئی نجس [اسباب سرایت نجاست ] پرسش : اگر دو چیزی که یکی پاک و دیگری نجس است با هم ملاقات کنند آیا نجاست منتقل می شود؟ پاسخ : هرگاه چيز پاكى با چيز نجسى ملاقات كند و يكى از آن دو رطوبت داشته باشد نجس مى‏شود، امّا اگر هر دو خشك باشند يا رطوبت بقدرى كم باشد كه سرايت نكند، پاك است (مگر در ملاقات چيزى با مرده انسان پيش از غسل دادن كه احتياط واجب اجتناب است، هرچند خشك باشد). واسطه ها در نجاست [اسباب سرایت نجاست ] پرسش : چنانچه شیئى با تماسّ با نجاست نجس شود، سپس خود این شىء با شىء دوّمى تماس پیدا کند و همان طور شىء دوّم با شىء سوّم و... حال این واسطه ها تا چه تعداد باعث انتقال نجاست به شىء بعدى مى شود؟ پاسخ : تا دو واسطه باعث انتقال نجاست مى شود نه بیشتر، یعنى اگر دست نجس مثلاً به دست دیگرى بخورد آن هم نجس مى شود و اگر آن، به شىء سوّمى بخورد نجس مى شود، ولى اگر شىء سوّم به چهارمى بخورد نجس نخواهد شد و به تعبیر دیگر، متنجّس اوّل و دوم سبب سرایت نجاست مى شود ولى متنجّس سوم سبب نخواهد شد. و این امر بسیارى از مشکلات باب طهارت و نجاست را حل مى کند. پرسش : واسطه سوم که می فرمایید نجس است ولی نجس نمی کند چگونه است؟ پاسخ : این را با یک مثال ساده روشن می کنیم فرض کنید دست شخصی نجس شد و سپس خشک شد (البته عین نجاست در آن نیست) دیگری با دست تر با او دست داد، دست نفر دوم نجس می شود و هرگاه دست او خشک شد و نفر سومی با دست تر به او دست داد، دست نفر سوم هم نجس می شود ولی اگر او با شخص چهارمی دست دهد هرچند دست نفر چهارم هم تر باشد، دست او نجس نمی شود. اینجاست که می گوییم واسطه سوم نجس است ولی نجس نمی کند. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
520📌 ❓سوال: حکمت خدا و قسمت رو توضیح بدید...برای یه کاری همه مخالفت میکنن بعد میگن قسمت نبود اگه قسمت بود خودش یه جور؛جور میشد....حکمت و قسمت رو توضیح بدید ✅پاسخ: سلام علیکم قسمت یا تقدیر خداوند این است که بشر افعال خود را از روی اختیار انجام دهد؛ نه این که تقدیر، او را به انجام یک طرف مجبور سازد. یعنی با اینکه نظام علت و معلول در جهان حاکم است؛ کارهای بشر از روی جبر انجام نمی گیرد. بدیهی است، قضا و قدری که آزادی و اختیار در آن قرار گرفته، مانع پیشرفت و ترقی نیست و انسان را دست بسته قرار نمی دهد. بلکه او می تواند با استفاده از آزادی و حریتی که دارد هر نوع کاری را که بخواهد انتخاب کند و در تعالی و پیشرفت خود بکوشد. انسان به هر سو که رو آورد همان قضا و قدر است که با دست خود آن را انتخاب می کند. پس نمیشه کارهایی که خودمون با اختیار خودمون رقم می زنیم به تقدیر و قسمت ، نسبت بزنیم. حکمت الهی وقتی است که ما تلاشمون رو کردیم اما اراده الهی بر چیز دیگری تعلق گرفته. یعنی ما در راه رسیدن به خواسته مون از هیچ تلاش درستی فروگذار نکردیم، و همه جوانب رو رعایت کردیم اما نمی شود. ظلم کردن، کم کاری کردن و این جور موارد از افعال اختیاری انسان است که نسبت بخودش و دیگران موجب تغییر مسیر زندگی می شود که موجب ضمان و مسئولیت است و اینها را نمی شود گفت حکمت! الهی بلکه برخواسته از سوء اختیار انسانی است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
521📌 چگونگی تعیین ❓سوال: واینکه میخوام سال خمسی مشخص کنم وخمس بدیم ولی بلد نیستم چجوری باید حساب کتاب کرد مرجع:آیت الله مکارم شیرازی ✅سلام علیکم برای تعیین سال خمسی به دستور زیر عمل کنید طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی: چگونگی تعیین سال خمسی پرسش : افرادی که در طول سال درآمد دارند سال خمسی آن ها چگونه معیّن می شود؟ پاسخ : اگر اولین روز درآمد را می دانند باید همان روز را اول سال خمسی قرار دهند و اگر اولین روز درآمد را نمی دانند یک روز از سال را بعنوان سال خمسی تعیین می کنند، و اگر مبلغی از هزینه زندگی زیاد بیاید در این روز خمس آن را حساب می کنند. برای محاسبه خمس اموال: هر سال یکبار محاسبه خمس انجام میگیرد و درهمان روزی که به عنوان سال خمسی تعیین کرده ایم. مثلا اگر اولین درامد ما اول اردیبهشت بوده باشد، یا اینکه ندانیم چه روزی بوده و اول اردیبهشت را به عنوان سال خمسی در نظر بگیریم هر سال در اول اردیبهشت ، خمس اموالی که از در امد سال تهیه شده و همچنین آنچه از درامد سال در ان روز مانده است باید محاسبه شود. جزئیات محاسبه خمس رو باید طبق نظر مرجع تقلید انجام داد: به این صفحه مراجعه کنید احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
کدام قسمت بازاریابی شبکه ای حرام است؟.mp3
14.72M
بارگذاری مجدد سوال 364 📌 ❓سوال: کدام قسمت از فعالیت های بازاریابی شبکه ای قانونی و شرعی است و کدام قسمت غیر قانونی و حرام است؟ ✅پاسخ: توسط حجت الاسلام مهدی مهدوی بصورت مشروح بر اساس نامه شورای نگهبان و فتوای مقام معظم رهبری در صوت فوق. کامل گوش کنید. 🔸 منتشر کنید ✅ فایل pdf کلیک کنید آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضاي مجازي مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
522📌 ❓سوال: سلام طاعات و عباداتت قبول من کم خونی شدید دارم دیسک کمر دارم عمل کردم ۳ سال وقتی روزه میگیرم فشارم میفتده پایین و دست و پایم یخ میشن حالت سر گیج دارم وقتی که افطار میکنم خوب نمیشم باید چکار کنم روزه بگیرم یا نه؟ ✅پاسخ: سلام علیکم طاعات و عبادات شما هم قبول حق طبق نظر رهبری، خود مکلف اگر یقین کند که روزه گرفتن ضرر دارد یا خودش به این نتیجه برسد که خوف ضرر هست می تواند روزه نگیرد. یا بلکه جایز نیست روزه بگیرد. س 753: مادرم به بیماری شدیدی مبتلاست و پدرم نیز از ضعف جسمانی رنج می‏برد و در عین حال هر دو روزه می‏گیرند که گاهی مشخص است که روزه باعث تشدید بیماری آنها می‏شود، تاکنون نتوانسته‏ام آنها را قانع کنم که لااقل هنگام شدت بیماری روزه نگیرند. خواهشمندیم ما را در مورد حکم روزه آنها راهنمایی فرمایید. ج: ملاک تأثير روزه در ايجاد بيمارى يا تشديد آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن تشخيص خود روزه دار نسبت به خودش است و اگر بداند روزه براى او ضرر دارد يا خوف ضرر داشته باشد و در عين حال بخواهد روزه بگيرد، روزه گرفتن براى وى حرام است. س 756: در کلیه‏های من سنگ جمع می‏شود و تنها راه جلوگیری از جمع شدن سنگ در کلیه، نوشیدن مستمر مایعات است و از آنجایی که پزشکان معتقدند که من نباید روزه بگیرم، تکلیف واجب من نسبت به روزه ماه مبارک رمضان چیست؟ ج: اگر جلوگيرى از بيمارى کليه مستلزم نوشيدن آب يا ساير مايعات در طول روز باشد، روزه گرفتن بر شما واجب نيست. مطالعه بیشتر: https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=64 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
523📌 شبهای رمضان ❓سوال: سلام طاعاتتون قبول باشه .. سوالی دارم👇 اینکه ماه مبارک ک یک شب درمیان غسل داره ک اگر تمایل ب انجام باشه... چ زمانی مناسبتره... دربرخی جاها شب حمام کردن رو خوب ندونستن نظر شرعی راجب ب زمان استحمام بجا کی هست . مرجع رهبر ممنون خداقوت ✅پاسخ: سلام علیکم طاعات و عبادات شما هم قبول حق. پاسخ شما از سایت امام خامنه ای حفظه الله: غسل شب اول ماه رمضان و تمام شبهاى طاق مثل شب سوم و پنجم و هفتم. ولى از شب بيست و يكم مستحب است همه شب غسل كند، و براى غسل شب اول و پانزدهم و هفدهم و نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم و بيست و پنجم و بيست و هفتم و بيست و نهم بيشتر سفارش شده است. و وقت غسل شبهاى ماه رمضان تمام شب است، و بهتر است مقارن غروب آفتاب بجا آورده شود، ولى از شب بيست و يكم تا آخر ماه بهتر است غسل را بين نماز مغرب و عشا بجا آورد. و نيز مستحب است در شب بيست و سوم غير از غسل اول شب، يك غسل هم در آخر شب انجام دهد. مطالعه بیشتر: https://farsi.khamenei.ir/treatise-imam-content?id=310&tid=99 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
524📌 💢استفاده از اسپری تنفسی ❓سوال: 🔰حکم استفاده از اسپری تنفسی برای روزه دار چیست؟ ✅پاسخ: ✍️آیات عظام خامنه ای، مکارم: روزه باطل نیست. ✍️آیت الله نوری: استفاده از آن درحد ضرورت اشکال ندارد. ✍️آیت الله فاضل :اگربه صورت پودرگاز ازراه دهان به ريه مي رسدچون بر استعمال آن اكل و شرب صدق نمي كند،مبطل روزه نيست، اما اگربه صورت بخاربه حلق برسددرصورت ناچاري استعمال آن،‌روزه صحيح است. ✍️آیت الله صافی : اگر آن را روي زبان بزنند و گازهاي آنرا استنشاق كنند و آب دهان را بيرون بريزند كه مطمئن شوند مواد به حلق نرسيده اشكال ندارد. ✍️آیت الله سیستانی: اگر دارو را فقط وارد ريه كند ودارو وارد مری نمی شود روزه باطل نمي كند. ✍️بقیه مراجع : اگر به صورت گاز يا بخار وارد ريه شود اشكال ندارد. 📚مکارم رساله مسأله 1360- خامنه ای، استفتائات جدید - نوری، هزار و يك مسألة فقهي،ج1، س212- مجمع المسائل،1380، ج4، س468- استفتائات جديد، ج1، س711- فاضل،جامع المسائل، ج1، س550 و552- صافی،استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی- سیستانی،رساله دوجلدی، جلد 1، مسأله 1989- استفتائات، 1380، ج1، با استفاده از س 6 و س7- زنجانی،استفتائات سایت - وحید،استفتائات پزشکی موجود در دفتر. 📎 📎 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
525 📌 ❓سوال: سلام طاعات قبول ببخشید سوالی دارم درزادگاه همسرم خونه داریم ومعمولا ایام تعطیل وآخرهفته ب اونجامیریم حکم نماز وروزه من وبچه ها ب چه صورت هست؟؟؟ممنون ازپاسخگوییتون مرجع رهبر ✅پاسخ: سلام علیکم باتوجه به استفتاء ات زیر پاسختون رو دریافت کنید: تبعیت زن و اولاد در وطن‏ اجوبه الاستفتائات س 704: آیا زن در وطن و اقامت تابع شوهر است؟ ج: مجرد زوجيّت موجب تبعيّت قهرى نمى‏شود، و زن مى‏تواند در انتخاب وطن و قصد اقامت تابع شوهر خود نباشد. بله، اگر زن در انتخاب وطن و اعراض از آن تابع اراده همسرش باشد، قصد شوهرش براى او کافى است و شهرى که همسرش با او براى زندگى دائم و به قصد توطن به آنجا رفته است، وطن وى هم محسوب مى‏شود و همچنين اعراض شوهر او از وطن مشترکشان با خروج از آن و رفتن به جايى ديگر، اعراض او از وطن هم محسوب مى‏گردد، و براى اقامت ده روز در سفر، اطلاع او از قصد شوهرش مبنى بر اقامت ده روز با اين فرض که وى تابع اراده شوهر است براى وى کافى است، بلکه اگر مجبور به همراهى با شوهرش در مدت اقامت در آنجا باشد، نيز حکم همين است. س 705: جوانی با زنی از شهری دیگر ازدواج نموده است، هنگامی که این زن به خانه پدرش می‏رود، نمازش قصر است یا تمام؟ ج: تا زمانى که از وطن اصلى خود اعراض نکرده، نمازش در آنجا تمام است. س 706: آیا زن و فرزندان مشمول مسأله «1284» رساله حضرت امام(قدّس‏سرّه) هستند؟ یعنی در تحقق سفر آنها قصد سفر توسط آنان شرط نیست؟ و آیا وطن پدر موجب تمام بودن نماز کسانی که تابع وی هستند، می‏گردد؟ ج: اگر در سفر تابع پدر ولو قهراً باشند، قصد پدر براى پيمودن مسافت در صورت اطلاع آنان از آن کافى است. ولى در انتخاب وطن و اعراض از آن، اگر در تصميم‏گيرى و زندگى مستقل نباشند، يعنى بر حسب طبيعت و ارتکازشان تابع اراده پدر باشند، در اعراض از وطن سابق و اتخاذ وطن جديد که پدر با آنها براى زندگى دائمى به آنجا رفته است، تابع وى خواهند بود. تبعیت زن و اولاد در وطن‏ س. تبعیت در وطن، آیا مختص به فرزند است؟ ج. تبعیت در وطن، اختصاص به فرزند ندارد و عرفاً شامل هر کسی که تابع دیگری باشد نیز می‌شود، مانند خدمتکاری که استخدام شده تا همیشه همراه فردی باشد یا همسری که شرط توطّن در محل خاصی نکرده و همواره با شوهرش زندگی می‌کند. س. اگر فرزندی که نان‌خور والدین است اگر همراه والدین به محلی برود که آنها قصد توطن دارند، اما او قصد عدم توطن دارد آیا آنجا حکم وطن را برای او دارد؟ ج. آنجا برای او وطن محسوب نمی‌شود؛ هر چند نان‌خور والدین باشد. س. فرزندی که به تبع والدین در مکانی قصد توطن کرده، اگر بعد ازمدتی (مثلاً یکی دو ماه) از قصدش برگردد حکم نمازش در آنجا چیست؟ ج. تا زمانی که از آن مکان خارج نشده، اعراض محقق نشده و نمازش تمام است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 استفاده از اسپری تنفسی هنگام روزه ⁉️ مبتلا به آسم هستم و در روز چند مرتبه باید از اسپری تنفسی استفاده کنم، مصرف اسپری هنگام روزه داری چه حکمی دارد؟ ✅ استعمال اسپری که حاوی داروی رفع تنگی نفس است برای روزه دار اشکال ندارد و موجب بطلان روزه نمی شود. 🆔 @khamenei_ahkam
حکم مضمضه در حال روزه احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
حکم فرو بردن مضمضه در حال روزه احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
✅شرایط وجوب روزه: (طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله) بلوغ عقل قدرت بی هوش نبودن مسافر نبودن حایض و نفسا نبودن ضرری نبودن روزه حرجی نبودن روزه 🔰 چه کسانی نباید روزه بگیرند؟ روزه بر افرادی واجب است که واجد شرایط فوق باشند، بنابراین روزه بر کودک نابالغ، دیوانه، بیهوش، فردی که توانایی گرفتن روزه ندارد، مسافر، زن حایض و نفسا، کسی که روزه برای او ضرر یا حرج (مشقت زیاد) دارد واجب نیست. (توضیح بیشتر در درسهای بعدی خواهد آمد). انسان نمی‌تواند به خاطر ضعف روزه را بخورد، ولی اگر به قدری ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود می‌تواند روزه را بخورد، و همچنین اگر برای او ضرر یا خوف ضرر داشته باشد، بنابراین دخترانی که به سن بلوغ - که بنا به نظر مشهور همان تکمیل نه سال قمری است - می‌رسند واجب است روزه بگیرند و ترک آن به صرف دشواری، ضعف جسمانی و مانند آن جایز نیست. بلی اگر برای آنها ضرر داشته و تحمل آن برای ایشان همراه مشقت زیاد باشد می‌توانند افطار کنند. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
✅ افطار روزه به خاطر ضعف طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی پرسش : آیا فرد روزه دار می تواند به خاطر ضعف، روزه ی خود را باطل نماید؟ پاسخ : انسان نمى ‏تواند به خاطر ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر بقدرى ضعف پيدا كند كه تحمّل آن بسيار مشكل شود، مى‏ تواند روزه را بخورد و همچنين اگر خوف بيمارى داشته باشد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
526 📌 قبل از دوره پریود و عادت ماهانه بعد از دوره پریود و عادت ماهانه ❓سوال: با سلام و احترام . من پریود بودم و بعد هفت روز رفتم حمام چند ساعت بعد از حمام ترشحات زرد رنگی دیدم اهمیت ندادم ولی امروز داخل ادرارم ی ذره قرمز بود حالا می خواستم ببینم اون ترشحات زرد رنگ نجس بوده یا نه چون من لباسم رو عوض نکردم و با لباس مرطوب روی فرش نشستم 😔😔😔😔و آیا دوباره باید غسل کنم ؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم. پاسخ شما رو با استفتائاتی از آیت الله مکارم شیرازی تقدیم میکنیم: وظیفه بانوان هنگام خروج ترشحات زرد رنگ طولانی مدت ❓پرسش :ترشحات زرد رنگی که بعضی از بانوان می بینند و گاه روزها یا ماه ها ادامه پیدا می کند و به اسباب نگرانی و زحمت بانوان تبدیل شده است چه حکمی دارد؟ آیا احکام استحاضه را دارد؟ ✅پاسخ :از مجموع روایات وارد شده درباره این ترشحات و خون استحاضه ، بدست می آید که این ترشحات، خون نیست و حکم استحاضه را ندارد. در استحاضه باید خون –هرچند کم رنگ- خارج شود اما ترشحات زرد رنگ که شبیه زردابه هایی است که از زخم ها یا دمل ها خارج می شود استحاضه نیست. تنها اگر این ترشحات، در ایام عادت یا دو روز قبل یا بعد از آن دیده شود و مجموعا با ایام عادت، از ده روز تجاوز نکند حکم عادت را دارد. در مواقع دیگر، فقط باید وضو بگیرند و نماز بخوانند و مقدار کم و زیاد آن نیز تفاوتی ندارد. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ❓ ۱-ترشحات زردرنگی که هیچ اثری ازخون درآنهانیست یاشک داریم که هست، یکی دوروزقبل ازدوره پریودوآغازخونریزی ویکی دوروزبعدازپریود (منظورم بعدازتمام شدن خونریزی وقبل ازده روزاست)چه حکمی دارند؟ ۲- اگر مجموع تا بعد از ۱۰ روز دیده شود چه حکمی دارد؟ ۳-مشهور مراجع می فرمایند آب هایی که قبل از عادت ماهانه خارج می شود تا وقتی که صدق خون نکند حکمی ندارد، آیا آیت الله مکارم نظرشان خاص است و نظر مشهور را قبول ندارند؟ ✅ ۱و۲- ترشحات زرد رنگ، خون نيست و حکم استحاضه را ندارد. در استحاضه بايد خون هرچند کم رنگ- خارج شود اما ترشحات زرد رنگ که شبيه زردابه هايي است که از زخم ها يا دمل ها خارج مي شود استحاضه نيست. تنها در صورتي که اين ترشحات، در ايام عادت يا دو روز قبل يا بعد از آن ديده شود و مجموعا با ايام عادت، از ده روز تجاوز نکند حکم عادت را دارد. در مواقع ديگر، فقط بايد وضو بگيرند و نماز بخوانند و مقدار کم و زياد آن نيز تفاوتي ندارد. ✅۳- چنانچه عادت ماهيانه مرتب دارد و خون يا لکه در ايام عادت و يا چند روز قبل از آن ديده شود و سه روز پشت سر هم باشد(هر چند فقط باطن آلوده باشد)، حيض است ولي اگر مجموع خون ولکه ها از ده روز بيشتر شود فقط خون هايي که در روزهاي عادت ديده حيض است و بقيه استحاضه. اما اگر عادت ماهيانه مرتب ندارد خون هايي که نشانه هاي حيض را دارد، حيض است(به شرطي که از سه روز کمتر و از ده روز بيشتر نباشد و فاصله دو حيض کمتر از ده روز نباشد.) در غير اين صورت، احکام استحاضه را دارد. استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
مطالعه کنید احکام لکه بینی بعد از حیض کلیک کنید احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 روزه نگرفتن به دستور پزشک ⁉️ اگر پزشک به بیماری بگوید که روزه برای شما ضرر داد و او هم روزه نگیرد، ولی بعد از چند سال بفهمد که روزه برای وی ضرر نداشته و پزشک در تشخیص خود اشتباه کرده است، آیا قضا و کفّاره بر او واجب است؟ ✅ اگر از گفته پزشک متخصص و امین و یا از منشأ عقلایی دیگر، خوف از ضرر پیدا کند و روزه نگیرد، فقط قضا بر او واجب است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
527 📌 پاسخ به ❓سوال و شبهه : ✅ *به عشق رهبرم رأی نمیدهم...* *به عشق رهبرم سید علی رأی نمیدهم*، تا که ایشان هرچه خود صلاح اسلام و ایران هست انجام دهند چرا که ایشان نایب برحق امام عصر ارواحنا فداه هستند و تنها ناجی همه ما ایرانیها و حتی جهان اسلام. *به عشق رهبرم سید علی رأی نمیدهم*، چرا که رأی من همیشه برخلاف فکر و مصلحت ایشان بوده و انتخابهای اشتباه من، ما را به این روز انداخته است. *به عشق رهبرم سید علی رأی نمیدهم*، چونکه هرچه پیشرفت در قدرت نظامی و علمی و اقتصادی داشتیم از اقدامات و فداکاریها و درایت رهبر عزیز و عظیم الشانمان بوده و توسط اشخاص و اطرافیانی که ایشان با درایت و از روی عقل و ارتباطات خفیه ای که با امام زمان داشته اند به ثمر رسیده. پس بیایید با همبستگی ملی و با ندادن رأی و تَکرار نکردن اشتباهاتی که سالهاست تَکرار میکنیم، *همه چیز را به قدرت عظیم رهبر بسپاریم*. به امید آینده ای بهتر... # مجلسمان که یکدست انقلابی و ولایی شده و بهترین گزینه مورد پسند رهبری به ریاستش منصوب شده قوه قضاییه هم که رهبری بهترین گزینه را به ریاست ان برگزیده است . # تمام اعضای تشخیص مصلحت نظام تو سط رهبری انتخاب می شوند # اعضای شورای نگهبان و مجلس خبرگان همه توسط رهبری انتخاب شده و می شوند # فرمانده کل قوا هم که رهبری هست و تمام فرماندهان ارتش و سپاه و پلیس و بسیج و......مستقیما توسط رهبر انتخاب میشوند . # تنها گزینه ای که انتخاب مدیران ان صد در صد تحت امر رهبری نیست و مردم در حد ۱۵ درصد قدرت انتخاب دارند دولت و هئت دولت هست ، و فعلا همه مشکلات کشور هم به گردن همینها افتاده. # پس اینبار رای نمیدهیم تا رهبر هرکسی که خواست مستقیم به ریاست جمهوری برگزیند تا کشورمان بهشت برین شود و ازاین به بعد اب بریزیم و روغن جمع کنیم. ✅ پاسخ در ارسال بعدی : لینک پاسخ : https://eitaa.com/pasokhha/1033