eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
358 دنبال‌کننده
332 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
نذر زن در اموال خود بدون اجازه شوهر... نظر ۴ تن از مراجع @havayeadam 🌸
📥 سوال: اگر شخصی نذری کرده باشد به صورت شرعی، مثلا محرم هر سال یک گوسفند قربانی کند ولی بعد از چند سال توانایی خرید نداشته باشد، آیا باید قرض یا وام بگیرد یا تکلیفی ندارد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر صيغه مخصوص نذر را ـ كه در رساله‌هاى عمليه ذكر شده است ـ نخوانده‌ايد، عمل به آن لازم نيست. ✍ آیت الله مکارم : اگر توانايى ندارند، ساقط مى شود و اگر بتوانند وام یا قرض را به راحتى ادا كنند، وام یا قرض بگيرند. ✍ آیت الله فاضل: اگر در بعضی از سال ها قدرت مالی برانجام نذر نداشته باشد واجب بودن نذر در آن سال ساقط می شود و ادا کردن نذر واجب نیست و لازم نیست برای انجام نذر قرض یا وام بگیرد. ✍ آیت الله سیستانی: لازم نیست و اگر قدرت نداشته باشد نذر منحل می شود. ✍ آیت الله وحید:‌ هر سالی که قدرت و تمکن مالی ندارد در آن سال چیزی به عهده او نیست. 📚 استفتاء از سایت مراجع عظام مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha @havayeadam @Yaaliheydar @mawezah_ir
طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha @havayeadam @Yaaliheydar @mawezah_ir
❓علی اکبر(ع) می‌دانست که در خیمه‌ها آبی وجود ندارد، پس چرا از امام حسین(ع) درخواست آب کرد؟! در برخی از منابع چنین نقل شده است، علی اکبر(ع) پس از مدتی جنگیدن پیش پدر خود امام حسین(ع) آمد و گفت: «یَا أَبَتِ الْعَطَشُ قَدْ قَتَلَنِی وَ ثِقْلُ الْحَدِیدِ قَدْ أَجْهَدَنِی فَهَلْ إِلَى شَرْبَةٍ مِنَ الْمَاءِ سَبِیل»؛ پدرم! شدّت تشنگى جانم را به لب رسانده، و سنگینى تجهیزات جنگی، مرا به زحمت انداخته، آیا این امکان وجود دارد که به آبی دسترسی پیدا کنم؟! در ارتباط با این نقل تاریخی، این پرسش وجود دارد که علی اکبر(ع) می دانست که در خیمه گاه آب نیست و زنان و کودکان از تشنگی رنگشان زرد شده است، پس چرا از پدر بزرگوارشان تقاضای آب کرد؟! ✅پاسخ: درباره علت این تقاضا دیدگاه هایی بیان شده است؛ مانند این که گفته اند: 1. با این سخن، علی اکبر(ع) با توجه به علاقه شدیدی که به پدرش داشت، می خواست با دیدن پدر نیروی بیشتری بگیرد و بهتر بتواند با دشمنان بجنگد؛ لذا وقتی حضرت علی اکبر به خیمه ها می آید و از خستگی و تشنگی گلایه می کند گویا امام حسین(ع) منظور علی اکبر را می فهمد و می داند که علی اکبر می خواهد در این لحظات با پدر تجدید دیدار کند؛ از این رو امام حسین(ع) گریست و فرمود: «وا غوثاه! پسر جان! اندکى بجنگ و به همین زودى جدّت محمد را دیدار کنى و از جام لبالب او بنوشى و هرگز تشنه نشوى». پس آب خواستن نیز اگر بهانه مراجعت به خیمه ها باشد تا پدر را دوباره ببیند دارای ایراد شرعی و عقلی نیست. 2. شاید معنایش آن باشد که از پدرشان اجازه بخواهد تا برای نوشیدن و آوردن آب به سمت فرات برود. 3. این احتمال هم وجود داشت که در گیر و داری که ایشان مشغول نبرد بودند، افرادی مقدار اندکی آب به خیمه ها رسانده باشند و ایشان فقط پرسشی را مطرح کردند که آیا چنین اتفاقی رخ داده است؟ 4. این عبارت تنها دردلی نزد پدر بود که خیلی تشنه ام. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha @havayeadam @Yaaliheydar @mawezah_ir
💠 نماز و روزه دانشجويان و امثال آن در سفر و رفت و آمدها 🔸طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی ✅هرگاه قصد دارند براى مدّت طولانى در محلّى سكونت داشته باشند (مثلا يك‌سال يا بيشتر)، يا هفته‌اى حدّاقل سه روز به مدّت دو سال يا بيشتر در آنجا باشند، آنجا در حكم وطنشان خواهد بود و نياز به قصد ده روز ندارند. ولى اگر آنجا نمى‌مانند، امّا در هفته حدّاقل سه روز رفت وآمد دارند و اين كار براى مدّتى (حدّاقل دو ماه) ادامه دارد، نماز وروزه آنها در آن محل و بين راه تمام است. ✅حکم صور مختلف سفردانشجویان در مورد نماز [کسانی که شغل و کارشان سفر است ]: ❓پرسش : حکم نماز و روزه دانشجویان، اساتید و معلّمان محترم را در فروض و صورتهاى مختلف بیان فرمایید؟ پاسخ : ۱- چنانچه سفر به محلّ تحصیل یا تدریس براى مدّت قابل ملاحظه اى، مثلا یک سال یا بیشتر ادامه پیدا کند در حکم وطن است و نماز و روزه در آن تمام مى باشد، ماندن ده روز پى در پى در آن شرط نیست. ۲ـ کسانى که از وطن خود هفته اى سه روز یا بیشتر به محلّ تحصیل مى روند و این کار براى مدّت قابل ملاحظه اى ( مثلا یک سال یا بیشتر ) ادامه دارد، آن محلّ نیز به حکم وطن آنها است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha @havayeadam @Yaaliheydar @mawezah_ir
❓سوال: ۱-کسى که مى‌خواهد ساليانى در مکانى بماند، تا چه مدتى بناى ماندن آن‌جا را داشته باشد، حکم وطن را دارد، و آيا بين ماندن در آن‌جا به قصد زندگى يا براى کار يا هر دو، تفاوتى وجود دارد؟ ۲-آیا درست است که نظر رهبری که قبلا هفت الی ۸ سال بوده الان تغییر کرده است؟ ✅پاسخ: ۱) اگر کسی در مکانی به قصد زندگی همیشگی یا طولانی مدت (۴۰-۵۰ سال) و حداقل حدود چهار ماه از سال – هر چند به صورت پراکنده و هرچند برای کار – تصمیم داشته باشد در آنجا زندگی کند، در این صورت از همان زمان سکونت آنجا وطن او خواهد بود و تا زمانی که از آن اعراض نکرده است نمازش در آنجا کامل و روزه صحیح است. ۲) کسی که قصد زندگی همیشگی یا طولانی مدت در محلی را ندارد، اگر به قصد زندگی یکی دو ساله ولو برای کار در آنجا ساکن شود با اینکه آنجا وطنش نخواهد بود اما چون مسافر محسوب نمی شود از ابتدای زمان سکونت تا زمانیکه در آنجا ساکن است بدون قصد ده روز نمازش کامل است و روزه اش صحیح است. منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات حضرت آیت الله خامنه ای. شماره استفتاء: h0Zn2LqbSM مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha @havayeadam @Yaaliheydar @mawezah_ir
◾️شهادت حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام تسلیت باد. @havayeadam @Yaaliheydar @pasokhha @mawezah_ir
◾️شهادت حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام تسلیت باد. @havayeadam @Yaaliheydar @pasokhha @mawezah_ir
⁉️ مدت بیماری امام سجاد(ع) در واقعه عاشورا چقدر طول کشید؟ 🔸بیشتر روایات و نقل های معتبر، بیماری حضرت زین العابدین(ع) را تنها در همان شب و روز عاشورا عنوان می کنند که ممکن است اثر آن تا چند روز بعد از آن نیز باقی بود. 1⃣ امام سجاد(ع): «هنگامی که پدرم نزدیک مغرب در شب عاشورا اصحاب را جمع کرد برای این که آنها را مرخص کند. من نزدیک او شدم تا آنچه را برای آنها می گوید بشنوم و من در آن هنگام مریض بودم. 2⃣ امام سجاد(ع): «من در آن شبی که پدرم در صبحش به شهادت رسید نشسته بودم و عمه ام حضرت زینب(س) نزد من مشغول پرستاری من بود»، در این هنگام پدرم در پنهانی از اصحابش کناره گرفت و نزد او «جُوَین»(یا جون یا حویّ] غلام ابوذر غفاری بود و او شمشیرش را اصلاح می کرد و پدرم اشعاری را می خواند. آن اشعار را دو بار یا سه بار تکرار کرد تا آن که من آن را فهمیدم و آنچه را می خواست، دانستم. پس گریه راه گلویم را بند آورد. اشک هایم را پاک کردم و سکوت کردم. 3⃣ شیخ مفید(م 413ق): «حمید بن مسلم گوید: ... به على بن الحسین(ع) که دارای بیماری سختى بود و روى فرشى افتاده بود، رسیدیم، گروهى از پیادگان همراه شمر سر رسیدند پس به شمر گفتند: آیا این بیمار را نمی کشى؟ من گفتم: سبحان الله آیا افراد کم سن و سال را هم می کشند؟ او نوجوانی است که همین بیمارى او را بس است؟ پس پیوسته آن جا بودم تا آنان را از او دور کردم. 4⃣ محمد بن سعد(م 230ق) در «الطبقات الکبری»: «آن روز(عاشورا) که على بن الحسین همراه پدرش بود، بیست و سه یا بیست و چهار سال داشت و هر کس بگوید که او در آن زمان کوچک بوده و موى بر نیاورده بوده، بی اساس است؛ ولی او آن روز بیمار بود و به همین جهت کشته نشد. 5⃣ در «بلاغات النساء» چنین آمده است: حِذام یا حُذَیم اسدى گفت: سال 61 [هجرى ]، سال شهادت حسین(ع)، به کوفه وارد شدم. زنان کوفه را در آن زمان دیدم که بر سر و صورت خود می زنند و گریبان می درند و دیدم که زین العابدین(ع) با صدایى آهسته و پیکرى نحیف از بیمارى می گوید: «اى کوفیان! شما بر ما می گِریید؟! پس چه کسى جز شما ما را کُشت؟ 6⃣ امام صادق(ع)، از پدرانش چنین گزارش فرمود: «هنگامى که زنان را از کربلا به کوفه وارد کردند، زین العابدین(ع) بدنش نحیف شده و از بیمارى، رنجور بود.. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
در نظر همه مراجع مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
❓شبهه: پیاده‌روی مسیر نجف تا کربلا در ایام اربعین مستلزم مشقت و رنج بدنی فراوان است؛ درحالی‌که در شریعت اسلامی تحمیل رنج بر بدن کار نادرستی تلقی شده است. ✅پاسخ: 1) این ادعا به این شکل کلی پذیرفته نیست؛ دفاع از جان، ناموس، دین و سرزمین نه‌تنها مشقت جسمی بلکه خوف جسمانی را نیز به همراه دارد درحالی‌که اسلام دستور به جهاد درراه خدا است. 2) یکی از ملاک‌های جواز و عدم جواز تحمیل مشقت بر بدن، هدفی است که فرد در نظر دارد و می‌خواهد با رفتار خود آن را محقق کند؛ چنانکه هدف متعالی و مقصود، معنوی و بلندمرتبه و برای فرد و جامعه حیاتی باشد، تحمیل مشقت بر بدن روا بلکه گاه واجب است ولی اگر هدف فرد هدفی مادی و دنیایی باشد، تحمیل مشقت کاری نامناسب است. 3) پیاده‌روی اربعین چنانچه همراه با توجه باشد فرد را ازلحاظ روحی و معنوی آماده ورود به ساحت ولایت ولی خدا می‌سازد و به فکر، عاطفه و عمل فرد رنگ و بوی الهی می‌بخشد. 4) پیاده‌روی اربعین به‌ویژه در قالب اجتماع باشکوهی که در سال‌های اخیر رخ‌داده است سبب زنده نگه‌داشتن و تبلیغ نام و یاد امام حسین علیه‌السلام است؛ این اجتماع باشکوه ذهن‌های کنجکاو و جان‌های مشتاق را از سراسر عالم متوجه هدف قیامی می‌نماید که خلاصه بعثت همه انبیاء است. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
⁉️شبهه 🌒فردا شب اول ماه صفر است 🙏🏻 .👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻🌘 خونریزی یا شکستن تخم مرغ وصدقه ودود کردن اسفند فراموش نشود... ان شاءالله با خواندن این دعا در اول ماه صفر ازبلا دور بوده ، حاجت روا شوید: نیت کنید. ✨ سبحان الله يافارج الهمّ ويا كاشف الغم فرّج همي ويسرّ أمري وأرحم ضعفي وقلة حيلتي و أرزقنی من حيث لاأحتسب يارب العالمين ✨ حضرت رسول فرمودند 📌 🔓 هر كس مردم رااز اين دعا باخبركنددر گرفتاريش گشايش ايجاد می شود 🔓 ✅پاسخ به مطلب فوق: 👌این خرافات را منتشر نکنیم. ✅این خرافات هیچ گونه سندیت و صحتی ندارند. ✅معنای صفر چیست؟ «صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم - به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست می‌کشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی می‌آوردند و خانه‌ها خالی می‌ماند؛ از این رو به آن صفر گفته‌اند. ✅ در مورد ماه صفر ، بنا بر آن چه به غلط معروف گشته، ماه صفر «نحس» است؛ به خصوص روز چهارشنبه آخرین آن ماه را که به نحس‏ بودن بیشتر معروف شده است و در این باره روایت مخصوصى از ائمه دین(ع) نرسیده و در منابع روایی ما از اهل بیت در مورد نحس بودن این ما سخنی وجود ندارد. ◀️بین مردم مشهور شده است که ماه صفر ماه نحسی است و برای رفع نحوست آن باید ادعیه ای خواند یا صدقه داد و ... اما جالب توجه است وقتی به منابع روایی رجوع می کنیم حدیثی در مجامع روایی دال بر نحوست ماه صفر نمی یابیم. ✅مرحوم شیخ عباسی قمی ره صاحب مفاتیح الجنان نیز در ابتدا اعمال ما صفر می گوید: بدان که این ماه به نحوست معروف است. یعنی ایشان نیز صرفاً شهرت این امر را بیان می کنند و👈 روایتی دال بر این مطلب نمی آورند. ◀️حتی دعایی هم که برای رفع این نحوست ایشان در کتابش به نقل از فیض کاشانی ره و ... آورده است؛ در هیچ یک از مجامع روائی ما موجود نیست طبق جستجوهای انجام شده. حتی در آثار چاپی خود فیض کاشانی ره نیز این دعا به چشم نمی خورد. حتی در مجامع روائی و کتب عامه نیز همچین دعایی به چشم نمی خورد. ◀️اما علامه مجلسی ره در کتاب «زادالمعاد» خویش که کتابی شبیه مفاتیح است در ابتدای بحث ماه صفر می نویسد: 👈این ماه مشهور به نحوست و شومی است و این مطلب به دو معنی می تواند باشد: اول آنکه طبق قول علمای امامیه رسول الله(ص) در این ماه وفات یافتند. و معنی دوم اینکه چون این ماه پس از ماهایی است که قتال در آنها حرام است[یعنی ماههای ذی القعدة، ذی الحجة و محرم الحرام]؛ و این ماه که ماه شروع قتال است شوم باشد. و من در احادیث امامیه چیزی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد؛ ندیده ام. و صرفاً در برخی روایات غیر معتبر عامه این مطلب آمده است. ✅خب وقتی حدیث شناس مبرزی چون علامه مجلسی(ره) این حرف را بزند؛ واقعاً تردید بسیار جدی در نحوست این ماه به وجود می آید؛ اگر نگوئیم قطع به نحس نبودن این ماه پیدا می کنیم. ◀️درباب چهارشنبه ماه صفر و علی الخصوص چهارشنبه آخر ماه صفر نیز ایشان می گوید: ✅پس بدان که نحوست چهارشنبه آخر ماه صفر بین عوام و بلکه بین خواص[یعنی حتی بین علما] مشهور است. و به دست من روایتی که دلالت بر این مطلب داشته باشد؛ نرسیده است. چه روایات عامه و چه روایات امامیه معتبر. و البته روایاتی در باب نحوست روز چهارشنبه به نحو مطلق و چهارشنبه آخر هر ماه به نحو خاص داریم. 👇👇 (سُبحانَ الله یا فارِجَ الهَمّ وَ یا کاشِفَ الغَمّ فَرِّج هَـمّی وَ یَسّر اَمری وَ ارحِم ضَعفی وَ قِلَـّةَ حیلَتی وَ ارزُقنی حَیثَ لا اَحتَسِب یا رَبَّ العالَمین)👇👇 ◀️چنین حدیثی نیافتیم و حدیث هایی که در اینترنت مشاهده می کنید; تا در منابع معتبر ندیده اید یا در سایت های معتبر و شناخته شده تایید نشده اند ، نپذیرید. ◀️متاسفانه کارخانه حدیث سازی در اینترنت به شدت فعال است و در قالب های ظاهر الصلاح اهداف شومی را تعقیب می کنند. ✅البته الفاظ دعا از دعاهای مختلف گرفته شده و با این عبارت دعا کردن مانعی ندارد چون مضمون خوبي دارد اما نسبت دادن آن به پیامبر و از زبان پیامبر ترویج كردن (تا زماني كه يقين به استناد آن نداريم ) دروغ بستن بر پیامبر خداست که بزرگترین گناهان می باشد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
113 📌 📝 حكم استفاده از در وضو و غسل ❓سلام حاج آقا، با عرض تسلیت، خواستم بدونم چرا با وجود اینکه مطمئن هستیم و یقیناً یقیناً یقیناً کاشت ناخن و امثالهم که باعث نرسیدن آب غسل و وضو به پوسته و در واقع مانع محسوب میشه، حرام است،،، اما در پاسخگویی جواب قطعی داده نمیشه، یعنی چرا قاطع گفته نمیشود که غسل و وضو باطله مگر در شرایط خاص مثل جزام ناخن مثلا یا نداشتن ناخن، اینقدر حکم رو با اختیاط اعلام میکنند که هر کس براش یه توجیه داره حتی کسانی که نماز خون هم هستند؟ چرا واقعا؟ نمازا باطل، با همون شرایط غسل باطل، وارد حرم معصوم علیه السلام میشند، وارد مسجد میشند، با شرمندگی، ببخشید بچه دار میشند، اینهمه سفارش شده به لحظه ی انعقاد نطفه همه رو رعایت میکنن اما با درست نبودن اصل غسل،،، چرا لطفا بگید، به هرکس میگیم میگن از دفتر مرجع مون پرسیدیم، جبیره درسته،،، چرا با قاطعیت نمیگن خیر صحیح نیست، غسل و وضو باطله؟😔😔😔😔 ✅پاسخ: سلام وقت بخیر در این خصوص مطالبی که قبلا در کانال پاسخگویی در تلگرام گذاشتیم و (احتمالا) در کانال ایتا، صریح گفتیم که مانع هست و باطل. این پست رو ببینید: https://eitaa.com/pasokhha/17 مجددا بصورت صریح فتاوا گذاشته میشه: لاك ناخن پرسش ۶۴ . آيا لاك ناخن، مانع از انجام وضو است؟ همه مراجع: آرى، لاك ناخن، مانع وضو است.[۳] [۳]. تبريزى، استفتائات، س ۲۰۸ و دفتر: همه مراجع.(احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان). سوال از دفتر رهبری: س ۱۱۴: بعضی از زنها ادعا میکنند که وجود رنگ روی ناخن مانع وضو نیست و مسح روی جوراب نازک هم جایز است. نظر شریف جنابعالی در این‌باره چیست؟ ج: در صورتى که رنگ داراى جرم باشد، مانع از رسيدن آب به ناخن مى باشد و وضو باطل است و مسح بر جوراب هر قدر هم نازک باشد، صحيح نيست. آیت الله مکارم: غسل كردن و وضو گرفتن با لاك : در غسل بايد تمام موانع برطرف شود و در وضو انگشتان دست بايد از لاك پاك شود، ولى در انگشتان پا اگر يك انگشت (جز انگشت كوچك) خالى از لاك باشد و بر روى آن مسح بكشند، صحيح است. آیت الله سیستانی: پرسش: برخی خانمها ناخن هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آنها می شکنند طبیبان روکشی تجویز می کنند که تا پاسی از روز روی ناخن ها می ماند و با علم به این که آن روکش و یا لاک و “مانکور” مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخنهاست آیا استفاده خانمها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟ پاسخ: غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود. پرسش: با توجه به اینکه مو و ناخن جزء اعضای مرده بدن هستند آیا ناخن جزی اعضای وضو هست یا خیر همانطور که رنگ مو باعث ابطال غسل نمی شود آیا لاک روی ناخن باعث ابطال غسل و وضوء می‌شود؟ پاسخ: ناخن جزء اعضای وضو است و اگر مانعی بر آن باشد باید بر طرف شود و رنگ مو مانع غسل نیست. حالا یه سوال: آیا میتوان عمدا وضو را به جبیره تبدیل کرد؟ مثلا با لاک و ..؟ خیر نمی شود. همه موانع وضو و غسل باید برطرف بشود. مگر اینکه برای یک نماز وقت تنگ باشد و فرصت برطرف کردن مانع نباشد که با جبیره خوانده می شود. و برای نماز های بعدی باید حتما برطرف شود. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
114 📌 ❓سلام.. کسی ك قبلا نجاست و طهارت را زیاد رعایت نمیکرده و اکنون به این مسائل اهمیت داده و نماز میخواند... ۱- آیا باید به نجس بودن تمامی وسائل و لباس هایی ك قبلا استفاده میکرده شك کند یا خیر؟! و اینکه به شدت روی این مسائل"نجاست و طهارت"حساس شده و اینکه شك دارد ك آیا واقعا مثلا آن شیر آبی ك قبلا به آن دست میزده نجس شده است یا نه و هی میخواهد دلیل بیاورد ك واقعا نجس است ولی تا حدودی یقین ندارد ك واقعا نجس شده یا نه... یا بهتر است بگویم چون نجاست و طهارت را رعایت نمیکرده الآن همه چیز را واقعا نجس میداند... این مسائل به شدت او را رنج میدهد... ۲- آیا اگر واقعا آن وسائل نجس باشد و او اطلاعی نداشته باشد و فراموش کرده باشد و به آن ها دست بزند نمازهایش باطل است یا چون فراموش کرده و تا حدودی شك دارد،باطل نیست؟! مرجع تقلید:حضرت آیت الله خامنه ای... ✅پاسخ: با سلام در مورد نجاست تا یقین نکنید پاک است در مواردی هم که ذکر کردین (1 و 2) حکم به پاکی آن میشود مگر یقین کنید که جنس است و در مواردی هم که دچار وسواس می شوید، حکم به پاک بودن کنید و در کل تا انسان یقین نکند الان این چیز نجس است ، حکم به پاک بودن آن میشود مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
115 📌 چرا می گویند؟ ❓سلام. به سوال فوق ( تصویر: علت یاعلی مدد گفتن ایرانیان) چه جوابی بدهم بهتر است؟ ✅پاسخ: سلام وقت بخیر این چیزی که در اینجا به عنوان تاریخ توسط نویسنده آلمانی ذکر شده است ( بافرض صحت انتساب به این نویسنده) هیچ مبنایی ندارد. این تحلیل ( و نه تاریخ!) از بیسوادی و نشناختن شیعه نشات میگیرد. و پشت پرده آن، اختلاف افکنی بین شیعه و اهل سنت و همچنین اختلاف بین عرب و فارس است. یا علی مدد در فرهنگ شیعه به معنای توسل است. و منشا آن محبت و معرفت به خاندان رسول اکرم (ص) و مظهر و مولای شیعه یعنی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام است. این نوع شبهه پراکنی ها از طرف وهابیت ملعون است که چشم دیدن اهلبیت علیهم السلام را ندارد. چشم دیدن توسل به اهلبیت علیهم السلام را ندارد. و در واقع سعی در کوبیدن اعتقادات شیعه دارند. توسل به حکم آیات الهی و سیره اهلبیت علیهم السلام جایز است. و بلکه لازم است. چرا که خود خداوند انسان را به پیدا کردن واسطه و وسیله ای برای رسیدن به خدا امر کرده است. و بهترین واسطه و وسیله اهلبیت علیهم السلام هستند. حاجت خواهی از اهلبیت به معنای این نیست که ایشان در مقام خدایی هستند، بلکه به این معناست که از طرف خداوند واسطه رحمت و فیض هستند. ضمن اینکه کورت فریشلر یک رمان تخیلی نویس آلمانی است. و نه تاریخ نویس! و هیچ اثر تاریخی و یا سابقه تاریخ نگاری از او ثبت نشده است. در سایر مواردی هم که از او نقل قول می شود (مثل حادثه کربلا) اولا انتساب آنها به کورت قابل بررسی است دوما از هیچ سندیتی برخوردار نیست. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
116 📌 ❓سوال: ببخشید حاج آقا تو مراسمی خانمی سخنرانی میکرد بین صحبت‌هاشون چند تا سوال برام پیش اومد ، لطفا پاسخ بدید، 1 ، اگر کسی گمان داشته نماز صبحش اداست بعد از وضو و قبل از نماز متوجه بشه نه آفتاب طلوع کرده ، باید از اول وضو بگیرد چون اول نیت ادا داشته و حالا نیت قضا ، 2 زن اگر بخواد نذر کند حتی اینکه نذر کند روزی پنج تا صلوات بفرستد باید اجازه همسر داشته باشد ، دختر و پسر برای نذر لازم نیست اجازه پدر داشته باشند، ✅پاسخ: سلام وقت بخیر 1. وضوی شما صحیح است. و نیاز به وضوی مجدد نیست. بهتر است وضو را به نیت طهارت داشتن برای عبادت گرفت، که در هر زمانی تا وقتی وضو هست همه اعمال عبادی را بتوان انجام داد. چه واجب و چه غیر واجب. 2. نذرهایی که مخالف با حق شوهر است یا میتواند باشد، مثل نذر روزه گرفتن که اگر در آن حال شوهر تمکین بخواهد، زن باید تمکین کند. (نه روزه های واجب) در امور مالی هم : زن از مال خود نمی تواند بدون اذن همسر نذر کند. اما سایر تصرفات در مال خودش بدون اذن همسر جایز است. 3. نذر کردن فرزندان بدون اذن پدر صحیح است . مگر اینکه پدر آنها را در همان مورد نذر منع و نهی کنند که نذر باطل می شود. ✅احکام نذر زن : 🔸پرسش ۱۰۴ . آيا زن مى تواند بدون اذن شوهر از مال خودش نذر كند؟ آيات عظام امام و خامنه اى: خير، نذر زن در اموال خودش نيز بدون اذن شوهر صحيح نيست.[۱] آيه اللّه بهجت: نذر زن بدون اذن شوهر، بنابر احتياط واجب صحيح نيست (حتى در اموال خودش).[۲] آيات عظام تبريزى و مكارم: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و اگر مزاحم نباشد، احتياط مستحب آن است كه با اجازه او باشد (حتى در اموال خودش).[۳] آيات عظام سيستانى، صافى و وحيد: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و بنابر احتياط واجب در اموال خودش نيز ـ غير از حج، زكات، صله رحم و احسان به پدر و مادر ـ با اذن شوهر نذر كند.[۴] آيه اللّه فاضل: اگر نذر زن، مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و اگر مزاحم نباشد، احتياط واجب آن است كه با اذن او باشد؛ به خصوص در نذر اموال (هر چند متعلّق به اموال خودش باشد).[۵] آيه اللّه نورى: آرى، نذر زن از مال خودش بدون اذن شوهر صحيح است.[۶] 🔸پرسش ۱۰۵ . اگر زن بدون اذن شوهر نذر كند و بعد از او اجازه بگيرد، آيا اين نذر صحيح است؟ آيات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل، مكارم و نورى: خير، اجازه بعد از نذر فايده ندارد.[۷] آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد: آرى، اجازه بعد از نذر هم كافى است.[۸] 🔸پرسش ۱۰۶ . حكم نذر زن، بدون اجازه شوهر چيست؟ آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: نذر زن بدون اجازه شوهر، باطل است.[۹] آيه اللّه بهجت: نذر زن بنابر احتياط واجب، بدون اجازه شوهر باطل است.[۱۰] آيات عظام تبريزى و مكارم: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او باطل است و اگر مزاحم نباشد، احتياط مستحب آن است كه با اجازه او باشد.[۱۱] آيه اللّه فاضل: نذر زن اگر با حق زناشويى شوهر منافات داشته باشد، بدون اجازه او باطل است و اگر منافات نداشته باشد، احتياط واجب آن است كه با اجازه او باشد (به ويژه در نذر مال).[۱۲] آيات عظام سيستانى، صافى و وحيد: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و بنابر احتياط واجب در اموال خودش نيز ـ غير از حج، زكات، صله رحم و احسان به پدر و مادر ـ با اذن شوهر نذر كند.[۱۳] 📚منابع: [۲۰۹]. تبريزى، صراط النجاة، ج۵، س ۵۱۸ ؛ دفتر: همه مراجع. [۱]. امام، استفتائات، ج ۲، نذر، س ۱۰ و خامنه اى، استفتاء، س ۱۰۹۳. [۲]. بهجت، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴. [۳]. مكارم، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴ ؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۲، م ۱۵۵۱. [۴]. صافى و سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴ ؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۲۷۰۸. [۵]. فاضل، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴. [۶]. نورى، استفتائات، ج ۱، س ۷۵۹. [۷]. امام، استفتائات، ج ۲، نذر، س ۹ ؛ فاضل، بهجت و صافى، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴. نورى، توضيح المسائل، م ۲۶۴۲. [۸]. تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۲، م ۱۵۵۱ ؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج ۳، م ۱۵۵۱ ؛ سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴. [۹]. توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴ و نورى، توضيح المسائل، م ۲۶۴۲ و خامنه اى، استفتاء، س ۱۰۹۳. [۱۰]. توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴. [۱۱]. مكارم، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴ ؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۲، م ۱۵۵۱. [۱۲]. توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴. [۱۳]. صافى و سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴ ؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۲۷۰۸. (احكام روابط زن و شوهر، پرسمان). مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
117 📌 مصرف ❓سلام وقت بخیر ببخشید حاج آقا من مقداری پول صدقه دارم میتونم اونو بدم برا خرج نماز خانه در یک مدرسه ? ✅پاسخ: سلام وقت بخیر اگر صدقه به طور عادی و بدون قید و شرطی از مردم دریافت شود، (یا خود شما بدون قید و شرط کنار گذاشتید) این صدقه فقط به نیازمندان مى‌رسد؛ بله اگر صدقه، به عنوان مصرف خاصی (مانند ساخت یا تعمیر حسینیه) جمع آوری شود،(گرچه از دیدگاه فقهی به جمع‌آوری چنین کمک‌هایی صدقه نمی‌گویند، اما) می توان آن را در مورد خاص استفاده کرد.1 1.[1]. ر.ک: مکارم شیرازى، ناصر، استفتاءات جدید، ج‌3، ص 607، انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب علیه السلام، قم، دوم، 1427 ه ق. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
118 📌 سوال و شبهه: ❓گیرم با دست چپ، ایران را آباد کنیم و با دست راست هم ایران را آزاد کنیم. با مردمی که از ضریح خالی شفا می خواهند چه کنیم؟ پاسخ در ارسال بعدی👇
118 📌 سوال و شبهه: ❓گیرم با دست چپ، ایران را آباد کنیم و با دست راست هم ایران را آزاد کنیم. با مردمی که از ضریح خالی شفا می خواهند چه کنیم؟ ✅پاسخ: سلام وقت بخیر اینها از ضریح خالی شفا نمی خواهند. اگر همین جمله به این مردم بگویی به تو خواهند خندید! که اگر دست به ضریح می شوند حتی در خود حرم و حائر حسینی، از ضریح چیزی نمی خواهند. اینها بهانه ای است تا خود حسین را صدا بزنند و عاشقی کنند.. این مردمانی هستند که چون می دانند این ضریح بناست سالیان سال خاک و غبار زائران حسین علیه السلام رویش بشیند و در کنار قبر شریف امام حسین علیه السلام باشد، به نیت ضریح ایشان احترام می کنند. و آرامش می گیرند از اینکه دستشان به ضریحی بخورد که بناست ضریح شش گوشه حائر حسینی باشد. چه بسا شاید هیچ وقت از نزدیک دستشان به همین ضریح در حائر حسینی نرسد. این همان مرامی است که تمام مسلمانان را با عشق به دور خانه کعبه می رساند. کعبه ای از سنگ و چوب است اما طواف آن مظهر ارادت و عشق و ایمان است. ما از ضریح هیچ وقت چیزی نخواسته ایم ما صاحب ضریح را صدا می زنیم ما عاشقی می کنیم و آرامش می گیریم تا بسوزند کوردلانی که نمی توانند این عشق حسینی را ببینند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
119 📌 تلگرام خمينى به شاه و اعتراض او به دادن حق رأى به زنان... سوال: چرا امام دادن حق رأى به زنان را بر ضد صلاح مملكت و احكام دين اسلام ميداند؟ پاسخ در ارسال بعدی👇
119 📌 🔸تلگرام خمينى به شاه و اعتراض او به دادن حق رأى به زنان ❓چرا امام دادن حق رأى به زنان را بر ضد صلاح مملكت و احكام دين اسلام ميداند؟ ✅ پاسخ : سلام وقت بخیر ؛ این نامه درست است اما نکاتی که باید به آن توجه داشت مهم تر است: اول اینکه چه اتفاقی افتاده بود که امام برای شاه و بعد از آن برای دولت اسدلله علم نامه می نویسد ؟ اتفاق این بود که دولت اسدالله علم شرط اسلام را در کاندیداها برداشته بود تا هر مهره و فردی که مد نظرشان هست را وارد سیستم اداری و ساختار اجرایی کشور کنند. از طرفی چون می دانستند با رای دادن مردها میزان مورد نیاز رای جمع نمی شود، رای زنان را آزاد کردند که برای رسیدن به خواسته خود (در انتصابات شهرداری ها و انجمن های ایالتی ) برسند. این در شرایطی بود که حق ورود به عنوان کاندیدا را هم به زنان داده بودند در حالی که شرط اسلام (مسلمان بودن) را نیز برداشته بودند و قسم به قرآن را نیز از قانون اساسی حذف کرده و قسم به کتاب آسمانی را جایگزین کرده بودند. این یعنی هر شخص بی دین (بهایی ها و ...) می توانند وارد سیستم اجرایی شوند در کنار این مهم که زنان آن دوره ، زنان چادری یا مقید به احکام شرع نبودند بلکه اجبار کشف حجاب رضاخانی موجب شده بود زنهایی که وارد ادارات می شوند و پوشش مناسبی ندارند موجبات فساد اداری را فراهم آورند. دوم اینکه امام خمینی ره در نامه ای که به اسدالله علم می نویسند و یا جوابیه ای که به او میدهند و در سخنرانی های خود به این نکته اشاره می کنند که در قانون اساسی آن موقع، حضور زنان در انتخابات و یا کاندیدا شدن ممنوع بوده است و دولت سعی دارد با این آزادی مردم را فریب دهد. و با تصور آزادی دادن به زنان موجبات انتخاب خواسته های خود را فراهم نمایند. (انجمن های ایالتی و ولایتی). لذا امام با استناد به قوانین موضوعه ی اساسی همان وقت، سعی در این دارد که به مردم و دولت بفهماند شما بر خلاف قوانین خودتان دارید عمل میکنید و زنان بی حجاب و غیر مسلمان را وارد سیستم اجرایی می کنید تا فساد و فحشا همه جا را بگیرد ضمن اینکه این کار فریب مردم برای رسیدن به خواسته های پشت پرده دولت است. سوم اینکه همین که در نظام جمهوری اسلامی زنان حق رای و حق انتخاب شدن در مسئولیت های مختلفی مثل نمایندگی مجلس، وزارت و .. دارند نشان دهنده این است که مسئله ی مهم در نظر امام خمینی ره بحث اسلام و نیات فاسد رژیم پهلوی بوده است نه اینکه زنها بصورت مطلق حق رای و یا ورود به مباحث اجرایی را نداشته باشند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar ✅ در ادامه نامه امام خمینی ره به اسدالله علم درج می شود:👇 ارسال بعدی👇
صحيفه امام، ج1، ص: 80 زمان: 28 مهر 1341/20 جمادى الاول 1382.مكان: قم. موضوع: هشدار به نخست وزير در مورد تصويبنامه انجمنهاى ايالتى و ولايتى. مخاطب: عَلم، اسداللَّه (نخست وزير وقت). بسم اللَّه الرحمن الرحيم. تهران- جناب آقاى اسداللَّه عَلم، نخست وزير ايران. در تعطيل طولانى مجلسين ديده مىشود كه دولت اقداماتى را در نظر دارد كه مخالف شرع اقدس، و مباين صريح قانون اساسى است. مطمئن باشيد تخلف از قوانين اسلام و قانون اساسى و قوانين موضوعه مجلس شورا براى شخص جنابعالى و دولت ايجاد مسئوليت شديد در پيشگاه مقدس خداوند قادر قاهر و نزد ملت مسلمان و قانون خواهد كرد. ورود زنها به مجلسين و انجمنهاى ايالتى و ولايتى و شهردارى مخالف [است با] قوانين محكم اسلام كه تشخيص آن، به نص قانون اساسى، محول به علماى اعلام و مراجع فتواست، و براى ديگران حق دخالت نيست. و فقهاى اسلام و مراجع مسلمين به حرمت آن فتوا داده و مىدهند. در اين صورت، حق رأى دادن به زنها و انتخاب آنها در همه مراحل، مخالف نص اصل دوم از متمم قانون اساسى است. و نيز قانون مجلس شورا، مصوب و موشّح ربيع الثانى 1325 قمرى، حق انتخاب شدن و انتخاب كردن را در انجمنهاى ايالتى و ولايتى و شهردارى از زنها سلب كرده است. مراجعه كنيد به مواد هفت و نُه قانون انجمنهاى ايالتى و ولايتى، و پانزده و هفده قانون انجمن بلديه (شهردارى). در اين صورت، چنين حقى به آنها دادن، تخلف از قانون است. و نيز الغاى شرط «اسلام» در انتخاب كننده و انتخاب شونده، كه در قانون مذكور قيد كرده، و تبديل قسم به قرآن مجيد را به «كتاب آسمانى» تخلف از قانون مذكور است؛ و خطرهاى بزرگى براى اسلام و استقلال مملكت دارد كه يا غفلتاً يا خداى نخواسته عمداً اقدام به اين امر شده است. اكنون كه اعليحضرت درخواست علماى اعلام را به دولت ارجاع فرمودهاند و مسئوليت به دولت شما متوجه است، انتظار مىرود به تبعيت از قوانين محكم اسلام و قوانين مملكتى، اصلاح اين امر را به اسرع وقت نماييد، و مراقبت كنيد كه نظاير آن تكرار نشود. و اگر ابهامى در نظر جنابعالى است مشرّف به آستانه قم شويد تا هرگونه ابهامى حضوراً رفع شود، و مطالبى كه به صلاح مملكت است و نوشتنى نيست تذكر داده شود. در خاتمه يادآور مىشود كه علماى اعلام ايران و اعتاب مقدسه و ساير مسلمين، در امور مخالفه با شرعِ مطاع، ساكت نخواهند ماند و به حول و قوه خداوند تعالى امور مخالفه با اسلام رسميت نخواهد پيدا كرد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
120📌 شبهه: این دایره خاور میانه است؛ جایی که ١٢٤٠٠٠ نفر در آن ادعای پیغمبری کردند. جالب اینجاست که این دایره هنوز کانون شرارت، فقر، جهل، خرافات و توحش است! پاسخ در ارسال بعدی👇