121 📌
❓ سوال :
سلام آیا این مطلب صحیح است:
همچنين سيد بن طاووس در كتاب «لهوف» خود مينويسد: مادر حضرت رقيّه براساس نوشتههاي بعضي كتابهاي تاريخي، نام مادر حضرت رقيه (س)، امّ اسحاق است كه پيشتر همسر امام حسن مجتبي (ع) بوده و پس از شهادت ايشان، به وصيت امام حسن (ع) به عقد امام حسين (ع) درآمده است.
✅پاسخ:
مطلب فوق بصورت ناشیانه کپی شده است و دقت کافی در نقل قول نشده است.
این نقل قول در کتاب لهوف نیست . بلکه اصل عبارت فوق و کاملتر آن چنین است:
همچنين سيد بن طاووس در كتاب «لهوف» خود مينويسد:
«شب عاشورا كه حضرت سيدالشهداء (عليه السلام) اشعاري در بيوفايي دنيا ميخواند، حضرت زينب (س) سخنان ايشان را شنيد و گريست. امام (عليه السلام) او را به صبر دعوت كرد و فرمود: «خواهرم ام كلثوم و تو اي زينب! تو اي رقيه و فاطمه و رباب! سخنم را در نظر داريد [و به ياد داشته باشيد] هنگامي كه من كشته شدم، براي من گريبان چاك نزنيد و صورت نخراشيد و سخني ناروا مگوييد و خويشتندار باشيد.» (1)
مادر حضرت رقيه براساس نوشتههاي بعضي كتابهاي تاريخي، نام مادر حضرت رقيه (عليها سلام)، امّ اسحاق است كه پيشتر همسر امام حسن مجتبي (عليه السلام) بوده و پس از شهادت ايشان، به وصيت امام حسن (عليه السلام) به عقد امام حسين (عليه السلام) درآمده است. مادر حضرت رقيه (عليهاالسلام) از بانوان بزرگ و با فضيلت اسلام به شمار ميآيد.
✅ (1) نکته: نقل قولی که از کتاب لهوف می شود تا جایی که شماره (1) گذاشته ایم تمام می شود. و ادامه متن ربطی به کتاب لهوف و نقل قول از آن ندارد. بلکه نویسنده مطلب دارد از سایر کتب تاریخی در مورد حضرت رقیه نقل قول میکند.
اصل این مطلب در این لینک قابل مشاهده و مطالعه است:
https://www.farsnews.com/news/8809281573%20%20%20%20/%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B1%D9%82%D9%8A%D9%87-%D9%83%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF
✅اما در مورد اینکه آیا مادر حضرت رقیه(س) قبل از همسری امام حسین (ع)، همسر امام حسن مجتبی (ع) بوده است یا نه؟
سه نقل قول در مورد مادر حضرت رقیه (س) وجود دارد که هیچ کدام از این سه را نمی توان بصورت قطعی استناد کرد.
مادر حضرت رقیه (ع)
مادر حضرت رقیه (ع)، مطابق بعضى از نقلها (ام اسحاق) نام داشت که قبلاً همسر امام حسن (ع)بود، و آن حضرت در وصیت خود به برادرش امام حسین (ع)سفارش کرد که با ام اسحاق ازدواج کند و فضایل بسیارى را براى آن بانو بر شمرد.
و به نقلى ، مادر رقیه (ع)(ام جعفر قضاعیه) بوده است ولى دلیل مستندى در این باره ، در دسترس نیست .
شیخ مفید در کتاب ارشاد ام اسحاق بنت طلحه را مادر فاطمه بنت الحسین معرفى مى کند.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
122 📌
❓سوال:
سلام. تربت امام حسین خاک شهر کربلاست، یا فاصله ی محدودی از حرم؟ مهرهایی که نوشته مال کربلا میشه اعتماد کرد یا ممکن است ساخت چین باشد؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
طبق برخی از روایات تا حدود شش کیلومتر از چهار طرف قبر شریف امام حسین علیه السلام جزء ترتب حساب می شود. مهرهای کربلا عموما از خاک همین محدوده ساخته می شود.
روایات مربوط به این مطلب:
آنچه از لسان ائمه معصومین علیه السلام در روایات معلوم می شود این است که روایات در این باب چند طایفه هستند.
1. در روایتی از حضرت صادق علیه السلام است که می فرمایند: یؤخذ طین قبرالحسین علیه السلام من عند القبر علی سبعین ذراعاً
تربت امام حسین شامل 70 زراع اطراف قبر امام علیه السلام که حدود سی و پنج متر می شود چون هر زراع حدود نیم متر است.
2. طایفه ای دیگر از روایات چهار میل را می گوید «مقدار اربعة أمیال
میل که جمع آن امیال است را گفته اند چهار هزار زراع است. در حدود دو هزار متر است به عبارتی دو کیلومتر.
3. طایفه ای دیگر از روایات یک فرسخ در یک فرسخ را می گوید ورُوِی فَرسخٌ فی فرسخ
که هر فرسخ پنج کیلومتر و هفتصد و پنجاه متر می شود.
4. طایفه ای دیگر از روایات خاکی را که نزد سر مبارک و مطهر حضرت سیدالشهداء است را می گوید:
عن الصادق علیه السلام : انَّ عند رأس الحسین علیه السلام لتربةً حمراء فیها شفاء من کل داءِ الاَّ السّام
امام صادق علیه السلام می فرمائید نزد سر مبارک امام حسین علیه السلام خاکی سرخ است که در آن شفاء از هر دردی است الاّ مرگ.
5. طایفه ای دیگر از روایات تا پنج فرسخ را می گوید: قال الصادق علیه السلام حَرَمُ الحسین علیه السلام خمس فراسخ من اربعة جوانب القبر.
امام صادق علیه السلام می فرمایند حرم امام حسین علیه السلام پنج فرسخ از چهار طرف قبر است.
6. در حدیثی دیگر از اسحاق بن عمار آمده است که امام صادق علیه السلام فرمودند از محل قبر امام حسین علیه السلام از چهار جانب بیست و پنج زراع. مساحت کن جزء قبر و حرم امام است.
7. و در حدیثی از عبداللّه بن سنان است که از امام صادق علیه السلام نقل [80] می کند بیست زراع مساحت کن. حدود ده متر از چهار جانب قبر شریف.
8. در روایتی دیگر از امام صادق علیه السلام است که علی قدر سبعین باعاً، به قدر هفتاد باع که حدود هفتاد متر می شود.
آنگاه مرحوم شیخ طوسی گفته توجیه این روایات ترتّب در فضیلت است که بالاترین پنج فرسخ است و کمترین عند رأس است.
یعنی هر چه نزدیک تر به قبر مطهر امام باشد و یا بدن مطهر باشد فضیلت آن بیشتر است و الاّ آنچه از روایات برمی آید تا پنج فرسخ جزء حرم امام علیه السلام است و خاک در این محدوده جزء تربت امام حسین علیه السلام است. و اللّه العالم.
نقل از :
https://hawzah.net/fa/Book/View/45329/36312/
📚1. کافی: ج 4 ص 588- کامل الزیارات: ص 486- المزار: ص 128 تهذیب الاحکام:2. کامل الزیارات: ص 280- بحارالانوار: ج 101 ص 131.1. کامل الزیارات: ص 282؛ تهذیب الاحکام: 6 ، ص 71 ؛ بحارالانوار 101 ، ص 131.2. کامل الزیارات: ص 279.3. کامل الزیارات: ص 272 مصباح المتهجد: ص 511.4. زراع حدود نیم متر است و زرع حدود یک متر است که دو زراع می شود یک زرع.1. مصباح المتهجد: ص 511.2. بحارالانوار: ج 101 ص 131.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
123 📌
❓سوال:
یک دوست روحانی گفته اسم باقر برای برادرم سنگین است و بخاطر این است که از نظر اقتصادی و ازدواج موفق نشده، باید اسمش رو بگذارد مثلاً محمد. آیا واقعاً تغییر اسم کار درستی است؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
از نظر طبایع اسم ها و اشخاص برخی تاثیر و تاثرات طبیعی وجود دارد. اما اینکه بخواهیم همه چیز را در نامگذاری بدانیم این هم صحیح نیست.
خداوند به انسان اراده و اختیار داده است و انسان باید برای رسیدن به خواسته های دنیوی و آخرتی خود تلاش ویژه کند. گاهی برخی شرایط خانوادگی و منطقه ای و حتی شرایط کلی اقتصادی کشور طوری است که نیاز به تلاش و جدیت را در انسان بیشتر می کند.
توکل به خدا
تلاش همزمان
خسته نشدن
و نا امید نشدن
شرط رسیدن به موفقیت است.
اما اینکه آیا تغییر اسم می تواند مشکلی را حل کند؟
نهایت تاثیری که تغییر نام در طبیعت انسان می تواند بگذارد، 20 الی 30 درصد است. آن هم اگر واقعا اسم متناسب (ترکیب ابجدی اسم شخص و مادر) را بتواند محاسبه و پیدا کند.
لذا به فکر تغییر اسم نباشید مواردی که عرض شد رو مد نظر داشته باشید.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
124 📌
❓سوال:
سلام وقتتون بخیر
لطف میکنید دراین مورد توضیح بفرمایید
آیا واقعیت داره این سخنرانی ؟
پاسخ👇
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha 124 📌 ❓سوال: سلام وقتتون بخیر لطف میکنید دراین مورد توضیح بفرمایید
124 📌
❓سوال:
سلام وقتتون بخیر
لطف میکنید دراین مورد توضیح بفرمایید
آیا واقعیت داره این سخنرانی ؟
✅پاسخ:
سلام علیکم وقت شما هم بخیر
با وجود اینکه نسبت به شخص آقای شیرازی بحث بسیار است و ما ایشان را به عنوان فقیه قبول نداریم و معتقد هستیم که در مسیر شیعه انگلیسی حرکت می کنند،
اما در مورد این کلیپ باید عرض کنیم که انصاف این است که ایشان در حال نقل قول از یک کتاب هستند که آن مطلب را بیان کرده است. و عده با تقطیع کلام ، سعی داشته اند طوری نشان دهند که اقای شیرازی زنها را حیوان خطاب میکند.
اما آیا نقل قولی که ایشان از کتاب اسفار ملاصدرا میکند صحیح است ؟
پاسخ: خیر صحیح نیست.
پاسخ تفصیلی در مورد کتاب اسفار و نقل قول ملاصدرا را در اینجا مطالعه کنید:
http://erfanvahekmat.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A2%DB%8C%D8%A7_%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%B5%D8%AF%D8%B1%D8%A7_%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86_%D8%B1%D8%A7_%D8%AD%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86_%D9%85%DB%8C_%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%9F
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
125 📌
#شبهه
❓شبهه:
ﺍﺗﻮﺑﻮﺳﯽ ﺯﺍﺋﺮﺍﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ را ﮐﻪ ﯾﮏ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﻫﻢ ﺑﯿﻨﺸﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﺑﻪ ﺳﻮﺭﯾﻪ ﻣﯽ ﺑُﺮﺩ ﺩﺭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺷﻬــﺮﻫﺎﯼ ﺗﺮﮐﯿـﻪ ﭘﻨﭽـﺮ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻌﻤﯿـﺮﮔﺎﻩ، ﺟﻬﺖ ﻣﺮﻣّﺖ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻣﯿﻨﻤﺎﯾﺪ . ﺻﺎﺣﺐ ﻣﻐـﺎﺯﻩ ﺑﺎ ﻟﺒﺎﺱ ﮐﺎﺭ ﻭ ﺿﻤﻦ ﭘﻨﭽﺮﮔﯿــﺮﯼ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﭘﺮﺳﺪ ﺷﻐﻞ ﺷﻤﺎ ﭼﯿﺴﺖ؟ ﺣﺎﺝ ﺁﻗﺎ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻢ ﻧﻤــﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ، ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﻭ ﻣﺤﺎﻓﻞ ﺳﺨﻨـﺮﺍﻧﯽ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻢ ﻭ ... ﺗﻌﻤﯿﺮﮐﺎﺭ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻢ، ﺷﻐﻠﺘﺎﻥ ﭼﯿﺴﺖ؟ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﺷﻐﻞ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻧﺪﺍﺭﻡ . ﭘﻨﭽﺮﮔﯿــﺮ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻬﺎﯼ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﻟﺒــﺎﺱ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﺸــﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ، ﺑﻨﺪﻩ ﻫﻢ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻢ، ﻭﻗﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﻟﺒﺎﺳﻬﺎﯾﻢ ﺭﺍ ﻋﻮﺽ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻧﻤـﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﭘﻮﻝ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﻡ ﺑﺮ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﻡ . ﻣﮕﺮ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻧﻤﺎﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ "ﺷﻐﻞ " ﻭ ﻣﻨﺒﻊ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﺁﻭﺭﺩ؟ !
ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺎﻧﻨـﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺳﻄﺢ ﺑﺎﺷـﺪ ﻭ ﺍﮔــﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺩﯾﻦ ﺍﻧﺠـﺎﻡ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﺁﻧﺮﺍ ﻓﺮﯾﻀﻪ ﺑﺸﻤﺎﺭﺩ، ﺩﺭﻏﯿﺮ ﺍﯾﻨﺼﻮﺭﺕ ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻫـﺮ شخصی ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺭﯾﺎﮐﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﺩ ...!
✅پاسخ به شبهه:
اولا که این داستان ساخته و پرداخته ذهن بیمار کسانی که است با اصل و اساس روحانیت مشکل دارند.
دوما باید گفت ما روحانیون زیادی داریم که در کنار درس طلبگی مشغول فعالیت های اجتماعی و یا برخی مشاغل اداری و حتی اجتماعی هستند. از شهید دستغیب گرفته تا برخی روحانیونی که هم طبابت دانشگاهی می کنند و هم مشغول به فعالیت های اداری و سازمانی هستند.
اما
باید عرض کنیم اینکه در متن شبهه، خیلی سریع روحانیت را به ریاکاری وصل میکند مغرضانه بودن متن را بیشتر نشان می دهد.
در احکام دینی و فقهی داریم که پول گرفتن برای تعلیم احکام و واجبات کفایی جایز نیست. اما اجر و مزد گرفتن برای تعلیم سایر واجباتی که اصل واجب کفایی نیست و یا مستحبات است و یا معارف دینی و مباحث معرفتی است اشکالی ندارد.
ضمن اینکه
روحانیت وظیفه و هدف اصلی اش تفقه و متخصص دینی شدن و ارائه ان به مردم است. و هیچ گاه منصب روحانیت وسیله درآمد زایی نبوده است. کسانی که از نزدیک با روحانیت محشور هستند می دانند که چنین مباحثی برای طلاب خنده دار است و منبع درامدی تلقی نمی گردد.
آنچه مردم به عنوان هدیه به روحانیون می دهند لطف و همراهی و قدردانی است.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
126 📌
❓سوال :
به سمت قبله شلوار نپوشيد!
ايستاده هم شلوار نپوشيد و گرنه خدا به درد بی درمان مبتلاتون ميكنه..?!
آیا این مطلب صحیح است؟
پاسخ: 👇👇
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha 126 📌 ❓سوال : به سمت قبله شلوار نپوشيد! ايستاده هم شلوار نپوشيد و گ
126 📌
❓سوال :
به سمت قبله شلوار نپوشيد!
ايستاده هم شلوار نپوشيد و گرنه خدا به درد بی درمان مبتلاتون ميكنه..?!
آیا این مطلب صحیح است؟
✅پاسخ:
در مراجعه به احادیث؛ روایاتی وجود دارد که در آن به مساله کراهت ایستاده شلوار پوشیدن و یا تاکید به نشسته انجام دادن این عمل اشاره دارد از جمله :
ـ در كتاب جامع بزنطى روايت شده است كه هر كه پاجامه( شلوار) را ايستاده بپوشد، تا سه روز حاجتش برآورده نشود.(۱)
ـ از حضرت امير المؤمنين على (عليه السلام) روايت شده است كه فرمود: «پوشيدن پاجامه(شلوار) در حال ايستاده، موجب اندوه است».(۲)
ـ در حديثى ديگر فرمود: «پاجامه(شلوار) را ايستاده و رو به قبله و رو به انسان ديگرى نپوشيد».(۳)
ـ ودر سخنى ديگر فرمود: «پيامبران پيراهن را پيش از پاجامه مىپوشيدند».(۴)
ـ در كتاب فقه الرّضا آمده است: پاجامه را ايستاده نپوشيد كه موجب هلاكت و زردآب و غم و درد مىشود، بلكه نشسته بپوشيد و در وقت پوشيدن اين دعا را بخوانيد: بِسْمِ اللهِ اَللّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَتي وَلا تَهْتِكْني في عَرَصاتِ الْقِيامَةِ وَاعْفُ فَرْجي وَلا تَخْلَعْ عَنّي زينَةَ الاْيمانِ.(۵)؛«بار خدايا، عيوبم را بپوشان و هراسم را برطرف كن و مرا پاكدامن قرار ده و از براى شيطان در آن بهرهاى و براى رسيدن به آن راهى قرار مده، تا براى من حيلهها سازد و بر گناهان تحريكام كند».
اما در یک بررسی فقه الحدیثی در مورد این گونه روایات و دیگر روایاتی که به استحباب پوشیدن روش خاصی از لباس( سوای مساله شرعی و فقهی آن مثل پوشاندن تمام بدن و .... ) و یا به جنس خاصی از لباس اشاره می کند؛ می توان این تحلیل را در نظر گرفت که توصیه مطرح شده در خصوص کراهت پوشیدن شلوار شاید ناظر به نوع خاص لباس زمان صدور روایت باشد که برای جلوگیری از مفاسدی مثل کشف عورت به این حکم دستور داده شده است.
_________________________
۱. حرعاملی، وسائل الشيعه، ج 3، ص 417، ابواب احكام الملابس، باب 68، ح 5.
۲. الطبرسی، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق، ص 101؛ وسائل الشيعه، ج 3، ص 416، ابواب احكام الملابس، باب 68، ح 2.
۳ . همان، ص 101؛ حرعاملی، وسائل الشيعه، ج 3، ص 416، ابواب احكام الملابس، باب 68، ح 4.
۴ . همان، ص 101؛ وسائل الشيعه، ج 3، ص 416، ابواب احكام الملابس، باب 68، ح 3.
۵ .منسوب به علی بن موسی، فقه المنسوب الی الامام الرّضا علیه السلام، ص 395، باب الزىّ والزّينة ؛نوری، مستدرک الوسائل، ج3، ص 313،باب 44، ح 1.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
127 📌
#جدانبودن_دین_از_سیاست
❓سوال:
بعضی ها میگن: تو دوران شاه دین و مذهب اخوند کاری به سیاست نداشت و برای خودش احترام و جایگاه بهتری داشت ولی الان چی زیر لباس اخوندی و به نام دین، سیاست را به دست گرفتند و هر کاری دلشون بخوان میکنند بخاطر همینه که مردم از دین و ایمان افتادند.
چطور میشه به زبان ساده بهشون گفت دین از سیاست جدا نیست؟
✅ پاسخ:
قبل از پاسخ اصلی باید عرض کنم؛
احترام روحانیت به مردم داری و در مسیر حق حرکت کردن و اخلاق و سیاست الهی است نه چیز دیگر.
حالا اگر شخصی سلیقه اش اینطور ایجاب می کند که روحانیت اگر در سیاست نباشند احترام بیشتری دارند این ملاک نیست.
اما پاسخ قرآنی به اینکه چرا سیاست باید دینی باشد و در واقع دین و سیاست از هم جدا نیستند:
#استاد_قرائتی:
قرآن که از هرگونه کژی و انحراف و تحریف مصونیت دارد، کتاب جامعی است که به تمام ابعاد زندگی بشر از جمله مسائل سیاسی نظر دارد. در قرآن صدها آیه مربوط به مسائل سیاسی است و در روایات، پیامبر اکرم و اهل بیت معصومش علیهم السلام با لقب «ساسة العباد» معرفی شده اند. ناگفته پیداست که سیاست در قرآن برای به پاداشتن عدالت در سایه حاکمیت خداوند و انبیای الهی، با توکل بر او و حمایتهای غیبی اوست.
🔸اگر دین از سیاست جدا بود، آن گونه که سکولارها میگویند، نباید انبیا و یارانشان کشته یا تبعید یا شکنجه میشدند. «وَ یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ الْحَقِّ» (بقره،61)
🔸اگر دین فقط مربوط به مسائل معنوی و اخروی بود، مردم به حضرت شعیب اعتراض نمیکردند که چرا مانع آزادی آنان در هرگونه تصرف مالی میشود. «قالُوا یا شُعَیبُ أَصَلاتُکَ تَأْمُرُکَ أَنْ نَتْرُکَ ما یعْبُدُ آباؤُنا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فی أَمْوالِنا ما نَشاء» (هود، 87)
🔸اگر دین مربوط به مسائل معنوی و اخروی بود، حضرت یوسف خودش را برای خزانهداری مصر کاندیدا نمیکرد. «قالَ اجْعَلْنی عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفیظٌ عَلیمٌ» (یوسف، 55)
🔸اگر دین فقط مربوط به مسائل معنوی و اخروی بود، مردم از حضرت موسی آب نمیخواستند. «وَ إِذِ اسْتَسْقى مُوسى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصاکَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَیناً قَدْ عَلِمَ کُلُّ أُناسٍ مَشْرَبَهُمْ» (بقره، 60)
🔸اگر دین فقط مربوط به مسائل معنوی و اخروی بود، مردم از حضرت عیسی، غذا نمیخواستند. «إِذْ قالَ الْحَوارِیونَ یا عیسَى ابْنَ مَرْیمَ هَلْ یسْتَطیعُ رَبُّکَ أَنْ ینَزِّلَ عَلَینا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ» (مائده، 112)
🔸اگر دین فقط مربوط به مسائل معنوی و اخروی بود، مردم از ذوالقرنین امنیت نمیخواستند. «قالُوا یا ذَا الْقَرْنَینِ إِنَّ یأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَکَ خَرْجاً عَلى أَنْ تَجْعَلَ بَینَنا وَ بَینَهُمْ سَدًّا» (کهف، 94)
🔸اگر دین فقط مربوط به مسائل معنوی و اخروی بود، انبیا به دنبال تأمین مسکن مردم نبودند. «وَ أَوْحَینا إِلى مُوسى وَ أَخیهِ أَنْ تَبَوَّءا لِقَوْمِکُما بِمِصْرَ بُیوتاً وَ اجْعَلُوا بُیوتَکُمْ قِبْلَةً» (یونس، 87)
🔸اگر دین فقط مربوط به مسائل معنوی و اخروی بود، مردم از انبیا تعیین فرمانده نظامی را نمیخواستند. «إِذْ قالُوا لِنَبِی لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِکاً نُقاتِلْ فی سَبیلِ اللَّهِ» (بقره، 246)
🔸اگر دین فقط مربوط به مسائل معنوی و اخروی بود، خداوند به حضرت داود زره سازی نمیآموخت. «وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَکُمْ لِتُحْصِنَکُمْ مِنْ بَأْسِکُمْ» (انبیاء،80)
🔸در قرآن، نفی طاغوت مقدمه ایمان است. یعنی تا طاغوتها را زیر پا نگذاریم به ایمان نمیرسیم. «فَمَنْ یکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یؤْمِنْ بِاللَّهِ» (بقره، 256)
🔸چگونه اسلام از سیاست جداست، در حالی که بزرگترین نامههای حضرت علی(ع) در نهج البلاغه نامه سیاسی است.
🔸چگونه اسلام از سیاست جداست، در حالی که اولین مأموریت حضرت موسی مبارزه با فرعون «اذْهَبْ إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى» (طه،24) و آزاد سازی مردم از اسارت بود. «أَنْ أَرْسِلْ مَعَنا بَنی إِسْرائیلَ» (شعراء،17)
🔸در آیات قرآن، کلمات «لا تُطِعِ» (احزاب،1)، «لا تُطیعُوا» (شعراء، 151)، «لا تَتَّبِع» (مائده، 49) و «لا تَتَّبِعُوا» (بقره، 168) بسیار به چشم میخورد که فرمان عدم پیروی از طاغوتهاست.
پاسخ کاملتر رو میتونید در کتاب «#سیمای_سیاست_در_قرآن» استاد قرائتی که میتونید از لینک زیر دانلود هم بکنید:
https://media.farsnews.com/Uploaded/Files/Documents/1392/04/29/13920429000339.pdf
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
128 📌
❓آیا این شعر از مولاناست و مفهوم آن صحیح است؟
آیا می دانید حضرت مولانا بزرگترین دانشمند و صاحب خرد و بزرگترین شاعر و فیلسوفی بوده است که تا کنون جهان به خود دیده و ببینید در ۸۰۰ سال پیش چه نگاه زیبایی به مقوله ی دین داشته است:
اﺯ ﭘﺪﺭ ﭘﺮﺳﯿﺪ ﺭﻭﺯﻯ یک ﭘﺴﺮ
ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺩﯾﻨﻬﺎ ﻛﺪﺍﻡ ﺍﺳﺖ ﺍﻯ ﭘﺪﺭ ؟
ﮔﻔﺖ ﻣﻦ ﺑﺎ ﺩﯾﻦ ﻧﺪﺍﺭﻡ ﻫﯿﭻ ﻛﺎﺭ
ﭘﯿﺶ ﻣﻦ ﺩﯾن ها ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ
ﭼﻮﻧﻜﻪ آوردیم ﻫﺮ ﺩﯾﻦ ﺟﺪﯾﺪ
اﺧﺘﻼﻑ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺁﻣﺪ ﭘﺪﯾﺪ ...
ﻛﯿﻨﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﻰ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺷﺪ
ﺟﻨﮕﻬﺎﻯ ﻣﺬﻫﺒﻰ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﺷﺪ ...
ﺧﻮﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﯾﺨﺖ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﯿﻦ
ﺑارﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﺩﯾﻦ ،،،
ﻧﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻢ ﻧﻪ ﺗﺮﺳﺎ ﻧﻪ ﺟﻬﻮﺩ
"ﺳﺮ ﺑﻪ ﺣﻜﻢ ﻋﻘﻞ ﻣﻰ ﺁﺭﻡ ﻓﺮﻭﺩ
ﻋﻘﻞ ﻣﯿﮕﻮﯾﺪ ﻛﻪ عیش دیگران
ﻫﺴﺖ ﺩﺭ ﻫﻤﺰﯾﺴﺘﻰ ﺑﺎ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ !
ﺩﯾﻦ ﻭﻟﻰ ﮔﻮﯾﺪ ﻛﻪ ﺧﻮﻥ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ
ﮔﺮ ﺑﺮﯾﺰﻯ ﺍﺟﺮ ﺩﺍﺭﻯ ﺑﯿﻜﺮﺍﻥ !!!
ﺩﯾﮕﺮ ﺍﻧﺪﯾﺸﺎﻥ ﻫﻢ ﺁﺧﺮ ﺁﺩﻣﻨﺪ
ﺩﯾﻦ ﭼﺮﺍ ﮔﻮﯾﺪ ﻛﻪ ﻣﻬﺪﻭﺭ ﺍﻟﺪﻡ ﺍﻧﺪ؟
ﻣﻦ ﺑﺪﯾﻦ ﻋﻠﺖ ﻧﺪﺍﺭﻡ ﺩﯾﻦ ﻭ ﻛﯿﺶ
ﺗﺎ ﻧﺮﯾﺰﻡ ﺧﻮﻥ ﻫﻤﻨﻮﻋﺎﻥ ﺧﻮﯾﺶ ،،،
ﺗﻮ ﻫﻢ ﺍﻯ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ "ﺧﺮﺩ"
ﭘﯿﺮﻭﻯ ﻛﻦ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﯿﻨﻮﯾﺖ ﺑﺮﺩ ...
ﺑﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﯿﻦ
ﺩﻭﺳﺘﻰ ﻛﻦ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﺍین
✅پاسخ:
سلام
شعر فوق از مولانا نیست و معلوم نیست از کدام شخص ضد دین می باشد. حضرت مولانا شانشان اجل از این است که چنین شعر ضعیف و مغرضانه ای بسرایند.
اما در عین حال شعر فوق از شاعری نامعلوم است و از شاعری نامعلوم دیگر پاسخشون رو میگذارم:
می سرایم در جواب آن پدر
بشنو از من این سخن تو ای پسر
اختلاف تنها ز دین نیست هوشیار
هر مرام و مسلک آرد بیشمار
چونکه هر اندیشه ی آید پدید
می پذیرند برخی آن راه جدید
لاجرم پیدا شود آن فتنه ها
این شود سبب وجود کینه ها
گر بخواهی دین بگذاری کنار
بس بدان علت که می آرد جدال
لازم آید ترک کنی بی دینی را
چون رسانیدند به غایت جنگ را
خون ملت ها بریختند در زمین
هیتلر و موسولینی و استالین
مردمان کشتند و بردند ما بقی
یاد بادا جنگ های مذهبی
لازم است گویم تورا از بهر این
هست کافر بر دو نوع در درس دین
کافر حربی کند با دین جنگ
چونکه می جنگد کنم با وی جنگ
غیر حربی را ندارم هیچ کار
چونکه وی با من ندارد کارزار
دین نگوید که بکش هر کافری
یا نگوید که تو مهدور الدمی
ار بخوانی آیه ۸ ممتحن
از کلام فوق گردی مطمئن
من مسلمانم نه ترسا نه یهود
سر به حکم عقل و دین آرم فرود
آخرین جمله خطاب به آن پدر
جهل خود غالب مکن بر آن پسر
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
129 📌
#نجاست و #پاکی
❓سوال:
سلام..خسته نباشید..لطفا اگه میشه به سؤالم جواب بدین،خیلی مهمه..
کسی ك قبلا اصلا نجاست و طهارت رو رعایت نمیکرده و مثلا اگه دستش خونی یا ادراری بوده اصلا تطهیر نمیکرده و به همه جا و همه ی وسایل دست گذاشته و دستش هم عرق کرده باشه"برای مثال وسایل نقلیه ی دانشگاه،مثل واحد دانشگاه"مثلا دست نجس رو به میله های اتوبوس زده و یقین داره ك نجس شده و بقیه دستشون رو به همون میله ی نجس اتوبوس زدن و در این صورت تمامی وسایل اتوبوس از جمله صندلی ها و بقیهی میله های اتوبوس نجس شده...
اون شخص الآن که میخواد نماز بخونه و به نجاست و طهارت اهمیت میده حکمش چیه؟!
اگه دستش رو به میله ی اتوبوس بزنه،دستش نجسه؟!
اگه قرار باشه نجس باشه ك اون شخص تا آخر عمر باید نمازش رو ترك کنه،چون تمامی وسایل در دسترس او نجس هستن...
حکمی وجود نداره ك کسی ك قبلا به نجاست و طهارت اهمیت نمیداده الآن همه جا براش پاك باشه؟!
توروخدا یه حکمی بدین ك همه جا پاك باشه...
آخه مثلا نمیشه ك میله ی اتوبوس رو شست!
و صد در صد هزاران نفر دیگه دستشون رو به همون میله ی اتوبوس زدن و دستشون عرق کرده و به همه جا"بقیهی میله های اتوبوس"سرایت کرده...
تورو خدا بگین پاکه...
حتی اکه واقعا هنوز هم میله ی اتوبوس نجس باشه و اون شخص به میله دست بزنه،براش حکم پاکی رو داره؟!
✅پاسخ:
سلام علیکم
برای کسانی که یقین به نجاست ندارند، حکمی نیست.
و گفتنش هم نیازی نیست. مگر اینکه مسجد و یا چیزی برای خوردن باشد که باید گفته بشه.
به هر حال اون شخص هم دستش رو شست و شو میدهد از باب شستن و کثیفی و پاک میشه.
در موارد دیگری که بیان کردید چون به یقین نمیشه حکم کرد که حتما نجس بوده و یا حتما دست ها عرق داشته یا خیس بوده و سرایت کرده، حکم به پاکی میشه.
لذا نمیشه گفت همه چیز نجس شده و به همه جا سرایت کرده.
اما:
جهت اطمینان میشه با آب قلیل (مثلا یک لیوان آب) همون جایی که ایشون میداند دست گذاشته رو بشوید. البته سه بار آب بریزد روی همون قسمتی که دست گرفته بوده. کافیست و پاک می شود.
برای این کار هم می توان همان اتوبوس واحد را وقتی هنوز مسافران سوار نشدن یا اخرین مسافران پیاده میشن چند لحظه این کار رو کرد. و زیر آب لیوان هم ظرفی گرفت که روی کف اتوبوس نریزه.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar