🔸 صحبت کردن پشت سر نامزدها
⁉️ در ایام انتخابات جهت شناخت نامزد مناسب، می بایست نواقص، عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر نامزدها برای انتخاب فرد اصلح، جایز است؟ ملاک چیست؟
✅ در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد.
احکام #انتخابات
#مشارکت_حداکثری
@pasokhha
🔴 انتشار نامه جعلی حمایت عبدالحمید از همتی
🔹 گاف بزرگ این نامه جعلی، تاریخ آن است که ۲۰ تیر ۱۴۰۰ نوشته شده است!!
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری
@pasokhha
562 📌
#سحر #جادو
❓ سوال:
سلام ایت الله جاودان درسایتشون دستوری برای باطل کردن سحر وجادو گفته اند(۷۰مرتبه سوره حمد ایات ۵۴تا۵۶سوره اعراف به مدت ۴۰روزودرپایان ۴۰روزقربانی گوسفند)
ایاسحر
و جادو وجود دارد؟؟
اگه وجود دارد ایا دستوردیگری برای باطل شدنش هست؟
ایا این دستور درست است؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
بله سحر و جادو وجود دارد و در آیه 102 سوره بقره نیز به آن اشاره شده است:
«و (یهود) از آنچه شیاطین در عصر سلیمان بر مردم میخواندند پیروی کردند. سلیمان هرگز (دست به سحر نیالود؛ و) کافر نشد؛ ولی شیاطین کفر ورزیدند؛ و به مردم سحر آموختند. و (نیز یهود) از آنچه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پیروی کردند. (آن دو، راه سحر کردن را، برای آشنایی با طرز ابطال آن، به مردم یاد میدادند. و) به هیچ کس چیزی یاد نمیدادند، مگر اینکه از پیش به او میگفتند: «ما وسیله آزمایشیم کافر نشو! (و از این تعلیمات، سوء استفاده نکن!)» ولی آنها از آن دو فرشته، مطالبی را میآموختند که بتوانند به وسیله آن، میان مرد و همسرش جدایی بیفکنند؛ ولی هیچ گاه نمیتوانند بدون اجازه خداوند، به انسانی زیان برسانند. آنها قسمتهایی را فرامیگرفتند که به آنان زیان میرسانید و نفعی نمیداد. و مسلما میدانستند هر کسی خریدار این گونه متاع باشد، در آخرت بهرهای نخواهد داشت. و چه زشت و ناپسند بود آنچه خود را به آن فروختند، اگر میدانستند!!»
راه های متعددی برای نجات از سحر و جادو و رفع آن در روایات بیان شده است که به دو نمونه اشاره می کنیم:
1.فردی که سحر شده آیات: "قالَ مُوسى ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَیُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا یُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِینَ، وَ یُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ"[11] و "وَ أَوْحَیْنا إِلى مُوسى أَنْ أَلْقِ عَصاکَ فَإِذا هِیَ تَلْقَفُ ما یَأْفِکُونَ، فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ، فَغُلِبُوا هُنالِکَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِینَ".[12] را همیشه همراه خود داشته باشد.
2. این آیه را هفت بار بر سحر شده بخوانند: "سَنَشُدُّ عَضُدَکَ بِأَخِیکَ وَ نَجْعَلُ لَکُما سُلْطاناً فَلا یَصِلُونَ إِلَیْکُما بِآیاتِنا أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَکُمَا الْغالِبُونَ"[13].[14] پس به طور کلی باید از شر سحر ساحران به خدا پناه برد.
برای مطالعه بیشتر کلیک کنید
دستورات مذکور در سوال نیز اگر توصیه آیت الله جاودان باشد قطعا موثر است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
💢پرسش:
🔰اين چه مذهب شيعه اي هستش که با زيارت حضرت معصومه(س) يا امامان مي رويم بهشت؟
✍️پاسخ:
✅در پاسخ شما بايد عرض نمود:
اولا 📌در هيچ مذهبي با صرف زيارت به بهشت نمي رويد. بلکه بهشت يک طراز تکاملي است. يعني شخص براي رفتن به آن سطح بايد کمالاتي را کسب کند. همانند اينکه يک دانش آموز براي رفتن به به پايه بالاتر بايد از پايه پايين تر نمره قبولي را کسب نمايد و توان درک پايه بالاتر را هم داشته باشد.
☘️ براي اينکه يک انسان بتواند به پايه بالاتر در انسانيت برود، اعمال مختلفي را مي تواند انجام دهد. اين اعمال در دو سطح فردي و اجتماعي تبيين مي شود.
🗞اسلام نيز يک بسته تربيتي در دو سطح فوق بيان نموده است که از آن جمله مي توان به صدقه، عبادت، زيارت و ... اشاره نمود. پس اگر زيارت منجر به آن سطح از کمال گردد، شخص لايق بهشت است و الا نه.
👈البته غالبا زيارت سبب آن مي شود که شخص از اعمال ناشايست گذشته خود، توبه کرده و به خيرات تمايل يابد. لذا غالبا منجر به آن سطح خواهد شد.
ثانيا 📌در روانشناسي نيز ثابت شده است که تماشاي محيط هاي مذهبي در تربيت افراد تأثير دارد. به عبارتي، وقتي کسي محيط معنوي را تماشا مي کند، سبب مي گردد که داراي روحيه معنوي شود. البته اين روحيه در افراد مختلف متفاوت است. در يکي بيشتر و در ديگري کمتر ظاهر مي گردد.
☘️پس زيارت سبب افزايش روحيه معنوي شده و فرد مي تواند خود را به سطح مطلوبي از معنويت و کمال برساند و لايق بهشت گردد.
🗞 #روز_دختر
📎 #میلاد_حضرت_معصومه (س)
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
🔸 واجب عینی بودن شرکت در #انتخابات
⁉️ آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟
✅ واجب عینی است .
#مشارکت_حداکثری
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
563 📌
#غصب
❓ سوال:
سلام اگر فردی چوبی را از زمینی غضب نماید برای برگردانند آن آن را باید به صاحبش بر گرداند یا در همان زمین بگذارد کفایت میکند
اگر آن چوب ارزشی کمتر از ۱۰۰۰ تومان داشته باشد جه؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
در همان زمین بگذارد کفایت می کند
بهتر است رعایت مال دیگران بشود
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
564 📌
#نماز_آیات
❓ سوال:
سلام، خورشیدگرفتگی جمعه۱۴۰۰/۳/۲۱ نماز داشته؟
مرجع آقای خامنهای
✅ پاسخ
سلام علیکم
پاسخ شمارو با توجه به فتاوای امام خامنه ای بیان می کنیم:
که اگر در شهر شما این حادثه واقع شده است و لو اندک، نماز آیات واجب می شود.
اسباب نماز آیات
۱- اسباب شرعی وجوب نماز آیات عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، اگرچه مقدار کمی از آنها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غیرعادی که باعث ترس بیشتر مردم شود، مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادی باشند؛ تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می شود.
در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه ای که ترس آور نباشد، و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری گردد، اعتبار ندارد.
۲- وجوب نماز آیات، مختص کسانی است که در شهر وقوع حادثه هستند؛ و کسانی هم که در شهر متصل به شهری که حادثه در آن رخ داده، به طوری که مانند یک شهر محسوب شوند، و زندگی می کنند، حکم آنها را دارند.
زمان ادای نماز آیات
۳- وقت ادای نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی از هنگام شروع گرفتگی تا زمان شروع در بازشدن آن است، و احتیاط ترک نشود، که قبل از آن که شروع در بازشدن نماید، به انجام نماز بشتابد، و اگر از آن وقت تأخیر انداخت، باید نماز را با نیت قربة إلی اللّه بخواند، و نمیتواند نیّت اداء و یا قضا داشته باشد.
۴- در زلزله و مانند آن که غالباً مدّت وقوع آنها برای خواندن نماز آیات گنجایش ندارد، نباید نماز را به تأخیر بیندازد و در صورتی که معصیت کند و فوراً نخواند بعد از آن مادام العمر واجب است و در هر صورت باید به نیّت اداء بخواند.
مطالعه تمام احکام نماز آیات طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
565 📌
#غسل
#نماز
❓ سوال:
سلامعلیکم
حلول ماه ذیالقعده رو تبریک عرض میکنم.
یک بنده خدایی در مورد غسل روز یکشنبه ماه ذیالقعده پرسید که میشه اول غسل جنابت رو انجام بدن بعد از اتمام غسل جنابت غسل روز یکشنبه رو انجام بدن؟
ممنون میشم زود پاسخ خودتون رو ابلاغ کنیدِ
✅پاسخ:
سلام علیکم
همچنین بنده هم تبریک عرض میکنم به شما و همه اعضای کانال و گروه.
با غسل جنابت می توان غسل های دیگر را نیز نیت کرد و نیاز به تکرار نیست.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
۵۶۶ 📌
شرکت در انتخابات
❓سوال::
میشه چون تخصص نداریم دخالت نکنیم؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
نویسنده در این جملات چند تا چیز رو با هم قاطی کرده و مغالطه کرده.
پاسخ اینه که ما نه در جایگاه شورای نگهبانیم
نه در جایگاه رییس جمهور
و نه در جایگاه رهبری
ما در جایگاهی هستیم که باید بین کاندیداهایی که هر کدوم برنامه ای دارن
یک نفر رو که فکر میکنیم بیشتر میتونه به درد مردم بخوره انتخاب کنیم.
ما دو تا کار باید انجام بدیم
اول، خود حضور در پای صندوق رای
دوم انتخاب درست
برای انتخاب ما
نه تفقه و قدرت حقوقی شورای نگهبان لازمه
نه نیاز به قدرت اجرایی داره
و نه نیازه تخصص داشته باشیم
به همین سادگی!
همون شورای نگهبان و رییس جمهور و رهبری که در متن آمده، رای میدن.
پس دنباله رو حرفهای منافقین کور دلی نباشیم که از خداشونه ما رای ندیم،
دشمن از ما رای ندادن میخواد
برای همین چنین خزعبلاتی سر هم میکنه
#من_رای_میدهم
#انتخابات
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 خمس و زکات کودک
⁉️ آیا خمس و زکات بر کودکانی که هنوز به سن تکلیف نرسیدهاند، واجب میشود؟
✅ زکات مال بر شخص غیربالغ واجب نیست، ولی اگر خمس به مال او تعلّق بگیرد (مثل اینکه معدن یا مال حلال مخلوط به حرام باشد)، بر ولی شرعی او پرداخت آن واجب است، مگر خمسِ سودِ حاصل از تجارت با اموالِ او یا منافع کسبش که پرداخت آن بر ولی واجب نیست، بلکه بنا بر احتیاط در صورتی که سود حاصل باقی بماند ادای خمس آن بر خود طفل بعد از رسیدن به سن تکلیف، واجب است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
567 📌
❓سوال:
سلام ....یه عزیزی هست وقتی بهش میگیم خداروشکر کن که تو رو افریده و این همه نعمت بهت داده میگه خب میخواست نکنه درجواب چنین شخصی چه باید گفت؟؟؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
شاید بهترین راه اینکه انسان باید شکر گذار باشه،
توجه دادن به دو چیز است:
عجز و نیاز ما
لطفی که دیگران بخاطر نیاز ما به ما می کنند
میتوان با مثال زدن این وضعیت ذهنی رو برای ایشان ترسیم کرد که اگر
در شرایطی که ایشون میتونه به کسی کمک کنه که جونش رو نجات بده،
و این کار رو بکنه
آیا اون شخصی که نجات یافته همین جمله رو به ایشون بگه
احساس بدی بهش دست نمیده؟
از ناسپاسی احساس بدی بهش دست نمیده؟
سپاسگذاری و تشکر کردن چیزی است که عقل هر انسانی به اون حکم میکنه و هر انسانی رو خوشحال میکنه.
خداوند هم از شکر و سپاسگذاری انسان ها خشنود میشه ، البته بخاطر خود انسان که درک کرد و شکر کرد و موجب پیشرفت خودش شد.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
568 📌
❓سوال:
لطفا علت قیام امام حسین رو به زبون ساده توضیح بدید؟چرا امام حسین به کربلا رفت؟چرا زن و بچه همراه خود برد؟ایا خدا نمیشد مانع به شهادت رسیدن امام حسین به این نحو بشه؟
به زبون ساده وقابل فهم توضیح بدید
✅پاسخ:
سلام علیکم
علت قیام را از زبان خود امام که خیلی ساده و واضح بیان کرده اند ، نقل میکنیم:
🔰 امام حسین(ع)هنگام عزیمت به سوی عراق ، خطبه ای ایراد کرد و طی آن انگیزه قیام خود را چنین شرح داد:
«مردم! پیامبر خدا(ص)فرمود: هر مسلمانی با حکومت ستمگری مواجه گردد که حرام خدا را حلال شمرده و پیمان الهی را درهم می شکند، با سنت و قانون پیامبر از در مخالفت درآمده در میان بندگان خدا راه گناه و معصیت و تجاوزگری و دشمنی در پیش می گیرد، ولی او در مقابل چنین حکومتی، با عمل و یا با گفتاراظهار مخالفت نکند، برخداوند است که آن فرد(ساکت)را به کیفرهمان ستمگر(آتش جهنم)محکوم سازد.
مردم! آگاه باشید اینان(بنی امیه)اطاعت خدا را ترک و پیروی ازشیطان را بر خود فرض نموده اند، فساد را ترویج و حدود الهی راتعطیل نموده فی را(که مخصوص به خاندان پیامبر است)به خوداختصاص داده اند و من به هدایت و رهبری جامعه مسلمانان و قیام بر ضد این همه فساد و مفسدین که دین جدم را تغییر داده اند، ازدیگران شایسته ترم ...»
(طبری، همان کتاب، ص 229 - ابن اثیر، الکامل فی التاریخ،ج 4، ص 48.)
🔰 انگیزههای مختلفی برای به همراه داشتن زنان و کودکان بیان کردهاند؛ مانند:
🔺 پذیرش مصلحت و اراده الهی؛ یعنی مصلحت خدا این بود که امام حسین(ع) و یارانش شهید، و خانوادهاش اسیر باشند؛ یعنى رضاى حق تعالی در این مصلحت بود و چنین مصلحت؛ یعنى جهت کمال فرد و بشریّت.
(سید بن طاووس، اللهوف فی قتلی الطفوف، ص 65، تهران، نشر جهان، چاپ اول، 1348ش.)
🔺انگیزه مذهبی؛ یعنی از آنجا که محتوای قیام امام حسین(ع)، مذهبی و مقدس است، آوردن خانواده به همراه خود، از نظر آثار مذهبی، بسیار سودمند و مؤثر بود؛ زیرا عرفان و محبتی که در دل اهلبیت امام(ع)، نسبت به خداوند بود، برای همراهانِ دیگر امام، بسیار درسآموز و کارگشا بود.
(فاضل استرآبادی، محمد، عاشورا؛ انگیزه، شیوه و بازتاب، ص 234 – 235، قم، مؤسسه شیعهشناسی، چاپ اول، 1391ش.)
🔺 انگیزه امنیتی؛ امام(ع) در مدینه خانه امنی سراغ نداشت تا خانوادهاش را به آنجا بفرستد و هیچکس هم پیشنهاد نکرد که من از خاندانت حمایت میکنم؛ لذا امام(ع) نگران اسیر شدن خانواده خود در حال حیاتش بود؛ زیرا احتمال قوی وجود داشت که مأموران یزید، خانواده امام را در همان مدینه، دستگیر کرده و به گروگان درآورند.
(همان، ص 235 – 236.)
سید بن طاووس میگوید: «از مواردی که ممکن است سبب همراهی زنان اهلبیت(ع) تلقی شود این است که اگر امام حسین(ع) زنان و فرزندان خود را در مدینه و یا جایی غیر از آن، میگذاشت، احتمال میرفت که یزید بن معاویه زن و فرزند امام را دستگیر کرده و سپس عواقب شوم و رفتارهای زنندهای پیش میآمد که امام حسین(ع) را از جهاد و شهادت باز میداشت».
اللهوف على قتلى الطفوف، ص 84.
🔰این حرکت و قیام باید صورت میگرفت. همانطور که در روایات نیز آمده است، لشکریانی از جن و ملک به امداد امام حسین علیه السلام آمدند، که امام انها را رد کرد و بر مشیت و خواسته الهی که این امر باید بصورت طبیعی پیش برود تاکید کردند.
مصلحت طبیعی پیش رفتن این امر ، این بود که ظلمِ ظالم و حق اهلبیت علیهم السلام و اسلام واقعی شناخته نمیشد.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
569 📌
❓سوال:
درمورد ذکر اسئل الله من فضله توضیح بدید...فضل خدا یعنی چه...اینکه ازفضل خدا بخوایم به چه معناست؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
این ذکر در آیه 32 سوره نساء است که از تفسیر المیزان مراد و معنایش را بیان میکنیم:
علامه طباطبائی:
و به هر حال پس معناى آيه بنا بر بيانى كه كرديم اين مىشود:
(آرزو مكنيد كه شما نيز آن برتريها و مزاياى مالى و غير مالى كه ديگران دارند و خداى تعالى يكى از دو طايفه شما مردان و زنان را به آن اختصاص داده به شما نيز بدهد، و خلاصه مردان آرزو نكنند اى كاش مزاياى زنان را مىداشتند، و زنان نيز آرزو نكنند اى كاش مزاياى مردان را مىداشتند) براى اين كه اين فضيلت بدون جهت به صاحبان آن داده نشده، يا صاحب فضيلت آن را با نفسيت اجتماعى خود به دست آورده، و يا با عمل اختياريش يعنى تجارت و امثال آن، و معلوم است كه هر كس هر چيز را كسب كند از آن بهرهاى خواهد داشت، و هر كس هر بهرهاى دارد به خاطر اكتسابى است كه كرده." وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ..."
غالبا انعام و احسانى كه شخص منعم به ديگرى مىكند از چيزهايى است كه در زندگى او زيادى است و به همين جهت از انعام تعبير مىشود به (فضل- زيادى)، و از آنجايى كه در جملات قبل خداى تعالى مردم را از اين كه چشم به فضل و زيادىهايى كه ديگران دارند بدوزند نهى فرمود، و از سوى ديگر از آنجايى كه زياده طلبى و داشتن مزاياى زندگى، و بلكه يگانه بودن در داشتن آن، و يا بگو از همه بيشتر داشتن و تقدم بر سايرين يكى از فطريات بشر است، و هيچ لحظهاى از آن منصرف نيست، بدين جهت در جمله مورد بحث مردم را متوجه فضل خود كرد، و دستور داد روى از آنچه در دست مردم است بدانچه در درگاه او است بگردانند، و از فضل او درخواست كنند، چون همه فضلها به دست او است آن افرادى هم كه
فضلى و يا فضلهايى دارند، خدا به آنان داده، پس همو مىتواند به شما نيز بدهد، و شما نيز از ديگران و حتى از آنهايى كه آرزوى برترىهايشان را داشتيد برتر شويد.
خداى تعالى نام اين فضل را نبرده و آن را مبهم گذاشته، نفرموده از خداى تعالى كدام فضل او را سؤال كنيد، بلكه با آوردن لفظ (من- از) فرموده: از فضل او درخواست كنيد، و
[دو فائدهاى كه جمله" وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ" افاده مىكند]
سربسته گفتن اين سخن دو فايده داده، اول اين كه ادب دعا و درخواست بنده از خداى تعالى را به بندگان آموخته چون انسانى كه جاهل به خير و شر واقعى خويش است، اگر بخواهد از پروردگارش كه عالم به حقيقت حال او است، و حقيقت حال آنچه براى خلقش نافع است را مىداند، و بر هر چيز توانا است، چيزى درخواست كند جا دارد تنها خير خود را از او بخواهد و انگشت روى مصداق خير مگذارد، و سخن به درازا نكشاند، و راه رسيدن به آن را معين نكند، زيرا بسيار ديدهايم كه شخصى نسبت به يك حاجت از حوايج خاصهاى از قبيل مال يا فرزند يا جاه و منزلت يا بهبودى و عافيت بى طاقت شده و در به دست آوردن محبوبش دست به دعا برداشته، و هر وقت دعا مىكند جز بر آمدن آن حاجتش چيزى نخواسته ولى همين كه دعايش مستجاب و حاجتش داده شده آن وقت معلومش گشته كه هلاكت و خسرانش در همان بوده.
فايده دوم اينكه اشاره كند به اينكه واجب است خواسته آدمى چيزى نباشد كه با حكمت الهيه منافات داشته باشد، حكمتى كه در تكوين به كار برده، و يا در تشريع، پس بايد از آن فضل كه به ديگران اختصاص داده، در خواست نكنند چون اگر فرضا مردان فضلى را كه خدا به زنان داده بخواهند، يا زنان فضل مخصوص مردان را بخواهند، و خداى تعالى هم به ايشان بدهد، حكمتش باطل و احكام و قوانينى كه به مقتضاى حكمت تشريع فرموده فاسد مىشود، (دقت فرماييد).
پس سزاوار اين است كه انسان وقتى از خداى تعالى حاجتى را مىخواهد (كه سينهاش از نداشتن آن به تنگ آمده) از خزينه غيب خدا بخواهد، نه اينكه از دارندگان آن بگيرد، و به او بدهد، و وقتى هم از خزينه غيب او مىخواهد رعايت ادب را نموده خداى تعالى را علم نياموزد، زيرا خدا عالم به حال او است، و مىداند كه راه رسيدن به حاجتش چيست، پس بايد اينطور درخواست كند: كه پروردگارا حاجت مرا به آن مقدار و آن طريقى كه خودت مىدانى خير من در آن است بر آورده بفرما.
و اما اينكه در آخر آيه فرمود:" إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً" براى اين بود كه نهى در اول آيه را تعليل نموده، بفهماند اگر گفتيم شما آنچه را كه خداى تعالى به ديگران داده تمنا نكنيد، علتش اين است كه خداى تعالى به همه چيز دانا است، و راه مصلحت هر كسى را مىداند، و
در حكم خود خطا نمىكند.
ترجمه الميزان، ج4، ص: 535 الی 538
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
570 📌
❓سوال:
سلام من در نماز بعضی موقعه ها در تشهد از روی عادت به مقدار نچندان زیاد دستم را بر روی آن پایم تکان میدادم ایا نمازم باطل است؟
سلام آیا گفتن بسم الله در رکعت سوم و چهارم به صحت نماز ضربه میزند
✅پاسخ:
سلام علیکم
جواب سوال اول:
اگر شکل ظاهری نماز به هم نمی خورده ، نماز صحیح است.
بهتر است در نماز سکون و آرامش را حفظ کنید
و بصورت کلی حالت نماز نباید بهم بخورد.
جواب سوال دوم:
خیر ؛ نماز صحیح است.
اگر به اشتباه خوانده شده بهتر است سجده سهو بعد از نماز انجام دهد.
اما اگر با اراده و برای خواندن سوره حمد به جای تسبیحات بوده، صحیح است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
571 📌
#تجوید
#الله
❓سوال:
سلام . لطفا شیوه صحیح تلطف کلمه الله رو بیان کنید.
✅پاسخ:
سلام علیکم
تلفظ صحیح لفظ جلاله "الله"
حرف « لام » در لفظ جلاله ( اَلله ) گاهي تغليظ و گاهي ترقيق مي شود.
🔺تغليظ: در لغت به معناي چاق و فربه نمودن مي باشد. و در تجويد به معناي چاق و فربه تلفظ كردن حرف لام لفظ جلاله است.
🔺ترقيق: در لغت به معناي رقيق كردن است و در تجويد به معناي نازك و ظريف تلفظ كردن حرف مي باشد.
🔰عبارات تغليظ ها: اَللهُ- حِزْبَ اللهِ- حُدُودُ اللهِ- وَ اللهِ- وَاتَّقُواللهِ
🔰عبارات رقيق ها: بِسْمِ اللهِ- مِنْ فَضْلِ اللهِ- لِلّهِ
❇️توضیح:
🔸چنانچه يكي از حركات فتحه و ضمه، قبل از لام لفظ جلاله ( اَلله ) قرار گيرد ؛ باعث تغليظ حرف لام مي شود.
🔸 چنانچه حركت كسره، قبل ازلام لفظ جلاله ( اَلله ) قرار گيرد ؛ باعث ترقيق حرف لام مي شود.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
572 📌
#دیه
❓سوال:
دیه زخم سطحی در صورت چیست
✅پاسخ:
سلام علیکم
دیه جراحات در قانون مجازات اسلامی :
فصل ششم – دیه جراحات
ماده 709- جراحات سر و صورت و دیه آنها به ترتیب ذیل است:
الف- حارصه: خراش پوست بدون آنکه خون جاری شود، یک صدم دیه کامل
ب- دامیه: جراحتی که اندکی وارد گوشت شود و همراه با جریان کم یا زیاد خون باشد، دو صدم دیه کامل
پ- متلاحمه: جراحتی که موجب بریدگی عمیق گوشت شود لکن به پوست نازک روی استخوان نرسد، سه صدم دیه کامل
ت- سمحاق: جراحتی که به پوست نازک روی استخوان برسد، چهار صدم دیه کامل
ث- موضحه: جراحتی که پوست نازک روی استخوان را کنار بزند و استخوان را آشکار کند، پنج صدم دیه کامل
ج- هاشمه: جنایتی که موجب شکستگی استخوان شود گرچه جراحتی را تولید نکند، ده صدم دیه کامل
چ- مُنَقَّله: جنایتی که درمان آن جز با جابه جا کردن استخوان میسر نباشد، پانزده صدم دیه کامل
ح- مأمومه: جراحتی که به کیسه مغز برسد، یک سوم دیه کامل
خ- دامغه: صدمه یا جراحتی که کیسه مغز را پاره کند، که علاوه بر دیه مأمومه، موجب ارش پاره شدن کیسه مغز نیز می باشد.
منبع و مطالعه بیشتر
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 خرید و فروش صوری
⁉️ بعضی از افراد اقدام به فروش بعضی از املاک خود میکنند به این شرط که دوباره آن را از همان مشتری به قیمتی بیشتر از قیمتی که خریده، خریداری کنند، آیا این بیع صحیح است؟
✅ این نوع بیع صوری و وسیلهای برای دستیابی به قرض ربوی میباشد و لذا حرام و باطل است، بله اگر ملک خود را به طور جدّی و به نحو صحیح شرعی بفروشند و سپس به خرید نقدی یا نسیه آن از مشتری به همان قیمت یا بیشتر، اقدام نمایند، اشکال ندارد.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 صدقه دادن زن از اموال خودش
⁉️ آیا زن برای دادن صدقه یا کمک به والدین از اموال خودش هم باید از شوهر اجازه بگیرید؟
✅ اگر با اموال خودش باشد، به خودی خود به اجازه شوهر نیازی نیست.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 میزان نفقه
⁉️ ۱) نفقهی زن که بر شوهر واجب است، چه مقدار است؟
۲) آیا نفقهای که زن از شوهر دریافت میکند، در صورتی که تا پایان سال خمسی باقی بماند، خمس دارد؟
✅ ۱) نفقهی واجب زن عبارت است از هر آنچه زن به طور متعارف به آن احتیاج دارد، مانند غذا و وسایل مورد نیاز آن، لباس، مسکن، هزینهی درمان بیماریهای متعارف و نظافت و ... به مقدار و کیفیتی که برای امثال او متعارف است.
۲) نفقه خمس ندارد، هر چند احتیاط مستحب است که اگر از مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن پرداخت شود.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 هزینه تحصیل فرزند
⁉️ آیا هزینهی تحصیل فرزند واجب النفقه، بر عهدهی پدر است؟
✅ اگر فرزند توانایی مالی ندارد، در حدّی که عرفاً از نیازهای لازم زندگی محسوب میشود، مانند تحصیلات مقدماتی، بر عهدهی پدر است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
573 📌
#سرنوشت
#قانون_عالم_خلقت
❓سوال:
سلام.اینکه گفته میشه تا خدا نخواد هیچ کس نمیتونه بهمون ضرری برسونه پس چرا درمواردی هست خیلی راحت حرف و دخالت دیگران باعث بهم خوردن کارها میشه؟یعنی خدا خواسته ما ضرر ببینیم؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
باید عرض کنم بله اگر خداوند در مسئله ای فراتر از قانونی که برای خلقت تعیین شده است، طبق اراده و خواست خودش عمل کند
هیچ قدرتی نمیتواند بر اراده ی الهی غلبه کند.
قانون عالم خلقت این است که ما در دنیایی هستیم که دارای یکسری علت ها و سبب هاست.
و این علت ها و سبب ها گاهی با هم تعارض پیدا می کنند و با هم جمع نمی شود و این خودش موجب میشود که اتفاقاتی می افتد.
مثلا قانون حیوانات این است که آنکه زورش کمتر است غذای حیوانی می شود که زورش بیشتر است.
مثلا وقتی سنگ به پیشانی ما می خورد، از بدن ما عبور نمی کند، بلکه به بدن ما آسیب میزند.
اینها از قوانین عالم مادیات است. ماده با ماده در تعارض واقع می شود.
خب اختیار و اراده هر انسانی هم در خلقت امکان دارد با اراده و اختیار انسانهای دیگر تعارض پیدا کند. مثلا من میخواهم برق را خاموش کنم، شخص دیگری که در اتاق است میخواهد روشن بماند.
حالا در این تعارض و تصادف اراده انسانها، گاهی با هم عاقلانه و منصفانه برخورد می کنند و از عقل خدادادی استفاده می کنند. گاهی هم از زور استفاده می کنند و به دیگری ظلم می کنند.
این تعارض اراده انسانها یک مسئله طبیعی است. مثل تعارض ماده با ماده.
مثل اختلاف نظر اعضای یک خانواده.
مثل اختلاف نظر دو دوست .
مهم این است که همین انسان مامور است در این گونه موارد ، برای حل اختلاف از عقل و انصاف بهره ببرد. و اگر چنین نکند موجب فساد و تباهی و ظلم و جنگ است.
خب آیا میتوان گفت وقتی انسانها از عقل خودشان استفاده نمی کنند و ظلم به دیگران را پلی برای رسیدن به خواسته های نفسانی خود می کنند، یعنی خداوند خواسته است؟
قطعا خیر.
خداوند نظام علی و معلولی که در عالم حاکم کرده است متناسب با انسان و ماده و دنیاست.
اما برای اینکه بین انسانها ، مثل حیوانات هر گونه ظلم و جوری اتفاق نیفتند، برای انسان ها عقل و راهنما و دین فرستاده است.
این یعنی خداوند نمی خواهد که انسان ها به همدیگر ظلم کنند و این حق انتخاب ظلم کردن و ظلم نکردن را به عقل و اختیار او واگذار کرده است. و این را وسیله ای برای رشد انسانها قرار داده است تا کسانی که از عقل خود و انصاف خود بهره می برند و خدایی عمل می کنند از دیگران باز شناخته شوند.
خداوند در قرآن می فرماید: این امتحانات و ابتلاها برای این است که مشخص شود (برای خود انسانها) که کدامیک عمل بهتری دارد.
پس خداوند به انسان قدرت داده است
عقل داده
راهنما و دین داده است
بد و خوب را مشخص کرده است
که او خودش با عقل و اختیار خودش انتخاب کند
و اگر کسی در این مسیر اشتباه کند راه بازگشت داشته باشد.
اگر کسی ظلم کند، ظلم خود را جبران کند.
و اگر کسی جبران نکند خداوند حق مظلوم را از ظالم می گیرد. یا در دنیا و قطعا در آخرت به تمام و کمال.
بله در همین شرایطی که خداوند این قانون ها را در خلقت گذاشته است، حرکت کلی عالم خلقت به سمتی که انسان ها بفهمند که استفاده از عقل و دین و راهنمای دینی، بهترین راه است ادامه دارد.
و این جاست که دشمنان الهی هر مقدار هم تلاش کنند که حق و حقیقت را از بین ببرند و اثر خداو دین و آیین او محو شود، نمی شود!
همینطور خداوند وقتی مظلومی در راه دادخواهی تلاش خودش را بکند و از خداوند کمک بگیرد، اراده خودش را به کمک این مظلوم می فرستد.
اما این مظلوم یک حرکت اولیه باید حتما داشته باشد که نشان بدهد می خواهد در مسیر حق باشد تا خداوند هم یاری برساند.
خداوند در قرآن می فرماید:
همانا خداوند حال قومی را تغییر نمی دهد تا آنکه آنان حال خود را تغییر دهند..
یعنی سرنوشت هر قومی دست خودش است که چگونه در برابر ظلم قیام کند و خداوند آنها را یاری کند. اینکه چگونه برای رسیدن به خواسته هایش تلاش کند و خداوند نیز یاری شان کند.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
574 📌
#فکر #گناه
❓سوال:
سلام..افکاری که از ذهنمون میگذره گناه محسوب میشه؟مثلا با دیدن کسی بگیم باز این اومد بازازاین حرفازد..چه حرفای الکی میزنه یابگیم همش دروغ میگه ازاین جور چیزا که به ذهن میاد وبادیدن کسی درذهنمون درباره اش با خودمون حرف بزنیم ولی به زبان نیاوریم؟واگر اون شخص پدر مادرباشن ولی به زبان نیاوریم واحترام نگه داریم؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
برخی اوقات افکار و احساساتی در ذهن ما میاد که درست نیستند
باید قبل از یقین کردن به درستی و غلط بودنشون، اعتقاد و تصور ذهنی مون رو شکل ندیم.
یعنی فرق قائل باشیم بین اینکه یک چیزی ناخودآگاه به ذهن ما میاد
و بین تصور و اعتقادی که نسبت به اون مسئله در دل ما شکل میگیره.
و نباید در زبان و عمل و رفتار اون احساس ناخودآگاه رو نشون داد.
و تا وقتی نشان ندهیم به هر نحوی، چیزی بر عهده ما نیست.
اما اگر این افکاری که میگید، فکر گناه باشه، و ادامه ندهد و ناخودآگاه باشه و منجر به عمل و گناهی نشه، بعنوان گناه نوشته نمیشه.
اما اگر انسان عمدا به گناهی فکر کنه و منجر به گناه بشه یا مدام در ذهن پرورش بده ، میتونه گناه هم باشه.
فکر گناهی که منجر به گناه بشه ، خودش هم گناه هست.
و چون فکرهای گناه غالبا با ادامه دادنش، منجر به گناه میشه، مقدمه گناه میشن.
و مقدمه گناه هم ، حرامه و نباید انجام داد.
پس بهتره وقتی فکر نادرستی به ذهن انسان میاد، سعی کنه فکر رو مدیریت کنه و اون فکر رو از ذهنش خارج کنه و ادامه نده. تا منجر به گناه بشه.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
575 📌
پاسخ به #شبهه #آتاترک
❓سوال:
*🔹آتاترک مبلغان مذهبی را جمع کرد و گفت:*
*کشاورزان برای ما گندم و برنج و ... کشت میکنند،*
*دامداران گوشت و لبنیات، خیاطان لباس و کفاشان کفش..*.
*شما چه تولیدی دارید؟*
*ملاها گفتند:*😀😀😀😀
*ما برای شما و مردم دعا میکنیم،*😀😀😀
*آتاترک آنها را به یک سفر دریایی با کشتی مهمان کرد و به یکی از ملوانها سفارش کرد که تا از ساحل فاصله گرفتند،*😀😀😀
*کشتی را سوراخ کند،*😀😀
*او نیز چنین کرد،*
*وسط دریا وقتی روحانیون کشتی را سوراخ شده دیدند،*
*بر سر خود زدند که ای داد،*😀😀
*الان خواهیم مرد،*
*سربازان به ملاها گفتند : دعا کنید،*
پاسخ دادند:*😀😀😀
*دعا که فایده ندارد،*🙄
*باید آب را از کشتی خارج کرد و به سرعت به ساحل برگردیم،*😃🙄
*سربازان سطلها را به دست ملاها دادند و بی وقفه آب را از کشتی تخلیه کردند و به سرعت و قبل از* *غرق شدن کشتی به ساحل برگشتند و از فرط خستگی همه به گوشهای افتادند...*
*آتاترک رو کرد به آنها و گفت:*
*حالا فهمیدید که ما به دعاکن نیازی نداریم باید کار کنید، هیچ مملکتی با دعا کردن درست نمیشود.*🌹🌹
*باید همه کار کنند.*
*شما هم در خلوت خود برای خودتان دعا کنید.*
*کشورهای رو به رشد جهان روزی موفق شدند که دعاکنها را به کنار گذاشتند و دست به کار شدند تا کشورشان را برای رفاه بسازند.*
*زمانی که دعاکنها بشینند دعا کنند و مالمردم خورند،*
*کشور آرام آرام به فساد کشیده میشود و نه تنها پیشرفت نمیکند بلکه فقر و فساد مالی و فساد* *اجتماعی کشور را زمین گیر میکند. اگر میخواهید کشوری داشته باشید که فقر، فحشا، فساد و اعتیاد در آن نباشد، باید دعاکنها را رها کنید و دست به کار بشوید و همه هر روز با عشق کار کنید،*
*هیچ چیز همانند تولید نمیتواند یک کشور را به توسعه و رفاه برساند.*
*یادتان باشد حقوق انسانی و احترام به حق شهروندی باعث نابودی فقر و گسترش امید و رفاه میشود.*😭😭🌸
*انسان بودن بالاترین مذهب است.*
✅پاسخ در ارسال بعدی 👇👇👇👇👇
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
575 📌 پاسخ به #شبهه #آتاترک ❓سوال: *🔹آتاترک مبلغان مذهبی را جمع کرد و گفت:* *کشاورزان برای ما گندم
✅پاسخ به شبهه آتاترک👇
✳️ اگرچه از آتاترکِ طرفدار سکولاریسم، چنین دیدگاهی نسبت به روحانیت بعید نیست اما به نظر میرسد این داستان هم مانند بسیاری از داستان های دیگر واقعیت نداشته و تخیّلی است.
اما به هر حال اصل دیدگاه مطرح شده را باید پاسخ بدهیم.
✳️ در تمام ادیان، الهی و غیر الهی، گروهی از افراد جامعه در کسوت عالم دین و متصدی امور دینی فعالیت می کنند. آیین هندو، زرتشتی، یهودی، مسیحی و ...
✳️ معمولا در این ادیان، روحانیت یک طبقه ویژه با امتیازات خاص و وظایف خاص هستند به نحوی که وظایف آنها را افراد غیر روحانی نمی توانند انجام دهند، مانند مراسم ختنه، غسل، ازدواج، خاکسپاری، دعا، نماز و ... که در ادیان مختلف باید صرفا به دست روحانی انجام شود.
👈 در اسلام و مکتب شیعه هیچ عملی وجود ندارد که به روحانیت اختصاص داشته باشد و مراسماتی مثل ازدواج و خاکسپاری و ... به دست هر کسی می تواند انجام شود. روحانیت یک طبقه ویژه با امتیازات و وظایف خاص نیست.
حال سوال از کارکرد روحانیت در جامعه پررنگ تر می شود که در ادامه پاسخ خواهیم داد:
✳️ادعای اصلی داستان فوق این است که روحانیت هیچ کاری به جز دعا کردن ندارد.
اولاً: با توجه به اعتقادی که به وجود خداوند و تاثیر دعا و در خواست او در زندگی انسان داریم، می دانیم که دعا کردن کار بسیار پر ارزشی است، البته دعایی که همراه با تلاش فرد برای رفع مشکلاتش باشد.
ثانیاً کدام یک از شما تا به حال دیده اید که روحانیت شیعه بگوید وظیفه من فقط دعا کردن است؟!
ثالثاً آیا در تاریخ خودمان، روحانیان زیادی را ندیده ایم که برای برقراری عدالت یا برای حفظ مرزهای میهن علیه ظلم حاکم و علیه دشمن خارجی قیام کرده اند؟
شیخ فضل الله نوری، سید محمدعلی طباطبایی، سید عبدالله بهبهانی، آخوند خراسانی، میرزا محمدحسین نائین، میرزای شیرازی، سیدجمال الدین اسد آبادی، میرزا کوچک خان جنگلی، نواب صفوی، آیت الله کاشانی، امام خمینی و هزاران روحانی مبارز دیگر که در راه مبارزه با ظلم و ستم به مقام شهادت هم نائل شدند در همین صد سال اخیر تاریخ تشیّع می زیسته اند.
✳️ مهمترین وظیفه و کارکرد روحانیت اسلام در آیه 122سوره توبه اینچنین بیان شده است:
🔆ومَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ / شایسته نیست مؤمنان همگی (بسوی میدان جهاد) کوچ کنند؛ چرا از هر گروهی از آنان، طایفهای کوچ نمیکند (و طایفهای در مدینه بماند)، تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند!
🔹 دین اسلام، مجموعه ای از معارف اعتقادی و دستورات اخلاقی، عبادی و حقوقی است.
🔹با توجه به اینکه زندگی انسان، محدود به این دنیا نیست و خداوند سعادت انسان را در هر دو دنیا می خواهد، اعتقاد به باورهای دینی و عمل بر طبق دستورات خداوند متعال، برای سعادت دنیا و آخرت انسان ضروری است.
🔹این مجموعه معارف و دستورات از منابعی همچون قرآن کریم، احادیث پیامبر و اهل بیت (صلوات الله علیهم) و عقل استنباط می شود.
🔹استنباط معارف و دستورات دینی از این منابع، نیاز به آشنایی با علوم مختلفی همچون ادبیات، منطق، اصول فقه، دانش حدیث شناسی، تفسیر، فلسفه، کلام و ... دارد.
🔹روحانی، آخوند و عالم دین، کسی است که عمر خود را صَرف آموختن این دانشها می کند تا به وسیله آن، عقاید درست و احکام و دستورات دینی را استنباط کند و آن را در اختیار دیگر اقشار جامعه که فرصتی برای تحقیق در این زمینه ندارند قرار دهد.
👈 بنابر آنچه گذشت؛ عمل به دستورات دین برای سعادت دنیا و آخرت ضروری است و عالمان دین کسانی هستند که این دستورات را از منابع آن اس
تنباط کرده و در جامعه ترویج می کنند.
یکی از کارکردهای محسوس و قابل سنجش روحانیت در جامعه، گسترش و تبلیغ آموزه های اخلاقی است.
هر انسان عاقلی ولو دیندار هم نباشد، می داند که در جامعه باید اخلاق حاکم باشد و مردم بر اساس دستورات اخلاقی با هم رفتار کنند و الا سخت ترین قوانین و سخت ترین مجازاتها هم نمی تواند نظم و عدالت را به درستی در جامعه محقق کند.
شما بگویید به جز عالمان دین و به جز حوزه های علمیه در کجا و توسط چه کسانی علم اخلاق مورد تحقیق و پژوهش و انتشار قرار گرفته است؟
همواره این عالمان دین بوده اند که به عنوان وظیفه ذاتی خود، به تحقیق در علم اخلاق پرداخته و ضمن اینکه خودشان به آن عمل کرده اند، آن را در جامعه نیز گسترش داده اند.
روحانیت شیعه در هر سال، در مناسبت هایی همچون محرم، صفر، فاطمیه، ماه رمضان و بعضی هر روز در مساجد و نمازهای جماعت، آموزه های اخلاقی را به مردم تعلیم می دهند.
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
575 📌 پاسخ به #شبهه #آتاترک ❓سوال: *🔹آتاترک مبلغان مذهبی را جمع کرد و گفت:* *کشاورزان برای ما گندم
🔸بدون اینکه بخواهیم آماری ارائه دهیم، تقریبا همه قبول داریم که مسجدی ها، مؤمنین و کسانی که اهل نماز جماعت و منبر و پی گیری تعالیم روحانیت هستند، بیش از دیگران اخلاق را رعایت می کنند. در کسب و کارشان صادق ترند، در زندگی شخصی شان مشکلات کمتری دارند، بیشتر به فکر محرومان و مستمندان هستند، بیشتر حق الناس را رعایت می کنند و ...
🔸البته افرادی هم پیدا می شوند در این بین که مرتکب اشتباهاتی می شوند اما در مجموع همه قبول دارند که اهل مسجد و اهل منبر، صادق تر و قابل اعتمادتر و در کل، با اخلاق ترند.
🔸حتی بعضاً کسانی که می خواهند فسادی را مرتکب شوند، خود را در پشت چهره ای مذهبی و متدیّن پنهان می کنند زیرا می دانند که مؤمنین و مذهبی ها در جامعه قابل اعتماد ترند و از این جایگاه سوء استفاده می کنند.
✳️بنابراین اگر روحانیت تنها یک کارکرد یعنی گسترش اخلاق نیک در جامعه را به عهده داشته باشد، اهمیّت نقش آنان اگر از دیگر اقشار جامعه بیشتر نباشد کمتر نیست. زیرا جامعه ای که در آن اخلاق رواج نداشته باشد، انسجام و اتحادی هم نخواهد داشت و به هیچ وجه نمی توان در آن جامعه به زندگی مطلوب دست یافت.
❓❓شاید بگویید که با وجود روحانیت، بازهم در جامعه ما بی اخلاقی وجود دارد پس معلوم است روحانیت کار خودش را خوب انجام نمی دهد.
👈اینکه روحانیت وظیفه و نقشش در جامعه چیست با اینکه روحانیت این نقش را خوب ایفا می کند یا نه، دو مسئله است که ما تا به حال به مسئله اول پاسخ دادیم.
👈ادعا نمی کنیم که روحانیت نقش خود را به نحو مطلوب و صد در صد انجام داده است اما باید عوامل دیگر بی اخلاقی در جامعه را نیز مد نظر قرار دهیم:
1️⃣ مهمتر از همه، تهاجم فرهنگی و جنگ رسانه ای علیه جامعه ما که با بودجه های کلان در حال وقوع است.
2️⃣ روحانیت نمی تواند تک تک افراد را بگیرد و ارشاد کند و به رعایت اخلاق وادارد. نقش روحانیت صرفاً نصیحت و توصیه است و لازمه آن این است که افراد خودشان داوطلب مشورت با عالمان دین باشند.
3️⃣ گاهی مسئولین ما یا الگوهای رفتاری جامعه و یا شخصیت های معروف و مشهور موجب رواج بی اخلاقی در جامعه می شوند. اثر سوئی که این بی اخلاقی ها درجامعه می گذارد، بسیار بیشتر از اثر مثبت کارهای خوب است.
رهبر حکیم انقلاب:
🔹مبادا دوست را با دشمن اشتباه کنید؛ مبادا دوست و دشمن را مخلوط کنید؛ مبادا رفتاری که با دشمن باید داشت، با دوست انجام بدهید.
🔹جبههی دشمن، غیر از آن غافلی است که خودی هم هست؛ منتها بیچاره دچار غفلت و اشتباه و فریب میشود؛ بر اثر حادثهای، عقده و کینهای پیدا میکند و در مقابل نظام میایستد؛ در مقابل سخن حق میایستد؛ در مقابل امام و راه امام میایستد. این، آن دشمن اصلی نیست؛ این یك آدم فریب خورده است؛ این یك آدم قابل ترحم است! دشمن اصلی آن کسی است که پشت سر این قرار میگیرد، اما خودش را نشان نمیدهد.
قسمت اول پاسخ: https://eitaa.com/pasokhha/1129
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
576 📌
#ارشاد_جاهل
❓سوال:
سلام آیا کسی که قبلا یکی از احکام شرعی را به ما اشتباه گفته است و ما نمی دانیم که او الان آن حکم را درستش را میداند یانه ایا واجب است که به او بگوییم
✅پاسخ:
سلام علیکم
پاسخ شما از سایت (خامنه ای دات آی آر ) درج می شود که در انتهای مطلب لینک منبع نیز گذاشته شده است:
اگر شک داریم که فرد خطاکار، جاهل به حکم است یا عالم به آن، در اینجا آیا تکلیف امر به معروف داریم یا خیر؟ یعنی آیا حکم نهی از منکر در اینجا مصداق نمییابد؟ یا اینکه حکم «ارشاد جاهل» یا «تنبیه غافل» مصداق مییابد؟
اتقاقاً «ارشاد جاهل» از مصادیق امر به معروف است؛ چون جاهل، جاهل به وظیفه است و چون جاهل است، یا واجبی را ترک میکند یا منکری را مرتکب میشود. اما اگر فردی، جاهل به حکم بود و جهل او باعث ترک واجبی یا ارتکاب منکری نمیگردید، در اینجا بر ما واجب نیست که او را راهنمایی کنیم یا ارشاد کنیم. مثلاً یک نفر هست که نه باغی دارد و نه مزرعهای؛ اگر این فرد جاهل به احکام مضارعه و مساقات باشد، آیا بر ما واجب است که او را ارشاد کنیم و احکام مضارعه و مساقات را به او بگوییم؟ خیر، چون ندانستن این احکام، نه باعث ترک واجبی از او میشود و نه باعث ارتکاب گناهی.
پس ارشاد جاهل در این موارد نیست، بلکه ارشاد جاهل درموردی است که شخص، حکم را نمیداند و به خاطر ندانستن این حکم واجبی را ترک میکند یا منکری را مرتکب میشود. بنابراین این از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است یا اینکه از مقدمات امر به معروف و نهی از منکر است.
چرا که در احکام امر به معروف آمده است که اگر کسی اقدام به کاری کرد که آن کار مقدمهی ورود به منکری است، یا اقدام به کاری کرد که آن کار در آینده منجر به ترک وظیفه میشود، در اینجا جلوگیری از آن مقدمه واجب است. در اینجا اگر دانستن حکم سبب میشود که آن فرد گناه نکند و ندانستن حکم سبب گناه کردن او میشود، باید او را از باب مقدمهی واجب ارشاد کرد و این ارشاد میشود امر به معروف.
لذا اگر ما یقین نداریم که کاری که فرد انجام نمیدهد بر او واجب است یا نه، و همچنین اگر یقین نداریم عملی را که فردی انجام میدهد بر او حرام است یا نه، در این موارد نهی از منکر بر ما واجب نیست. یعنی اگر نمیدانیم، بر ما واجب نیست.
منبع
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
577 📌
#وصیت
❓سوال:
سلام ببخشید شرایط وصی باید چی باشه
✅پاسخ:
سلام علیکم
🔰شرایط وصیت
۱. شرایط وصیت کننده
الف) عاقل و بالغ باشد.
ب) از روی اختیار وصیت کند. (مست یا مثلاً مجبور نباشد)
ج) محجور نباشد. (سفیه یا ورشکسته نباشد)
این شرط در زمانی است که وصیت مربوط به مال باشد.
د) قاتل عمدی خودش نباشد. ولی اگر وصیت کند و بعد از آن خودکشی کند، وصیت نافذ است و باید اجرا شود.
نکته:
اگر بچه ده سالهای که خوب و بد را تشخیص میدهد، برای امور خیر وصیت کند، صحیح است؛ مانند وصیت به ساختن مسجد. اگر کسی بعد از وصیت از هوش برود یا مجنون شود، نافذ است.
۲. شرایط کسی که به نفع او وصیت شده (موصیله)
الف) هنگام وصیت زنده باشد یا اگر هنوز به دنیا نیامده، هنگام وصیت در شکم مادر باشد. (اگر چه روح دمیده نشده باشد) به شرط آنکه زنده متولد شود.
ب) بنابر احتیاط مرتد فطری(۶) یا کافر حربی نباشد.
۳. شرایط مال با حق یا کار وصیت شده (موصیله)
الف) وصیت تملیکی:
میبایست دو شرط در آن لحاظ شود.
یک- مال یا حق، قابل انتقال باشد و فرقی نیست که عین باشد یا دین یا منفعت.
دو- دارای منافع حلال عقلایی باشد؛ مثلاً کسی که حق گرفتن وام مسکن را از بانک دارد، اگر طبق مقررات نتواند آن را به دیگری واگذار کند، نمیتواند وصیت کند که این حق، پس از مرگش، به برادر، فرزند یا دیگری برسد.
منبع و مطالعه بیشتر
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
578 📌
🔸 حدود اطاعت از والدین
❓سوال:
⁉️ اطاعت از پدر و مادر در چه حدی لازم است؟
✅ اگر امر پدر و مادر نسبت به کاری باشد که از نظر شرعی ممنوع نیست، سزاوار است امر ایشان اطاعت شود مگر اینکه اطاعت نکردن موجب اذیت قابل توجه آنها شود که در این صورت نباید با امر آنها مخالفت شود.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha